PappaBas skrev:+1 på Peters inlägg. Mät de var för sig och ...Spoiler:Visa
Inflikar med att samma sak går att göra i REW. Däremot sätter det programmet inte själv ut frekvensen under vilken mätningen blir otillförlitlig med det satta tidsfönstret.
Moderator: Redaktörer
PappaBas skrev:+1 på Peters inlägg. Mät de var för sig och ...Spoiler:Visa
Cortado skrev:Jonas, gissar att du vet och ser, men jag har skickat dig PM.
jonasby skrev:Här kommer lite kompletterande mätningar jag gjort idag.
Och tycker väl inte att de ger så jäkla mycket. Det uppstår mest nya frågor och funderingar. Typ "Vad sysslar jag med egentligen?" och andra djupare tankar.
Den primära tanken är hela tiden: Om nu vägreflektioner är så stora varför över huvud taget bry sig om dessa mätningar? Reflektionerna ställer ju allt på ända iaf. Ja, typ så.
Jag har idag gjort två olika typer av mätningar.
1. Utan bakomliggande vägg. Dock står högtalaren på bord med gräsmatta framför.
2. Diskant i motfas
Dagens mätmiljö:
Utan vägg bakom. Plommonträd 3-4 meter bakom, sedan kommer en lutande bergknalle ytterligare 2 m bakom.
Mätningar idag är endast on-axis. Har mätt från 10cm till 2m, redovisar ett axplock.
(Notera att jag kör default Smoothing 10Hz och ej 1Hz, även om kurvorna utan vägg i "darrighet" liknar kurvor med 1Hz smoothing. Och det är väl bra.)
20cm rakt framför:
Ser väl rätt OK ut? (Dipp 1-2kHz finns där dock.)
50 cm rakt framför:
Tja, vad ska man säga? Bara eller inte bra? Bas saknas !!!, Dipp vid 400Hz (markreflektion ???), dipp vid 1-2kHz (rim resonance???, dipp vid 8kHz (ej försänkt diskant ???)
1 m rakt framför:
Det är ju bättre än igår med vägg bakom, iaf. Men inte lika "snyggt" som när andra presenterar sina "skrytkurvor"...
2 m rakt framför:
Ung.som vid 1m. Lägre frekvenser dock annorlunda. Men bra eller kass? Jag kan inte utläsa det.
--- Nu kommer mätningar med fasvänd diskant ----------------------
De brukar väl användas för att verifiera att man *elektriskt* (?) har balanserat delning bra/korrekt fasmässigt.
(Eller är det hela systemets *akustiska* balansering man verifierar?)
20cm. Lila = rätt fas. Rött = Polvänt (= fasvänt)
Är den tillräckligt smal och djup för allmänt godkännande?
1m. Rött = rätt fas. Lila = Polvänt (= fasvänt)
Jag kan inte själv säga om dessa fasvändningar är tillräckligt bra.
Och jag vet heller inte hur man egentligen ska värdera dessa mätningars resultat.
- Dvs, finns nåt jag bör/ska åtgärda och i så fall vad.
Känner mig själv lite kluven.
Alla tips, som vanligt, mycket välkomna.
jonasby skrev:@Svante:
Jo, som du säger så är nog väggreflektionen en bra mycket större faktor än en del svackor jag jagar. Men vad göra? "Måste" man klä hela rummet med absorbtionsmaterial? (Vilket jag iaf inte kommer göra ... har timmerväggar på landet och tänker fortsätta med det, därmed Basta!.)
Men frågan blir egentligen: Vad gör man om man nu vill placera högtalaren nära vägg? (Leva med verkligheten, dvs dippar är ju ett sätt, och det har jag uppenbarligen gjort hela mitt liv.)
Tycker för övrigt det är väldigt intressant att simulera i Basta, nästan för intressant ...
Cortado skrev:... men med tanke på vilka effekter försäkningen av elementen har, så lär baffelbräddningen ge större effekter...
Svante skrev:Cortado skrev:... men med tanke på vilka effekter försäkningen av elementen har, så lär baffelbräddningen ge större effekter...
Nja och njej. Baffeln är inte cirkulär. Anledningen att den ytterst lilla diskontinuiteten som diskantkanten är ändå ger en hyggligt stor påverkan på tonkurvan är att avståndet från domen till kanten är samma i alla riktningar. Då samverkar reflexen från hlea kanten i ett enda ögonblick, och påverkan blir stor. En kantreflex på en fyrkantig baffel blir utsmetad i tid eftersom avståndet till baffelkantens olika delar är olika. Därför är formen på baffeln viktig för hur påverkan blir.
jonasby skrev:Off Topic:
Och se'n såg jag att vissa beskriver sina projekt under Medlemspresentation. Såg bl.a. just ditt intressanta projekt Tarzan. Jag har tidigare knappt tittat i det delforat ...![]()
E're där man ska skriva? Äh, jag fortsätter här.
PappaBas skrev:Testa att leka lite med Svante "Edge" program där du kan simulera hur baffels utformning och elementens placering påverkar tonkurvan.
Där ser du tydligt dippen du undrat över.
Cortado skrev:Två tankar, innan jag går och lägger mig:
- Att jämföra mätningarna mellan en baffel utan låda och en med låda ska man nog inte göra, om man inte just ska se vad det blir för skillnad med och utan låda. Du behöver nog ha en låda till de nya bafflarna, för att man ska kunna jämföra just bafflarna.
- Mätrigg, jag hade nog fixat något högtalaren kan stå på så att man inte har något i närheten av högtalaren som kan ge reflexer. Du har en gräsmatta, kanske skulle det vara en idé att trycka ner någon stav (kvastskaft?) i den, med en tunn platta uppepå som högtalaren kan stå på så man tar bort influenser från intilliggande saker som bord och annat. Det är nästan bättre att utgå ifrån att allt påverkar mätningen.
Cortado skrev:Jag brukar personligen inte simulera med roomgain eftersom defaultinställningen representerar ett "normalt rum". Olika rum ger olika roomgain, så om man inte bygger en högtalare för ett specifikt rum och matar in de roomgainparametrarna för det rummet, så skulle jag inte simulera med room gain.
Om du mäter en högtalare mycket så kommer du ju att börja se vad som är högtalaren och vad som är mätartefakter. Tills du är där kan det vara bättre att försöka få bort allt som kan påverka.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster