Konvertera till Linn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-05 11:10

Levererade Exaktsystemen någorlunda likvärdigt vid bägge visningarna?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 11:39

Ja, det tycker jag nog, möjligen något bättre hos HF. Men egentligen svårt att svara på eftersom musikval och lokal var så olika.

Helt klart är att Exakt lyfter bort en slöja mellan musiken och lyssnaren. Men om det, som Sportis antyder, sker på bekostnad av det musikaliska har jag svårt att avgöra. Kräver nog längre tids lyssning för att komma till någon slutsats, de ljudmässiga fördelarna är så bländande.

Vad jag gillar med systemet (Exakt) är att man inte använder en mätmikrofon och trimmar ljudet efter en eller flera positioner utan snarare anpassar ljudet efter rumsdimensioner. Och att hänsyn tas till de individuella elementen. Vad som bidrar mest till ljudskillnaden är jag inte hen nog att avgöra. I alla fall hos HF var det en avsevärd skillnad mellan "rak" återgivning och Exakt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-05 13:06

Bill50x skrev: I alla fall hos HF var det en avsevärd skillnad mellan "rak" återgivning och Exakt.

/ B

Ja det är det, dock till med negativa med korrektionen inkopplad. Detta var hos P&S i göteborg. Även ägaren höll med.
Även om det var det bästa jag hört något system spela i affären är det bättre hemma hos mig. Både ljudmässigt o musikaliskt.
Men vi ska tänka på att det brukar ta lite tid att slipa till ett nytt koncept så ge det något år och sedan en seriös installation så kanske!

Konseptet är intressant! Men kanske inte ännu helt färdigutvecklat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 13:09

sportbilsentusiasten skrev:Även om det var det bästa jag hört något system spela i affären är det bättre hemma hos mig. Både ljudmässigt o musikaliskt.

Lyckos! Vad spelar du på idag?

/ B

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Konvertera till Linn

Inläggav bensnake » 2014-02-05 13:30

doze84 skrev:Det var ju lite debatter sist.

Det var då, det. Nu är det helt annorlunda. Största samförstånd råder.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2014-02-05 14:22

Snarare tvärtom i mitt fall! Från Linn DS och aktiva 242:or till till Simple Audio (DS-koncept) och i övrigt Holographic elektronik med Ino prof-P2 och Ino piP(s).

Mer nöjd idag än tidigare!!Det enda som "stör" en aning är att jag är mer lyssningspositionsberoende idag än tidigare...möjligen har det med mitt omöjliga rum att göra (stor öppen planlösning och stenhårda krav på färg och form + obefintlig acceptans för akustiska tweaks som inte kommer från Svenskt Tenn eller Svenssons....")

Ska definitivt ta mig till Hifidelity för en provslyssning på Exakt dock - även om prisbilden avskräcker (mig) !

//Per

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-06 02:02

A242 har i mina öron låtit allt från krokodil till riktigt förbannat bra vid de tillfällen jag hört dem. En av de få gånger de spelat någorlunda i butik var hos Takt & Ton i Luleå och på omsorgsfullt utvalt material,kraftigt undermotoriserat. Som någon tidigare skrev,fantastiska på singer/songwriter material men festen tog slut när den precis börjat.

Akuratesteg,passiv drift och en ny KDS samt en äldre att jämföra med i gammal god Linnbutiksanda. En gammal Tunedemräv som besökte butiken brast ut i hånskratt och gick och tog sig en espresso i stället,menade att skillnaden mellan KDS och nya KDS var att det första var jättevärdelöst och med nya DS enbart värdelöst.

Bassman och undertecknad hörde ett annat par A242 installerat av en "Expert" här med ADS som källa. Som inledande försvar bör tilläggas att försteget,en Exotik,lämnat byggnaden och en Klimax Kontrol var på ingående.

Minns inte hela upplevelsen i detalj men Bassman kanske har någon reflektion? Det var hur som helst inte bra. Det var väldigt ljust och detaljerat,Led Zeppelinlåten vi hörde fick en påträngande banjoplockande dominans och total avsaknad av botten. Hade inte hört Linn på nästan 15 år vid tidpunkten och drog slutsatsen att Linn inte längre var någonting att ha.

För en tid sedan så hörde jag ånyo ett par A242,denna gång aktiva med Akurate slutsteg,Klimaxnivå på försteg och källa,allt av nyaste snitt. Meningen var att integrera en basmodul från Linn då ägaren kände att det saknades någonting. Samma expert hade "välsignat systemet" och tunat in högtalarna som på förra stället.

Linnsystemets husse var schysst och hade fixat käk till underteckad och min svåger. Vi satt i köket medan de andra grejade på i vardagsrummet. Det spelade så fruktansvärt mediokert att man störde sig på det. Vi spekulerade mellan tuggorna på om det var basmoulen som rörde till det så förbannat och bad slutligen om att de skulle stänga av lådan och plocka väck den, så att vi fick höra hur enbart A242 lirade.

Döm om vår förvåning när de säger att den är ej inkopplad. Det hela kändes inte så kul och jag minns att jag frågade om ägaren VERKLIGEN var nöjd och tyckte att det lirade. En snäll herre,synnerligen diplomatisk,svarade att han som sagt saknade någonting,kanske något som basmodulen skulle göra bot på? Brutalt ärligt förklarade jag att det lät förjävligt dåligt och att det var bortkastad tid att börja med en basmodul innan det lirar. Det var verkligen inte musikaliskt!

För att göra historien kortare så fick vi tillåtelse att häva Digital Interörs förbannelse och positionera högtalarna enligt The Tune Method.

Någon timme före midnatt så spelade A242 på ett sätt som var svårt att föreställa sig om man hört dem innan. Förmodligen bland det bästa jag hört!

Någon 345 kändes inte aktuellt efteråt. Innehavaren insåg efteråt, att han trott att det var så som det inledningsvis spelade,som det skulle låta.

Fruktansvärt! Blodet kokade på både mig och min svåger under hemresan. Vi fick iaf glädjas över att han till sist fick njuta av sina ca:600.000.-

Säger bara att man tyvärr inte kan vara säker på att Linnhandlaren vet vad denne pysslar med alla gånger,och därmed så kanske man får vatten på sin kvar hur dålig,ovärd exempelvis en högtalare är.

Hemskast av allt var Umeåresan som vi var på ungefär vid samma tidpunkt som A242 äventyret. Skulle hämta en Linn Kairn hos en kille och svängde förbi en snubbe med Komri,nya Solos,Klimax DS och Klimax Kontrol. (Kanske en femhundra tusen)

Innan hade vi karvat lite vinyl på en enkel LP12,kairn klout och Linn Tukan med god behållning hos Manfred som denne enkla Linnist hette.

Komri lät om möjligt ännu tristare än A242 om än det hördes igenom kakafonin att ingående bitar i systemet höll sjukt bra klass. Man blev bara trött och modfälld av att höra eländet.

Ånyo samma "Expert" som använt en metod som jag starkt betvivlar att vederbörande har något grepp om.

För att återgå till topic:
Fortfarande Frälst men frikyrklig:)

Linn-music for life

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-06 03:06

Hmm jag tycker Linns Exakt system verkar misstänkt likt svenska Diracs Live system?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-06 08:16

PappaBas skrev:Hmm jag tycker Linns Exakt system verkar misstänkt likt svenska Diracs Live system?

Aldrig hört talas om, berätta mer!

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-06 10:36

ivor-isobarik skrev:Bassman och undertecknad hörde ett annat par A242 installerat av en "Expert" här med ADS som källa. Som inledande försvar bör tilläggas att försteget,en Exotik,lämnat byggnaden och en Klimax Kontrol var på ingående.

Minns inte hela upplevelsen i detalj men Bassman kanske har någon reflektion? Det var hur som helst inte bra. Det var väldigt ljust och detaljerat,Led Zeppelinlåten vi hörde fick en påträngande banjoplockande dominans och total avsaknad av botten. Hade inte hört Linn på nästan 15 år vid tidpunkten och drog slutsatsen att Linn inte längre var någonting att ha.

ja just dom ja…

Finns det nåt jag har svårt för är när ljudbilden kollapsar och faller platt, det var det som störde mig mest när vi lyssnade på A242! Jag kan acceptera att det låter kakburk men jag vill absolut inte kunna peka ut i princip varje element om jag blundar :)

Jag fick ett smakprov av Keltik ett år senare hos samma person och det var en annan 5:a! Nu stod inte grejerna på samma ställe utan allt var vänt 45* men det rockade fint!

Det coolaste med Linn är namnen. Sug på detta axplock. Klout, Isobarik, Keilidh, Espek, Trampolin, Ninka, Kiko, Akurate, Keosa..

Me like lot :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 12:42

Objektivisten skrev:
pinnen skrev:Ino/NAD grått

:lol: Väl talat!

Färggladare än Ino finns inte. :)

Jag erbjuder dem i över 2000 olika färger, och multipla färger är ju
också möjligt. Sen finns en massa faner (mer än 100 olika) man kan
välja därtill. Men framförallt så excellerar de ju med förmågan att
kunna återge alla tänkbara nyanser.

Sameness är det värsta jag vet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-02-06 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-06 12:43

fanns de i päron å? ;)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 13:07

Javisst. Har levererat fler är ett par i päron.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-06 13:21

IngOehman skrev:Sameness är det värsta jag vet.

Jaha, ok. Ja, jag vet inte, jag har aldrig upplevt det.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 13:35

Då är det inget du behöver fungera på. Grattis.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-06 13:47

IngOehman skrev:Då är det inget du behöver fungera på.

Fungerar bra ändå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 14:01

Javisst. Det finns de som inte tycker musiken begränsas ens
av uppspelning i iphone via den inbyggda högtalaren.

Och då är det, som sagt, bara att säga grattis!

Å andra sidan kan jag tänka mig att de som inte uppfattar lik-
riktningen kanske går miste om väldigt mycket? Men om de
inte lider av det så spelar det ju ingen roll.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-06 14:06

IngOehman skrev:Javisst. Det finns de som inte tycker musiken begränsas ens
av uppspelning i iphone via den inbyggda högtalaren.

Och då är det, som sagt, bara att säga grattis!

Å andra sidan kan jag tänka mig att de som inte uppfattar lik-
riktningen kanske går miste om väldigt mycket? Men om de
inte lider av det så spelar det ju ingen roll.

Vh, iö

Nu blandar du och ger friskt. Begränsningar är inte samma sak som likriktning.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-02-06 22:05

JConsul skrev:Japp, tacka vet jag Linns färglada design!
Bild

Har funderat en och två gånger på att bli linnist mest p.g.a. de fina LK-lådorna faktiskt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-06 22:31

Bill50x skrev:
PappaBas skrev:Hmm jag tycker Linns Exakt system verkar misstänkt likt svenska Diracs Live system?

Aldrig hört talas om, berätta mer!

/ B

Verkar som en kombination av dessa två:

http://www.dirac.se/en/technologies/dir ... ption.aspx

http://www.dirac.se/en/technologies/dir ... ption.aspx

Rumskorrektionssystemet finns till konsument vet inte om de digitala delningsfiltren ingår då.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-07 00:16

Då skall jag leta efter ett par pip i modernt regnbågskitch. Det är inne nu. Framförallt i Moskva har jag hört :)

Skämt å sido så finns ju NAD, Linn och naturligtvis som konstruktören påpekar Inohögtalare i fräcka nyanser. NAD och Linn har ju tuffa silverprylar men faktiskt föredrar jag nog dom där svarta lådorna dom hade på 90-talet i alla fall. Jag såg en bild någonstans på ett par Ino pi60 (tror jag) i marmor. Det hade varit riktigt häftigt att ha ett par sådana.

Vid närmare eftertanke så föredrar jag nog inte Linn i någon färg i alla fall... :|
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-07 08:22

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Även om det var det bästa jag hört något system spela i affären är det bättre hemma hos mig. Både ljudmässigt o musikaliskt.

Lyckos! Vad spelar du på idag?

/ B

Skickar PM, ligger lågt med outa prylar offentligt.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-02-09 13:19

Konvertera låter lite religionsrelaterat...vilket det i o f sig kan vara med Apple och Linn...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-02-09 13:26

Zzombie skrev:Konvertera låter lite religionsrelaterat...vilket det i o f sig kan vara med Apple och Linn...

Var ser du inte religion här, finns inget forum där ljud och pryttlar är så religionsladdat som här.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-11 00:57

Galet kul att ha en hobby i alla fall. Känns som man snart har pratat med eller besökt varenda Linnist i Sverige. Jag hade visst missat en nere i skåne,men som tur var så hade han en annons ute häromveckan varvid jag pratade fast honom i två och en halv timme i telefon. Visade sig vara en bra lekkompis med ett par Isobarik som garagestereo.

Hann med byta lite Linngrejor och information. Bland annat så fick jag veta att inom kort så återupptas tillverkningen av de åtråvärda elementen i Isobarik.

Skulle vara skoj att veta hur stor andel här som vurmar för brittisk hifi?
Vet det finns fler blandmissbrukare än undertecknad. Sålde mina inos till sn Tannoysnubbe som var nyfiken. Nu kör han isobarik. Andra har gjort tvärtom och kör fluffigt i stället för ösigt. Det är lite det som är charmen. Leka med leksaker..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-11 21:15

Inte konverterat - men väl uppgraderat. :D Nu till Keltik. 8O

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-11 21:30

Linn var ju ballt på 80-talet men hur går det för märket numera?

Engelsk hifi överhuvudtaget var ju inne på 80-talet. Jag minns att jag sprang på Ågrens och lyssnade på Arcam och Meridian och på Radiolagret för att lyssna på Cyrus/Musical fidelity och så var jag ibland inne och tokdiggade ihop med Anders på Tonläget och lyssnade på Linns vinylsvarv LP12. Ju mer Linnprylar (helst de dyraste) ju mer diggade Anders :lol:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-11 21:33

pinnen skrev:Linn var ju ballt på 80-talet men hur går det för märket numera?

Det går alldeles utmärkt. Nya produkter kommer stadigt och högtalarna låter allt bättre. Prisvärda lär väl aldrig grejorna bli men det låter bra.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-11 21:34

Magnuz skrev:Inte konverterat - men väl uppgraderat. :D Nu till Keltik. 8O

Vad driver du dem med?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-11 21:36

När jag köpte min nuvarande LP-12a för sisådäringa 30-talet år sen
så fick jag med ett litet grönt slippapper avsett för nålrengörning.

LP-12an står å skräpar men "det lille gröne" har tjänat mig så gott
som dagligen under alla dessa år . . . typ. Stort tack Ivor ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi