Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

MacBruce

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav MacBruce » 2021-01-16 17:51

JM skrev:Statensprovningsantalt SP gjorde på ffa 1970-talet ett stort antal "seriösa" högtalarmätningar i "efterklangsrummet" på 4,4 x 7,4 m. Tonkurvan mättes i tänkt lyssningsposition mitt i rummet 4 m från högtalaren. Distorsionen (THD ?) mättes vid 90 och 100 dB.
Rummet var klart mindre än Harmans "rumskurverum" och högtalaren placerades lite annorlunda ("variabelt" enligt rykte för att erhålla så rak tonkurva som möjligt? Stig lär ha puttat sin högtalare tills rak tonkurva skapades). [...]

Stig Carlsson nämndes inte speciellt, men då jag talade med en tjänsteman på SP inför det att jag skulle anlita SP för första gången, nämnde han att vissa "välkända högtalartillverkare" ibland hyrde rummet "i veckor" för att trimma sina produkter till att producera bästa mätresultat...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

JM

Inläggav JM » 2021-01-16 18:17

MacBruce skrev:
JM skrev:Statensprovningsantalt SP gjorde på ffa 1970-talet ett stort antal "seriösa" högtalarmätningar i "efterklangsrummet" på 4,4 x 7,4 m. Tonkurvan mättes i tänkt lyssningsposition mitt i rummet 4 m från högtalaren. Distorsionen (THD ?) mättes vid 90 och 100 dB.
Rummet var klart mindre än Harmans "rumskurverum" och högtalaren placerades lite annorlunda ("variabelt" enligt rykte för att erhålla så rak tonkurva som möjligt? Stig lär ha puttat sin högtalare tills rak tonkurva skapades). [...]

Stig Carlsson nämndes inte speciellt, men då jag talade med en tjänsteman på SP inför det att jag skulle anlita SP för första gången, nämnde han att vissa "välkända högtalartillverkare" ibland hyrde rummet "i veckor" för att trimma sina produkter till att producera bästa mätresultat...

Vad fanns i rummet och hur gick mätningarna till. Takhöjd? Vad gällde för placeringen av högtalaren? Flyttades mikrofonen? Bilder?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-16 19:01

I ett efterklangsrum är ljudfältet i det ideala fallet helt diffust och således spelar det ingen roll hur man positionerar källa och mottagare. I praktiken avviker verkliga efterklangsrum en aning från detta, speciellt för låga frekvenser där modaltätheten är alltför låg, men i det stora hela fungerar de som avsett. Vid en standardiserad mätning måste efterklangsrummet vara tomt sånär som på källa och mätutrustning, annars inför man oönskad absorption som påverkar mätningarna.

För övrigt är det förstås fullständigt vansinnigt att enbart karaktärisera en högtalare efter dess effektrespons, vilket är det man mäter i ett efterklangsrum.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-16 19:33

JM skrev:
MacBruce skrev:

Vad fanns i rummet och hur gick mätningarna till. Takhöjd? Vad gällde för placeringen av högtalaren? Flyttades mikrofonen? Bilder?

JM

Det rummet har väl visats på bilder och i de gamla Stereo Hifi Handböckerna fanns väl även högtalarnas position angiven? Svenska högtalartillverkare såg till att mäta bra i det där rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 20:07

Jag vet ganska väl hur de gjordes och hur rummet såg ut. Jag har själv utfört en hel del mätningar i SP:s efterklangsrum då jag utvecklade delningsfilter åt Cerwin Vega. Det är inte så som du skrivit. Ansvarig för mätrummet var Ulf Rosenberg.

Mikrofonplaceringen var fixerad. Takhöjden var mycket hög. Från begynnelsen var högtalarplaceringen fixerad till ett eller två eller tre ställen vid mätningar för hifi-handboken.

Sedermera fixerades 5 standardiserade mätpositioner för högtalarna.

1. På golv i hörn.
2. Fristående på golv, 1 meter fritt från vägg.
3. På golv intill vägg, dock fritt från vägg.
4. Hängande på vägg, 1,15 meter från golv.
5. Fritt hängande.

Högtalare som kan användas på stativ mäts på stativet i position 1, 2 eller 3.

Högtalarleverantören väljer en av dessa placeringar. Placeringarna var tydligt märkta på golv och vägg.

I efterklangsrummet fanns det en mängd stora bafflar hängandes i luften så att man diffuserade reflexerna. En baffel var mellan mikrofon och högtalare för att undvika direktljud till mikrofon.

Man ville mäta den totalt utstrålade energin. Det betyder att direktljudet inte mättes utan även den riktningen blev diffuserad. Någon fas i viss riktning kunde därmed inte registreras. Det var det som var meningen.

Sedan hade man ett långt tidsfönster men mätningen var begränsad i basen till rummets yttermått.

Gällande distorsionen så fick man fram distorsionen på total utstrålad energi och det har sina fördelar.

Gällande Stig Carlsson så hade även han att rätta sig efter de standardiserade mätpositionerna. Dock var Stig med i diskussionen då mätpositioner 3 och 4 infördes.

Bafflarna i mätrummet var i plexiglas och var vinklade åt alla håll och kanter och på olika höjd. De bidrog dock till några små frekvensgångsavvikelser i undre mellanregistret som då är att hänföras till mätrummet och mätprocedur.

Att Stig Carlsson var där ofta är inte så konstigt. Sonab hade hyrt mätrummet för utvecklingsarbete med sina högtalare.

Nackdelen med rummet var just att en högtalare kunde ha fasproblem på direktljudet med krokig tonkurva på direktljudet som följd men som rätades ut i totalljudet. I 3-vägare med delningsfrekvens kring 250-400 Hz kunde resultatet uppvisa problem vilket det också blev i OA-116 och i OA-2212. Om detta har jag skrivit massor i tidigare inlägg. Jag var den som klagade mest och f.d. Konsertviolinist Semmy Lazaroff klagade nästan lika mycket. Till slut baxade jag och Bertil Alving över mina OA-2212 hem till Stig i hans hus. Det var nog 1977/78 och då gjorde Stig mätningar enligt hans nya princip där direktljudet finns med och då uppdagades problemen med SP:s efterklangsrum.

Sedan jobbade stig 1 år med att modifiera OA-116 och OA-2212.

Under detta utvecklingsarbete var jag kontinuerligt med och lyssnade på varje förändring och gav feedback till Stig. Det blev många utvecklingssteg innan båda högtalarna blev klara. Sedan fick jag ensamrätt på att utföra dessa modifieringar. Efter 1 år ungefär fick även Sven Eriksson rätten att utföra modifieringarna. Då var vi två.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-01-16 20:10

JM skrev:
MacBruce skrev:

JM

Jag fick aldrig tid att själv åka till anläggningen (mitt högtalarpulande var mest en hobby), utan jag konverserade med dem per telefon. Man kunde begära att högtalaren skulle mätas med ett visst avstånd från vägg och hörn t.ex, eller liggande på en hylla.

Foton (i t.ex R&T) vid den här tiden (mitten av 70-talet) avslöjade, att i rummet fanns en mängd reflektorer och att högtalaren var skymd för mätmikrofonen.
Senast redigerad av MacBruce 2021-01-16 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-16 20:14

Vad är mest relevant att posta, om vi tar ifrån xtz room analyzer som många av oss mäter med.
Raw, som jag själv postade eller anechoic.

Kan vara bra att veta att om man ber om att få kalibreringsfil en ifrån xtz så skickar dom denna, så det finns möjlighet att att mäta med ex REW.
Har inte testat mäta i REW än men kikat på dess simuleringsdel och det stämde helt ok mot vad jag mätt med xtz, kanske missar någon kalasbra funktion i REW, vad säger ni som kört med det?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 20:17

Bra, I-or och MacBruce! Nu finns det flera bra och kompletterande inlägg. Jag har lånat ut mina gamla hifi-handböcker utom någon årgång. Utförligare beskrivning gällande efterklangsrummet finns i årgång 73 om jag minns rätt men den är utlånad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2021-01-16 20:48

Tack för informativa svar!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 21:02

Så här skrev jag i en annan tråd år 2008.

petersteindl skrev:I ett ekofritt rum mäter man ljudtrycket i en enda punkt d v s man kan på så sätt mäta för att få fram egenskaperna i en riktning och med ett avstånd från högtalaren. Högtalaren är i ett ekofritt rum placerad utan några begränsningsytor eftersom det inte existerar begränsningsytor i ett ekofritt rum. Det är bara högtalarens egna ytor som finns d v s högtalarbaffeln.

Men högtalare strålar ju ut i alla möjliga olika riktningar på ett för högtalaren karakteristiskt sätt och frekvensgången skiljer sig åt i de olika riktningarna. Man kan då mäta på flera olika punkter i det ekofria rummet och man kan även summera dessa mätningar på något specifikt sätt för att få fram det man vill men man kommer aldrig att få med några begränsningsytor vid mätningen.

I ett bostadsrum finns det begränsningsytor såsom golv väggar och tak och det är dessa ytor som ger ett helt annat ljudligt resultat än utan begränsningsytor.

För att råda bot på denna fundamentala skillnad mellan ekofritt och bostadsrum så inför man begränsningsytor i mätsituationen och då är man oftast intresserad av att få kunskap om den totalt utstrålade energin från högtalaren inklusive närliggande begränsningsytor om högtalaren är konstruerad för att stå nära sådana. Man ville få fram ett enkelt och snabbt mätförfarande som naturligtvis är reproducerbart. Högtalare som i boendemiljö skall stå en meter från vägg kan även få en sådan position i efterklangsrummet och Stig ville mäta med sina högtalare placerade vid vägg.

Ulf Rosenberg upp Statens Provningsanstalts efterklangsrum på 60-talet.

Stig Carlssons 70-talshögtalare mättes i detta rum, men Stig Carlsson ville även mäta basen utan de fel som efterklangsrummet uppvisar under 100 Hz så Stig mätte högtalarna inklusive de två begränsningsytor som är närmast högtalarna, nämligen golv och bakre vägg i förhållande till högtalaren d v s det är den vägg som är bakom högtalaren och inte bakom lyssnaren. Så mätte Stig sina högtalare under 100 Hz.

Ett vardagsrum har begränsningsytor. Ett ekofritt rum har inga begränsningsytor. Ett efterklangsrum har begränsningsytor. Det är denna absolut fundamentala skillnad mellan ett vardagsrum och ett ekofritt rum som mätningen i ett efterklangsrum kan överbrygga.

I efterklangsrummet är man dock inte intresserad av att få med något direktljud på ett direkt sätt :-) utan allt ljud som når mätmikrofonerna skall vara reflekterat ljud inklusive direktljudet fast i reflekterad form så att inget ljud blir prioriterat p.g.a. kortare avstånd mellan högtalare och mikrofon eftersom det ju är högtalarens totala utstrålade energi man är ute efter och denna beskaffenhet är ju oberoende av lyssnarens position. Det är just detta som är mätförfarandets styrka men även dess svaghet eftersom kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud inte syns i mätningen vilket det heller inte gör vid en mätning i ett ekofritt ”rum” och kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud är ju också avståndsberoende mellan högtalare och lyssnare om man lyssnar i ett rum med begränsningsytor d v s med reflexer från begränsningsytor. Man kan naturligtvis göra en serie ekofria mätningar och därefter genom beräkning integrera dessa enligt någon norm och få fram ett specifikt resultat.

I begynnelsen d v s före efterklangsrummet då Stig Carlsson hade sitt mätlabb på KTH d v s fram till 1965, så gjordes det en uppsjö mätningar enligt Stigs direktiv och då var även golv och vägg inkluderat och möjligtvis även ett hörn d v s golv, bakre vägg vid högtalaren samt sidovägg. Efteråt integrerades dessa mätningar till en mätkurva. Det var ett förfärligt arbete som Stigs assistenter Sven Eriksson och Ingemar Ohlsson fick erfara.

Sedermera, efter det att Stig Carlsson flyttade in i sitt hus på Torkel Knutssonsgatan så byggde han sitt privata mätlaboratorium. Det var därifrån han skulle utveckla 80-tals modellerna av sina Carlssonhögtalare. Dock, innan Stig Carlsson han börja utveckla sina nya högtalare så ville vi andra ”närmast sörjande” runt omkring Stig få kunskap om hur våra exemplar av OA2212 och OA116 mätte i Stigs nya mätsituation. Det var jag och Bertil Alving och Lars Bäcklund och Semmy Lazaroff och Lars Göran Hedström som var dessa ”närmast sörjande”. Vi tyckte att det var för lite mellanbas och undre mellanregister och möjligtvis för mycket energi kring 2 kHz och vi undrade om dessa fel syntes i frekvenskurvemätningar där en del av ljudet är direktljud och behandlas som ett direktljud.

Sagt och gjort, det blev alltid jag som fick ta dusten och gå i klinch med Stig som rörde allt angående högtalare och som möjligtvis kunde tänkas reta Stig Carlsson :-) man ville ju inte hamna i onåd :-)

Bertil gick i klinch med Stig då det rörde sig om inspelningsteknik. De flesta andra var nog mer fogliga och ville inte åstadkomma någon konfrontation med Stig. Så var det mestadels. Stig blev ju markant ”snällare” på 90-talet :-) så alla som började att umgås med Stig på slutet av 80-talet och på 90-talet har definitivt inte sett eller tagit del av Stig Carlsson och i den tidsanda som präglade 70-talet och i viss mån även fram till mitten på 80-talet.

Nåväl jag fick verkligen gå i klinch med Stig för att förmå honom att mäta på 70-talarna, fast den här gången med hans nya mätutrustning. Om detta står det mer i ”Peter Steindl?”-tråden.

Det var efter dessa mätningar på våra 70-talare som Stig kunde dra slutsatsen att det fanns vissa fel i SP:s efterklangsrum. Det var i området mellan 200 – 500 Hz som blev felaktigt beroende på fasläget mellan mellanregister och bas i 3-vägare med delningsfrekvens i detta område.

För övrigt var det Stig Carlssons gamle lärjunge och assistent Ingemar Ohlsson som gjorde de flesta mätningar i SP:s efterklangsrum.

En del är kanske lite OT men jag hoppas ni har överseende med det.

Väl mött :)
Peter Steindl

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-01-16 21:08

petersteindl skrev:Jag vet ganska väl hur de gjordes och hur rummet såg ut. Jag har själv utfört en hel del mätningar i SP:s efterklangsrum då jag utvecklade delningsfilter åt Cerwin Vega. Det är inte så som du skrivit. Ansvarig för mätrummet var Ulf Rosenberg.

Jag vill minnas att jag talade med en von Essen (?), som också signerade mätningarna.

Mikrofonplaceringen var fixerad. Takhöjden var mycket hög. Från begynnelsen var högtalarplaceringen fixerad till ett eller två eller tre ställen vid mätningar för hifi-handboken.

1. På golv i hörn.
5. Fritt hängande.

Högtalarleverantören väljer en av dessa placeringar. Placeringarna var tydligt märkta på golv och vägg.

Några sådana uttalade restriktioner fanns då inte då jag anlitade SP. (Inom rimliga gränser, antar jag). Senast under andra halvan av 70-talet.

I efterklangsrummet fanns det en mängd stora bafflar hängandes i luften så att man diffuserade reflexerna. En baffel var mellan mikrofon och högtalare för att undvika direktljud till mikrofon.

Man ville mäta den totalt utstrålade energin. Det betyder att direktljudet inte mättes utan även den riktningen blev diffuserad. Någon fas i viss riktning kunde därmed inte registreras. Det var det som var meningen.

Sedan hade man ett långt tidsfönster men mätningen var begränsad i basen till rummets yttermått.

Gällande distorsionen så fick man fram distorsionen på total utstrålad energi och det har sina fördelar.

Gällande Stig Carlsson så hade även han att rätta sig efter de standardiserade mätpositionerna. Dock var Stig med i diskussionen då mätpositioner 3 och 4 infördes.

Bafflarna i mätrummet var i plexiglas och var vinklade åt alla håll och kanter och på olika höjd. De bidrog dock till några små frekvensgångsavvikelser i undre mellanregistret som då är att hänföras till mätrummet och mätprocedur.

Att Stig Carlsson var där ofta är inte så konstigt. Sonab hade hyrt mätrummet för utvecklingsarbete med sina högtalare.

Nackdelen med rummet var just att en högtalare kunde ha fasproblem på direktljudet med krokig tonkurva på direktljudet som följd men som rätades ut i totalljudet. I 3-vägare med delningsfrekvens kring 250-400 Hz kunde resultatet uppvisa problem vilket det också blev i OA-116 och i OA-2212. Om detta har jag skrivit massor i tidigare inlägg. Jag var den som klagade mest och f.d. Konsertviolinist Semmy Lazaroff klagade nästan lika mycket. Till slut baxade jag och Bertil Alving över mina OA-2212 hem till Stig i hans hus. Det var nog 1977/78 och då gjorde Stig mätningar enligt hans nya princip där direktljudet finns med och då uppdagades problemen med SP:s efterklangsrum.

Sedan jobbade stig 1 år med att modifiera OA-116 och OA-2212.

Under detta utvecklingsarbete var jag kontinuerligt med och lyssnade på varje förändring och gav feedback till Stig. Det blev många utvecklingssteg innan båda högtalarna blev klara. Sedan fick jag ensamrätt på att utföra dessa modifieringar. Efter 1 år ungefär fick även Sven Eriksson rätten att utföra modifieringarna. Då var vi två.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 21:50

I samma tråd finns detta fina inlägg.

Linnar skrev:I Stereo-Hifi Handboken 1980 finns en måttsatt skiss över SP's efterklangsrum.

Längd = 7,40 m
Bredd = 4,40 m
Höjd = 6,13 m

Mikrofonen var inte centralt placerad!
Placeringsmåtten för mikrofonen var:

Från vänster långsidan = 2,75 m
Från väggen där högtalarna skall stå = 5,2m
Höjd från golvet = 1,60 m

Det fanns 5 olika placeringsval för högtalarna:

1. På golv i hörn
2. På golv 1m från bakvägg och 2,40 m från vänster vägg
3. På golv intill vägg , dock fritt från väggen och 2,40 m från vänster vägg
4. Hängande på vägg 1,15 m från golv och 2,40 m från vänster vägg
5. Fritt hängande från taket, inga mått angivna

Under 60 Hz är tonkurvan osäker.

Vid en genomgång av tonkurvor i jämförelse med distorsionen kan man spåra två anmärkningsvärda egenheter:

1. Disten vid 200 hz ligger på nära exakt 1% för nästan alla högtalare.
2. De som är bättre än 1% ligger på ca 0,5% och nästan alla är Svensk-/Dansktillverkade. En handfull andra högtalare klarar också 0,5% och det är bla Quad och Yamaha's dyrare.

Jag gillar även detta inlägg från IÖ.
IngOehman skrev:
celef skrev:jag snodde denna text från 70-talstråden i en annan del av forumet

De flesta högtalare som såldes här var svensktillverkade och anpassade för att mäta rakt i SP's efterklangsrum.

någon gång blev det tydligen viktigt att högtalare skulle mäta bra i en efterklangskammare, men sedan någon gång upphörde man med den verksamheten, hur kommer det sig?

hur kom man på att det var bra för att sedan komma på att det inte var bra att optimera för efterklangskammare, en högtalare optimerad för efterklangskammare måste låta påtaligt annorlunda mot en som inte är det

Det finns inga lyssningsrum där BARA energikurvan från högtalarna avgör hur det låter, även om det finns fall på rum som gör att lyssningsintrycket påverkas förhållandevis lite av direktljudet.

Däremot finns det faktiskt vissa lyssningsrum där energikurvan kan ignoreras nästan helt (i varje fall över ett par hundra Hz), men det är ganska ovanligt.

I de flesta lyssningsrum som, enligt mitt förmenande, är vällämpade för musikåtergivning, är vikten av direktljudstonkurvan och energikurvan sisådär 55/45 - 75/25. Fast det kan såklart vara 25/75 och 85/15 också i andra rum, som jag dock skulle klassa som något mindre lämpade, eller i varje fall kännetecknar det lyssningsplatser i rum, som jag skulle kalla mindre lämpade.

Det betyder att det kan vara förnuftigt för en högtalarkonstruktör att mäta både den ena och den andra. Men också mäta tonkurvan på ytterligare några olika sätt än de två extremfallen energikuvemätning och frifältstonkurvan. Exempelvis är det förnuftigt att mäta ett antal disparata riktningar av speciell betydelse, men också att kartlägga vissa samarbetsförhållanden mellan högtalare och rum.

Kort sagt: Att mätning av energikurva mer eller mindre försvann beror nog på två saker:

1. Att HiFi-institutet slutade ge ut HiFi-handboken. (Då försvann kravet att redovisa kurvan, och
automatiskt också att ta reda på hur den såg ut.)

2. Att de flesta tillverkare* insåg att det är fel att fokusera på denna enda mätning, en som ju
ändå inte berättar hela sanningen om mätobjektet - alltså energikurvemätningen. Troligen så inser
rätt många tillverkare att energikurvan trots allt har en viss betydelse, men de flesta mäter ändå
inte upp den, eftersom det är krångligt att göra det.

Vh, iö

- - - - -

*Stig Carlsson var en av dem, tro det eller ej. ;)

Hans fokus var på tre olika tonkurvemätningar, och ingen av dem var energikurvemätningen. Sen mätte han såklart även en hel massa andra saker, utöver tonkurvan alltså.

Egentligen är hela tråden bra. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=23541&full=1

Här är ytterligare en tråd i ämnet. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=40769

Här är Stig Carlssons egenhändiga text i frågan. Det är daterat 23 februari 1971.

"Mätningar av högtalares tonkurvor i ekofritt rum kan ge fackmannen vissa delupplysningar. Problematiska blir de först, då sådana tonkurvemätningar används med anspråk på att ge en användare information om en viss högtalares tonkurva, eller då de används för jämförelse mellan olika högtalartyper.

En realistisk behandling av högtalaråtergivningens tonkurva måste utgå från iakttagelsen, att – vid snabbt föränderliga ljud – hörseln integrerar direktljudet och det reflekterade ljudet inom ett visst tidsintervall, som kan antas uppgå till 30 à 50 millisekunder.

I ett rum av bostadsrums storlek nås lyssnaren inom detta tidsintervall av ljud härrörande från i runt tal 100 olika riktningar ut från högtalaren. Normalt sänds låga frekvenser i alla riktningarna, medan antalet riktningar som även överför höga frekvenser beror på högtalarens riktningsmönster vid höga frekvenser och på placeringen av dämpande rumsinredning och varierar mellan ett fåtal och några tiotal. När tillräckligt många riktningar ut från högtalaren överför hela tonfrekvensområdet, blir återgivningen lika till alla lyssnarplatser i rummet och högtalarens tonkurva, uppfattad av hörseln, överensstämmer då nära med tonkurvan för högtalarens totala ljudflöde.

Det finns två principiellt olika sätt att mäta en högtalares totala ljudflöde vid placering nära en, två eller tre begränsningsytor av ett rum.

Det ena sättet är ett integrationsförfarande i akustiskt fritt fält, avgränsat endast av reflekterande plan motsvarande de närbelägna begränsningsytorna hos lyssningsrummet. Den av de reflekterande planen begränsade rymdvinkeln för högtalaren tänkes indelad i ett stort antal lika del-rymdvinklar; del-ljudflödet i varje sådan del-rymdvinkel representeras av ljudintensiteten i en bestämd punkt.
Ljudintensiteten i samtliga dessa punkter mäts, och del-ljudflödena adderas matematiskt.
Denna metod kan göras hur noggrann som helst, om man har tid och råd.

Det andra sättet består i att mäta ljudnivån ut från högtalaren i ett s.k. efterklangsrum, dvs. ett akustiskt mätrum med minimalt absorberande begränsningsytor och känd efterklangstid.

Båda sätten att mäta det totala ljudflödet har prövats för mätning av högtalares tonkurvor. Ett mätrum för integrationsförfarandet, med golv och två väggar reflekterande, dvs. avsett för hörnhögtalare, fanns i bruk vid laboratoriet for elektroakustik på Tekniska högskolan i Stockholm åren 1958–1965. Vid 85 mätfrekvenser mättes där ljudintensiteten i 36 punkter på 3 meters avstånd från hörnet; för varje frekvens adderades sedan de 36 ljudintensitetsvärdena, varefter tonkurvan kunde uppritas.

Metoden att mäta högtalares tonkurvor i efterklangsrum är sedan 1966 i bruk vid Statens Provningsanstalt. I ett efterklangsrum är antalet utbredningsvägar för ljudet från en ljudkälla fram till mätmikrofonen i princip oändligt stort, och ljud från alla riktningar ut ur ljudkällan når via varierande vägsträckor så småningom fram till mikrofonen. Tonkurvan för överföringen från ljudkälla till mikrofon uppvisar då utsläckningar och förstärkningar i mycket tät följd, och denna tonkurva kommer att ingå i den uppmätta högtalartonkurvan (det är högtalarens tonkurva för relativt varaktiga toner i efterklangsrummet som man kan mäta).

Den erhållna tonkurvan, uppmätt exakt, dvs. med sinustoner, skulle följaktligen förete en mycket tät serie pendlingar mellan maxima och minima, där pendlingarna vid låga frekvenser uppgår till tiotals decibel. (Om högtalaren själv hade en sådan tonkurva skulle den vara oanvändbar.) För att få en avläsbar tonkurva måste man avstå från att utföra mätningen med sinuston, och vanligen användes i stället filtrerat brus av viss bandbredd; vid Statens
Provningsanstalt har bandbredden 30 Hz valts.

Fördelen med att utföra mätningen av tonkurvan för högtalarens totala ljudflöde i ett efterklangsrum ligger i att tonkurvemätningen då redan med måttligt apparatuppbåd kan uppritas automatiskt med tonkurveskrivare. Tids- och kostnadsmässigt blir mätningen jämförbar med vanliga tonkurvemätningar i ekofritt rum.

Vid Statens Provningsanstalt förefaller metoden ge god mätnoggrannhet vid höga och medelhöga frekvenser, men under 350 Hz uppträder vissa fel, och under 100 Hz överstiger mätfelet 3 à 4 dB.

Troligen tillämpas för närvarande inte någonstans något mätförfarande, som medger en noggrann bestämning av de tonkurvor, som högtalare uppvisar vid normal avlyssning i vanliga bostadsrum. De allmänt förekommande tonkurvemätningar, som visar tonkurvan framför högtalaren i ekofritt rum, är i flertalet fall grovt vilseledande som mått på högtalarnas normala överföringsegenskaper.

Ökad uppmärksamhet bör ägnas tonkurvan för högtalarens totala ljudflöde, uppmätt vid normal placering av högtalaren invid reflekterande plan, motsvarande de närbelägna av lyssningsrummets begränsningsytor. Denna tonkurva är utslagsgivande främst när högtalaren är utformad att ge samma tonkurva till alla lyssnarpositioner i rummet. Men den är även representativ - som ett slags medelkurva för olika lyssnarpositioner och olika lyssningsrum – när olika lyssnarpositioner i rummet får olika tonkurvor. Detta inträffar dels vid återgivning av relativt varaktiga toner, särskilt vid låga frekvenser, dels vid högtalare med riktad återgivning av höga frekvenser.

Tonkurvan för högtalares totala ljudflöde vid normal placering i förhållande till reflekterande ytor mäts numera vid ett antal laboratorier världen över, men såvitt bekant ingenstans med metoder som har önskvärd noggrannhet i basregistret. Just i basregistret utsätts högtalarnas verkningsgrad för typbetingade förändringar på grund av de närbelägna reflekterande ytornas inverkan."

Jag tror att man täcker det mesta i frågan gällande SP:s efterklangsrum. Jag har dock för mig att SP flyttade och därmed gjordes ett nytt efterklangsrum som jag inte vet hur det ser ut eller snarast såg ut, eftersom jag tror de flyttat en gång till.

Sedan har jag min egen personliga uppfattning över hur korrekt mätning av högtalare bör ske och hur högtalare därmed skall dimensioneras. Då blir min House Curve på godtyckligt vald plats i lyssningsrummet en rak tonkurva från 4 Hz till 100 kHz. :) Ok'rå, 20 kHz, d v s samma frekvensgång som Input till högtalarna. Men det resonemanget tar jag en annan gång i annan tråd.

Mvh
Peter

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-16 22:08

I-or skrev:...

Fortfarande är det så att det inte spelar någon roll om man adderar ljudfälten direkt vid mätning eller efteråt vid postprocessning om man ser till att jämföra samma sak. RMS average betyder att mjukvaran inte tar hänsyn till faslägena för signalerna vid addition och detta gör att postprocessningen kommer att skilja sig från den komplexa additionen av ljudfälten som naturligen blir fallet om man mäter med båda kanalerna aktiva.

"Average the responses"-knappen som finns i "All SPL"-fönstret är väl den som normalt används för att medelvärdesbilda kurvorna? Den har väl exakt samma funktion som "RMS average" som man får från Control-menyn? "Vector average" tar hänsyn till fas och impuls och ger en rättvisare bild, men det blir dock inte samma resultat som när man mäter båda kanalerna samtidigt. Jag har lite olika EQ inställningar mellan mätningarna men ändrar inget under mätningarna. Runt det känsliga området 3,5kHz skiljer det sig som mest:

house.jpg
house.jpg (1.26 MiB) Visad 6413 gånger

Edit: Över 15kHz skiljer det sig visserligen mer, men min hörsel är inte vidare vass däröver.
Senast redigerad av Fanfaktiskt 2021-01-16 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 22:30

MacBruce skrev:
petersteindl skrev:Jag vet ganska väl hur de gjordes och hur rummet såg ut. Jag har själv utfört en hel del mätningar i SP:s efterklangsrum då jag utvecklade delningsfilter åt Cerwin Vega. Det är inte så som du skrivit. Ansvarig för mätrummet var Ulf Rosenberg.

Jag vill minnas att jag talade med en von Essen (?), som också signerade mätningarna.

1. På golv i hörn.
5. Fritt hängande.

Några sådana uttalade restriktioner fanns då inte då jag anlitade SP. (Inom rimliga gränser, antar jag). Senast under andra halvan av 70-talet.

Von Essen är ett bekant namn i sammanhanget. Han jobbade på SP.
Akustikern och musikproducenten Ulf Rosenberg var Chef på Statens provningsanstalt SP och kom från dåvarande Försvarets forskningsanstalt.

Man bör skilja på SP och SHFI Stereo hifi handboken. Hos SP kan du som uppdragsgivare ge dina egna godtyckligt valda instruktioner av de högtalare som du vill få uppmätta av SP.
Även SHFI Stereo hifi handboken var en uppdragsgivare som hade sitt specificerade mätförfarande.
För att vara med i Stereo hifi handboken var det Stereo hifi handbokens regler som gällde.

I gänget för Stereo hifi handboken SHFI var bl.a. Kjell Stensson, Ulf B. Strange, Ingemar Ohlsson, Olle Mirsch, Rune Sagnell, John Schröder var Redaktör, Ulf Rosenberg, Bo Rydin, Erik Arthur, Lars Lindhe, Bengt Olwig, Gunnar Nyström, Bertil Hellsten, Jarl Olofsson, Christer Hagström, James Bourn, Lars Resberg, Thore Rösnes, Anders Appelqvist, Peter Axell, Göran Mård, mfl.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-16 22:34

Fanfaktiskt skrev:
I-or skrev:...

Fortfarande är det så att det inte spelar någon roll om man adderar ljudfälten direkt vid mätning eller efteråt vid postprocessning om man ser till att jämföra samma sak. RMS average betyder att mjukvaran inte tar hänsyn till faslägena för signalerna vid addition och detta gör att postprocessningen kommer att skilja sig från den komplexa additionen av ljudfälten som naturligen blir fallet om man mäter med båda kanalerna aktiva.

"Average the responses"-knappen som finns i "All SPL"-fönstret är väl den som normalt används för att medelvärdesbilda kurvorna? Den har väl exakt samma funktion som "RMS average" som man får från Control-menyn? "Vector average" tar hänsyn till fas och impuls och ger en rättvisare bild, men det blir dock inte samma resultat som när man mäter båda kanalerna samtidigt. Jag har lite olika EQ inställningar mellan mätningarna men ändrar inget under mätningarna. Runt det känsliga området 3,5kHz skiljer det sig som mest:

house.jpg

Edit: Över 15kHz skiljer det sig visserligen mer, men min hörsel är inte vidare vass däröver.

Du gör time align innan vector average?
Och 50 dB y-axel nästa gång.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-01-16 22:38

petersteindl skrev:
MacBruce skrev:

1. På golv i hörn.
5. Fritt hängande.

Von Essen är ett bekant namn i sammanhanget. Han jobbade på SP.
Akustikern och musikproducenten Ulf Rosenberg var Chef på Statens provningsanstalt SP och kom från dåvarande Försvarets forskningsanstalt.

Man bör skilja på SP och SHFI Stereo hifi handboken. Hos SP kan du som uppdragsgivare ge dina egna godtyckligt valda instruktioner av de högtalare som du vill få uppmätta av SP.
Även SHFI Stereo hifi handboken var en uppdragsgivare som hade sitt specificerade mätförfarande.
För att vara med i Stereo hifi handboken var det Stereo hifi handbokens regler som gällde.

Ah, tack! Hade missat den distinktionen. :oops:
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-16 22:41

Tråden har tagit en del sidospår, så min fråga föll kanske bort. Någon?
Belker skrev:Hur högt upp törs man använda eq, egentligen? Och hur kan man veta om det är en bra idé baserat på ett typiskt REW/UMIK-svep? Jag eq:ar under 80 utan att blinka, och det ger fantastisk basåtergivning, men om man ser kurvan uppåt kliar det ju att gå på där med. Ett 0.7q high shelf från 500 använder jag i alla fall för att tygla huskurvan.
En tydlig höjning vid 630Hz, som jag tror beror på bakväggen drygt 50 cm bakom har jag dock. Kan man sänka den med eq, eller sållar hjärnan bort den?

Finns det t. ex. någon regel, typ ”eq:a allt du hittar innan x ms, allt annat sorterar hjärnan som reflexer”. Givetvis med måtta när det gäller höjning av utsläckningar.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-16 22:51

Belker skrev:Du gör time align innan vector average?
Och 50 dB y-axel nästa gång.

Time align gjorde ingen skillnad. Man får kanske annat resultat ihop med "timing reference" ? Jag tycker att 5dB mellan graderingarna på y-axeln ger en mer överskådlig bild och använder därför gärna det formatet. 50dB på y-axeln ger 1dB.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-16 22:57

Belker skrev:Tråden har tagit en del sidospår, så min fråga föll kanske bort. Någon?
Belker skrev:Hur högt upp törs man använda eq, egentligen? Och hur kan man veta om det är en bra idé baserat på ett typiskt REW/UMIK-svep? Jag eq:ar under 80 utan att blinka, och det ger fantastisk basåtergivning, men om man ser kurvan uppåt kliar det ju att gå på där med. Ett 0.7q high shelf från 500 använder jag i alla fall för att tygla huskurvan.
En tydlig höjning vid 630Hz, som jag tror beror på bakväggen drygt 50 cm bakom har jag dock. Kan man sänka den med eq, eller sållar hjärnan bort den?

Finns det t. ex. någon regel, typ ”eq:a allt du hittar innan x ms, allt annat sorterar hjärnan som reflexer”. Givetvis med måtta när det gäller höjning av utsläckningar.

Jag kör -2dB, q5 vid 650Hz för att ta ner toppen jag har där, som jag tror beror på att bakvägg plus kantdiffraktion(25,5cm) råkar sammanfalla. Om det är fel så ber jag om ursäkt :mrgreen: Det låter dock bättre med lite EQ där.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 23:22

Belker skrev:Tråden har tagit en del sidospår, så min fråga föll kanske bort. Någon?

Jag ser det så här. Över den frekvens man kallar Schröderfrekvensen så eq-ar man högtalarna. Under Schröderfrekvensen eq-ar man rummet. Med LT i infrabasen eq-ar man högtalare + rum.

Sedan får man göra avvägningar, dels i frekvensgång gällande klang, dels i frekvensgång gällande ljudbild.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 23:26

Schröderfrekvensen. Är det när man har högtalarna i en låda och de mäter på två olika sätt samtidigt ? Det ända tills man öppnar upp lådan. Trodde bara Schrödinger kastade i katter i lådor ,men det är klart man kan väl kasta in vad som helst i en låda. :) Schrödingers högtalare.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-16 23:38

petersteindl skrev:

Jag ser det så här. Över den frekvens man kallar Schröderfrekvensen så eq-ar man högtalarna. Under Schröderfrekvensen eq-ar man rummet. Med LT i infrabasen eq-ar man högtalare + rum.

Sedan får man göra avvägningar, dels i frekvensgång gällande klang, dels i frekvensgång gällande ljudbild.

Mvh
Peter

Ja, det är väl vad jag lärt mig med. Frågan är om det finns några trix att tänka på, i synnerhet när/om man manipulerar över Schröder. Menar du att det helt enkelt inte går att göra korrigeringar beroende på rum över Schröder? Inte ens om man har väldigt tidiga reflexer? I ett litet rum kan ju en golvreflex lätt hamna 1-2 ms efter direktljudet och ha stor (+6dB?) inverkan på tonkurva uppmätt i lyssningsplats.

Tillägg: Givet förutsättningen att man optimerar för en plats, annars blir det ju såklart kaos.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-16 23:57

Belker skrev:Ja, det är väl vad jag lärt mig med. Frågan är om det finns några trix att tänka på, i synnerhet när/om man manipulerar över Schröder. Menar du att det helt enkelt inte går att göra korrigeringar beroende på rum över Schröder? Inte ens om man har väldigt tidiga reflexer? I ett litet rum kan ju en golvreflex lätt hamna 1-2 ms efter direktljudet och ha stor (+6dB?) inverkan på tonkurva uppmätt i lyssningsplats.

Tillägg: Givet förutsättningen att man optimerar för en plats, annars blir det ju såklart kaos.

Min poäng med mitt förra inlägg var att ljudet upplevdes bli bättre med lite EQ även högre upp i frekvens. Om det finns auktoriteter som tycker det är fel så ber jag alltså inte om ursäkt. Min störande topp vid 650Hz behövde tyglas, så då gjorde jag det. Jag har även lite EQ vid 3,5kHz på en av mina EQ-presets.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-17 00:01

Jag dömer ingen. Vill bara veta vad teorin säger. Mina frågor är inte apropå din eq, bara min!

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-17 00:12

Belker skrev:Jag dömer ingen. Vill bara veta vad teorin säger. Mina frågor är inte apropå din eq, bara min!

Det trodde jag inte heller. Men du skrev "Hur högt upp törs man använda eq, egentligen?". Så mitt råd var att EQ:a bort toppen och inte bry sig om fördömanden. Teoretiskt blir det väl i ditt fall 3ms och bör kanske räknas som direktljud. Fast det vet jag inte ett skit om. Men om det låter bättre...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-17 00:18

Belker skrev:Jag dömer ingen. Vill bara veta vad teorin säger. Mina frågor är inte apropå din eq, bara min!

Detta är nog en fråga som fler ställer sig, bla jag själv.

Den kräver nog kräver en egen tråd så det inte blir allt för spretigt i denna, fixar en sådan direkt så är det avklarat.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-17 00:22

Evil_Homer skrev:

Detta är nog en fråga som fler ställer sig, bla jag själv.

Den kräver nog kräver en egen tråd så det inte blir allt för spretigt i denna, fixar en sådan direkt så är det avklarat.

Bra! För den här tråden handlar ju om sjuttiotalets ekokammare :wink:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-17 00:36

Du bör ekvalisera allt inom ca 5 ms till att ha konstant frekvensgång eftersom hörseln integrerar all information här. Något beroende på mjukvaran kan man välja längden på tidsfönstret och därmed mäta "lagom länge". Du bör komma ihåg att med ett så pass kort tidsfönster blir frekvensupplösningen inte bättre än 200 Hz, så du kommer inte att kunna se smalbandiga avvikelser i mellanregistret (och definitivt ingenting i basen).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-17 00:51

Fanfaktiskt skrev:"Average the responses"-knappen som finns i "All SPL"-fönstret är väl den som normalt används för att medelvärdesbilda kurvorna? Den har väl exakt samma funktion som "RMS average" som man får från Control-menyn? "Vector average" tar hänsyn till fas och impuls och ger en rättvisare bild, men det blir dock inte samma resultat som när man mäter båda kanalerna samtidigt. Jag har lite olika EQ inställningar mellan mätningarna men ändrar inget under mätningarna. Runt det känsliga området 3,5kHz skiljer det sig som mest:

house.jpg

Ja, för den som tänker efter lite extra är det enda som skiljer komplex (amplitud+fas) eller vektoriell medelvärdesbildning med två kanaler direkt vid mätning och vid postprocessing att det senare sker kanske någon minut senare, för övrigt ska det vara exakt samma sak (åtminstone om man försummar inbördes akustisk impedans mellan källorna, vilket vi kan göra här eftersom det handlar om maximalt någon tiondels dB).

Om mätsystemet fortfarande visar olika trots att operatören inte har sjabblat kan jag bara beklaga. 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-17 00:57

Tack, I-or, jag hade det på känn! Jag flyttade frågan till den nya eq-tråden.

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum