RogerJoensson skrev:-Men varifrån fick du värdet som du matchade kondensatorerna mot?
adagio skrev:Det står ju i klartext på orginalfiltrets kondensatorer.
Alltså har inte heller du någon aning om komponentvärdena verkligen är/var de samma...(?)
Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:-Men varifrån fick du värdet som du matchade kondensatorerna mot?
adagio skrev:Det står ju i klartext på orginalfiltrets kondensatorer.
adagio skrev:Det köper jag, min upplevelse är inget bevis eller motbevis, inget är skrivet i sten. Jag tror att magnepan helt klart beräknat sitt filter perfekt och använt komponenter som budgeten tillåter samt får plats. Jag menar att originalet är fullt tillräckligt för att högtalaren ska konkurrera med högtalare i samma prisklass. Om de komponenter jag använder skulle användas skulle prislappen bli en helt annan. Jag upplever och hör därmed att en redan bra högtalare blev klasser bättre.
Det i sig är inget bevis, men frågan löd " hör man tydliga skillnader på kondensatorer?" Och mitt korta svar är -Ja det gör iaf jag. Är det inte ens någon annan som bemödat sig att lyssna på olika kondensatorer? I så fall kan man väl inte uttala sig annat än teoretiskt och hypotetiskt?
Perfector skrev:Jag gör direkt
Är jag onormal?
adagio skrev:Det i sig är inget bevis, men frågan löd " hör man tydliga skillnader på kondensatorer?" Och mitt korta svar är -Ja det gör iaf jag. Är det inte ens någon annan som bemödat sig att lyssna på olika kondensatorer?
Perfector skrev:Tänker mer på klangen i det man hör.
Frako hade "grå" kondingar som liksom la en hand över diskanten.
Att den delar lite olika har mindre betydelse då kondingen är avsedd att dela vid den punkt fabriken anger.
PappaBas skrev:När man micklar med filter fram och tillbaks för högtalarprojekt har jag både hört skillnader som inte funnits(trott jag ändrat på någon inställning men inte gjort det) och missat enorma riktiga skillnader bara för att jag inte är medveten om att någon koppling faktiskt ändrats (t.ex fasat fel, någon sladd i filtret som lossnat)![]()
Vid musik kan man vara märkligt hör-blind eller vad man skulle säga.
Det är lärorikt och jag tror många med mig upplevt samma fenomen.
Hörseln är otroligt upplöst och väldigt förlåtande och påverkbar på en och samma gång.
Perfector skrev:Eller sitter jag och önsketänker här?
adagio skrev:Det är ju inte någon procents skilnad i uF som utgör den stora skillnaden. Det finns hur mycket mätningar och bilder på jämförelser mellan olika typer av kondensatorer som helst. Det är skilnad. Skillnaden hörs i klang mm. Ni får väl googla om ni vill.
Perfector skrev:https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/speakers/delningsfilter/
adagio skrev:Jo, dubbla slutsteg kostar betydligt mer än filterkomponenter, iaf om man vill ha lite kvalisort.
Spolen har exakt samma mH och resistans. Alla kondensatorer är uppmätta och matchade på decimalnivå för nå exakt rätt spec. Orginalfiltret hade väl +-5% per komponent vilket skulle kunna valsa iväg rätt mycket.
Mina filter mäter exakt och är kloner till orginalfiltret.
Jag vet inte om impedanskurvan och den flacka 1a ordningens filter påverkats alls? Det låter bättre helt enkelt. Jag har ju orginalfiltret kvar så jag ska montera det i egen låda med speakON så man kan byta snabbt utan att stänga av, när jag får tid o lust. Sen ska jag verkligen lyssna både blint oc öppet. Jag vet av erfarenhet att blinda test är skitsvåra, det enda man bevisar är hur svårt det är!
adagio skrev:http://jimmyauw.com/2010/04/24/observing-inner-and-outer-foil-of-some-popular-capacitors/#more-1402
adagio skrev:Någon som tagit sig tid att lyssna
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster