Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conny

Re: Bygga Räv

Inläggav Conny » 2025-05-05 18:45

Maarten skrev:Trävägare är nog Götebossvarianten.
Trävegare är väl Stockholmsvarianten ? :-)

Nä, Stockholmvarianten är "trevegare"! :roll:

Edit: La till Maartens text pga sidbrytning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-05-05 22:44

Maarten skrev:Här håller jag mig till det återkommande I-or skrivit: 1) Frekvensgång, 2), Spridning och 3) Distorsion och jag är tämligen säker på det kan förklara ev upplevda skillnader. Vilket också betyder att de både är mätbara och simuleringsbara. Gissningsvis handlar upplevelse av flera samverkande element om kapacitet och spridning, samt beroende på placering; SBIR.

Sen stavade jag som en klant ovan; "trävägare" ... 8O :)

Jag tror koppling till luften kan adderas där i den listan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-06 12:48

'Kopplingen till luften' är redan fångat i Frekvensgång och Spridning. Små element med 'svagare koppling till luften' sprider mer vid en given frekvens (samt påverkar verkningsgraden).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-05-06 12:54

Borde inte "Koppling till luften" även kunna ha med distorsion att göra. Jag tänker mig att stora element knappt behöver använda sin slaglängd medans ett mindre element får arbeta betydligt hårdare och därmed hamnar utanför sitt linjära område?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-06 14:31

"Koppling till luften" är en intern egenskap som gäller högtalarens arbetssätt. När vi vill karakterisera högtalarens egenskaper i termer av det ljudande resultatet, så är det bara frekvensgång, spridning och distorsion som är av vikt.

I praktiken föreligger förstås en viss korrelation mellan rörlig area och distorsion, men ett välkonstruerat mindre element kan uppvisa lägre distorsion än ett mediokert konstruerat större dito. Linjär luftpumpningskapacitet (massflödeskapacitet om man vill vara fysikaliskt korrekt) är vad som räknas och det har liten betydelse hur denna uppnås (stor förskjutning/liten area eller liten förskjutning/stor area).

Om man vill vara noga så kan dock en i övrigt lågdistorderande högtalare tjäna på en stor membranarea eftersom Doppler-distorsionen (en form av IM-distorsion som vanligen är betydligt lägre än övrig IM-distorsion) minskar. Som all annan distorsion är denna fullt mätbar* och ingår i den distorsion som nämns ovan.

*Dock är den lite speciell eftersom den är noll vinkelrätt mot membranets arbetsriktning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-09-17 09:21

Var hemma hos Sprudel igår och lyssnade och mätte på Richjo's fina byggen (som är mycket bättre byggda än mina). Anledningen var att Sprudel tyckte att de lät mörka, vilket gick emot hans intryck när han lyssnade på Rävarna hemma hos honom för 1,5 år sen. Richjo kunde tyvärr inte vara med men efter vad jag förstod på Sprudel, tyckte även han att de var mörka. Och visst är det så, vilket nedan snabba och dåligt riggade mätningar visar. Anledningen kan nog i huvudsak härledas till portens klart högre avstämning (edit, ca 10 Hz högre), men också möjligen att filter behöver justeras något (kan vara toleranser etc). Dvs, inget fel nånstans, bara lite olyckliga kombinationer.

Så tipset är att fylla igen slitsporten med ca 15-20 % (minska arean), samt sätta lägre serieresistor till diskant, t ex 3,3 eller 3,9 ohm.

Bild

Bild

Bild

Man ska inte vara rädd för att experimentera med seriemotståndet till diskanten, här är respons mätt med olika motstånd: viewtopic.php?f=3&t=72656&hilit=Spinorama&start=450#p2242136

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Maarten 2025-09-17 10:41, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

richjo

Inläggav richjo » 2025-09-17 10:21

Hej
Stort tack Sprudel och Maarten för gårdagens lyssning. Oerhört tacksamt att ni kunde ta er tid.
Jag har 4.7ohm liggandes men kanske borde beställa, som du skrev, 3,3 eller 3,9ohm också. Jag skall fundera på hur jag skall ändra porten.

Kul att se jämförelsen. Mellan 2-20kHz mäter dom ganska lika. Eller ser jag fel? Jag hade lite ågren när jag byggde dom hur dom skulle bli över 2-3kHz.
Återigen. Tack

mvh/ Richard
Diverse Stridbeck

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-09-17 11:00

Det mäter överlag jämförelsevis lika, - det är 'bara' en del bredbandiga avvikelser om 1-2 dB (ökning i bas och mellanregister och minskning i diskant) som bidrar till att dina kan uppfattas som mer mörka. Det är ju bra att det man mäter och hör stämmer överens, då har man nog hittat orsakerna :) .

Denna bild visar frekvensgången av dina minus Rävarna. Notera att skalan på x-axeln är relativ, dvs den rör sig runt nollan. Edit, och strunta i smalbandiga avvikelser, de är mer osäkra än de bredbandiga pga mätförhållandena. Dessutom är de breda mer hörbara:

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-09-17 15:20

Suveränt Dr Marten :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-09-17 15:27

Blir det Räv-L hemma hos Sprudel framgent? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-09-17 16:56

Maarten skrev:Det mäter överlag jämförelsevis lika, - det är 'bara' en del bredbandiga avvikelser om 1-2 dB (ökning i bas och mellanregister och minskning i diskant) som bidrar till att dina kan uppfattas som mer mörka. Det är ju bra att det man mäter och hör stämmer överens, då har man nog hittat orsakerna :) .

Denna bild visar frekvensgången av dina minus Rävarna. Notera att skalan på x-axeln är relativ, dvs den rör sig runt nollan. Edit, och strunta i smalbandiga avvikelser, de är mer osäkra än de bredbandiga pga mätförhållandena. Dessutom är de breda mer hörbara:

[ Bild ]

Är frekvensangivelserna i bilderna korrekta? Tänker på 200 och 2000 och 20000 Hz.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-09-17 17:21

Ja Peter, det blir så i Excel när jag börjar från 20 Hz. Då räknar den upp dekader automatiskt. (Har inte hittat hur man sätter skalangivelser mer fritt).

@Gustaf: Sprudel får svara om han vill bygga något, om det alls är intressant gissar jag att det blir en Sprudel-version med egen 'voicing'. Finns ju inget som hindrar det, inom vissa gränser. :) . Utseende och materialval går förstås också att välja rätt fritt.
Jag hade för övrigt tankar på ett alternativt filter för väggära placering som höjer mellanregister och diskant. Det finns sådana förslag nånstans bland trådarna. I huvudsak är det lägre värde på seriemotstånd till diskant och lägre värde för första seriespolen till basen (typ 0,4-0,5 mH).
Edit, fanns tidiga exempel på mindre dämpning av bas och diskant t ex här, mittre bilden: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=420#p2237617
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-17 21:52

För en tid sedan ritade jag en hög och tunn version som är tänkt att stå mot vägg. Den bygger 156mm ut från väggen om baksidan är platt mot väggen.

Väggnära golvstående.png
Väggnära golvstående.png (184.63 KiB) Visad 492 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-09-17 22:09

Morello skrev:Blir det Räv-L hemma hos Sprudel framgent? :)

Vi får se vad som händer. Positiva intryck ger de i alla fall, och lite mer kapacitet än piPs har de också även om piPs räcker långt för mina nuvarande ambitioner.
Har lånat ett par OA 51 n2 av Stefan också som ska lyssnas på. Det spelar väldigt fint hemma hos honom.
Hösten är här. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2025-09-21 15:16

Har tänkt att bygga 4 st Räv som surround kanaler. De kommer vara grunda lådor som sitter direkt på väggen. De kommer delas vid ca 80hz så jag tänker att de kanske kan vara slutna då istället för att förenkla bygget.
Vilken volym tycker ni man ska satsa på slutet?
De kommer byggas grunda som sagt och kommer "förklädas" som tavlor med motiv på tyget. Mest troligt i någon klassisk film poster.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-09-21 17:05

Ska de ekvaliseras eller inte? Det påverkar valen en del.

En möjlighet är att bygga enligt Rigi; viewtopic.php?f=3&t=73452&start=420#p2336479

... som innebär 1,5 liter låda och ett filter för maximal känslighet. Med väggplacering kommer dessa få extra hög nivå ca 200 - 600 Hz eller så och för lite under 200 Hz, vilket medför att de måste ekvaliseras.
Utan ekvalisering nyttjar du samma filter men bygger en större låda om ca 2,5-4 liter, vilket ger mindre tillskott 200 - 600 Hz och går djupare i basen. Se enkel sim nedan där 4 liter ser bäst ut 'på papperet' (där skillnaderna kanske kan vara något större än i verkligheten):

sb17cac_olika_volymer.png
sb17cac_olika_volymer.png (105.83 KiB) Visad 302 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2025-09-22 09:43

Om jag skulle strunta i slutet och köra enligt original receptet, men använda en baffel som är 46 bred och 68 hög men endast 11cm djup dikt an mot väggen. Blir det krångliga diffraktioner då? Om jag kör med 18L och portad.
Det måttet skulle nämligen passa min plan att förklä dessa som "Film posters".

Testade att simulera i Basta! med en sådan baffel och det blev faktiskt(.io) bättre när än när jag simulerade med 26 cm baffel och jämförde. Så länge jag placerade basen nära botten eller toppen av lådan centrerat i mitten. Området 500-2k blir lite krokigt om jag placerar den mer mot mitten av baffeln på båda bredderna.

Bild

Exempel på 26 cm baffel.

Bild

Exemple på 46 cm baffel

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-22 13:50

Om du ser på de tre gula punkterna markerade 1 till 3 så har du avståndet till väggen på det stället. Är överkanten tänkt att vara tunnare? Om inte så skall du kryssa i "Baffle and wall is parallel". Det blir dessvärre lite fulare kurvor av det.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-22 14:35

Någon som förstår ljud bättre kan kanske svara på om det räcker att ha en böjd baffel i den här storleken (680mmX460mm) som är tunn i kanten och kanske 100m från väggen i mitten.

Antingen för att använda som hela lådvolymen eller bara som en anpassning mot väggen, runt lådan.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2025-09-22 15:18

Jag förstod aldrig vad de gula punkterna var. Testade att flytta runt dem men det gjorde ingen skillnad.

Tanken är att lådorna ska vara som en tavla, typ som Ikeas Sonos variant.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-09-22 16:40

Neuhausen skrev:Någon som förstår ljud bättre kan kanske svara på om det räcker att ha en böjd baffel i den här storleken (680mmX460mm) som är tunn i kanten och kanske 100m från väggen i mitten.

Antingen för att använda som hela lådvolymen eller bara som en anpassning mot väggen, runt lådan.

Det är bättre, mjuka övergångar överallt minskar påverkan på frekvensgång.

Men om man inte vill ha mjuka övergångar så är Kurbens stora och mycket platta baffel bättre än en djup låda och liten baffel när man vill ha placering på vägg.

Ang simulering i Basta eller Vcad: Min erfarenhet är dessa verktyg är bra att nyttja för att lära sig påverkan från baffel men mindre bra på att prediktera noggrant. I synnerhet Basta riskerar man att luras av då resultatet är högst beroende av mikrofonens position (i programmet).

Edit, Vcad får med spridningsdata vid simulering av diffraktion varför det är klart bättre än Basta. Men verkliga provbyggen och mätningar är det bästa. Lämpligen tar man det i steg, först några simuleringar och sen ett bygge där man mäter och sen justerar.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till DIY-forum