boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
Det stämmer inte.
Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö
Här kan du nog förklara dig lite bättre
om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
Ja, och?
Vad är det du invänder emot av det jag skrev?
Vh, iö[/quote]
ordvrängeri bara i från din sida när du inte kan förklara.[/quote]
Ordvrängeri? Jag ställde dig en fråga. Vad menar du med ordvrängeri?
Vill du att jag skall gissa vad det är som du invänder emot?
Hm... det är inte så lätt.
Jag tycker det jag skrev var rätt tydligt och förstår inte vad det är som är oklart.
- - -
Men okej, jag gör ett försök: Du skrev att ju flera baslådor man har desto starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
Jag berättade då att det inte är antalet baslådor det handlar om (att t ex dela upp en stor låda i fyra små ökar inte potentialen).
Om man vill öka potentialen (mera ljudtryck på lyssningsplats för en given låddistorsion) så är det lådornas sammanlagda volym som behöver ökas på. Det kan ske lika gärna med hjälp av större lådor som med hjälp av lika stora lådor men i större antal.
Igen: Det handlar om sammanlagda lådvolymen, inte om antalet. Har man två moduler om 50 låter så är det positivt (ur denna aspekt) att byta till bara en på 150 liter, trots att man har färre moduler då.
Detta du skrev...
boom skrev:om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
...har jag läst massor av gånger, utan att förstå vad det är du menar/vill ha sagt med det.
Men ja, fyra stycken lådor om 100 liter styck ger en sammanlagd volym om 400 liter. Men jag förstår inte vad du vill ha sagt när du skriver att det enligt mig är så. Men det stämmer. Enligt mig blir den sammanlagda volymen 400 liter.
Och vad menar du när du skriver att de "fortfarande bara är i styck"?
- - -
Jag går bet på vad det är du undrar över, alltså vad det är som du tycker är oklart i det jag skrev.

Menar inget illa med det. Jag bara förstår dig inte. Men det som betyder något är den sammanlagda volymen, som är produkten mellan antalet och de enskilda volymerna.
En sammanlagd volym om 400 liter kan man nå med en modul om 400 liter, eller två om 200 liter, eller tre om 133 liter, eller fyra om 100 liter, eller fem om 80 liter, eller sex om 67 liter, eller sju om 57 liter, eller åtta om 50 liter eller nio om 44 liter eller tio om 40 liter eller...
Jag vet inte om det är den förklaring du ville ha, men om inte så kan du väl ställa en konkret fråga så jag får veta vad det är som du tycker är oklart i det jag skrev?
Vh, iö