Beakungen skrev:Maarten skrev:Denna hade jag missat, bra funnet NL! Det jag vid första anblicken ser är att det är relativt rak frekvensgång, att den går djupt och (som de skriver) har en resonant puckel vid 55 Hz (som kanske inte syns vid rumsmätningar?), att värmeregistret (100-300 Hz) ser svagt ut, som ofta dessutom blir negativt påverkat av SBIR, samt att diskanten har ett svagt och bredbandigt lyft. Allt detta kan bidra till något ljus, tunn men samtidigt basrik klang (givetvis placerings- och rumsberoende).
Jag ser inte hur det är mätt och den kan inte ha varit lätt att mäta med sina dubbla diskanter och dubbla 'mellomtone'-element, som bör interferera kraftigt, samt en supertweeter som spelar parallellt med diskanterna och att frekvensrespons därför kommer att se mycket olika ut i olika vertikala riktningar. Dessutom skriver de att puckeln vid 55 Hz beror på interferens mellan basarna och TL-pipan, vilket också kan medföra negativ interferens vid andra frekvenser.
Det gör tolkningarna betydligt svårare och osäkrare tycker jag. Utöver att det saknas många andra mätningar som kan påverka.
Jag har ju inte mätt upp dem i mitt rum mer än de kurvor jag får från dirac vid mätning där. Då korrigerade jag från runt 150hz och neråt för att rätta till basen i mitt rum vilket lyckades otroligt bra.
Men ja intressant tolkning för det är i runda slängar det jag insett!
Jag har ju alltid älskat dem då jag tyckt dem låter väldigt "upplöst" och fint! Speciellt kvinnoröster låter otroligt bra, dock kanske lite slankt i mansröster. De kan spela väldigt mycket bas men i mitt rum har jag en svår dipp runt 30hz så under där behöver de eq och blir då lite begränsade i ljudtryck. I mitt rum misstänker jag de 55hz ställer till det lite då jag upplever dem lite resonanta dock vid runt 75-80hz där rummet ställer till det också.
I delat läge kan de dessutom spela ordentligt högt! Har aldrig fått dem att krysta i toppen, dock ska det sägas pga av min delning i försteget (12db branthet vid 80hz) så tar slaglängden slut i basarna vid viss musik med mycket bas runt 50hz och uppåt på väldigt väldigt hög volym.
Men har insett nu när jag kör Pi60 och faktiskt till viss del de Qrs Tellus jag hade ett tag att mina Tdl är nog något ljusa och lite kalla i ljudet stundtals. Har alltid känt att många andra högtalare är lite mörka, men det är nog lite tvärtom. De är dessutom kinkiga med drivning och kräver mycket effekt om man ska spela högt. Fått ledramperna på det Luxman M-6000 jag hade att gå i taket många gånger
.... snip ...
Jag måste säga att jag tycker detta är oerhört roligt och lärorikt! Är verkligen tacksam man får möjlighet att lära sig

Ja, visst är det kul att lära sig och förstå! Det ger nya möjligheter och större frihet!
Conan, det är väl trevligt att upptäcka att du föredrar ljudet hemma?

Sen vad det beror på är här den intressanta frågan (som Goat var inne på).
I tillägg till det I-or skrev, påminner jag ånyo om detta med "circle of confusion" och psykologi. När jag höll på med design och det var mycket utvärderande lyssning och mätningar, så var det först efter ett par månader tester (och verifiering med I-or) som bilden började klarna. Hade då varit inkörd på Ino i 20 år. Det finns tre länkar som följer den processen under "Lyssningsinstryck" i detta inlägg:
viewtopic.php?f=3&t=73409 Utöver de mer troliga orsakerna som I-or skrev ovan, så ger jag mig på skoj på ett hämningslöst och spekulativt försök till att dissekera dina intryck:
Conan skrev:...Basen är där men inte samma lätthet och avgrundsdjup som hemma,
Det är ju stor skillnad på ett par mindre stativare och din större rigg. Rum påverkar också mycket. Ekvalisering kan hjälpa till även det inte kan kompensera för små högtalare.
... mellanregistret hårt, oprecist, utan värme i rösterna.
Basnivå påverkar intryck som dessa. Se ovan. Sen har pi60/i14 en svacka runt 2-4 kHz som ger lite mjukare och mer inbäddat ljud och samtidigt några betoningar i andra register som märks olika mycket beroende på musik.
... Låter "högtalare".
Det där är ett uttryck som jag hört förut och är svårt att veta vad det betyder.
... Diskanten helt OK kanske men i sammanhanget.... nej
.
Alltid något

.
... Annat: perspektivet och ljudbilden lite all over the place...
Kan ha att göra med uppställning och nära reflektioner som ger interferenser men också med större spridning.
... Inget djup i ljudbilden heller.
Djup beror i huvudsak på inspelningar, men kan nog också bero på uppställning. Dessutom har jag läst att avvikelser i frekvensgång kan ge falsk upplevelse av djup (svackor ger distans, toppar ger 'närhet').
....Enskilda ljud och t.o.m. röster kan fara om kring lite hur som helst.
Se ovan ang nära reflexer och spridning.
... Kom hem till ljudet här hemma och jag skrattade rakt ut när samma musik spelas här. Löjligt stor skillnad.
Utöver skilda rum som påverkar mycket, så visst är det rätt stora skillnader med bredbandiga avvikelser om ett par dB.
....
... Är jag så "Ino-skadad" att jag aldrig kommer att kunna ha nåt annat?

Kanske!
Fast tid, psykologiska faktorer och rättvisande jämförelser är viktiga aspekter om man vill veta. Det finns flera grundläggande psykologiska faktorer såsom habituering, sensitisering, som (utöver grupp- och kognitionssykologi) påverkar sinnena. I synnerhet om man är van vid något.
Och som sagt; "Circle of confusion" med avsaknad av inspelningsstandard, är en stor påverkansfaktor.