Hur lång ska en hörbart färgande högtalarkabel vara?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maan8517

Hur lång ska en hörbart färgande högtalarkabel vara?

Inläggav maan8517 » 2006-11-30 23:34

Jag har blivit lite nyfiken på det här med högtalarkablar så jag tänkte testa i helgen om jag kan höra skillnad på två kablar.

En av kablarna blir nog en 3-meters EKK. Den andra en EKUA eller motsvarande väldigt tunn kopparkabel. Nu till frågan: är det nån som vet hur lång kabeln ska vara för att jag helt säkert ska höra skillnad?

Det är en denon 2805 som driver och ett par Audiopro black diamond (4 ohms basreflex tror jag). Svante har gjort en uträkning i tråden "Vilken Interconnect- resp Högtalarkabel tycker du är bäst?" men jag undrar hur mycket tonkurveförändring jag behöver för att säkert höra skillnad? Hur lång ska min EKUA vara?

/Mattias

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-30 23:40

Skit i längden. Enklaste sättet att höra skillnad är att dra isär ledarna. Dra isär dom helt och dra dom med några decimeters mellanrum.

Jag hade innan jag bytte till EKK extremt mångakardeliga kablar där ledarna gick helt separat. Såg för jävligt ut och jag hade hört att EKK skulle man ha. Jag hade inte väntat mig någon sörre skillnad alls, jag köpte nya mest för att få ordning. Kopplade in EKKn och lyssnade. Helvete, vad annorlunda det lät! Hade jag kopplat rätt? Var något fel innan, satt alla sladdar som dom skulle? Stängde av och bökade bakom högtalarna och kopplade om igen. Jo, skllnaden var faktiskt.se så stor!

Har senare jämfört EKK med vanlig lampsladd (RKK?). Ingen hörbar skillnad, i alla fall inget som märks så direkt. Kanske vid en snabb omkoppling.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-11-30 23:49

Det ska jag definitivt testa isåfall. Vad är det som händer med ljudet när jag gör det? Jag skulle kunna testa en lång kabel för att sedan dra isär den kanske? Vad ska jag förvänta mig för förändring?

Jag tänkte ha kabeln så lång så att effekten blir väldigt tydlig. Vad tycker du? Räcker 25 meter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur lång ska en hörbart färgande högtalarkabel vara?

Inläggav Svante » 2006-12-01 00:54

maan8517 skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med högtalarkablar så jag tänkte testa i helgen om jag kan höra skillnad på två kablar.

En av kablarna blir nog en 3-meters EKK. Den andra en EKUA eller motsvarande väldigt tunn kopparkabel. Nu till frågan: är det nån som vet hur lång kabeln ska vara för att jag helt säkert ska höra skillnad?

Det är en denon 2805 som driver och ett par Audiopro black diamond (4 ohms basreflex tror jag). Svante har gjort en uträkning i tråden "Vilken Interconnect- resp Högtalarkabel tycker du är bäst?" men jag undrar hur mycket tonkurveförändring jag behöver för att säkert höra skillnad? Hur lång ska min EKUA vara?

/Mattias

Ska du vara säker på att alla hör det vid omkoppling bör det nog vara minst 1 dB skillnad. Ska det vara så mycket att svensson reagerar om någon har ändrat när han var borta på jobbet behövs det nog 5 dB.

1 dB motsvarar en spänningsändring på 10^(1/20)=1,12 ggr.
5 dB motsvarar en spänningsändring på 10^(5/20)=1,78 ggr.

Om högtalaren har en hög maximpedans (det brukar de ha, någonstans finns nog en topp på 20-40 ohm) och en minimiimpedans på 4 ohm så behöver serieresistansen vara 0,12*4=0,49 ohm resp 0,78*4=3,11 ohm.

Lampsladd har tvärsnittsarean 0,75 mm², koppar har en resistivitet på 17 nanoohmmeter, vilket betyder att de två ledarna i en meter lampsladd tillsammans får resistansen 2*17e-9/0,75e-6=0,045 ohm.

För att komma upp i 0,49 ohm behövs då 0,49/0,045=11 meter lampsladd.
För att komma upp i 3,11 ohm behövs då 3,11/0,045=69 meter lampsladd.

Byt gärna siffror till annan tvärsnittsarea eller tonkurvepåverkan, den som önskar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-01 01:45

Glöm inte att redovisa vad du kom fram till! :D

/slrt
admin

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-01 02:36

Jag har hört att 1km sprängtråd är hörbart.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 10:09

Inget svar på frågan men..

längder på 1-2 meter har gett hörbara skillnader i tester jag gjort.

/Peter

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-12-01 10:36

Det var "svensson kommer hem från jobbet" förändring jag eftersökte, tack Svante. Jag får nog köpa en hel kabelrulle! Jag ska försöka hinna handla och koppla upp i helgen så jag återkommer givetvis med lite intryck då.

Är det nån som kan gissa hur långa de isärdragna ledarna ska vara? Jag har läst att isärdragna ledare är passande på Öhmans högtalare för längder 0-2 meter, så man måste väl anta att det ändå är rätt långa som behövs. Men det kanske blir nån filtereffekt så att effekten är dramatisk ganska fort?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-01 11:22

Vill du åt skillnaden som kommer sig av hög resistans är det väl enklast att helt enkelt koppla in ett seriemotstånd?

Då får du automatiskt ljudet av en rörförstärkare, nästan gratis! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-12-01 12:11

Det är väl mer än serieresistans i en kabel? Jag har väl lite induktans och skineffekter och sådana saker? Räknexemplet ser jag mer som något som garanterar mig ett hörbart fel så att jag får en bra utgångspunkt.

Tanken var väl att jag tar en så lång dålig kabel att jag lätt kan höra den blint jämfört EKK eller så, för att sedan korta ner kabeln till hälften eller nåt och lyssna igen.

Flummig idé kanske men jag vill få en subjektiv kvantifiering av vad kabelval betyder. Jag vet att om man seriekopplar en LCR krets så får jag ändringar så det känner jag inte för att kolla.

För övrigt: vad händer när jag drar isär ledarna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-01 12:13

maan8517 skrev:Det är väl mer än serieresistans i en kabel? Jag har väl lite induktans och skineffekter och sådana saker? Räknexemplet ser jag mer som något som garanterar mig ett hörbart fel så att jag får en bra utgångspunkt.

Tanken var väl att jag tar en så lång dålig kabel att jag lätt kan höra den blint jämfört EKK eller så, för att sedan korta ner kabeln till hälften eller nåt och lyssna igen.

Flummig idé kanske men jag vill få en subjektiv kvantifiering av vad kabelval betyder. Jag vet att om man seriekopplar en LCR krets så får jag ändringar så det känner jag inte för att kolla.

För övrigt: vad händer när jag drar isär ledarna?

Mitt räkneexempel modellerade bara serieresistansen.

När man drar isär ledarna ökar induktansen och minskar kapacitansen. Väl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-12-01 12:25

Precis, serieresistensen ser till att kabeln garanterat fungerar illa vilket är en sak jag vill uppnå.

Angående särdragna ledare: Jag tänker att induktansen i en spole bildas ju när ledarna går bredvid varandra åt samma håll. I en kabel så går ju strömmen åt olika håll i de 2 ledarna? Alltså borde effekten av att ha kablar nära varandra vara minskad induktans (ökad kapacitans?). Har jag tänkt rätt då? Alltså ökar induktans och minskar kapaciatans om jag drar isär dem.

Ökad induktans betyder att jag minskar höga frekvenser till slut eller?

manw

Inläggav manw » 2006-12-01 12:43

Ja, det var väl just detta med induktansen som Max_Headroom hade upptäckt i sina empiriska studier ovan.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-01 14:46

maan8517 skrev:Precis, serieresistensen ser till att kabeln garanterat fungerar illa vilket är en sak jag vill uppnå.

Angående särdragna ledare: Jag tänker att induktansen i en spole bildas ju när ledarna går bredvid varandra åt samma håll. I en kabel så går ju strömmen åt olika håll i de 2 ledarna? Alltså borde effekten av att ha kablar nära varandra vara minskad induktans (ökad kapacitans?). Har jag tänkt rätt då? Alltså ökar induktans och minskar kapaciatans om jag drar isär dem.

Ökad induktans betyder att jag minskar höga frekvenser till slut eller?

Jajemen.

Och jajemen om induktansen sitter i serie med lasten.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-01 17:05

maan8517 skrev:Jag tänker att induktansen i en spole bildas ju när ledarna går bredvid varandra åt samma håll.

Hm. Jag tänker nog att det är en sluten strömslinga med en area, och ju större area och ju fler varv desto större induktans.

Vi kanske menar samma sak men tänker olika... :?: :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 17:21

Piotr skrev:Inget svar på frågan men..

/Peter

Jag tror inte på det! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 17:48

Nefilim skrev:

/Peter

NÄHE!

SÅ du kallar mig lögnare eller inbillsk?

/Peter, arg för tillfället!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-01 18:30

Piotr skrev:
Nefilim skrev:

/Peter

NÄHE!

Mja då är det ju så att om man har torrt på fötterna så är det bäst att redovisa hur testet gick till, så att alla kan bedömma om det var vettigt utfört. Tills dess tvivlar jag också.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-01 18:32

Blir det basen som påverkas mest om man kör med för vek kabel eller kan man höra skillnad i dom högre frekvenserna också?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 18:55

Svante skrev:
Piotr skrev:
Nefilim skrev:

/Peter

NÄHE!

Mja då är det ju så att om man har torrt på fötterna så är det bäst att redovisa hur testet gick till, så att alla kan bedömma om det var vettigt utfört. Tills dess tvivlar jag också.

Men Svante, du och jag har ju redan fört precis denna diskussion, minns du inte? Jag har redogjort för dessa test flera ggr. Ska se om jag hittar ork att dra det igen... minns ej vilken tråd jag drog det i.

Du kanske minns att du den gången uttryckte dig på ett liknande sätt som Nefilim, och att jag väste till åt dig också?

Jag tycker det är oförskämt att påstå att nån ljuger utan att sätta sig in i vem personen är, vad den kan, vad den gjort och så vidare.

Att jag blir upprörd är helt enkelt att jag vet en sak som är sann och sedan kommer en ignorant person och kallar mig för lögnare eller inbilsk. Du kallade mig inte för lögnare men föreslog att jag inbillade mig det jag hörde.

Vet ingen annan bransch eller hobby där folk så ofta måste "bevisa" sina erfarenheter.. om folk vill lära sig får dom väl för f-n vara lite intresserade och anstränga sig själva. För tio-femton år sedan så hade jag inte de kunskaper jag har idag men inte f-n hoppade jag på folk och kalalde dom för lögnare för det när de presenterade saker som jag inte förstod eller hade erfarenhet av. Det finns mycket som är möjligt som folk inte har en aning om.... det fanns en tid när jorden var platt och man vart hånad som kirurg om man tvättade händerna innan man skar upp sin patient..

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 19:04

Piotr skrev:
Nefilim skrev:[quote=".
r

NÄHE!

/Peter, arg för tillfället![/quote]

Jag har inte kallat dig för lögnare! Skrev bara att jag inte tror på det! :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 19:08

Nefilim skrev:
Piotr skrev:
r

NÄHE!

Jag har inte kallat dig för lögnare! Skrev bara att jag inte tror på det! :wink:[/quote]

Å bilen går bra?

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 19:13

Piotr skrev:
Nefilim skrev:
Piotr skrev:
r

NÄHE!

Jag har inte kallat dig för lögnare! Skrev bara att jag inte tror på det! :wink:

Å bilen går bra?

/Peter[/quote]

Nu tycker jag att du ska ta din medicin och gå till sängs, eller försöka nyktra till! :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 19:18

Och jag tycker du ska sluta snacka skit och bete dig som den vuxna (åtminstone till åldern) människa du är.

Man ska inte moppsa upp sig mer bakom dataskärmen än vad man skulle gjort i verkliga livet... ett tips!

Så, om du kammar dig å skärper till dig så är du välkommen tillbaka annars ber jag dig hålla dig utanför mina diskussioner tack!

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 19:21

Piotr skrev:Och jag tycker du ska sluta snacka skit och bete dig som den vuxna (åtminstone till åldern) människa du är.

Man ska inte moppsa upp sig mer bakom dataskärmen än vad man skulle gjort i verkliga livet... ett tips!

Så, om du kammar dig å skärper till dig så är du välkommen tillbaka annars ber jag dig hålla dig utanför mina diskussioner tack!

/Peter

Ehhh? :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 19:30

Eeeh!

Kanske du som behöver nyktra till, sova eller ta din medicin innan du fortsätter släppa ifrån dig dumheter och oförskämdheter.

Lyft nivån annars skippar vi det här!

/Peter

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-01 19:48

Är det bara jag eller har någon tappat nappen?

manw

Inläggav manw » 2006-12-01 19:53

Näää, aj, sluta kasta sylt!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 20:46

Tyvärr så fattar jag ingenting? Vad har jag sagt??Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-01 21:16

Måste alltid trådar om kabel alltid balla ur?

Piotr, måhända att du har kommit fram till något, måhända att du säger vad du kommit fram till.
Det är skillnad på att säga att du har fel och att säga att du medvetet ljuger.

Det är lite trist att vi alltid ska komma in på blindtester men det ligger en sanning i att så länge som du inte redovisat för hur du kom fram till saken så kan man ifrågasätta sanningshalten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 21:23

Nefilim,

"Tyvärr så fattar jag ingenting? Vad har jag sagt??"

Skojar du? Ok vi tar det från början...

Jag informerar om att vid tester har det varit hörbara skillnader mellan olika kablar vars längd låg omkring 1-2m varpå du skriver;

"Jag tror inte på det!"

Detta tolkar jag som att du inte tror på vad jag säger... har du nå förslag på ett alternativt tolkningssätt? Jag gör "misstaget att använda ordet lögnare som du ju inte använt direkt men...

Jag frågar då om du kallar mig för lögnare eller inbillsk varpå du halt svarar;

"Jag har inte kallat dig för lögnare! Skrev bara att jag inte tror på det!"

Jaha, å vad f-n menar du med det då?
Fjamsigt skrotprat är vad jag kallar det... varpå jag frågar hur bilen går som tillför ungefär lika mycket som dina rader... capish?

Nästa kommentar från dig;

"Nu tycker jag att du ska ta din medicin och gå till sängs, eller försöka nyktra till!"

Detta är oförskämt och tillför ännu mindre till diskussionen än dina tidigare oförskämdheter. Du skulle inte säga dom orden till mig ansikte mot ansikte och då anser jag det moppsigt att sitta vid tangentbordet och vara kaxig (du kanske tyckte du var lustig?)

Folk som oprovocerat säger dom orden till mig vänder jag uppåner på och smiskar på stjärten.

Du kunde ju som alternativ varit trevlig och intresserat frågat mer om mina erfarenheter i stället för att bete dig som du nu gjort. Jag nu en känsla av att du är mer på muckarhumör än vad du är genuint intresserad att diskutera audio.

Jag ser det som jag gav dig en chans att vända diskussionen men upplever inte att du tar den.

Trampar man på nåns tår kan det vara läge att iakta viss taktkänsla om man nu inte vill ha ett tjafs som detta.

Förstår du nu Nefilim?

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 21:28

tvett skrev:Måste alltid trådar om kabel alltid balla ur?

Piotr, måhända att du har kommit fram till något, måhända att du säger vad du kommit fram till.
Det är skillnad på att säga att du har fel och att säga att du medvetet ljuger.

Det är lite trist att vi alltid ska komma in på blindtester men det ligger en sanning i att så länge som du inte redovisat för hur du kom fram till saken så kan man ifrågasätta sanningshalten.

Ja men då är ju jag enligt påhopparen inbillsk i såna fall eller hur? Skitprat..

För övrigt HAR JAG redovisat tester tidigare som jag redan nämnt... missade du det???

Man kan ju ifrågasätta sanningshalten i allt och är man genuint intresserad så bör man iakta en annan attityd än den som Nefilim visar upp.

För övrigt så är det helt ovidkommande för min del om vi snackar kablar, CD spelare, mikrofoner eller kaffe. Om nån okunnig människa hoppar på mig utan taktkänsla så reagerar jag i princip likadant.

Så det så! :)

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 21:31

Jag förstår.

Vad ja menar med : -"jag tror inte på det" Det är precis vad jag menar! Jag tror inte att man kan höra skillnad på 2 så korta kablar! Kan tyvärr inte acceptera det! Det går utanför min tro och lyssningserfarenhet! Tyvärr.

Dessutom har jag absolut inte gått in för att "göra ned " dig som person!
Tror inte jag skrivit så heller! Vad jag egentligen reagerade mot, var att du var så tydlig på denna punkt, att du tydligt kan höra skillnader på så korta längder.. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 21:43

Nefilim skrev:Jag förstår.

Vad ja menar med : -"jag tror inte på det" Det är precis vad jag menar! Jag tror inte att man kan höra skillnad på 2 så korta kablar! Kan tyvärr inte acceptera det! Det går utanför min tro och lyssningserfarenhet! Tyvärr.

Dessutom har jag absolut inte gått in för att "göra ned " dig som person!
Tror inte jag skrivit så heller! Vad jag egentligen reagerade mot, var att du var så tydlig på denna punkt, att du tydligt kan höra skillnader på så korta längder.. :wink:

Ja, du saknar erfarenhet av liknande resultat och därför finns inte bakterier och jorden är fortfarande platt eller hur?

Klart som fan jag är tydlig på denna punkt... kablarna hadde ju för bövelen en längd däromkring.

Eftersom jag VET att det kan förekomma hörbara skillnader vid sådana längder och jag hävdar att jag kommit fram till det i tester och du säger vad du säger så ÄR det ju riktat mot mig som person.

Det betyder ju (som jag tidigare sagt) att jag antingen måste vara inbillsk eller att jag ljuger eller hur?

Upplysningsvis fans det en tid när jag resonerade som du men det var då det.. Har haft folk hemma som trott som du tills dom själva får höra. Stort haksläpp och kommentarer som "det var som fan, det trodde jag verkligen inte". Inte stort haksläpp för att det är stor skillnad men att skillnaden finns där klart hörbar utan minsta tvivel.

Jag VET att du inte skulle resonera som du gör om du 1) kände mig och 2) lyssnat vid dessa tester.

/Peter - inte så arg längre.. men lite!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-01 21:52

Ja, jag har missat detta test.

Jag har bara en fråga. Var det ett blindtest eller visste du vad du lyssnade på? Det är en retorisk fråga och jag vill inte på nåt sätt sätta igång en diskussion.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-01 22:34

Piotr skrev:
Svante skrev:
Piotr skrev:
Nefilim skrev:

/Peter

NÄHE!

Men Svante, du och jag har ju redan fört precis denna diskussion, minns du inte? Jag har redogjort för dessa test flera ggr. Ska se om jag hittar ork att dra det igen... minns ej vilken tråd jag drog det i.

Du kanske minns att du den gången uttryckte dig på ett liknande sätt som Nefilim, och att jag väste till åt dig också?

Jag tycker det är oförskämt att påstå att nån ljuger utan att sätta sig in i vem personen är, vad den kan, vad den gjort och så vidare.

Att jag blir upprörd är helt enkelt att jag vet en sak som är sann och sedan kommer en ignorant person och kallar mig för lögnare eller inbilsk. Du kallade mig inte för lögnare men föreslog att jag inbillade mig det jag hörde.

Vet ingen annan bransch eller hobby där folk så ofta måste "bevisa" sina erfarenheter.. om folk vill lära sig får dom väl för f-n vara lite intresserade och anstränga sig själva. För tio-femton år sedan så hade jag inte de kunskaper jag har idag men inte f-n hoppade jag på folk och kalalde dom för lögnare för det när de presenterade saker som jag inte förstod eller hade erfarenhet av. Det finns mycket som är möjligt som folk inte har en aning om.... det fanns en tid när jorden var platt och man vart hånad som kirurg om man tvättade händerna innan man skar upp sin patient..

/Peter

Jamenhoppsan. Jag tror jag skriver för mycket... :oops: Det ringer några svaga klockor, men jag minns ganska illa...

Hursomhelst så var väl allt han sa att han inte trodde på det. Det är väl inte riktigt samma sak som att kalla dig något. Tycker ju jag, alltså.

Det är ju så, att ju svårare en sak är att tro på, desto tydligare måste man visa att den är sann. Det ligger liksom i sakens natur.

Det handlar inte om misstro mot dig som person, tror jag, utan om att man vill veta hur det är.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 22:35

Nej, inte blindtest.

Är det så att jag inbillade mig då?

Haha!

Ok... jag har gjort MÄNGDER med blindtester där jag plockat ut agnar från vete. Det har då varit frågan om mikrofonförstärkare till Earthworks QTC1 och Rödes stora rörmickar samt olika digitala källor. Jag har där överbevisat en av mina skeptiska vänner att jag ffaktiskt hör det jag hör och kan plocka ut även i blindtest. Vi har dock aldrig haft möjlighet att testa nivåmatchat.

Då skriker plattjordsannhängarna "not valid not valid". Grejen är den att vi brukade lyssna på grejorna i lugn och ro först på olika nivåer såklart och med blandat material. Hör man inte tydlig skillnad i dessa öpna test är det ju ingen ide att gå vidare. Jag har dock ALDRIG hört två apparater som låter lika. För länge sen när riggen var av medioker kvalitet hade den inte upplösning nog för att skilja kablar men dock allt annat. På den tiden trodde jag INTE det var hörbar skillnad på kablar helt enkelt därför att jag inte hade lyssnat på en högupplöst anläggning ännu.

När man identifierat apparaterna identitet så kan man inom vissa gränser höra skillnaden TROTS att man inte lyssnar nivåmatchat. Det har normalt alltså inte handlat om att bara kunna skilja de två kombatanterna åt utan att säga VILKEN SOM ÄR VILKEN utifrån det specifika ljud som apparaterna besitter.

Ett gäng sådana tester där både jag och en musikerpoalare hört skillnad och även våra totalt ointresserade damer grundade ett självförtroende för vad jag kan höra och inte. Jag har aldrig haft intresse av att höra skillnad, den bara finns där. Jag är totalt prestigefri och hatar snobbism. Min anläggning har sett ut som ett ***** i tio år men låter förbannat bra i regel. :) Blandat dyra komponenter med billiga det mesta hembyggt.

När jag till slut fick höra ett kabeltest mellan Supra Ply och en dyr Audioquest blev jag pånytt intresserad av kabelfippel pga. Audioquesten hade en naturloighet som den mångkardeliga Supran inte hade. Skulle aldrig pröjsa för en sån kabel med polarn köpte den och det var han som var initiativtagare till testen.

Tänkte att det var dags att testa foliekabelkonceptet som en norrlänning tippsat om några år tidigare. Tidigare hade jag testad strippad EKK med hockeyskosnören som isolering i 2-meters längd och den lät lite renare än Supra Ply. Skalade av en spole på kopparfolie och kopplade in den helt naken till stereon. Där kom den där "vafaan" känslan för det här var mer än jag erfarit tidigare. VAD som gett skillnaden var jag osäker på men att den fanns där var helt utan tvivel.

Musikerpolaren aka Skeptikern kom ver för att blindtesta mig... han var ju säker på att jag inte skulle höra nån skillnad.. dock visste han med säkerhet att jag hade bättre öron och analytisk förmåga än vad han själv hade.

För att bekanta oss med det hela så började vi med att lyssna öppet först Plyn och sedan över till foliekabeln. På med första låten och polarn utbrister det vanliga när folk hör något dom inte förväntar sig "va faan". Skillnaden var så öppenbar att han övergav sin plan på att motbevisa mig i ett blindtest. Varför skulle han bevisa att jag inte hörde det som var helt solklart för honom helt plötsligt.

Frågan är således inte om det kan vara hörbar skillnad på rimliga kablar i korta längder... frågan är VAD som ger dessa skillnader. I Hifinew&RRW publicerades för några år sedan ett test där man körde bredbandiga pulser (tror det var nån form av brus signal... ah fan jag minns inte) över en 5 meters längd av vitt skillda kabeltyper. Man kunde där se ett spänningsfall över kabeln som INTE var linjär. Distortionsprodukterna låg runt 80-90dB ner.

Det finns massa typer av distortion och sen har vi såklart resistans, kapacitans samt induktans som de parametrar som rimligtvis bör ha störst effekt på signalen som går över kabeln. Hög induktans rullar av diskanten, hög resistans ger en impedanssberoende dämpning över frekvensbandet och påverkar basens fundamentalresonans dvs. dämpfaktorn eller "Q".

Skineffekt, strömhopp mellan kardeler samt "magnetostriktion" (heter det så) är fenomen som ger en påverkan om än en svag sådan.

Hög kapacitans i en kabel kan va mariga för vissa slutsteg och kan dra igång steget i oscillation som orsakar modulation av audiosignalen.

Jag VET att jag har hört skillnad på kablar många gånger men har inte en aning om varför denna skillnad finns där.

Puh! Nu pallar jag inte mer. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 22:40

Jamen Svante,

vill man veta hur det är så är det ju en dålig början att öppet misstro den man snackar med eller hur?

Alla vuxna människor bör ju ha en viss öppenhet och ödmjukhet inför det okända... tycker ju jag då! :D Bör ju inte kännas helt orealistikt att man dyker på ny kunskap under livets gång..

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 22:44

En ögonöppnare (öronöppnare kanske) för skeptiker kan ju vara de mängder med rapporter om samma lyssningsintryck vid öppna tester. Dvs. några personer utan prestige som lyssnar på två apparater öppet utan att tala under testets gång. Man för anteckningar eller memorerar och kollar sedan på resultaten efter testet..

För mig så ter det sig störtlöjligt när folk ifrågasätter på det vis som tex. du Svante och Nefilim har gjort... men det är ju min reaktion med facit i hand.. ;) Ni har ju inte sett facit än, det vet inte ni men det vet jag och därför eftrlyser jag mer ödmjukhet från "er".

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 22:58

Än löjligare blir det hela när jag kolalr in på en annan tråd om kablar och finner denna post från Nefilim;

"Bäst? Nja vet faktiskt inte. EKK är mycket bra. Även Supra Ply.

Plockade fram ett par Intermezzo Cogan Hall, den med kopparrören. Vete fan om inte den i mina öron ändå är bäst! Köpte dessa begagnade för ett antal år sedan för ett spottstyver.

Lite stela och man får även tänka på hur man böjer den, för de har luft som dielektrikum."

Då har alltså herr Nefilim själv hört skillnad på kablar men bestämt att gränsen går vid hans kablar i hans anläggning. Om nån hör skillnad på kortare kablar än han, ja då är det lögn och förbannad dikt hela rasket.

Hade ju varit snyggare om Nefilim var en nejsägare totalt.

Nefilim kan ju betänka att det finns lyssningsrum som har högre upplösning än vad hans har, högtalare med mindre distortion än vad han har och sist men inte minst (huga huga om så skulle vara fallet) personer med bättre hörsel än vad han har..

Nefilim, hur mycket bänkar du (en repetition i bänkpress)??

Om Haakan tar 100kg+ det du tar, är han en lögnare då?

Om du bara kan komma en gång med tanten är jag då en lögnare om jag kan få multipla orgasmer?

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 23:06

Nefilim, hur mycket bänkar du (en repetition i bänkpress)??

Om Haakan tar 100kg+ det du tar, är han en lögnare då?

Om du bara kan komma en gång med tanten är jag då en lögnare om jag kan få multipla orgasmer?
:roll: :roll: :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-01 23:14

Mina uppfattningar är de följande:

1. Om man vill vara säker på att i blindtest kunna skilja två grunkor från varandra behöver man väldigt bra programmaterial, ha en bra lyssningsdag, och ha tonkurveskillnader om >0,1 dB att lyssna efter. Det betyder (beroende på högtalare) någon eller ett par meter EKUA, mindre om högtalarna är svåra. Kraven på anläggningen är svårast att ställa - ty vissa sorters fel hörs tydligare i en anläggning med specifika olinjäriteter! (Kaskadkopplade fel kan vara överkvadratiskt värre än bara felet, nämligen. :o )

2. Det går inte att utesluta att man kan höra förändringar som beror av annat än linjära förändringar. I synnerhet inte om man inte vet att lyssningen skett med en 100% stabil förstärkare och i en miljö absolut fri från HF (=där det är omöjligt att ta emot radio eller ringa med mobiltelefon).

3. Om man vill att någon annan skall tro på något man säger att man säkert hört, är det en fördel att ha lyssnat blint. Inte på grund av att det finns skäl att tro att något talar osanning, men på grund av att man vet att man kan höra (läs; uppleva) extremt stora skillnader mellan A och A, när INTE blindtest tillgripes. Jag tror därför att den som säger sig inte tro på en rapportering, inte skall tolkas som en person som misstror (beskyller för lögn), utan som en person som håller sig agnostisk i väntan på att starkare bevis presenteras.

4. Man måste skilja mellan de skillnader som kablar ställer till med hörmässigt på grund av hur de påverkar signalen när den passerar kabeln, och de skillnader som uppkommer om kabeln belastar en förstäkare som har tveksam drivförmåga. Jag har till exempel stött på en förstärkare som började brusa fullt hörbart (på grund av istabilitet i ultraljudsområdet) när en specifik kabel på 1 meter anslöts 8O . Man behövde i det fallet inte ens spela musik för att kunna avgöra vilken kabel som var ansluten. :wink: Vid försiktigare problem brukar brusmodulationen följa diskantenergin, och då kan bruset vara hörbart bara när musik spelas.

5. När man drar isär kablarna så ökar serieinduktansen, samtidigt som parallellkapacitansen minskar. Det kan höras på två sätt - ändrad* diskantnivå (vilket kan uppfattas som allt mellan dovare ljud till mjukare och mera högupplöst diskant, lite beroende på vad för andra prylar som sitter i kedjan) eller renare diskantregister. Det senare är MYCKET ovanligt, och blir fallet endast då synnerligen otillfredsställande förstärkare har använts.

Precis som Max berättar är det inte alls ovanligt att det går att höra effekter av isärdragna poler om kabeln är några meter lång (i blindtest).

Precis som Piotr berättar kan man höra skillnad mellan två korta kablar, men inte under vilka förutsättingar som helt. Man skall dock minnas att en rapportering är en rapprotering och inget annat. I detta fall påstod inte att erfarenheten tillägnats blint, ej heller påstods att orsaken var linjära fel.

Finns som jag ser det inget skäl att misstro rapporten, ej heller att tro den. (Jo, det finns skäl att tro på upplevelsen, eftersom personen som rapporterat den är erkänt hygglig). Vad sedan upplevelsen beror på kan man inte veta utan att ha undersökt det. Jag utesluter ingenting.

Jag ser rapporteringen som en grund till en tes - en som kan testas om man önskar gå till djupen med den. Så gör man ju i den vetenskapliga världen. Bara för att teser är obevisade behöver de inte vara ointressanta. Det avgör var och en själv! :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Det kan tilläggas att ändrad diskantnivå inte nödvändigtvis behöver betyda entydigt lägre nivå. I vissa fall (beroende på högtalarens impedanskurva i diskantregistret) kan faktiskt nivån ÖKA lokalt av den högre serieinduktansen. Även krokig tonkurva kan uppstå.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-01 23:30

Piotr skrev:Jag VET att jag har hört skillnad på kablar många gånger men har inte en aning om varför denna skillnad finns där.

Puh! Nu pallar jag inte mer. :)

Nej, egentligen inte jag heller.

Jag har förut länkat till den här lilla videosnutten:

http://www.media.uio.no/personer/arntm/McGurk_english.html

...när jag velat visa varför man MÅSTE blindtesta om man ska vara säker på sin sak. Visste jag inte bättre så skulle jag säga att jag VET han byter konsonant så fort jag blundar.

Icke-blinda tester är utmärkta om man vill skaffa sig en gissning. Men mer än en gissning blir det inte, speciellt inte om skillnaden är liten.

Jag kräver heller inte bevis av dig. Du har ingen skyldighet att prestera sådana. Däremot kräver jag blindtest om jag ska tro på dig när du säger att du hör 2 meter kabel. Eller en rimlig fysikalisk förklaring. Detta eftersom jag vet hur svagt hörselsinnet är och hur lätt människor i allmänhet blir vilseledda av annat än ljudet.

Går du inte med på det kravet, så får du finna dig i att jag inte tror på dig. Om du tolkar det som att jag kallar dig lögnare eller inbillsk, så är det tråkigt, men ditt val. För mig är det inte dig som person jag tvivlar på, utan människors förmåga att höra i allmänhet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-01 23:46

Ingvar: Ja, det där var ju solklart.

Vill bara tillägga att precis så där betedde sig en förförstärkare som jag byggde i tonåren. Den hade en TL071 som fick driva linjeutgången direkt. Jag tror jag sköt en diskant med den.

IngOehman skrev: Jag har till exempel stött på en förstärkare som började brusa fullt hörbart (på grund av istabilitet i ultraljudsområdet) när en specifik kabel på 1 meter anslöts 8O . Man behövde i det fallet inte ens spela musik för att kunna avgöra vilken kabel som var ansluten. :wink:

Vill också tillägga att jag är medvetet lite "antikabelrabiat" eftersom skillnaderna mellan kablar knappast kan vara annat än små (vilket förstås är min subjektiva uppfattning)om det inte finns minst ett gravt fel i anläggningen. Jag ser ett starkt behov att få proportion i debatten på alla saker som påverkar ljudåtergivning, och kablar hör definitivt till sakerna som påverkar minst. Detta eftersom jag tror att en naiv konsument som ska köpa "det bästa" av CD-spelare, förstärkare, högtalare och kablar, lätt vill lägga samma pengar och ansträngning på alla komponenter. Det menar jag är helt fel.

Det låter inte illa för att diskanten dämpas med 0,5 dB.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 23:50

När det gäller kablars betydelse så är enligt min erfarenhet ickehifinördar klokast. -"Hur kan en kabel påverka ljudet då?" Har jag hört många ggr.. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-02 00:10

En sak till.

Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom. Det är när man har en dålig förstärkare som ligger nära gränsen till självsvängning som det kan uppstå stora skillnader. Dålig betyder dock inte samma sak som lågt pris. :D

Just den här associationen med "högupplösande" apparater tror jag också är olycklig. Det blir iom det lite fint att kunna höra skillnad på kablar, då "har man bra prylar".

(inte riktat specifikt mot dig piotr, utan i allmänhet)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-02 00:35

Svante skrev:Ingvar: Ja, det där var ju solklart.

Vill bara tillägga att precis så där betedde sig en förförstärkare som jag byggde i tonåren. Den hade en TL071 som fick driva linjeutgången direkt. Jag tror jag sköt en diskant med den.

IngOehman skrev: Jag har till exempel stött på en förstärkare som började brusa fullt hörbart (på grund av istabilitet i ultraljudsområdet) när en specifik kabel på 1 meter anslöts 8O . Man behövde i det fallet inte ens spela musik för att kunna avgöra vilken kabel som var ansluten. :wink:

Vill också tillägga att jag är medvetet lite "antikabelrabiat" eftersom skillnaderna mellan kablar knappast kan vara annat än små (vilket förstås är min subjektiva uppfattning)om det inte finns minst ett gravt fel i anläggningen. Jag ser ett starkt behov att få proportion i debatten på alla saker som påverkar ljudåtergivning, och kablar hör definitivt till sakerna som påverkar minst. Detta eftersom jag tror att en naiv konsument som ska köpa "det bästa" av CD-spelare, förstärkare, högtalare och kablar, lätt vill lägga samma pengar och ansträngning på alla komponenter. Det menar jag är helt fel.

Det låter inte illa för att diskanten dämpas med 0,5 dB.

Detta håller jag till fullo med om bara så du har det klart för dig. Aldrig har jag påstått att kabelskillnader är stora eller i närheten av de man finner mellan andra komponenter i kedjan. Tycker också det är vansinne att lägga mer än lite grann på kablar. :) Tycker det är ok att lägga snuskigt mycket pengar på högtalare och rum iom. att det är vad som påverkar ljudet mest.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-02 00:39

Piotr skrev:Detta håller jag till fullo med om bara så du har det klart för dig. Aldrig har jag påstått att kabelskillnader är stora eller i närheten av de man finner mellan andra komponenter i kedjan. Tycker också det är vansinne att lägga mer än lite grann på kablar. :) Tycker det är ok att lägga snuskigt mycket pengar på högtalare och rum iom. att det är vad som påverkar ljudet mest.

/Peter

Vad bra, då är vi överens!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-02 00:43

Svante skrev:En sak till.

Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom. Det är när man har en dålig förstärkare som ligger nära gränsen till självsvängning som det kan uppstå stora skillnader. Dålig betyder dock inte samma sak som lågt pris. :D

Just den här associationen med "högupplösande" apparater tror jag också är olycklig. Det blir iom det lite fint att kunna höra skillnad på kablar, då "har man bra prylar".

(inte riktat specifikt mot dig piotr, utan i allmänhet)

Detta håller jag absolut inte med om. Inte för att jag vet om du bryr dig om det men ändå. :)

Generellt sett (med vissa undantag) så betyder högre upplösning att man detekterar små skillnader bättre. Har man högtalare med hög distortion från motor och kon samt en förstärkare med grynigt ljud och taskig lågnivåupplösning (olinjära trissor kompenserade med hög loop-motkoppling) i samt en CD spelare med taskiga opampar och en jittrig klocka, ja då är det sannolikt så dålig upplösning så att små skillnader i kablar, volymkontroller, försteg mm lätt kan maskeras. Slutsatsen blir då naturligtvis att alla andra ljuger eller lider av inbillningssjuka om de hävdar nåt annat.

Förmågan i min anläggning att skilja komponenter åt är sådan att skillnaden i tex. CD spelare och kablar har gått hand i hand om du förstår vad jag menar.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-02 00:47

Piotr skrev:Detta håller jag absolut inte med om.

Hehe, jag anade det, men det är ok det med. :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-02 01:02

:D Va bra!

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-02 02:18

IngOehman skrev:Finns som jag ser det inget skäl att misstro rapporten, ej heller att tro den. (Jo, det finns skäl att tro på upplevelsen, eftersom personen som rapporterat den är erkänt hygglig). Vad sedan upplevelsen beror på kan man inte veta utan att ha undersökt det. Jag utesluter ingenting.

Jag ser rapporteringen som en grund till en tes - en som kan testas om man önskar gå till djupen med den. Så gör man ju i den vetenskapliga världen. Bara för att teser är obevisade behöver de inte vara ointressanta. Det avgör var och en själv!

Klokt. Nu börjar jag förstå hur du tänker. Fler borde ha det förhållningsättet. En liten applåd från mej i soffan.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-02 04:47

Fast om kabeln är 0,5 mm2 och man jämmför med en svindyr kabel så är det väl kanske inte så svårt att höra skillnad...

Vad är det för kablar ni hört skillnad mellan?

Bild

Jag skulle hellre vilja veta isåfall om man kan höra skillnad på tex 2x2.5 mm2 standard kabel (alltså inte dom billigaste skitkablarna men knappast dyra heller) och svindyra kablar.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-02 06:45

Fråga: Hur lång ska en hörbart färgande högtalarkabel vara?
Svar: 2,5 cm längre än ältandet här om det verkligen går att höra skillnader mellan två vettiga kablar.

Men jag håller med JB. Vad är det du vinner på om du lyckas höra skillnad på exempelvis 20 m tunn skräpkabel jämfört med den du har?

Ja, förutom att du förmodligen kommer att undvika 20 m skräpkabel i din anläggning förstås...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-02 12:09

Svante

Ska kolla in den där videosnutten senare och rapportera. :)

JB

Några av de kablar jag har testat.

Supra Ply 2.0
EKK 2.5mm strippade med bomull
Flatline Red Dawn
Audioquest (dyring)
Kopparfoliekabel naken

Längderna har varierat mellan ca 2.5 meter och 1.3 meter eller så.

Tror jag alltid haft Supran som referens och aldrig testat mer än två kablar åt gången dvs. Supran + en "utmanare". Flera gånger har en polare kommit släpandes med kablar för att testa i min anläggning med mina öron som enligt hans (och min) upfattning är av "hög upplösning". Flera gånger har jag sagt att det är slöseri med tid pga. att vi inte kommer höra skillnad men resultatet har fallitut annorlunda än förväntat. Jag har också sagt till honom att Supran e så bra så det finns ingen mening att strula med annat. I dag håller jag inte Supran för en bra kabel utan hävdar bestämt att en solid kabel nästan oavsett konfiguration och geometri är att föredra.

Som sagt, ingen prestige här inte. Polarn köpte Audioquesten för 17000.- och även fast jag faktiskt ville behålla den i anläggningen så skulle jag aldrig pröjsa dom slantarna. Det roliga var att Supran var ca 1.3 meter och Audioquesten var 2 eller 2.5 meter men det blev till det bättre.

Själv skalade jag efter detta test av en inductor på några meter kopparfolie och kopplade in. Liknande förbättringar som med Audioqesten men till ett pris av 17 å femtio eller så. :D

Foliesnuttarna var i samma längd som supran dvs strax över metern.

/Peter

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-12-02 13:43

Tack för alla inlägg. Skönt att ni kunde komma överens (om att ni inte var helt överens iofs).

Lust:
Orsaken till att jag vill ha nåt som är "fel" i början är för att få en uppfattning om hur stora fel man får. Sedan kan jag minska ner längden och lyssna igen osv. Jag har länge läst att kablar har eller inte har betydelse i olika forum och tidningar och det vore kul att lyssna själv ordentligt.

Med det sagt så har jag varken tid eller lust till att hitta alla sätt att koppla fel man kan göra jag är ju mer intresserad av hur bra det måste vara för att vara ok, helt subjektivt alltså.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-02 15:11

Svante:

Bara för din information så skrev jag till stor del mitt inlägg för att försvara Piotr's inlägg. (Det vill säga inte för att påstå att han har rätt, för det kan jag ju inte veta, men för att klargöra att jag inte alls håller det för omöjligt.)

Tycker det är viktigt att notera att han INTE skriver någonting överhuvudtaget om vad de skillnader han upplevt beror på.

När det gäller den där videosnutten är det lustigt nog så att jag hör da-da-da även när jag lyssnar på det där ljudspåret utan att se bilden (i varje fall när jag spelar upp det i läpptåppen), nästan på gränsen till ett ta-ta-ta till och med (alltså med väldigt klent tonande på D:et).

Är nyfiken på hur väl det hela skulle fungera om man bytte ut ljudspåret till ett tydligare ba-ba-ba? Då kanske man inte skulle tycka att bilden skulle stämma med ljudet längre... :?

Piotr:

Håller med Svante om att blindtester är nödvändiga om man tycker det är viktigt att någon annan skall tro på det man påstått sig höra, men jag tycker aldrig det finns skäl att misstro något som kan vara sant. Klokare att hälla sig agnostisk, men det är min alldeles personliga och subjektiva synpunkt det.

Jag håller defiitivt med Svante om att erkänt dåliga apparater IBLAND kan medföra ökad detektionsförmåga. Men att vissa fel inte alls gör andra fel lättare att höra.

Exempel på fel som kan få skillnader att växa: Kvadratiska termer (olinjära fel), instabiliteter och nästan-instabiliteter (oscillationer och/eller resonanser i ultraljudsområdet), slewrate-tillkortakommanden (ger flankklippning vid HF-instrålning), stora tonkurveojämnheter i form av mellanregisterbetoningar (presning).

I övrigt menar jag att det trots det ovanstående är i högvärdiga apparatsammanhang som det är mest relevant att testa enskildheter, för de hörbarheter som kan uppstå på grund av kaskaderade fel är relevanta bara för den rådande situationen.

Kännedom om kaskaderade fel är dock bra att ha, om man vill slippa bli förvånad när man i olika sammahnhang stöter på apparatkombinationer så presterar långt mycket sämre än man hade väntat sig (givet de erfarenheter man har av samma apparater i andra kombinationer). Vet man att kaskadproblem kan uppkomma är det ju lättare att vidta rätt åtgärder för att hantera problemen*.

Vh, iö

- - - - -

*Kanske prova med mycket tätare kablar, undvika högkapacitiva kablar...

PS. Jag såg att någon i tråden talade om att jämföra "billiga skitkablar" med "svindyra kablar". Eftersom jag fick intrycket att det undeförstods att de senare skulle vara bättre än de förstnämnda (och att jämförelsen därför var meningslös) vill jag bara lägga in en kommentar om att jag inte upptäckt några sådana samband.
Har träffat på nära nog alla tänkbara kombinationer mellan prestanda och pris och har förvånats över att det verkar vara nästan omöjligt att se någon korrelation alls. :? :o

De bästa högtalarkabel jag stött på var inte jättebillig förvisso, men den sämsta kabel alla kategorier jag träffat på var däremot jättedyr! 8O

Av dessa skäl tycker jag det känns ointressant att diskutera "prisklasser". Det enda man kan diskutera är prestanda och till vilken lägsta kostnad man får den. Alla prisklasser utom möjligen den allra lägsta erbjuder undantagslöst >95% överprissatt lurendrejeri. Det första man kan göra är därför att sortera fram den där intressanta < 5%-gruppen.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-03 05:50

Jo jag har också fått en känsla av att många av dom dyrare kablarna är rent lurendrejeri. Och jag tror inte heller jag har en tillräckligt bra anläggning för att höra skillnad mellan kablarna jag har och kablar som kostar flera 100 kr/meter... så tills någon bevisat det motsatta så kör jag med standard 2x2.5 mm2 kabel :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 12:23

JB skrev:Jo jag har också fått en känsla av att många av dom dyrare kablarna är rent lurendrejeri. Och jag tror inte heller jag har en tillräckligt bra anläggning för att höra skillnad mellan kablarna jag har och kablar som kostar flera 100 kr/meter... så tills någon bevisat det motsatta så kör jag med standard 2x2.5 mm2 kabel :)

Just den inställningen tycker jag fler borde ha.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 15:28

Svante skrev:
JB skrev:Jo jag har också fått en känsla av att många av dom dyrare kablarna är rent lurendrejeri. Och jag tror inte heller jag har en tillräckligt bra anläggning för att höra skillnad mellan kablarna jag har och kablar som kostar flera 100 kr/meter... så tills någon bevisat det motsatta så kör jag med standard 2x2.5 mm2 kabel :)

Instämmer!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 16:30

Har ny lyssnat på "McGurk" effekten på den där länken. Har letat efter nån tråd men inte hittat så jag startar ny.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 19:59

Ännu en sak som kan vara av intresse när man bedömmer öppna tester är huruvida liknande rapporter kommer från olika håll runt om i världen.

Jag vet att jag hört saker utan förväntningar för att sedan språkas med andra människor som har samma erfarenhet. Ibland kan säkert detta förklaras med slumpen och omedveten bias, men nix pix, inte alltid. :)

Ett av de första kabeltesterna jag deltog i kan jag berätta om. Vi var i en av stans hifibutiker efter stängning för att i lugn och ro testa några signalkablar. Två killar hade planerat detta med butiksinnehavaren, jag råkade bara vara där vid stängning och fick ansluta. Den ena av killarna var butikens reparatör utav förstärkare (dyrprylar, tungprylar). Lirade nån låt och switchade kabel. Snabbt kände jag att "fan, det är ju subjektivt mer bas nu". Jag var hyggligt färsk och var lite osäker på om jag skulle öppna truten eller inte i detta nya sällskap. Butiksinnehavaren tryckte på paus och frågade "var det bara jag som tyckte att den senaste kabeln gav mer bas?".

Snabbt instämde jag. Vi var tysta under hela testen och jag visste inget om kablarna, inget sades på något vis innan testen om vad som ev. skulle kunna tänkas dyka upp.

Föreslår inte att någon ska springa å köpa aktier i kabelbranschen efter denna rapport från mig. Jag har dock varit med om liknande händelser så pass många gånger (både egenupplevda som ovan och rapporter på nätet ) att jag själv använder detta till viss del när det gäller att utvärdera saker å ting när det är dags att utveckla eller uppgradera anläggningen.

Hade GamuT D200 hemma till låns nån vecka för ett par år sedan. Mina lyssningsresultat motsvarade de som jag senare läste att LTS hade kommit fram till vid före/efter test.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 20:06

Från det ena till det andra..

Vet inte om det behövs en förklaring men ändå..

Anledningen till att jag fräste ifrån tidigare var inte primärt att vissa inte litar på mig som lyssnare, utan de insinueringar som Nefilim gjorde angående mina dryckesvanor, sömnbehov och mentala hälsa.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 22:26

Piotr skrev:Föreslår inte att någon ska springa å köpa aktier i kabelbranschen efter denna rapport från mig. Jag har dock varit med om liknande händelser så pass många gånger (både egenupplevda som ovan och rapporter på nätet ) att jag själv använder detta till viss del när det gäller att utvärdera saker å ting när det är dags att utveckla eller uppgradera anläggningen.

Statistikerns kommentar: hur många gånger har du lyssnat när det INTE har hänt?

Precis som i den där filmen med apan, vi tenderar att haka upp oss på de saker som vi letar efter. Att komma ihåg tillfällen när "det stämmer".

Det är s**tlurigt, det där.

...och fortfarande med reservationen att jag tvivlar, jag säger inte att det är fel.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-03 22:46

Jo förvisso, det är sant.

Lite som när nån ringer och man precis tänkte på den personen och tycker det är märkligt. Hur många ggr har man inte tänkt på personen och det inte ringt i luren.. :)

Vet att många tror på telepati å liknande pga ovanstående. Inte jag dock.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-04 13:43

Svante skrev:

Jasså? Går det verkligen ihop med det du skrev tidigare?

Alltså:
Svante skrev:Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom.

Jag säger bara hmmm...
(Eller rättare sagt: Du borde försöka uttrycka dig noggrannare Svante - så att det blir entydigt. :wink: )

Jag håller inte alls med om att fler borde ha inställningen att något är lurendrejeri eller att man skall tro att man har en för dålig anläggning för att höra skillnad mellan kablar i specifika prisklasser ("den nuvarande" respektive ">100:- per meter"). Varför borde de det? :?

En mycket vettigare inställning är den agnostiska - alltså att INTE ta ställning till hur saker är förrän efter att ha undersökt dem.
Att skaffa sig en inställning utan grund till den är ovetenskapligt - och därtill helt onödigt. 8)

Varför inte hålla "ännu icke utredda frågor" öppna istället? :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 13:57

IngOehman skrev:
Svante skrev:

Jasså? Går det verkligen ihop med det du skrev tidigare?

Alltså:
Svante skrev:Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom.

Jag säger bara hmmm...
(Eller rättare sagt: Du borde försöka uttrycka dig noggrannare Svante - så att det blir entydigt. :wink: )

Vh, iö

Mjaadu... Om man tar med mening en alldeles efter i mitt andra citat, så förstår man att där handlar det om stora skillnader, sådana som uppstår av självsvängning.

Svante skrev:Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom. Det är när man har en dålig förstärkare som ligger nära gränsen till självsvängning som det kan uppstå stora skillnader. Dålig betyder dock inte samma sak som lågt pris. :D

I första fallet handlar det (för mig) inte om att kunna höra skillnad*, utan om den skillnaden (som en kabel kan ge) verkligen är värd att åtgärda när övriga delar av anläggningen har mångdubbelt större fel. Det är ju inte ens säkert att det blir bättre av det.

*Nu stod det iofs "höra skillnad" i JBs inlägg, och jag kanske har fel när jag tolkar om det som att det "inte är viktigt".

Slingrade jag mig nu? Kanske, eller så klargjorde jag vad jag menade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-04 14:01

Ja, du slingrade dig. :wink:

Du borde därtill ha responderat på min synpunkt om att det är bra att uttala sig entydigt. Det verkar fortfarande som om du menar att kablar för lite pengar skiljar sig från kablar för >100:- per meter - bara när man lyssnar på dem i dyra anläggningar, men inte i billigare. 8O

Tror inte det är din uppfattning på riktigt. Jag tror nämligen inte att du betaktar priset som en teknisk parameter överhuvudtaget, faktiskt. 8)
Av ditt (alltför kortfattade) svar kan man tro det motsatta. :?

Men framförallt svarade du inte alls på de viktigaste delarna - frågan om huruvida man bör ha en inställning eller om det är bättre att avstå från att ha det, innan man undersökt saken.

iö skrev:Jag håller inte alls med om att fler borde ha inställningen att något är lurendrejeri eller att man skall tro att man har en för dålig anläggning för att höra skillnad mellan kablar i specifika prisklasser ("den nuvarande" respektive ">100:- per meter"). Varför borde de det? :?

En mycket vettigare inställning är den agnostiska - alltså att INTE ta ställning till hur saker är förrän efter att ha undersökt dem.
Att skaffa sig en inställning utan grund till den är ovetenskapligt - och därtill helt onödigt. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 14:19

IngOehman skrev:Ja, du slingrade dig.

Du borde därtill ha responderat på synpunkten om att uttala sig entydigt. Det verkar fortfarande som om du menar att kablar för lite pengar skiljar sig från kablar för >100:- per meter i dyra anläggningar, men inte i billigare. 8O

Men framförallt svarade du inte alls på de viktigaste delarna - frågan om huruvida man bör ha en inställning eller om det är bättre att avstå från att ha det, innan man undersökt saken.

iö skrev:Jag håller inte alls med om att fler borde ha inställningen att något är lurendrejeri eller att man skall tro att man har en för dålig anläggning för att höra skillnad mellan kablar i specifika prisklasser ("den nuvarande" respektive ">100:- per meter"). Varför borde de det? :?

Jo, visst, det är bättre att hålla dem öppna. Det är bara det att det blir så förbenat många öppna frågor till slut, för de är fler än man orkar utreda. Skulle jag arrangera ett blindtest så fort någon säger sig ha härt skillnader på kablar, ja då skulle mina dagar vara fyllda med sådana och inget annat.

Använder jag i stället min kunskap om hur tonkurvefel låter, att 0,5 dB skillnad inte är kris, så förstår jag att en lampsladd inte kan göra de "stora skillnader" som det talas om ibland. Är det verkligen stora skillnader* så är något fel.

Men i princip har du rätt att en öppen fråga är en öppen fråga. Det finns dock en fara med det när icke-tekniker tolkar vad man säger. Jag ser tidningsrubriken: "Känd KTH-forskare håller det inte otroligt att högtalarkablar gör stor skillnad". Svensson läser och tror att nu har de hittat varför kablarna gör så stor skillnad, nu har de hittat bevisen.

Jag tror det är därför jag är så ivrig med att ropa "lampsladd". Jag vill ha balans i debatten, den är ju fylld av överdrifter. Jag underdriver litegrann, men inte så mycket. Inte på långa vägar så mycket som en del överdriver.

*Som du, men kanske inte alla andra vet så är det skillnad på stora skillnader och skillnader som går att detektera med hög signifikans. Det kan gå utmärkt att detektera en mycket liten, helt harmlös skillnad med 99,99% signifikans. Det betyder inte att den är viktig, utan att den finns.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-04 14:41

Jag håller med dig om det mesta av det där, i synnerhet när du säger:
Svante skrev:i princip har du rätt att en öppen fråga är en öppen fråga

Håller väldigt mycket med dig om att risken att bli feltolkad av pucko-journalister är avsevärd - men jag håller inte med dig om att motmedlet är att säga något som är fel "åt andra hållet". :?

Vad man skall göra om man vill ta höjd för feltolkningar är att alltid uttala sig entydigt. Behöver det bli ett långt inlägg så får det bli ett långt inlägg!*

Man kommer trots det att bli feltolkad för alla försöker inte förstå, men då kan man i varje fall hänvisa till det man redan skrivit.

När du skriver...
Svante skrev:Jo, visst, det är bättre att hålla dem öppna. Det är bara det att det blir så förbenat många öppna frågor till slut, för de är fler än man orkar utreda.

...så måste jag ändå reagera.

Menar du på fullt allvar att det finns en poäng med att inte hålla saker öppna? :? Att man genom att ta ställning till sådant man inte undersökt - slipper undersöka dem? :o

Nej, det kan du väl ändå inte mena... Vad menar du egentligen? :wink:

Vh, iö

- - - - -

*I själva verket fungerar entydiga (icke otillbörligt förenklade) inlägg förvånansvärt bra, sålunda att de avskräcker dem som inte hänger med(/orkar försöka förstå), från att citera från dem. :P Snarare får de dem som vill citera från dem, att ställa de frågor de behöver tälla för att det inte skall bli fel.

Ibland blir det fel ändå, och då kan man alltid kräva att få in rättelser. Det bör man alltid göra tycker jag, eftersom den som läst det felciterade förtjänar att få veta hur det skulle ha varit.

En intressant bieffekt av det hela är att man kan bli impopulär när man kräver att få in rättelser, men det spelar ju ingen roll. Det är ju mycket viktigare att de som läser rättelserna få ett korrekt faktaundelag än att de tycker att man är en bra person.
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-04 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 15:32

I princip håller jag med, men i praktiken inte.

Alltså det är stor skillnad, i verkliga världen, att säga att

1. En lampsladd påverkar nästan aldrig ljudet speciellt mycket, det ska tilll extrema situationer för att man ska få någon påverkan att tala om, som tex 20 meter kabel och en dålig förstärkare.

2. En lampsladd kan påverka ljudet hörbart redan vid så korta längder som 3 meter med vissa högtalare.

Båda är riktiga, men speglar olika inställning. Det journalisten tar till sig är 20 meter, respektive 3 meter.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-04 15:52

Svante skrev:
1. En lampsladd påverkar nästan aldrig ljudet speciellt mycket, det ska tilll extrema situationer för att man ska få någon påverkan att tala om, som tex 20 meter kabel och en dålig förstärkare.

2. En lampsladd kan påverka ljudet hörbart redan vid så korta längder som 3 meter med vissa högtalare.

Båda är riktiga, men speglar olika inställning. Det journalisten tar till sig är 20 meter, respektive 3 meter.

Resultatet blir:

1. En lampsladd påverkar ljudet, vid t.ex 20 meters längd.
2. Lampsladd påverkar ljudet hörbart redan vid 3 meters längd.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-04 16:33

BengtO skrev:
Svante skrev:

Resultatet blir:

Har lampsladdarna alltid samma tjocklek?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 16:39

JB skrev:
BengtO skrev:
Svante skrev:

Resultatet blir:

Påfallande ofta är de iaf på 0,75 mm².

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-04 17:08

Svante skrev:
JB skrev:
BengtO skrev:
Svante skrev:

Resultatet blir:

Okej.. ja det är ju inte speciellt grovt.. men man måste ju sätta en nedre smärtgräns nånstans. 2x2.5 mm2 standardkabel kostar ju inte speciellt mycket, kan man inte använda den som test för billig kabel sen göra en blindtest mot en riktigt dyr kabel och testa hur långa dom behöver va för att man ska kunna höra skillnad?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-04 17:14

Svante skrev:I princip håller jag med, men i praktiken inte.

Alltså det är stor skillnad, i verkliga världen, att säga att

Just det!

Det är därför man inte skall säga bara det ena eller bara det andra. Man måste säga båda. Det är ju det jag sagt hela tiden. Man får inte förenkla för då blir det inte sant längre, och man öppnar för alla möjliga feltolkningar.

Men - skall man vara riktigt noga är det nog klokt att undvika dina oerhört luddiga uttryck som "speciellt mycket" och "påverkan att tala om". :wink:

Vem skall kunna tolka dessa rätt? :?

En vettigare folmulering hade varit:

Vältalig skrev:Redan några meter lampsladd kan under extrema betingelser (svår högtalarlast t ex) påverka ljudet hörbart, men med normal (>4 ohm) högtalarimpedans och stabil (icke-oscillerande) elektronik är inverkan av 20 meter trots allt rätt beskedlig jämfört med den påverkan som exempelvis lyssningsrum och högtalare ger.

Koncist men ändå entydigt - och med både absoluta referenser (hörbarheten) och relativa referenser (färgning från lyssningsrum och högtalare) innehållna. Kort sagt - alla som vill kan förstå vad det betyder, och relatera till vad det betyder. :P

Så skall man formulera sig! 8)

(Det är därför jag alltid gör det. :wink: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-04 18:09

JB skrev:
Svante skrev:
JB skrev:
BengtO skrev:
Svante skrev:

Resultatet blir:

Okej.. ja det är ju inte speciellt grovt.. men man måste ju sätta en nedre smärtgräns nånstans. 2x2.5 mm2 standardkabel kostar ju inte speciellt mycket, kan man inte använda den som test för billig kabel sen göra en blindtest mot en riktigt dyr kabel och testa hur långa dom behöver va för att man ska kunna höra skillnad?

Priset har ingenting med saken att göra. För övrigt är det systemavhängigt... dvs. ett resultat i en anläggning är inte överförbart (i princip) till en annan.

Dessutom är saken redan utredd som jag ser det. Skillnader KAN finnas, även vid korta längder, och som nämnts tidigare så har det ingenting att göra med ORSAKEN till skillnaden. Misstaget många gör är att testa i en viss anläggning med en viss kabel (snarare två om man skall kunna jämföra något) och sen dra slutsatser från det även om man inte i det specifika fallet kunnat detektera någon hörbar skillnad.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 18:30

IngOehman skrev:
Vältalig skrev:Redan några meter lampsladd kan under extrema betingelser (svår högtalarlast t ex) påverka ljudet hörbart, men med normal (>4 ohm) högtalarimpedans och stabil (icke-oscillerande) elektronik är inverkan av 20 meter trots allt rätt beskedlig jämfört med den påverkan som exempelvis lyssningsrum och högtalare ger.

Koncist men ändå entydigt - och med både absoluta referenser (hörbarheten) och relativa referenser (färgning från lyssningsrum och högtalare) innehållna. Kort sagt - alla som vill kan förstå vad det betyder, och relatera till vad det betyder. :P

Vh, iö

Ja, undrar om jag ångrar mig snart.

Ja, det gjorde jag, men jag tar med avslutningen i alla fall för den tycker jag var rolig:

(Fick just en djävulsk idé som jag aldrig kommer att lyckas med att få prova: Vad roligt det vore att koppla in 20 meter lampsladd hemma i din källare, till ena högtalaren, utan att du visste det. Tror du att du skulle märka det? :twisted: :lol: :wink: )

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-04 18:36

Svante skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Ja, det gjorde jag, men jag tar med avslutningen i alla fall för den tycker jag var rolig:

(Fick just en djävulsk idé som jag aldrig kommer att lyckas med att få prova: Vad roligt det vore att koppla in 20 meter lampsladd hemma i din källare, till ena högtalaren, utan att du visste det. Tror du att du skulle märka det? :twisted: :lol: :wink: )

Ja nu vet han ju om det så nu kommer han ju att kolla så att det är rätt kablar varje gång han använder anläggningen :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-05 00:58

Svante skrev:
IngOehman skrev:

Jag tror nog du kommer att gilla mitt svar... :wink:

Ärligt svar: Troligen* skulle jag inte reagera omedelbart. Jag sitter ofta rätt snett i rummet, och hörseln är lite olika från dag till dag, så även om man noterar förändringar så brukar jag räkna dem till hörselns opålitlighet. Även utan att något ändrats upplever jag ju att det finns upplevelseskillnader från dag till dag, och inte minst beroende på tid på dygnet. :o Så det är inte troligt att jag skulle reagera direkt och börja leta fel - i varje fall om jag inte skulle sitta i mitten och lyssna.

Men - till sist skulle jag definitivt märka det. Jag har ju flera gånger undersökt konsekvenserna av kanalbalansfel, och det är rätt lätt att ställa in med en precision om 0,2 dB (allt annat lika) även om man gör det gång efter gång. Man träffar lika inom 0,2 dB från gång till gång.

20 meter lampsladd ger en ungefärlig resistans om 0,9 ohm (om jag räknar rätt i huvudet så här sent just hemkommen från styrelsemötet :oops: ) vilket blir ett spänningsfall (givet en medelimpedans om 10 ohm som pi60s har) om ungefär 0,75 dB. Min kabel till den andra högtalaren har dubbla arean och mycket kortare sträckning, och ger <0,1 dB i nivåförlust.

Kanalbalansfelet blir alltså sisådär 0,65 dB, och det är gott och väl tillräckligt för att mittintrycket skall uppfattas vara förskjutet åt sidan.

Kan nämna att det hänt rätt många gånger att jag börjat leta fel när något inte låtit som det skall, och till slut funnit att någon kommit åt ena högtalaren så den vridit sig några grader, eller funnit att soffan hamnat några cm snett*, eller att ena bokhyllan till höger eller vänster börjat skilja sig för mycket från den andra "bestyckningsmässigt" (bestyckning = vilka böcker, CD eller DVD som står i den).

Tror dock att man har rätt olika uppärksamhet från dag tull dag, och att man därför bör vara försiktig med att försöka bevisa något genom att göra minimala manipulationer av någons anläggning. Om de inte reagerar betyder det inte att de inte hör förändringen - det kan lika görna betyda att de räknar den till den osäkerhet som olika dagar ger, eller att de helt enkelt har en "tolerant dag".

Kan nämna att jag har haft särskilt besvärliga kunder (i synnerhet en Peter Pettersson) som klagat och gnällt på en Beta-version av pi60s (1999) vilket fick mig att inför den slutgiltiga versionen testa hans förmåga att UTAN F/E-lyssning (dock blint) avgöra vilken dimensionering som var vilken. Han hade att ta ställning till beta versionen och den slutgiltiga dimensioneringen. Skillnaden i tonkurvan var avsevärt mindre än 0,5 dB. Han inte bara prickade rätt VARJE gång, utan dessutom beskrev han beta versionen konsekvent som "olyssningsbar och olidlig", medan han kallade den riktiga filterdimensioneringen för "fantastisk och underbar". 8O Och detta skedde alltså gång efter gång, i blind lyssning, men på material som han kände väl.

Så - Nej, jag tror inte att man kan vara säker på att man noterar en förändring om 0,65 dB som man utsatts för utan att ha blivit informerad om att man blivit det - men jag tror man skall akta sig för att kalla tonkurveavvikelser om mer än 0,1 dB för ointessanta.

Min uppfattning är snarare att det är i den storleksordningen som man måste sikta för att nå en dimensionering som är i sanning välavvägd. Det har hänt många gånger att elektronikapparater med tonkurvefel större än 0,1 dB har varit nästan LÄTTA att detektera i F/E-lyssning.

Nu kan man kanske tro att det jag skriver innebär att jag hävdar att högtalare bör ha en tonkurvelinjäritet bättre än +/ 0,1 dB (nota bene: jämfört med en optimal target-kurva med alla eventuella stereosystem inkluderade, bara så ingen skall tro att jag menar något annat...), men det säger jag inte.

Däremot menar jag faktiskt att liknande krav ÄR relevanta som "registerrelativa krav", att ställa på balansen mellan tonkurvans olika delar, om man delar upp hörbara området i mindre register. Knepigt är det dock, eftersom högtalarens spridningsgenskaper kommer in och komplicerar sammanhangen... Icke desto mindre är det inte ovanligt att jag sitter och gnetar med bråkdelar av dB för att finna exakt rätt dimensionering.

Kort sagt: Vad jag säger kan sammanfattas som att jag under sisådär det sista halvåret av en högtalarmodells utveckling alltid laborerar med tonkurvejusteringar om tiondels dB. Att då ignorera kabelinverkningar som är många gånger större än så känns helt fel. :x

Fråga till dig: Om du menar att uppåt 1 dB från kablarna är ok, menar då att allt annat då skall vara 100 % perfekt, eller är du beredd att hålla med om att även andra delar av kedjan kan ge tonkurvefel?
Jag kan nog tycka att det är rimligt att förvänta sig att åtminstone mikrofonerna, mikrofonförstärkarna och ADC:arna har tonkurvefel i inspelningskedjan. Därtill kommer i avspelningskedjans CD-spelare (/DAC), förförstärkare, effektförstärkare, högtalarkablar, högtalare och rum, som allihopa ger potentiell hörbar klangpåverkan. Sammanlagt talar vi om 9 delar. Om var och en skall tillåtas ge 1 dB fel så talar vi om totalt 10 dB. Är det fortfarande harmlöst menar du? :?

Jag delar isåfall inte din synpunkt. Min uppfattning är att vissa delar är avsevärt svårare att få raka än andra, och dessa bör därför få tillåtas dominera felen - det vill säga de delar som kan får rimligt klangoskadande bör ställas höga krav på! Högtalarkablarna är definitivt exempel på sådana delar.

Min uppfattning är att det är HÖGST rimligt att ställa tonkurvekrav om bättre än +/- 0,05 dB på alla delar i kedjan, utom mikrofoner, högtalare och rum (där svårigheterna att nå sådana toleranser blir uppenbara). När det gäller högtalarkablar tycker jag det är högst rimligt att dessa väljs så att de överensstämmer med högtalarkonstruktörens specifikation på lämplig resistans och induktans - således att kabelns påverkan utanför denna specifikation bli mycket nära noll. :P

Vh, iö

- - - - -

*Man skall inte förväxla en några cm snedförskjuten soffa med att sitta några cm snett i samma soffa. Trots att det är nästan identiskt samma sak fysikaliskt, är det helt olika saker perseptionsmässigt, eftersom man relarerar ljudbilden till ens kännedom om lyssningsrummets beskaffenhet. Detta är viktigare än man kanske kan tro, givet att man inte har någon optisk hjälp att orientera sig, annat än den egna logen.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-05 10:30

herre va invecklat.. :)

Jag tror nog att whiskeyn i magen gör större skillnad för totalupplevelsen än de där 17 meterna extra sladd.. ;)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-05 14:26

IngOehman skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt: Vad jag säger kan sammanfattas som att jag under sisådär det sista halvåret av en högtalarmodells utveckling alltid laborerar med tonkurvejusteringar om tiondels dB. Att då ignorera kabelinverkningar som är många gånger större än så känns helt fel. :x

Variationerna inom en serie av högtalarelement torde väl kunna överskugga sådana tonkurvejusteringar inom 0,1 dB?

Jag menar att laborera med och finjustera en prototyp är en sak, medan de sedan producerade högtalarna borde kunna uppvisa variationer som överskuggar dom justeringarna?

Eller hur ligger det till?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-05 14:47

Ja, de bredbandiga variationerna ligger i ett högkvalitativt element typiskt på flera tiondels dB. Smalbandigt kan det vara ytterligare lite mer än så. Men när jag arbetar med prototypernas sluttrimning så gör jag det alltid med hela serieproduktionen av högtalarelementen färdig och tillgänglig. :P

Prototypexemplaren har jag valt ut för att vara maximalt representativa, det vill säga så att de ligger precis "mitt i".

Precis som du säger så kommer serieproduktionen (utom i några specialfall med extremt hårt selekterade element, läs versionerna -es) att ha toleranser på flera tiondels dB, men det ser jag snarast (som jag antytt tidigare) som ett argument för att INTE acceptera uppåt en dB ytterligare fel från de länkar som med lätthet kan får att prestera oerhört mycket bättre än så.

Kort sagt: Svårigheten att tillverka mikrofoner, högtalare och att balansera lyssningsrum inom bråkdelar av en dB - är ett signifikant argument för att hålla mycket snäva toleranser i kedjans övriga delar!

Inte det motsatta, som det ofta påstås*.

Vh, iö

- - - - -

*Alltså som påståendet att det är bortkastad energi att hålla tonkurvan bättre än +/-2 dB från länkar som AD/DA-omvandlare, förstärkare och kablar - eftersom mikrofoner, högtalare och rum inte presterar bättre än så.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-12-05 18:31

Tänkte bara försiktigt inflika att jag inte fick några saker från ELFA i fredags som jag trodde och Clas i sjön sålde inte EKUA så jag skjöt får nog testa nästa helg istället. Intressant att just högtalarkablar skapar exeptionellt längre trådar än andra ämnen trots att alla verkar rimligt överens om att dess påverkan iallafall är liten.

När jag var på clas ohlsson i söndags så var det nån som sa att man inte kunde använda lampsladd som högtalarkabel. Högtalarkabel skulle ha många fina trådar för att fungera bra tyckte han? Jag trodde många fina trådar var för att kunna böja sladden lätt? Är det någon som vet vad är det som händer om man går från 1 tjock till 24 mindre och sedan till >100 små koppartrådar (säg givet ungefär lika totalarea...)?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-05 18:40

maan8517: Han clas ohlsson-försäljaren kanske tänkte på att en fåtrådig kabel lättare glappar i kontakterna. En mångtrådig kabel är mycket lättare att få en bra anslutning med i kontakterna med skalad kabel och anslutningen blir inte lika känslig för rörelser i kabeln.

Inte nödvändigtvis direkt ljudmässigt men passar ändå in på "fungera bra".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 19:44

maan8517 skrev:Tänkte bara försiktigt inflika att jag inte fick några saker från ELFA i fredags som jag trodde och Clas i sjön sålde inte EKUA så jag skjöt får nog testa nästa helg istället. Intressant att just högtalarkablar skapar exeptionellt längre trådar än andra ämnen trots att alla verkar rimligt överens om att dess påverkan iallafall är liten.

När jag var på clas ohlsson i söndags så var det nån som sa att man inte kunde använda lampsladd som högtalarkabel. Högtalarkabel skulle ha många fina trådar för att fungera bra tyckte han? Jag trodde många fina trådar var för att kunna böja sladden lätt? Är det någon som vet vad är det som händer om man går från 1 tjock till 24 mindre och sedan till >100 små koppartrådar (säg givet ungefär lika totalarea...)?

Jag kan redojöra (avsiktlig "rättstavning") för min hållning. Jag vet ju att skillnader finns om än små. Trots små så har det varit så att det ena ljudet inte bara låter "lite annorlunda" utan faktiskt renare och gnuttans mer realistiskt och man vill helt enkelt ha det, inte vara utan det.

När sedan vissa personer kommer med påståenden om att man inte kan höra skillnad så är ju det en osanning och det faller sig rät naturligt för mig att bringa klarhet och att släppa fram sanningen i stället.

Så det så!

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 20:13

IngOehman skrev:Fråga till dig: Om du menar att uppåt 1 dB från kablarna är ok, menar då att allt annat då skall vara 100 % perfekt, eller är du beredd att hålla med om att även andra delar av kedjan kan ge tonkurvefel?
Jag kan nog tycka att det är rimligt att förvänta sig att åtminstone mikrofonerna, mikrofonförstärkarna och ADC:arna har tonkurvefel i inspelningskedjan. Därtill kommer i avspelningskedjans CD-spelare (/DAC), förförstärkare, effektförstärkare, högtalarkablar, högtalare och rum, som allihopa ger potentiell hörbar klangpåverkan. Sammanlagt talar vi om 9 delar. Om var och en skall tillåtas ge 1 dB fel så talar vi om totalt 10 dB. Är det fortfarande harmlöst menar du? :?

Nej, det är det ju inte. Jag vill mest ge proportion åt saker och ting. Om vi pratar om oönskad tonkurvepåverkan så kan man väl tänka sig ungefär den här fördelningen, försummandes de illgärningar som kan tänkas ha gjorts före CD-pressningen:

CD-spelare: 1 dB
Förstärkare: 0,5 dB
Kabel: 0,5 dB
Högtalare: 3 dB
Placering i rum: 5 dB
Frånvaro av rumsakustiska åtgärder: 10 dB

Så här det ut hos en genomsnittlig ganska ljudintresserad person, tror jag. Att föreslå en sån person att i första hand laborera med högtalarkablarna tycker jag är knasigt, om man inte har en alldeles särskild lust att göra det för sakens skull.

Än värre är det om man föreslår att man ska köpa en kabel som kostar för mycket.

Det sunda är förstås att välja en så billig kabel och lätthanterlig kabel som möjligt för det system man har. Hemma hos mig, med mina högohmiga högtalare och korta kablar duger lampsladden tom med dina toleranser, har jag för mig att vi kom fram till.

Jag tror faktiskt att jag argumenterar för att man ska förstå hur kraftig kabel man behöver, och jag är frestad att säga att du argumenterar för att man tumregelmässigt kan använda EKK, visserligen med olika area förolika längd, men det finns ju i en tumregeltabell. :wink:

Men jag säger väl inte det, då. Hoho, vilket retoriskt trick.

Det viktiga var iaf det två första meningarna i inlägget.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-06 02:25

Svante skrev:Jag vill mest ge proportion åt saker och ting. Om vi pratar om oönskad tonkurvepåverkan så kan man väl tänka sig ungefär den här fördelningen, försummandes de illgärningar som kan tänkas ha gjorts före CD-pressningen:

CD-spelare: 1 dB
Förstärkare: 0,5 dB
Kabel: 0,5 dB
Högtalare: 3 dB
Placering i rum: 5 dB
Frånvaro av rumsakustiska åtgärder: 10 dB

Så här det ut hos en genomsnittlig ganska ljudintresserad person, tror jag. Att föreslå en sån person att i första hand laborera med högtalarkablarna tycker jag är knasigt, om man inte har en alldeles särskild lust att göra det för sakens skull.

Håller med om att allt bör ses på med en helhetssyn som du åskådliggjort med proportionerna ovan för att bedöma framgångsfaktorn av "finliret".

När det gäller "Svensson" är det sällan som akustikåtgärder eller högtalarplacering görs av rent ljudmässiga orsaker. Och även om man är ljudintresserad så har man ofta en fru/sambo som kan bidra med förvånandsvärt stor tonkurvepverkan...
Det kan vara lättare att få ett kabelbyte genom hemfridskvarnen än exempelvis ändra på högtalarplaceringen...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-06 08:36

Lust skrev:Det kan vara lättare att få ett kabelbyte genom hemfridskvarnen än exempelvis ändra på högtalarplaceringen...

Ja, men då utgår man ifrån en krokig tonkurva och hoppas på att kabeln ska påverka den i rätt riktning...

... och då kanske 30 meter lampsladd gör det bättre, rentav? Varför ser man aldrig sådana tweak?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-06 10:02

Konceptet med "junk i täljaren kompenseras med junk i nämnaren" brukar enligt min erfarenhet inte fungera så särdeles bra. Att optimera varje länk i kedjan brukar fungera bättre. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 10:08

Morello skrev:Konceptet med "junk i täljaren kompenseras med junk i nämnaren" brukar enligt min erfarenhet inte fungera så särdeles bra. Att optimera varje länk i kedjan brukar fungera bättre. 8)

Det beror ju förstås på om "junket" är en snäll tonkurvevariation eller något annat. Hög olinjär dist i en apparat kan knappast kompenseras bort någon annanstans men det kan linjär. Det är ju slutresultatet som räknas, inte varje apparat isolerat.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-06 10:14

Svante skrev:
Lust skrev:Det kan vara lättare att få ett kabelbyte genom hemfridskvarnen än exempelvis ändra på högtalarplaceringen...

Ja, men då utgår man ifrån en krokig tonkurva och hoppas på att kabeln ska påverka den i rätt riktning...

... och då kanske 30 meter lampsladd gör det bättre, rentav? Varför ser man aldrig sådana tweak?

Radiolagret i Gbg rekommenderade långa högtalarkablar när jag var där för länge sen. Fick förklaringen att för korta kablar hugger av utklingning av musiken och ger för torr klang eller nåt sånt. Tror 5-10 meter rekommenderades.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-06 10:26

Piotr skrev:
Svante skrev:

Radiolagret i Gbg rekommenderade långa högtalarkablar när jag var där för länge sen. Fick förklaringen att för korta kablar hugger av utklingning av musiken och ger för torr klang eller nåt sånt. Tror 5-10 meter rekommenderades.

/Peter

Hehe, ja de är roliga, de där intuitiva förklaringarna.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-06 10:41

Egentligen är det ju rätt bra.. Man kan ha helt osymmetrisk uppställning av högtalarna sen kompenserar man allt med olika kabellängd istället :lol:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-06 13:40

Svante skrev:

Var mer inne på att ett kabelbyte i vissa lägen kanske förbättrar självkänslan mer än ljudet, vilket är positivt i ett helhetsperspektiv.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-06 16:18

Morello skrev:Konceptet med "junk i täljaren kompenseras med junk i nämnaren" brukar enligt min erfarenhet inte fungera så särdeles bra. Att optimera varje länk i kedjan brukar fungera bättre. 8)

Jag håller med dig Morello.
Bra mycket enklare om inte annat att få distorsions-summan så nära
noll som möjligt om det ser snyggt ut både i täljaren och nämnaren :wink:

Jag menar junket kanske ser skapligt lika ut, men det kan va svårt att få
dem att ta ut varandra ändå :roll:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-06 22:56

Lust skrev:
Svante skrev:

Var mer inne på att ett kabelbyte i vissa lägen kanske förbättrar självkänslan mer än ljudet, vilket är positivt i ett helhetsperspektiv.

Tycker det verkar ganska illa ställt om självkänslan hos en person funkar så. :)

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-08 16:48

Extremt klokt sagt! :P

Svantes inlägg gjort med avseende att "sätta proportioner på saker", tyckte jag var... mindre imponerande. :?

Man kan/får bara inte blanda ihop begreppen på det sätt han gjorde! :x

"Placering i rum" och "frånvaron av rumsakustiska åtgärder" är inte bara svårseparerade - dessutom är de ju inte transmissionslänkar som sitter "ivägen för musiksignalen" - de är parallelleffekter.

Därför är de inte alls jämförbara siffra för siffra men de andra dB-talen. Det "oskadade" direktljudet (1 + 0,5 + 0,5 + 5 dB = 5 dB i värsta fall) från högtalarna når ju (frånsett i basområdet) fram till lyssnarna.

Kort sagt: Den halva dB eller mer (beroende av de använda högtalarnas impedans) som man kan bli av med genom att byta ut en 20 meter lång lampsladd till kortare (om det går) eller i varje fall vederbörligt grov kabel* - kan i många anläggningar visa sig vara den största förbättring per krona man kan åstadkomma. Jag säger inte att inverkan av ens en 20 meter lång lampsladd är stor, men att den är oerhört onödig. :(

Det är svårt nog att få kedjan bra som det är, att spara några kronor på en länk och tillföljd av det få tonkurvefel om halva dB, är inte någon bra balansering! :cry:

Vh, iö

- - - - -

*Eller ännu hellre - en kabel vars resistans och induktans motsvarar vad högtalartillverkaren konstruerat högtalare för. :P

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-08 17:18

Kan ingen bara mäta skillnaden mellan säg 3 och 20 meter och se hur stor skillnaden är, och om den är hörbar? På nån "normalt" prissatt anläggning då..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 17:26

BengtO skrev:Kan ingen bara mäta skillnaden mellan säg 3 och 20 meter och se hur stor skillnaden är, och om den är hörbar? På nån "normalt" prissatt anläggning då..

Det låter väl lite för enkelt, hur ska vi då få ihop 20 sidor diskussion och en massa förmodanden i den här tråden?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-08 17:56

Har det inte framgått redan i den här tråden vilka tonkurvefel som 20 meter lampsladd kan resultera i? :o

Nåväl: 20 meter lampsladd ger en resistans om strax under en ohm (0,0172*40/0,75=0,917333...), vilket ger tonkurvefel i storleksorningen +/-0,5 dB med en verkligt snäll högtalare.
(Det kan bli max +/- 0,6 dB med en högtalare som uppfyller DIN-normen för 8 ohm nominellt, det vill säga som har en minimumimpedans om >6,4 ohm.)

Större tonkurvefel blir det, med svårare högtalare...

En högtalare som har en minimumimpedans om 0,9 ohm (som Infinity Kappa 9) i basregistret förlorar >6 dB nivå som värst, vilket kan betyda att tonkurvefelen hamnar inom +/- 3 dB, plus ett nivåfel om -3 dB - det vill säga att man slösar bort hälften av förstärkarens effekt i snitt och 75% som värst. 8O En 100 W förstärkare förmår bara få fram 25 watt till denna specifika högtalare vid 30 Hz. :(

Infinity Kappa9 är dock en av de mest skrämmande illadimensionerade högtalarna i hifi-historien. Det finns skäl att utgå ifrån att nära på alla väldimensionerade högtalare håller sig över 3 ohm (praktiskt taget alla engelska "8 ohmshögtalare" följer denna rekommendation). En högtalare som inte går under 3 ohm kommer inte att uppvisa tonkurvefel på grund av 20 meter lampsladd större än -2,3 dB vid värsta impedans, det vill säga det är rimligt att gissa att tonkurvefelen totalt sätt håller sin inom +/-1,1 dB sisådär.

Byter man till 3 meter av samma kabel sjunker felet till ungefär 15% av detta. Byter man, när man ändå håller på, till en rimligt grov kabel (1,5 mm^2 kanske?) så blir det 7,5% av felet kvar, vilket betyder att tonkurvefelen med viss marginal håller sg inom +/- 0,1 dB. Då börjar det likna något.

Det kan nämnas att det senare (3 meter 2*1,5mm^2) dessutom normalt är en väsentligt billigare kabel än 20 meter lampsladd! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-09 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-09 09:51

Klart som korvspad! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-09 12:55

Vad blir det för tonkurvefel av 10 meter 10mm2 ?
(Per ledare.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-09 13:33

Det får du räkna ut själv.

Tre samband behöver man ta hänsyn till:

1. Resistansen (R) i kabeln = 0,0172 * L/A, där L är längd i meter (Obs: Dubbla kabelns längd, signalen går ju både fram och tillbaka) och A är arean i mm^2.

2. Spänningsdelningen (G) = Imin / (R+Imin), där R är resistansen enligt ovanstående ekvation, och Imin är högtalarens lägsta impedans.

3. Tappet omvandlat till dB (T) = 20*LOG(G), där det är viktigt att minnas att den siffra man får fram är "värsta tappet". Vill man veta vilka tonkurvefel från medelvärdet man får med en sådan kabel, så får man dela siffran med två och sätta +/- framför den. I de fall imedansen inte har några större toppar kommer tonkurvefelen dock att bli mindre än +/-T/2 dB, eftersom den förenklingen har som utgångspunkt att impedansen vid någon frekvens är hög, så hög att spänningsfallet blir försumbart.

Voila! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-09 14:48

Äsch, nu plågade du latmasken i mig :( :P , men jag kom ifram till att det blev +/- 0,025 db. Är det rätt ?

Rättelse: +/- 0,05 db. (Glömde räkna längden dubbelt.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-09 17:30

Svårt för mig att svara på, som inte vet vilken min-impedans den högtalare du räknade med har. :wink:

Om det är en "8 ohm enligt DIN 45 500"-högtalare det handlar om,
så bör det bli bättre än +/- 0,0232808... dB i varje fall.

Med min-imp. = 3 ohm borde det bli som du räknade ut det sisådär.

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-10 00:15

IngOehman skrev:Svårt för mig att svara på, som inte vet vilken min-impedans den högtalare du räknade med har. :wink:

Om det är en "8 ohm enligt DIN 45 500"-högtalare det handlar om,
så bör det bli bättre än +/- 0,0232808... dB i varje fall.

Med min-imp. = 3 ohm borde det bli som du räknade ut det sisådär.

Vh, iö

Jupp! Glömde säga det, men det var just 3 ohm jag räknade med. (Inte för att jag vet, men något måste jag dra till med...)
Om jag minns rätt har min högtalare (Jamo Concert 7) en nominell impedans på 6 ohm.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-11 17:33

Då har du nog räknat rätt.

Det blir inte mycket tonkurvefel med så grov kabel, trots rätt stor längd och svår belastningsimpedans.

Hur det blir i diskanten är dock knepigare att räkna ut, eftersom kabelns egenskaper sannolikt är dominerande sina induktiva (reaktiv mpedans) egenskaper där. Det leder till att spänningsfallet blir väldigt olika beroende på om lasten (högtalaren) är induktiv, resistiv eller kapacitiv. I sistnämnda fallet kan spänningen i vissa specialfall till och med bli större vid högtalaren än vid förstärkaren! :o 8)

Vh, iö

Återgå till Teknikforum