Definiera stressbegreppet!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Definiera stressbegreppet!

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 14:10

Med anledning av stressdiskussionen så tar jag upp en ny tråd där alla får skriva om stress. Stress som i detta relaterar till den stress man kan få om man utsätts för ett blindtest av exempelvis HiFi-kablar.

Definition enligt mig: Stress får man när man utsätts för en hotsituation, antingen fysiskt eller emotionellt. Hotsituationen innebär att man direkt förlorar på en handling eller att man riskerar att förlora något i en handling. Det kan röra pengar, nära stående, aktning, tillit etc.

Reaktionerna i samband med tillfällig stress är en högre koncentration och skärpta sinnen. Leder det då till ökad felsvarsfrekvens i ett blindtest? Det finns mig veterligen inget som tyder på det. Har ni några exempel så kom gärna med sådana.

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Definiera stressbegreppet!

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 14:15

Thomas_A skrev:Med anledning av stressdiskussionen så tar jag upp en ny tråd där alla får skriva om stress. Stress som i detta relaterar till den stress man kan få om man utsätts för ett blindtest av exempelvis HiFi-kablar.
Definition enligt mig: Stress får man när man utsätts för en hotsituation, antingen fysiskt eller emotionellt. Hotsituationen innebär att man direkt förlorar på en handling eller att man riskerar att förlora något i en handling. Det kan röra pengar, nära stående, aktning, tillit etc.
Reaktionerna i samband med tillfällig stress är en högre koncentration och skärpta sinnen. Leder det då till ökad felsvarsfrekvens i ett blindtest? Det finns mig veterligen inget som tyder på det. Har ni några exempel så kom gärna med sådana.
Hej,
8)

Skärpta sinnen? Njäe, det är väl isf vad man ibland refererar till som positiv stress. Sen kan man ju bli sönderstressad där fokus INTE går till de sinnen som är viktiga för ett "bra resultat".
Jag upplever att många blir väldigt självmedvetna; oj nu sitter jag i denna stolen, alla tittar på mig, hur är mitt hår, osv.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-19 14:25

Generellt om hifi?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 14:30

Stress definierar jag fysiologiskt: förhöjd adrenalinnivå, på alerten, skärpta sinnen, etc. Sabeltandad tiger i grottan alltså.

Stress kan enligt min uppfattning i frågeställningen för vissa individer leda till att man svarar för snabbt. Och då hjälper det ju inte att man har skärpta sinnen.

Andra reagerar annorlunda, och skärper bara till sig generellt. Vilket skulle vara en fördel i samma situation.

Men att avfärda blindtest på grund av stress är rent nonsens enligt min mening. Av två skäl:

1.) Stress måste automatiskt inte innebära en försämring av "lyssnareprestanda", eftersom det är en individuell reaktion.
2.) Stressen kan motverkas - t ex genom att testet genomförs i en bekant omgivning, med vänligt inställda medhjälpare etc etc.

/J.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-19 14:31

Bara att "tvingas" läsa ordet blindtest i var och varannan tråd gör mig hyperstressad! :evil:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 14:34

HS:
Är dina inlägg någon slags hämndaktion mot T_A?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-19 14:36

Jo jag tror att stress kan leda till rejäla fel vid BT. Som du säger så har stressen förmodligen att göra med hot. En försvarsmekanism för att överleva en fiende eller ett hungrigt rovdjur. Alltså genetiskt långt tillbaks genererat och framfiltrerat genom årtusenden. Den stressen skärper säkert sinnena syn och hörsel och och några till men inte i syfte att t.ex "Hör hur vackert lejonet ryter, och så realistiskt det knastrar när han mumsar på mitt lår. Transienten när lårbenet stack var verkligen imponerande." utan mera att det överhvud ryter och därmed talar om att "nu vankas det middag". Dags att dra med en sju#¤%¤#¤:s fart.

Alltså skärpning och koncentration på fel områden mot vad som behövs vid blidtest av välljudspryttlar. Bara en långsökt teori.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 14:43

Men Flint, med ett liknande resonemang: antag att du sett ett lejon för en stund sedan, som du tror fortfarande är i närheten. Jag kan garantera att dina sinnen är skärpta till max då. Var det sista prasslet lejonet eller bara en liten oskyldig (?) kanin? 8O

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-19 14:46

Finns ju massor av forskning kring stress och även operationaliserade definitioner. Sitter dock inte så till att jag kan leta fram referenser. Dock är den deldefinition av stress som Thomas A redogör för endast en liten del och det finns ett flertal stressfunktioner som kan vara negativa vid exempelvis testsituationer.

/en john som jobbar nära "stressexperter" utan att själv höra dit

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 14:46

Det finns olika reaktioner: En där man får förhöjd medvetandenivå och sinnen skärps och en annan där man dissocierar och förlorar i medvetandenivå.

En analogi, fast inte detsamma, är 'fight', 'flee' or 'freeze', som alla är reaktioner på yttre eller inre stress.

Vilken det beror på, har antagligen att göra med hur situationen uppfattas, tidigare erfarenheter och personlig läggning.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-19 14:47

När jag lyssnar på musik så kopplar jag av :o

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-19 14:50

Om "stressfaktorn" är den avgörande betydelsen för utgången av resultatet. Då framstår det för mig som att skillnaden är så ytterst marginell att feltolkning lätt kan uppstå och därav en påkallad stress hos lyssningsindividen/bedömaren :? .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-19 14:51

jonasp
Kanske det. Jag syftar bara till att många av våra reaktioner är mycket orationella i dagens samhälle när vi inte har några direkta naturliga fiender än oss själva och att reaktionen är präglad långt tillbaka i tiden där den behövdes. Men du har väl hört talas om de livsfarliga mördarkaninerna. Livsfarliga bestar som stampar ihjäl en männinska på 22mS med sina baktassar eller stryper sitt offer med öronen. Det senare tar lite längre tid har jag hört. Ca. två dagar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-19 14:57

på 22ms eller stampar de bara ihjäl människor som fått 22mSv ? Eller vilken enhet gällde det? :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-19 15:47

Nattlorden
Jag tryckte kanske ut mig otydligt. 22 millisekunder ska det vara.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-19 15:48

Själv kan jag bara relatera till hur det brukar vara vid de tillfällen då vi blindtestat apparater för test till MoLten.

Då brukar vi vara sisådär fem personer +/1 någon/några stycken.

Helheten är att det inte är någon som vare sig upplever sig stressad eller blir "pikad" av annan pesron. Jag tror att orsakerna till det är flera:

1. Alla känner normalt varandra. Ibland kommer dock någon ny person också, och det blir bara ännu trevligare.

2. Vi har gjort det många gånger och vet hur det går till.

3. Vi vet att vi alla kan ha en dålig dag. Då menar jag förstås inte att man är sur eller så, utan att man kan ha dålig lyssnardag, att man vissa dagar inte kan höra skillnad lika bra som andra. Det kan då bero på olika saker såsom trötthet, hunger, kanske konsert dagen innan?, tänker på kvinnor, etc. Man försöker ändå göra sitt bästa och gissa, men ingen blir sur för att man svarar fel, för det hjälper ju ändå ingen att klaga.

4. Vi kör med en metod som har visat sig mycket utslagsgivande; man växlar fram- och tillbaka mellan det ena eller andra sorts signalkälla (Före, Efter, eller annan signal). Mindre än 10 sekunder musiksnutt avlyssnas som går på repeat. Först görs träningsomgångar då källan talas om vilken det är och alla kan försöka lyssna och avge sina upplevelser av de olika signalkällorna. Sedan börjar blindtesterna. En person växlar samt håller koll på respektive persons avlagt svar. Lyssnarpanelen får lyssna under ett antal växlingar och ingen bör svara innan 4 st växlingar, för att alla andra också ska kunna hinna med att lyssna in sig. Sedan lyssnar man igen, och igen. Olika musiksignaler används för att lyssna efter olika saker i ljudet, t.ex basregister, diskantregister, dynamisk kompression, etc. Man får hålla på tills man har minst 99% konfidens, eller så misslyckas man. Om man misslyckas kan man ju hålla på i flera veckor om man vill, men det orkar ju ingen normal människa. En dag brukar vi hålla på, ibland 2 dagar. Då har vi oftast kunnat "knäcka" de allra flesta apparater, även om skillnaderna varit extremt små.

M.m.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 16:05

Johan_Lindroos skrev:Själv kan jag bara relatera till hur det brukar vara vid de tillfällen då vi blindtestat apparater för test till MoLten.

Då brukar vi vara sisådär fem personer +/1 någon/några stycken.

Helheten är att det inte är någon som vare sig upplever sig stressad eller blir "pikad" av annan pesron. Jag tror att orsakerna till det är flera:

M.m.
Låter sunt. I HIFI+ verkar det inte vara såååå nära polare eller att dom känner varandra.
Vetskapen om att resultatet skall ut i HIFI+, en inte helt liten tidning, kan säkert skapa lite oro.

Förrsten - mm?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Definiera stressbegreppet!

Inläggav Svante » 2004-10-19 17:35

Thomas_A skrev:Reaktionerna i samband med tillfällig stress är en högre koncentration och skärpta sinnen. Leder det då till ökad felsvarsfrekvens i ett blindtest? Det finns mig veterligen inget som tyder på det. Har ni några exempel så kom gärna med sådana.

Det är väl inte alltför olikt scenskräck, eller andra fobier?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-19 17:44

Jag tror fö säkert att det går att stressa sönder en försöksperson i en testsituation. Det är ungefär lika dåligt som att lyssna med dåliga prylar och ska förstås undvikas. Överhuvudtaget så bör väl lyssnarens önskemål tillgodoses, så länge det inte förstör det vetenskapliga (tex blindheten). Lyssnaren ska bestämma när svar ska avges, hur länge stimuli ska spela mellan växlingarna etc. Det är egentligen väldigt få saker som står i direkt konflikt med varandra när det gäller vetenskaplighet kontra lyssnarens önskemål.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-19 18:01

Utan att kunna detta område utan och innan så skulle jag väl vilja påpeka att det finns flera faktorer som spelar in som varken försöksperson eller testansvarig har kontroll över. Att svara i ett test (eller för den delen delta anonymt i en enkät) skapar i sig slags stress att uppfylla vissa förväntningar. Man kan se i undersökningar att personer svarar på ett sätt i en enkät och ett annat vid intervju (som är mer långvarig och bygger upp en slags relation).

I den situation som JL beskriver så verkar gruppens inbördes prestige vara relativt låg. Detta skulle dock eventuellt kunna förändras beroende på vilken kontext resultaten ska publiceras i, dvs skapa ett slags "tryck" på deltagande individer.

Min slutsats är nog att det krävs rätt mycket av en individ som ställer upp i en testsituation. Även om en person är mycket duktig att detektera skillnader i ljud innebär inte nödvändigtvis att man är duktig på att blindtesta.

/en john vars morfar bara var blind på ena ögat

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-19 19:28

enligt vad jag har förstått finns det inget som heter positiv stress. Om stress leder till förhöjd perception och allmänt skärpta reaktioner eller total katatoni är endast en funktion av hur hög stressnivån är samt hur stresskänslig individen är
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 19:47

Som bekant kan stress vara temporär och då är den aldrig "farlig" på något sätt. När stress blir långvarig leder den dock till alla möjliga psykiska och fysiska fenomen. Å andra sidan som Markih säger kan man slå över och retirera när stressen blir för svår/komplicerad ("stel av skräck" eller handlingsförlamad). Vilket relaterar närmast till ett blindtest av kablar? Uppgiften är i sig inte komplicerad, man skall avgöra om X=A eller X=B ett antal omgångar. Ett blindtest är också upplagt så att personen själv får styra växlingar, volym, låtar samt hur länge personen vill hålla på. Dvs det finns ingen tidsstress inbyggt i testet.

Jag vill bara relatera till att nervositet eller stress inte automatiskt innebär att man svarar fel eller gör fel. Stress är en pådrivningsfaktor när man "måste" prestera. Å andra sidan finns det bara två "måsten" i våra liv; 1 - vi måste dö, 2 - vi måste ta konsekvensen av våra handlingar.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-19 20:05

3 - Vi måste få näring och vatten för att överleva :wink: .

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 20:32

Callisto.... Äter vi inte, dör vi. Det är en handling vi alltså måste ta konsekvensen av. 8)

T

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-19 20:48

Stress kan alltså också triggas av sociala situationer, det är vad jag försöker säga. En testsituation är en relativt komplex sådan som kan genera symptom på stress och andra fenomen som kan påverka testresultatet. Att analysera reaktioner under ett blindtest kräver en förståelseram som sträcker sig bortom äta-sova-stenåldersretoriken.

/en john som har bråttom

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 21:18

Stress kan bildas från många situationer - i en social situation naturligtvis. Men den bygger på ett risktagande, en risk att förlora något. Det kan till viss del lösas med anonymitet i tester.

T

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-19 22:02

Stress är ett stort ord och det finns ju kanske i olika former.
Min erfarenhet är att tillsammans med musiklyssning eller hifi blir det ofta fel om stress finns med i bilden. Speciellt om man testar ngn ny grej...
Med hifi och musik handlar jag bäst i ostressade situationer och då man har tid på sig.

/Mattias

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-20 09:50

När jag lyssnar på musik så kopplar jag av

Men Birger då, kopplar av gör man när man sover. Hifi och musik är minsann inget nöje, det är en vetenskap! Hur länge skall det dröja innan din fotbollshuliganintelligentia kan smälta det? :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-20 10:18

HiFi är väl inget nöje? Det är väl musiken som är nöjet :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-20 10:32

Jo stress är väldigt positivt vid tester.
Flygvapnet vill gärna ha piloter som känner sig stressade.
Tror NASA försöker hitta folk som gärna känner sig stressade också.
Finns ju olika former och en viss rampfeber kan få idrottsmän och skådespelare att prestera bättre. Jämför stress inför hemmapublik (utom för AIK) med stress inför bortapublik.
Men tror säkert på Johan att folk inte är stressade om man bara testar förutsättningslös. Men om ära och prestige skulle sättas på spel i testen genom resultatet så infinner sig garanterat en negativ stress om man inte är van vid situationen.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi