Bygga centreringsmaskin för vinyl?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Bygga centreringsmaskin för vinyl?

Inläggav subjektivisten » 2007-06-03 20:54

Har funderat en längre tid hur man skulle kunna smidigast kunna få felcentrerade skivor rätt. Visst så går det sitta med fil och fila men det är både jobbigt och kanske inte så exakt heller. Och handlar det om 100-tals vinyler så är det kanske trevligare med en metod som är lättare och mer exakt.
Så det jag hittills kommit fram är detta.

En arm + armbas som sitter ihop med en fixerad borr som man kan fälla ner och borra exakt rätt. En tallrik som inte har en centraltapp och där ca 2,5-3 cm diameter i mitten är tom, så man kan köra borren igenom utan den träffar tallriken. Skivan hålls fast med vakuumsug. Plinten som tallriken sitter på har kontakt med armbasen men går att skruva åt alla 4 hållen (upp, ner, vänster, höger mot armbasen).

Min tanke är att man lägger på skivan, sätter fast den med vakuumsugen, sätter pickupen i slutspåret och låter tallriken snurra runt där. Så kan man kolla hur armen/pickeupen med förstorningsglas rör på sig och så tar man och skruvar plinten så armen/pickupen inte rör sig alls i sidled. Då tar man och borrar nya hålet. Sen använder man någon form av massa som man kan täppa igenom den felaktiga delen av utsprungliga hålet och låter det torka.

Nu till lite frågor som ni kanske har någon ide om.

*Räcker det med kunna ändra plinten åt 4 håll eller måste man kanske även kunna flytta den sidleds med?
*Har för mig det finns borrmaskiner att köpa som har dammsugare vid borren som tar bort all skräp direkt, har jag rätt?
*Vad för sorts massa skulle man kunna använda som är rätt så formbar och när den torkar så är den väldigt fast och sitter fast i vinylen?
*Sista och mest uppenbara problemet, är det oftast så att skivan är lika ocenterad på båda sidorna?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-03 21:26

Man måste flytta själva vinylskivan, inte plattan. Men det kanske var så du tänkte? Upp/ner samt höger/vänster räcker.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-03 22:04

Nej, vinylen kommer sitta helt fast i plattan av vakuumsuget. Så man kommer röra hela plinten med tallriken på. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Bygga centreringsmaskin för vinyl?

Inläggav Bill50x » 2007-06-03 22:09

subjektivisten skrev:Nu till lite frågor som ni kanske har någon ide om.

*Räcker det med kunna ändra plinten åt 4 håll eller måste man kanske även kunna flytta den sidleds med?
*Har för mig det finns borrmaskiner att köpa som har dammsugare vid borren som tar bort all skräp direkt, har jag rätt?
*Vad för sorts massa skulle man kunna använda som är rätt så formbar och när den torkar så är den väldigt fast och sitter fast i vinylen?
*Sista och mest uppenbara problemet, är det oftast så att skivan är lika ocenterad på båda sidorna?

Lite osäker på vad du menar med 4 håll. Du behöver ju bara röra skivan i 4 riktningar för att centrera, dvs höger/vänster och up/ner. I djupled behövs ingen rörelse. Eller har jag missförstått dig?

Det bästa vore nog om du kunde fixera skivan på en roterande platta och sedan ha två ställskruvar, en för vä/hö och en för upp/ner. Du behöver ingen "pickup" som ligger i innerspåret, någon form av arm med en spets längst ut räcker bra.

Du har helt rätt i att ett bekymmer är skivor som är olika ocentrerade på respektive sida. Sådana är tack och lov sällsynta men de finns.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-03 23:50

Bill50x skrev:Lite osäker på vad du menar med 4 håll. Du behöver ju bara röra skivan i 4 riktningar för att centrera, dvs höger/vänster och up/ner. I djupled behövs ingen rörelse. Eller har jag missförstått dig?

Det bästa vore nog om du kunde fixera skivan på en roterande platta och sedan ha två ställskruvar, en för vä/hö och en för upp/ner. Du behöver ingen "pickup" som ligger i innerspåret, någon form av arm med en spets längst ut räcker bra.

Du har helt rätt i att ett bekymmer är skivor som är olika ocentrerade på respektive sida. Sådana är tack och lov sällsynta men de finns.

/ B

Ja, kanske skrev det fel men jag menade höger/vänster och up/ner.
Jag har redan en "kasserad" pickup som jag kan använda till detta. Motor har jag också. Frågan är hur jag ska göra med plattan. Vill ju ha vakuumsug eftersom jag inte kommer ha någon centraltapp och skivan måste vara "fast" för jag ska kunna borra i den. Så frågan är om jag ska bygga en egen platta eller köpa en äldre skivspelare och slakta för plattan/lager. Och hur bygger jag en platta med vakuumsug?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-04 00:54

subjektivisten skrev:Nej, vinylen kommer sitta helt fast i plattan av vakuumsuget. Så man kommer röra hela plinten med tallriken på. :)

Det kommer aldrig fungera - eller hade du tänkt dig att justera fram och tillbaka i båda led beroende på i vilket stadie i rotationen skivan befinner sig? 8O Det blir mycket precisionrattande det...
Det är ju centrum på _skivan_ som ska flyttas relativt centrum för rotationen, och att flytta hela plinten blir ju lite fel. Då kunde du lika gärna sitta och flytta runt armen istället. Den är lättare att flytta på. :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 01:58

Nja, ser inga problem med att flytta plinten. Men om du kan ge mig ett smidigare tips som är säkrare så tar jag tacksamt emot det. :D
Dock funderar jag på om man ska försöka skippa vakuumsuget och istället fixa någon form av gummiring runt tallriken som håller skivan fixerad. Låter som en smidigare lösning.

Som massa för fylla upp tomrummet av det felaktiga hålet så undrar jag om inte Formbar termoplast från Clas Ohlson kan vara något? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=8740520

"Värms i 60° vatten och blir en mjuk massa som kan formas. Återgår till hård polyester när den svalnat. Omformningsbar vid återuppvärmning. Materialet går att måla, slipa, borra och skära i."

Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-04 09:48

subjektivisten skrev:Nja, ser inga problem med att flytta plinten. Men om du kan ge mig ett smidigare tips som är säkrare så tar jag tacksamt emot det. :D

Det folk försöker säga är att

Du bör vilja flytta rotationscentrum i förhållande till vinylplattan i sig. Det du flyttar på skall alltså inte innefatta det som innehåller rotationsaxeln. Man ser inte från din beskrivning att det är det du vill göra.

En metod är att ha en skivtallrik helt utan centrumpinne. På tallriken ligger ett enkelt hopkommet X-Y-bord med justering i två axlar, fram-bak resk hö-vä.
En arm med pickup, också.
Pickupen skall ha tydliga siktmärken på sig, typ vita fält med svarta pilar eller så, och över pickupen ska man ha en syftlinjal, markerad i bättre än 1/2 mm-intervall.
Så att man kan avgöra hur långt från centrum pickupen befinner sig. Ytan på X-Y bordet bör vara sådan att skivan ligger still, dvs gummi eller så.

På med skivan på x-y-bordet, i med pickupen. Vrid skivan manuellt, och sök max och min centrumavstånd på det innersta stoppspåret, som nominellt skall vara cirkulärt. Justera bordets skruvar så att (max - min) minimeras. Verifiera att pickupen flyttar sig mot mitten med jämn hastighet i ett av de yttre spåren, utan periodiska variationer.

Om man då har sett att skivan har ett centreringsfel som bör åtgärdas så kan man göra om proceduren efter att ha borrat upp lite.
Ev kan man sen klistra dit en EP-centrumhålsinsats (Svalander säljer!) på ena sidan som "Korrigerat centrumhål". Man bör då borra upp ganska stort. Om det funkar eller ej beror på skivspelaren man har, dvs om det gör nåt att det blir lite tjockare eller ej inne mot mitten.

Att laborera med termoplastifyllnad på en LP i hemmiljö verkar djärvt, läs dumdristigt.

För mätändamål fanns det en gång i tiden skivspelare med justerbar centrumpinne. Jag vet inte alls om det var en pinne som flyttades eller om det var ett antal pinnar att byta mellan, med olika centreringsfel inbyggda. Inbillar jag mig, men detta var LÄNGE sen.

Lycka till! Berätta hur det gick!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 13:43

Vet inte om jag förklara detta dåligt men:

*tallriken SKALL vara utan centraltapp.
*Armbasen och borren kommer sitta ihop så att borren är ALLTID i det korrekta centrum.
*armbasen och plinten är ICKE fixerade till varandra, utan man kan flytta plinten (vänster/höger, upp/ner) emot vad armbasen har.

Sen är hela proceduren meningslös om man inte kan täppa igen den delen av hålet som är felaktigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 14:06

subjektivisten skrev:Sen är hela proceduren meningslös om man inte kan täppa igen den delen av hålet som är felaktigt.

Ett sätt är att borra ett så stort hål som många singlar har, gissar att det är runt 40 mm eller så. Därefter köper du insatser från Svalander och trycker i.

Bild

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 14:19

Bill50x skrev:
Ett sätt är att borra ett så stort hål som många singlar har, gissar att det är runt 40 mm eller så. Därefter köper du insatser från Svalander och trycker i.

Smart!

Jag kan inte avhålla mig från att kommentera att detta problem löses enklast genom att övergå till att spela såna där små silvriga saker som såg dagens ljus i början av åttiotalet...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-04 14:36

perstromgren skrev:Jag kan inte avhålla mig från att kommentera att detta problem löses enklast genom att övergå till att spela såna där små silvriga saker som såg dagens ljus i början av åttiotalet...

Inte det verkliga problemet, vilket är att spela av befintliga vinylskivor så bra det går.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 14:47

n3mmr skrev:
perstromgren skrev:Jag kan inte avhålla mig från att kommentera att detta problem löses enklast genom att övergå till att spela såna där små silvriga saker som såg dagens ljus i början av åttiotalet...

Inte det verkliga problemet, vilket är att spela av befintliga vinylskivor så bra det går.

Jag vet, men som vinylmotståndare tar man alla chanser till attack! :D
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-06-04 15:16

Senast centreringsfrågan var på tapeten frågade jag om skivorna generellt är rätt centrerade i förhållande till ytterkanten. Jag fick, såvitt jag minns, inget svar. Finns det någon som kan upplysa oss den här gången?

Om spåren ligger i exakt relation till skivans kant skulle lösningen på centreringsproblemet kunna se ut som följer: tallriken har en underdimensionerad (3 mm kanske) centrumtapp och en mycket flexibel gummiring runt kanten som viks upp runt skivan och håller den perfekt centrerad. En centrumpuck anpassad till den underdimensionerade tappen agerar nedpressare på skivans mitt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-04 15:21

Har inte koll på om/hur mycket en LP kan variera på YD. Ett förslag i alla fall på en enkel borrjigg. Jiggen funkar bara om de pressade skivspåren ligger rätt centrerade mot LP:ens YD och det är hålet i sig som ligger fel. (Vilket som är vanligast fel vete rackarns.)

1) Låt göra en urfräsning i en hyfsat tjock plan skiva, som rymmer LP:en, samt har ett genomgående cirkulärt centrumhål i rätt diameter mot centrumtappen på skivspelaren. Alternativt ett större hål för en puck, typ den man har för EP-skivor. -Då borrar du bort det ocentrerade hålet i LP:en helt och hållet med ett forstnerborr (”kvistborr”)
2) Utanför urfräsningen för LP:en, 3 st genomgående brotschade koniska hål.

Om du har en tillräckligt stor pelarborr: Använd en ”offerskiva” som underlag vid borrningen. Fäst centrumborret i chucken och centrera noggrant mot centrumhålet i skivan med urfräsningen. Gör markering för de brotschade hålen i offerskivan under, förborra några pilothål samt brotscha dessa med samma koniska brotsch med skivorna låsta mot varandra. Lås offerskivan mot bordet på pelarborren. Om nu dina LP har varierande ytterdiameter, mät glappet mot urfräsningen med bladmått. Centrera dem mot urfräsningen i skivan med 3 st shims eller ”slaktade bladmått” utanför LP:en. Du låser och centrerar de 2 skivorna mot varandra med koniska pinnar men kan när som helst plocka ut skivan med urfräsningen för inshimsning av nya LP.

Genom att köra med koniska brotschade hål och koniska pinnar slipper du problem med slitage, glapp och ocentrering som brukar uppstå för cirkulära hål med tiden.

Dina skivor/borrjigg borde få en noggrannhet på ca 0,02 mm om du anlitar en firma som har bäddfräs typ Multicam (typiska användare = de som tillverkar skyltar eller köksluckor). Koniska pinnar kan finnas hos välsorterade järnhandlare annars tex Jacking AB 08-600 05 60 eller Wiberger i Göteborg: http://www.wiberger.se/templates/sms10.htm

Har du ingen stor pelarborr, kan du för handborrning göra en variant på ovan med en urfräst skiva samt ett ”lock” med centrumhål som styrning för borret. Skivorna låser och centrerar du fortfarande mot varandra med koniska pinnar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 16:09

PekkaJohansson skrev:Senast centreringsfrågan var på tapeten frågade jag om skivorna generellt är rätt centrerade i förhållande till ytterkanten. Jag fick, såvitt jag minns, inget svar. Finns det någon som kan upplysa oss den här gången?

Om spåren ligger i exakt relation till skivans kant ....

Min erfarenhet är att det varierar. Ibland ligger ytterspåret jämnt och fint utmed ytterspåret, ibland gör det inte så. Ibland är hela skivan ocentrerad, ibland är det "bara" spåren som svajar i sidled.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 16:19

Kan man ge sig på problemet med elektronik, kanske? Jag har inte en färdig lösning, men det borde inte vara helt omöjligt att räkna svajet som uppkommit på grand av den dåliga centreringen och kompensera med lämplig algoritm.

Man måste ju förstås göra detta i den digitala domänen, och den kanske måste undvikas med alla medel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 16:36

perstromgren skrev:Kan man ge sig på problemet med elektronik, kanske? Jag har inte en färdig lösning, men det borde inte vara helt omöjligt att räkna svajet som uppkommit på grand av den dåliga centreringen och kompensera med lämplig algoritm.

Man måste ju förstås göra detta i den digitala domänen, och den kanske måste undvikas med alla medel?

Egentligen inte. Men eftersom analoga system har sina problem och digitala delvis andra så är det väl dumt att plocka det sämsta ur båda världarna?

Men visst går det att skapa en digital korrigering men den blir ganska komplicerad. Det uppkomna svajet varierar över skivsidan eftersom hastigheten i spåret blir allt långsammare ju mer mot centrum man kommer. Alltså måste man även ta hänsyn till pickupens (eg tonarmens) läge vid varje givet tillfälle. Detta går ju inte att beräkna eftersom skivor har olika spellängd osv.

Det är nog trots allt enklare med en mekanisk centrering :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 16:48

Bill50x skrev:Men visst går det att skapa en digital korrigering men den blir ganska komplicerad. Det uppkomna svajet varierar över skivsidan eftersom hastigheten i spåret blir allt långsammare ju mer mot centrum man kommer.

Gör den? Hastighetsökningsmax återkommer väl alltid 1 gång per 1.8 s (60/33.3)? Amplituden på svajet, däremot, varierar.

Eller tänker jag fel i hastigheten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 18:04

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:Men visst går det att skapa en digital korrigering men den blir ganska komplicerad. Det uppkomna svajet varierar över skivsidan eftersom hastigheten i spåret blir allt långsammare ju mer mot centrum man kommer.

Gör den? Hastighetsökningsmax återkommer väl alltid 1 gång per 1.8 s (60/33.3)? Amplituden på svajet, däremot, varierar.

Eller tänker jag fel i hastigheten?

Hm, måste nog tänka till ett varv till jag åxå :-)

/ B

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-04 18:23

subjektivisten skrev:Vet inte om jag förklara detta dåligt men:
*snipp*
*armbasen och plinten är ICKE fixerade till varandra, utan man kan flytta plinten (vänster/höger, upp/ner) emot vad armbasen har.
*snapp*

Det är precis här det brister. Din skiva kommer vara, och beté sig, precis lika ocentrerat oavsett var plinten står i förhållande till armen. Du måste flytta själva skivan, på plattan - inte hela plattan.
Om du inte tänkt justera centreringen i realtid, som sagt...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 18:54

Skivan flyttas ju eftersom den ÄR på tallriken. 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 18:59

Bill50x skrev:Ett sätt är att borra ett så stort hål som många singlar har, gissar att det är runt 40 mm eller så. Därefter köper du insatser från Svalander och trycker i.

Sant, men då är ju etiketten helt körd. Vill helst göra så lite ingrepp på etiketten som möjligt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 19:00

Vill jag ha huvudvärk så kan jag ju göra det :wink: 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 19:01

PekkaJohansson skrev:Senast centreringsfrågan var på tapeten frågade jag om skivorna generellt är rätt centrerade i förhållande till ytterkanten. Jag fick, såvitt jag minns, inget svar. Finns det någon som kan upplysa oss den här gången?

Tyvärr så tror jag inte det är så enkelt. Har märkt att flera vinyler inte är exakt lika stora.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-04 19:53

subjektivisten skrev:Skivan flyttas ju eftersom den ÄR på tallriken. 8O

Då får du bygga din jigg, så kan jag få säga 'vad var det jag sa' sedan. 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-04 20:07

Skivan måste kunnas flyttas i två axlar på den roterande tallriken. Punkt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 20:26

tvett skrev:Skivan måste kunnas flyttas i två axlar på den roterande tallriken. Punkt.

Juppz, så som jag tänkt det skall göras. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 20:27

nolimitsoya skrev:
subjektivisten skrev:Skivan flyttas ju eftersom den ÄR på tallriken. 8O

Då får du bygga din jigg, så kan jag få säga 'vad var det jag sa' sedan. 8)

Ja, men du får gärna förklara varför det inte går att göra som jag säger. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 21:11

Alltså. Har man en tallrik som snurrar, och denna inte har någon centrumtapp, då är det inga problem att skjuta skivan i sidled tills spåren blir centrerade.

Hur man sedan konstruerar en sådan tallrik så centrum är fritt och du kan borra just där är förstås en annan fråga :-)

Å andra sidan, varför ska skivan kunna rotera? Man borde kunna mäta sig fram till centrum genom att applicera någon form av jigg ovanpå skivan där man låser ytterändarna precis ovanför ytterspåret i form av ett kors.

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-04 21:26

Gamla 45or kan väl gärna svaja lite? Jag använder både skivspottare i en av bilarna och jukebox ibland, lite svaj liksom förhöjer stämmningen i vissa lägen. Eller? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-04 21:52

subjektivisten skrev:*Sista och mest uppenbara problemet, är det oftast så att skivan är lika ocenterad på båda sidorna?

Har du kollat om ocentreringen ligger exakt åt samma håll på båda sidor?
Annars blir det till att borra två hål. :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-04 23:37

subjektivisten skrev:Ja, men du får gärna förklara varför det inte går att göra som jag säger. :)

För att den måste flyttas relativt rotationsaxeln. Som sagt, prova gärna flytta armen i förhållande till plinten på din nuvarande spelare, och se om du kan komma åt felcentreringen. 8)
(Det är exakt samma sak som att flytta plinten relativt armen, fast enklare.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-05 02:00

nolimitsoya skrev:För att den måste flyttas relativt rotationsaxeln. Som sagt, prova gärna flytta armen i förhållande till plinten på din nuvarande spelare, och se om du kan komma åt felcentreringen. 8)
(Det är exakt samma sak som att flytta plinten relativt armen, fast enklare.)

Förklara vad som är fel i mitt tankesätt. Armbasen och borren sitter ihop. Det betyder att borren alltid är exakt där hållet skall vara.
Under detta så har vi en plint med tallrik och motor som snurrar. Jag sätter pickupen i sista spåret och flyttar plinten, vänster/höger, upp/ner tills armen och pickupen inte svänger något mer alls. Så bör det vara på en skiva som är perfekt centrerad, eller hur? Då borrar jag (lr rättare sagt fräser/diamantborr) det nya hålet.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-05 02:25

Förklara vad menar du med att flytta plinten?
Du skriver att det är en plint med tallrik och motor som du tänker flytta runt. Men nyss var du med på det jag sa om att skivan måste flyttas på tallriken...?

Eventuell borr ska placeras utifrån arm och tallrikslager. LP-Skivan ska flyttas på tallriken.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-05 05:09

tvett skrev:Förklara vad menar du med att flytta plinten?
Du skriver att det är en plint med tallrik och motor som du tänker flytta runt. Men nyss var du med på det jag sa om att skivan måste flyttas på tallriken...?

Eventuell borr ska placeras utifrån arm och tallrikslager. LP-Skivan ska flyttas på tallriken.

Nej, jag sa att det blir exakt samma effekt att flytta plinten som att flytta skivan på tallriken.

Armbasen och borren sitter alltså ihop. Borren är precis där hålet skall vara och fälls ner när man behöver borra. Plinten, som ICKE är fast i armbasen eller borren, går på någon form av räls så jag kan flytta pliten åt alla fyra håll.

Jag lägger på en skiva, ner med nålen i sista spåret och spelar den. Med förstorningsglas så flyttar jag plinten med tallriken på så armen/pickpen inte går i sidleds alls. Alltså, armen/armbasen och borren står stilla. För på optimala skivan så skall inte armen/pickupen röra sig alls i sidled. Så när jag ställer plinten helt rätt, så armen/pcikupen inte rör sig i sidleds alls, så får jag alltså den exakta punkten där hålet skall vara.

Då måste skivan vara fixerad, därav min första tanke med vacuumsug. Men det är nog för krångligt så någon form av ring runt skivan som håller den fast på plattan vore bra. Eftersom jag inte har någon centrumtapp så kan jag borra igenom skivan med det nya hålet.

Det problemet jag har kvar nu är hur man ska fylla igen den delen av det gamla hålet som är felaktigt.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-05 19:29

Gör ett par enkla experiment så förstår du att idén är galen. Jag kan tydligen inte beskriva det tillräckligt tydligt.
Ett försök till kan jag ifs göra; ditt skivspår kommer _fortfarande_ svajja relativt origo, oavsett hur mycket du flyttar runt din skivspelare, och oavsett om armen följer med eller ej.

Edit: Såhär kanske: skivspåret är ju inte ocentrerat i förhållande till pickupen, utan i förhållande till hålet i skivan. Så länge skivan ligger still på plattan har du inte bara flyttat hålet, utan dessutom flyttat hela skivan exakt lika mycket - i samma riktning - som du flyttade hålet.
Status quo.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-05 21:27

nolimitsoya skrev:Gör ett par enkla experiment så förstår du att idén är galen. Jag kan tydligen inte beskriva det tillräckligt tydligt.
Ett försök till kan jag ifs göra; ditt skivspår kommer _fortfarande_ svajja relativt origo, oavsett hur mycket du flyttar runt din skivspelare, och oavsett om armen följer med eller ej.

Edit: Såhär kanske: skivspåret är ju inte ocentrerat i förhållande till pickupen, utan i förhållande till hålet i skivan. Så länge skivan ligger still på plattan har du inte bara flyttat hålet, utan dessutom flyttat hela skivan exakt lika mycket - i samma riktning - som du flyttade hålet.
Status quo.

Subjektivisten ska ju flytta hålet i förhållande till skivan (= skivspåret i bästa fall), så hur går ditt resonemang ihop ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-05 21:31

Det är ju det han inte ska. Han ska ju kompensera felcentreringen genom att flytta runt tonarmen. 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-05 21:37

nolimitsoya skrev:Det är ju det han inte ska. Han ska ju kompensera felcentreringen genom att flytta runt tonarmen. 8)

Han ska ju borra ett nytt hål i plattan ??
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-05 21:39

Ja, men hitta rätt centrering genom att sitta och flytta runt armen tills den slutar svänga. Därefter borra.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-05 22:34

nolimitsoya skrev:Ja, men hitta rätt centrering genom att sitta och flytta runt armen tills den slutar svänga. Därefter borra.

Nä. Han flyttar skivan tills armen slutar svänga.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 00:37

Att flytta runt plinten relativt armen är samma sak som att göra tvärt om. :)
Att skivan borde flyttas istället för armen/plinten är vad jag sagt från start, men subjektivisten verkar inte vilja tro mig. 8O

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-06-06 00:43

Självklart har nolimitsoya rätt. Genom att flytta plint/tallrik flyttar man ju bara rotationscentrum, men felcentreringen kvarstår. Det är skivspåren som ska centreras i förhållande till rotationscentrum. Det uppnås bara, vilket nu sagts några gånger, genom att flytta skivan i förhållande till tallriken - om man nu inte överväger en avancerad elektronisk lösning som flyttar tallriken medan man spelar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-06-06 00:52, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 00:48

nolimitsoya skrev:Det är ju det han inte ska. Han ska ju kompensera felcentreringen genom att flytta runt tonarmen. 8)

NEJ! Det skall jag icke. :)
Verka som det var svårt att förklara detta med ord. Tar det en gång till då.

Om man spelar en perfekt centrerad skiva på en skivspelare så kommer inte armen röra sig alls i sidled när den är i innerspåret. Okej?

Därför har jag en armbas med en tonarm på och på den sitter ett borrställ och borr som är fasta och som är precis där hållet skall vara. Okej?

Under detta så jag vi en plint med motor, lager och en tallrik utan centertapp. Skivan fixeras fast på tallriken via någon yttre ring eller dyl så den inte flyttar på sig. Denna plint står på någon form av räls eller dyl som gör att jag kan flytta hela plinten (tallrik/motor) i alla 4 vädersträcken. Okej?

Sen så spelar jag innerspåret med pickupen och kollar om den rör sig i sidled. Gör den det så flyttar jag plinten försiktigt tills pickupen inte rör sig i sidled. Då har vi hittat exakt vart hålet skall bara. Okej?

Då borrar man ett nytt hål (eller rättare sagt, använder något som typ diamanthålsåg). Sen så har jag skivan i en centraltapp och på något sätt fyller igen den biten av ursprungliga hålet som är fel. Okej?

Ord är svårt ibland att göra sig förstådd :D

i, vad tror du, kan min ide vara möjlig? :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-06 00:51

nolimitsoya skrev:Att flytta runt plinten relativt armen är samma sak som att göra tvärt om. :)
Att skivan borde flyttas istället för armen/plinten är vad jag sagt från start, men subjektivisten verkar inte vilja tro mig. 8O

Fast han säger ju att han ska flytta skivan/plinten (det är samma sak) relativt armen/borren (också samma sak eftersom de sitter ihop). Han har allstå dessförinnan satt ihop armen och borren på ett sådant sätt att han vet att när armen slutar svänga i sidled befinner sig borren precis i centrum relativt spåret på skivan. Svårigheten ligger väl i att sätta ihop arm och borr tillräckligt exakt.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 00:51

Ja, det förstod jag redan i första inlägget. Bygg du, så får du se vad jag menar. 8)

Edit: Hoppla, nu hann Magnuz emellan. Men han förstår visst inte heller mina förklaringar... :cry: Är de verkligen så dåliga?

Edit2: Så här då:
Skivspåret är ocentrerat och ligger 5mm för långt åt "höger". För att korrigera detta flyttar subjektivisten plinten 5mm åt "vänster" - alla med så långt?
När skivan snurrat ett halvt varv kommer samma felcentrering som innan verka åt motsatt håll, dvs "vänster". Plinten däremot, står ju kvar där den står. Felet som från början var +/-5mm är nu +0/-10mm. Är det verkligen en förbättring? :roll:
Senast redigerad av nolimitsoya 2007-06-06 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 00:56

nolimitsoya skrev:Att flytta runt plinten relativt armen är samma sak som att göra tvärt om. :)

Vi tar det igen. Armen och plinten sitter INTE ihop!
Vi tar det i bilder
Bild

Här ser vi armbasen och armen som INTE sitter ihop med plinten. Plinten är alltså rörlig åt alla 4 hållen mot armbasen.
Så vi säger att hålet på skivan sitter för mkt till vänster om man använder texten på etiketten. Då bör hålet borras mer till höger om originalhålet. Alltså flyttar man skivan till höger. Oavsett om du flyttar endast skivan ELLER plinten med tallriken på så blir det exakt samma effekt.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 00:58

Herrejestanes... Man kanske skulle dra ihop en rörlig bild. 8O

Edit: Nej förresten. Kan du inte bara försöka kompensera bort svajjandet genom att flytta runt tonarmen på din befintliga spelare, så kommer du se problemet direkt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 01:03

Ärligt så et jag inte hur jag ska kunna förklara detta bättre. :?
Någon som förstår vad jag menar med detta? :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-06 01:05

nolimitsoya skrev:Edit: Nej förresten. Kan du inte bara försöka kompensera bort svajjandet genom att flytta runt tonarmen på din befintliga spelare, så kommer du se problemet direkt?

Det går inte, den befintliga spelaren använder ju (det felaktiga) centrumhålet som rotationscentrum.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 01:07

Jag tror du har förklarat det tydligt redan från början. Ska vi verifiera?

Skivan ligger på på en roterande platta, med en pickup i spåret. Vindlingarna som observeras genom tonarmens vickande kompenseras bort genom att förflytta plinten relativt tonarmsbasen, och sedan borras ett nytt centrumhål.
Korrekt?

Edit: Magnuz, precis! :D Halvvägs framme då. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-06 01:11

Subjektivisten, nolimitsoya (fan, kan ni inte ha kortare/enklare namn...) har nog rätt.

Tänk dig en 1 meters skiva (diameter) med den vanliga storleken på spåren (typ 30cm). Har du spåren precis i mitten så är det bara att spela. Men föreställ dig att spåren ligger alldeles vid kanten på skivan. Och att du försöker kompensera det med att flytta skivtallriken (med skivan centrerad på tallriken). Det går inte.
Men om du flyttar skivan på skivtallriken så att spårmitten hamnar i rotationscentrum så funkar det.
(Bortsett från att skivan kommer att kapa alla normala tonarmar...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 01:12

Om vi tar en vinylskiva och tänker oss att hålet kan sitta perfekt eller fel åt 4 olika håll. För mycket åt upp, ner, vänster eller höger.

På en skiva så sitter hålet för mycket åt vänster jämförelse mot texten. Sätter jag skivan på tallriken så felet är vertikalt mot spelaren sett uppifrån, så betyder det att när jag spelar sista spåret och skall ställa in hålet rätt så ändrar jag på plinten upp eller ner.
Lägger jag på skivan så felet är horisontalt så skall jag ändra plinten vänster eller höger. Och om jag sätter felet kvart i (mellan någon av vädersträcken) så är det alla fyra som jag stället för att få armen att inte gå i sidleds.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 01:27

Men du måste ju tänka dig att skivan snurrar samtidigt. Ska du stå och ratta i realtid? :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 04:12

nolimitsoya skrev:Men du måste ju tänka dig att skivan snurrar samtidigt. Ska du stå och ratta i realtid? :?

Ja!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 14:04

Du tänker stå och göra 133.3* korrektioner per minut, med precision på tiondels millimetrar, manuellt, och på två axlar simultant? Lycka till. :twisted:

*33.3 RPM, två toppar per varv, både uppåt, nedåt, höger och vänster.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-06-06 18:45

hmm nolimitsoya har rätt i att man borde (=måste) flytta skivan på tallriken för att ha en rimlig chans att få hålet rätt (och ha tallriken fast med rotationscentrum där borren finns).

Man flyttar alltså runt skivan på tallriken tills man ser att den inte svänger och då borrar man hålet.

(att flytta runt tallriken ger som sagt precis samma resultat som att flytta runt borren och armen = inte så meningsfullt (man kan förståss borra hålet rätt ändå men det blir ungefär lika svårt som att borra det direkt med skivan liggande på t.ex. golvet utan nån jigg...)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-06-06 19:06

subjektivisten skrev:Nej, jag sa att det blir exakt samma effekt att flytta plinten som att flytta skivan på tallriken.

Nu har det väl sagts några gånger.. men testa att lägga t.ex. en singel med stort hål eller en cdskiva ocentrerat på skivtallriken, snurrar man tallriken svänger ytterkanten på skivan fram och tillbaka.
Testa sedan att flytta skivan på tallriken så den blir centrerad, då svänger den inte längre.
Nästa test blir att börja om med ocentrerad skiva och sen flytta runt skivspelaren* tills skivan inte svänger, gissar att du kommer få flytta runt ett BRA tag... :wink: (det går alltså inte eftersom skivans centrum ej sammanfaller med skivtallrikens rotationscentrum hur mycket man än flyttar runt tallriken... Man MÅSTE alltså flytta skivans korrekta centrum i förhållande till tallrikenc rotationscentrum för att skivan skall sluta svänga)

*här får du låtsas att inte armen följer med

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 20:57

Förstår fortfarande inte vad skillnaden mellan flytta skivan 3 mm till höger eller flytta tallriken 3 mm till höger. :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 21:02

nolimitsoya skrev:Du tänker stå och göra 133.3* korrektioner per minut, med precision på tiondels millimetrar, manuellt, och på två axlar simultant? Lycka till. :twisted:

*33.3 RPM, två toppar per varv, både uppåt, nedåt, höger och vänster.

Vart är det svåra? Tittar på armen och skruvar på ena. Blir det sämre så skruvar jag tillbaka och kör på nästa.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-06-06 21:09

subjektivisten skrev:Förstår fortfarande inte vad skillnaden mellan flytta skivan 3 mm till höger eller flytta tallriken 3 mm till höger. :?

Gör experimentet jag föreslog, lägg en skiva ocentrerat sen försöker du flytta tallriken (skivspelaren) så skivan inte svänger fram och tillbaka när du snurrar tallriken...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-06 21:11

fler kockar destå...

men anledningen till att du måste flytta skivan på talriken och inte hela talriken är för att spåren är fel i förhållande till hålet i skivan. dom är ju inte fel i förhållande till armen.
att spåren "svajar" beror ju på att hålet inte är centrerat vilket får spåren att göra en oval "bana" i förhållande till centrum.
mitt tips är att du tar bort centrumtappen, införskaffar sån fiberduk som har hög friktion. friktionsduk tror jag det heter.
enklaste sättet att kunna flytta runt skivan så du kan hitta rätt position.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-06 21:55

Det börjar nu bli lite tjatigt...

Det borde vara helt klart att tallriken inte ska flyttas - det är skivan som ska flyttas i förhållande till tallrikens rotationscentrum. Flyttar man tallriken (med skivan) följer ju dess centrum med.

Detta har flera försökt förklara... Nu är det upp till subjektivisten att förstå.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-06-07 10:22

Subjektivisten behagar skämta, tror jag!

"För ett trollfritt Faktiskt" :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 16:52

RogerGustavsson skrev:Det börjar nu bli lite tjatigt...

Det borde vara helt klart att tallriken inte ska flyttas - det är skivan som ska flyttas i förhållande till tallrikens rotationscentrum. Flyttar man tallriken (med skivan) följer ju dess centrum med.

Detta har flera försökt förklara... Nu är det upp till subjektivisten att förstå.

Ja, OM TALLRIKEN OCH ARMEN ÄR FIXERADE VID VARANDRA.
Men som jag sagt 100 gånger innan så är dom ICKE det.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 17:06

subjektivisten skrev:Ja, OM TALLRIKEN OCH ARMEN ÄR FIXERADE VID VARANDRA.

Sicken tur att armen inte är fixerad vid tallriken. Hade varit svårt att spela skivor då. ;)

Nej men allvarligt. Gör gärna ett enkelt test med en fejkarm (eller om du har en över) av en blompinne exempelvis och en gravt ocentrerad skiva (det är bra att överdriva rejält här). Hur du än flyttar armfästet i förhållande till tallrikscentrum så kommer du inte åt problemet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-07 17:09

Jag tror Subjektivisten fastnat i en tanke.

Om skivan är ocentrerad spelar det ju ingen roll hur mycket du justerar tallriken. Ocentreringen följer ju med till Venedig om din plint klarar det spannet. Om din justeringsplint å andra sidan sitter PÅ tallriken UNDER skivan och inte tallriken på plinten så fungerar det ju...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-07 17:31

subjektivisten skrev:
RogerGustavsson skrev:Det börjar nu bli lite tjatigt...

Ja, OM TALLRIKEN OCH ARMEN ÄR FIXERADE VID VARANDRA.

Det är skivans placering på tallriken du ska ändra på - inget annat! Så enkelt är det...

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2007-06-07 21:41

subjektivisten skrev:Förstår fortfarande inte vad skillnaden mellan flytta skivan 3 mm till höger eller flytta tallriken 3 mm till höger. :?

Bild

När du har talriken att rotera så flyttas skivans rotationscentrum runt talrikens centrum.
Jag förutsatte att du ämnade ha borren centrerad över talriken så att du när du jazzat runt skivan kunde borra. Om du flyttar på skivtallriken och låter skivan ligga kvar ocentrerat kommer den fortfarande att vara ocentrerad och borrningen kommer bara att förvärra det ocentrerade.
när du har borren centrerad över talrikens rotationscentrum flyttar du istället skivan precis som tänkt tills dess att armen inte juckar fram och tillbaks längre. Tar bort tonarmen från skivan, borrar ditt nya hål och vips en centrerad skiva.

Jag försökte att illustrera det lite med en snabb cadritning ovan.
iso-vyn visar de bägge grejjerna där du har ett känt rotationcentrum på talriken och skall sammanfoga det med skivans.
Talrik relativt arm är den beskrivningen som Subjektivisten hittills hållit för användbar men enligt att du aldrig kommer få till centreringen då du måste ratta talrikens placering i realtid faller själva tanken.

När du flyttar runt skivan på talriken och hittar minsta avvikelsen har du även hittat vart hålet skall vara, borra och var glad.

Är alla överens nu?
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Återgå till Teknikforum