Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav IngOehman » 2016-06-01 00:58

boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.

Det stämmer inte.

Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö

Här kan du nog förklara dig lite bättre
om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

Ja, och?

Vad är det du invänder emot av det jag skrev?

Vh, iö[/quote]
ordvrängeri bara i från din sida när du inte kan förklara.[/quote]
Ordvrängeri? Jag ställde dig en fråga. Vad menar du med ordvrängeri?

Vill du att jag skall gissa vad det är som du invänder emot?

Hm... det är inte så lätt.

Jag tycker det jag skrev var rätt tydligt och förstår inte vad det är som är oklart.

- - -

Men okej, jag gör ett försök: Du skrev att ju flera baslådor man har desto starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.

Jag berättade då att det inte är antalet baslådor det handlar om (att t ex dela upp en stor låda i fyra små ökar inte potentialen).

Om man vill öka potentialen (mera ljudtryck på lyssningsplats för en given låddistorsion) så är det lådornas sammanlagda volym som behöver ökas på. Det kan ske lika gärna med hjälp av större lådor som med hjälp av lika stora lådor men i större antal.

Igen: Det handlar om sammanlagda lådvolymen, inte om antalet. Har man två moduler om 50 låter så är det positivt (ur denna aspekt) att byta till bara en på 150 liter, trots att man har färre moduler då.

Detta du skrev...
boom skrev:om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

...har jag läst massor av gånger, utan att förstå vad det är du menar/vill ha sagt med det.

Men ja, fyra stycken lådor om 100 liter styck ger en sammanlagd volym om 400 liter. Men jag förstår inte vad du vill ha sagt när du skriver att det enligt mig är så. Men det stämmer. Enligt mig blir den sammanlagda volymen 400 liter.

Och vad menar du när du skriver att de "fortfarande bara är i styck"?

- - -

Jag går bet på vad det är du undrar över, alltså vad det är som du tycker är oklart i det jag skrev. :?

Menar inget illa med det. Jag bara förstår dig inte. Men det som betyder något är den sammanlagda volymen, som är produkten mellan antalet och de enskilda volymerna.

En sammanlagd volym om 400 liter kan man nå med en modul om 400 liter, eller två om 200 liter, eller tre om 133 liter, eller fyra om 100 liter, eller fem om 80 liter, eller sex om 67 liter, eller sju om 57 liter, eller åtta om 50 liter eller nio om 44 liter eller tio om 40 liter eller...

Jag vet inte om det är den förklaring du ville ha, men om inte så kan du väl ställa en konkret fråga så jag får veta vad det är som du tycker är oklart i det jag skrev?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-01 17:40

IngOehman skrev:

Detta du skrev...
[quote="boom skrev:
om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

En sammanlagd volym om 400 liter kan man nå med en modul om 400 liter, eller två om 200 liter, eller tre om 133 liter, eller fyra om 100 liter, eller fem om 80 liter, eller sex om 67 liter, eller sju om 57 liter, eller åtta om 50 liter eller nio om 44 liter eller tio om 40 liter eller...
Vh, iö

Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)
Så du menar att det är inte antalet lådor som gör hur starkt det går att spela utan har man volymen så spelar det ingen roll .
Så om jag tolkar rätt så har man en låda på 400 liter med ett element så spelar man starkare än 4 lådor med 4 element på 100 liter st.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-06-02 18:34

Det kommer att bli kanon det där.
Jag körde själv på fyra stycken likadana element fast i 125-liters slutna lådor kompenserade med PEQ.

Jag märkte inte av några problem med "skenande" dist pga interna lådtrycket & du har ju 50% större lådor på gång än de jag körde med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-02 19:00

boom skrev:
IngOehman skrev:[quote="
Detta du skrev...

Vh, iö

Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)
Så du menar att det är inte antalet lådor som gör hur starkt det går att spela utan har man volymen så spelar det ingen roll .
Så om jag tolkar rätt så har man en låda på 400 liter med ett element så spelar man starkare än 4 lådor med 4 element på 100 liter st.

Nej inte starkare. Lika starkt - för en given grad av luftdistorion* i lådorna.

Det jag skrev var ju att det är den SAMMANLAGDA volymen som spelar någon roll för hur mycket luftdistorsion som uppstår i lådorna, för ett givet ljudtryck på lyssningsplats. Och jag tror du håller med mig om att fyra stycken lådor på 100 liter var blir 400 liter tillsammans? Alltså samma en som låda på 400 liter. Är vi överens så långt?

När det gäller antalet element så har det ingenting med lådans luftdistorsion att göra. Bara ljudtrycket som lådan skapar spelar roll. Och det är inte heller där antalet element som betyder något för maximalt ljudtryck som går att skapa, utan produkten av konarea och slaglängd. Och är man intresserad av distorsionen och inte bara maximala ljudtycket innan elementen överstyr så är förstås massor av andra parametrar av betydelse de också.

- - -

Men frågan gällde ju luftdistorsionen i lådan, och den bestäms av sammanlagda volymen och det ljudtryck som spelas (eller rättare sagt den volym luft som pumpas. Inte av volymen för en enskild låda, inte av antalet lådor, inte av antalet element...

Ok?

Vh, iö

- - - - -

*Och glöm inte bort att sammanlagda distorsionen består av många olika distorsionsmekanismers bidrag (olinjäriteter). Den del av distorsionen som kommer från den olinjärt fjädrande luften inuti lådan är bara en del av den totala distorsion som en högtalare skapar.

Men nu var det den du tog upp. Därför kommenterade jag hur det förhåller sig med den. Ok?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-02 20:11

JonasW skrev:Det kommer att bli kanon det där.
Jag körde själv på fyra stycken likadana element fast i 125-liters slutna lådor kompenserade med PEQ.

Jag märkte inte av några problem med "skenande" dist pga interna lådtrycket & du har ju 50% större lådor på gång än de jag körde med.

:D kul att du är nöjd JonasW. Och i mindre lådor också. Ev blir lådorna ännu större beroende på vart jag köper MDFen. Det verkar finnas olika stora skivor/2st standardstorlekar..
Jonas du bor möjligtvis inte i stockholmsregionen och kan tänka dig ett studiebesök?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-02 20:44

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)

Det jag skrev var ju att det är den SAMMANLAGDA volymen som spelar någon roll för hur mycket luftdistorsion som uppstår i lådorna, för ett givet ljudtryck på lyssningsplats. Och jag tror du håller med mig om att fyra stycken lådor på 100 liter var blir 400 liter tillsammans? Alltså samma en som låda på 400 liter. Är vi överens så långt?

När det gäller antalet element så har det ingenting med lådans luftdistorsion att göra. Bara ljudtrycket som lådan skapar spelar roll. Och det är inte heller där antalet element som betyder något för maximalt ljudtryck som går att skapa, utan produkten av konarea och slaglängd. Och är man intresserad av distorsionen och inte bara maximala ljudtycket innan elementen överstyr så är förstås massor av andra parametrar av betydelse de också.

- - -

Men frågan gällde ju luftdistorsionen i lådan, och den bestäms av sammanlagda volymen och det ljudtryck som spelas (eller rättare sagt den volym luft som pumpas. Inte av volymen för en enskild låda, inte av antalet lådor, inte av antalet element...

Ok?

Vh, iö

- - - - -

*Och glöm inte bort att sammanlagda distorsionen består av många olika distorsionsmekanismers bidrag (olinjäriteter). Den del av distorsionen som kommer från den olinjärt fjädrande luften inuti lådan är bara en del av den totala distorsion som en högtalare skapar.

Men nu var det den du tog upp. Därför kommenterade jag hur det förhåller sig med den. Ok?

Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-06-02 21:39

Han menar som jag förstår det att för en viss given ljudvolym måste du pumpa en viss mängd luft. Den realiseras genom ett eller flera element rör sig en viss slangvolym in i en lådvolym och komprimerar denna volym med luft inne i lådan. Tryckökningen som blir är beroende på totala slagvolymen och totala lådvolymen, detta oavsett om man delar upp det på flera element och lådor. Förutsatt att lådorna är lika stora.
Normalt delar man ju upp det på flera lådor för att bla minimera distortionen från själva elementen. Den totala pumpvolymen fördelat på fler element betyder ju att vart och ett inte behöver röra sig lika mycket och minskar då dist.
Det finns väl i Basta så du kan simulera "boxpressure" och "boxpressure at MOL". Har för mig att det fanns någon tumregel för hur många dB man ville maximalt ha i tryck inne i lådan. Under det trycket beter sig luften linjärt för att sedan mer och mer bli vätskelik vid högre tryck. Var det någonstans under 140dB man ville ha? Hjälp mig någon bättre vetande :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-03 05:42

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)

- - -

Ok?

Vh, iö

- - - - -

Jag har inte citerat allt som du skriver IÖ utan en mycket mindre del så var snäll och svara bara på det som är citerat och lämna resten därhän .
Jag vill ha små snabba svar och inte spaltmeter i svaren.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2016-06-03 19:24

Rille skrev:Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?

Kanske kan du få lite hjälp av denna tråd?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-04 01:45

Kitchenmaster skrev:

Tack! Jag tror efter att ha läst på lite om fenomenet luftdist i lådan och tittat på vart jag landar i basta vid mol vilket är ca 147db.. Så ligger disten ganska lågt/under 1% vilket är mer än acceptabelt då det ju är vid maxnivå som jag troligen aldrig kommer nyttja.. Så detta blev en ickefråga vid den lådstorlek och effekt/500W jag kommer ha. Skönt att reda ut sånt innan så den huvudvärken inte kommer efter och biter en i baken..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-04 08:32

Rille skrev:
Kitchenmaster skrev:

Tack! Jag tror efter att ha läst på lite om fenomenet luftdist i lådan och tittat på vart jag landar i basta vid mol vilket är ca 147db.. Så ligger disten ganska lågt/under 1% vilket är mer än acceptabelt då det ju är vid maxnivå som jag troligen aldrig kommer nyttja.. Så detta blev en ickefråga vid den lådstorlek och effekt/500W jag kommer ha. Skönt att reda ut sånt innan så den huvudvärken inte kommer efter och biter en i baken..

Det enda som är säkert om man skall vara på den rätta sidan är att mäta upp disten.
Simulerings program i all ära men ger det rätt input kanske kanske inte ser man till dom här mätningarna och jämför dom med intern disten i lådan så får man väl sätta ett ? http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 0l-lt.html så frågan är vad är rätt hur många kan mäta intern disten i lådan om man räknar om den i från dB till % dist.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-04 11:07

Mäta denna dist tror jag är knepigt (mycke svårt). Det är nog mycket lättare att räkna fram den och det ger nog också ett noggrannare svar (min vilda gissning). För hur skulle den mätas?

För högtalaren har ju en hel del annan dist också. Sedan misstänker jag att det kan hända icke önskvärda saker med elementet om det utsätts för allt för högt tryck i lådan. Borde inte membran och yttre upphängningen kunna 'knöla' ihop?

Disten från för högt tryck inlådan är nog, som skrevs nyss, lämpligt att via beräkning (simulering) se till att hålla godtyckligt låg, så den inte blir dominerande. Det är ju helheten som är det viktiga och inte bara en enskild dist. Så är man petig får man tänka till på allt och även mäta slutresultatet och själv avgöra om man anser det uppfyller kraven.

...lyssna på musik får man också göra :) ... jag menar som verifiering på att det blev tillräckligt bra.

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-04 17:37

Michael skrev:Mäta denna dist tror jag är knepigt (mycke svårt). Det är nog mycket lättare att räkna fram den och det ger nog också ett noggrannare svar (min vilda gissning). För hur skulle den mätas?

För högtalaren har ju en hel del annan dist också. Sedan misstänker jag att det kan hända icke önskvärda saker med elementet om det utsätts för allt för högt tryck i lådan. Borde inte membran och yttre upphängningen kunna 'knöla' ihop?

Disten från för högt tryck inlådan är nog, som skrevs nyss, lämpligt att via beräkning (simulering) se till att hålla godtyckligt låg, så den inte blir dominerande. Det är ju helheten som är det viktiga och inte bara en enskild dist. Så är man petig får man tänka till på allt och även mäta slutresultatet och själv avgöra om man anser det uppfyller kraven.

...lyssna på musik får man också göra :) ... jag menar som verifiering på att det blev tillräckligt bra.

//Michael

Egentligen så skulle det vara intressant att mäta upp lådor där det är enligt simulerings programmet har en låg dist under 150 dB och se om det verkligen stämmer med den effekt som är inmatad i simulerings programmet .
det finns mätverktyg att mäta upp till 180db så det borde inte vara så svårt att mäta vad ett intern tryck ligger på.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-04 20:09

Visst vore det kul att verifiera exakt vilken dist man får i sin låda. Jag har dock stort förtroende för Svante och hans uttalanden. Han är ju för tusan begåvad och påläst i ämnet.. :-)
Så även om det han säger skulle vara en estimering av verkligheten så lär den ligga tillräckligt nära att jag nöjer mig gott åt att veta att disten hamnar runt eller strax under 1%..
Men om någon har mätgrejor och vill ta ett hembesök och mäta så ser jag det som ett mycket trevligt samkväm där jag står för blåbärspaj med vaniljsås och ett hyggligt mockakaffe..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-04 20:24

Mäta trycket kan man ju göra, men varför? Enklare räkna fram... om man nu inte vill kolla om lådan, element eller något läcker. Om en mätning inte stämmer, vad säger det... vad för läckage, eller rörelser i låda, eller... ?

Nä då är det nog mycket bättre att fokusera på att mäta annat... t.ex. dist från högtalaren! Alltså all dist och från hela högtalaren.

//Michael

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-04 21:46

Michael skrev:Mäta trycket kan man ju göra, men varför? Enklare räkna fram... om man nu inte vill kolla om lådan, element eller något läcker. Om en mätning inte stämmer, vad säger det... vad för läckage, eller rörelser i låda, eller... ?

Nä då är det nog mycket bättre att fokusera på att mäta annat... t.ex. dist från högtalaren! Alltså all dist och från hela högtalaren.

//Michael

Självklart mäter man allt man kan när man mäter. Så skulle jag göra i allafall..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-05 03:39

Rille skrev:
Kitchenmaster skrev:

Du har så jävla rätt kompis.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-05 12:40

Tack Magnus! :D
Jag saknar dig också.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-06-05 23:58

Rille skrev:
JonasW skrev:Det kommer att bli kanon det där.

:D kul att du är nöjd JonasW. Och i mindre lådor också. Ev blir lådorna ännu större beroende på vart jag köper MDFen. Det verkar finnas olika stora skivor/2st standardstorlekar..
Jonas du bor möjligtvis inte i stockholmsregionen och kan tänka dig ett studiebesök?

Tyvärr inte, bor en bra bit norrut. :)
Basarna är även sålda till en kille i staden och jag kör själv på fyra stycken Acoustic Elegance TD18H+ idag.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-06 10:11

Ja 4st Acoustic Elegance TD18H+ är ju ett pinhål uppåt.. Får jag fråga vad du tycker blev bättre med dessa?
Ljudtrycksförmåga undantaget då det är uppenbart.. Utan jag tänker på dist, artikulation och minuset med större lådor vilket jag antar att det blev..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-06 21:57

Kitchenmaster skrev:

Vill bara säga att av det som Rille skrev så framgår att han förstått det jag skrev, och behöver därför nog ingen hjälp att förstå fenomenet. Men lathunden för att räkna fram distorsionen är förstås användbar av alla som vill veta den. :)

Dock vill jag klargöra att denna distorsion bara finns på baselementets konbaksida om konen drivs så att den rör sig perfekt linjärt. Och OM så är fallet och lådan är sluten så når faktiskt inte distorsionen ut, överhuvudtaget. :)

Om elementet däremot driver lådan mjukt (med en sinusformad kraft istället för en sinusformad rörelse) så kommer distorsionen i lådan att påverka det utstrålade ljudet, men den kommer å andra sidan i det fallet att bli noll I lådan!

Så en beräkning kan på sin höjd användas som en indikation. Den som verkligen vill veta bör mäta. Och då kan man fråga sig vad man bör mäta... Mäter man distorsionen I lådan så kommer ett högt värde i förekommande fall att indikera en låg distorsion ut. Så bäst är att mäta distorsionen ut istället. Med en oänligt styv (mekaniskt hög impedans) och linjär membrandrivning så blir distorsionen i en sluten lådan alltid noll - oavsett låddistorsion. Det gäller t ex rörelseåterkopplade system. Det går även att göra element med en lagom stor kvadratisk term, som gör att låddistorsionen inte leder till distorsion ut, trots att mekaniska drivningen inte alls är oändligt styv. Det finns helt enkelt många sätt att flå en lax.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-06 23:03

Tack IÖ :-)
Då ska jag se om jag kan mäta dist på basarna när de är klara. Bara för att jag är nyfiken..

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-06-06 23:32

Rille skrev:Ja 4st Acoustic Elegance TD18H+ är ju ett pinhål uppåt.. Får jag fråga vad du tycker blev bättre med dessa?
Ljudtrycksförmåga undantaget då det är uppenbart.. Utan jag tänker på dist, artikulation och minuset med större lådor vilket jag antar att det blev..

De låter mer homogent över ett brett register eller hur man ska beskriva det. TD18H+ kan även delas högre upp i registret utan att det märks av.
RSS390HF låter absolut INTE dåligt, väldigt fina element. Men TD18H+ är absolut ett steg upp.

Ljudtrycksförmågan som du är inne på var också ett plus då mina RSS390HF fick svettas rätt hårt ibland när man spelade som högst med topparna jag kör med.
Lådorna blev faktiskt mindre, bara drygt 100L nettovolym per låda istället för ~125L för RSS390HF. Visst, interna lådtrycket blir högre vid utnyttjande av mycket x-max.
Men jag använder väldigt lite slaglängd pga membranstorleken så det blev ett icke-problem.

Distortionsmässigt så har jag inte jämfört rakt av än, men de mäter lågt, ingen tvekan där.
RSS390HF mätte dock också väldigt lågt gällande distortion, även på riktigt höga volymer så det är inget man behöver oroa sig över med de basarna.

Bifogar en distortionsmätning på mina förra mätningar. Det är alltså ett svep på lyssningsplats 3m bort där basarna delas strax över 100Hz om jag minns rätt.
Det är en hel del handpåläggning med PEQ också, så det bidrar till att disten är högre än om man inte hade några filter alls.
Som du ser så spelar basarna strax över 100dB från 100Hz upp till 112dB runt 20Hz, med enligt mig, låg distortion.
Bilagor
Dist  R @ 100 dB (at sweet spot).gif
Dist R @ 100 dB (at sweet spot).gif (31.22 KiB) Visad 5643 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-07 00:20

Tack JonasW
Det ser ju trevligt ut :)
Och i en mindre låda (125l) än min tänkta 180liters.. :D

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-07 17:13

För att driva basarna tänkte jag ju använda två NAD218. Om någon har ett sånt och vill bli av med så skicka ett pm då jag saknar ett..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-06-07 17:40

Det där ser ut som 0,1% dist vid 100dB även vid 20Hz! 8O Eller läser jag fel?
... tycker jag!

Per

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-07 19:12

Nja, närmare 1% ser det ut som. Utan att det uttryckligen anges att mätmicen var ordentligt nivåkalibrerad med en akkurat SPL-mätare så ska man nog inte hänga upp sig för mycket på nivån.

Dessutom, bör inte högtalarna närfältsmätas för att ta reda på hur mycket just högtalarna distar? För visst kan rummet bidra till uppmätt dist?

En tredje grej (när jag ändå håller på :D ) Det interna lådtrycket är ju inte bara beroende av x-max, utan den effektiva konytan också. I slutändan så blir ju det interna lådtrycket enbart en funktion av SPL (en viss volym pumpad luft) och lådornas volym. Men som Ingvar skrev ovan så säger ju inte det interna lådtrycket vad den sammantagna harmoniska distorsionen på "rätt sida" av elementet blir.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-06-07 20:22

hammarn_2 skrev:Nja, närmare 1% ser det ut som. Utan att det uttryckligen anges att mätmicen var ordentligt nivåkalibrerad med en akkurat SPL-mätare så ska man nog inte hänga upp sig för mycket på nivån.

Dessutom, bör inte högtalarna närfältsmätas för att ta reda på hur mycket just högtalarna distar? För visst kan rummet bidra till uppmätt dist?

En tredje grej (när jag ändå håller på :D ) Det interna lådtrycket är ju inte bara beroende av x-max, utan den effektiva konytan också. I slutändan så blir ju det interna lådtrycket enbart en funktion av SPL (en viss volym pumpad luft) och lådornas volym. Men som Ingvar skrev ovan så säger ju inte det interna lådtrycket vad den sammantagna harmoniska distorsionen på "rätt sida" av elementet blir.

Micken är SPL-kalibrerad. Det är akustiken som hjälpt mig med rummets design som gjort mätningen, inte jag själv. :)

Visst kan det finnas dist från rummet också när man mäter vid lyssningsplats, men det kändes mest relevant för det är ju det jag ska lyssna på i slutändan. Mäter det lågt vid lyssningsplats så mäter det knappast högre vid högtalarna i sig. ;)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-07 21:20

Det verkar ju som att möjligheten att det ska kunna bli riktigt bra finns.. :D

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-08 01:59

Blev nyss väckt för mjölk och blöjbyte kl 01.45.. Då kan man ju passa på att kolla status på elementleveransen. Jo de är nu på väg :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum