Moderator: Redaktörer
anjora skrev:...hör bara upp till ca 24kHz med mitt nuvarande budgetsystem.
Bill50x skrev:anjora skrev:...hör bara upp till ca 24kHz med mitt nuvarande budgetsystem.
"Bara"? Det är få förunnat att höra 24 kHz överhuvudtaget.
/ B
anjora skrev:man bör tänka på följande:
-sampla på egen hand ner filen
-man kan välja att också sampla upp filen till orginal för att utesluta att dacen presterar olika vid olika frekvenser(gjorde detta ibland, märke ingen skillnad)
-ställa in bitperfect ljud, framför allt i windows är detta viktigt, man bör givetvis se till att man inte har ställt in på lägre samplingrate än orginalet
-se till att högtalarna har acceptabel prestanda i diskanten, här finns testfiler http://www.mediafire.com/folder/7hw97oc ... test_tones med risk för tinnitus kan man välja att testa hur höga frekvenser man hör med högtalarna. hör bara upp till ca 24kHz med mitt nuvarande budgetsystem.
anjora skrev:jag jämförde dessa album 7 gånger, sedan har jag gjort fler tester med andra album, just för dessa två album tyckte jag uppsamplat lät mycket bättre i AB testet, sedan har jag lyckats särskilja fler låtar utöver dessa men då var det svårt att avgöra vilket som lät bäst.
Almen skrev:anjora skrev:jag jämförde dessa album 7 gånger, sedan har jag gjort fler tester med andra album, just för dessa två album tyckte jag uppsamplat lät mycket bättre i AB testet, sedan har jag lyckats särskilja fler låtar utöver dessa men då var det svårt att avgöra vilket som lät bäst.
Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
DL skrev:Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
Min tanke var att man borde mäta signalen för att vara säker på att inga frekvenser under 20Khz är med pga konuppbrytningar eller liknande. En enkel mikrofon räcker ju.
Finns det fler fällor än rent mekaniska? Hmm, ja förutom rent psykiska då, men jag förutsätter dubbelblindtest eller motsvarande via mjukvara.
DL skrev:Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
Min tanke var att man borde mäta signalen för att vara säker på att inga frekvenser under 20Khz är med pga konuppbrytningar eller liknande. En enkel mikrofon räcker ju.
Finns det fler fällor än rent mekaniska? Hmm, ja förutom rent psykiska då, men jag förutsätter dubbelblindtest eller motsvarande via mjukvara.
anjora skrev:DL skrev:Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
Hörde inga undertoner iallafall, 24 khz är ingen säker siffra utan standardavvikelsen borde ligga på 1.5 khz, jag hörde tex att 19khz låg betydligt lägre ner i frekvens. Hörslen testades genom öppen lyssning.
Vet inte om zalman mic1 är något att hänga i granen när det gäller mätningar.
UrSv skrev:Använder du en T-Amp baserad på TA2024 med de högtalarna är det ju inte omöjligt att du dessutom råkar ut för dist eftersom den distar som en påse krossat glas vid höga frekvenser (1-3 %) redan innan den klipper och det är inte heller omöjligt att du råkar ut för. Jag har extremt svårt att se att du skulle kunna vara säker på att du faktiskt hör en ren 24 kHz ton med den uppsättningen. En kontrollmätning vore nog bra.
Samma stärkare fast urpsrunget om jag fattat det rätt:
http://www.stereophile.com/content/soni ... asurements
aisopos skrev:UrSv skrev:Använder du en T-Amp baserad på TA2024 med de högtalarna är det ju inte omöjligt att du dessutom råkar ut för dist eftersom den distar som en påse krossat glas vid höga frekvenser (1-3 %) redan innan den klipper och det är inte heller omöjligt att du råkar ut för. Jag har extremt svårt att se att du skulle kunna vara säker på att du faktiskt hör en ren 24 kHz ton med den uppsättningen. En kontrollmätning vore nog bra.
Samma stärkare fast urpsrunget om jag fattat det rätt:
http://www.stereophile.com/content/soni ... asurements
Jag är inte så säker på om jag skulle höra 1% dist vid 20kHz ...![]()
Jag skulle inte tro det ...
anjora skrev:Tyvärt svante nu är du ute och cycklar, jag hade under windows dacen inställt på 192 kS/s och anvånde wasapi(annars blir det konstigheter).
Jag har testat hörslen både under linux och windows, i linux användes alsa. Och jag hör vilken frekvens som spelas rätt så exact då jag har testat en del, även lite med hörlurar.
Har för tillfället dynavoice dm-5 och opi t-amp
aisopos skrev:OK, jag kanske pratade i nattmössan då ...
Svante, ja det är en class-D.
Svante skrev:anjora skrev:Tyvärt svante nu är du ute och cycklar, jag hade under windows dacen inställt på 192 kS/s och anvånde wasapi(annars blir det konstigheter).
Jag har testat hörslen både under linux och windows, i linux användes alsa. Och jag hör vilken frekvens som spelas rätt så exact då jag har testat en del, även lite med hörlurar.
Har för tillfället dynavoice dm-5 och opi t-amp
Ok, wasapi exclusive mode?
Vad var det för program som genererade sinustonen?
(Jag frågar inte för att jag tror att du hittar på, utan för att det är mycket ovanligt att man hör så höga frekvenser och för att det är vanligt att man gör misstag vid sådana här tester. Det innebär att jag ännu inte vet om det är så att du kan höra 24 kHz eller om det är ett metodfel, och när jag inte vet vill jag undersöka hur det förhåller sig. För att få reda på det behöver testproceduren vara lagd på bordet. Så cyklar gör jag nog inte, men jag är ännu okunnig om de faktiska förhållandena. Därför frågar jag.)
Svante skrev:DL skrev:Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
Ja, mätning är väl det bästa för att verifiera att signalen man lyssnar på inte innehåller något under 24 kHz.
Jag vet ju nget om anjoras kunskaper, men jag kan tänka mig att följande har hänt. Han har ett program som spelar toner. Programmet är inställt att spela med samplingsfrekvensen 96000 Hz. Windows är inställt att spela med samplingsfrekvensen 44100 Hz. Tonen 24000 Hz spelas, vilket inte filtreras bort i Windows usla omsampling. Vikning uppträder kring 22050 Hz och tonen 20100 Hz bildas.
Det finns flera scenarier där digitala olinjäriteter tillsammans med vikning skulle kunna generera hörbara frekvenser under 20 kHz, trots att man tror att programmen genererar endast 24 kHz.
Därför, och eftersom det är synnerligen ovanligt att man hör 24 kHz under normala omständigheter gör att jag är jag nyfiken på den exakta testproceduren.
Enda säkra sättet att kolla det är att mäta med en mik som klarar upp till 20 kHz utan alltför mycket nivåtapp.
anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Fick samma resultat 7 gånger i rad dvs att 48kS/s lät mindre bra. Av någon anledning kom alltid den dåliga versionen först, detta ställde till det psykologiskt för mig men detta vägdes upp av att 192kS/s versionen lät bättre, helt annan känsla.
Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Fick samma resultat 7 gånger i rad dvs att 48kS/s lät mindre bra. Av någon anledning kom alltid den dåliga versionen först, detta ställde till det psykologiskt för mig men detta vägdes upp av att 192kS/s versionen lät bättre, helt annan känsla.
OK, så sju av sju i Foobars ABX Comparison? Märkligt att det blev samma först hela tiden.
anjora skrev:Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
OK, så sju av sju i Foobars ABX Comparison? Märkligt att det blev samma först hela tiden.
Var slump(testade). Och AB inte ABX
Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Aha, så du visste "detta är A" och "detta är B" hela tiden, även om du inte visste vilken som var vilken. Det är inte så lämpligt om man vill ta reda på huruvida man verkligen kan skilja dem åt.
anjora skrev:Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Aha, så du visste "detta är A" och "detta är B" hela tiden, även om du inte visste vilken som var vilken. Det är inte så lämpligt om man vill ta reda på huruvida man verkligen kan skilja dem åt.
Varför?
anjora skrev:har tidigare blindtestat mellan olika samplingrate. konverterade tex ner dessa två album till 48kS/s med SoX. notera att jag försöker hålla mig till S/s för samplingrate och Hz för ljudfrekvens
http://www.linnrecords.com/recording-th ... sburg.aspx
http://www.linnrecords.com/recording-en ... sburg.aspx (studiimastern på 192kS/s)
IngOehman skrev:Jag skulle snarare föreslå ett oscilloskop, och att helst skippa datorn helt och håller för ljudgenereringen, de är notoriskt opålitliga. En riktig signalgenerator är mycket, mycket bättre.
jansch skrev:Intressant att VISSA kan höra över 20kHz och även över 17-18kHz om nivån är rimlig.

DL skrev:Här finns en grym resurs för de som vill jämföra src för övrigt. Har diverse mätdata på en stor mängd olika samplingsfrekvenskonverterare (puh).
http://src.infinitewave.ca/
Det var som sagt ca 10 år sedan, jag fick definitivt handla på Systembolaget när jag testade.jansch skrev:DL - att höra upp till 20kHz är inte alls ovanligt!!!
Bara du är frisk, har rejäl volym och inte får handla på Systembolaget ännu.....
BertilAlving skrev:Svante, det var ett bedrövligt resultatet i ditt spektrogram nr 2 (avsiktligt förståss, av pedagogiska skäl). Tyvärr har jag hittat mjukvara som är just så kass, men folk använder det ändå, glada i hågen, intet ont anande!
BertilAlving skrev:Nedsampling från 96 till 44,1 kHz (med iZotope RX2 Advanced):
anjora skrev:en annan sak som man kan råka ut för är föreko dvs att man hör eko innan signalet, sinc filtrering har detta problemet, jag tror inte heller att idealt lågpassfilter är optimalt pga rigningar(dock ej bekräftat i lyssningstester).
Svante skrev:BertilAlving skrev:Nedsampling från 96 till 44,1 kHz (med iZotope RX2 Advanced):
Det där är givetvis ett mycket bra resultat, men rent tekniskt ser jag två saker som jag funderar över.
Dels blir det vita strecket faktiskt lite färgat uppåt 21 kHz vilket betyder att det finns en viss dämpning i passbandet.
Svante skrev:Det går förstås inte att helt komma ifrån och 21 kHz är mycket, men spektrogrammets färgskala har ändå ett spann på 200 dB. Jag skulle vilja se en vanlig tonkurva också, med utsträckt nivåskala så man ser nivåfluktiationerna i passbandet med en upplösning på tiondels dB.
Svante skrev:Sen ser man faktiskt ett svagt kvantiseringsbrus (?) på kanske -180 dB när det finns signal. Det försvinner när signalen försvinner, varför det? Vore det ditherbrus så skulle det ligga kvar även när signalen har försvunnit. Det vi ser är kanske 32-bits flyttal? De brukar ge kvantiseringsdist vid ungefär -180 dB, och på flyttal är det knepigt att lägga till ditherbrus.
Svante skrev:Som sagt, i praktiken spelar de ingen roll men rent tekniskt/förståelsemässigt är det ändå intressant att fundera över. Tycker jag.
BertilAlving skrev:Att det vita strecket möjligen kan verka en aning färgat från 21 kHz får nog tillskrivas någon glitch i grafiken... själv tycker jag det ändrar färg bara ett litet uns alldeles under 22 kHz. Jag själv har ju också vetskapen att jag i det här fallet ställt in en ganska ordentligt brant cut-off ganska nära fs/2 (eliminering av aliasing har ju lyckats bra som ni ser).
BertilAlving skrev:Med den aktuella inställningen bibehåller man frekvensområdet till drygt 21 kHz utan någon dämpning. Det går utmärkt att driva det hela ännu längre genom att ställa in en betydligt brantare avskärning och flytta upp brickwallfrekvensen ännu närmare fs/2 och ändå helt slippa aliasing, men naturligtvis på bekostnad av mer ringning (som ju i praktiken dock är ett icke-problem, som både jag och andra deklarerat förut).
BertilAlving skrev:Den förändring av kvantiseringsbrus som man kan se på bilderna är något jag också funderat över, det blir olika beroende på vilken mjukvara jag har testat (har testat många fler än de nu redovisade). Några konverteringsprogram ger generellt så högt kvantiseringsbrus att det inte syns några som helst ändringar i bakgrunds-svärtan under hela svepets varaktighet (hela bakgrunden blir upplyst av en tydlig ganska ljust blå nyans).
BertilAlving skrev:Just nu kommer jag inte på om jag har någon mjukvara som är perfekt att använda för den undersökning av passbandet på det sätt som Svante föreslår. Men här är ett försök (erkänner gärna att jag kanske tänker fel här, det är lätt att "mäta bort sig"). Svepet är gjort med konstant hastighet av 80 Hz per sekund, jag har för följande bilder valt FFT-blockstorlek 2048 (vägningsfönster "modifierad flat-top") och har använt möjligheten att göra FFT-analys av en selekterad tidsregion:
anjora skrev:det finns två saker som kan göra att man vinner på att återge frekvenser över det direkt 'hörbara', det ena är bättre impuls svar och det andra är att man ändå kan uppfatta högre frekvenser men att man inte hör dem på samma sätt, jag börjar allt mer luta åt det senare, i så fall kan det vara motiverat med samplingfrekvens över 88.2kS/s.
Svante skrev:anjora skrev:det finns två saker som kan göra att man vinner på att återge frekvenser över det direkt 'hörbara', det ena är bättre impuls svar och det andra är att man ändå kan uppfatta högre frekvenser men att man inte hör dem på samma sätt, jag börjar allt mer luta åt det senare, i så fall kan det vara motiverat med samplingfrekvens över 88.2kS/s.
Det vore intressant att veta hur du har kommit fram till det. Är det genom resonemang eller genom praktiska experiment. I båda fallen vore det intressant att veta fler detaljer om hur du resonerar/mäter/lyssnar.
anjora skrev:Svante skrev:anjora skrev:det finns två saker som kan göra att man vinner på att återge frekvenser över det direkt 'hörbara', det ena är bättre impuls svar och det andra är att man ändå kan uppfatta högre frekvenser men att man inte hör dem på samma sätt, jag börjar allt mer luta åt det senare, i så fall kan det vara motiverat med samplingfrekvens över 88.2kS/s.
Det vore intressant att veta hur du har kommit fram till det. Är det genom resonemang eller genom praktiska experiment. I båda fallen vore det intressant att veta fler detaljer om hur du resonerar/mäter/lyssnar.
jag tycker att jag märker på något konstigt sätt när ex 29khz spelas upp, som ett tryck, ej blindtestat än, wikipedia påstod att 120khz har kunnat detekterats som mest under studier, plus mina blindtester där skillnaden var lite för stor plus lite indicier(läser mycket på internet), jag skall senare testa gypotesen genom att höja samplingfrekvensen jag testar från 48kS/s till 54kS/s, visserligen inte jämn multipel men jag tror inte detta spelar någon praktisk roll om omvandraren är bra nog.
Svante skrev:
Ok, det där med tryckkänsla känner jag igen, det är nog typiskt så det känns när man hör ljud nära övre hörtröskeln. Men som Ingvar sa, när man undersöker övre hörgränsen är det klokt att lägga bort datorn och ta en signalgenerator i stället för att vara hyfsat säker på att signalen är den man tror. Alternativt får man kolla vad man har för signal med en mikrofon och spektralanalys.
Det finns mycket tokigt att hitta på nätet om ljud, speciellt när man närmar sig extremerna. Det är som att det pågår en tävlan om vem som kan komma med det mest extrema påståendet. Wikipedia har nog rätt om att man i något vetenskapligt korrekt experiment har lyckats detektera 120 kHz, men under vilka förutsättningar. Jag skulle tro att det rör sig om att man har applicerat vibrationer direkt mot skallbenet, att det alltså inte är luftburet ljud.
Tipset är att tro mindre på det som står på nätet (utom just det här då...) och göra lite experiment med koll.
Naqref skrev:Vad jag känner till så har man lyckats överföra ljud (och därmed är det att betrakta som hörbart) i luften som är amplitudmodulerat med en bärvåg på strax över 100kHz. Det betyder ingalunda att man hör bärvågen. Man kan höra konsekvenserna av dess existens. Men det var kanske inte detta som avsågs.
IngOehman skrev:Svante skrev:Dels blir det vita strecket faktiskt lite färgat uppåt 21 kHz vilket betyder att det finns en viss dämpning i passbandet.
Njae... Per definition finns det alltid en viss dämpning inom passbandet om
man med passband menar det om finns mellan -3 dB-punkterna.
Svante skrev:Naqref skrev:Vad jag känner till så har man lyckats överföra ljud (och därmed är det att betrakta som hörbart) i luften som är amplitudmodulerat med en bärvåg på strax över 100kHz. Det betyder ingalunda att man hör bärvågen. Man kan höra konsekvenserna av dess existens. Men det var kanske inte detta som avsågs.
Hmm, menar du att ljudet inte innehöll några spektrala komponenter under 20 kHz (det blir ju andra spektrala komponenter när man modulerar en bärvåg) eller menar du att det uppstod hörbara komponenter pga tex olinjäriteter i örat?
Det finns ju exemplet med riktat ultraljud som använder luftens olinjäritet vid höga nivåer för att skapa hörbart, riktat lågfrekvent ljud. Fast där pratar vi om ultraljudsnivåer på 130-140 dB.
Naqref skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Vad jag känner till så har man lyckats överföra ljud (och därmed är det att betrakta som hörbart) i luften som är amplitudmodulerat med en bärvåg på strax över 100kHz. Det betyder ingalunda att man hör bärvågen. Man kan höra konsekvenserna av dess existens. Men det var kanske inte detta som avsågs.
Hmm, menar du att ljudet inte innehöll några spektrala komponenter under 20 kHz (det blir ju andra spektrala komponenter när man modulerar en bärvåg) eller menar du att det uppstod hörbara komponenter pga tex olinjäriteter i örat?
Det finns ju exemplet med riktat ultraljud som använder luftens olinjäritet vid höga nivåer för att skapa hörbart, riktat lågfrekvent ljud. Fast där pratar vi om ultraljudsnivåer på 130-140 dB.
Nu minns jag inte exakta detaljer då jag fick detta beskrivet för mig runt 97-98 någongång när de som hade patentet ville sälja in detta till Ericsson i Lund. Men det utnyttjade olinjäriteter för att avkoda nyttosignalen. Om det var i hörselsystemet eller luften minns jag faktiskt inte.
anjora skrev:
jo jag föredrar att testa skälv, ifall jag skaffar en riktig studiomic så kan jag dess utom spela in skälv, vill gärna gå till botten med detta.
BertilAlving skrev:Här är de två filerna:
1. Originalet i format 24/96 (23MB)
2. Nedsamplat och uppsamplat och bitreducerat till 16 bitar (23MB)
IngOehman skrev:Jag anar av det sätt du formulerar dig att du har lyssnat rätt mycket, och
avdet skälet är jag nyfiken på hela resultatet.
Det vill säga jag skulle vilja veta mycket mera om hur allt gått till, och vill
särskilt påminna om vikten av att redovisa även felgissningarna. Du får t ex
gärna mera noga redovisa var du menade med 6-2.
anjora skrev:IngOehman skrev:Jag anar av det sätt du formulerar dig att du har lyssnat rätt mycket, och
avdet skälet är jag nyfiken på hela resultatet.
Det vill säga jag skulle vilja veta mycket mera om hur allt gått till, och vill
särskilt påminna om vikten av att redovisa även felgissningarna. Du får t ex
gärna mera noga redovisa var du menade med 6-2.
gick rätt snabbt att testa, lyssnade inte på låten innan och tog den som jag tyckte lät bäst, skall testa mer och se ifall jag får statistiskt säkert resultat på att 44.1 versionen låter bättre(subjektivt) kan tex vara att det finns mycket högfrekvent skrät i inspelningen.
update: 12-4 till fördel för den "lågupplösta", fortsätter tills jag får bra statistisk säkerhet.
update2: 15-4
update3: 27-13 kanske räcker nu?
update4: 30-13 0.686% sannolikhet att få så många rätt eller mer, tycker fortfarande att 44.1 versionen låter behagligare, inte lika påträngande diskant, har aldrig riktigt tyckt om piano så det kan vara därför.
Svante skrev:Ja, det här låter som ett exempel på när man borde ha bestämt sig i förväg hur länge man ska lyssna. Du har här ett test där avbrottspunkten inte är bestämd utan den beror på hur det går. Sådant kostar konfidens. Du kan alltså inte ränka på enbart 30-13, för de siffrorna innehåller inte all väsentlig information.
Sen, och vad jag tror att Ingvar efterlyser, är att du eventuellt har gjort flera försök än dessa, och att dessa är ett urval av en större mängd försök. Sådant kostar också konfidens.
Om du vill slippa diskussion (vilket ingen på något sätt kan kräva av dig, men om) så kan du:
1. Säga "nu påbörjar jag ett nytt försök med desigen 9-13-16"
2. lyssna enligt den förutbestämda designen
3. rapportera resultatet.
Alltså inte efterhandskonstruera på det resultat du fick, med hjälp av utvalda delresultat.
(Skrivet "rakt på", det låter lite tjurigt, men är inte menat så.)
Nästa fråga är att utreda orsaken till att du når hörbarhet.
IngOehman skrev:Tycker du gör helt rätt, och vill med bestämdhet påpeka att detta är ett
bra exempel på när en försöksdesign med slutet slut skulle kunna göra att
man får ge upp - trots att det hade varit klokt att fortsätta.
Så på den punkten delar jag inte alls Svantes uppfattning.
BertilAlving skrev:Så här ser "enpulsen" ut i 96 kHz:
Vill omgående varna föra att dra förhastade slutsatser om enpulsens utseende: "Den ser ju inte alls trappstegsformad ut och till råga på allt har den ju ringningar, vad är det här för amatörmässigt junk!?" Saken är den att när man syntetiserar en enpuls med ändligt antal övertoner (begränsat till 48 kHz) så kan man aldrig få ett perfekt rektangulärt stegsvar, så här ser pulsen ut när man låter mjukvaran emulera den analoga signal som motsvaras av samplevärdena. Inget konstigt alls.
BertilAlving skrev:Och när vi ändå är inne på det här med "ringningar" som resulteras av branta filter; det tycks vara populärt att hävda att en "högupplöst" (dvs 96kHz/24bit) audiosignal fördärvas av ringningar om den nersamplas till 44,1 kHz och att det blir mer och mer katastrofalt ju brantare filter man använder. Så här ligger det till:
Den frekvens som genereras av "ringningen" är lika med den frekvens som brickwallfiltret är inställt på, dvs c:a 22 kHz. För att det skall uppstå någon ringning måste audiosignalen innehålla frekvensen 22 kHz, annars exciteras aldrig någon ringning.
Den typ av brickwallfilter man oftast föredrar för att ta bort allt ovanför fs/2 ger en ringning som är symmetriskt fördelad före och efter den nyttosignal som exciterar ringningen. Bland audiofiler har det uppstått ett skrämselscenario där man än livrädd för att få en ringning före nyttosignalens start "eftersom då hör man ju den i form av ett för-eko"...
Som vanligt är allt detta skrämselresonemang byggt på fantasier och okunskap, det är helt enkelt fråga om tekniska vanföreställningar.
Jag har gjort mätningar för att utröna om amplituden på dessa ringningar överhuvudtaget är tillräckligt stor för att man ska kunna störas av den även om man trots allt skulle vara i stånd att höra frekvensen 22 kHz. Jag har använt den ganska kraftigt branta filterinställningen hos den i mitt tycke ideala mjukvaran iZotope RX2 Advanced som jag oftast använder för att konvertera mina inspelningar till 44,1 kHz (samma som jag använt tidigare i mina exempel i de två aktuella trådarna).
Kan då berätta att 0,2 millisekunder före nyttosignalens transientpuls ligger denna 22 kHz för-ringning c:a 45 dB under transientpulsens peakvärde. Två millisekunder före transientpulsen ligger för-ringningen mer än 65 dB under transientpulsens peakvärde. Lägg märke till att här det är fråga om en elektriskt genererad "perfekt" transientpuls, men från riktiga musikinstrument genereras aldrig så skarpa och perfekta transienter! Även om man skulle ha förmåga att höra 22 kHz så kommer detta "för-eko" att hamna på så låg nivå och så nära nyttosignalen att den maskeras av de lagar som styr över hur vår hörsel fungerar.
Vi kan nog i praktiken glömma det här med "för-eko" i det här sammanhanget, det kan däremot utgöra hörbart problem när man gör ett väldigt kraftigt EQ-ingrepp med ett faslinjärt filter vid lägre frekvenser.
BertilAlving skrev:Nu har jag gjort nya mätningar med ner- och uppampling och använt det sätt att analysera som Svante föreslog. Alltså att utgå från en "enpuls" i 96 kS/s format och sedan göra konverteringar och FFT-analys på den. Jag har också nu flyttat upp filtrets gränsfrekvens något för att utöka omfånget på passbandet en smula (men det har nog egentligen inte någon större betydelse för ljudupplevelsen). Samtidigt ligger dämpningen vid fs/2 på så utmärkta värden att det fortfarande är helt uteslutet att man får problem med aliasing.
Så här ser "enpulsen" ut i 96 kHz:
Vill omgående varna föra att dra förhastade slutsatser om enpulsens utseende: "Den ser ju inte alls trappstegsformad ut och till råga på allt har den ju ringningar, vad är det här för amatörmässigt junk!?" Saken är den att när man syntetiserar en enpuls med ändligt antal övertoner (begränsat till 48 kHz) så kan man aldrig få ett perfekt rektangulärt stegsvar, så här ser pulsen ut när man låter mjukvaran emulera den analoga signal som motsvaras av samplevärdena. Inget konstigt alls.
Och när vi ändå är inne på det här med "ringningar" som resulteras av branta filter; det tycks vara populärt att hävda att en "högupplöst" (dvs 96kHz/24bit) audiosignal fördärvas av ringningar om den nersamplas till 44,1 kHz och att det blir mer och mer katastrofalt ju brantare filter man använder. Så här ligger det till:
Den frekvens som genereras av "ringningen" är lika med den frekvens som brickwallfiltret är inställt på, dvs c:a 22 kHz. För att det skall uppstå någon ringning måste audiosignalen innehålla frekvensen 22 kHz, annars exciteras aldrig någon ringning.
BertilAlving skrev:Den typ av brickwallfilter man oftast föredrar för att ta bort allt ovanför fs/2 ger en ringning som är symmetriskt fördelad före och efter den nyttosignal som exciterar ringningen. Bland audiofiler har det uppstått ett skrämselscenario där man än livrädd för att få en ringning före nyttosignalens start "eftersom då hör man ju den i form av ett för-eko"...
Som vanligt är allt detta skrämselresonemang byggt på fantasier och okunskap, det är helt enkelt fråga om tekniska vanföreställningar.
BertilAlving skrev:Jag har gjort mätningar för att utröna om amplituden på dessa ringningar överhuvudtaget är tillräckligt stor för att man ska kunna störas av den även om man trots allt skulle vara i stånd att höra frekvensen 22 kHz. Jag har använt den ganska kraftigt branta filterinställningen hos den i mitt tycke ideala mjukvaran iZotope RX2 Advanced som jag oftast använder för att konvertera mina inspelningar till 44,1 kHz (samma som jag använt tidigare i mina exempel i de två aktuella trådarna).
Kan då berätta att 0,2 millisekunder före nyttosignalens transientpuls ligger denna 22 kHz för-ringning c:a 45 dB under transientpulsens peakvärde. Två millisekunder före transientpulsen ligger för-ringningen mer än 65 dB under transientpulsens peakvärde. Lägg märke till att här det är fråga om en elektriskt genererad "perfekt" transientpuls, men från riktiga musikinstrument genereras aldrig så skarpa och perfekta transienter! Även om man skulle ha förmåga att höra 22 kHz så kommer detta "för-eko" att hamna på så låg nivå och så nära nyttosignalen att den maskeras av de lagar som styr över hur vår hörsel fungerar.
Vi kan nog i praktiken glömma det här med "för-eko" i det här sammanhanget, det kan däremot utgöra hörbart problem när man gör ett väldigt kraftigt EQ-ingrepp med ett faslinjärt filter vid lägre frekvenser.
IngOehman skrev:När det gäller studier på hörbarhet av förringning så menar jag nog att man kan utgå ifrån att systemet skall vara tillräckligt bra för alla människor, och en approximation på vad en normal 50-60-åring hör är runt 10 kHz, medan en 18-ånging med exceptionellt god hörsel kan höra uppåt 24 kHz även om det är rätt så ovanligt.
Så tillhör man den första kategorin och vill man bilda sig en uppfattning om huruvida förringningen kan höras av den sistnämnda så föreslår jag att man helt enkelt skiftar ned brickwall-filtret från 22 050 Hz med en faktor 10/24 =0,41666... Det vill säga lägger brickwall-filtret vid 9187,5 Hz.
Då kan vem som helst lyssna och tycka något om hur en dirac återges. Ett experiment för den som vill och orkar genomföra det.
Svante skrev:BertilAlving skrev:Så här ser "enpulsen" ut i 96 kHz:
Mja, jag förstår vad du menar, det där är det som skulle komma ur en perfekt AD. Men jag tycker ändå att det är på sin plats att påpeka att det bara är ett enda sampel som är skilt från noll, nämligen det i toppen av sincen. Åtminstone blir det typiskt så när man genererar en enpuls (om man inte försöker lägga tidpunkten mellan samplen).
Sincen är ju bandbegränsad till 48 kHz, så det är helt ok att sampla den utan lågpassfilter. Och gör man det så blir det bara samplet i mitten som blir skilt från noll, alla övriga hamnar på nollgenomgångar.
IngOehman skrev:Svante skrev:Mja, jag förstår vad du menar, det där är det som skulle komma ur en perfekt AD. Men jag tycker ändå att det är på sin plats att påpeka att det bara är ett enda sampel som är skilt från noll, nämligen det i toppen av sincen. Åtminstone blir det typiskt så när man genererar en enpuls (om man inte försöker lägga tidpunkten mellan samplen).
Sincen är ju bandbegränsad till 48 kHz, så det är helt ok att sampla den utan lågpassfilter. Och gör man det så blir det bara samplet i mitten som blir skilt från noll, alla övriga hamnar på nollgenomgångar.
Då får du ha en väldig tur, och det har man sällan när man spelar in musik.
<snip>
IngOehman skrev:Det som kommer ut ur en (perfekt) AD är väl ingen enpuls?
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Det som kommer ut ur en (perfekt) AD är väl ingen enpuls?
Vh, iö
Nej...? Enpulser finns överhuvudtaget inte i den tidskontinuerliga världen.
Man använder ordet "enpuls" (i stället för impuls) just för att förtydliga att det rör sig om en sekvens av tal och inte en tidskontinuerlig funktion (som ju en impuls är).
(Jag kanske rörde till det med min kommentar "(om man inte försöker lägga tidpunkten mellan samplen)", det blir ju ingen enpuls om man samplar en sinc och toppen inte ligger precis på ett sampel.)
IngOehman skrev:BertilAlving skrev:. . . Den frekvens som genereras av "ringningen" är lika med den frekvens som brickwallfiltret är inställt på, dvs c:a 22 kHz. För att det skall uppstå någon ringning måste audiosignalen innehålla frekvensen 22 kHz, annars exciteras aldrig någon ringning.
Åjo, det kan det visst göra. Det där stämmer inte riktigt.
Om man t ex spelar en fyrkantvåg med grundtonfrekvensen 1 500 Hz så har
den övertoner vid 4 500 Hz, 7 500 Hz, 10 500 Hz, 13 500 Hz, 16 500 Hz,
19 500 Hz, [s]22 500 Hz, 25 500 Hz...[/s] EDIT av BA: för CD-systemet tar det slut vid 19500 Hz
Alltså ingen energi vid 22 kHz.
Men spelas den via CD-systemet så ringer det definitivt - på samma sätt som
när en fyrkantvåg vid någon annan frekvens spelas. Men vågningssfrekvensen
(jag kallar det hellre "vågning" eftersom det inte är samma sak som den efter-
klingande ringning som man ser normalt i kretsar med en överföringsfunktion
med vid ringningsfrekvesen avsevärd grupplöptid) som man får se då är inte
den högsta frekvens som filtret kan släppa igenom (läs brickwall-frekvensen)
utan det blir den högsta frekvens som i det givna fallet transmitteras genom
systemet, i detta fall blir det 19 500 Hz.
Så en fyrkantvåg på 1500 Hz vågar sig lika mycket som en på t ex 1 466 Hz
men inte med samma vågningsfrekvens.
. . .
Som jag skrev alldeles nyss så är inte brickwallfrekvenen som
sådan den enda vid vilken brickwallfunktionen kan resultera i vågningar. Det
kan ske vid signifikant lägre frekvens. Det beror på insignalen.
Om man då t ex spelar en fyrkantvåg som ligger på säg 4 420 Hz så hittar vi
övertoner på 13 260 Hz, 22 100 Hz, 30 940 Hz... Då kommer den högsta
som spelas att vara den på 13 260 Hz, och den tror jag vi är överens om att
den hörs.
BertilAlving skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Det som kommer ut ur en (perfekt) AD är väl ingen enpuls?
Vh, iö
Nej...? Enpulser finns överhuvudtaget inte i den tidskontinuerliga världen.
Man använder ordet "enpuls" (i stället för impuls) just för att förtydliga att det rör sig om en sekvens av tal och inte en tidskontinuerlig funktion (som ju en impuls är).
(Jag kanske rörde till det med min kommentar "(om man inte försöker lägga tidpunkten mellan samplen)", det blir ju ingen enpuls om man samplar en sinc och toppen inte ligger precis på ett sampel.)
Men det intressanta är att, om jag inte är helt ute och cyklar, så kommer utseendet (den analoga representationen) ändå att bli fullständigt identisk med en "äkta" enpuls! Samplingsteoremet är en fantastisk företeelse!
//Bertil
Svante skrev:BertilAlving skrev:Men det intressanta är att, om jag inte är helt ute och cyklar, så kommer utseendet (den analoga representationen) ändå att bli fullständigt identisk med en "äkta" enpuls! Samplingsteoremet är en fantastisk företeelse!
//Bertil
Nej!
En sekvens av tal kan inte bli identisk med en tidskontinuerlig vågform.
. . .
Och det jag tror du menar är att när man återskapar vågformerna från de där talföljderna som ser så olika ut så får man ut samma vågform (en sinc) som bara är lite förskjuten.
Lite magiskt är det.
BertilAlving skrev:Svante skrev:BertilAlving skrev:Men det intressanta är att, om jag inte är helt ute och cyklar, så kommer utseendet (den analoga representationen) ändå att bli fullständigt identisk med en "äkta" enpuls! Samplingsteoremet är en fantastisk företeelse!
//Bertil
Nej!
En sekvens av tal kan inte bli identisk med en tidskontinuerlig vågform.
. . .
Och det jag tror du menar är att när man återskapar vågformerna från de där talföljderna som ser så olika ut så får man ut samma vågform (en sinc) som bara är lite förskjuten.
Lite magiskt är det.
Jovisst, det är så jag menade (och tyckte att jag skrev), alltså att utseendet blir identiskt trots att talföljderna är olika. Och att tidsförskjutningen av grafen kan bli lagd precis var som helst mellan de konkreta samplingspunkterna. Förunderligt och underbart.
//Bertil
IngOehman skrev:Så vill man försäkra sig om en musikåtergivning helt odrabbad av vågforms-
modulationer som beror på samplingssynkornieringen så måste man faktiskt
både spela in och spela upp själv - så man får kontroll på båda processerna!![]()
IngOehman skrev:BertilAlving skrev:Men det intressanta är att, om jag inte är helt ute och cyklar, så kommer utseendet (den analoga representationen) ändå att bli fullständigt identisk med en "äkta" enpuls! Samplingsteoremet är en fantastisk företeelse!
//Bertil
Du har helt rätt - och du uttryckte dig fullständigt klart.
Svante måste ha missat att du skrev "den analoga representationen".
Svante skrev:...och att poängen med mitt förfarande är att man vet precis vad resultatet betyder. Det vet man inte annars.
Svante skrev:IngOehman skrev:BertilAlving skrev:Men det intressanta är att, om jag inte är helt ute och cyklar, så kommer utseendet (den analoga representationen) ändå att bli fullständigt identisk med en "äkta" enpuls! Samplingsteoremet är en fantastisk företeelse!
//Bertil
Du har helt rätt - och du uttryckte dig fullständigt klart.
Svante måste ha missat att du skrev "den analoga representationen".
Inte alls. Det står att den analoga representationen blir fullständigt identisk med en enpuls. En enpuls är per definition i den tidsdiskreta domänen, dvs en serie tal där endast ett tal är skilt från noll. En serie tal kan aldrig vara identisk med en analog representation som ju är tidskontinuerlig. Skrev jag inte det här nyss?
Man kan konvertera mellan dem, men de kan aldrig vara identiska.
Är du/ni med på att en enpuls inte är samma sak som en impuls, och inte heller samma sak som en bandbegränsad impuls?
Svante skrev:BertilAlving skrev:Så här ser "enpulsen" ut i 96 kHz:
Mja, jag förstår vad du menar, det där är det som skulle komma ur en perfekt AD. Men jag tycker ändå att det är på sin plats att påpeka att det bara är ett enda sampel som är skilt från noll, nämligen det i toppen av sincen. Åtminstone blir det typiskt så när man genererar en enpuls (om man inte försöker lägga tidpunkten mellan samplen).
Harryup skrev:Vad testar du med för musik?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Får du då med ljudbild, rumakustik osv som jag fann vara största skillnaden då jag bytte dac? Misstänker att akustisk musik med gärna ganska tysta partier kan underlätta om man vill lyssna på olika format eller daccar.
Mvh/Harryup
IngOehman skrev:Nog tusan kan man kalla en analog representation av en enpuls för en enpuls.
Du gjorde det ju själv tidigare i tråden, när du sa att den analoga represen
tationen kom ut ur ADn:
IngOehman skrev:Alltså:
"Men det intressanta är att, om jag inte är helt ute och cyklar, så kommer
utseendet (den analoga representationen) ändå att bli fullständigt identisk
med en "äkta" enpuls'!"
Den äkta enpulsens analoga representation alltså.
Och jag vidhåller att Bertil har helt rätt - den (analoga representationen av
en puls linjärfasfiltrerad och med toppen fångad mitt emellan två samples) blir identisk (ner till kvantifieringsosäkerheten) med den från en enpuls.
petersteindl skrev:Är inte enpulsen en puls där amplituden =0 vid alla andra tidpunkter utom t=0 och vid t=0 är amplituden oändlig.
Ytan är integralen från -oändligheten till + oändligheten som= 1.
mvh
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:Är inte enpulsen en puls där amplituden =0 vid alla andra tidpunkter utom t=0 och vid t=0 är amplituden oändlig.
Ytan är integralen från -oändligheten till + oändligheten som= 1.
mvh
Peter
Nej, det är det som är en impuls.
En enpuls är en sekvens av tal 0,0,0,0,0,1,0,0,0,0,0...
Det är just skillnaden mellan de två jag försöker betona.
Johan_Lindroos skrev:En impuls kan tänkas se ut på väldigt många oika sätt.
Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:En impuls kan tänkas se ut på väldigt många oika sätt.
Ok? Betyder det att begreppet impulssvar inte heller är entydigt definierat?
Impuls och diracpuls är för mig synonymer.
Edit: Impuls finns inte på svenska wikipedia, men engelska wikipedia omdirigerar "impulse" till diracpulsen.
Johan_Lindroos skrev:Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:En impuls kan tänkas se ut på väldigt många oika sätt.
Ok? Betyder det att begreppet impulssvar inte heller är entydigt definierat?
Impuls och diracpuls är för mig synonymer.
Edit: Impuls finns inte på svenska wikipedia, men engelska wikipedia omdirigerar "impulse" till diracpulsen.
Snälla, dra inte in en fråga gällande något annat. Det känns lite fulretoriskt.
Om du vill att endast diracpuls ska innefattas i begreppet impuls, får du nog stånga dig ganska blodig! Jag kan inte komma på några bra råd till dig för hur du ska bevisa det.
Johan_Lindroos skrev:P.S. Svante, är det möjligtvis något konstigt med klockan i din dator?
Det står så här på min skärm längs ned på ditt inlägg:
"Senast ändrad av Svante den lör okt 20, 2012 9:24 pm, ändrad totalt 1 gång."
Rätt coolt att kunna ändra i inlägget redan innan det skrevs!
D.S.
Svante skrev:IngOehman skrev:Alltså:
med en "äkta" enpuls'!"
en puls linjärfasfiltrerad och med toppen fångad mitt emellan två samples) blir identisk (ner till kvantifieringsosäkerheten) med den från en enpuls.
Vad som händer i sak är jag övertygad om att vi är överens om alla tre.
Det jag vänder mig emot är att ordet enpuls används för en tidskontinuerlig signal - just det som ordet har kommit till för att skilja enpulsen ifrån.
Oenigheten är alltså rent språklig.
Bättre hade varit att kalla den analoga signalen för en "bandbegränsad impuls".
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Alltså:
med en "äkta" enpuls'!"
Vad som händer i sak är jag övertygad om att vi är överens om alla tre.
Det jag vänder mig emot är att ordet enpuls används för en tidskontinuerlig signal - just det som ordet har kommit till för att skilja enpulsen ifrån.
Oenigheten är alltså rent språklig.
Bättre hade varit att kalla den analoga signalen för en "bandbegränsad impuls".
Jag tror också vi är överens i sak, men jag är inte säker på du håller med om
att vi faktiskt är överens språkligt - också! För det tror jag att vi är.![]()
Vad Bertil skrev var ju inte att det var identiskt med enpulsen, utan att pul-
sens utseende (den analoga representationen) ändå kommer att bli full-
ständigt identisk med en "äkta" enpuls' (analoga representation).
Vh, iö
IngOehman skrev:Originaltexten finns ju med i det du citerade!
Svante skrev:Ja, strunt samma vem som har sagt vad. Det leder ingenstans att leta upp exakta citaten som jag tänkte först.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster