Arendal 1528 då?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Arendal 1528 då?

Inläggav Nattlorden » 2025-06-26 12:21

I-or skrev:Gällande basåtergivningen för så pass dyra och stora högtalare som det handlar om ovan (varav flera modeller med en bruttovolym om runt 200 liter 8O ) så bör kunden i ett normalt rum kunna förvänta sig både en undre gränsfrekvens i lyssningspositionen om ca 20 Hz, rejält dimensionerad luftpumpningskapacitet och hygglig verkningsgrad.

Det kan tyckas vara märkligt att så få recensioner berör detta. Majoriteten av recensenter testar bara med sin (överkomprimerade) favoritmusik som mycket sällan har signifikant frekvensinnehåll under 40 Hz och drar heller inte på särskilt mycket, varför skillnaderna mellan modellerna sällan belyses. Dessutom kan man förstås även tycka att konsumentupplysningen gällande ekvaliseringens enorma fördelar alltför ofta uteblir, men det är en annan fråga.

Mina Canton Digital 1.1 är ju lite av allt det där.... 18Hz och medföljande ekvalisering (både på högtalarindividnivå från fabrik och senare rumsmätning). Blev tyvärr ifrånsprungna när 16/44.1 inte var det som gällde för all tid...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-26 12:40

I-or skrev:
Det kan tyckas vara märkligt att så få recensioner berör detta. Majoriteten av recensenter testar bara med sin (överkomprimerade) favoritmusik som mycket sällan har signifikant frekvensinnehåll under 40 Hz och drar heller inte på särskilt mycket, varför skillnaderna mellan modellerna sällan belyses. Dessutom kan man förstås även tycka att konsumentupplysningen gällande ekvaliseringens enorma fördelar alltför ofta uteblir, men det är en annan fråga.

En gång i tiden hade Stereophile en recensentet vid namn Larry Greenhill, som hade för vana att spela ordentligt starkt - vid test av ett kraftfullt slutsteg (åtskilliga hundratals watt) yppade vederbörande: "I cranked up the volume control until the clipping lights came on".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-06-26 13:06

Nattlorden skrev:
I-or skrev:Gällande basåtergivningen för så pass dyra och stora högtalare som det handlar om ovan (varav flera modeller med en bruttovolym om runt 200 liter 8O ) så bör kunden i ett normalt rum kunna förvänta sig både en undre gränsfrekvens i lyssningspositionen om ca 20 Hz, rejält dimensionerad luftpumpningskapacitet och hygglig verkningsgrad.

Mina Canton Digital 1.1 är ju lite av allt det där.... 18Hz och medföljande ekvalisering (både på högtalarindividnivå från fabrik och senare rumsmätning). Blev tyvärr ifrånsprungna när 16/44.1 inte var det som gällde för all tid...

Med Canton Digital 1.1 och Digtal 2.1 genomfördes mätningar på sju olika positioner i rummet, där position 1 motsvarade den plats där lyssnarens huvud normalt befinner sig. Positionerna 2 till 7 var jämnt fördelade runt denna punkt med ett avstånd på cirka 30 cm. Programmet beräknade ett medelvärde av mätningarna för att korrigera frekvensgången till en så rak kurva som möjligt, vilket gav ett alltför anemiskt och ljust ljud.

Canton Digital bruks.png
Canton Digital bruks.png (941.32 KiB) Visad 304 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-26 14:05

Det gick att göra sig målkurvor i mjukvaran också. Vilket man behöver en DOS-installation för samt en dator med RS-232-port. Behöll länge en dator bara för det, men den har gått hädan numera också.
Däremot saknades kunskap om hur en lämplig rumskurva borde se ut på den tiden, så ja - det blev kört lite för plant.

Men att elektronikboxen var prom:ad med specifik EQ på högtalarna per fabriksmätning gav ju ett utmärkt utgångsläge även utan att man körde de på plats programmerade sättningarna.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-06-26 14:21

Nattlorden skrev:Det gick att göra sig målkurvor i mjukvaran också. Vilket man behöver en DOS-installation för samt en dator med RS-232-port. Behöll länge en dator bara för det, men den har gått hädan numera också.
Däremot saknades kunskap om hur en lämplig rumskurva borde se ut på den tiden, så ja - det blev kört lite för plant.

Men att elektronikboxen var prom:ad med specifik EQ på högtalarna per fabriksmätning gav ju ett utmärkt utgångsläge även utan att man körde de på plats programmerade sättningarna.

Jag gjorde förstås en egen målkurva med höjning av basområdet och om jag minns rätt även dämpning av högfrekvensen.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-06-26 21:54

Var och lyssnade på Genelec 8351B (kalibrerade med Genelecs eget mätsystem) i dag på butik och... nej nej nej... Basen är där men inte samma lätthet och avgrundsdjup som hemma, mellanregistret hårt, oprecist, utan värme i rösterna. Låter "högtalare". Diskanten helt OK kanske men i sammanhanget.... nej. Annat: perspektivet och ljudbilden lite all over the place... Inget djup i ljudbilden heller. Enskilda ljud och t.o.m. röster kan fara om kring lite hur som helst. Kom hem till ljudet här hemma och jag skrattade rakt ut när samma musik spelas här. Löjligt stor skillnad.

Och det här är en högtalare som fått mycket goda recensioner och har uppmätts ha riktigt fin prestanda. Vi lyssnade i butiken också till "det bästa dom hade i prisklassen 80 - 120 kSEK" (två olika par Maarten) och det var heller inget jag skulle vilja ta med mig hem. Lyssnade med en annan kollega för ett par veckor sen på ett par Dynaudio Contour nånting golvare (140 kSEK) och det var samma där fast annorlunda ljud. Inget som imponerar.

Är jag så "Ino-skadad" att jag aldrig kommer att kunna ha nåt annat? :oops:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-06-26 22:29

Conan skrev:Var och lyssnade på Genelec 8351B (kalibrerade med Genelecs eget mätsystem) i dag på butik och... nej nej nej... Basen är där men inte samma lätthet och avgrundsdjup som hemma, mellanregistret hårt, oprecist, utan värme i rösterna. Låter "högtalare". Diskanten helt OK kanske men i sammanhanget.... nej. Annat: perspektivet och ljudbilden lite all over the place... Inget djup i ljudbilden heller. Enskilda ljud och t.o.m. röster kan fara om kring lite hur som helst. Kom hem till ljudet här hemma och jag skrattade rakt ut när samma musik spelas här. Löjligt stor skillnad.

Och det här är en högtalare som fått mycket goda recensioner och har uppmätts ha riktigt fin prestanda. Vi lyssnade i butiken också till "det bästa dom hade i prisklassen 80 - 120 kSEK" (två olika par Maarten) och det var heller inget jag skulle vilja ta med mig hem. Lyssnade med en annan kollega för ett par veckor sen på ett par Dynaudio Contour nånting golvare (140 kSEK) och det var samma där fast annorlunda ljud. Inget som imponerar.

I så fall har du en lika skadad kamrat här. Har roat mig med att lyssna på lite olika högtalare efter nedgraderingen till piPs och mitt nya Accuphase-steg. Inget som lett till köptankar än. Röster av olika slag är en av de viktigaste faktorerna och där är Ino suveräna. Det låter inte högtalare som du säger.
Skulle gärna lyssna på ett par Audionote som jag läst en del trevligt om, liksom ATC i den högre skolan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-06-27 10:30

sprudel skrev:
Conan skrev:Var och lyssnade på Genelec 8351B (kalibrerade med Genelecs eget mätsystem) i dag på butik och... nej nej nej... Basen är där men inte samma lätthet och avgrundsdjup som hemma, mellanregistret hårt, oprecist, utan värme i rösterna. Låter "högtalare". Diskanten helt OK kanske men i sammanhanget.... nej. Annat: perspektivet och ljudbilden lite all over the place... Inget djup i ljudbilden heller. Enskilda ljud och t.o.m. röster kan fara om kring lite hur som helst. Kom hem till ljudet här hemma och jag skrattade rakt ut när samma musik spelas här. Löjligt stor skillnad.

I så fall har du en lika skadad kamrat här. Har roat mig med att lyssna på lite olika högtalare efter nedgraderingen till piPs och mitt nya Accuphase-steg. Inget som lett till köptankar än. Röster av olika slag är en av de viktigaste faktorerna och där är Ino suveräna. Det låter inte högtalare som du säger.
Skulle gärna lyssna på ett par Audionote som jag läst en del trevligt om, liksom ATC i den högre skolan.

Sitter man nöjd och trivs så är det ju bara att sitt kvar! Lex Hifigk :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-27 10:35

sprudel skrev:Skulle gärna lyssna på ett par Audionote som jag läst en del trevligt om, liksom ATC i den högre skolan.

Audionote är ju lite historiskt kul eftersom det är i grund och botten gamla Snell-konstruktioner. Till och med behållit J/K/E beteckningarna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-27 10:52

Det är intressant det där att något som mäter såpass bra ändå upplevs så subjektivt dåliga. :)

Ifall vi bara skulle kunna gå på de mätningar som gör på högtalare, mätningar som trots allt är väldigt omfattande och som man tycker borde täcka upp för det mesta i ljudet, så verkar det ändå alltid sluta med att lyssning måste till för att säkerställa att högtalarna inte låter såpass då dåliga som du nu uppfattar dessa mätmässigt mycket bra högtalarna från Genelec. Jag skulle verkligen vilja veta vad som tekniskt ligger bakom din upplevelse varför basen inte verkar låta fullt naturlig och avgrundsdjup trots att den finns där, varför mellanregistret upplevs hårt och oprecist, och diskanten bara upplevs som okej.

Det slutgiltiga målet med ljudåtergivning måste väl ändå vara att musiken som spelas ska låta så trovärdig som möjligt, att mänskliga röster i inspelningarna i överlag låter så snarlikt så som röster låter i verkligheten, att tonerna från ett piano har den där avgrundsdjupa renheten och samtidigt den där förkroppsligande/pregnanta/organiska äktheten när ett relativt hårt anslag på tangenterna görs. Listan skulle kunna göras lång med så kallade "HiFi-floskler" som de jag nu skriver, men det borde inte vara svårt för den musik- och ljud-intresserade att förstå det jag beskriver, och varför det är viktigt för många av oss att högtalarna har de tekniska parametrarna som möjliggör förmedlandet en sådan trovärdig återgivning. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-27 11:36

Jag har hört Genelec 8351B under goda förhållanden och ovanstående beskrivning av de ljudande egenskaperna stämmer inte. Möjligen var uppställning och rum inte de bästa. Naturligtvis låter även denna högtalare som den mäter:

ASR skrev:Conclusions
Both objectively and subjectively the Genelec 8351B delivers. Near perfection as far as tonality and dispersion is provided. Its power delivery is the best of any Genelec speaker I have tested so far and is almost beyond what you may need. In my case though, I am used to much larger and powerful systems and there, the 8351B was limiting especially with its bass slot noise. So I would not position it above its class.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.23432/

Detta är dock en ganska liten högtalare, ca 30 liter brutto, som inte kan generera riktigt höga ljudtrycksnivåer - speciellt för låga frekvenser (vilket jag också noterade tidigare i denna tråd). Priset är dessutom lite väl tilltaget i mitt tycke men Genelec är förstås ett mycket starkt varumärke i studiovärlden.

Det är å andra sidan helt korrekt att Maartens modeller inte är särskilt imponerande, speciellt med tanke på priset.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-06-27 12:33

Nu blandar ni ihop Marten och Maarten. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-27 13:01

Det år lått hånt, förutom att Måårten förstås konstruerar båttre högtalare ån Mårten. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Köpråd