Moderator: Redaktörer
AndersD skrev:"Introduction-designing-crossovers-without-measurement"
Tycker att det här är genomgående på många forum och byggsajter!
Varför just mäta?
Varför ser man aldrig något i stil med: "Bygg ditt filter utan att löda", eller "Bygg din låda utan att limma"
"Lär dig äta utan att tugga"
Vad är det som gör detta motstånd mot just mätning?
AndersD skrev:"Introduction-designing-crossovers-without-measurement"
Varför just mäta?
Varför ser man aldrig något i stil med: "Bygg ditt filter utan att löda", eller "Bygg din låda utan att limma"
hm2 skrev:AndersD skrev:"Introduction-designing-crossovers-without-measurement"
Varför just mäta?
jag har inga förhoppningar om att bygga en högtalare utan att mäta. ska köpa en earthworks idag tänkte jag.
den där länken var iaf nån slags intro till filter. mer än vad jag visste iaf.
AndersD skrev:hm2 skrev:AndersD skrev:"Introduction-designing-crossovers-without-measurement"
Varför just mäta?
jag har inga förhoppningar om att bygga en högtalare utan att mäta. ska köpa en earthworks idag tänkte jag.
den där länken var iaf nån slags intro till filter. mer än vad jag visste iaf.
Mitt inlägg var av generell karaktär och inte riktat till dig personligen, ber om ursäkt om det uppfattades så.
Det var mest titeln som jag gick igång på!
Elfsberg skrev:Är inte Earthworks lite att ta i?
Kanske en UMIK duger?
Martin skrev:
Om man inte vill dyka in på matematiken direkt kan man använda svantes program basta och leka lite med olika filterkomponenter och simulera fram kurvor mha elementparametrar, baffelform mm. För att få en känsla av hur det hänger ihop.
Martin skrev:Jag vill inte gärna rekommendera drkrupp och liknande för de skriver många slutsatser man inte riktigt kan dra och gör avgörande förenklingar utan att tala om det. Annars kan sådana sidor hjälpa till att få en överblick över olika topologier man kan sikta på.
Många gillar dickasons loudspeaker design cook book. Jag har själv inte läst den men det sägs att den är bra.
hm2 skrev:Elfsberg skrev:Är inte Earthworks lite att ta i?
Kanske en UMIK duger?
njae det tycker jag inte. en earthworks är ju uppmätt och eq:ad från start så det går ju att lita på den. en m23 går väl på ca 3600-3700 nok för mig med tull, moms och allt annat crap från usa. det är inte så farligt tycker jag. det verkar vara bra kvalitet.
den har dessutom ett andrahandsvärde.
alternativen är ju behringern och dess kusiner men där kan man ju få vad som helst liksom.
paa skrev:Dickason's senaste utgåva (nr 7) av Loudspeaker Design Cookbook är kompletterad med några viktiga saker som saknats i filterkapitlet tidigare, och det som står om filtren och hur de samverkar är väldigt tydligt och åskådligt.
En bra intro innan man börjar simulera i något dataprogram.
hm2 skrev:så loudspeaker design cookbook är bra? ok då ska jag skaffa den.
jag har micstärkare, en nyare rane, opampbaserad, ska vara bra för att vara budgetgrejer (finns fulla specs på deras site). jag hör inget brus på max gain (66db) med min electrovoice re-27 inkopplad (den på avataren), så den verkar fungera som den ska. visst, det är ingen earthworksstärkare men det duger nog till det jag ska göra.
sen har jag micingång med fantommatning på ena ljudkortet. inte lika mycket ren gain där men kanske 40-45dB, ljudkortet är native instruments audio kontrol 1. så just micstärkare blir ingen extra kostnad för mig.
Svante skrev:Så, nu är jag väl ovän med alla.
Morello skrev:hm2 skrev:så loudspeaker design cookbook är bra? ok då ska jag skaffa den.
jag har micstärkare, en nyare rane, opampbaserad, ska vara bra för att vara budgetgrejer (finns fulla specs på deras site). jag hör inget brus på max gain (66db) med min electrovoice re-27 inkopplad (den på avataren), så den verkar fungera som den ska. visst, det är ingen earthworksstärkare men det duger nog till det jag ska göra.
sen har jag micingång med fantommatning på ena ljudkortet. inte lika mycket ren gain där men kanske 40-45dB, ljudkortet är native instruments audio kontrol 1. så just micstärkare blir ingen extra kostnad för mig.
Nej, det är en klassisk kokbok full med tumregler tillägnad den som inte orkar studera på riktigt.
Ingvar är spot on - se ovan.
IngOehman skrev: Tumregler är kunskapens och förståndets motsats, de är inte en sorts kunskap, de är istället för kunskap, och de hamnar alltsom oftast illa i vägen för både kunskaper och insikt.
hm2 skrev:Elfsberg skrev:Är inte Earthworks lite att ta i?
Kanske en UMIK duger?
njae det tycker jag inte. en earthworks är ju uppmätt och eq:ad från start så det går ju att lita på den. en m23 går väl på ca 3600-3700 nok för mig med tull, moms och allt annat crap från usa. det är inte så farligt tycker jag. det verkar vara bra kvalitet.
den har dessutom ett andrahandsvärde.
alternativen är ju behringern och dess kusiner men där kan man ju få vad som helst liksom.
hm2 skrev:hej jag tänkte dra igång ett bygge snart men jag vet inget om filter, och hur dessa konstrueras. jag har dock lite skolböcker om elektronik.
jag bara undrar om ni kan rekommendera några siter där jag kan läsa lite kortfattat (men bra förklarande) teorin bakom, varför det blir som det blir liksom.
---------------------------------------------------------
sen har jag 2 mer specifika frågor.
jag har sett att det finns färdiga filter att köpa på hifikit osv, nu förstår jag ju att dessa enbart skulle fungera bra om frekvenserna är där man själv vill ha dom till elementen man har, och att tonkurvan är precis platt för båda/alla 3 elementen,och att nivån är samma på alla, baffelsteg etc stämmer. men vad är det mer som spelar in här?
måste man ta hänsyn till elementens riktiga impedans vid delningsfrekvensen t ex?
hur påverkar det?
vad händer om man byter ut t ex en bas som är på 8ohm mot en som är på 4ohm eller kopplar in 2 8ohmare parallelt osv? vi kan ju låtsas att impedans kurvorna ser liknande ut.
jag kommer säkert ha mer frågor sen.
AndreasArvidsson skrev:
Dessutom så tror jag att om man kan sätta upp ett genomförbart mål så är det den största moroten av alla och om man får som svar att det är många års hårda studier som gäller så tror jag att många blir avskräckta från att ens starta.
hm2 skrev:well, jag var på hifiklubben för ett par dagar sen, kollade lite på ett par b&w stativare (inte den billigaste serien). ser väl bra ut. tror dom gick på runt 10.
men för 10k så kan jag bygga ett par högtalare själv tänkte jag, inklusive mic. ja om man inte räknar tid då dvs.
varför bygga själv? för att det kul att bygga saker. dessutom vill jag lära mig hur man gör. alla stegen liksom. principen av jag byggt högtalarna själv gör att jag automatiskt får mer gjädje av dom.
målet är att bygga nåt som är bättre och snyggare än dessa b&w. och ett delmål är att jag ska förstå varför jag stoppar i vissa komponenter i filtret och inte bara konstatera att om den spolen sitter där så blir det sådär, för att det säger det här programmet.
liskom förstå vad som måste göras, hur och varför, och vad tradeoffen är med just det. sen kan gärna datorn få beräkna allt tråkigt.
RogerJoensson skrev:Märklig uppdelning.
Trådstartarens fråga handlar ju om just kunskapsinhämtning!
sebatlh skrev:hm2, nu kanske detta är saker du redan kan, men en start kan annars vara att förstå kopplingarna på den här wikipediasidan
https://en.wikipedia.org/wiki/RLC_circuit#Applications
Figur 9-14 alltså.
Där har du grunderna du behöver.
Grunderna du behöver för att gå på nästa steg alltså, att även ta hänsyn till högtalarens impedans
chrisss skrev:sebatlh skrev:hm2, nu kanske detta är saker du redan kan, men en start kan annars vara att förstå kopplingarna på den här wikipediasidan
Figur 9-14 alltså.
Grunderna du behöver för att gå på nästa steg alltså, att även ta hänsyn till högtalarens impedans
Bild 12 och 13 gör ingenting annat än sänker impedansen.
Det behövs en seriekomponent före parallellgrenen som
orsakar spänningsfall. Spänningsfallet blir frekvensberoende.
Då först kan man kalla det för bandpassfilter.
The shunt version of the circuit is intended to be driven by a high impedance source, that is, a constant current source.
Svante skrev:chrisss skrev:sebatlh skrev:hm2, nu kanske detta är saker du redan kan, men en start kan annars vara att förstå kopplingarna på den här wikipediasidan
Figur 9-14 alltså.
Bild 12 och 13 gör ingenting annat än sänker impedansen.
Det behövs en seriekomponent före parallellgrenen som
orsakar spänningsfall. Spänningsfallet blir frekvensberoende.
Då först kan man kalla det för bandpassfilter.
Då förutsätter du, med viss rätt, att filtret drivs av en konstant spänning. Drivs det av en konstant ström är det i stället fig 11 och 14 som inte gör annat än ändra impedansen.
Det är väl lite det som är grejen med bilderna 11-14, att de är varandras duala nät. De är inte gjorda med tanke på enbart spänningsdrivning.The shunt version of the circuit is intended to be driven by a high impedance source, that is, a constant current source.
Svante skrev:....
<klipp>
Efter tumregelanvändandet kommer kanske en insikt om att det var något som hade gått att göra bättre. Därifrån går det vidare.
Det är så man bygger kunskap. Jag tror många glömmer hur den egna kunskapen byggdes upp, eller har en romantiserad bild av det.
Så, nu är jag väl ovän med alla.
Åter till filtren. Jag tycker det är bra att börja med ett kokboksfilter. Att glädjas åt att det faktiskt låter. Att börja fundera om det kunde göras bättre. Kanske prova att mäta lite. Och sedan... Det tar man då.
hm2 skrev:well, jag var på hifiklubben för ett par dagar sen, kollade lite på ett par b&w stativare (inte den billigaste serien). ser väl bra ut. tror dom gick på runt 10.
men för 10k så kan jag bygga ett par högtalare själv tänkte jag, inklusive mic. ja om man inte räknar tid då dvs.
varför bygga själv? för att det kul att bygga saker. dessutom vill jag lära mig hur man gör. alla stegen liksom. principen av jag byggt högtalarna själv gör att jag automatiskt får mer gjädje av dom.
målet är att bygga nåt som är bättre och snyggare än dessa b&w. och ett delmål är att jag ska förstå varför jag stoppar i vissa komponenter i filtret och inte bara konstatera att om den spolen sitter där så blir det sådär, för att det säger det här programmet.
liskom förstå vad som måste göras, hur och varför, och vad tradeoffen är med just det. sen kan gärna datorn få beräkna allt tråkigt.
aisopos skrev:Svante skrev:....
<klipp>
Efter tumregelanvändandet kommer kanske en insikt om att det var något som hade gått att göra bättre. Därifrån går det vidare.
Det är så man bygger kunskap. Jag tror många glömmer hur den egna kunskapen byggdes upp, eller har en romantiserad bild av det.
Så, nu är jag väl ovän med alla.
Åter till filtren. Jag tycker det är bra att börja med ett kokboksfilter. Att glädjas åt att det faktiskt låter. Att börja fundera om det kunde göras bättre. Kanske prova att mäta lite. Och sedan... Det tar man då.
Ja inte blev du ovän med mig iaf.
Vi har alla olika förutsättningar, mål och vägar till målet.
Du beskriver på ett ungefär hur min väg varit och är. Och den delas nog av väldigt
många som har detta som en ren hobby.
Jag kommer givetvis aldrig jobba så matematiskt som morello och IÖ, det är
inte mitt mål, och det är inte heller nödvändigt för att nå mitt mål.
Jag har ju t.ex. inte som mål att sälja mina konstruktioner i en vass konkurrens
på en stenhård marknad. Jag behöver bara lyckas aningen bättre vid varje iterering
för att jag ska vara jättelycklig i månader eller år efteråt.
Jag behöver ju inte göra varenda ev köpare jättelycklig.
aisopos skrev:hm2 skrev:well, jag var på hifiklubben för ett par dagar sen, kollade lite på ett par b&w stativare (inte den billigaste serien). ser väl bra ut. tror dom gick på runt 10.
Whoho, ja det var inte så väldigt blygsamma mål.
Ja det är givetvis inte fel, men du ska inte underskatta hur bra högtalare
det är i de kända tillverkarnas medium och premium-segment.
Inte heller deras konstruktörers kunnande och erfarenhet och hur många
arbetstimmar som läggs ner på en högtalare.
Vad jag försöker säga är att du bör räkna med ganska många timmar och
troligen flera byggen av lådor och elementbyten.
Ja om du inte snokar rätt på en erkänt bra självbyggarkonstruktion och bara
följer denna.
Och "ganska god" högtalarkonstruktion har blivit något slags allmängods, det
är ganska lite hokus-pokus kvar, med all allmänt spridd teori, fina simuleringsprogram
osv, så det finns faktiskt ganska gott om rätt billiga högtalare som når helt hyfsat
ljud. Jag lyssnar t.ex.för närvarande på skitbilliga marquant-högtalare som
låter bättre än egenbyggda högtalare där bara elementen hade kostat lika mycket.
hm2 skrev:hej jag tänkte dra igång ett bygge snart men jag vet inget om filter, och hur dessa konstrueras. jag har dock lite skolböcker om elektronik.
jag bara undrar om ni kan rekommendera några siter där jag kan läsa lite kortfattat (men bra förklarande) teorin bakom, varför det blir som det blir liksom.
---------------------------------------------------------
sen har jag 2 mer specifika frågor.
jag har sett att det finns färdiga filter att köpa på hifikit osv, nu förstår jag ju att dessa enbart skulle fungera bra om frekvenserna är där man själv vill ha dom till elementen man har, och att tonkurvan är precis platt för båda/alla 3 elementen,och att nivån är samma på alla, baffelsteg etc stämmer. men vad är det mer som spelar in här?
måste man ta hänsyn till elementens riktiga impedans vid delningsfrekvensen t ex?
hur påverkar det?
vad händer om man byter ut t ex en bas som är på 8ohm mot en som är på 4ohm eller kopplar in 2 8ohmare parallelt osv? vi kan ju låtsas att impedans kurvorna ser liknande ut.
jag kommer säkert ha mer frågor sen.
Elfsberg skrev:Here we go again..
Martin skrev:Elfsberg syftar nog på att rekommendationer av kokboksformler brukar som med en knapptryckning följas av en uppläxning i att det krävs lite fler hänsynstaganden än så för att få ett i närheten av vettigt dimensionerat filter (undertecknad ej oskyldig).
Tex. frekvensgång och impedanskurva är viktiga att ta hänsyn till.
Personligen tycker jag det blir bättre att höfta på känsla än att använda kokboksformler men de kan ju ha vissa pedagogiska syften också.
Martin skrev:Jag tycker nog ändå att frekvensgången hos de enskilda elementen i lådan (och ur dem fasresponserna) har så pass stor inverkan på hur frekvensgången blir i den färdiga högtalaren att generella tabeller blir i princip oanvändbara till annat än att lära sig lite om filter och vilka misstag man kan göra.Även om de kommer från ett duktigt lab alltså.
Martin skrev:Det stämmer iofs att med rena kokboksformler och noga uträknade impedanskorrigeringar kan man få en rak (resistiv för högre frekvenser) impedanskurva om det är målet med filtret.
(Kolla gärna in mitt 4-vägsbygge här på forumet. Finns inte en regelrätt uträknad delning i det filtret, allt är simulerat hej viltoch ändå är impedansen ganska rak (mellan 4-16ohm ca. i hela frekvensområdet)
viewtopic.php?p=1587722#p1587722
)
Perfector skrev:Bygga egna filter är enkelt med denna filterlista.
Philps butterworth med impedansjustering och dämpning samt kontrollräkning av slutlast vid dämpning
Hoppas den kan komma till nytta
aisopos skrev:Perfector skrev:Bygga egna filter är enkelt med denna filterlista.
Philps butterworth med impedansjustering och dämpning samt kontrollräkning av slutlast vid dämpning
Hoppas den kan komma till nytta
Wow, bra.
Men Vilket högtalarelement passar den till?
Och den listan tar ju inte heller hänsyn till det element som det ska delas mot, baffelns utformning, energiresponsen och hur spridningen ska hanteras.
Eller missuppfattar jag något här?
Martin skrev:Perfector: kul med lite andra vinklar från ett helt annat håll. "Tabellfilter duger." Den var ny. Välkommen till forumet (som lätt blir likriktat med likatänkande)!
Martin skrev:Typiskt ser det väl ut någonting sånt här med uträknade kokboksfilter:
Eller om man vänder fasen:
Det som oftast händer är att elementen överlappar varandra frekvensmässigt och att fasförhållandet inte alls stämmer. Det blir ingen kompensation för baffelsteget så det blir ofta antingen tunt ljud eller om man dämpar diskanten för mycket blir det för påträngande övre mellanregister.
Fördelen är som sagt att man får en ganska rak impedans genom delningen och rakare med konjugatlänkar.
Det är väl mina lärdomar efter att i början någon gång provat kokboksformlerna. Kanske har jag missat en massa genom att ge upp för lätt, men som sagt. Jag kom rätt tidigt fram till att det inte fungerade bra.
Martin skrev:Det är inte min simulering men jag tror att det är ett 12dB-filter. Det var ett skolboks 12dB-filter jag gjorde också från början själv. Att det inte funkar beror på att bas/mellanelementets talspoleinduktans och diskantens resonanstopp i kombination med elementens egna avrullningar på ca. 18 resp. 12dB/oktav ställer till det. Det gör att filtrenas q-värden ökar. Även om man kompenserar impedanserna så att de blir raka har man ändå de akustiska avrullningarna hos elementen som vrider fasen så att elementen inte summerar bra.
Martin skrev:Ok, coolt!
Skulle vara kul att se ritning på någon modell som du har gjort och kanske göra en snabb simulering på och se om det finns någon möjlig förbättringspotential eller om du prickat helt rätt från början.
mvh
/Martin
Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Nix, det är ett standardfilter 3-vägs och inte ritat till någon speciell elementladdning. Det är det som är det fina i kråksången, därav filterlistans giltighet. Se'n får ni skratta läppen harmynt om ni vill. Det bjuder jag på.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Nix, det är ett standardfilter 3-vägs och inte ritat till någon speciell elementladdning. Det är det som är det fina i kråksången, därav filterlistans giltighet. Se'n får ni skratta läppen harmynt om ni vill. Det bjuder jag på.
Det är mer frågan om att gråta än att skratta, tyvärr...
AndersD skrev:Trolleri!
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Svante skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Det du säger är: "Jag har struntat i vilka element det är när jag hittade på värdena, därför spelar det ingen roll vilka element det är. Eftersom jag inte vet vilka element det är dimensionerat för funkar det för alla".
aisopos skrev:Kan vi inte låta tråden återgå till TS ursprungliga fråga nu, och lämna denna utvikning.
Jag är 100% säker på att vi inte kommer längre här.
Vill någon fortsätta diskutera skolboksfilter, filtertabeller osv så starta en egen tråd om det.
edit:
(Och, vilket jag inte borde behöva inflika, så är nog det allra bästa sättet att helt strunta att svara på något mer i detta spår i denna tråd.)
Martin skrev:Provade att simulera Perfectors generella 3-vägsfilter med 3 av elementen från min 4-vägare. Nu är detta riktigt elakt då det är aluminiummembran med uppbrytningar och dessutom en diskant med waveguide i. Tog mig friheten att göra en enda modifiering och det var att koppla elementen i serie/parallell för mellanregistret istället för att kaskadkoppla filtrena. Döm själva.![]()
Martin skrev:Impedansen blev det faktiskt ingen större skillnad på. Ser likadan ut med länkar ungefär. Ligger kring 13-14ohm i topparna fortfarande och samma fasvinklar. Däremot så ändrade sig responsen en del. Basen blev lite bättre filtrerad med sin membranuppbrytning. Fast jag skulle nog gjort en hel del justeringar på detta filter innan jag är nöjd.
Men jag måste ge det till dig att filtret faktiskt fungerar generellt. Om det duger beror väl på hur kräsen man är och hur galna element man använder.
sky_eye skrev:Ingen har väl sagt något om huruvida hans standardfilter fungerar eller inte.
Frågan är väl om de är bra?
Han tycker att de är det och i en enkel värld skulle de kanske vara så.
Perfector skrev:sky_eye skrev:Ingen har väl sagt något om huruvida hans standardfilter fungerar eller inte.
Frågan är väl om de är bra?
Han tycker att de är det och i en enkel värld skulle de kanske vara så.
Låt alla bli salig på sin fason är mitt koncept. Jag tycker det funkar och du har kanske en annan åsikt. Men vännen ovan han provad han
För det har min högaktning evinnerligen.
Du åxå för du har inte skrikit åt mig
Martin skrev:Men jag måste ge det till dig att filtret faktiskt fungerar generellt.
PappaBas skrev:Vidare så visar detta ju inte vad som händer offaxis?
Martin skrev:PappaBas skrev:Vidare så visar detta ju inte vad som händer offaxis?
Nej, men å andra sidan är det oavsett riktning max 1dB mer nivå vid 700 resp. 3k än vad som visas i kurvan för de summerar ungefär +5dB i delningarna. Alltså inte butterworth utan närmare Linkwitz-Riley.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster