Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Tackar. Testa lite igår och vet inte, tycker det låter lite väl "instängt" med dolby C, men ska testa lite mer.
phloam skrev:Dolby HX Pro, hur var det med det? (Headroom eXpansion?)
phloam skrev:Har för mig att en högre inspelningsnivå ger större avstånd till bandbruset, men att frekvensgången i diskanten kan bli lidande om det blir för mycket, stämmer det?
profbd skrev:man kanske skulle spela in en testton som man kan referera till senare
perstromgren skrev:Åldras band?
Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?
Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?
Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gickatt höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.
Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?
Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?
Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gickatt höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.
subjektivisten skrev:Det är en mkt bra däck, en Onkyo Ta-207, som jag köpte för 15-16 år sedan för 5500kr. Kommer ihåg jag spelade in på det och fick enormt bra resultat. Så ska fortsätta leka här, har 10 st nya TDK chrome band
Nagrania skrev: Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet.
perstromgren skrev:Nagrania skrev: Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet.
Nja, det vore nog inget vidare!![]()
Av-magnetiserade skulle det nog stått.
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Nagrania skrev: Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet.
Nja, det vore nog inget vidare!![]()
Av-magnetiserade skulle det nog stått.
Inte så lätt med särskrivningar....
phloam skrev:Dolby HX Pro, hur var det med det? (Headroom eXpansion?)
manw skrev:Som jag upplevde det så var största probelmet med kassettband att de efter en tid "tappade rösten". Dvs de lät platt och tråkigt, trots att inspelningen från början lät mycket bra. Ändå var jag väldigt noga med att hålla bandtransport ren och avmagnetiserad. Det verkade som själva lagringstiden av det inspelade bandet hade den största påverkan.
RogerJoensson skrev:Jag är glad att slippa kassettdäcken/spelarna. De lät aldrig särskilt bra i praktiken och både maskinerna och kassetterna var instabila och känsliga på alla möjliga sätt. Kassetter är inget bra medium att lagra musik på.
subjektivisten skrev:Sedan underhålla den. Är rengöringsband som denna http://www.tradera.com/auction/Barbart/aid_37707631 något att rekommendera? lr ska det vara torrengöring? Något mer som man kan köpa för underhåll?
MP skrev:Jag minns att Naka Dragon gjorde mig besviken, ja faktiskt de flesta Naka i jämförelse med till exempel HK-CD 491
Det är nog ingen dum idé att digitalisera kassetterna.
mapem skrev:Ett av mina band innehåller Folkoperans uppsättning av Trollflöjten, inspelat från direktsändning (tror jag) i P2 för många år sen. Intet fonogram (heter det väl?) i min ägo ger samma upplevelse av närvaro som detta band. Alla röster och instrument låter precis som de brukar låta när man sitter på sådär fjärde-femte bänk på Folkoperan och man hör var alla befinner sig på scenen. Bara de inte sprang omkring och klampade med fötterna så förbaskat , det är lite irriterande.
MP skrev:Köp hellre en defluxer i handhållen apparatform än som en kassett.
Tror att du får kolla lite på begagnat annonser.
Räkna med ett par hundralappar dyrare än så är det knappast.
subjektivisten skrev:Ja, får leta efter en sådan. Såg Svalander hade en ny, men då snacka vi 1150kr (http://www.svalander.se/shoppen/demag.htm), det vet jag inte om jag vill lägga.
RogerJoensson skrev:-Hemmagjord volymmaximering!
Det som brukar hända när man pressar banden är att man tappar dynamik samtidigt som disten ökar!
Om materialet är diskantrikt kan man tappa diskant och det blir värre ju mer man pressar på!!!
Dolby kan ev. öka dynamikförlusten när bandet pressas!
Mätar-nivån som funkar Ok på ett material kan vara åt skogen för starkt för ett annat. -Värt att vara uppmärksam på:!:
subjektivisten skrev:Därför ja lyssna sen och såg det inte blev sämre. Och upplevde inte något som sämre faktiskt, kommer nog att försöka ligga på max +3db vid framtida inspelningar
RogerJoensson skrev:subjektivisten skrev:Därför ja lyssna sen och såg det inte blev sämre. Och upplevde inte något som sämre faktiskt, kommer nog att försöka ligga på max +3db vid framtida inspelningar
Upprepar: Mätar-nivån som funkar Ok på ett material kan vara åt skogen för starkt för ett annat.
Bara för att +3dB utslag fungerar på en låt, behöver inte betyda att det alltid blir bra.
Utslaget är ofta beroende på materialet och kan ibland slå helt fel, om man jämför med hur det låter.
Detta behöver man bara beakta om man bryr sig om dynamik och dist.
Jag minns att Naka Dragon gjorde mig besviken, ja faktiskt de flesta Naka i jämförelse med till exempel HK-CD 491
MP skrev:Längesedan man såg en sån på auktion men nu så... En VMP Emag MKII
Kolla här!
Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gick att höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.
slockna skrev:MP skrev:Längesedan man såg en sån på auktion men nu så... En VMP Emag MKII
Kolla här!
Skitkul manick! prova håll den framför en CRT-TV !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster