Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Njae Svante, det säger väl mer om styvheten och resonansbenägenheten i just skivmaterialet. Inget om hur en perfekt låda skall vara konstruerad...
Hej, jag håller på att skriva ett examensarbete som handlar om det ultimata materialet för att bygga högtalarkabinett. Arbetet är 10 veckor på C-nivå, filkandidatexamen.
bomellberg skrev:Gör en tongenerator till din dator och använd hörlursutgången. Det kanske tom finns sådana på nätet redan. Annars kan jag slänga ihop en i LabView till dig. PM:a isåfall.
EDIT: Felcitering + hittade ett litet prog:
http://www.timo.esser.dsl.pipex.com/ttg.htm
/Bosse
laserfox skrev:Nya tankar, om man stagar lådan ordentligt så blir den styv men man flyttar bara resonansfrekvensen uppåt i registret, kan det vara så?
Ragnwald skrev:Resonansen lär ju hamna någonstans hur du än gör, går ju inte att absolut helt eliminera.
Alltså lägger man den där den gör minst skada och förorsakar minst amplitud.
Ju kortare våglängder som skall dämpas ju enklare blir det att dämpa bort. Mycket stagning betyder mycket material=dyrare. Dämpmaterialet i lådan är viktigt, både till att dämpa mekaniskt och för att verka isotermiskt.laserfox skrev:Nya tankar, om man stagar lådan ordentligt så blir den styv men man flyttar bara resonansfrekvensen uppåt i registret, kan det vara så?
Man kan almänt säga att ju styvare materialet är desto mer ringer det, har jag förstått det hela rätt då?
Kaffekoppen skrev:Plywood är bra till en sub, MDF till melanregister(hög inre dämpnin som motverkar ringningar). HDF förstår ag inte alls.
Kaffekoppen skrev:Hur styvt tror du man behöver göra lådväggarna om man stagar korrekt?
Finns på http://www.koskisen.com/
laserfox skrev:Lite uppdateringar på Exjobbet:
Jag har fixat dämplim och limmat ihop 2x22 mdf, 4x10 mdf, testade även att göra ett testämne med 2x19mdf limmat med vitt trälim. Enkla knacktester visar stor skillnad.

laserfox skrev:Bifogar ett diagram över mina mätningar...
Absolut! Ett mycket insiktfullt och korrekt resultat. Du kan tom hänvisa till alla olika material som används, men stagas och dämpas olika. Titta i Vintagetråden här på faktikst om Olle Mirch-högtalarna. Helt runda klot som jag starkt misstänker inte innehåller stagning alls. Dessutom är väggarna relativt tunna. Men svindyra att producera....laserfox skrev:>Kaffekoppen
Grejen är att jag kör själv nu, det blev inget med tillverkaren.
Så ja, jag famlar lite i blindo...
Sen så kommer tiden inte räcka till att bygga något mer nu, det jag har kommit fram till är ett sorts resultat, frågan är hur man utvärderar det som jag har kommit fram till...
Å ja, jag vet att man nog kan säga så att bara finna det optimala materialet är felaktigt, det handlar mer om att applicera det på "rätt" sätt, men det är ju ett resultat eller hur!?
silvervarg skrev:Svante var inne på att resonanserna som mätts upp beror på resonanser i lådan och inte testskivan. Detta måste förståss undersökas. Enklaste testet är nog att öka styvheten på testlådan, t.ex. genom att styva skivor pressas mot lådan med hjälp av stora tvingar.
Samma mätning skall alltså göras med och utan dessa tvingar och jämföras. Det bör räcka för att avslöja mycket om vad som är resonanser i test-lådan.
laserfox skrev:silvervarg skrev:Svante var inne på att resonanserna som mätts upp beror på resonanser i lådan och inte testskivan. Detta måste förståss undersökas. Enklaste testet är nog att öka styvheten på testlådan, t.ex. genom att styva skivor pressas mot lådan med hjälp av stora tvingar.
Samma mätning skall alltså göras med och utan dessa tvingar och jämföras. Det bör räcka för att avslöja mycket om vad som är resonanser i test-lådan.
Jo jag har funderat på det men vad skall man sätta dit, räcker det med 22 mm mdf? Eller skall man försöka staga testlådan?
laserfox skrev:Jag känner att jag har kört fast lite med analysen av resultaten, har ni några synpunkter?
Material skrev:Men bygga en uppsättning lådor, experimentera med dämpull osv... du håller inte på att bygga högtalare, du håller på att klämma igenom lite för mycket forskning under lite för kort tid under lite för struliga förhållanden. Tricket är att begränsa arbetet så mycket som möjligt men så att det fortfarande är relevant.
Dahlqvist skrev:Du kan ju fortsätta att experimentera för att det är latjo men om du bara fortsätter att "riva och slita" utan klara frågeställningar blir det inte mycket till exjobb. Det viktiga är att sätta sig ner och svara på frågan: vad kan jag rimligen mäkta med att svara på och som är relevant för det övergripande problemet (konstruktion av lådväggar för kommersiella högtalare). Man kan inte lösa alla världens problem i en enda rapport! Mer kula och mindre hagel.
/D
hmm, det där är verkligen ingen begränsad fråga. Det är just därför du fått upprepade förklaringar om att materialvalet i sig inte är avgörande utan hela konstruktionen i sin helhet med avseende på dampmaterial, låddimensioner, avstyvningar och vibrationsdämpande åtgärder i övrigt (som dämplimskonstruktioner, olika tjocklek på material beroende på var i lådan materialet placeras osv)laserfox skrev:min frågeställning lyder:
Hur gör man en högtalarlåda fri från vibrationer med hänsyn till materialval?
Är Swedac dämpskikt DA-G2 bra jämfört med andra limmer?
laserfox skrev:min frågeställning lyder:
Hur gör man en högtalarlåda fri från vibrationer med hänsyn till materialval?
laserfox skrev:Är Swedac dämpskikt DA-G2 bra jämfört med andra limmer?
laserfox skrev:>Svante
Har du någon ide om hur jag skall spåra resonanserna i materialet
laserfox skrev:>luminous, Svante
Jag har läst på lite om mätvärdena oxå, man kan översätta volt till acceleration
1000mv motsvarar 1 G
Material skrev:Det är ganska många inlägg i den här tråden som utgår från att grabben håller på att bygga en högtalare. Det är inte så. Självklart är inre stagning osv relevant och viktigt när man bygger högtalare, och självklart är olika material bra om dom tillämpas på rätt sätt och på rätt ställe.
Men det är ju inte det det handlar om.
Svante skrev:Sen tycker jag absolut att du ska plotta kurvorna på logskala, det är viktigare än de flesta teknologer tror. Både frekvens och ampitud. Gör det.
laserfox skrev:Lite uppdatering, Nu har jag byggt diverse testämnen och mätt lite:
Testämnen
Jag har tillverkat testbitar som limmats med olika sorters lim, testämnena har måtten 600x600 mm. Alla ämnen har limmats under press i en vacuumsäck med presstryck 50 kPa. Jag redovisar här mina testämnen:
Testämne 1.
Består av två skivor MDF-board med tjocklek 19mm, dessa har limmats samman med vitt trälim.
Testämne 2.
Består av två skivor 22 mm MDF-board, dessa har limmats med Swedac DG-A2.
Testämne 3.
Består av två skivor 22 mm MDF-board, dessa har limmats med Swedac DG-A2. Jag var rädd att det blev för tunn limfog så jag limmade ett till testämne.
Testämne 4.
Består av fyra skivor 10 mm MDF-board, varje skikt har limmats med Swedac DG-A2, dvs 3 limfogar.
Testämne 5.
Består av två skivor 22 mm MDF-board och en skiva 12 mm gips emellan MDF-boarden, skivorna har limmats med Swedac DG-A2 mellan varje skikt, dvs två limfogar.
Bifogar ett diagram över mina mätningar...
laserfox skrev:Jag kom på en sak, om man skulle kunna räkna ut arean under linjen i grafen, så kanske man kan jämföra snittet på hur mkt materialen reagerar, vad tror ni om det?
Å är det någon som vet hur man gör, vad jag förstår så kan man räkna med derivata ifall man kan beskriva kurvan med en formel, men med mina kurvor är det ju lite svårt att få ut en formel...så har ni ideer på hur man gör?
DrBoar skrev:Det finns en mängd dyra och avancerade lösningar för att dämpa vibrationer i högtalarlådor. Men en uppenbar saknas...
(Alltför) mycket har sagts, men svaret är egentligen mycket enkelt:
1. Kör med dämpad sandwich bestående av 12 mm MDF / 0.5-1 mm dämplim / 12 mm MDF. Dämplimmet DG A2 kan köpas från Swedac och kostar ca 300 kr/l om jag minns rätt (räcker till ca 1-2 kvadratmeter).
http://www.swedac-acoustic.se/pages/vib ... tm#DG%20A2
2. Styva av lådan så mycket som möjligt, speciellt i närheten av elementet. Använd inte MDF för avstyvningarna utan trä eller plywood för styvhetens skull.
3. Limma allt utom täckskikten (MDF-skivorna) i sandvikarna med trälim eller annat styvt lim. Detta betyder att även de individuella sandwichlådväggarna skall limmas ihop med trälim.
Med en låda utförd på detta sätt behöver man inte oroa sig för verkliga lådljud.
laserfox skrev:Jag ställer frågan igen:
Är det någon som har köpt HDF-board i tjockleken 22 mm?
Jag har kollat med tre ställen, varav två borde veta(CEOS & Olle Zettergren), men de påstog att det inte finns tjockare än 8 mm med den högre densiteten.
HDF-board skall ha en densitet på över 820kg/m3
laserfox skrev:laserfox skrev:
är det någon som vill förklara det här med logskala, jag är inte riktigt med på varför man skall använda det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster