Du har frågat länge nog:
dole skrev:Jag
vill veta varför
EKK är så hypat.
Jag känner inte till någon kabel som är så hypad som
EKK nu vill jag veta varför.
Mvh dole

Fast jag vet inte om jag kan svaret.
Jag är inte ens säker på att jag håller med om att den är "hypad". Populär är den dock. Precis som många andra bra produkter. Jag antar att vi talar om 4*2,5 mm^2.
Antagligen beror det på att den skadar signalen så lite, det vill säga att musiken låter så bra som slutresultat. Jag tror att det är så enkelt.
Vilka tekniska orsaker det har kan man fundera på. Jag tror att det beror på att det är en enkardelig kabel, alltså helt utan sådana problem som flerkardeliga kablar har. Musiksignalen kan bara gå en väg och håller inte på och moduleras av rörelser och krafter i kabeln.
Både resistans och induktans är synnerligen låga (även om skinneffekten faktiskt märks om man kollar noga), en tremetersbit har en resistans som understiger 0,025 ohm.
Dess välljudsförmåga beror säkert också på att EKK är en mekaniskt synerligen stabil kabel.
Tryck och vrid på lite vanliga dyra "audio-kablar" och lyssna på hur det krasar om i dem! Det kan säkert också vara en delförklaring till att man kan detektera att vissa av dem förändrar musiken hörbart i blindtest.
Det är väl helt enkelt svårt att hitta en kabel som bromsar musiksignalen mindre än EKK 4*2,5mm^2, både i absoluta tal och inte minst per krona.
Fast visst går det att göra bättre kablar. Det är väl därför det är så häpnadsväckande att dom som tillverkar och säljer jättedyra sladdar inte ens lyckas komma i närheten av den transparens som nås men en kabel för 30:-/meter som är gjord för elkraftinstallation i väggar!
En bättre kabel skulle vara Nagrefs kabel då förstås, som nog måste betraktas som en ytterligare tveklös förfining, men den vill han ju inte tillverka och sälja längre!
Lustigt det där. En gör en väl fungerande kabel, men har ingen lust att göra bissniss på det, för drivkraften var bara att hjälpa andra, inte att tjäna pengar, och absolut inte att få en massa tråkigt jobb!
Charlatanerna däremot gör bara ormoljeprodukter och deras drivkraft är mammon, så de låter andra tillverka och säljer så mycket de kan och sover gott hur många de än bedragit.
Var hittar man folk som ställer sig upp och försvarar kablar och sjunger deras lov? Jo i de bedragnas skara! Dom berömmer kejsarens kläder så det står härliga till...
Världen är bra lustig.
Vh, Ing. Öhman
PS. Det var visst någon annan kabel dole nämnde tidigare också. Är den vettig? Vad var det för kabel? Hur är den uppbyggd?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).