Conan skrev:Var och lyssnade på Genelec 8351B (kalibrerade med Genelecs eget mätsystem) i dag på butik och... nej nej nej... Basen är där men inte samma lätthet och avgrundsdjup som hemma, mellanregistret hårt, oprecist, utan värme i rösterna. Låter "högtalare". Diskanten helt OK kanske men i sammanhanget.... nej. Annat: perspektivet och ljudbilden lite all over the place... Inget djup i ljudbilden heller. Enskilda ljud och t.o.m. röster kan fara om kring lite hur som helst. Kom hem till ljudet här hemma och jag skrattade rakt ut när samma musik spelas här. Löjligt stor skillnad.
Och det här är en högtalare som fått mycket goda recensioner och har uppmätts ha riktigt fin prestanda. Vi lyssnade i butiken också till "det bästa dom hade i prisklassen 80 - 120 kSEK" (två olika par Maarten) och det var heller inget jag skulle vilja ta med mig hem. Lyssnade med en annan kollega för ett par veckor sen på ett par Dynaudio Contour nånting golvare (140 kSEK) och det var samma där fast annorlunda ljud. Inget som imponerar.
Är jag så "Ino-skadad" att jag aldrig kommer att kunna ha nåt annat?

Det är intressant det där att något som mäter såpass bra ändå upplevs så subjektivt dåliga.
Ifall vi bara skulle kunna gå på de mätningar som gör på högtalare, mätningar som trots allt är väldigt omfattande och som man tycker borde täcka upp för det mesta i ljudet, så verkar det ändå alltid sluta med att lyssning måste till för att säkerställa att högtalarna inte låter såpass då dåliga som du nu uppfattar dessa mätmässigt mycket bra högtalarna från Genelec. Jag skulle verkligen vilja veta vad som tekniskt ligger bakom din upplevelse varför basen inte verkar låta fullt naturlig och avgrundsdjup trots att den finns där, varför mellanregistret upplevs hårt och oprecist, och diskanten bara upplevs som okej.
Det slutgiltiga målet med ljudåtergivning måste väl ändå vara att musiken som spelas ska låta så trovärdig som möjligt, att mänskliga röster i inspelningarna i överlag låter så snarlikt så som röster låter i verkligheten, att tonerna från ett piano har den där avgrundsdjupa renheten och samtidigt den där förkroppsligande/pregnanta/organiska äktheten när ett relativt hårt anslag på tangenterna görs. Listan skulle kunna göras lång med så kallade "HiFi-floskler" som de jag nu skriver, men det borde inte vara svårt för den musik- och ljud-intresserade att förstå det jag beskriver, och varför det är viktigt för många av oss att högtalarna har de tekniska parametrarna som möjliggör förmedlandet en sådan trovärdig återgivning.