Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:...
Nu till min fråga: finns det någon riktig kunskap kring hur olika underlag på skivtallriken påverkar avspelningen?
Laila skrev:Själv så kan jag bara konstatera att jag föredrar filtmatta över gummimatta på mina
spelare i dubbel bemärkelse(Sic!), förutom på Linn LP12 å Opus3 Continuo där tallrikarna
klarar sig själva å inte behöver dämpas ut av en gummimatta.
Harryup skrev:[...]man kan tänka sig att skivspelarkonstruerande ingenjörer inte är idioter och att man kan utgå ifrån att om något annat material än originalet gjorde en spelare väsentligt bättre så skulle man leverera det[...]
paa skrev:Lite mode är det nog i det hela.
MichaelG skrev:Roger och Pekka; Finns några objektiva grunder till era funderingar kring slirningsrisk, eller är det mer en känsla?
RogerGustavsson skrev:MichaelG skrev:Roger och Pekka; Finns några objektiva grunder till era funderingar kring slirningsrisk, eller är det mer en känsla?
Från min sida är det en känsla. Likadant var det med kolfibermattorna. På gamla trattgrammofoner var också filtmattor. Kanske något som levde kvar in på vinyltiden? Skivspelare har flera tekniker som ska samverka och det tycks inte ha forskats så mycket. Intressant var hur Rega lagt ner en hel del mätningar på sina spelare (det ligger på youtube).
Laila skrev:RogerGustavsson skrev:MichaelG skrev:Roger och Pekka; Finns några objektiva grunder till era funderingar kring slirningsrisk, eller är det mer en känsla?
Från min sida är det en känsla. Likadant var det med kolfibermattorna. På gamla trattgrammofoner var också filtmattor. Kanske något som levde kvar in på vinyltiden? Skivspelare har flera tekniker som ska samverka och det tycks inte ha forskats så mycket. Intressant var hur Rega lagt ner en hel del mätningar på sina spelare (det ligger på youtube).
Själv så har jag undersökt om en skivtallrik med filtmatta utan puck slirar under avspelning då, jag tror att det var Pekka(?), påstod att så var fallet(att han eller någon annan observerat slirning). Alla som har filtmatta på sin skivspelare kan enkelt testa: Fäst en liten bit målartejp på både skivtallrik å kanten på en kraftigt utstyrd LP samt märk bitarna med t.ex en kulpenna. Passa in skiva å tallrik så att märkningarna ligger i linje samt starta spelaren å spela hela skivan samt stäng därefter av spelaren. Har märkningarna flyttat på sig eller ligger de fortfarande i linje . . . lätt som en plätt.
Vid mina försök, jag har för mig att det var på 3 olika spelare med filtmatta, kunde ingen förflyttning av de inpassade märkningarna ses med blotta ögat.
"Good enough for me" . . . typ.
Vore kul om fler kunde genomföra testet å sedan rapportera.
Thomas_A skrev:Minns ej men gjorde du det med en direktdriven spelare också?
darkg skrev:Slirning nämns ibland, men jag tycker att det faktiskt låter osannolikt, rent lekmannamässigt bara utifrån allmänna tankar och observationer.
Att nålen skulle bromsa så förhållandevis mycket och dynamiskt att friktionen övervinns. Kan detta verkligen inte avfärdas med alla rimligt aktuella underlag?
Har vi någon fysiker i salongen?
Johan_Lindroos skrev:Är det verkligen INGEN som minns detta?![]()
Johan_Lindroos skrev:....
Detta fick man lära sig på högstadiefysiken, så det är något som alla i Sverige borde ha kunskap om. Det är väl fortfarande nioårig grunskoleplikt i detta landet. Men det verkar som om alla i tråden inte kom in på högstadiet eller sov bort det hela eller helt enkelt skolkade.![]()
Är det verkligen INGEN som minns detta?![]()
paa skrev:Det är ju enkelt att markera en punkt på skivans periferi och en punkt på skuvtallrikens periferi och placera dem mitt över varann. Sedan startar man skivspelaren och spelar skivan och kollar därefter hur mycket skivan vridit sig efter spelningen så ser man om man har någon slirning.
Laila skrev:Själv så har jag undersökt om en skivtallrik med filtmatta utan puck slirar under avspelning då, jag tror att det var Pekka(?), påstod att så var fallet(att han eller någon annan observerat slirning). Alla som har filtmatta på sin skivspelare kan enkelt testa: Fäst en liten bit målartejp på både skivtallrik å kanten på en kraftigt utstyrd LP samt märk bitarna med t.ex en kulpenna. Passa in skiva å tallrik så att märkningarna ligger i linje samt starta spelaren å spela hela skivan samt stäng därefter av spelaren. Har märkningarna flyttat på sig eller ligger de fortfarande i linje . . . lätt som en plätt.
Vid mina försök, jag har för mig att det var på 3 olika spelare med filtmatta, kunde ingen förflyttning av de inpassade märkningarna ses med blotta ögat.
"Good enough for me" . . . typ.
MichaelG skrev:Harryup skrev:[...]man kan tänka sig att skivspelarkonstruerande ingenjörer inte är idioter och att man kan utgå ifrån att om något annat material än originalet gjorde en spelare väsentligt bättre så skulle man leverera det[...]
Ett starkt argument. Särskilt när det gäller gamla etablerade firmor. Om Thorens levererar tjocka gummimattor till sina spelare är det förmodligen för att det fungerar bra och om Rega levererar filtmattor till sina, så är det förmodligen för att detta fungerar bra.
Roger och Pekka; Finns några objektiva grunder till era funderingar kring slirningsrisk, eller är det mer en känsla?
Laila skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag skulle inte lita på att något fungerar för att en firma råkar göra si eller så. Inom så gott som alla produktkategorier finns det gott om exempel på att saker och ting inte fungerar optimalt. Orsaken kan vara till exempel resurs- eller kunskapsbrist.
MichaelG skrev:Laila skrev:
När jag googlade på skivspelarmattor stötte jag på två personer som påstod sig ha gjort liknande test med samma resultat. Dvs att skivan inte synligt rört sig något.
Laila skrev:Men att testa själver kommer inte på fråga . . . borde gå avsevärt snabbare än att
googla . . . typ ?![]()
![]()
paa skrev:Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.
Laila skrev:paa skrev:Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.
Dä däringa har ja nog alri rektigert förstått då välan ingen eller relativt få
spelar mä osnurrande skiva . . . typ ?
darkg skrev:Laila skrev:paa skrev:Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.
Dä däringa har ja nog alri rektigert förstått då välan ingen eller relativt få
spelar mä osnurrande skiva . . . typ ?
Tanken är nog att det är gynnsammare att kolla störning "ostört". Och antagandet att snurrandet varken trollar bort eller orsakar problemet, så att testet är relevant.
(Kan inte en roterande tallrik tänkas vara klart stabilare, egentligen? Eller tvärt om. Men mest gissar jag på att den masströghet som hjälper till i snurrled även kan hjälpa till att hålla emot mikrofoni..?)
Laila skrev:bli lite taskig inre å yttre validitet av dä hele, men va vet välan ja . . . typ ?
Laila skrev::mrgreen:
Btw . . . hur mäter man resistansen i en kabel utan att tillföra signal* . . . typ ?
*Vilket i sig kanske är en definitionsfråga av/på begreppet "signal".
Harryup skrev:Håller med Laila helt. ....
/Harryup
paa skrev:Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.
Kanske det blir skillnad eller kanske det bara blir svårare att mäta, vem vet, men om man provar båda metoderna så får man se.
darkg skrev:paa skrev:Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.
Kanske det blir skillnad eller kanske det bara blir svårare att mäta, vem vet, men om man provar båda metoderna så får man se.
Ja. Fast det kanske, bara för att jäklas liksom, är värst just när nålen svänger omkring i ett spår - så står man ändå därmen om man spelar in musiksignalen från skivspelaren med och utan akustisk störning så kan man se eventuell skillnad..? Typ titta på kurva, subtrahera, titta på skillnadskurvan, lyssna på skillnadssignalen som Svante ibland nämner och liknande.
Laila skrev:Harryup skrev:Håller med Laila helt. ....
/Harryup
Fifan, blir nästan rörd, kanske ena fika på stan nångång . . . typ ?
Harryup skrev:darkg skrev:paa skrev:Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.
Ja. Fast det kanske, bara för att jäklas liksom, är värst just när nålen svänger omkring i ett spår - så står man ändå därmen om man spelar in musiksignalen från skivspelaren med och utan akustisk störning så kan man se eventuell skillnad..? Typ titta på kurva, subtrahera, titta på skillnadskurvan, lyssna på skillnadssignalen som Svante ibland nämner och liknande.
JA, nåt sånt men absolut inte börja trolla med grejorna och mäta på dom som man inte använder dom. Det är ju störningen av avspelningen som man vill åt vid avspelning. Tycker jag. Annars så kan ju en skivspelare som är känslig för störningar internt vid rörelse men klarar sig bra mot externa störningar få ett utmärkt resultat om man bara sänker ner nålen och skivan står still.
/Harryup
PekkaJohansson skrev:....
Prova dig fram metodiskt och håll reda på vad du gör. Trots röster som tycks vilja påskina annat vilar all skivavspelning, liksom annat i vår tillvaro, på fysikens lagar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Laila skrev:PekkaJohansson skrev:....
Prova dig fram metodiskt och håll reda på vad du gör. Trots röster som tycks vilja påskina annat vilar all skivavspelning, liksom annat i vår tillvaro, på fysikens lagar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Menar du att någon i den här tråden påstått något annat . . . typ ?
RogerGustavsson skrev:En hyfsad Analog-till-Digital-omvandlare behövs för att få ljudet in i datorn.
Johan_Lindroos skrev:Nej, typ.

Laila skrev:Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
trefasmotor för remdrivningen, Thorens* tonarm mm. Tycker att den är fantastiskt snygger
. . . typ.
[ Bild ]
Ena filtmatta på den så . . .![]()
En recension:
http://www.weaudiosystems.com/wp-conten ... glisch.pdf
*Verkar även gå att få med bl a en JELCO-750D.
Thomas_A skrev:Laila skrev:Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
trefasmotor för remdrivningen, Thorens* tonarm mm. Tycker att den är fantastiskt snygger
. . . typ.
[ Bild ]
En recension:
Snygg ja. Dock en sak: Enligt mätning snurrar den 0.7 % för snabbt. Det är på tok för mycket och om det inte går att justera så går den bort, IMO.
paa skrev:Troligen har väl konstruktörerna som jobbar där idag inte kunskap nog om hur man beräknar utväxlingen mellan drivhjul och tallrik för en planremsdrift, utan tror att det är så enkelt som att beräkna på deras respektive diametrar. Det hjälper inte alltid att ett företag har lång historia.
Men även märkligt att det inte går att justera hastigheten fast motorn har elektroniskt genererade varvtal.
Laila skrev:Thomas_A skrev:Laila skrev:Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
. . . typ.
[ Bild ]
En recension:
Snygg ja. Dock en sak: Enligt mätning snurrar den 0.7 % för snabbt. Det är på tok för mycket och om det inte går att justera så går den bort, IMO.
Jo, men med ena filtmatta kanske den slirar ner sig till rätt hastighet ?![]()
RogerGustavsson skrev:Hade inte gamla Linn lite förhöjd hastighet?
Laila skrev:Eller "Skivpucksmaffian" . . . typ.
MichaelG skrev:Nu har jag undersökt detta med slirning litet mer. Jag använder en kolfiberborste att borsta av skivorna med innan jag spelar dessa. Ibland bromsar detta upp skivtallriken något när kolfiberstråna tränger ner i spåren. Trots att kraften är så stor att hela tallriken bromsas något, så börjar normalt inte skivan slira ovanpå filtmattan. Jag har prövat på massa olika sätt och endast undantagsvis lyckats få skivan att slira. Normalt gör den inte detta, så jag har därför svårt att se hur kraften från en pickup-nål som som ju är avsevärt mycket mindre skulle kunna få skivan att slira. Såvitt inte någon presenterar några trovärdiga bevis på att en nål kan sätta en grammofonskiva i slirning på en filtmatta, väljer jag att betrakta detta som en modern myt skapad av gummimattemaffian. (Möjligen kan även korkmattemaffian ha ett finger med i spelet.)
MichaelG skrev:Nu har jag undersökt detta med slirning litet mer. Jag använder en kolfiberborste att borsta av skivorna med innan jag spelar dessa. Ibland bromsar detta upp skivtallriken något när kolfiberstråna tränger ner i spåren. Trots att kraften är så stor att hela tallriken bromsas något, så börjar normalt inte skivan slira ovanpå filtmattan. Jag har prövat på massa olika sätt och endast undantagsvis lyckats få skivan att slira. Normalt gör den inte detta, så jag har därför svårt att se hur kraften från en pickup-nål som som ju är avsevärt mycket mindre skulle kunna få skivan att slira. Såvitt inte någon presenterar några trovärdiga bevis på att en nål kan sätta en grammofonskiva i slirning på en filtmatta, väljer jag att betrakta detta som en modern myt skapad av gummimattemaffian. (Möjligen kan även korkmattemaffian ha ett finger med i spelet.)
Bill50x skrev:Jag gissar att om någon ljudlig förbättring hade kunnat uppnås med annan matta så hade Linn tagit fram en svindyr sådan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster