Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Jag tror jag kan höra det. Har lyssnat på en hel del olika förstärkare. Ju högre kanaseparation desto bättre stereobild. Min enfaldiga erfarenhet iaf...
Ju högre desto bättre i mina öron..
Richard skrev:Naqref™ skrev:Hur stor stereoseparation har du i basen mellan öronen, Richard?
Den är ju inte stor, kan medges.![]()
H. Richard
Svante skrev:Richard skrev:Naqref™ skrev:Hur stor stereoseparation har du i basen mellan öronen, Richard?
Den är ju inte stor, kan medges.![]()
H. Richard
Jo, i hörlurar...
Richard skrev:Eftersom tråden blivit låst, där vi kunde läsa om den begränsade kanalseparationen i ett slutsteg för 100000:-, undrar jag om detta är hörbart.
Länk:
http://stereophile.com/solidpreamps/863/index6.html
Är det en hörbar skillnad på ett slutsteg som skiljer kanalerna åt med endast 40-45 db ( Linn Klimax ) eller ett som skiljer kanalerna med upp till 100 db ?
Välkommen med tankar och åsikter om detta!
H. Richard.
Richard skrev:... utan endast uppriktig nyfikenhet angående kanalseparationen i just klimax slutsteget. Varför är den så dålig?
Linns nyare förstärkare låter ju förövrigt verkligt bra, enligt min subjektiva åsikt.
Richard skrev:Moment 23:
Detta är ingen jihad på linn, utan endast uppriktig nyfikenhet angående kanalseparationen i just klimax slutsteget. Varför är den så dålig ? Varför finns det inga andra tester, som du ju efterlyste i din tråd ?
9000 dollar var ju, med 2003:s dollarvärde samt momsen i sverige, ungefär 100000:- .
Vad menar du med att jag inte är trovärdig ? Menar du att Stereophiles mätningar av Klimaxslutsteget inte är trovärdiga ? Det är dom ju.
Linns nyare förstärkare låter ju förövrigt verkligt bra, enligt min subjektiva åsikt.
H. Richard.
Richard skrev: Jämför t.ex. Brystons integrerade förstärkare, Bryston B100-DA, där crosstalk i slutstegsdelen ligger kring 110 db, på riktigt ( vid Atkinssons mätningar ).
H. Richard.
Loud skrev:Kanalseparation? Är det ett värde på hur mycket information en kanal "läcker" över en annan genom induktion?
Vovven skrev:Jag tvivlar på att det över huvudtaget finns mjukvara med en total kanalseparation. Beatles gjorde någon platta med mycket hög kanalseparation som därmed lät mycket onaturlig. Modern musik produceras med betydligt mindre kanalseparation.
Precis....phon skrev:-30 db som bäst kanske, ultra-tweakat något lite mer.
I praktiken spelar den några sämre än optimala kanalseparationen sannolikt ingen roll, men den pekar ändå på att något i konstruktionen inte är som sig bör.
petersteindl skrev:Hur stor kanalseparation har en inspelning med två rundkännande mikrofoner och, säg 60 cm eller möjligtvis 1 meter avstånd mellan mikrofonerna och säg, kanske någonstans kring 4 meter mikrofonavstånd till ljudkällorna t ex sångröster i kör och möjligtvis orgel? Vad tror ni? 140 dBeller kanske 1-2 dB
![]()
Hur kan sånt låta?
RogerJoensson skrev:Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild
LypsylateX skrev:RogerJoensson skrev:Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild
Prova att förskjuta ena kanalen i en stereoinspelning några millisekunder, det kan ge väldiga stereoeffekter även om VU-mätarna inte visar dom.*
* = Eller asså... inte så vi hinner se det.
LypsylateX skrev:RogerJoensson skrev:Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild
Prova att förskjuta ena kanalen i en stereoinspelning några millisekunder, det kan ge väldiga stereoeffekter även om VU-mätarna inte visar dom.*
Frågeställningen och problematiken för inspelningar gjorda med rundtagande mikar är väl ungefär lika stor som med andra inspelnings tekniker.
Typ: Hur stor kanalseparation krävs det på inspelningar utförda med omni-par innan det blir hörbara bieffekter...?
Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild och dessutom så får man alla fasutläckningarna när kanalerna kombineras. Monokompabilitet är inte omni-par teknikens stora fördelar precis... Så behovet av hyfsad kanalseparation finns även här.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster