MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Morello » 2018-02-28 14:11

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Ingvar skrev: "En intressant blindlyssning som gjordes i Göteborg i början av 80-talet lyckades till och med visa att lyssnarna på två likartade (samma area, samma längd, samma ledaravstånd, samma kontakter) flerkardeliga kablar, konsekvent föredrog den ena - den vars kardeler var förtennta. Räknar man inte på det finns det skäl att tro att förtennad yta kan minska tvärimpedansmodulation. "

Vilka genomförde detta test och var kan man ta del av resultatet?

Vilken kabeltillverkare finns i Göteborgstrakten och har högtalarkabel med förtennade kardeler i sortimentet? :wink:

Jag undrade vilka som gjorde testet och var man kan ta del av resultaten - huruvida kabeln kommer från Supra är inte viktigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-28 14:13

IngOehman skrev:
paa skrev:Är det någon som vet varför det inte är ovanligt att intresserade lyssnare anser att enkardeliga kablar låter renare än flerkardeliga?
Det vore intressant med ett svar som låter bli att raljera över vad det inte kan bero på.

Det intressanta är att HiFi-kabelbranschen länge (på 70- och 80-talet) försökte slå i lyssnarna att diskanten blev mycket bättre med många väldigt tumma kardeler. Dumheter om skin-effekten fabulerades ihop (man påstod att många tunna kardeler alena skulle räcka för att bekämpa skin-effekten, vilket är felaktigt) och många gick på det och köpte så mångkardeliga kablar som möjligt.

Trots det har jag ALDRIG hört talas om något lyssningstest (gjorda av entusiaster, journalister alltså undantagna, de har ju skrivit gott om alla tänkbara lösningar) där sådana kablar befunnits vara fördelaktiga, men många som kommit fram till motsatsen - att många kardeler ställer till med något.

En intressant blindlyssning som gjordes i Göteborg i början av 80-talet lyckades till och med visa att lyssnarna på två likartade (samma area, samma längd, samma ledaravstånd, samma kontakter) flerkardeliga kablar, konsekvent föredrog den ena - den vars kardeler var förtennta. Räknar man på det finns det skäl att tro att förtennad yta kan minska tvärimpedansmodulation. Det kan dock nämnas att kabeln med förtennade kardeler hade ett gummihölje medan den med oförtennda kardeler hade plasthölje (PVC) så det finns flera variabler än en. Så att tänka att det var förtenningen som gjorde skillnad är bara en gissning. Det kan även ha funnits ytterligare skillnader som vi inte känner till.

- - -

Appråpå Svantes spydiga inlägg tidigare i tråden, där han försöker förlöjliga beskrivningarna av modulationseffekter orsakade av flerkardelighet: (skriv hellre "...där han beskriver sin synpunkt på modulationseffekter...)

1. Självklart kan kontakteringar ge olinjäriteter! Det är inte givet dock att det är en effekt som moduleras av musiksignalen på grund av elektromagnetisk kraftverkan från strömmen.

2. Varför inte undersöka saken? Det har jag gjort, utan att kunna påvisa några problematiska artefakter från knivbanankontakter. Ditt intresse (maskerat till en underlig kombo, ointresse/besatthet) verkar vara hifi-politiskt/hypotetiskt men helt sakna allt verkligt intresse av att undersöka/lära dig. Jag tycker det är väldigt konstigt. Det är som om du gör allt bakfram. Bättre att stuzer först och berätta efteråt.

3. Det finns ingen som underkänner de val som du gör. Så varför försöker du förlöjliga andras val och andras synpunkter utan att ens ha studerat effekterna?

Du (och Morello och Roger) gillar flerkardeliga högtalarkablar, och det får ni göra. Ingen hånar er för det. Tycker era spydigheter är väldigt onödiga.

Ursäkta att jag bryter in i något som jag inte har så mycket kunskap om. Men IÖ, det finns en anledning till att du ofta kommer i klinch med andra. Jag misstänker att det har med ditt ordval att göra. Ovan har jag fetmarkerat det som jag tycker är onödiga kommentarer och utan dessa blir det inga personangrepp. Och detta utan att andemeningen i det du skriver förändras! Ta det som ett tips till ökad social smidighet här, IRL är du hur bra som helst!

I all välmening / B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-28 14:13

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:Ingvar skrev: "En intressant blindlyssning som gjordes i Göteborg i början av 80-talet lyckades till och med visa att lyssnarna på två likartade (samma area, samma längd, samma ledaravstånd, samma kontakter) flerkardeliga kablar, konsekvent föredrog den ena - den vars kardeler var förtennta. Räknar man inte på det finns det skäl att tro att förtennad yta kan minska tvärimpedansmodulation. "

Vilken kabeltillverkare finns i Göteborgstrakten och har högtalarkabel med förtennade kardeler i sortimentet? :wink:

Jag undrade vilka som gjorde testet och var man kan ta del av resultaten - huruvida kabeln kommer från Supra är inte viktigt.

Syftade på att det vore rimligt att skriva till Supra och fråga. Vill minnas att de hade en avhandling om det liggande ute förr i tiden, men jag hittar den inte på deras nuvarande sida.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-28 14:19

Nattlorden skrev:
Syftade på att det vore rimligt att skriva till Supra och fråga.

Var framgår det att det var Supra som gjorde testet?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-28 14:35

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Syftade på att det vore rimligt att skriva till Supra och fråga.

Var framgår det att det var Supra som gjorde testet?

Man kan ju släppa fram sin inre Sherlock någon gång? :roll:

Det framgick på deras hemsida för ett antal år sedan genom att de hade det dokumenterat. Det brukade ingå i deras försäljningsstrategi för PLY. Jag är ganska säker på att jag skrivit om det i någon tidigare post i troligen denna tråden, om man nu läst dem.

Oavsett om de själva närvarade eller ej, så bör de sitta på mer kunskap om vem som gjorde det. Det troligaste är väl dock att någon hos dem var med och att det var i PLYs barndom - kanske till och med innan den kom ut på marknaden.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-02-28 14:38

Jag minns inte, men jag började babbla om ärg på koppartråd och sämre ljud. Ber om ursäkt om det blev sämre stämning av det. Det var ju faktiskt inte min avsikt. :|
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-28 14:53

Så här står det i en gammal Supra-katalog från 2001 som jag sparat ner:

Tennpläterade trådar och stabiliserad PVC ger mindre transversaldistorsion
I en mångtrådig ledare har strömmen (elektronerna) en benägenhet att hoppa från tråd till
tråd. Detta beror på att trådarna ligger i tvinnade knippen, men strömmen försöker hellre
att gå rakaste vägen än att följa trådens vindlingar. Både proximity-effekten och
skineffekten accentuerar det här problemet. Vid dessa transversalhopp får vi förluster p.g.a.
övergångsresistanser mellan trådarnas ytor samt kapacitiva förluster och diodeffekter p.g.a.
oxider på ytorna. Resistanserna är ofarliga men de båda senare skapar distorsion. Vi kan
kalla det transversalhoppsdistorsion, eller enklare transversaldistorsion.Det spelar ingen
roll hur ren koppar som används i tillverkningen av tråden, dvs hur högt OFC-talet än är, så
är den inom kort långt ifrån OFC på ytan. Detta beror delvis på syret i luften men också på
att isoleringen avger joner till kopparn, särskilt då ström går genom ledaren. Ett sätt att
minska t.ex. en PVC-isolerings påverkan är att öka stabiliserings-komponenten i PVCn och
minska avgivningen av klorjoner. Det har vi gjort. Men inte nog med det, vi har också
tennpläterat trådarna. Ytlagret av tenn har högre resistans än kopparn och mindre
benägenhet att oxidera lakartat. På så vis minimerar vi ytströmmen i trådarna och
elektronerna blir mer benägna att följa koppartråden. I den mån transversalhopp sker så är
de mindre olinjära och ger mindre transversaldistorsion.
Skin-effekten minskar
Genom tennets högre resistivitet fungerar tennpläteringen också som semi-litz och minskar
på så sätt skineffekten.
Bil och marin
Tennpläteringen gör kabeln dessutom miljöimmun och ytterst lämpad för bilstereo, marin
och annat utomhusbruk.
Forskningsreferenser
Ben Duncan, Loudspeaker Cables, Case Proven, Proc. The Institute of Acoustics, UK, Nov ’95.
Also published in Studio Sound & Broadcast Engineering (UK); and Stereophile (USA) - both Dec ’95.
Ben Duncan, Modelling Cable, Electronics World (UK), Feb ’96.
Ben Duncan, Measuring Speaker Cable Differences, Electronics World (UK), June/July ’96.
Ben Duncan, Black Box (column), Hi-Fi News & Record Review (UK), June & July ’96.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-02-28 15:03

Med referenser och allt. :) Tummen upp.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-28 15:08

Jag påminner än en gång att diskutera sak och inte person. Håll er till sakfrågorna.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-28 15:26

mrGaskill skrev:Med referenser och allt. :) Tummen upp.

Jag tror dock att Ben Duncan och Jenving/Supra är ganska bundis... när John Atkinson rapporterade om Tommy Jenvings bortgång, så hade han fått information via Ben Duncan.

Så lite grand salt får man allt ta det med. Mer salt ju mer konspiratoriskt lagd man är. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-28 15:38

Jag har försökt hitta något skrivet av Ben Duncan angående detta, men misslyckats. Vore kul om någon annan lyckas.

Jag började så smått 2005: Bamsefars Transparentobduktion...

Och om igen 2006: Riktningsverkan i kablar?
Senast redigerad av Almen 2018-02-28 15:49, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-28 15:48

Almen skrev:Jag har försökt hitta något skrivet av Ben Duncan angående detta, men misslyckats. Vore kul om någon annan lyckas.

Jag sökte också, men utan framgång.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-28 15:49

IngOehman skrev:Inga, hoppas jag.

Tråkiga saker vill man ju utreda snabbt så man kan göra rätt val och sedan slippa tänka på det igen.

RogerJoensson skrev:Ja, en ordentligt stark lödpenna och kort lödtid är mycket bättre. Om man förtennar innan så klarar sig plasten ännu bättre.

Varför kontakter över huvud taget? Det allra bästa är så klart att löda fast sina EKK direkt i högtalar och förstärkarterminalerna! :)

Din smiley får det att se ut som om du uppfattar att du sa något lustigt, men folk som valt kontaktfria kedjor är inget nytt alls. jag känner flera stycken som kört hellödda kedjor.

Det roliga är att det är väldigt opraktiskt. -Lite galet overkill sådär, men om du inte tycker att det är kul så är det helt ok.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-28 15:59

Vad jag tycker är väl kanske inte så intressant. Hur mera allmänt kul det är bygger väl kanske mest på hur ny (/crazy) idé det är?

Så jag ville bara klargöra att det i varje fall inte är en ny idé. Av din text så kunde man få intrycket att du tyckte att du presenterade ett alldeles nytt (och roligt korkat) förslag. Det finns sammanhang där kontakter inte ens är tillåtna, av säkerhetsskäl. Det är inte konstigare än att japanmonterade motstånd inte alltid är tillåtet.

Du får väl ringa och prata med de inblandade. Jag minns inte riktigt vilka de var, annat än att en av dem var Leif Sunesson, och testen/studien gjordes även hos honom. Möjligen var en av de andra lyssnarne Günter Dippe.

Men du misstror ju allt som du får berättat för dig, så undersök saken själv istället! Förhoppningsvis tror du på dig själv.

Och lyckas du inte (av något skäl, vilket spelar ingen roll) detektera några skillnader så är det ju inget problem. Det är små påverkanseffekter som vi talar om och det är långt ifrån givet att du kommer att höra dem. Och hör du inga skillnader så toppen - då finns inget skäl (för dig) att byta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-28 16:56

IngOehman skrev:Appråpå Svantes spydiga inlägg tidigare i tråden, där han försöker förlöjliga beskrivningarna av modulationseffekter orsakade av flerkardelighet:

1. Självklart kan kontakteringar ge olinjäriteter! Det är inte givet dock att det är en effekt som moduleras av musiksignalen på grund av elektromagnetisk kraftverkan från strömmen.

2. Varför inte undersöka saken? Det har jag gjort, utan att kunna påvisa några problematiska artefakter från knivbanankontakter. Ditt intresse (maskerat till en underlig kombo, ointresse/besatthet) verkar vara hifi-politiskt/hypotetiskt men helt sakna allt verkligt intresse av att undersöka/lära dig. Jag tycker det är väldigt konstigt. Det är som om du gör allt bakfram. Bättre att stuzer först och berätta efteråt.

1. Jag skrev väl inte att det var pga elektromagnetisk kraftverkan som du antyder. Jag bara skriver att oxiderad kontaktering kan ge olinjäriteter.

2. Även om du inte har kunnat påvisa några problematiska artefakter, kan du vara säker på att de alls inte finns?

...och som du och de flesta andra förstår argumenterar jag ju inte främst emot knivbananerna, har du undersökt dem och funnit att de fungerar långvarigt utan problem är jag nöjd med det. Jag skriver det jag skrev för att belysa din retorik i samband med tvärimpedansmodulationen. Du har en teoretisk argumentation, men påvisar inga mätmässiga skillnader eller signifikanta utslag i blindlyssningar. Argumentationen är mao precis likadan som den jag just gjorde om knivbananer.

Men... Om du har resultat att redovisa, Morello plockade nyss upp en tråd om att du trots allt har gjort blindlyssningar med detektion (?), då vore det ju förträffligt att få ta del av resultaten.

Och det du ser ovan är inte spydighet*, det är en del av en normal vetenskaplig diskussion. Det är inte dig som person jag angriper, men jag kritiserar dina slutsatser baserat på vad jag vet om grunderna til dem.

*Utom möjligen speglingen av din retorik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-28 18:06

IngOehman skrev:Vad jag tycker är väl kanske inte så intressant.

-Inte? Varför kommenterar du då? :)
Hur mera allmänt kul det är bygger väl kanske mest på hur ny (/crazy) idé det är?

Så jag ville bara klargöra att det i varje fall inte är en ny idé.

-Åfan. :)
Av din text så kunde man få intrycket att du tyckte att du presenterade ett alldeles nytt (och roligt korkat) förslag. Det finns sammanhang där kontakter inte ens är tillåtna, av säkerhetsskäl.

-Typ säkerhetsklassad hifi då? :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2018-02-28 21:59

Morello skrev:
Almen skrev:Jag har försökt hitta något skrivet av Ben Duncan angående detta, men misslyckats. Vore kul om någon annan lyckas.

Jag sökte också, men utan framgång.

Ben Duncan verkar dock väl etablerad i branchen, med över 600 publicerade artiklar och flera böcker. Bl.a. dessa:
https://books.google.se/books?id=RDfKSh ... &q&f=false

https://books.google.se/books?id=-5UPyE ... &q&f=false

Tommy Jenving finns med på tacklistan i den nedersta.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-28 22:30

Jag vet vem Ben Duncan är, men jag hitade inget om tvärimpedansmodulationsdistorsion skrivet av Duncan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-28 23:14

En liten fråga angående förtenta kopparkardeler. På vilket sätt skulle det göra skillnad? Tenn leder väl också ström? Enda sättet att isolera kardelerna från varandra är väl att, just det, isolera dem?

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2018-02-28 23:20

Morello skrev:Jag vet vem Ben Duncan är, men jag hitade inget om tvärimpedansmodulationsdistorsion skrivet av Duncan.

Hittade denna diskussion: https://groups.google.com/forum/m/#!top ... QHscLlroQw

Har du läst hans text: ”Measuring Speaker Cable Differences." Audio July/August 1997: s.570- 571.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-03-01 00:01

Bill50x skrev:En liten fråga angående förtenta kopparkardeler. På vilket sätt skulle det göra skillnad? Tenn leder väl också ström? Enda sättet att isolera kardelerna från varandra är väl att, just det, isolera dem?

/ B

Dä säjs visst att elektroner/ström gillar att "strömma" den enklaste vägen . . . då tenn har
högre resistans än koppar så "skiter de i att" hoppa mellan trådarna på samma sätt som om
de inte hade varit pläterade eller litzisolerade. Men allt detta hade du fått reda på om du
låst tråden innan du frågade . . . typ. :evil: :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-01 08:44

Laila skrev:
Bill50x skrev:En liten fråga angående förtenta kopparkardeler. På vilket sätt skulle det göra skillnad? Tenn leder väl också ström? Enda sättet att isolera kardelerna från varandra är väl att, just det, isolera dem?

Dä säjs visst att elektroner/ström gillar att "strömma" den enklaste vägen . . . då tenn har
högre resistans än koppar så "skiter de i att" hoppa mellan trådarna på samma sätt som om
de inte hade varit pläterade eller litzisolerade. Men allt detta hade du fått reda på om du
låst tråden innan du frågade . . . typ. :evil: :wink: :D

Det var enklare att fråga än att läsa 10 sidor tråd för att eventuellt hitta svaret :D

Finns det några belägg för att svaret är korrekt? För strömmen går inte alltid den lättaste vägen vilket jag skrivit om tidigare.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-01 08:56

När det gäller datakabel typ UTP redovisas en skillnad för solida och flerkardeliga typer. De flerkardeliga har en större förlust. Hur kommer det sig?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-01 09:20

Dataförluster? Flerkardeligt - större benägenhet för signalekon i kabeln pga hopp mellan ledare? Jag vet inte. :-)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2018-03-01 09:28

Sigalförlust. De olika typerna har olika tvärsnittsarea och därmed resistans. Skulle jag, tro allt annat lika.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-01 09:50

/ B

Skillnaden, i den mån den finns, ligger nog i oxiderna och deras eventuella olinjära egenskaper.

En kommentar om tänkesättet att "strömmen tar den enklaste vägen", så är det en vulgärtolkning av att "strömmen fördelas mellan vägar beroende på hur lätta vägarna är". Har man flera möjliga vägar tar alltså strömmen alla vägarna, i proportion till hur stor ledningsförmåga det är på vägarna. Har man tio kardeler i en väg mellan A och B och en likadan kardel i en annan väg mellan A och B så går det tio gånger så stor ström genom den första vägen som genom den andra vägen. Men det går ström även den andra vägen. Det är ohms lag som bestämmer hur mycket ström det går i grenarna, I=U/R, och eftersom det är tio gånger så stor resistans i den ensamma kardelen så går det en tiondel av strömmen genom den. (Spänningen över dem är ju lika eftersom båda var anslutna mellan A och B.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-01 09:54

Det låter bekant med vad man lärt sig för första gången på gymnasiet med Ohms lag, Kirchoffs, Thevenin och sånt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-01 10:42

Alexi skrev:
Morello skrev:Jag vet vem Ben Duncan är, men jag hitade inget om tvärimpedansmodulationsdistorsion skrivet av Duncan.

Hittade denna diskussion: https://groups.google.com/forum/m/#!top ... QHscLlroQw

Har du läst hans text: ”Measuring Speaker Cable Differences." Audio July/August 1997: s.570- 571.

Nix, men har letat efter artikeln. Lyckades du hitta den?

Mailade nyss Duncan och frågade var man kan hitta den.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-01 11:07

Jag har hittat en annan artikel av Ben Duncan så här långt:

http://www.muzines.co.uk/articles/the-lead-feature/1384
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-01 11:20

Intressant, tills någon kommer att diskutera stycket om bi-wiring. :-) Jag tror det är bra att inte låsa sig i onödan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi