Nu är det 2026. Gutår!
Mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Gott nytt år!
Hur menar du med: Att cirkeln var något framför lyssningsplatsens huvudhöjd.
petersteindl skrev:juanth skrev:Gott nytt år!
Hur menar du med: Att cirkeln var något framför lyssningsplatsens huvudhöjd.
Rotationscentrum på mikrofonens cirkulära rörelse var något framför en lyssnares huvudhöjd i sweetspot.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:/../
Över 100 Hz mätte Stig inomhus på 80-talarna med roterande mikrofon på en mikrofonbom. Mikrofonen gjorde en cirkulär rörelse med en radie på ungefär 90 cm. Cirkelrörelsen utgör en plan yta och denna ytas vertikala vinkel var ungefär 45 - 60 grader. Origo på cirkeln var något framför lyssningsplatsens huvudhöjd. Denna mätning representerade den utstrålade akustiska ljudenergin i ett rum.
/../
Mvh
Peter
exmag skrev:petersteindl skrev:/../
Över 100 Hz mätte Stig inomhus på 80-talarna med roterande mikrofon på en mikrofonbom. Mikrofonen gjorde en cirkulär rörelse med en radie på ungefär 90 cm. Cirkelrörelsen utgör en plan yta och denna ytas vertikala vinkel var ungefär 45 - 60 grader. Origo på cirkeln var något framför lyssningsplatsens huvudhöjd. Denna mätning representerade den utstrålade akustiska ljudenergin i ett rum.
/../
Mvh
Peter
Man skulle alltså kunna mäta med flera mikrofoner, låt oss säga 20st, placerade i en cirkel där cirkeln lutar 45 grader?
Jag har också testat att mäta med snurrande mikrofon nästan exakt som Stig gjorde fast med en radie på ca 45cm, jag gjorde det för hand. Såg en skillnad men om det kan räknas till att mikrofonen snurrade vet jag ej (ännu).
Snurrade Stigs mikrofon fort runt?
exmag skrev:OK!
Jag mäter med sinussvep. Tar några sekunder.
Snurrande mikrofon skulle behöva snurra väldigt fort om varje frekvenspunkt skulle mäta flera steg av den snurrande mikrofonen. Då är det bättre med flera mikrofoner uppsatta på ett ställ i form av ett kors. Skall försöka testa det vid något tillfälle.
Eller, en mikrofon och flera mätningar där mikrofonen flyttas mellan varje mätning i ett bestämt mönster. REW räknar sedan ut ett genomsnitt av de uppmätta frekvenserna,
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster