Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2026-01-01 01:18

Nu är det 2026. Gutår!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-01-01 03:08

Gott nytt år Peter :)

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-01 04:39

Samma härifrån!
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2026-01-01 09:44

Gott nytt år!

Hur menar du med: Att cirkeln var något framför lyssningsplatsens huvudhöjd.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-01-01 14:06

juanth skrev:Gott nytt år!

Rotationscentrum på mikrofonens cirkulära rörelse var något framför en lyssnares huvudhöjd i sweetspot.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2026-01-01 15:27

petersteindl skrev:
juanth skrev:Gott nytt år!

Rotationscentrum på mikrofonens cirkulära rörelse var något framför en lyssnares huvudhöjd i sweetspot.

Mvh
Peter

Ok!
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-01 15:55

petersteindl skrev:/../
Över 100 Hz mätte Stig inomhus på 80-talarna med roterande mikrofon på en mikrofonbom. Mikrofonen gjorde en cirkulär rörelse med en radie på ungefär 90 cm. Cirkelrörelsen utgör en plan yta och denna ytas vertikala vinkel var ungefär 45 - 60 grader. Origo på cirkeln var något framför lyssningsplatsens huvudhöjd. Denna mätning representerade den utstrålade akustiska ljudenergin i ett rum.
/../
Mvh
Peter

Man skulle alltså kunna mäta med flera mikrofoner, låt oss säga 20st, placerade i en cirkel där cirkeln lutar 45 grader?
Jag har också testat att mäta med snurrande mikrofon nästan exakt som Stig gjorde fast med en radie på ca 45cm, jag gjorde det för hand. Såg en skillnad men om det kan räknas till att mikrofonen snurrade vet jag ej (ännu).
Snurrade Stigs mikrofon fort runt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-01-01 17:12

exmag skrev:
petersteindl skrev:/../
Över 100 Hz mätte Stig inomhus på 80-talarna med roterande mikrofon på en mikrofonbom. Mikrofonen gjorde en cirkulär rörelse med en radie på ungefär 90 cm. Cirkelrörelsen utgör en plan yta och denna ytas vertikala vinkel var ungefär 45 - 60 grader. Origo på cirkeln var något framför lyssningsplatsens huvudhöjd. Denna mätning representerade den utstrålade akustiska ljudenergin i ett rum.
/../
Mvh
Peter

Man skulle alltså kunna mäta med flera mikrofoner, låt oss säga 20st, placerade i en cirkel där cirkeln lutar 45 grader?
Jag har också testat att mäta med snurrande mikrofon nästan exakt som Stig gjorde fast med en radie på ca 45cm, jag gjorde det för hand. Såg en skillnad men om det kan räknas till att mikrofonen snurrade vet jag ej (ännu).
Snurrade Stigs mikrofon fort runt?

Jag minns inte så noga, men 1 varv kanske tog 6-10 sekunder. Insignalen var skärt brus med konstant nivå på kanske 94-96 dB. Mätningen varade i flera timmar. De gånger jag var där vid mättillfälle brukade vi gå ut och käka på restaurant medans mätning pågick och då vi kom tillbaka så stängde Stig av mätningen.

Energin i signalen var hög och under lång tid och därmed stokastisk där det slumpmässiga i insignalen tog ut varandra samt att mikrofonen rörde sig på ett större område så att integralen eller summan av det kvadratiska medelvärdet under mättiden fungerade mot lägre frekvenser i rummet än om mikrofonen är stationärt placerad.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-01 19:19

OK!
Jag mäter med sinussvep. Tar några sekunder.
Snurrande mikrofon skulle behöva snurra väldigt fort om varje frekvenspunkt skulle mäta flera steg av den snurrande mikrofonen. Då är det bättre med flera mikrofoner uppsatta på ett ställ i form av ett kors. Skall försöka testa det vid något tillfälle.

Eller, en mikrofon och flera mätningar där mikrofonen flyttas mellan varje mätning i ett bestämt mönster. REW räknar sedan ut ett genomsnitt av de uppmätta frekvenserna,

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-01-01 21:04

exmag skrev:OK!
Jag mäter med sinussvep. Tar några sekunder.
Snurrande mikrofon skulle behöva snurra väldigt fort om varje frekvenspunkt skulle mäta flera steg av den snurrande mikrofonen. Då är det bättre med flera mikrofoner uppsatta på ett ställ i form av ett kors. Skall försöka testa det vid något tillfälle.

Eller, en mikrofon och flera mätningar där mikrofonen flyttas mellan varje mätning i ett bestämt mönster. REW räknar sedan ut ett genomsnitt av de uppmätta frekvenserna,

Du måste bestämma dig för vad du vill mäta. Du har då en X-axel och en Y-axel. Vad skall dessa axlar representera? Det är frågeställningen.

2 väsensskilda saker är om Y-axeln skall representera en ljudtrycksnivå d v s SPL. Enheten är då i dB. Sedan måste man bestämma om det skall vara RMS eller momentanvärde. Skall X-axeln representera tid med sekund som enhet eller frekvens med Hz som enhet. Den ena är egentligen den andras invers.

Å andra sidan är det istället akustisk energi eller effekt som är mätstorheten.

Skillnaden dem emellan ligger i fas. Vill du få bort påverkan av fas ur det summerade mätresultatet? Skall det vara total utstrålad energi?
Mäter man direktljudet så kommer fas in i bilden, men det är fortfarande beroende på reflexernas tidsfördröjning, om man vill uppnå mätresultat som koordinerar med lyssning. En skillnadslinje på tidsaxeln är före kontra efter 1 ms. Det är dock relaterat till tidsdifferensen mellan öronen.

Stig Carlsson mätte utstrålad energi och med viss tyngdpunkt i riktning mot sweetspot och i området kring sweetspot.

Allt har i princip att göra med hur man vill summera ljudvågorna som propagerar igenom och förbi sweetspot.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-02 19:28

Jag har testmätt idag med snurrande mikrofon och stillastående mikrofon med flera mätningar som sedan summeras.
Mätte frekvenskurvan.
Resultatet visar för min del att det inte är värt besväret.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi