idea skrev:... I motsats till Strmbrg så är jag inte alls intresserad av så små skillnader när det stora problemet med dagens musikutbud är att hitta musik som är inte toppklippt och söndermosad. Speciellt inte som jag skulle behöva lägga helt absurda belopp (relativt nyttan) för att uppleva dessa mikroskopiska skillnader.
Nu vet du ju inte vad du skulle höra via de prylar jag använder. Du vet inte om du skulle uppleva de skillnaderna som stora, små, obefintliga, väsentliga för dig eller oväsentliga för dig. Du vet inte om det valda fonogrammets eller musikens i sig egenskaper avgör om skillnaderna är stora, små, obefintliga, väsentliga för dig eller oväsentliga för dig. Du vet inte om du skulle uppleva samma sak som jag, på musik- och fonogramexempel jag väljer åt dig. Du vet inte om du skulle uppleva något på den musik du väljer själv.
Spekulationer tycker jag är
bra att ägna sig åt. Men man ska då betrakta dem som just det. Inte bygga en grund på dem, på vilken man sedan vidareutvecklar sina resonemang, i syfte att nå ett stumt svar. Men det är självklart "tillåtet" att göra så likafullt.
Självklart är det viktigt att hitta oförstörd musik. Helst då musik du vill lyssna på av fler skäl än enbart ljudkvalitetsmässiga.
För egen del har jag turen att gilla klassiskt, som såvitt jag hör, mycket sällan är sabbad. Och om så, så har streamingtjänsten oftast en mängd andra fonogram med samma musikstycke att välja istället.
Även om du skulle finna skillnaderna med Chordprylarna väsentliga, så återstår huruvida du vill och kan köpa dem.
Själv är jag fullständigt ointresserad av skillnader som är såpass små att jag måste leta efter dem. Sådant tråkar ut mig fullständigt. (Koncentrationssvårigheter och ett "rörigt intellekt" kan vara delförklaringar för just mitt vidkommande.)
LTS arrangerade ett blindtest på Tekniska Nämndhuset i Stockholm på 90-talet. Det spelades upp ljudfiler med lite vind och fågelkvitter. MP3 mot CD-kvalitet tror jag.
Det var bedövande tråkigt att lyssna efter skillnaderna. Jag hamnade bra i testet, men har aldrig ägnat mig åt slikt därefter vad jag minns.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.