av ivor-isobarik » 2014-02-06 02:02
A242 har i mina öron låtit allt från krokodil till riktigt förbannat bra vid de tillfällen jag hört dem. En av de få gånger de spelat någorlunda i butik var hos Takt & Ton i Luleå och på omsorgsfullt utvalt material,kraftigt undermotoriserat. Som någon tidigare skrev,fantastiska på singer/songwriter material men festen tog slut när den precis börjat.
Akuratesteg,passiv drift och en ny KDS samt en äldre att jämföra med i gammal god Linnbutiksanda. En gammal Tunedemräv som besökte butiken brast ut i hånskratt och gick och tog sig en espresso i stället,menade att skillnaden mellan KDS och nya KDS var att det första var jättevärdelöst och med nya DS enbart värdelöst.
Bassman och undertecknad hörde ett annat par A242 installerat av en "Expert" här med ADS som källa. Som inledande försvar bör tilläggas att försteget,en Exotik,lämnat byggnaden och en Klimax Kontrol var på ingående.
Minns inte hela upplevelsen i detalj men Bassman kanske har någon reflektion? Det var hur som helst inte bra. Det var väldigt ljust och detaljerat,Led Zeppelinlåten vi hörde fick en påträngande banjoplockande dominans och total avsaknad av botten. Hade inte hört Linn på nästan 15 år vid tidpunkten och drog slutsatsen att Linn inte längre var någonting att ha.
För en tid sedan så hörde jag ånyo ett par A242,denna gång aktiva med Akurate slutsteg,Klimaxnivå på försteg och källa,allt av nyaste snitt. Meningen var att integrera en basmodul från Linn då ägaren kände att det saknades någonting. Samma expert hade "välsignat systemet" och tunat in högtalarna som på förra stället.
Linnsystemets husse var schysst och hade fixat käk till underteckad och min svåger. Vi satt i köket medan de andra grejade på i vardagsrummet. Det spelade så fruktansvärt mediokert att man störde sig på det. Vi spekulerade mellan tuggorna på om det var basmoulen som rörde till det så förbannat och bad slutligen om att de skulle stänga av lådan och plocka väck den, så att vi fick höra hur enbart A242 lirade.
Döm om vår förvåning när de säger att den är ej inkopplad. Det hela kändes inte så kul och jag minns att jag frågade om ägaren VERKLIGEN var nöjd och tyckte att det lirade. En snäll herre,synnerligen diplomatisk,svarade att han som sagt saknade någonting,kanske något som basmodulen skulle göra bot på? Brutalt ärligt förklarade jag att det lät förjävligt dåligt och att det var bortkastad tid att börja med en basmodul innan det lirar. Det var verkligen inte musikaliskt!
För att göra historien kortare så fick vi tillåtelse att häva Digital Interörs förbannelse och positionera högtalarna enligt The Tune Method.
Någon timme före midnatt så spelade A242 på ett sätt som var svårt att föreställa sig om man hört dem innan. Förmodligen bland det bästa jag hört!
Någon 345 kändes inte aktuellt efteråt. Innehavaren insåg efteråt, att han trott att det var så som det inledningsvis spelade,som det skulle låta.
Fruktansvärt! Blodet kokade på både mig och min svåger under hemresan. Vi fick iaf glädjas över att han till sist fick njuta av sina ca:600.000.-
Säger bara att man tyvärr inte kan vara säker på att Linnhandlaren vet vad denne pysslar med alla gånger,och därmed så kanske man får vatten på sin kvar hur dålig,ovärd exempelvis en högtalare är.
Hemskast av allt var Umeåresan som vi var på ungefär vid samma tidpunkt som A242 äventyret. Skulle hämta en Linn Kairn hos en kille och svängde förbi en snubbe med Komri,nya Solos,Klimax DS och Klimax Kontrol. (Kanske en femhundra tusen)
Innan hade vi karvat lite vinyl på en enkel LP12,kairn klout och Linn Tukan med god behållning hos Manfred som denne enkla Linnist hette.
Komri lät om möjligt ännu tristare än A242 om än det hördes igenom kakafonin att ingående bitar i systemet höll sjukt bra klass. Man blev bara trött och modfälld av att höra eländet.
Ånyo samma "Expert" som använt en metod som jag starkt betvivlar att vederbörande har något grepp om.
För att återgå till topic:
Fortfarande Frälst men frikyrklig:)
Drag èm in through the telephone
Make the customer a Linnie
Linn-music for life