Moderator: Redaktörer

Thomas_A skrev:Så här blir skillnaden mellan CD och vinylutgåvan, två laster jämförda, detta för spår två av Losing my religion. Grön ruta markerar +/- 0.5 dB.
[ Bild ]
I-or skrev:Graverteknikern har vanligen i stort sett fria händer att ratta systemet efter erfarenhet, tycke och smak. Därför är det ingen garanti mot större ingrepp att mastern är densamma som för CD-versionen, då ekvalisering, kompression och stereoinnehåll på LP:n kan variera allt ifrån närmast försumbart till påfallande mycket relativt mastern.
Även på Mobile Fidelitys "Original Master Recording" av Toto IV som beskrivs ovan är megahiten Africa (som är placerad i innerspår eftersom ingen insåg dess kommersiella värde - bandmedlemmarna tyckte t.o.m. att den var ganska märklig) komprimerad med ca 2 dB och saknar ca 4 dB i toppoktaven. Kompressionen är dock långt mindre problematisk än på den "förbättrade" CD-remastern som har förvanskats med ca 7 dB.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Så här blir skillnaden mellan CD och vinylutgåvan, två laster jämförda, detta för spår två av Losing my religion. Grön ruta markerar +/- 0.5 dB.
[ Bild ]
Hur ser dina EQ-justeringar ut för din vinyluppspelning, för visst kör du med en Waxwing i din ljudkedja vilken du rekommenderade mig i en tråd på ASR?

I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:
Släng gärna en koll både på låtar i ytterspår och innerspår. Vanligen är högfrekvenstappet i innerspår omfattande och var tillsammans med distorsionsökningen en viktig anledning till att jag slutligen gav upp vinylformatet för över 35 år sedan.
Jag har börjat analysera fyra låtspår varav två av dem är ytterspår och två är innerspår, men initialt kan jag faktiskt inte se något som pekar på något omfattande högfrekvenstapp för innerspår kontra ytterspår. Det jag kan se är att vinylripparna, oavsett ytter- eller innerspår, har lite mer energi i basen och att den övergripande trenden är lite mer fallande mot högre frekvenser.
Det jag varit noga med är att mäta in vinkeln för nålen med hjälp av en så kallad ”protractor” (gradskiva), så åtminstone vid två punkter vid ytter- samt innerspår håller sig nålen rakt i spåret. Kanske är det av den anledningen som jag inte ser något tydligt högfrekvenstapp för innerspåret?
Utöver det har jag även varit noga med nåltrycket så jag använder en sån där liten ”nålvåg” för att få till det exakt rätt.
Skivbolagen är väl medvetna om att man bör anpassa ordningen på låtarna efter vad vinylformatet tillåter och placerar därför helst lite snällare låtar med lägre utstyrning i både bas och diskant mot slutet av sidorna, vilket kan minska skillnaderna. Ibland är skillnaderna därför mindre, men det handlar nog nästan alltid om minst ett par dB i toppoktaven för en optimalt monterad pickup. Högfrekvenstappet (och distorsionsökningen) är för övrigt en direkt följd av att kurvradien minskar, vilket försvårar både gravering och avläsning.
Nedan finner vi en jämförelse för albumet Toto IV gällande skillnaden mellan låtarna i ytter- och innerspår. LP-versionen gäller Mobile Fidelity Sound Lab – MFSL 1-250 Original Master Recording och CD-versionen gäller originalutgåvan i Europa.
Observera att detta är klangbalansjämförelser mellan två olika låtar, vilket kan ge upphov till ganska stora skillnader när låtarnas karaktär och orkestrering avviker kraftigt. Detta blir särskilt tydligt i det första diagrammet som jämför rockrökaren Rosanna med balladen It's a Feeling.
Vi finner här i innerspår den för vinylformatet typiska avrullningen för både höga och låga frekvenser relativt CD, där högfrekvensfallet är tydligast eftersom det gäller överlag för tersbanden över 1 kHz. I 16-kHz-tersbandet är skillnaden ca 3 respektive 4,5 dB, vilket utgör en mycket tydlig skillnad.*
*Eftersom jag ofta ser att många 40-plussare tror att de inte hör någonting i toppoktaven fortsätter jag att tjata om att så inte är fallet förutsatt att hörseln är normal för åldern. Vi kan fortfarande höra höga frekvenser förutsatt att nivån överskrider den med åldern förhöjda hörseltröskeln, vilket den nästan alltid gör med musik. De gamla gubböronen må förvisso vara som resten av kroppen, d.v.s. lite tröttare, men fungerar fortfarande i stort sett som de alltid har gjort.
I-or skrev:Spotify erbjuder tyvärr bara en remastrad och kraftigt dynamiskt stympad version av Toto IV. Ursprungsutgåvan uppvisar relativt hög ljudkvalitet även om den förstås inte kan mäta sig med audiofilbolagsinspelningar.
MFSL:s vinylutgåva håller sannolikt högre klass än övriga vinylutgåvor.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster