Räcker NAD 275bee till i32s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-04 12:49

Rydberg skrev:
DVD-ai skrev:
Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg :o

Nu är väll knappast Rotel rb1080 ett "halvsunkigt slutsteg" utan snarare ett väldigt bra sådant, vist det kan bli bättre.

Har aldrig ägt rb1080 men NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka. 1090 brummar hörbart så det skulle jag kalla helsunkigt!

Uppenbart att vi inte delar samma värderingar gällande elektronik. Det du kallar sunkigt kallar jag prisvärt och den elektronik som du förespråkar kallar jag pengar i sjön.

Jag skulle utan problem sitta nöjd med en 208 eller 1090 till ett par i32s, men det är väl bra att alla inte har samma smak tycker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-04 12:51

Rydberg skrev: Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!

Varför det? Du verkar inte se det holistiskt över tiden. Det finns mer att tjäna i en riktigt bra högtalare än i skillnaden mellan ett bra och ett lite bättre slutsteg. Dessutom har man kanske inte planerat att byta högtalaren fler ggr... Hade man tagit en billigare högtalare för ett lite dyrare slutsteg, så skulle man kanske behöva byta BÅDA senare. Nu fixar man högtalare först, så är det klart... sen byter man slutsteget senare när möjligheter finns... och på det stora hela så låter det fruktansvärt bra - trots det du gnäller på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-04 13:05

Jag tycker att man gör som man själv vill, själv så vill jag gärna ha i32s men samtidigt ha råd med annat som jag tänker mig är viktigare för ljudet än bättre slutsteg.
nämligen ett hus och akustikreglering, där pengarna ger bäst utväxling vill jag lägga dom !

senare någon dag så lär det bli kanske ett bryston, amp 27 eller liknande men det får dröja för andra investeringar ligger mycket närmare i tiden.
och eftersom man inte skiter ur sig pengar så är det inte möjligt att bara peka och köpa allting som man behagar.
Det får lov att duga med övriga skrotanläggningen tills vidare... ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 13:06

AndreasArvidsson skrev:
Rydberg skrev:
DVD-ai skrev:
Nu är väll knappast Rotel rb1080 ett "halvsunkigt slutsteg" utan snarare ett väldigt bra sådant, vist det kan bli bättre.

Har aldrig ägt rb1080 men NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka. 1090 brummar hörbart så det skulle jag kalla helsunkigt!

Uppenbart att vi inte delar samma värderingar gällande elektronik. Det du kallar sunkigt kallar jag prisvärt och den elektronik som du förespråkar kallar jag pengar i sjön.

Jag skulle utan problem sitta nöjd med en 208 eller 1090 till ett par i32s, men det är väl bra att alla inte har samma smak tycker jag.

Jag tvivlar på att du vet vad du pratar om faktiskt. Vad jag vet är du inte bekant med den elektronik du kallar "pengar i sjön". Att köpa i32s och koppla till en Denon är i mina ögon pengar i sjön. Köp i28 och satsa på något vettigt att koppla dem till.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 13:10

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev: Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!

Varför det? Du verkar inte se det holistiskt över tiden. Det finns mer att tjäna i en riktigt bra högtalare än i skillnaden mellan ett bra och ett lite bättre slutsteg

Jag skrev ju "om man inte planerar att uppdatera" i mitt förstainlägg. Dessutom skulle jag tagit AMP27 + i28 framför i32s + NAD 208 alla dagar i veckan!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-04 13:16

Rydberg skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Rydberg skrev:Har aldrig ägt rb1080 men NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka. 1090 brummar hörbart så det skulle jag kalla helsunkigt!

Jag tvivlar på att du vet vad du pratar om faktiskt. Vad jag vet är du inte bekant med den elektronik du kallar "pengar i sjön". Att köpa i32s och koppla till en Denon är i mina ögon pengar i sjön. Köp i28 och satsa på något vettigt att koppla dem till.

Jag är helt övertygad om att Andreas vet bäst av alla här vad han pratar om då han delger sin egen uppfattning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 13:45

DVD-ai skrev:
Rydberg skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Jag är helt övertygad om att Andreas vet bäst av alla här vad han pratar om då han delger sin egen uppfattning :)

Hur ska han kunna veta det då han inte har någon erfarenhet av "den elektronik som du förespråkar". Är det så att elektroniken jag förspråkar (vilken är det för övrigt om man får fråga??) per definition är "pengar i sjön"? Väldigt knepigt inlägg av Herr Arvidsson! :o

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-08-04 14:07

Tycker att du går på lite väl fientligt Rydberg. Min övertygelse är att alla i tråden investerar sina pengar på ett sånt sätt som de tror kommer rendera mest välljud per krona. Du har en annan uppfattning än många av de andra deltagarna men sättet du skriver på är mer som att du vill trycka till dem än att hjälpa dem med att få mer valuta för sina pengar.

Jag vill ogärna hoppa på ditt tåg och kalla det ena eller andra valet för galenskap. Jag försöker mig istället på ett välmenande tips till dig om att lägga lite fokus på basabsorption i ditt rum och se hur det kan förändra återgivningen hemma hos dig! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-04 14:25

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:

Varför det? Du verkar inte se det holistiskt över tiden. Det finns mer att tjäna i en riktigt bra högtalare än i skillnaden mellan ett bra och ett lite bättre slutsteg

Jag skrev ju "om man inte planerar att uppdatera" i mitt förstainlägg. Dessutom skulle jag tagit AMP27 + i28 framför i32s + NAD 208 alla dagar i veckan!!

Man måste inte planera, det räcker att lämna möjligheten öppen. Det är inget vansinne att vara nöjd, det är snarare att sitta med en sådan kombination och inte vara nöjd som är vansinne.

Ja, det skulle inte jag. i32s är mer märkbart bättre än skillnaden på slutstegen är. Det enda AMP27 är märkbart bättre på är utseendet - du lär inte kunna skilja dem blint åt inom deras normala arbetsområde. (Jag har hört mina i32s med AMP27, och jag har haft i28 tidigare )

Och vad det gäller trådfrågan, så tror jag definitivt 275bee räcker väldigt långt - har hört det (som 375) driva B&W 802 alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 15:08

Xenod skrev:Tycker att du går på lite väl fientligt Rydberg. Min övertygelse är att alla i tråden investerar sina pengar på ett sånt sätt som de tror kommer rendera mest välljud per krona. Du har en annan uppfattning än många av de andra deltagarna men sättet du skriver på är mer som att du vill trycka till dem än att hjälpa dem med att få mer valuta för sina pengar.

Jag vill ogärna hoppa på ditt tåg och kalla det ena eller andra valet för galenskap. Jag försöker mig istället på ett välmenande tips till dig om att lägga lite fokus på basabsorption i ditt rum och se hur det kan förändra återgivningen hemma hos dig! :)

Fientligt var ju inte riktigt meningen (svårt med skriven kommunikation), se mina inlägg som en motvikt till "kinesiska biomaskiners vänner" :wink: , de duger helt enkelt inte om man har höga anspråk på återgivningen. Jag tror som du att många lägger sin kronor på det som de tror ger mest väljud per krona men det har växt till någonslags sanning att högtalare o rum är det enda som räknas och elektroniken är väldigt sekundär. Även om de två punkterna (rum o högtalare) med marginal är de viktigaste så kan ett bra rum aldrig ta fram den transparens man förlorat i elektroniken. Min erfarenhet är att denna är väldigt viktig, särskilt när man lärt sig "lyssna förbi" tillkortakommanden i det egna lyssningsrummet. Ett par månader med NAD 208 i anläggningen bekräftar bara detta, avsaknaden av transparens och detaljer gör det tristare att lyssna på musik :( .

Xenod skrev:Jag vill ogärna hoppa på ditt tåg och kalla det ena eller andra valet för galenskap. Jag försöker mig istället på ett välmenande tips till dig om att lägga lite fokus på basabsorption i ditt rum och se hur det kan förändra återgivningen hemma hos dig! :)

Att lägga flera hundra tusen på ett rum och högtalare och sedan förstöra massor med en undermålig kinesisk biomaskin är i mina ögon vansinne. Andra får ha en annan uppfattning om de vill men jag tvivlar om de undersökt det hela då. Beträffande basabsorption så har jag "bara" större problem vid 30Hz och det blir för stora ingrepp i hyreslägenheten för att lösa detta. Däremot har jag gjort experiment med mer absorption för sidoreflexerna med framgånsrikt resultat, nu måste jag bara hitta en WAF-kompatibel lösning :P

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 15:10

Nattlorden skrev:Det enda AMP27 är märkbart bättre på är utseendet - du lär inte kunna skilja dem blint åt inom deras normala arbetsområde.

Det betyder ju att AMP27 inte är något vidare bra steg då mao? :( NAD208 har, i förhållande till 28B-SST, stora brister. Detta har blivit än tydligare sedan de båda stegen kopplats till Burmester 011.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-04 15:35

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:Det enda AMP27 är märkbart bättre på är utseendet - du lär inte kunna skilja dem blint åt inom deras normala arbetsområde.

Det betyder ju att AMP27 inte är något vidare bra steg då mao? :( NAD208 har, i förhållande till 28B-SST, stora brister. Detta har blivit än tydligare sedan de båda stegen kopplats till Burmester 011.

Varför skulle det göra det?

Det går inte att ha "stora brister" i ett slutsteg på denna nivån. Om ena kanalen inte fungerar är det en stor brist. Vi talar knappt hörbara petitesser. Förstår inte varför du envisas med att överdriva så kopiöst. Vi talar om något som kan vara 99,9999% rätt i förhållande till 99,99987%.

Hör du så stor skillnad, så skulle jag leta missanpassning i impedans - eller att din 208 är i behöv av service. Eller få gjort en ordentlig blindtest för att reda ut placebosituationen.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 15:40

Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.

En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 15:41

Nattlorden skrev:Jag ska prova att köra ett holographic försteg istället för min sunkiga japan och försöka märka någon skillnad. Fastän fortfarande genom en sunkig Rotel 1090 då... Skulle gärna tagit Holographics stora steg istället, men kulorna saknas.

Jag har Pre25+AMP27 i gillestugan till TV'n. :mrgreen: Faktiskt mkt fina apparater!

Någon biomaskin släpper jag inte in av många orsaker.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-08-04 15:41

Rydberg skrev:
Xenod skrev:Tycker att du går på lite väl fientligt Rydberg. Min övertygelse är att alla i tråden investerar sina pengar på ett sånt sätt som de tror kommer rendera mest välljud per krona. Du har en annan uppfattning än många av de andra deltagarna men sättet du skriver på är mer som att du vill trycka till dem än att hjälpa dem med att få mer valuta för sina pengar.

Fientligt var ju inte riktigt meningen (svårt med skriven kommunikation), se mina inlägg som en motvikt till "kinesiska biomaskiners vänner" :wink: , de duger helt enkelt inte om man har höga anspråk på återgivningen. Jag tror som du att många lägger sin kronor på det som de tror ger mest väljud per krona men det har växt till någonslags sanning att högtalare o rum är det enda som räknas och elektroniken är väldigt sekundär. Även om de två punkterna (rum o högtalare) med marginal är de viktigaste så kan ett bra rum aldrig ta fram den transparens man förlorat i elektroniken. Min erfarenhet är att denna är väldigt viktig, särskilt när man lärt sig "lyssna förbi" tillkortakommanden i det egna lyssningsrummet. Ett par månader med NAD 208 i anläggningen bekräftar bara detta, avsaknaden av transparens och detaljer gör det tristare att lyssna på musik :( .

Xenod skrev:Jag vill ogärna hoppa på ditt tåg och kalla det ena eller andra valet för galenskap. Jag försöker mig istället på ett välmenande tips till dig om att lägga lite fokus på basabsorption i ditt rum och se hur det kan förändra återgivningen hemma hos dig! :)

Att lägga flera hundra tusen på ett rum och högtalare och sedan förstöra massor med en undermålig kinesisk biomaskin är i mina ögon vansinne. Andra får ha en annan uppfattning om de vill men jag tvivlar om de undersökt det hela då. Beträffande basabsorption så har jag "bara" större problem vid 30Hz och det blir för stora ingrepp i hyreslägenheten för att lösa detta. Däremot har jag gjort experiment med mer absorption för sidoreflexerna med framgånsrikt resultat, nu måste jag bara hitta en WAF-kompatibel lösning :P

Köp lite billigare elektronik, så kanske du inte behöver uggla i en hyreslägenhet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 15:44

Vi får hoppas att administrationen tar hand om det där inlägget.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 16:03

Ännu ett lågvattenmärke är nått! :roll:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 16:23

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Jag ska prova att köra ett holographic försteg istället för min sunkiga japan och försöka märka någon skillnad. Fastän fortfarande genom en sunkig Rotel 1090 då... Skulle gärna tagit Holographics stora steg istället, men kulorna saknas.

Jag har Pre25+AMP27 i gillestugan till TV'n. :mrgreen: Faktiskt mkt fina apparater!

Någon biomaskin släpper jag inte in av många orsaker.

Ja efter kabelbytet lät ju även dina NHT riktigt trevligt! 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-08-04 16:54

Jag har aldrig hört RB1090 brumma 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-08-04 16:57

Rydberg skrev:Jag skrev ju "om man inte planerar att uppdatera" i mitt förstainlägg. Dessutom skulle jag tagit AMP27 + i28 framför i32s + NAD 208 alla dagar i veckan!!
Jag skulle gjort samma val.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-04 20:15

MagnusÖstberg skrev:
Rydberg skrev:Jag skrev ju "om man inte planerar att uppdatera" i mitt förstainlägg. Dessutom skulle jag tagit AMP27 + i28 framför i32s + NAD 208 alla dagar i veckan!!

Jag är hemskt nyfiken på din motivering här MÖ. NAD 208 verkar ju vara lite smått helig på detta forum.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-04 20:36

Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.

En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?

Du har ju uttalat dig om detta ofta, och också pratat om att du skall blindtesta för att reda ut en gång för alla, men det blir ju aldrig av? Du har suttit där med switchboxen inkopplad, men vad händer sedan? Hörs det inga skillnader?

Första vändan 2010: Går det att höra skillnad mellan förstärkare?

Sedan 2013: Försteg, hur stor är den ljudmässiga skillnaden?

Det är många blindtest som runnit ut i sanden och det är inget konstigt med det. Men du tar stora ord i din mun utan att ha torrt på fötterna och är sedan nedlåtande gentemot dem med andra synpunkter. :?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-08-04 21:09

Elfsberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag är hemskt nyfiken på din motivering här MÖ. NAD 208 verkar ju vara lite smått helig på detta forum.

Jag tycker de är skräp, men levererar mycket effekt när de fungerar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-04 22:06

Almen skrev:
Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.

Du har ju uttalat dig om detta ofta, och också pratat om att du skall blindtesta för att reda ut en gång för alla, men det blir ju aldrig av? Du har suttit där med switchboxen inkopplad, men vad händer sedan? Hörs det inga skillnader?

Det är många blindtest som runnit ut i sanden och det är inget konstigt med det. Men du tar stora ord i din mun utan att ha torrt på fötterna och är sedan nedlåtande gentemot dem med andra synpunkter. :?

Kanske inte alla är överens om att blindtester är enda sättet att ha torra fötter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 22:15

Almen skrev:

Förstegstesten gick jag ju i mål med, där la jag ju dessutom upp filer som kunde avlyssnas. Det var fler än jag som fick signifikanta resultat. Switchboxen byggde jag klart senare och använde senast för en vecka sedan då jag lyssnade på skillnader mellan BP25 och Burmester 011.

Bild

Angående slutstegstesten så flyttade jag till Tyskland i just den vevan och mer än det första testet hanns aldrig göras, Danfra fick tillbaka testutrustningen. Vad jag vet har han den fortfarande så att genomföra testet är ju i alla fall praktiskt genomförbart.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 22:21

Almen skrev: Men du tar stora ord i din mun utan att ha torrt på fötterna och är sedan nedlåtande gentemot dem med andra synpunkter. :?
Det behövs väldigt lite testande för att inse att en kinesisk biomaskin inte platsar i en högklassig anläggning om spelar i divisionen i32s, Det är ju knappast man kan tycka om, det märks enkelt genom att lyssna. Att du tycker att det är stora ord är ju märkligt! Hade jag sagt att en mystisk spikfot kan göra återgivningen 100ggr bättre hade jag förstått din kommentar men att säga att god konstruerad elektronik kan transformerar lyssningsupplevelsen är i min värld inga stora ord utan fakta.

Ps Det matchande försteg till 275bee är för övrigt kasst, slutsteget har jag inte provat.

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-08-04 22:34

Rydberg:

Om man vill ha en bättre biomaskin som enligt dig duger vad skall man titta på? Eller räcker det med en vanlig Denon med kommande Amp 22 där Denonen bara aggerar försteg?

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 22:44

Jag har testat med Denon som försteg också men det duger inte. Jag har alltid kört dedikerat stereoförsteg och sedan kopplat om till hemmabiostärkaren när jag kollat film. Folk verkar ju vara nöjda med HA PRE25 så det borde vara ett gott komplement. Processorer som även kan stereo, typ Bryston SP3, är ju inte direkt billiga tyvärr :(

Så din fråga har nog inget enkelt svar tyvärr.

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-08-04 22:53

Jo ca 80k för en enligt dig ok processor är en del. Samtidigt gillar jag inte att koppla om utan vill köra allt via Hdmi som jag gör idag oavsett om det är 2 kanal eller fler. Tack för svar :-)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-04 23:00

Jag har sett den beg för 4000€ och då börjad det bli görbart. Finns även nytt hdmi-kort som fixar 4k hdcp 2.2 men Atmos får man avstå från.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino