Nu tänkte jag visa lite mätningar på nya baffeln med försänkta element.
Jag hade väldigt ont om tid så jag hann bara med ett fåtal mätningar. Och kanske än värre, jag hade inte förberett mig tillräckligt, kanske.
För resultaten - visar inte på någon egentlig förbättring, vad jag kan se iaf. Dessutom har jag testat på icke-identiska testobjekt vilket alltid kan misstänkas vara en felkälla. Usch-i-a-mig.
Men jag visar iaf resultaten så får ni se hur "svårt" det kan va ibland.
Dessa mätningar syftade till att visa ny baffelpåverkan. Jag har exempelvis inte bytt filter för bas som föreslagits, ej heller ordnat bättre testmiljöförhållanden vilket också föreslagits.
Alla mätningar visas för:
a) Befintlig högtalare. Dvs inbyggd i låda.
b) Ny Baffel. Utan låda. Det är andra exemplar av diskant och bas än de i fall a). Dessutom är denna uppsättning dämpad 3dB och fall a) 4dB i diskanten. (Hade inte rätt motstånd hemma.) Baffeln har stått med stöd av den befintliga lådan vid mätning, se bild:

- 2016-05-29 15.34.58.jpg (127.16 KiB) Visad 6157 gånger
1. Mätning 10cm framför högtalaren på höjd mitt emellan diskant och bas.
===============================================================
1a. Befintlig högtalare, 10cm rakt fram.

- Högtalare 10cm rakt fram 2016-05-29 15.21.51.png (81.03 KiB) Visad 6157 gånger
1b. Ny baffel, 10 cm rakt fram.

- Baffel 10cm rakt fram 2016-05-29 15.41.49.png (81.85 KiB) Visad 6157 gånger
Tolkning:
Lådans tonkurva är egentligen rätt OK, tycker jag. Baffelns tonkurva ... uppvisar ett förvånande utseende. "Märklig" puckel och dipp vid 1-2kHz. Kanske beror på just det faktum att jag mäter på en baffel och inte i en låda. Men Basta! renderar inte sådan extrem puckel vid simulering av baffel. Detta förstår jag inte!
Tonkurva mellan 2-10kHz kanske är lite, lite rakare (?) för Baffeln. Möjligen. Men inte är det revolutionerande bättre. (Har tyvärr ingen överlagrad bild för enkel analys.)
(Hopp i kurvan efter 10kHz tror jag beror på min mik - jag utelämnar kommentarer kring detta nu.)
2. Mätning 50cm framför högtalaren på höjd mitt emellan diskant och bas.
2a. Befintlig högtalare, 50cm rakt fram.

- Högtalare 50cm rakt fram 2016-05-29 15.17.57.png (83.1 KiB) Visad 6157 gånger
2b. Ny Baffel, 50cm rakt fram.

- Baffel 50cm rakt fram 2016-05-29 15.49.53.png (87.23 KiB) Visad 6157 gånger
Tolkning:
Samma puckel vid 1kHz för Baffel. Frekvensgång 2-10kHz ... tja inte är den bättre med Ny Baffel.
3. Mätning 1m framför högtalaren på höjd mitt emellan diskant och bas.
3a. Befintlig högtalare, 1m rakt fram.

- Högtalare 1m rakt fram 2016-05-29 15.30.32.png (84.71 KiB) Visad 6157 gånger
3b. Ny Baffel, 1m rakt fram.

- Baffel 1m rakt fram 2016-05-29 15.37.04.png (86 KiB) Visad 6157 gånger
Tolkning:
Samma puckel vid 1kHz.
Man kan nog påstå att frekvensgång 2-10kHz är lite bättre i ny Baffel än för befintlig Högtalare. (Eller är det bara för att jag vill att det ska va så ...?)
Slutkommentar:
Tja, vad ska man säga?
- Konstig puckel vid 1kHz. Antar att det beror på avsaknad av låda. Hoppas på det iaf.
- Tycker inte jag ser nån värst förbättring pga försänkt diskant. Eller missar jag nåt?
Jag kanske mäter fel saker? Känns väl lite som jag famlar i mörkret just nu.
- Kan inte nån säga nåt uppmuntrande...?
Hur går jag vidare från här?
1. Jag ska försöka titta på ett bättre basfilter som iö rekommenderat.
2. Men sen då? Jag får väl bygga nya lådor till den nya försänkta baffeln och mäta på dem. Eller är det nåt annat jag borde göra?