Rak tonkurva på lyssningsplats - är det eftersträvansvärt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Rak tonkurva på lyssningsplats - är det eftersträvansvär

Inläggav IngOehman » 2017-06-16 21:19

hifikg skrev:
IngOehman skrev:Tror konsensus oftast råder i mycket större uppfattning än vad det ser ut här på faktiskt, men det beror ju på att det alltid är de som inte håller med som skriver högst. Ibland på grund av obstinatism, ibland på grund av okunskap och obland på grund av kunskap. ;)

När det gäller just stereosystemfelen och hur dessa kan och kanske bör korrigeras kan ju inte gärna konsensus råda när ingen annan än undertecknad har arbetat med frågan. Dock kan det råda konsensus om vad ordet kommunicerar, omän inte exakt vad det är och hur det går till.

Vh, iö

Stig kanske? Fast han kan inte skriva här. Larsen? MBL? och säkert en och annan ytterligare konstruktör. I mitt, opreparerade, lyssningsrum finns inga hörbara stereosystemfel. Varken med OA-52 eller ESL-63. Walker kanske bara hade tur.

Edit: När jag tänker på det så bjöd inte Peters Ägg på några sådana fel heller när de var på besök.

Hur vet du allt detta?

Jag har ju varit hos dig och lyssnat på OA-52 samt ESL-63, och de lät väldigt olika varandra. Eller sagt med andra ord - summan av de färgningar som var rådande med respektive högtalare i ditt lyssningsrum, gav två vitt skilda återgivningar. Om en saknade fel så gjorde den andra det definitivt inte.

Däremot kan det ju låta trevligt ändå. Jag uppfattar dig som en person som är... Lätttillfredsställd. Jag hoppas det inte misstolkas. Men intrycket jag får är att du tycker väldigt mycket låter bra och att skillnader (och fel) som i mina öron är stora är nästan ickeexisterande i dina. Det är så jag uppfattat dig, och jag kan ärligt säga att jag är lite avundsjuk. Det är en tillgång att höra som du.

- - -

Kan nämna att Stig var en av de få som jag på den tiden diskuterade sterosystemfelen med, gick igenom alla år av studier som jag ägnat åt att kartlägga dem, och jag visade vilka kompensationer jag använde (demonstrerade även effekten av att ta bort dem). Stig hade inte funderat på flertalet av dem överhuvudtaget (alltså som alla andra), och gjorde inga sådana kompensationer alls själv.

Det vill säga, han reflekterat över EN av de många komponenterna i stereosystemfelen, men tyckte att den inte skulle kompenseras utan bäst motverkades inte genom konstruktionsanpassning utan genom att man som lyssnare alltid blr undvika att sitta i mitten. Han satt själv alltid (enligt egen utsago) markant snett när han lyssnade själv (både vid mono- och vid stereolyssning*).

Det kan nämnas att stereosystemfelskompensationen på hans högtalare, såsom de arbetade på nedervåningen, skulle bli ganska låg OM jag skulle lägga in den. Har även talat om detta på en förläsning där Stig närvarade och han var mycket nöjd med hur jag beskrev hur stereosystemen yttrar sig och varför de blir mindre viktiga att kompensera på hans ortoakustiska högtalare. Han log stort när jag klargjorde varför hans högtalare drabbas mindre, trots att jag öven gick igenom priset som man får betala. Har även talat om precis samma sak vid senare föreläsningar på SR.

Men för att summera:

1. Stig hade inte reflekterat över sterosystemfelen och hur de kan kompenseras, bortsett ifrån en komponent av dem, som han dock konstruerade högtalarna helt utan hänsyn till eftersom han ansåg att lösningen var att man inte skulle sitta mitt emellan högtalarna utan snett.

2. ESL-63 saknar (också) stereosystemfelkompensation fullständigt, och på dem märks det mycket mera.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-06-16 21:47, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-16 21:24

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
IngOehman skrev:Tror konsensus oftast råder i mycket större uppfattning än vad det ser ut här på faktiskt, men det beror ju på att det alltid är de som inte håller med som skriver högst. Ibland på grund av obstinatism, ibland på grund av okunskap och obland på grund av kunskap. ;)

När det gäller just stereosystemfelen och hur dessa kan och kanske bör korrigeras kan ju inte gärna konsensus råda när ingen annan än undertecknad har arbetat med frågan. Dock kan det råda konsensus om vad ordet kommunicerar, omän inte exakt vad det är och hur det går till.

Vh, iö

Stig kanske? Fast han kan inte skriva här. Larsen? MBL? och säkert en och annan ytterligare konstruktör. I mitt, opreparerade, lyssningsrum finns inga hörbara stereosystemfel. Varken med OA-52 eller ESL-63. Walker kanske bara hade tur.

Edit: När jag tänker på det så bjöd inte Peters Ägg på några sådana fel heller när de var på besök.

Hur vet du det?

Vh, iö

Jag är/var där. Jag lyssnar/lyssnade. Det låter/lät utmärkt. MBL har jag inte haft i mitt lyssningsrum, men lyssnar ofta på sådana i ett annat, opreparerat, rum. Bra med högtalare som är konstruerade utan stereosystemfel och som inte kräver rumsanpassning. Men bra, förstås, att det går att rätta till konstruktionsfel med åtgärder i rummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-16 21:48

Jag kompletterade min fråga. Tyvärr tog det lite tid så du hann svara innan. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-16 21:58

IngOehman skrev:Jag kompletterade min fråga. Tyvärr tog det lite tid så du hann svara innan. :)

Du har säkert rätt. Du hör saker som jag inte hör när jag "bara" lyssnar på musik. Tycker att både Stig och båda Peter har lyckats bra i mitt lyssningsrum och MBL i det andra, men det e förstås bara vad jag tycker och hör. Som konstruktör måste du förstås vara mycket mer noga än så.

Jag vilar min väska!

JM

Inläggav JM » 2017-06-16 22:07

IngOehman skrev:När det gäller just stereosystemfelen och hur dessa kan och kanske bör korrigeras kan ju inte gärna konsensus råda när ingen annan än undertecknad har arbetat med frågan. Dock kan det råda konsensus om vad ordet kommunicerar, omän inte exakt vad det är och hur det går till.
Vh, iö

Begreppet påstående är grundläggande i den aristoteliska logiken. Där är ett påstående en sats som antingen är sant eller falskt. I denna logik är då en sats som inte kan avgöras ej ett påstående utan en meningslös sats.
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5st%C3%A5endesats

A meaningless statement posits nothing of substance with which one could agree or disagree. In the context of logical arguments, the inclusion of a meaningless statement in the premises will undermine the validity of the argument since that premise can neither be true nor false.
https://en.wikipedia.org/wiki/Meaningless_statement

JM
Senast redigerad av JM 2017-06-16 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-16 22:11

Yxskaft på dig själv.

hifikg skrev:
IngOehman skrev:Jag kompletterade min fråga. Tyvärr tog det lite tid så du hann svara innan. :)

Du har säkert rätt. Du hör saker som jag inte hör när jag "bara" lyssnar på musik. Tycker att både Stig och båda Peter har lyckats bra i mitt lyssningsrum och MBL i det andra, men det e förstås bara vad jag tycker och hör. Som konstruktör måste du förstås vara mycket mer noga än så.

Jag vilar min väska!

Jag säger bara att du är en person med tolerant hörsel och som tycker att saker som skiljer sig väldigt mycket låter väldigt likt. Och när du skriver om dina OA-52 och om ELS som dels nästan identiska (du har vid flera tillfällen sagt att det inte går att höra skillnad mellan dem, och blev lätt förvånad när jag (och Komorok var det väl) utan minsta tvekan kunde berätta vilket system det var som spelade) OCH att inga sterosystemfel finns med något av systemen, så känner jag bara att jag måste säga ifrån.

Du kan kan inte testa och förneka förekomsten av stereosystemfel på det viset, lika lite som man kan testa förekomsten av härsket fett i en maträtt genom att smaka på den och inte identifiera något problem.

Dels kan ju någon annan tänkas reagera på doften av härsket fett redan i hallen, men det är också möjligt att du skulle märka skillnad om du fick prova samma maträtt utan härsket fett. Så att inte registrera den härskna smaken betyder inte att den inte påverkar din upplevelse.

Oavsett vilket så är det superbra att du alltid är supernöjd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-16 22:26

IngOehman skrev:Yxskaft på dig själv.

hifikg skrev:

Jag vilar min väska!

Jag säger bara att du är en person med tolerant hörsel och som tycker att saker som skiljer sig väldigt mycket låter väldigt likt. Och när du skriver om dina OA-52 och om ELS som dels nästan identiska (du har vid flera tillfällen sagt att det inte går att höra skillnad mellan dem, och blev lätt förvånad när jag (och Komorok var det väl) utan minsta tvekan kunde berätta vilket system det var som spelade) OCH att inga sterosystemfel finns med något av systemen, så känner jag bara att jag måste säga ifrån.

Du kan kan inte testa och förneka förekomsten av stereosystemfel på det viset, lika lite som man kan testa förekomsten av härsket fett i en maträtt genom att smaka på den och inte identifiera något problem.

Dels kan ju någon annan tänkas reagera på doften av härsket fett redan i hallen, men det är också möjligt att du skulle märka skillnad om du fick prova samma maträtt utan härsket fett. Så att inte registrera den härskna smaken betyder inte att den inte påverkar din upplevelse.

Oavsett vilket så är det superbra att du alltid är supernöjd.

Vh, iö

Anar jag en analogi där... mellan mitt ljud och härsket fett ;-) näää, jag bara skojar. Jag förstår vad du menar. Det finns områden som jag är superkänslig inom som (nästan) ingen annan reagerar på. Stavfel t ex.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-16 22:27

AtttAn!

8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-17 00:20

ssssss . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-06-17 01:07

Så var finns de där komponenterna som utgör stereosystemfelen beskrivna och dess korrigeringar? Jag tror jag ägnat ganska många kvällar/eftermiddagar åt att söka här på forumet utan att hitta något som inte bara är antydningar om vad de kanske skulle kunna vara, eller vad de inte är.

Jag har förstått att det rör sig om rätt små avvikelser från "rak" tonkurva och frekvenser från ca 700 Hz och uppåt och är riktningsberoende, kanske?

(Jag tycker faktiskt att det här hör till trådämnet, Per)

JM

Inläggav JM » 2017-06-17 08:25

IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det konsensus kring "sterosystemfelskompensering"?

Ja alla som vet något/tillräckligt om sterosystemfelen och som använder stereosystemfelskompensering för att beskriva åtgärder mot sterosystemfelen, är överens om vad det är.
Jag alltså. ;)
Övriga hifi-världen har, trots att jag skrivit om fenomenen (stereosytemfel) i åtskilliga årtionden, inte adresserat problemen. Det vill säga det finns ett undantag - Chrisss. Hans on wall-högtalare har faktiskt en väl fungerande stereosystemfelkompensation.
Vh, iö

För att ditt påstående rörande "stereosystemfel" inte skall betraktas som meningslöst måste du presentera substantiell information där vi ej invigda kan ta ställning till om påståendet är sant eller falskt.

Begreppet påstående är grundläggande i den aristoteliska logiken. Där är ett påstående en sats som antingen är sant eller falskt. I denna logik är då en sats som inte kan avgöras ej ett påstående utan en meningslös sats.

A meaningless statement posits nothing of substance with which one could agree or disagree. In the context of logical arguments, the inclusion of a meaningless statement in the premises will undermine the validity of the argument since that premise can neither be true nor false.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-17 09:47

JM, här lägger salig Naqref ut texten: viewtopic.php?p=1195779#p1195779
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-17 09:55

JM skrev:
IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det konsensus kring "sterosystemfelskompensering"?

Ja alla som vet något/tillräckligt om sterosystemfelen och som använder stereosystemfelskompensering för att beskriva åtgärder mot sterosystemfelen, är överens om vad det är.
Jag alltså. ;)
Övriga hifi-världen har, trots att jag skrivit om fenomenen (stereosytemfel) i åtskilliga årtionden, inte adresserat problemen. Det vill säga det finns ett undantag - Chrisss. Hans on wall-högtalare har faktiskt en väl fungerande stereosystemfelkompensation.
Vh, iö

För att ditt påstående rörande "stereosystemfel" inte skall betraktas som meningslöst måste du presentera substantiell information där vi ej invigda kan ta ställning till om påståendet är sant eller falskt.

JM

Vad är det för påstående du talar om?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-17 11:12

Tarzan skrev:Så var finns de där komponenterna som utgör stereosystemfelen beskrivna och dess korrigeringar? Jag tror jag ägnat ganska många kvällar/eftermiddagar åt att söka här på forumet utan att hitta något som inte bara är antydningar om vad de kanske skulle kunna vara, eller vad de inte är.

Jag har förstått att det rör sig om rätt små avvikelser från "rak" tonkurva och frekvenser från ca 700 Hz och uppåt och är riktningsberoende, kanske?

(Jag tycker faktiskt att det här hör till trådämnet, Per)

Att gå in konkret på alla delar och detaljer av felen (de är många) och deras yttringar passar mera för en bok eller en föreläsning (som t ex den jag höll på KTH i ämnet (det vill säga ämnet den gången var psykoakustik i stort, men stor del användes för att tala om stereosystemfelen) för några år sedan), men en allmän beskrivning är mycket enkel att göra:

Stereosystemfelen är de artefakter som uppstår på grund av skillnaden mellan att exponera lyssnare för det komplexa ljudfältet från t ex en orkester, och att exponera samma lyssnare för endast två ljud från två högtalare, som blandas i lyssningsrummet.

När en ljudkälla som brer ut sig i tre dimensioner (t ex en symfoniorkester) och vars ljud kan studsa i ett omgivande rum och som kan avlyssnas av människor som också befinner sig i ett tredimensionellt fält i samma rum, så har man en mycket komplex situation.

Antalet ljudvågor som rör sig i rummet blir ofantligt, det är frestande att beskriva det som oändligt rent av, eftersom efterklang aldrig dör bort helt utan bara sjunker ned i bruset. Men för praktiskt bruk kan vi begränsa oss till de ljudvågor som går att höra, och då duger ofantligt många. :)

Dessa ljudvågor kan enkelt delas upp i två sorter - de som kommer direkt från ljudkällan och de som når lyssnare visa studs, en eller flera gånger. Även de förstnämnda ljudvågorna kan ta många vägar från källa till lyssnare - för en lyssnare lika många vågar som ljudkällan har utstrålningspunkter, och tar man med förstareflexerna så blir det många flera riktnkngar som ljudvågorna anländer lyssnaren ifrån. Tar man med alla inklusive efterklang så blir det ännu flera.

Sättet vi hör och förstår ljud vi hör beror på vår lyssningsapparst - öron och hjärna.

Ofta kan man i böcker läsa väldigt förenklade beskrivningar om vår "stereofoniska hörsel" (de menar binaurala), och då få intrycket att det handlar om att höra varifrån horisontellt ett ljud kommer.

I böckerna står att vi i vissa frekvensregister hör riktning genom att det uppstår en fasskillnad mellan vänster och höger öra till följd av anländanderiktningen. Och att vi i högre register inte kan höra riktning längre på grund av att våglängden är för kort. Man kan även läsa att vi på transienta ljud kan höra riktningen och att vi då använder tidsskillnaden istället, och det fungerar även om frekvenserna är höga. Vi låga frekvenser hävdas att vi inte kan höra riktningar.

- - -

Allt detta är som enskildheter sant, men det beskriver bara en liten del av alla de mekanismer i vår hörsel som gör att vi kan höra riktningar. I själva verket är det dessutom bättre att tala geometrisk position än riktning, eftersom alla tre dimensioner är av betydelse för upplevelsen och vi har (med vissa begränsningar) förmågan att deschiffrera dem alla; vi hör sidledes position, vi hör höjd och i hör även avstånd!

Orsaken att vi kan göra det är att hörseln är mycket mera kapabel än att bara kunna göra bedömningar av förskjutningar i tiden mellan vänster och höger öra. De extra verktyg som finns kan enkelt beskrivas som HTRTF (klanglig inverkan från öronens form, huvudets form, torsons form) samt den signalbehandling som vår hjärna kan göra för att bringa oss att förstå ljuden som entrat hörselgången, så bra som möjligt.

HTRTF är intressant på många sätt. Ett av sätten är att varje infallande ljud (alltså även om man bara tittar på ett öra) för en specifik (omän inte helt unik) klang. Men en klang som vi i de flesta fall inte hör, inte som klang alltså. Utan vi hör denna påverkan som riktning - om vi får tillgång till info från båda öronen. Vi behöver båda av flera skäl, det viktigaste är att flera olika riktningar ger likartad klangpåverkan och dessutom är ju många ljud som når oss inte klangligt kända, så det finns ingen referens för hur de skulle ha låtit om de kommit från den ena eller andra riktningen, så förmågan att bedöma riktning med bara ett öra blir väldigt begränsad. Andra örat ger en sorts referensinformation så hjärnan kan lösa matrisen, lite förenklat. Det finns en ännu bättre referens dock, efterklangen av samma ljud. Då en klang från ett öra inte ger en entydig position så hjälper den dock inte en enörad lyssnare. Men en tvåörad får väldigt mycket lättare att positionera ett ljud med okänd klang om ljudet lyder i ett rum med reflexer och efterklang.

- - -

Nåväl, nog med grundkunskaper - vad är då stereosystemfelen?

Jo det är de skillnader som uppstår när man tar ursprungsinformationen (det rika och komplexa flödet av ljudvågor från orkestern (t ex) till lyssnaren) och tränger in den i två kanaler som sedan exponerar lyssnaren från bara två riktningar.

Alla skillnader som uppstår är delar av stereosystemfelen. Det gäller alltså inte bara högtalar/lyssningsrum/lyssnar-halvans fel, utan även de fel som uppstår då man fångar orkestern.

Alltså allt det som beror på att man reducerar de mycket komplexa flerdimensionella händelserna mellan orkester och lyssnare, till bara två endimensionella händelser; vänster och höger kanal.

Det får ganska lätt mätbara (ja, mätbara!) konsekvenser, om man stoppar in en liten probe-mikrofon i en lyssnares öra. Där inne vid trumhinnan så ser man nämligen de verkliga effekterna av vissa delar av stereosystemfelen - man ser konkret hur klangen vid trumhinnan blivit förvrängd jämfört med originalhändelsens. Inte kostigt att man hör det. ;)

Och det intressanta är att detta alltså är sant även när en mätmikrofon som placerats på lyssningsplats användts för att se till så att klangen är ursprungsidentisk. Till och med i högsta grad då.

Det är därför det är en så dålig ide att tillämpa DRC annat än möjligen vid mucket låga frekvenser.

- - -

Utöver dessa stereosystemfel har man ofta även andra typer av fel. Man har distorsion i utrustningen, man har tonkurvefel i mikrofoner, förstärkare, bandspelare (AD/DA...) mixerbord, pickuper, högtalare... Man har störljud, brus och brum...

Men stereosystemfelen är de andra, så sällan omtalade, felen.

De som gör att den som skaffar en anläggning som "mäter bra", och spelar fonogram som påstås vara gjorde med de bästa mikrofonerna, ändå kan få höra något som alls inte är identiskt med (ibland inte ens så särskilt likt) hur det lät på plats när orkestern spelade.

Felen man hör är alltid en kombination av apparatfel (brus, dist, tonkurvefel) och stereosystemfelen. Och hifi-entusiaster tycks nästan alltid ha en övertro på vid som kan uppnås genom att minimera de apparatfel som finns i deras halva av lyssningskedjan.

- - -

De som var med på den föreläsning jag höll för några år sedan om psykoakustik på KTH för faktiskt-människor, vet att stereosystemfel yttrar sig på många sätt och i många dimensioner. Jag brukar arbeta med 12 olika faktorer, som dessutom påverkar varandra korsvis, så tittar man på en enda faktor så kan man inte veta hur den skall hanteras utan att känna till de andra. Det finns därför heller inte ett entydigt svar på hur direktljudets tonkurva skall se ut, mer än att en tekniskt rak tonkurva aldrig är rätt, men ibland är det så bra att det duger.

Vh, iö

- - - - -

PS. Beskrivningen i det ovanstående är väldigt förenklad och skall inte ses som en lärobok. Bara som en liten text för den som inte alls förstått stereosystemfelen och deras art och sätt att verka.

De yttrar sig självklart heller inte identisk för en tvåkanalig inspelning (som texten härovan i huvudsak talar om) som för monoljud, för flerkanalsljud eller för binaural inspelningsteknik.

Det sistnämnda skiljer sig för övrigt dramatiskt från alla de tidigare nämnda.

Störst likhet hittar man mellan monoljud i två högtalare, stereoljud och flerkanalsljud. Men "äkta monoljud", alltså uppspelning i bara en högtalare försvinner vissa delar av systemfelen helt, men andra tillkommer och man kan fråga sig om summan är bättre eller värre...

DS.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-17 12:34

Att sådana fel kan uppstå tycker jag är logiskt ur det du skiver, men i alla fall jag får ingen känsla av vad för typ av fel i stereosystemet som skulle generera de tolv faktorerna eller vilka de är - än mindre hur man ger sig i kast med att åtgärda dem.

Skulle det vara möjligt att göra en liten genomgång av en teoretisk/hypotetisk högtalare (eller för den delen existerande, Ino eller något annat) och visa på i alla fall några av dessa - hur man i just det fallet hittar dem och vad man kan göra för att åtgärda dem?

Finns det något fel som det skulle vara möjligt att fixa till i efterhand på en 'generell köpehögtalare'?

Förstår om du inte är intresserad att berätta om alla, det är ju lite av Ino/Guru secret sauce. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-06-17 13:04

Tack, tack! Jag vet att det antagligen tar dig emot, men tror du inte att du skulle kunna lista dessa 12 faktorer utan att gå in på dem i detalj? Jag kan nämligen bara föreställa mig en kategori kompensationer; de som kommer sig av den riktningsberoende tonkurvepåverkan som ljud får vid trumhinnan.

typ:
stereosystemfel 1: en fantomprojicering av ett centrerat ljud med ett stereohögtalarpar får fel tonkurva på direktljudet eftersom deras direktljud har annan infallsvinkel till öronen än en originalljudhändelse rakt framför lyssnaren.
fel 2: ljudbilden flyttar sig nedåt när lyssnaren reser sig upp istället för att ligga kvar på samma upplevda ställe.
fel 3: ??

Att få en liten vink om vilka faktorerna (som du tycker är viktiga) är skulle i alla fall ge mig lite idéer om vad för experiment man skulle kunna testa här hemma för att bekanta sig lite närmre med dem. :)

iö skrev:[...]
Jag brukar arbeta med 12 olika faktorer, som dessutom påverkar varandra korsvis, så tittar man på en enda faktor så kan man inte veta hur den skall hanteras utan att känna till de andra.
[...]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-17 13:16

Jag ger upp.

För varje sak jag skriver så klagas eller krävs det mera. Få saker är mera oinspirerande än otack. Så min inspiration är nu noll.

Ämnet lämpar sig inte för det här mediet. Det lämpar sig för föreläsningsformatet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-06-17 13:46

IngOehman skrev:Jag ger upp.

För varje sak jag skriver så klagas eller krävs det mera. Få saker är mera oinspirerande än otack. Så min inspiration är nu noll.

Ämnet lämpar sig inte för det här mediet. Det lämpar sig för föreläsningsformatet.

Vh, iö

Det är väl klart att folk blir nyfikna? Jag förstår inte varför du ser det som något negativt. Jag menar inget illa, om du tror det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-17 14:17

Vad betyder:
Tarzan skrev:Jag vet att det antagligen tar dig emot, men...

För övrigt säger jag inte att det finns 12 faktorer, det kan finnas hur många som helst. Men jag brukar bry mig om sisådär 12 faktorer, när jag kontemplerar dimensioneringar.

Vissa av dem, som t ex hur tre olika faktorer ständigt måste korskompenseras vid inspelning (hur både främre och bakre ljudbilden projiceras framåt vilket ger oproportionerligt mycket rumsinformation, hur mikrofoner närmare ljudkällan än optimal lyssningsplats ger en förvrängning av djupinformstionen och hur mikrofonernas höjd ger en förvrängning av klanger och timeing på grund av ljudkällans geometri och ljudkällande frekvensberoende utstrålnkngsegenskaper) kan betraktas som EN faktor då det bestämmer fonogrammets egenskaper, vilket i sin tur är en viktig del av hur den bäst bör dekodas. Men inspelningar är olika och framförallt på ett sätt hittills onämnt - att de kan använda flera olika metoder för att koda horisontell riktning.

De kan grovt delas in i koincidenta metoder (mikrofon för båda kanalerna i samma position), multimikrofonupptagningar (position väljs med panoreringspotentiometer) och tidsskillnadstekniker (med två eller flera minrofoner). De två förstnämnda ger i huvudsak amplitudsskillnadsstereo medan den sistnämnda ger tidsskillnadsstereo. Detta påverkar stereosystemfelen, vilket gör att det även styr över vilken sterosystemfelskompensation som är optimal.

När man integrerar felen (vilket man behöver göra för att kunna finna bästa möjliga kompensation) från vänster till höger kanal såsom de yttrar sig i lyssningsrummet, och över hela lyssningsarean dessutom (inklusive höjdledes) så yttrar de sig ju lite olika beroende på hur inspelningen har gjorts. Stereosystemfelkompensationerna gör ju mycket mera än att lägga klangliga fel tillrätta, det handlar i minst lika hög grad om att minimera geometrisk förvrängning OCH att skapa en holofonisk överföring av ljudhändelsen. Det vill sägs en som kan betraktas från valfri position i lyssningssfären.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-17 14:43

IngOehman skrev:Jag ger upp.

Vh, iö
u

:( att bli inspirerad att vilja lära sig mer av något du skrivit skall du väl inte se som otack? :(
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-06-17 14:54

Tackar. Nu har jag lite mer att fundera över innan jag kräver dig på mer. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-17 15:19

:wink:

Det är okej, ber om ursäkt att jag överreagerade lite. Ni två är ju verkligen trevliga. Jag såg inte från vem kommentaren som jag reagerade på var. Såg bara frasen om att det "antagligen tar dig emot". Tolkade det fel helt enkelt. Sorry. :

Är bara så fruktansvärt trött på den skit jag hela tiden får av JM (XXXXXXXX) och historiskt fått även av PatrikF (XXXXXXXX) och några ytterligare (utan att admin nästan någonsin säger ifrån). Personer som allihopa har både stora kunskapsluckor, är drabbade en massa villfarelser och falska förförståelser och som har uppenbart svårt att förstå redan måttligt komplexa sammanhang, detta samtidigt som de uppfattar (eller vill få andra att tro) sig själva som skarpa och lever på att trampa ned andra. Svin helt enkelt, inte värda att kasta pärlor för.

Jag utgår ifrån att det är okej även att jag skriva sådant, trots att det nu är sant.

Vh, iö
Inlägg ändrat.

På faktiskt.se har man - för närvarande - rätt att vara anonym, dvs att skriva under nickname/pseudonym. Det kommer troligen att förbi så under överskådlig tid till dess lagkrav ändrar på saken.
Vad man inte har rätt till - och detta tummas icke på - är att avslöja pseudonymanvändarnas riktiga namn utan deras uttryckliga medgivande.

/K12

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2017-06-17 21:04

IngOehman skrev:
För övrigt säger jag inte att det finns 12 faktorer, det kan finnas hur många som helst. Men jag brukar bry mig om sisådär 12 faktorer, när jag kontemplerar dimensioneringar.

Vissa av dem, som t ex hur tre olika faktorer ständigt måste korskompenseras vid inspelning (hur både främre och bakre ljudbilden projiceras framåt vilket ger oproportionerligt mycket rumsinformation, hur mikrofoner närmare ljudkällan än optimal lyssningsplats ger en förvrängning av djupinformstionen och hur mikrofonernas höjd ger en förvrängning av klanger och timeing på grund av ljudkällans geometri och ljudkällande frekvensberoende utstrålnkngsegenskaper) kan betraktas som EN faktor då det bestämmer fonogrammets egenskaper, vilket i sin tur är en viktig del av hur den bäst bör dekodas. Men inspelningar är olika och framförallt på ett sätt hittills onämnt - att de kan använda flera olika metoder för att koda horisontell riktning.

De kan grovt delas in i koincidenta metoder (mikrofon för båda kanalerna i samma position), multimikrofonupptagningar (position väljs med panoreringspotentiometer) och tidsskillnadstekniker (med två eller flera minrofoner). De två förstnämnda ger i huvudsak amplitudsskillnadsstereo medan den sistnämnda ger tidsskillnadsstereo. Detta påverkar stereosystemfelen, vilket gör att det även styr över vilken sterosystemfelskompensation som är optimal.

När man integrerar felen (vilket man behöver göra för att kunna finna bästa möjliga kompensation) från vänster till höger kanal såsom de yttrar sig i lyssningsrummet, och över hela lyssningsarean dessutom (inklusive höjdledes) så yttrar de sig ju lite olika beroende på hur inspelningen har gjorts. Stereosystemfelkompensationerna gör ju mycket mera än att lägga klangliga fel tillrätta, det handlar i minst lika hög grad om att minimera geometrisk förvrängning OCH att skapa en holofonisk överföring av ljudhändelsen. Det vill sägs en som kan betraktas från valfri position i lyssningssfären.

Vh, iö

Tack Ingvar!

För denna och andra informativa texter som jag anser ger Faktiskt.se en hög och intressant kunskapsnivå.

Som du vet har jag har dina högtalare (pi60s plus basstöd) och alltid känt mig mycket nöjd med dem. De är de som kommit närmast verkligheten, som jag upplever det, med många olika skivor men framförallt med de inspelningar jag gjort med rundtagande mikrofoner som jag vill påstå har en god balans mellan direktljud, tidiga reflexer samt sena sådana. De påminner mycket om det perspektiv man har som pianist, fast man från skivan lyssnar något längre ifrån. Ett rent pianistperspektiv med en meter från strängarna tror jag skulle bli ansträngande för de flesta lyssnare med ett stort soloverk. De är på dessa sistnämnda inspelningarna som jag själv kan avgöra om verkligheten skiljer sig mycket från återgivningen. Eftersom jag också har stämt och intonerat flyglarna, ofta under 20 år eller mer, så blir minsta avvikelse från originalet tydligt för mig. Det har blivit ett 20-tal inspelningar utgivna och många fler finns sedan tidigare, flera hundra faktiskt som då oftast inte är utgivna. (Jag nämner detta bara så att läsaren får lite bakgrund.)

Jag har under ett antal år bekymrat mig att de mastringar som görs och även ommixningar av klassisk musik inte alltid blir till det bättre. Brus och tydlighet blir ofta bättre även om en viss hårdhet ofta hörs. Men jag har på för många inspelningar märkt att man sänker nivån eller påverkar placeringen på soloinstrumentet i en pianokonsert i ommixningen, men fenomenet finns t.o.m. i nyinspelningar. Det ger en högst märklig ljudbild som inte har med verkligheten att göra. Pianot sjunker in i ljudbilden och sitter ibland t.o.m. bakom träblåset, något som inte är fallet i verkligheten! Dessutom ändras efterklangen på skivan om man jämför med en tidigare utgåva.

Jag undrar, då jag inte märkt detta fenomen så tydligt på andra högtalare, om detta fenomen kan ha att göra med något/några av stereosystemfelen att göra? Just av den anledningen att jag hör det tydligare genom dina högtalare. Kanske sitter de som gör ommixningen med ett system som är okänsligt för dessa fel eller ens kompenserade för dem och då inte upplever fenomenen så starkt och kan korrigera bättre?

I vissa fall kan diskanten vara längre in i ljudbilden än basen! Något som blir helt fel ur återgivningssynpunkt, då flygeln är byggd med diskanten närmare mot lyssnaren än basen. Vissa skivor har en nästan punktformig ljudbild av flygeln, vilket också blir fel då en flygel är fysiskt betydligt större än t.ex. en klarinett. Jag lägger också märke till att flygeln ibland har suddigare återgiven bas än diskanten. Vilket också kan ha andra orsaker som t.ex. att man i första hand lyssnar på diskanten och "glömmer bort" basen i sitt lyssnande. Det är mycket vanligt på jazz-skivor att man t.o.m. skär bort basen i en flygel, minskar den medvetet.

Dessa märkliga fel, i tonkurvan och i perspektivet som inte är korrekta, gjorde att jag gav ett föredrag på Audio Concept med titeln "varför finns det så få bra skivinspelningar av flyglar". Tidigare har jag gett ett antal gånger föredrag bl.a. på Studio Blue och för LTS, och talat om flygelns historia, stämning och diverse märkliga fel som blir på gränsen till humoristiska. (Återigen information för de som inte känner till mig.)

Det dominerande felet är fortfarande enligt min åsikt tonkurvefel, där oftast basen är felbalanserad gentemot diskanten och för svag jämfört med verkligheten.

Som sagt har jag lyssnat och funderat en del på dessa saker och undrar om detta kan bero på att de s.k. stereosystemfelen inte är åtgärdade i andra högtalare som råkats användas under inspelningen eller mixningen? Detta är naturligtvis en spekulation från min sida att detta till viss del skulle kunna ha göra med stereosystemfelen, även om jag tror att det är möjligt. Eller så beror det helt enkelt på att man lyssnar okritiskt under inspelningen/mixningen/klippningen och inte upptäckt problemen. Det sistnämnda är naturligtvis en betydligt tråkigare förklaring.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-17 21:15

Vill inte lägga äran till en så pass komplex kvalitet på en specifik egenskap, men definitivt finns det ett samband mellan hur god en återgivning är och hur stora skillnader mellan olika inspelningar man kan höra.

Jag vill till och med gå så långt som till att säga att få egenskaper är så kännetecknande för en god återgivning som just att spela skillnader så stora som de är, alltså att inte förminska dem. Nästan alla färgningar är förminskande - ger sameness.

Och ja, stereosystemfelens kompensation är en nyckel till en sådan åtegivning, men en av många nycklar.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-06-18 10:01

IngOehman skrev:Stereosystemfelen är de artefakter som uppstår på grund av skillnaden mellan att exponera lyssnare för det komplexa ljudfältet från t ex en orkester, och att exponera samma lyssnare för endast två ljud från två högtalare, som blandas i lyssningsrummet.
DS.

Du gör mig glad Ingvar - äntligen ett konkret svar som jag förstår.
Utifrån din erfarenhet kan du rangordna i fallande betydelse de faktorer som är viktigast att åtgärda för att undvika vad du kallar stereosystemfelen.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-18 11:09

Dig kastar jag inga flera pärlor för.

Du har förverkat alla dina möjligheter därvidlag.

Jag ser inte så mycket som en tillstymmelse av ånger eller en ursäkt eller avståndstagande från hur du betett dig tidigare.

Du har i själva verket tagit död på all min lust att i offentliga sammanhang berätta någonting överhuvudtaget om sådana här saker så länge det finns en risk för att du ser det jag skriver.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-18 11:16

Jag må vara outbildad i ämnet, men så länge det låter så att man gärna spelar en platta till så spelar det för h-vete ingen roll hur det mäter.
Jag lyssnar hellre på musiken än på högtalarna.
Mäter gör man när det INTE låter nöjaktigt, men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-18 12:37

Jag mäter gärna oavsett.

Men om din poäng är att mätningar i sådan grad kan vara vilseledande (för den som saknar alla viktiga grundkunskaper om hur sterosystemet, rummet och människan som audiologisk och psykoakustisk varelse samverkar), att det finns gott om högtalarkonstruktörer som mäter massor och skapar dåliga högtalare och andra som mäter lite eller inget alls och skapar bättre högtalare, ja då håller jag med dig helt och hållet.

Högtalare gjorda genom bara mätningar + en förenklad bild av hur "mäta rätt" bör definieras, blir som regel inte bra alls. De "låter högtalare" helt enkelt.

Även om de som lyssnar mycket men inte mäter alls kan hävdas arbeta i blindo (utan objektiv återkoppling) så har jag stött på åtskilliga högtalare framkomna med bara lyssning som låter rätt så anständigt. Även om det kan vara svårt att veta att det man skapat på så vis är bra sett ur ett strikt återgivningsperspektiv så är ju i gengäld lätt för konstruktören att veta om det som hörs tycks om.

Har förvisso även stött på genuint usla högtalare som är framtagna endast med lyssning. Så det kan nog bli på många olika sätt. Olika människor har olika bra hörsel och en högtalare blir sällan bättre än de verktyg som har används.

- - -

Det är lätt att konstatera att användbar mätutrustning har blivit väldigt mycket överkomligare de senaste årtiondena. Men frågan är - låter halvbra högtalare av idag bättre än den gjorde på 60-, 70- och 80-talen?

Jag vill nog hävda att de allra bästan högtalarna som görs idag är bättre än de allra bästa från förr, men inte så himla mycket om man jämför med perioden 1975-1985. De sämre högtalarna som görs idag är rekorddåliga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-18 13:11

Perfector skrev:Jag må vara outbildad i ämnet, men så länge det låter så att man gärna spelar en platta till så spelar det för h-vete ingen roll hur det mäter.
Jag lyssnar hellre på musiken än på högtalarna.
Mäter gör man när det INTE låter nöjaktigt, men det är jag det.

Som inbiten musiklyssnare håller jag med dig, men jag har full förståelse för att en konstruktör MÅSTE veta hur saker och ting hänger ihop och hur rumskorrigeringar kan bättra på det som inte gjordes/gick att göra vid konstruktionen. Jag är glad att Stig totade ihop det han gjorde och tycker att han lyckades över hövan, men exakt HUR han gjorde är inte lika intressant. För mig. Som att gå på restaurang o konstatera att maten är god, inte ber jag om receptet för det (fast jag vet att en del gör så).

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-06-18 13:22

IngOehman skrev:Ämnet lämpar sig inte för det här mediet. Det lämpar sig för föreläsningsformatet.

Jag har tyvärr inte känt till dina tidigare föreläsningar och skulle gärna närvara om tillfälle ges igen. Finns det något i pipen, eller kan man önska sig? Mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi