Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conny

Re: Bygga Räv

Inläggav Conny » 2025-05-05 18:45

Maarten skrev:Trävägare är nog Götebossvarianten.
Trävegare är väl Stockholmsvarianten ? :-)

Nä, Stockholmvarianten är "trevegare"! :roll:

Edit: La till Maartens text pga sidbrytning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-05-05 22:44

Maarten skrev:Här håller jag mig till det återkommande I-or skrivit: 1) Frekvensgång, 2), Spridning och 3) Distorsion och jag är tämligen säker på det kan förklara ev upplevda skillnader. Vilket också betyder att de både är mätbara och simuleringsbara. Gissningsvis handlar upplevelse av flera samverkande element om kapacitet och spridning, samt beroende på placering; SBIR.

Sen stavade jag som en klant ovan; "trävägare" ... 8O :)

Jag tror koppling till luften kan adderas där i den listan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-06 12:48

'Kopplingen till luften' är redan fångat i Frekvensgång och Spridning. Små element med 'svagare koppling till luften' sprider mer vid en given frekvens (samt påverkar verkningsgraden).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-05-06 12:54

Borde inte "Koppling till luften" även kunna ha med distorsion att göra. Jag tänker mig att stora element knappt behöver använda sin slaglängd medans ett mindre element får arbeta betydligt hårdare och därmed hamnar utanför sitt linjära område?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-06 14:31

"Koppling till luften" är en intern egenskap som gäller högtalarens arbetssätt. När vi vill karakterisera högtalarens egenskaper i termer av det ljudande resultatet, så är det bara frekvensgång, spridning och distorsion som är av vikt.

I praktiken föreligger förstås en viss korrelation mellan rörlig area och distorsion, men ett välkonstruerat mindre element kan uppvisa lägre distorsion än ett mediokert konstruerat större dito. Linjär luftpumpningskapacitet (massflödeskapacitet om man vill vara fysikaliskt korrekt) är vad som räknas och det har liten betydelse hur denna uppnås (stor förskjutning/liten area eller liten förskjutning/stor area).

Om man vill vara noga så kan dock en i övrigt lågdistorderande högtalare tjäna på en stor membranarea eftersom Doppler-distorsionen (en form av IM-distorsion som vanligen är betydligt lägre än övrig IM-distorsion) minskar. Som all annan distorsion är denna fullt mätbar* och ingår i den distorsion som nämns ovan.

*Dock är den lite speciell eftersom den är noll vinkelrätt mot membranets arbetsriktning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till DIY-forum