Är det något generellt fel med High End Hifi eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh

Re: Är det något generellt fel med High End Hifi eller?

Inläggav peterh » 2025-03-07 10:49

Possible worlds skrev:Som jag skrev tidigare så har jag kollat runt lite här på forumet och fått uppfattningen att den åsikt som är mainstream är att man endast behöver en stereo vilken ska ge en så oförfalskad återgivning som möjligt (Ino, Guru, med flera märken).
Det jag tänker då är att hifi är så mycket mer än det. Hifi är också en väldig massa olika produkter som inte har detta som sitt ideal. Men att dessa produkter generellt sett avfärdas på detta forum.
Då blir också varje försök att ifrågasätta åsiktskorridoren bemött med motstånd.

Där har du fel. hifi står för high fidelity dvs hög grad av naturtrogenhet. Bygger man något annat är det inte hifi, det må vara en partyhögtalare eller en bild telefonhögtalare men det är inte hifi.

Världens produkter är mer än hifi !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tell

Inläggav Tell » 2025-03-07 11:16

Possible worlds skrev:Conan

1) Vem avgör det? Du kan såklart hävda att x är en objektiv högtalare, och att y inte är det, men vad gör det för skillnad? Det blir ännu en åsikt om vad det objektiva är, som, misstänker jag, någon ytterligare person - med objektiva anspråk - har en motsatt åsikt om.

2) Fönstret ja… - gillar inte den metaforen. Men förstår att använder man den, ligger det i linje med hur du resonerar.
Mitt problem med den metaforen är att det ”ursprungliga fönstret” var de högtalare och lyssningsrum som ursprungligen tog fram ljudsignalen och formade den. När vi lyssnar till ljudsignalen på våra högtalare i vårt lyssningsrum blir det något annat.
Jag tycker att en målning är en bättre metafor.
Tänk t ex en fresk 1 som målas i ett visst rum a, med ett visst ljus x. Sedan flyttas den till rum b med ljus y. Då syns en massa grynigheter och andra blemmor. 1 blir mindre njutbar. Men inte kan man påstå att vi ser 1 som den egentligen är. Jo, på ett vis gör vi det. Men tänker man att 1 togs fram av konstnären för att avnjutas i a med x, och inte i b med y, beskriver det förhållandet bättre, anser jag.

1. En objektiv mätning avgör om den ena högtalare är objektivt bättre än den andra. Dock så finns det en viss subjektivitet i det objektiva ändå, för en person kanske gillar en högtalare som har större spridning än den andra, samtidigt som det också beror på rummet och dess dämpning, men det objektivt viktiga är ju att den sprider lika mycket över hela frekvensomfånget. Sen var det också det där att man själv kanske inte gillar en helt platt frekvensgång, men då är fortfarande en objektiv mätning det absolut bästa sättet att veta om den är det eller inte, samt om man vill ratta till den själv så är en DSP det absolut bästa sättet att få till det och inte genom att jaga efter objektivt sämre högtalare (en jakt som verkar ta mer än en livstid för många audiofiler).
Dock så är det precis som Conan skriver att vad en högtalartillverkare på en mässa säger om en högtalares ljud kan vara precis vadsomhelst, för dom är oftast mest intresserade av att sälja högtalare genom en känsla, inte sprida objektiva sanning. Det finns såklart tillverkare som faktiskt vill sälja högtalare genom objektivitet också, och dom blir populärare och populärare iom att t ex ASR har populariserat objektiviteten mer senare åren. Sigberg Audio är ett norskt märke som jag kommer att tänka på här.

2. Fönstermetaforen var ju perfekt! Antingen har du objektivt sämre högtalare där all musik blir lika dålig, eller så har du objektivt bättre högtalare där den sämre musiken är lika dålig och den bättre musiken blir bättre (fast i själva verket blir den sämre musiken också bättre, bara det att man lättare kan pinpointa att det beror på mixen/mastern och inte sina egna prylar).

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-03-07 12:35

Possible worlds skrev:Som jag skrev tidigare så har jag kollat runt lite här på forumet och fått uppfattningen att den åsikt som är mainstream är att man endast behöver en stereo vilken ska ge en så oförfalskad återgivning som möjligt (Ino, Guru, med flera märken).
Det jag tänker då är att hifi är så mycket mer än det. Hifi är också en väldig massa olika produkter som inte har detta som sitt ideal. Men att dessa produkter generellt sett avfärdas på detta forum.
Då blir också varje försök att ifrågasätta åsiktskorridoren bemött med motstånd.

Men fortfarande - kan du ge något exempel på dessa gyllene produkter som kan återge "modern" musik men låter illa på gamla inspelningar. Du låter ju annars som en HiFi-nasare som försöker försvara sina dyra men undermåliga produkter.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-03-07 12:57

Mainstream? :lol: :lol: :lol: Det är väl en ytterst liten minoritet som kommit till den slutsatsen - däremot är de/vi väsentligt överrepresenterade på detta forumet, så mycket kan jag hålla med. Och de flesta av oss har kommit till den slutsatsen över många års lyssnande och bytande innan vi (enl. vår uppfattning då) hittat hem.

Jag hade definitivt inte velat ha fyra olika anläggningar för att kunna täcka de olika musiksmakerna jag har. Det MEST förvånande för egen del är att jag plockat upp så mycket mer hårdrock/metal i mitt lyssnande - detta lät sällan eller aldrig lika bra på annat jag lyssnade runt på i hifikretsar.... Så en kapabel neutral återgivning är inte att förakta... den plockar fram de mest oväntade guldkornen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-07 13:53

Nu kan man förvisso inte påstå att alla modeller från nämnda tillverkare skulle vara neutrala återgivare, då frekvensgång och distorsion är långt ifrån det ideala för de mindre modellerna - något som har påvisats många gånger på detta forum. För de större modellerna lämnar framförallt spridningen en del övrigt att önska även om denna egenskap i betydligt mindre grad kan klassificeras i återgivningstermer och att det här snarare handlar om generella lyssnarpreferenser.

Om vi istället exemplifierar med tillverkare som Revel eller KEF (vilka har lagt ned stora utvecklingsresurser för att i hela modellutbudet uppnå relativt konstant frekvensgång och någorlunda låg distorsion, liksom jämn spridning) så blir diskussionen därför tydligare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Possible worlds

Inläggav Possible worlds » 2025-05-08 10:14

Ber om ursäkt om jag låtit respektlös. Det var inte min mening. Det jag ville säga var att jag tycker det finns olika sätt att njuta av musik. Den åsikt som jag tycker är mest mainstream här på Faktiskt får mig att tänka på Shakespeares nyuppbyggda Globe theatre i London, där man spelar tidstrogna uppsättningar av Hamlet, Kung Lear, Othello osv. så som man tänker sig att de spelades under slutet av 1500-talet och början av 1600-talet. Jag tänker också på trenden inom klassisk musik att spela Haydn, Mozart och Beethoven på tidstypiska instrument (t ex Harnoncourt). Man kan såklart tycka att detta är det ”rätta sättet” att avnjuta Shakespeare eller Mozart. Men min åsikt är att man samtidigt måste vara öppen för att det finns andra sätt att njut av dessa konstnärer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-05-08 11:32

Kanske svaret är synergi effekt.
Tror inte många har fått uppleva detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-08 12:00

LeifB skrev:Kanske svaret är synergi effekt.

Synergi uppstår när ett fel råkar passa något på ett bra sätt. Det gör dock att annat passar sämre än annars. Så vill man kunna lyssna på allt, så finns det bara ett vettigt sätt - om man inte skall behöva hundratals olika anläggningar för olika synergier.
Det föreligger dock ett vanligt tankefel att en anläggning (så) fri från att tillföra något eget (som möjligt) skulle vara tråkig - absolut inte sant. Den flyttar fokuset till musiken och lyckas det riktigt bra så riskerar det att plocka en ur apparatbytessvängen.... vilket självklart kan vara en hobby i sig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-05-08 12:04

Nattlorden skrev:

Synergi uppstår när ett fel råkar passa något på ett bra sätt. Det gör dock att annat passar sämre än annars. Så vill man kunna lyssna på allt, så finns det bara ett vettigt sätt - om man inte skall behöva hundratals olika anläggningar för olika synergier.
Det föreligger dock ett vanligt tankefel att en anläggning (så) fri från att tillföra något eget (som möjligt) skulle vara tråkig - absolut inte sant. Den flyttar fokuset till musiken och lyckas det riktigt bra så riskerar det att plocka en ur apparatbytessvängen.... vilket självklart kan vara en hobby i sig.

Önsketänkande!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-05-08 12:05

Possible worlds skrev:Ber om ursäkt om jag låtit respektlös. Det var inte min mening. Det jag ville säga var att jag tycker det finns olika sätt att njuta av musik. Den åsikt som jag tycker är mest mainstream här på Faktiskt får mig att tänka på Shakespeares nyuppbyggda Globe theatre i London, där man spelar tidstrogna uppsättningar av Hamlet, Kung Lear, Othello osv. så som man tänker sig att de spelades under slutet av 1500-talet och början av 1600-talet. Jag tänker också på trenden inom klassisk musik att spela Haydn, Mozart och Beethoven på tidstypiska instrument (t ex Harnoncourt). Man kan såklart tycka att detta är det ”rätta sättet” att avnjuta Shakespeare eller Mozart. Men min åsikt är att man samtidigt måste vara öppen för att det finns andra sätt att njut av dessa konstnärer.

Du är inte respektlös. Du konstaterar bara fakta.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-05-08 12:57

Tycker denna historia talar för att det är något speciellt med synergieffekt.
viewtopic.php?t=46231
Frågan är hur man kan finna en högtalare och förstärkare som ger synergieffekt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-08 16:42

Blir lite nyfiken på vilka anläggningar du förordar till olika musik-genrer.
Shoot!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-08 21:26

Nattlorden skrev:

Tror inte jag läst att bra anläggningar skulle bli tråkiga annat än på faktiskt. Personligen skulle jag sortera in det som floskel.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-05-08 21:29

Possible worlds skrev:Ber om ursäkt om jag låtit respektlös. Det var inte min mening. Det jag ville säga var att jag tycker det finns olika sätt att njuta av musik. Den åsikt som jag tycker är mest mainstream här på Faktiskt får mig att tänka på Shakespeares nyuppbyggda Globe theatre i London, där man spelar tidstrogna uppsättningar av Hamlet, Kung Lear, Othello osv. så som man tänker sig att de spelades under slutet av 1500-talet och början av 1600-talet. Jag tänker också på trenden inom klassisk musik att spela Haydn, Mozart och Beethoven på tidstypiska instrument (t ex Harnoncourt). Man kan såklart tycka att detta är det ”rätta sättet” att avnjuta Shakespeare eller Mozart. Men min åsikt är att man samtidigt måste vara öppen för att det finns andra sätt att njut av dessa konstnärer.

Jag skulle vilja påstå att din liknelse faller på att du rör ihop var skiljelinjen mellan att återge och att skapa konst går här. På teatern vill jag påstå att det i allra högsta grad skapas, om än med ett visst ideal. Inspelad musik bör enligt mig vara färdigskapad när den går ut för distribution, och nu är uppgiften att återge. Du verkar ha svårt att precisera vad det är med en högtalare som gör att dåliga inspelningar (också) låter bättre än dom faktiskt är. Det är inte konstigt eftersom dessa kan vara dåliga på per definition en oändlig mängd olika sätt.
Häpp!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi