Tips för första bygget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Tips för första bygget

Inläggav Perfector » 2015-03-10 10:37

Cinder skrev:
Kalejdokom skrev:Hur stort är skrivbordet och vad skall du/ni/hon använda högtalarna till?

Om jag skulle ha högtalare på skrivbordet skulle jag nog leta efter något väsentligt mindre än vad de flesta föreslagit i tråden. Om du inte väljer en färdig typ aktiv datorhögtalare, skulle jag nog föreslå antingen en enkel bredbandare på ca 3-5 tum eller tvåvägssystem på ca 3-5 liter. Då kan du bygga med mycket billiga element och filter - det räcker med en konding i serie med diskanten och ev ett par motstånd för att dämpa diskanten till lämplig nivå. Du behöver inte lägga mer än 1000 kr för båda. Om det inte hade varit så långt till Luleå (från Göteborg) hade du t.o.m. kunnat få element av mig - jag har t.ex. flera olika 5,25" bredbandiga basar och 0,75" diskanter som bara ligger och skrotar.

Men om din tanke med projektet är att verkligen få till något riktigt välljudande och lära dig mer om filterdesign så kanske jag är fel ute...

Skrivbordet är ett hörnskrivbord av modell "Bekant" från Ikea, inte jättestort med andra ord, och både jag och tjejen lutar åt samma tankegång - att ju mindre desto bättre eftersom det blir väldigt klumpigt på bordet annars. Min avsikt är i alla fall att bygga något, tycker att den här typen av projekt är väldigt roliga att pyssla med, har byggt ett RIAA-steg tidigare (Bugle2) som funkar kanon - fick lite blodad tand där :)

Har du några ritningar på högtalare i storleksordningen 3-5 liter, kanske någon modell du tänker på direkt?

Elementförslag.
Bas 4"
Pris: 140.00
Hi-fi bass-midrange speaker, 60WMAX, 8 ohm (/8) and 4 ohm (/4),
drilled pole core, good frequency response linearity, suitable for small speaker systems in the hi-fi range.
Impedance 8 ohm
Frequency range f3-8,000Hz
Free air resonance (fs) 65Hz
Total Q factor (Qts) 0.49
Equivalent volume (Vas) 6 l
Music power 60WMAX
Power rating 30WRMS
SPL (1W/1m) 90dB

Diskant 1"
Pris: 231.50
Hi-fi dome tweeter, 50WMAX, 8 ohm
Soft dome with good reproduction quality, with ferrofluid, for general hi-fi applications.
Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 2kHz
Max. frequency range fx-20kHz
Rec. crossover freq. (12dB) 3kHz
Music power 50WMAX
Power rating 25WRMS
SPL (1W/m) 90dB
Voice coil diameter 25mm
Magnet diameter 60mm
Mounting cutout 70x62mm
Mounting depth 28mm
Dimensions 93x69mm
Weight 0.4kg

Delningsfilter
Pris: 95.00
2-way crossover network for 8 ohm
General Information 2-way
Output impedance 8 ohm
Crossover frequency 2,500Hz
Slope/oct. 6dB
Max. input power 60W
Dimensions 68x30x54mm
Weight 0.08kg

Låda 3.2 liter
Topp och botten 130x130 mm 12 mm spån eller mdf
front bakstycke 130x260 mm 12 mm spån eller mdf
Sidostycken 130x284 mm 12 mm spån eller mdf
Reflexrör 35x82mm
Diskanten behöver 3 dB dämpning
2.2ohm serie med diskantsignalen och 22 ohm över plus minus på diskanten
I övrigt bara att bygga en enkel och välljudande liten högtalare
Dämpning i lådan är en näve ull av lämplig sort.
Bilagor
DN-1.jpg
DN-1.jpg (35.27 KiB) Visad 2805 gånger
DT-75.jpg
DT-75.jpg (26.78 KiB) Visad 2805 gånger
SP-60.jpg
SP-60.jpg (45.62 KiB) Visad 2805 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-10 11:10

Perfector skrev:
Cinder skrev:
Låda 3.2 liter
Reflexrör 35x82mm

Ja jösses nu börjar vi komma ner i storlek ordentligt.
Jag antar att du har byggt även denna högtalare vid något tillfälle, kan du uttala dig nånting om hur stor skillnad i ljud(kvalitet?) det är mot den större varianten du föreslog tidigare i tråden?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 11:32

Cinder skrev:
Perfector skrev:
Cinder skrev:
Låda 3.2 liter
Reflexrör 35x82mm

Ja jösses nu börjar vi komma ner i storlek ordentligt.
Jag antar att du har byggt även denna högtalare vid något tillfälle, kan du uttala dig nånting om hur stor skillnad i ljud(kvalitet?) det är mot den större varianten du föreslog tidigare i tråden?

Låter vackert men ingen dunderbas.
Klangren och njutbar.
-3 dB vid Ca: 70 Hz.
Mer bas med en liten subba på golvet där en inte syns
Då jag byggde den kallades den för Micro-max.

Den förra Mini-Max gick till Ca: 50 Hz
I övrigt inte stor skillnad klangmässigt.
Hoppas det smakar :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-10 12:34

Perfector, finns det mätningar på dina föreslagna konstruktioner?

Till Cinder:

Leta efter byggen som flera byggt/lyssnat på. Fråga gärna efter mätningar eller andras åsikter. Perfectors byggen har mig veterligen ingen annan lyssnat på här på forumet och jag ställer mig starkt skeptisk till konstruktionerna. Det är i mångt och mycket för enkelt. Det finns bättre dokumenterade byggen och dom har det tipsats om tidigare i tråden.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 12:36

dåligt med mätningar, gott om öron som lyssnat och köpt genom 25 år.
Skulle knappast sitta och rekommendera om det inte låter musik om dom.
Om du är skeptisk, bygg ett par då och lyssna själv.
Det smäller högre än att bara ha förutfattade meningar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-10 12:47

Perfector skrev:dåligt med mätningar, gott om öron som lyssnat och köpt genom 25 år.

Man behöver inte veta mycket om högtalarkonstruktion för att förstå att det inte är kul grejor. Varför finns det inga mätningar? Har du byggt dom enbart genom att lyssna på dom?

Tack, men nej tack. Jag skulle hellre lägga pengarna på en kasse bärs.

Det kan vara så att det är gott att äta pytt-i-panna på halvfabrikat(framförallt om man själv gjort den) men om det finns rätter lagade av stjärnkockar så väljer jag hellre det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 13:11

Mina pärmar med mätningar från HiFI-Connection i Mälarhöjden var en del av de saker som "försvann" i flytten till trosa 2012.
Herrarna som packade tyckte en del saker verkade vara skräp sa dom och kastade lite allt möjligt.
Föutom att dom packade mina 1200 vinyler från Ö till A, men stoppa i kartongerna från vänster till höger och blandade ihop allting.
Jag har fortfarande inte sorterat upp allt igen.
Men om du nu inte vill bygga och prova det jag föreslår.
Har du då verkligen rätt att ha åsikter om hur det låter baserat på fördomar?
Skall jag ta det som ett omdöme om mig att jag sitter och blåljuger kanske?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-03-10 13:47

Fjonkalicious skrev:
Perfector skrev:dåligt med mätningar, gott om öron som lyssnat och köpt genom 25 år.

Man behöver inte veta mycket om högtalarkonstruktion för att förstå att det inte är kul grejor. Varför finns det inga mätningar? Har du byggt dom enbart genom att lyssna på dom?

Det kan vara så att det är gott att äta pytt-i-panna på halvfabrikat(framförallt om man själv gjort den) men om det finns rätter lagade av stjärnkockar så väljer jag hellre det.

Vafasiken vad du låter tyken idag le fjönk, inte likt dig alls.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 13:57

Välkommen till faktiskt.se's tävling.
Vems förslag skall vinna och bli vald av TS ?
Vinnaren får en staty i folkparken.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-10 14:27

Evil_Homer skrev:
Fjonkalicious skrev:

Vafasiken vad du låter tyken idag le fjönk, inte likt dig alls.

Faktiskt.se lider av kunskapsbortfall. Jag säger inte på något vis att jag är den mest kompetenta i gänget, men jag har iaf förmågan att kunna urskönja vilka som har kompetensen. Kompetenta människor verkar hellre fly fältet när diskussionerna faller till ännu lägre nivå. Dvs, kompetenta personer orkar inte att föra diskussion med mindre begåvade. Detta utarmar faktiskt. Jag gillar faktiskt och det som en gång varit och hoppas att vi kan rädda det som finns kvar och inte stöta bort kunniga personer.

Jag tycker att Perfector inte kan styrka varför hans högtalare är bra. Många påståenden: ...brann upp..., ...många har lyssnat..., ...25 års erfarenhet...

Som jag skrev innan, det finns flertalet dokumenterade projekt som många har lyssnat på som låter bra. Välj dom istället för något annat.

Måhända att jag låter tyken, men jag vet med mig att det är flera som tycker som jag, bara det att jag tog bladet från munnen. Jag står för det jag skriver.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 14:30

Hade ingen aning om att detta var en rättegång där man måste styrka nånting alls.
Jag har lämnat förslag, inget annat.
TS gör därefter som han vill.
Men att ha storkäftade åsikter om resultatet när man inte ens orkar prova sig fram är som killen som inte gillade makaroner för att han såg på dom att han inte tyckte om dom.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2015-03-10 14:39

Fjonkalicious skrev:Faktiskt.se lider av kunskapsbortfall. Jag säger inte på något vis att jag är den mest kompetenta i gänget, men jag har iaf förmågan att kunna urskönja vilka som har kompetensen. Kompetenta människor verkar hellre fly fältet när diskussionerna faller till ännu lägre nivå. Dvs, kompetenta personer orkar inte att föra diskussion med mindre begåvade. Detta utarmar faktiskt. Jag gillar faktiskt och det som en gång varit och hoppas att vi kan rädda det som finns kvar och inte stöta bort kunniga personer.

Jag tycker att Perfector inte kan styrka varför hans högtalare är bra. Många påståenden: ...brann upp..., ...många har lyssnat..., ...25 års erfarenhet...

Som jag skrev innan, det finns flertalet dokumenterade projekt som många har lyssnat på som låter bra. Välj dom istället för något annat.

Måhända att jag låter tyken, men jag vet med mig att det är flera som tycker som jag, bara det att jag tog bladet från munnen. Jag står för det jag skriver.

+1tusen

Tabellfilter och troende har inte på faktiskt att göra, då är det inte faktiskt längre!

Bra att bladet togs från mun!
.....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 14:52

Den funkar ju, faktiskt.
Skulle jag rekommendera utan att ha på fötterna?
Vart är den här diskussionen på väg egentligen
Fördomar är värre än nå't annat och borde totalförbjudas på detta eminenta forum.

Tillägg:
Benny hill sa det bäst
"never assume. If you do you make an ASS of U and Me"

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-10 15:04

Alternativen som jag sitter och väljer mellan är ju då;

9LAEH: Väldigt kompetent alternativ, i högsta prisläget i budgeten tillsammans med Speedster. Även i största laget med 9l volym.
LTS-2v-f1: Går inte att få tag på elementen till denna längre. Denna går alltså bort.
Mini-max: Kanske lite väl hög med sina 37cm över bordet, kan nog göra märken i WAF:en. 8 liter.
Micro-max: Intressant alternativ, kan bli denna, om inte denna gång så skulle jag framöver behöva extra små högtalare själv (har ju mycket mer grejer på mitt skrivbord än vad hon har på sitt). 3.2 liter.
Mimir: Verkar helt ok, inte jättedyr heller, men går ju inte att se specifikationerna eftersom produktbladet inte går att öppna. Är nog ganska stor med 14 liter volym.
Mupps: Antagligen en väldigt bra högtalare och i rätt storleksordning, får se hur den lite udda utformningen går hem hos damen.
Speedster: Ligger lite mitt emellan de andra alternativen, smidig att få tag i med komplett kit från Tyskland. Verkar vara populär och omtyckt. 5.5l liter.

Ja det är ju inte helt lätt.. får ju kolla lite med hondjuret vad som kan vara intressant, och vad som kan tänkas ha störst byggarglädje av och bra ljud i slutändan.
Lutar åt antingen 9LAEH, Mupps eller Speedster mest, känns som att dessa är beprövade samt att i fallet med Speedstern och 9LAEH får jag öva på lite lödning.
Muppen hade väl inget filter, så denna är ju väldigt fort gjord, om man vill ha nåt snabbt och enkelt.

Just "skrivbordsstorlek" verkar vara ett svårt spann där det är lätt att storlekarna hamnar mer i klass med stativare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 15:06

Du kan få förslag på en mindre ändå om det är vad som krävs
3" bas/mellan och en pyttediskant
Så liten låda att du nästan kan stoppa den i fickan.
Men det är om du vill.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-10 15:11

@cinder: sök på mupps eller bosso på forumet. Finns massor av olika former och idéer. Elementen är tacksamma att sälja om du inte blir nöjd. Om dom inte passar på skrivbordet så är det så pass ringa kostnader att du kan ha dom till något annat. T.ex. Köket, garaget, sovrummet...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 15:16

Pris: 285.00
Hi-fi full range speaker, 40WMAX, 8 ohm
•Compact hi-fi full range speaker with a very good sound quality
•High-quality paper cone
•Wooden phase plug for optimising the radiation
•Rear ventilation of the centering spider
•Shielded magnetic system
•Application in small speakers or satellite systems
•Ideally suited for the application in FAST speakers (full range and subwoofer technology)

HOBBY HiFi 03/2012
"Audiophile characteristics due to paper cone and solid wooden phase plug."

Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 110Hz
Max. frequency range f3-22,000Hz
Music power 40WMAX
Power rating (P) 20WRMS
SPL (1W/m) 88dB
Suspension compl. (Cms) 1.11mm/N
Moving mass (Mms) 1.7g
Mech. Q factor (Qms) 7.66
Electr. Q factor (Qes) 0.60
Total Q factor (Qts) 0.56
Equivalent volume (Vas) 1.6 l
DC resistance (Re) 6.6 ohm
Force factor (BxL) 3.69Tm
Voice coil induct. (Le) 0.18mH
Voice coil diameter Ø 20mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±1.1mm
Eff. cone area (Sd) 32cm2
Magnet weight 99g
Weight 0.52kg

Hi-fi full range speaker, 40WMAX, 8 ohm

• Compact hi-fi full range speaker with a very good sound quality
• High-quality paper cone
• Wooden phase plug for optimising the radiation
• Rear ventilation of the centering spider
• Shielded magnetic system
• Application in small speakers or satellite systems
• Ideally suited for the application in FAST speakers (full range and subwoofer technology)
HOBBY HiFi 03/2012

"Audiophile characteristics due to paper cone and solid wooden phase plug."

Samma låda som den med 4" jag föreslog.
Nu med skillnad att detta är en bredbandselement
Filterlöst och faslinjärt.
Bilagor
SPX-32M.jpg
SPX-32M.jpg (31.28 KiB) Visad 2745 gånger

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-10 15:48

Mupps låter väldigt väldigt bra för sitt pris skulle jag säga.
9LAEH har jag kört i min huvudanläggning flera månader och de låter fantastiskt. De kan generera rätt höga ljudtryck med låg distortion.
Jag tror inte du skulle ångra att bygga någon av de men för enklare mindre högtalare framför datorn är Mupps vettigt.
9LAEH skulle jag inte tveka en sekund på att ha som primärhögtalare i en väldigt kompetent anläggning.
Finns flera fina byggtrådar här om den. Men de är verkligen overkill för denna tillämpning :)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-10 15:56

PappaBas skrev:Mupps låter väldigt väldigt bra för sitt pris skulle jag säga.
9LAEH har jag kört i min huvudanläggning flera månader och de låter fantastiskt. De kan generera rätt höga ljudtryck med låg distortion.
Jag tror inte du skulle ångra att bygga någon av de men för enklare mindre högtalare framför datorn är Mupps vettigt.
9LAEH skulle jag inte tveka en sekund på att ha som primärhögtalare i en väldigt kompetent anläggning.
Finns flera fina byggtrådar här om den. Men de är verkligen overkill för denna tillämpning :)

Muppsarna lär vara ganska lättdrivna va, vad är det som rekommenderas i förstärkarväg för dom?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-10 16:04

Cinder skrev:Muppsarna lär vara ganska lättdrivna va, vad är det som rekommenderas i förstärkarväg för dom?

Billigt och litet :)
Fanns för ett tag sedan en liten BRIK-förstärkare på Kjell&Co som jag tror skulle vara perfekt men hittar den inte nu.
Men finns en uppsjö små enkla förstärkare som ger tillräcklig uteffekt för MUPPS för några hundra. Jag vet dock inte vilka som är bra av de.
Typ som dessa och T-amp etc.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=3 ... #prodlista
Senast redigerad av PappaBas 2015-03-10 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-10 16:07

En Brik skulle fungerar mycket väl tror jag.
Finnes här:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p39384

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-10 16:25

Då är valet och kvalet även sant i samband med hur komplicerat bygge man ska ta på sig.
Muppsarna tippar jag på att jag sopar ihop på en helg ganska lätt, i alla fall om jag bygger dom utan filter.
Speedster och 9LAEH tar kanske lite längre tid eftersom det är mer kring filtrena att göra om min uppfattning stämmer,
dessa skulle även vidare "kräva" att jag bygger en gainclone, vilket inte riktigt känns värt besväret med Muppsarna som är så pass billiga att jag nog bara köper en billig förstärkare.

Muppsarna kan ju annars passa i köket också... det är lite väl lätt att leka med tanken när kostnaden är så liten för dom!

Hur skulle ni säga att högtalare så som 9LAEH och någon motsvarande golvare står sig mot högtalare som är fabrikstillverkade?
Jag undrar lite över vilka summor man ska komma upp i innan man kan matcha t.ex. Elac, KEF, Revel m.fl i prisklassen 20 000-30 000kr?
Någon nämnde t.ex. att 9LAEH är mer än tillräckligt bra för att ha i sitt finaste system, vilket får mig lite nyfiken med tanke på att
jag överväger att inhandla lite "finare" grejer från kända tillverkare, dock golvare till vardagsrummet i det fallet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-10 16:37

Jag tänker att det är två olika saker. Enkel förstärkare + MUPPS till datorn är oslagbart. Sedan om du vill bygga något till din huvudanläggning så skulle jag gå på 9LAEH.
Jag skulle säga att 9LAEH slår det mesta jag hört i köpväg får många gånger högre kostnad. De levererar bra med bas men bygger man ett par basmoduler till de och avlastar de så har du en anläggning som spelar skjortan av det mesta för det priset :)
Det är ju en smaksak men om mitt val vore mellan pK,piP och 9LAEH så skulle jag gå på den sistnämda (baserat på kapacitet).

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-10 16:51

PappaBas skrev:Jag tänker att det är två olika saker. Enkel förstärkare + MUPPS till datorn. Sedan om du vill bygga något till din huvudanläggning så skulle jag gå på 9LAEH.
Jag skulle säga att 9LAEH slår det mesta jag hört i köpväg får många gånger högre kostnad. De levererar bra med bas men bygger man ett par basmoduler till de och avlastar de så har du en anläggning som spelar skjortan av det mesta för det priset :)
Det är ju en smaksak men om mitt val vore mellan pK,piP och 9LAEH så skulle jag gå på den sistnämda (baserat på kapacitet).

Ja det var det jag avsåg, två helt olika system och rum i det här fallet.

Jag slänger ut en liten avstickare innan jag återgår till skrivbordshögtalarna; finns det några golvare som är resultat av motsvarande utvecklingsarbete som 9LAEH fått som stativare?
Min uppfattning är lite den att hitta snygga golvhögtalare i DIY-världen inte är helt lätt. Det är ju lite svårare att få snygg finish på en så stor pjäs.

Har varit intresserad en längre tid av bl.a. Elacs 247 i olika inkarnationer, dessa kostar närmare 20 000, och då är det ju inte ett öga torrt om t.ex. 9LAEH faktiskt kan matcha dessa..
Är ju inte helt lätt att ta reda på för en halvt okunnig som jag själv, och spontant känns det ju galet att ett par DIY-lådor för 3500kr skulle ha samma kapacitet som ett par hi-endare
som resultat av tysk ingenjörskonst... kanske är det branschpropagandan som talar?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-10 17:02

Det finns flera som byggt olika basmoduler som är anpassade att stå under 9LAEH. Då ser det ut som en vanlig golvhögtalare.
Går att bygga de slutna om man har basmoduler. Finns skisser i någon tråd på det. Då är de bara på några liter.
Men det finns en poäng med att ha modulerna separat från topparna. Dels att det är lättare att placera de för optimal basåtergivning.
De kan också formges så att de inte synns, vissa bygger in de i mediabänk. Med basmoduler är det också så att det är bättre med fler, inte primärt pga. kapacitet men det är lättare att få till bra basåtergivning ju fler källor du har.
Men slutna 9LAEH ovanpå varsin basmodul är väldigt kapabla och jag tror de enkelt kan fås att spela djupare än de flesta köpta konstruktioner.
Kolla in tråden för den och det finns bilder på lite olika lösningar.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-03-10 17:27

Finns fler projekt på

http://www.troelsgravesen.dk

http://www.audioexcite.com

http://www.zaphaudio.com

Dock tenderar projekt på dessa sidor (Zaph möjligtvis undantagen) att bli lite dyrare och större än vad du tänkt dig. 9LAEH eller dess något billigare föregångare med Seas även i basen är säkra och kompetenta kort.

Edit, fel på länk

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-03-10 18:29

Här är länken till den stora MuPPS-tråden här på DIY. Många sidor att läsa med bilder från olika byggare.
viewtopic.php?f=3&t=29093
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-10 19:08

Använd nåt lämpligt bredbandselement i en portad låda. P.s.s. slipper du trilskas med filter och kan göra en lagom stor låda. Man kan få riktigt bra resultat med enkla medel.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-03-11 12:59

Att bygga med bredbandselement är ingen dum ide. Här finns en beskrivning som jag själv byggde efter som lät väldigt bra. http://attlid.eu/p_swift.html
Här kan du läsa om mitt bygge. viewtopic.php?t=44495
Problemet är kanske var man köper Tangband element idag.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-11 13:08

Monacor har massor av bredbandare i olika storlekar som låter mycket bra

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum