Ok, jag har nu kollat PÅ Carlssonkult.
https://www.carlssonkult.se/OA50.aspx. Jag är inte helt överens med deras mätningar, men de får duga. Själv skulle jag även vilja se någon form av direktljudsmätning.
På OA50 redovisas olika modifieringar varav 2 har samma diskantelement och samma delningsfilter till diskanten, men tonkurvorna i diskanten skiljer sig åt lite väl mycket. Det ger frågetecken.
Jag är lite konfunderad över varför Stig inte redovisade tonkurvor för OA50, eller för OA50.2. OA50 var en billighetsvariant och hade inget delningsfilter till basen. Det skapar problem.
Men det är historia. OA50.2 är därvidlag betydligt bättre. Jag gillade dock aldrig det baselementets mellanregisteråtergivning. Där tycks det finnas en bra modifiering med Satori.
En tanke som slagit mig redan för 35 år sedan är att Carlssonhögtalarna måste vara hela världsmarknadens mest moddade högtalare, utan konkurrens. Det har dessutom eskalerat. Det har flera förklaringar. En är att grundprincipen gillas, men man vill optimera mera och med åren kommer dessutom nya bättre högtalarelement. Grundprincipen är så annorlunda och den står sig väldigt bra. En annan sak är varför Stig inte lyckades optimera mera redan från början då det begav sig.
Den av Stig Carlsson själv mest optimerade Carlssonhögtalaren, redan från scratch anser jag vara OA6 typ1. Det man kunde göra var att byta kontaktdonet på ingången från klen DIN-kontakt till robust XLR, vilket jag gjorde ganska omgående då jag köpte mina OA6 typ1.
I morgon är det midsommarafton. Sill å nubbe och midsommarlekar med frågetävling på utplacerade plakat runtomkring syrrans sommarstuga vid havet strax söder om Härnösand.
Det är syrrans barn och barnbarn + några till och jag.

Inalles 20 personer.
Den Traditionen är sedan slutet på 80-talet, d v s innan barnbarnen fanns och barnen var små.
Jag tillönskar er alla en riktigt GLAD MIDSOMMAR!
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.