Cinder skrev:Kalejdokom skrev:Hur stort är skrivbordet och vad skall du/ni/hon använda högtalarna till?
Om jag skulle ha högtalare på skrivbordet skulle jag nog leta efter något väsentligt mindre än vad de flesta föreslagit i tråden. Om du inte väljer en färdig typ aktiv datorhögtalare, skulle jag nog föreslå antingen en enkel bredbandare på ca 3-5 tum eller tvåvägssystem på ca 3-5 liter. Då kan du bygga med mycket billiga element och filter - det räcker med en konding i serie med diskanten och ev ett par motstånd för att dämpa diskanten till lämplig nivå. Du behöver inte lägga mer än 1000 kr för båda. Om det inte hade varit så långt till Luleå (från Göteborg) hade du t.o.m. kunnat få element av mig - jag har t.ex. flera olika 5,25" bredbandiga basar och 0,75" diskanter som bara ligger och skrotar.
Men om din tanke med projektet är att verkligen få till något riktigt välljudande och lära dig mer om filterdesign så kanske jag är fel ute...
Skrivbordet är ett hörnskrivbord av modell "Bekant" från Ikea, inte jättestort med andra ord, och både jag och tjejen lutar åt samma tankegång - att ju mindre desto bättre eftersom det blir väldigt klumpigt på bordet annars. Min avsikt är i alla fall att bygga något, tycker att den här typen av projekt är väldigt roliga att pyssla med, har byggt ett RIAA-steg tidigare (Bugle2) som funkar kanon - fick lite blodad tand där
Har du några ritningar på högtalare i storleksordningen 3-5 liter, kanske någon modell du tänker på direkt?
Elementförslag.
Bas 4"
Pris: 140.00
Hi-fi bass-midrange speaker, 60WMAX, 8 ohm (/8) and 4 ohm (/4),
drilled pole core, good frequency response linearity, suitable for small speaker systems in the hi-fi range.
Impedance 8 ohm
Frequency range f3-8,000Hz
Free air resonance (fs) 65Hz
Total Q factor (Qts) 0.49
Equivalent volume (Vas) 6 l
Music power 60WMAX
Power rating 30WRMS
SPL (1W/1m) 90dB
Diskant 1"
Pris: 231.50
Hi-fi dome tweeter, 50WMAX, 8 ohm
Soft dome with good reproduction quality, with ferrofluid, for general hi-fi applications.
Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 2kHz
Max. frequency range fx-20kHz
Rec. crossover freq. (12dB) 3kHz
Music power 50WMAX
Power rating 25WRMS
SPL (1W/m) 90dB
Voice coil diameter 25mm
Magnet diameter 60mm
Mounting cutout 70x62mm
Mounting depth 28mm
Dimensions 93x69mm
Weight 0.4kg
Delningsfilter
Pris: 95.00
2-way crossover network for 8 ohm
General Information 2-way
Output impedance 8 ohm
Crossover frequency 2,500Hz
Slope/oct. 6dB
Max. input power 60W
Dimensions 68x30x54mm
Weight 0.08kg
Låda 3.2 liter
Topp och botten 130x130 mm 12 mm spån eller mdf
front bakstycke 130x260 mm 12 mm spån eller mdf
Sidostycken 130x284 mm 12 mm spån eller mdf
Reflexrör 35x82mm
Diskanten behöver 3 dB dämpning
2.2ohm serie med diskantsignalen och 22 ohm över plus minus på diskanten
I övrigt bara att bygga en enkel och välljudande liten högtalare
Dämpning i lådan är en näve ull av lämplig sort.