genstruktur skrev:Jag la in de filter jag fick fram baserat på fönstringen ovan, två stycken på höger kanal och ett på vänster. Är ju inte korrekt uppmätt men jag får ändå för mig att det kan vara trevligt. Tycker diskantnivån blivit lite framträdande sedan jag börjat sänka peakar i basen. Blev bättre nu tror jag. IOr skrev ju att man borde sänka "halva bullen", var det bara bullen på Ino-modeller runt 1.
5khz eller generellt i diskanten?
Även om man känner att man lyckats väl med att ha fått till en fönstrad mätning så bör man ändå var medveten om att den kanske inte berättar hela sanningen.
Som man kan se i den fönstrade mätning jag visade bild på i tidigare inlägg så visar den att mina ATC SCM40 har ett energitapp i frekvensområdet 4.5 kHz till 6 kHz, men saken är den att när jag åtgärdade detta med EQ så blev diskantnivån alltför framträdande och jag uppfattade det tydligt mer balanserat och mer neutralt utan några EQ-åtgärder alls för just det frekvensområdet.
Nu något år senare, efter att jag gjorde mer omfattande fönstrade mätningar för att se hur högtalarna beter sig i alla vinklar från 0 till 90 grader, så har jag börjat förstå lite mer varför min lyssningsupplevelse blev som den blev, för det man kan se är att det energitapp som tydligt kan ses i högtalarens on-axis respons verkar kompenseras av ökad energi i just det frekvensområdet i högtalarens övriga spridningsvinklar. Jag tycker man kan se det ganska tydligt i nedanstående bild.

- Jul 1 2025 ATC SCM40 1m DIRECTIVITY 0 to 90 deg.jpg (447.12 KiB) Visad 290 gånger
Och här nedamför är samma mätningar som ovan, men jag har separerat dem så att det är lättare att se hur varje frekvenskurva ser ut i alla vinklarna, 0, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, och 90 grader.

- Jul 1 2025 ATC SCM40 1m DIRECTIVITY Separated 0 to 90 deg.jpg (474.73 KiB) Visad 290 gånger
Min slutsats är att det kan vara väldigt vanskligt att fullt förlita sig på hur högtalaren mäter on-axis (eller för den delen just just bara för den lyssningsvinkeln man valt som invinkling/toe-in), ifall man inte har full koll på hur högtalaren mäter i övriga spridningsvinklar. För ifall ens högtalare inte mäter fullt exemplariskt i alla spridningsvinklar, så finnas det en överhängande risk att de EQ-justeringar man gör kan leda till antingen överkompenseringar, eller t.o.m otillräckliga.
Nästa bild tycker jag är intressant, den visar att den genomsnittliga fekvensresponsen är relativt rak när alla spridningsvinklarna är inräknade till en och samma. Jag vet inte, men kanske kan den ge en viss indikation på varför jag upplever att mina högtalare låter som allra mest neutrala utan någon EQ-justeringar alls för det högre frekvensområdet. För det lägre frekvensområdet har jag naturligtvis gjort flera EQ-justeringar för att få bukt på de allra största ojämnheterna.

- Jul 1 2025 ATC SCM40 Average Directivity.jpg (311.81 KiB) Visad 290 gånger