Moderator: Redaktörer
Och läckage.Naqref™ skrev: Då har man ett Q-värde som beror (i princip) på dämpningen inne i lådan, flödesförluster i basreflexporten, flex i lådväggar, volymen samt den eqvivalenta massan i porten.
Snickers-is skrev:Q-verdien henger i høyeste grad også sammen med elementets parametre. Derfor kan man heller ikke lage en slik oversikt som du nevner.
manw skrev:Det ringde en klocka nånstans i bakhuvudet att jag i alla fall sett detta någon gång vad det gäller värdet QL. Om det nu är detta som ursprungsfrågan gäller.
Hittade det i en av mina gamla böcker "Bullok On Boxes" ISBN 0-9624191-5-X på sidan 7.
"According to Small, most systems have a QL fo between 5 and 10, with a general tendency for it to fall with increasing box volume. Thus, the asumptions of QL = 10 for small boxes, QL = 7 for moderate boxes, and QL = 5 for large boxes should be satisfactory."
Låter inte som någon exakt vetenskap direkt (eller vad liten, mittemellan och stor är), men författaren (eller Small) har kommit med ett sådant påstående i alla fall. Så står det vidare att man får mäta upp det (hur) och efterjustera "alignment" efter detta.
IngOehman skrev:Kan även tillägga att man nog bör räkna ursprunget till de tvenne resonansvilligheterna lite annorlunda än vad som antytts...
Jag menar att portens Q (kallades nyss Qp, men kallas ofta Qh) beror inte bara av resonansfaktorernas produkt delat med portens egna förluster, utan hit hör även en del av förlusterna i lådans inre, såsom varandes signifikant bidragande.![]()
Svante skrev:Mja, så kan man ju göra och då har man en resultatinriktat synsätt. Om jag förstår dig rätt. Du vill veta Q-värdet som helmholtzresonatorn skulle ha om man täppte igen elementöppningen? Jo, så kan man förstås göra, men då blandar man ju ihop de två orsakerna, nämligen dämpning i låda och dämpning i port.
manw skrev:Svante skrev:Mja, så kan man ju göra och då har man en resultatinriktat synsätt. Om jag förstår dig rätt. Du vill veta Q-värdet som helmholtzresonatorn skulle ha om man täppte igen elementöppningen? Jo, så kan man förstås göra, men då blandar man ju ihop de två orsakerna, nämligen dämpning i låda och dämpning i port.
Jo, det var väl så jag tolkade grundfrågan, och som man i boken behandlade det, att man diskuterade den (empiriskt funna) Helmholzresonatorns Q-värde.
Att försöka bestämma Q-värdet hos porten respektive lådan separat ligger nog över min nivå i alla fall
manw skrev:förstår inte din beskrivning i ekvivalentschemat av "Vent" i Basta-hjälpen, men det kanske finns beskrivet någon annanstans.
PeterAkemark skrev: Tätheten lådorna var mätt med porten tillsluten och en voltmeter ansluten över baselementet. Baselementets membran pressades in 1-2 mm före förslutningen av porten och den uppstående emk´n över talspolen mättes när membranet släppdes. Tiden tills emk'n var 0 mättes och var omkring 3-4 sekunder eller längre.
Svante skrev:IngOehman skrev:Kan även tillägga att man nog bör räkna ursprunget till de tvenne resonansvilligheterna lite annorlunda än vad som antytts...
Jag menar att portens Q (kallades nyss Qp, men kallas ofta Qh) beror inte bara av resonansfaktorernas produkt delat med portens egna förluster, utan hit hör även en del av förlusterna i lådans inre, såsom varandes signifikant bidragande.![]()
Mja, så kan man ju göra och då har man en resultatinriktat synsätt. Om jag förstår dig rätt. Du vill veta Q-värdet som helmholtzresonatorn skulle ha om man täppte igen elementöppningen? Jo, så kan man förstås göra, men då blandar man ju ihop de två orsakerna, nämligen dämpning i låda och dämpning i port. Det blir lite som om du vill ha ett Qts-värde för lådan (som ju beror av Qms och Qes i elementfallet).
Svante skrev:Jag separerar dem faktiskt hellre eftersom jag hellre ser det som en förklaringsmodell, ett sätt att beskriva de två förlustresistanserna.
IngOehman skrev:Håll med mig!![]()
IngOehman skrev:Gillar inte dina analogischemor.![]()
IngOehman skrev:(De är bättre, för man kan så mycket snyggare följa energins väg genom högtalarelement och låda. Tycker även fördelen att insignalen (elektrisk) får vara insignal i modellen, är ett givet plus!)
Svante skrev:PeterAkemark skrev: Tätheten lådorna var mätt med porten tillsluten och en voltmeter ansluten över baselementet. Baselementets membran pressades in 1-2 mm före förslutningen av porten och den uppstående emk´n över talspolen mättes när membranet släppdes. Tiden tills emk'n var 0 mättes och var omkring 3-4 sekunder eller längre.
Hmm, det var ingen bra metod. 0,0 volt eller 0,0000 volt? Hur liten måste spänningen vara för att vara noll? Det vore bättre att registrera tidskonstanten, dvs den tid det tar för spänningen att sjunka till 1/e gånger släppspänningen.
PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev: Tätheten lådorna var mätt med porten tillsluten och en voltmeter ansluten över baselementet. Baselementets membran pressades in 1-2 mm före förslutningen av porten och den uppstående emk´n över talspolen mättes när membranet släppdes. Tiden tills emk'n var 0 mättes och var omkring 3-4 sekunder eller längre.
Hmm, det var ingen bra metod. 0,0 volt eller 0,0000 volt? Hur liten måste spänningen vara för att vara noll? Det vore bättre att registrera tidskonstanten, dvs den tid det tar för spänningen att sjunka till 1/e gånger släppspänningen.
Nä, det var aldrig ett problem. Det var mer en fråga om att se förhållandet mellan helt öppen port och försluten port. Jag minns att jag använde en deriveringskrets för att tydligare se konrörelsen. Tiden var ofta väsentligt längre än 4 sekunder, mera åt 30-40 sekunder. Mycket beroende på det använda elementet. Det var det som läckte i huvudsak
PeterAkemark skrev:Svante:
Visst är det logiskt att göra som du föreslår, det vara bara det att jag inte gjorde det, då. Det var ett sätt att kvantifiera läckaget på den tiden - omkring 1975. När allt gjordes med räknesticka och en TI-59 (programmerbar kalkylator, magnetremsor)
PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev: Tätheten lådorna var mätt med porten tillsluten och en voltmeter ansluten över baselementet. Baselementets membran pressades in 1-2 mm före förslutningen av porten och den uppstående emk´n över talspolen mättes när membranet släppdes. Tiden tills emk'n var 0 mättes och var omkring 3-4 sekunder eller längre.
Nä, det var aldrig ett problem. Det var mer en fråga om att se förhållandet mellan helt öppen port och försluten port. Jag minns att jag använde en deriveringskrets för att tydligare se konrörelsen. Tiden var ofta väsentligt längre än 4 sekunder, mera åt 30-40 sekunder. Mycket beroende på det använda elementet. Det var det som läckte i huvudsak
Svante skrev:IngOehman skrev:Gillar inte dina analogischemor.![]()
Jo, jag vet ju att du är en admittansnörd...
Svante skrev:IngOehman skrev:(De är bättre, för man kan så mycket snyggare följa energins väg genom högtalarelement och låda. Tycker även fördelen att insignalen (elektrisk) får vara insignal i modellen, är ett givet plus!)
Det går utmärkt i mina också, om man låter bli att transformera över sakerna mellan domänerna.
Svante skrev:Typ så här:
...med elektrisk insignal till vänster och akustiskt tryck och flöde ut till höger.
Svante skrev:Impedans- och admittansanalogier är ju ekvivalenta, det är bara en vanesak att läsa dem. Det som går att se i den ena finns också i den andra. Eftersom de flesta i världen använder impedansanalogier så gör jag det också.
IngOehman skrev:Jag värderar hellre en modell efter sina egenskaper än efter dess popularitet. Ungefär som med allt annat; jag äter hellre det jag tycker är gott än det som är mest populärt, jag lyssnar hellre på den musik jag gillar än den som är mest populär...
IngOehman skrev:Svante skrev:Impedans- och admittansanalogier är ju ekvivalenta, det är bara en vanesak att läsa dem. Det som går att se i den ena finns också i den andra. Eftersom de flesta i världen använder impedansanalogier så gör jag det också.
Så demokratiskt av dig.![]()
Jag värderar hellre en modell efter sina egenskaper än efter dess popularitet. Ungefär som med allt annat; jag äter hellre det jag tycker är gott än det som är mest populärt, jag lyssnar hellre på den musik jag gillar än den som är mest populär...
Svante skrev:Å andra sidan, om man tycker att det är logiskt att luftflöde är likt elektronflöde (=ström) och tryck är likt elektrontryck (=spänning) så känns det väldigt avigt att säga att ström ska representera tryck och spänning ska representera flöde.

IngOehman skrev:Alla:
Vidhåller dock mitt argument att man helst alltid helt bör ignorera förefintliga populäriteter, till förmån för att välja det bättre systemet - hur skall det bättre systemet annars ha en chans att segra?
Man kan förvisso välja att välja den mest populära modellen av kommunikationsskäl (offra en sak för att vinna en annan), men jag menar att om ALLA istället valde bästa modellen skulle det vara bättre, för då skulle vi få båda poängerna automatiskt! Om motsatsen råder, att alla tittar på populäriteten, kommer en rådande ordning ALDRIG att kunna ändras till en bättre.![]()
IngOehman skrev:En annan svaghet med impedansmodellen (har jag för mig) är att den kräver att man måste intruducera kvadratreaktiva komponenter, alltså exempelvis kondensatorer vars värde alltså är frekvensberoende, inte reaktansen, utan själva värdet alltså!![]()
En reaktans som inte är oberoende av frekvensen (resistanser), en som är proportionell mot frekvensen (spolar) eller omvänt proportinella mot frekvenen (kondensatorer) är ju normala komponenter, men nu talar vi om en som är kvadratskt proportionell (eller omvänt proportionell) mot frekvensen. Sådana passiva komponenter finns inte i verkliga livet. Ändå är det meningen att man skall tänka sig deras inverkan i imedansekvivalensmodellen.Hmmm...
paa skrev:Om vi går nästan tillbaks till topic, till Q-värde eller resonansvillighet hos basreflexlådor.
Om man tittar på hela högtalarsystemet med element, port och dämpmaterial. Finns den någon analogi till hur man beräknar Q-värde för slutna lådor, om man t.ex mäter att nivån för element plus port är 3 dB ner vid helmholtzresonansen?
IngOehman skrev:PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev: Tätheten lådorna var mätt med porten tillsluten och en voltmeter ansluten över baselementet. Baselementets membran pressades in 1-2 mm före förslutningen av porten och den uppstående emk´n över talspolen mättes när membranet släppdes. Tiden tills emk'n var 0 mättes och var omkring 3-4 sekunder eller längre.
Bortsett ifrån att jag håller med Svante fullständigt i hans invändning (det går ju inte att definiera vad man menar med 0 volt), så finns det ytterligare ett allvarligt fel med metoden:
Den kan inte skilja mellan en helt tät och en helt otät låda med den metod du beskriver!![]()
Båda dessa kommer att ge en mycket kort tidskonstant.![]()
I mitt fina admittans-schema ser man att man med en helt tät låda har två parallellkopplade induktanser (med mycket små förluster), medan man med en helt otät låda bara har en av induktanserna. I båda fallen är tidskonstanten således extremt kort.
Olika grader av läckage emellertid ger tidskonstanter, men: Det saknas möjlighet att veta på "vilken sida av kullen" man befinner sig, om man tillgriper en så enkel metod.![]()
Som vanligt gäller att man måste förstå ett fenomen innan man ger sig på att kartlägga det.![]()
![]()
Tumregler fungerar inte.
Vh, iö
PeterAkemark skrev:Att leta fel verkar vara en sport hos vissa. Jag visade på en metod som faktiskt visade om det fanns ett läckage. Om du och Svante föredrar en annan metod för att göra samma iaktagelse så väl bekomme. Som du kanske kan förstå från ditt admittansschema så räcker det med att läckaget är tillräckligt litet för att introducera försumbara fel, vilket var målet med mätningen på den tiden. Du har kanske någon metod som du kan upplysa oss andra med om hur du gör i din produktion av dina högtalare för att hålla en kvalitetskontroll.
Svante skrev:IngOehman skrev:Alla:
Vidhåller dock mitt argument att man helst alltid helt bör ignorera förefintliga populäriteter, till förmån för att välja det bättre systemet - hur skall det bättre systemet annars ha en chans att segra?
Man kan förvisso välja att välja den mest populära modellen av kommunikationsskäl (offra en sak för att vinna en annan), men jag menar att om ALLA istället valde bästa modellen skulle det vara bättre, för då skulle vi få båda poängerna automatiskt! Om motsatsen råder, att alla tittar på populäriteten, kommer en rådande ordning ALDRIG att kunna ändras till en bättre.![]()
Ok, då tycker jag att du ska börja skriva på esperanto, då. Om inte, varför då? Kanske för att du inte är van vid det? Kanske för att ingen skulle förstå det?![]()
Svante skrev:Dessutom tycker jag inte att gyratorn är särskilt farlig, jag tycker den snarare är lite cool.
IngOehman skrev:Nä, då tycker jag isåfall att volapuk är mycket finurligare!
I båda fallen är det ur mitt perspektiv sämre alternaviv än både svenska och engelska, av ett rätt givet skäl - jag talar det sämre än svenska och engelska. Det är viktigt att minnas detta! Metoder handlar inte bara om teoretiska "brahetsgrader", utan också om ursprungskunskaper. De flesta kan redan vissa språk, och då är inlärningen av ett nytt (hur bra det än är) en sämre lösning än att använda det man redan kan. Ibland är det dock nödvändigt att lära sig nya språk för att kunna kommunicera. Tycker i det fallet att engelskan är ett superbt språk, med ett enda undantag - stavningen. Jag skulle med glädje ställa upp på att vi i landet byter språk till en svensk version av engelska. En med samma talspråk, men med ändrad (vettig) stavning!
IngOehman skrev:
När det gäller att lära sig att förstå sig på högtalare är situationen en annan. De flesta kommer in i ämnet med inga eller begränsade förkunskaper - då är det ju sjävklart att man skall välja de bästa modellerna! På samma sätt är det självklart att amerikanerna borde byta till det metriska systemet. Som det är nu hänger aldrig amerikaner med i högtalardiskussioner. Självklarheter som man inser på någon sekund behöver de gå hem och räkna på ett dygn innan de håller med. Man måste se hela bilden, och SEN väljer man det efter förutsättningarna bästa systemet.
IngOehman skrev:Svante skrev:Dessutom är den rätt snygg teoretiskt, och väldigt användbar när man skriver kretssimuleringsprogram. I Basta! tex har jag stoppat in några extra gyratorer, bara för att det blir så mycket enklare då.
Jag kan inte se någon nackdel för den applikationen. Då borde valfri fungerande modell vara likvärdig. I matematikens väg är ju inte en gyrator ett dygg mera komplicerad än en transformator. Men att hitta en applikation där man inte ser en nackdel är väl inget bra argument? Kan du nämna någon fördel istället? (Eller i varje fall kommentera någon av de nämnda tillkortakommandena.)
PeterAkemark skrev:IngOehman skrev:PeterAkemark skrev:...Jag minns att jag använde en deriveringskrets för att tydligare se konrörelsen. Tiden var ofta väsentligt längre än 4 sekunder, mera åt 30-40 sekunder. Mycket beroende på det använda elementet. Det var det som läckte i huvudsak
Bortsett ifrån att jag håller med Svante fullständigt i hans invändning (det går ju inte att definiera vad man menar med 0 volt), så finns det ytterligare ett allvarligt fel med metoden:
Den kan inte skilja mellan en helt tät och en helt otät låda med den metod du beskriver!![]()
Båda dessa kommer att ge en mycket kort tidskonstant.![]()
I mitt fina admittans-schema ser man att man med en helt tät låda har två parallellkopplade induktanser (med mycket små förluster), medan man med en helt otät låda bara har en av induktanserna. I båda fallen är tidskonstanten således extremt kort.
Olika grader av läckage emellertid ger tidskonstanter, men: Det saknas möjlighet att veta på "vilken sida av kullen" man befinner sig, om man tillgriper en så enkel metod.![]()
Som vanligt gäller att man måste förstå ett fenomen innan man ger sig på att kartlägga det.![]()
![]()
Tumregler fungerar inte.
Vh, iö
Att leta fel verkar vara en sport hos vissa.
Jag visade på en metod som faktiskt visade om det fanns ett läckage.
Om du och Svante föredrar en annan metod för att göra samma iaktagelse så väl bekomme. Som du kanske kan förstå från ditt admittansschema så räcker det med att läckaget är tillräckligt litet för att introducera försumbara fel, vilket var målet med mätningen på den tiden.
Du har kanske någon metod som du kan upplysa oss andra med om hur du gör i din produktion av dina högtalare för att hålla en kvalitetskontroll.
Med vänliga hälsninga,
Svante skrev:IngOehman skrev:Nä, då tycker jag isåfall att volapuk är mycket finurligare!
I båda fallen är det ur mitt perspektiv sämre alternaviv än både svenska och engelska, av ett rätt givet skäl - jag talar det sämre än svenska och engelska. Det är viktigt att minnas detta! Metoder handlar inte bara om teoretiska "brahetsgrader", utan också om ursprungskunskaper. De flesta kan redan vissa språk, och då är inlärningen av ett nytt (hur bra det än är) en sämre lösning än att använda det man redan kan. Ibland är det dock nödvändigt att lära sig nya språk för att kunna kommunicera. Tycker i det fallet att engelskan är ett superbt språk, med ett enda undantag - stavningen. Jag skulle med glädje ställa upp på att vi i landet byter språk till en svensk version av engelska. En med samma talspråk, men med ändrad (vettig) stavning!
Ja, bla därför är impedansanalogier så bra, det är ju såna alla använder.
Svante skrev:Må vara att tröskeln till att lära om analogierna är lägre än tröskeln för att lära sig att prata ett språk flytande, men jag tänker helt enkelt mycket bättre med impedanser.
Svante skrev:IngOehman skrev:När det gäller att lära sig att förstå sig på högtalare är situationen en annan. De flesta kommer in i ämnet med inga eller begränsade förkunskaper - då är det ju sjävklart att man skall välja de bästa modellerna! På samma sätt är det självklart att amerikanerna borde byta till det metriska systemet. Som det är nu hänger aldrig amerikaner med i högtalardiskussioner. Självklarheter som man inser på någon sekund behöver de gå hem och räkna på ett dygn innan de håller med. Man måste se hela bilden, och SEN väljer man det efter förutsättningarna bästa systemet.
Så... Om du fick barn så skulle du lära dem... Volapuk?(Vad är det för språk egentligen?)
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Dessutom är den rätt snygg teoretiskt, och väldigt användbar när man skriver kretssimuleringsprogram. I Basta! tex har jag stoppat in några extra gyratorer, bara för att det blir så mycket enklare då.
Jag kan inte se någon nackdel för den applikationen. Då borde valfri fungerande modell vara likvärdig. I matematikens väg är ju inte en gyrator ett dygg mera komplicerad än en transformator. Men att hitta en applikation där man inte ser en nackdel är väl inget bra argument? Kan du nämna någon fördel istället? (Eller i varje fall kommentera någon av de nämnda tillkortakommandena.)
Nja, det är extra gyratorer det handlar om.
Basta! är uppbyggd kring en generell kretssimuleringsmotor. Man bygger ett ekvationssystem med lika många obekanta som man har noder. I ett sånt är det hyfsat enkelt att lägga in impedanser, strömgeneratorer och gyratorer. Spänningskällor och transformatorer är knepiga, eftersom de gör uppbyggnaden mindre "mekanisk", man måste reducera antalet noder eftersom spänningen i dem blir "låsta" till varandra. När man inser att två gyratorer efter varandra är ekvivalent med en transformator, och att en strömgenerator kopplad till en gyrator blir en spänningsgenerator blir det hela dock rätt lätt.
Svante skrev:Dessutom kan man mäta strömmen genom en komponent mha två gyratorer och spänningsmätning. Finemang, det där.
Gyratorn är iaf min bästa kompis.
Svante skrev:
Så... Om du fick barn så skulle du lära dem... Volapuk?(Vad är det för språk egentligen?)
Svante skrev:...men jag tänker helt enkelt mycket bättre med impedanser.
IngOehman skrev:Svante skrev:...men jag tänker helt enkelt mycket bättre med impedanser.
Ja, så skrev du, och nu när jag tänkt en massa på det, tror jag att jag skall testa om detta verkligen är sant, eller om det bara är "som du tror att du nog tycker"...
![]()
Du får själv avgöra! Jag ger dig frågan att svara på, ärligt förutsätter jag.
IngOehman skrev:
Nu kommer den:
-Om någon berättade för dig att han har en effektförstärkare för hifi-bruk, med en synnerligen styv utgång, tillika en styv nätdel, skulle du uppfatta detta som att de nämnda delarna är högohmiga eller låg ohmiga?
IngOehman skrev:(Jag förutsätter att du uppfattar en apparat med mjuk nätdel (respektive drivförmåga utåt) som en med den inverterande impedansen mot vad du angav vara den styva.)
Nu när du svarat på detta, snabbt, spontant och ärligt, ber jag dig svara på vad en person menar som säger att hans industrirobot har ett styvt agerande? Och vad betyder det när han säger att han var missnöjd med den förra han hade, för att den var för mjuk?
Vilken av dem hög- respektive lågohmig? Vilken är en generator av läge och vilken är en kraftgenerator?
IngOehman skrev:
Haltar din impedansmodell nu?![]()
IngOehman skrev:
Jag (som tror jag vet dina svar redan i förväg) tycker de illustrerar att det inte alls är så självklart att impedansanalogin är så intuitiv som dess tillskyndare brukar antyda (alltså argumentet att det är "lätt" att förstå att rörelse är ström och att kraft är spänning).
De allra flesta som skall hantera den mekaniska världen med impedansanalogin, har svårt att förlika sig med att en stor tung och stark robot med oerhört hård lägesåterkoppling, faktist är en mekaniskt högohmig grunka (förutsatt att den skall dömas efter impedansanalogins begrepp).
IngOehman skrev:
En helt lealös robot utan återkoppling och med strömdrivna motorer (en robot som fladdrar helt okontrollerat men är lättstoppad och oerhört störkänslig (mot yttre krafter)) är däremot mekaniskt lågohmig! (Igen: Förutsatt att den skall dömas efter impedansanalogins begrepp.)
IngOehman skrev:
Det verkar som om impedansanalogin trots allt känns bakvänd för de flesta.![]()
![]()
![]()
IngOehman skrev:
När man i hifi-kretsar säger en "styv förstärkare" så menar man ju en lågohmig, men det alla (eller?) skulle kalla för en mekaniskt styv grunka - är faktiskt en extremt högohmig sak - om man använder impedansanalogin!
IngOehman skrev:
Är den verkligen så självklar och lättbegriplig den där impedansanalogin - ens i rena mekaniska system?
Jag är tveksam...
IngOehman skrev:Det är ju det faktum att du svarade att den styva förstärkare var en lågohmig, som du borde reflektera över! (Även det det svar jag trodde du skulle avge.)
I den impedansmodell du förespråkar är ström och rörelse motsvarigheter. Spänningens motsvarighet är kraft.
Svante skrev:Ja, jag tror vi drar ett streck där och slutar kontaminera tråden med OT.
Svante skrev:Men jag noterar att du inte riktigt får din modell att sträcka sig ända ut i den akustiska världen...
manw skrev:IngOehman, finns din modell dokumenterad någonstans (likt Svantes modell finns dokumenterad i KTH's ELAK-kompendium)?
Edit: Modelldiskussionen är ju intressant, men kanske skulle haft en egen tråd. Kanske lite för mycket pajkastning i min smak, fast principdiskussionen var ju intressant
manw skrev:IngOehman, finns din modell dokumenterad någonstans (likt Svantes modell finns dokumenterad i KTH's ELAK-kompendium)?
Svante skrev:Ja, man kan väl slå fast detta iaf:
-Båda analogierna beskriver samma verklighet och med samma noggrannhet.
-Ingen av analogierna är mer "rätt" än den andra.
-Impedansanalogier är klart vanligast i litteraturen.
-Gyratorn är ett element som många har svårt att förstå.
Och så det som vi är oeniga om:
-Impedansanalogier är lättast att förstå.
-Admittansanalogier är lättast att förstå.
... och där finns det ju uppenbarligen ingen objektiv sanning. Jag vet heller inte om det är meningsfullt att diskutera vilket som är bäst. Vet man att båda finns är det väl bäst att bilda sig en egen uppfattning. Jag har en känsla av att jag inte kommer att kunna övertyga dig (IÖ)iaf.![]()
Jag har fö märkt att du ofta talar om fjädringskonstanten k i stället för kompliansen C (som övriga högtalarvärlden gör). Är det för att det är så ologiskt att kalla spolen (som det blir i admittansschemor) för C?
IngOehman skrev:Det stämmer, det vill säga...
Det stämmer inte alls! Tumregler av det slaget suger verkligen.
Det som stämmer är att det finns en resonans i ett basreflexsystem,
och skall man vara noga är det till och med två polpar (fyra poler). Fast
poler finns det ju i slutna lådor och i baffelhögtalare också, två respek-
tive tre.
Vilka Q-värden de får bestäms dock av dimensioneringen, och det är en
villfarelse/myt att Q-värdet för det lägre polparet för basreflexhögtalare
skulle typiskt vara 5-9. (Vilket alla tycks tro nuförtiden, när man ju till
och med ofta behöver mata in Qh för hand i simuleingsprogram som
används för att beräkna hur högtalare beter sig, och 7 är nog det mest
vanliga default-värde jag sett.)
Det vill säga, det är det inte alls en myt att Qh ofta är runt 7. Men Qh är
inte en verklig faktor, utan en sorts ansats - en fingerad parameter. En
sorts inre beteende som kan mätas utan att finnas.
Den kan definieras som "det Q-värde man hade haft, om baselementet
hade matats av en negativ impedans exakt lika stor som talspoleimpe-
dansen". Eller om man hellre vill - "om baselementet hade ersatts av en
hård plugg".
Men - även om Qh inte är uppåt 10 i verkligheten utan mycket lägre (om
det är ett väldimensionerat system) så talar vi fortfarande om ett Q-vär-
de som är högre än de vi ser i de flesta slutna lådor (som brukar ligga
mellan 0,6 och 1,0), men inte säkert högre än de vi ser i open-baffle-
designer, som kan ligga på både 2 och 3.
...
Vh, iö
steveo1234 skrev:Bara en liten fundering: Sicket tråd!
Att det ens finns forum där amatörer som jag kan läsa och ta del av diskussioner på denna nivån är ju helt fantastiskt! Tack till er alla som gör det möjligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster