Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:”The question is whether we can make a crossover at all without measurements - and the answer is NO. It cannot be done, and crossovers cannot be calculated.”
diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)
diesel skrev:11. SPL-mäter igen.
Kalejdokom skrev:diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)
Kan man verkligen göra så? Utveckla gärna!
Kalejdokom skrev:diesel skrev:11. SPL-mäter igen.
Vad menar du med SPL-mätning? Antar att det är dB-mätning över hela frekvensbandet, mao vanlig "frekvenskurva".
rikkitikkitavi skrev:Flint. varför måste man prioritera?
Står de i motsatsförhållande?
Flint skrev:diesel
Vad sätter du först? Vad är viktigast? En mätt idealkurva/frekvensgång "på papperet" eller örat/sinnets intryck? Annorlunda uttryckt: Ideologin eller upplevelsen?
diesel skrev:Flint skrev:diesel
Vad sätter du först? Vad är viktigast? En mätt idealkurva/frekvensgång "på papperet" eller örat/sinnets intryck? Annorlunda uttryckt: Ideologin eller upplevelsen?
För det färdiga filtret är det upplevelsen som är prioriterad.
Men....jag brukar sträva efter en rak kurva vid de första simuleringarna för att ha en utgångspunkt. Efter lyssning brukar det bli lite krokar o böjar härovar
Flint skrev:
Tagga ner. Lägg dig inte i här. Min fråga är direkt ställd till diesel eftersom jag tycker att hans snack är vettigt och låt honom svara som han vill. Jag tror att även du kan lära dig nåt här.
diesel skrev:Jag mäter på lite mer än dubbla baffelbredden med alla element och får en tonkurva som ser ut som skit eftersom allting är ofiltrerat. Poängen med detta är att jag vill se mitt simuleringsprogram komma fram till samma "skitkurva" så jag vet att jag kan lita på simuleringarna.
Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
diesel skrev:Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
Har man rörförstärkare är detta en sund approach....
Annars är det nog som du skriver ett högst ideologiskt krav. Ska dock erkänna att jag själv gärna vill ha bort de där summeringstopparna i impedansgången trots jag vet att de inte spelar nån större roll.
Placebovarning när man jämför två filter som skiljer sig åt i impedansgången
Det finns aspekter som att man kanske vill ha så låg dist som möjligt och då är inte en rak impedanskurva det bästa.Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
MagnusÖstberg skrev:Det finns aspekter som att man kanske vill ha så låg dist som möjligt och då är inte en rak impedanskurva det bästa.Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
Flint skrev:Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt.
Flint skrev:Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
nolimitsoya skrev:Det är väl så att kommentaren avsåg detta:Flint skrev:Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt.
... och inte det här:Flint skrev:Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
Att element ibland kan dista betydligt mindre om man driver dem högohmigt har lilltroll (?) visat förr, här på forumet.
MagnusÖstberg skrev:Det finns aspekter som att man kanske vill ha så låg dist som möjligt och då är inte en rak impedanskurva det bästa.
MagnusÖstberg skrev:Det finns aspekter som att man kanske vill ha så låg dist som möjligt och då är inte en rak impedanskurva det bästa.Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
diesel skrev:Är det inte nivån som är viktig isåfall?
Impedanskurvans form har väl knappast med saken att göra?
MagnusÖstberg skrev:diesel skrev:Är det inte nivån som är viktig isåfall?
Impedanskurvans form har väl knappast med saken att göra?
Jo, faktiskt. Impedansen spelar roll. Men jag är inte rätt person att exakt förklara exakt hur/varför nu. Jag väntar med svaret så det bli rätt, det var ett tag sedan jag gjorde ett filter.
Flint skrev:Det är ju inte alls vad han skriver. Han skriver ju "rak impedanskurva".
Du förstod mig rätt.nolimitsoya skrev:Flint skrev:Det är ju inte alls vad han skriver. Han skriver ju "rak impedanskurva".
Och skrev att det inte behövde vara någonting bra. Det tolkade jag som att målet +/-0.5Ω inte var något bra mål. Det kanske var galet.
Jag har hört det från fler håll dock.
MagnusÖstberg skrev:Du förstod mig rätt.nolimitsoya skrev:Flint skrev:Det är ju inte alls vad han skriver. Han skriver ju "rak impedanskurva".
Och skrev att det inte behövde vara någonting bra. Det tolkade jag som att målet +/-0.5Ω inte var något bra mål. Det kanske var galet.
Jag har hört det från fler håll dock.
Flint skrev:Så här ser impedans och fasgång ut för lådan i tråden "Vill bygga en high-end högtalare". Den med dippen på 2-2.5 ohm. Jag är inte säker på om fasegenskaperna är svåra eller inte men det kanske någon annan vill kommentera.
Flint skrev:I ett trevägssystem tycker jag att det är baselementet som är referens och sen får man välja/rätta (sänka) mellan och diskant i nivå med L-pad eller enbart resistans i förhållande till den.
Nattlorden skrev:Flint skrev:I ett trevägssystem tycker jag att det är baselementet som är referens och sen får man välja/rätta (sänka) mellan och diskant i nivå med L-pad eller enbart resistans i förhållande till den.
Fråga... IÖ skrev en del i en pK-tråd om att värmeregistret är det som sätter gränserna, hamnar detta i baselement eller mid när du pratar trevägare?
paa skrev:Det finns väldigt många simuleringsprogram för delningsfilter, men väldigt få med inbyggd automatisk optimering mot en målkurva.
diesel skrev:6. Första steget i simuleringsmjukvara (för min del LspCAD) är alltid att få programmet att simulera referensmätningen någotsånär.
7. Simulering av prototypfilter där jag beaktar, frekvensgång, impedans, fasgång, spridning samt komplexitet (antal komponenter). Brukar simulera fram två eller tre varianter med olika branthet och kanske lite olika delningsfrekvenser.
9. Test av prototypfilter (med riktiga komponenter), mäter (on- och off axis) o lyssnar och jämför de två eller tre filtren som varit aktuella, jmf eventuellt med annan högtalare. A-B-testar ibland mot känd referens (såja....nu får man på skallen)
10. Om lådan är basreflex gör jag portmätningar och labbar med dämpning slitsar mm för att få ner de portresonanser som i princip alltid finns.
11. SPL-mäter igen.
12. Stereolyssnar och jämför eventuellt lite olika justeringar eller filteralternativ.
13. Spikar filtret efter diverse förändringar som uppstod vid stereolyssning.
14. Kontrollmäter impedansen
15. Avslutande SPL-mätning med uppmätta off-axisvinklar.
Punkt 6 till 13 kan ta ett tag........senast gjorde jag nog dessa tjugo gånger innan jag var nöjd
diesel skrev:Kalejdokom skrev:diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)
Jadå, det funkar här åtminstone![]()
Jag mäter på lite mer än dubbla baffelbredden med alla element och får en tonkurva som ser ut som skit eftersom allting är ofiltrerat. Poängen med detta är att jag vill se mitt simuleringsprogram komma fram till samma "skitkurva" så jag vet att jag kan lita på simuleringarna. Jag laborerar med djupledsförskjutning (Z-led) och delay för varje individuell driver i LspCAD tills den simulerade summakurvan ser likadan ut som min referensmätning. Övrig indata är driverplacering i X- och Y-led, driverdiameter samt mätavstånd. Dessa tre är fasta och kan inte ändras (eller kan....man ska inte göra det om det ska bli bra)
Flint skrev:-Martin- skrev:Är det ingen som kör något optimeringsprogram?
Frågan är väl snarare vilka här som inte gör det.
Naqref skrev:paa skrev:Det finns väldigt många simuleringsprogram för delningsfilter, men väldigt få med inbyggd automatisk optimering mot en målkurva.
LspCad har. Eller så kan man göra ett eget optimeringsprogram i Matlab. Det har jag gjort vid ett antal tillfällen.
Naqref skrev:diesel skrev:6. Första steget i simuleringsmjukvara (för min del LspCAD) är alltid att få programmet att simulera referensmätningen någotsånär.
7. Simulering av prototypfilter där jag beaktar, frekvensgång, impedans, fasgång, spridning samt komplexitet (antal komponenter). Brukar simulera fram två eller tre varianter med olika branthet och kanske lite olika delningsfrekvenser.
9. Test av prototypfilter (med riktiga komponenter), mäter (on- och off axis) o lyssnar och jämför de två eller tre filtren som varit aktuella, jmf eventuellt med annan högtalare. A-B-testar ibland mot känd referens (såja....nu får man på skallen)
10. Om lådan är basreflex gör jag portmätningar och labbar med dämpning slitsar mm för att få ner de portresonanser som i princip alltid finns.
11. SPL-mäter igen.
12. Stereolyssnar och jämför eventuellt lite olika justeringar eller filteralternativ.
13. Spikar filtret efter diverse förändringar som uppstod vid stereolyssning.
14. Kontrollmäter impedansen
15. Avslutande SPL-mätning med uppmätta off-axisvinklar.
Punkt 6 till 13 kan ta ett tag........senast gjorde jag nog dessa tjugo gånger innan jag var nöjd
Intressant. Jag brukar hitta rätt på max 4 iterationer. På Larsen 6 så satt det i första filtret. På Larsen 8 så kom vi upp i 4 iterationer men den är ju betydligt mer komplex.
Ett tips är om man vill få ner tiden för filterkonstruktion och få en bättre känsla för vad olika filter åstadkommer och man har tillgång till LspCad är att testa med ett flerkanaligt ljudkort och en AV-reciever och köra emuleringsfunktionen.
Naqref skrev:diesel skrev:Kalejdokom skrev:diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)
Jadå, det funkar här åtminstone![]()
Jag mäter på lite mer än dubbla baffelbredden med alla element och får en tonkurva som ser ut som skit eftersom allting är ofiltrerat. Poängen med detta är att jag vill se mitt simuleringsprogram komma fram till samma "skitkurva" så jag vet att jag kan lita på simuleringarna. Jag laborerar med djupledsförskjutning (Z-led) och delay för varje individuell driver i LspCAD tills den simulerade summakurvan ser likadan ut som min referensmätning. Övrig indata är driverplacering i X- och Y-led, driverdiameter samt mätavstånd. Dessa tre är fasta och kan inte ändras (eller kan....man ska inte göra det om det ska bli bra)
Hmm men om du ställer upp mikrofonen rätt när du gör de individuella mätningarna och inte behöver flytta den mellan mätningarna av de olika elementen så får du ju automatiskt rätt Z.
Om du ändå behöver flytta mikrofonen för att göra parallellmätningarna så kommer du kanske få geometriska fel som kanske inte alls representerar skillnaderna i z vid lyssningsvinkeln.
-Martin- skrev:Naqref skrev:paa skrev:Det finns väldigt många simuleringsprogram för delningsfilter, men väldigt få med inbyggd automatisk optimering mot en målkurva.
LspCad har. Eller så kan man göra ett eget optimeringsprogram i Matlab. Det har jag gjort vid ett antal tillfällen.
Sound Easy har också.
diesel skrev:Mikrofonen står på exakt samma ställe vid individuell mätning (för båda drivers vid 2-väg) som vid referensmätning. Jag byter alltså bara kablar, rör inget annat. Trots detta måste jag pilla på Z-led för att få summakurvan att stämma med referensmätningen.
Senast det begav sig rörde sig Z-leds-justeringen om 6 mm på en driver om jag minns rätt, inga stora grejor alltså.
Däremot stämde simuleringen exakt med mätning när filtret var i drift vilket ju är det viktiga. (med lött filter ska jag tillägga, med "hundra" krokodilklämmor i filtret avviker det en del)
Naqref skrev:diesel skrev:Mikrofonen står på exakt samma ställe vid individuell mätning (för båda drivers vid 2-väg) som vid referensmätning. Jag byter alltså bara kablar, rör inget annat. Trots detta måste jag pilla på Z-led för att få summakurvan att stämma med referensmätningen.
Senast det begav sig rörde sig Z-leds-justeringen om 6 mm på en driver om jag minns rätt, inga stora grejor alltså.
Däremot stämde simuleringen exakt med mätning när filtret var i drift vilket ju är det viktiga. (med lött filter ska jag tillägga, med "hundra" krokodilklämmor i filtret avviker det en del)
Skumt. Det har jag inga problem med för JustMLS. Däremot med Clio som vi kör till Bremen så kan man få lite olika resultat ibland om man inte håller tungan rätt i munnen.
Kör du med referenskanalen inkopplad (1-2)?
Flint skrev:Aha, du menar optimeringsfunktion i själva högt.ber.programmen. Fel av mig. Har inte provat.
Edit 2 och ett förtydligande.
När jag berättar om min ideologi med mycket jämn belastningsimpedans hävdar jag inte att jag har generellt rätt i min tes. Jag berättar bara hur jag själv tänker.
diesel skrev:-Martin- skrev:Naqref skrev:paa skrev:Det finns väldigt många simuleringsprogram för delningsfilter, men väldigt få med inbyggd automatisk optimering mot en målkurva.
Sound Easy har också.
Har Sound Easy optimering mot impedans-målkurva? (som väl var frågan från början?)

Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
Morello skrev:Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
Inga dåliga krav - finns det någon burk att köpa för pengar som uppfyller dina krav ... ?

Flint skrev:Morello skrev:Inga dåliga krav - finns det någon burk att köpa för pengar som uppfyller dina krav ... ?
Nej. (Njae... kanske)
Nattlorden skrev:Vill minnas mina gamla Magnapan MG1.4 specades som 5 ohm linjärt. Huruvida det skulle hålla en uppmätning vet jag inte
Nattlorden skrev:Flint skrev:Morello skrev:Inga dåliga krav - finns det någon burk att köpa för pengar som uppfyller dina krav ... ?
Nej. (Njae... kanske)
Vill minnas mina gamla Magnapan MG1.4 specades som 5 ohm linjärt. Huruvida det skulle hålla en uppmätning vet jag inte
Morello skrev:Vad menas med "5 ohm linjärt"?
Att impedansen är 5 ohm över hela registret?
Att impedansen lutar +/-6 dB/oktav i hela registret?
Att impedansen ser ut hur som helst, men är oberoende av amplitud?
Lätt retoriska frågor.
Kraniet skrev:men detta med låga ohm och skarpa fasvinklar brukar man ju nedtona för det mesta. En modern välkonstruerad trnasistorförstärkare har inga problem med det brukar det heta.
Hur är det egentligen? Detta borde väl gå att lyssningstesta på nåt vis.
Vad är det för slags "artefakter" som uppstår ur lågt ohm och skarpa fasvinklar?
paa skrev:Kraniet skrev:men detta med låga ohm och skarpa fasvinklar brukar man ju nedtona för det mesta. En modern välkonstruerad trnasistorförstärkare har inga problem med det brukar det heta.
Hur är det egentligen? Detta borde väl gå att lyssningstesta på nåt vis.
Vad är det för slags "artefakter" som uppstår ur lågt ohm och skarpa fasvinklar?
Det är ju bara att titta på ena främre hörnet på effektkuberna som HiFiKit och Hemmabiotidningen redovisar så ser man att det skiljer massvis mellan olika konstruktioner på hur dom viker ner sig!
UrSv skrev:
Flint skrev:Där ser man. Det är ju magnetostater och då är det väl till största del resistansen i aluminiumfolien som blir belastningen men jag undrar hur dom kommer ifrån resonanser på grund av t.ex. rörelsemönster i alla fall? Nån som vet? (Kanske är det OT i en tråd om filter, men ändå släkt.)
RogerGustavsson skrev:Här ett filter för MG-IIc, om du vill simulera.
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/MGIIc.gif

Stereophile skrev:
Fig.1 Magnepan MG1.6/QR, electrical impedance (solid) and phase (dashed) (2 ohms/vertical div.).
Stereophile skrev:
Fig.1 Magnepan MG3.6/R, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.)
Kraniet skrev:sen undrar jag vad nackdelen är. vad är det man offrar för att få denna raka impedans?
Flint skrev:Kraniet skrev:sen undrar jag vad nackdelen är. vad är det man offrar för att få denna raka impedans?
Det borde inte ge någon nackdel, snarare tvärs om, men jag kan inte svära på det än. Ska simulera det och kolla verkningsgraden som rikkitikkitavi tog upp i inlägget under ditt. Jämföra inmatad effekt i Linkwitzfiltret med vad som hamnar i elementen med och utan konjugatlänk och också kolla hur mycket effekt som hamnar i konjugatlänkens R. Borde väl stämma tankemässigt, va?
-Martin- skrev:-87 dB känslighet. Verkar lite klent...
-Martin- skrev:Almen skrev:-Martin- skrev:-87 dB känslighet. Verkar lite klent...
Vid stereophiles mätningar har 3.6:an 83.5 dB/2.83 V/m och 1.6 har 83.7 dB/2.83 V/m.
Bättre än -87 i alla fall
Almen skrev:Vid stereophiles mätningar har 3.6:an 83.5 dB/2.83 V/m och 1.6 har 83.7 dB/2.83 V/m.
skrutten skrev:Sätt micken 1 meter från högtalaren utefter den tänkta axeln.
-Martin- skrev:skrutten skrev:Sätt micken 1 meter från högtalaren utefter den tänkta axeln.
Varför en meter? Bör man inte sträva efter en position på det lyssningsavstånd man ämnar använda högtalarna på? (Kan ju iofs vara en meter...)
Bra inlägg förövrigt.
/M
skrutten skrev:-Martin- skrev:skrutten skrev:Sätt micken 1 meter från högtalaren utefter den tänkta axeln.
Varför en meter? Bör man inte sträva efter en position på det lyssningsavstånd man ämnar använda högtalarna på? (Kan ju iofs vara en meter...)
Bra inlägg förövrigt.
/M
Det är förståss optimal att mäta i lyssningsposition men detta kan vara väldigt opraktiskt vid mätning inomhus. Man vill samla mätdatat störningsfritt under så lång tid som möjligt det är allt. Jag använder 1 meter för det är hanterbart att ställa in men hjälp av en metersstock.
/G
Martin skrev:Energiresponsen blir oftast rakast med 90graders fasskillnad mellan elementen vilket kan vara praktiskt vid låga delningsfrekvenser.
skrutten skrev:Då filtret har ordnat med rätt fasning mellan elementen så spelar AC ingen roll längre
-Martin- skrev:skrutten skrev:Då filtret har ordnat med rätt fasning mellan elementen så spelar AC ingen roll längre
Nu pratar jag inte om absolut avstånd till AC för varje element utan skillnaden mellan avstånden, vilken ju direkt påverkar summasignalen.
Och du ska ha tur om denna skillnad är exakt samma vid en meter som t ex vid tre meter.
The complex motional impedance of a typical two or three
way passive loudspeaker system must have a modulus of
impedance which varies within defined limits, never falling below
the voice coil resistance. A minimum impedance modulus which
does fall below the voice coil resistance indicates a ringing filter
in the passive crossover which will cause time domain distortion
as well as presenting a difficult load for the driving amplifier.
paa skrev:Så här resonerar ATC om vikten att inte filtret ger för låg impedans:The complex motional impedance of a typical two or three
Martin skrev:...Vid högre frekvenser är det spridningen som är den största utmaningen att få till. Tex så att mellanregistret inte börjar beama innan diskanten tar över så att man får ett "hopp" i spridningsmönstret. Det är sådant man får se till när man väljer element men även delningsfrekvens och branthet påverkar hur övergången blir. Många kompenserar hopp genom att sänka utnivån "on axis" ovanför delningen. En sådan kompensation är alltid en kompromiss som man helst vill undvika så långt det går....
peetwa skrev:Nog finns det undantag. Jag håller på och pillar på en kommersiell högtalare som sprider minst sagt imponerande här.
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... hsprid.jpg
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 65#1054665
skrutten skrev:peetwa skrev:Nog finns det undantag. Jag håller på och pillar på en kommersiell högtalare som sprider minst sagt imponerande här.
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... hsprid.jpg
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 65#1054665
Jag tänker mig att wg och låg/flack delning gör detta fina. Och sist men inte minst mätmetoden (tror jag iaf).
Martin skrev:
Fas mellan elementen är viktigt att hålla koll på i alla register, dels för energirespons och för att slippa toppar i frekvenskurvan i vissa riktningar. Osymmetriska elementkonfigurationer som tex när man använder 1 ensamt element till varje register kräver ofta att elementen summerar i fas för att vertikalresponsen ska bli fin.
Energiresponsen blir oftast rakast med 90graders fasskillnad mellan elementen vilket kan vara praktiskt vid låga delningsfrekvenser.
Fasen justerar man med brantheten, vilken kan finjusteras med motstånd i serie med shuntkomponenterna.
Martin skrev:Energiresponsen blir oftast rakast med 90graders fasskillnad mellan elementen vilket kan vara praktiskt vid låga delningsfrekvenser.
skrutten skrev:
Exempelvis skaffa en gammal dator som går att köra Speaker workshop på - ett usb ljudkort. 2 mic och 2 linjeingångar behövs dessutom motstånd för kalibrering och mätning 10 ohm 1% och 10kohm 1% brukar räcka. Gör ett par kablar (eller en box för mätningarna). En bra effektförstärkare behövs också. (Värm högtalarelementen med lite vanlig spelning först)
/G
skrutten skrev:
Skapa ett filter med hjälp av målkurvorna justera filtret så att fasensnurren (hastigheten) matchar mellan elementen.
/G
LzM skrev:Lite mera funderingar ang fasen, ibland så förespråkas 90 graders fasförskjutning vid delningen och ibland så förespråkas att elementen ska summera i absolut fas vid delningen.
Som jag har fattat det så är det mest vid lägre delningar, säg <300 Hz som man bör sträva efter 90 graders fasförskjutning medan högre delningar bör summera i fas?
-Martin- skrev:Men alltså. Att inte summera i fas kan väl bara gälla då man inte använder ett filtersystem med 2*n*6 dB/oktav lutning (dvs LR-filter)? Eller har jag missat något i grundläggande filterteori...
Sedan att man ibland har en elektrisk lösning för att kompensera för t ex gångvägsskillnader är ju dock en annan sak.
The complex motional impedance of a typical two or three
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster