Maarten skrev:Trävägare är nog Götebossvarianten.
Trävegare är väl Stockholmsvarianten ?
Nä, Stockholmvarianten är "trevegare"!

Edit: La till Maartens text pga sidbrytning.
Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Trävägare är nog Götebossvarianten.
Trävegare är väl Stockholmsvarianten ?
Maarten skrev:Här håller jag mig till det återkommande I-or skrivit: 1) Frekvensgång, 2), Spridning och 3) Distorsion och jag är tämligen säker på det kan förklara ev upplevda skillnader. Vilket också betyder att de både är mätbara och simuleringsbara. Gissningsvis handlar upplevelse av flera samverkande element om kapacitet och spridning, samt beroende på placering; SBIR.
Sen stavade jag som en klant ovan; "trävägare" ...![]()
Maarten skrev:Det mäter överlag jämförelsevis lika, - det är 'bara' en del bredbandiga avvikelser om 1-2 dB (ökning i bas och mellanregister och minskning i diskant) som bidrar till att dina kan uppfattas som mer mörka. Det är ju bra att det man mäter och hör stämmer överens, då har man nog hittat orsakerna.
Denna bild visar frekvensgången av dina minus Rävarna. Notera att skalan på x-axeln är relativ, dvs den rör sig runt nollan. Edit, och strunta i smalbandiga avvikelser, de är mer osäkra än de bredbandiga pga mätförhållandena. Dessutom är de breda mer hörbara:
[ Bild ]
Morello skrev:Blir det Räv-L hemma hos Sprudel framgent?
Neuhausen skrev:Någon som förstår ljud bättre kan kanske svara på om det räcker att ha en böjd baffel i den här storleken (680mmX460mm) som är tunn i kanten och kanske 100m från väggen i mitten.
Antingen för att använda som hela lådvolymen eller bara som en anpassning mot väggen, runt lådan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster