När vinyl låter bättre

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: När vinyl låter bättre

Inläggav Thomas_A » 2025-10-02 22:36

Avseende R.E.M. och skivorna jag jämförde är det utan tvivel samma master för CD och vinyl-utgåvan.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-10-03 00:36

Så här blir skillnaden mellan CD och vinylutgåvan, två laster jämförda, detta för spår två av Losing my religion. Grön ruta markerar +/- 0.5 dB.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-04 10:01

Thomas_A skrev:Så här blir skillnaden mellan CD och vinylutgåvan, två laster jämförda, detta för spår två av Losing my religion. Grön ruta markerar +/- 0.5 dB.

[ Bild ]

Hur ser dina EQ-justeringar ut för din vinyluppspelning, för visst kör du med en Waxwing i din ljudkedja vilken du rekommenderade mig i en tråd på ASR?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-04 10:10

I-or skrev:Graverteknikern har vanligen i stort sett fria händer att ratta systemet efter erfarenhet, tycke och smak. Därför är det ingen garanti mot större ingrepp att mastern är densamma som för CD-versionen, då ekvalisering, kompression och stereoinnehåll på LP:n kan variera allt ifrån närmast försumbart till påfallande mycket relativt mastern.

Även på Mobile Fidelitys "Original Master Recording" av Toto IV som beskrivs ovan är megahiten Africa (som är placerad i innerspår eftersom ingen insåg dess kommersiella värde - bandmedlemmarna tyckte t.o.m. att den var ganska märklig) komprimerad med ca 2 dB och saknar ca 4 dB i toppoktaven. Kompressionen är dock långt mindre problematisk än på den "förbättrade" CD-remastern som har förvanskats med ca 7 dB. 8O

Det jag menar är att man oftast kan se att samma grundmaster har använts för både den digitala versionen och vinylen, detta även om mer eller mindre justeringar därefter att skett för den slutgiltiga specifika mastringarna för de olika slutformaten. Det man kan se det på är att den övergripande frekvensgången är identisk i stora delar, även om bas-och diskantområdet har tydliga skillnader vilket kan härledas till format-specifika ingrepp.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-10-04 21:29

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Så här blir skillnaden mellan CD och vinylutgåvan, två laster jämförda, detta för spår två av Losing my religion. Grön ruta markerar +/- 0.5 dB.

[ Bild ]

Hur ser dina EQ-justeringar ut för din vinyluppspelning, för visst kör du med en Waxwing i din ljudkedja vilken du rekommenderade mig i en tråd på ASR?

Kör med Muffsy RIAA-steg följt av KAB RF-1 rumble filter och direkt till Mac Mini med RT click repair.

Med CA-TRS1007 spår får jag följande med 240 pF/47k. Som låter bäst.

Bild

Bild

Föregående

Återgå till Musikstugan