Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
LypsylateX skrev:5880:- för att renovera OA-116 då... ouch!
avr7000 skrev:Har själv under lång tid haft funderingar på nåt liknande, då med OA14 placerad med bredsidan in mot vägg och dämpning av vägg lika OA50.
Jag tycker det verkar spännande... Prova!
Sedan är det ju även helt Ok med avseende på de regler som gäller för var T11oa får användas. OA14 är ju en riktig Carlssonhögtalare... :wink:
Mvh
Stefan
Dynamic skrev:LypsylateX skrev:5880:- för att renovera OA-116 då... ouch!
Tror du menar fel diskant nu.. t11 är den som sitter i dom carlsson-högtalarna med en diskant (oa50.3, oa51.3, oa52.3 samt oa58/.2/60).
Blir nog bra kämpigt att få plats med 6st t11 i oa116![]()
Kondiskanten som ska ersätta originaldiskanterna i 70-talarna är väl inte färdig att säljas än...
OlA-68 skrev:medföljer formulär för ifyllnig där man förbinder sig att endast använda detta element i en "äkta " carlssonlåda
Slartibartfast skrev:Jag har ju ett par od11 som ska renoveras, och visst vore det roligt att testa en lite ballare diskant än den kommande?
[slrt]
Dynamic skrev:LypsylateX skrev:
Du har nog rätt... puh. Skulle dom heta 14?
kt23 ska den heta om jag inte missminner mej.
Jocke skrev:Dynamic skrev:LypsylateX skrev:
Du har nog rätt... puh. Skulle dom heta 14?
kt23 ska den heta om jag inte missminner mej.
Vill minnas att det uppgavs att ett nytt system för benämningar av element var på gång. Stod i sista nyhetsbrevet, tror jag.....men det var visst ingen som såg, eller?
/Jocke
PS. Den skulle visst heta något annat nu!
staffanw skrev:Jocke skrev:Dynamic skrev:LypsylateX skrev:
Snip
Sen undrar jag om Ola's inlägg om formuläret var skämt eller allvar
/staffan
Stefan skrev:T11OA har en impedans på 6 Ohm
Kaffekoppen skrev:OlA-68 skrev:medföljer formulär för ifyllnig där man förbinder sig att endast använda detta element i en "äkta " carlssonlåda
Vilket larv!
IngOehman skrev:...Vad är det OlA-68 och AVR7000 försöker insinuera egentligen???![]()
![]()
...Jag tror tyvärr att det bara är ännu en komponent av den här trista
smutskastningskampanjen mot SSC vi ser. När skall den ta slut?![]()
Vh, iö
Jocke skrev:IngOehman skrev:...Vad är det OlA-68 och AVR7000 försöker insinuera egentligen???![]()
![]()
...Jag tror tyvärr att det bara är ännu en komponent av den här trista
smutskastningskampanjen mot SSC vi ser. När skall den ta slut?![]()
Vh, iö
Det är kanske inte konstigt att de finner anledning att ifrågasätta både det ena och andra (med eller utan fog). Efter den kraftiga reaktionen från PG mot deras "kompisar" som man uppfattade som det officiella språkröret för SSC.
Nu verkar ju det hela reducerats till att handla om ett citat i en annons! Jag tycker att du Ingvar (och andra representar för SSC) har visat prov på besinning och reflektion den senaste tiden. Låt oss hoppas att "Larsen-entusiasterna" också uppfattar detta så att den här diskussionen inte ska förpesta varendra tråd!
Förhoppningsvis kan anhängare av högtalare med lutande baffel existera sida vid sida i framtiden och inspirera och utmana varandra med spännande konstruktioner och design!
/Jocke
anhängare av högtalare med lutande baffel
IngOehman skrev:1. De Carlsson T11-oa som tillverkats och sålts enligt SSC's godkännaden och med SSCs goda minne (betyder vetskap) har inte levererats med någon annan frontplatta än den riktiga. Den kommer inte heller att levereras med frontplattan från D27 i framtiden. Varifrån det ryktet kommer vet jag inte. Men så är det i varje fall. För T11-oa-diskanter som tillverkats utan SSC's kontroll och godkännande kan vi inte gå i god för några av deras egenskaper.
2. Vilken Carlsson-modell (om det är en Carlssonhögtalare överhuvudtaget) är det ni talar om, när ni nämner filten? Filtens vara eller icke vara är inte något som har med diskanten som sådan att göra. Det är fråga en fråga om högtalarmodell (eller en kombination av de tu, om man skall vara noga).
Vh, iö
IngOehman skrev:1. De Carlsson T11-oa som tillverkats och sålts enligt SSC's godkännaden och med SSCs goda minne (betyder vetskap) har inte levererats med någon annan frontplatta än den riktiga. Den kommer inte heller att levereras med frontplattan från D27 i framtiden. Varifrån det ryktet kommer vet jag inte. Men så är det i varje fall. För T11-oa-diskanter som tillverkats utan SSC's kontroll och godkännande kan vi inte gå i god för några av deras egenskaper.
2. Vilken Carlsson-modell (om det är en Carlssonhögtalare överhuvudtaget) är det ni talar om, när ni nämner filten? Filtens vara eller icke vara är inte något som har med diskanten som sådan att göra. Det är fråga en fråga om högtalarmodell (eller en kombination av de tu, om man skall vara noga).
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är så vitt jag vet en produktionsbatch som inte är legitimerad av SSC som ackurata
Carlsson T11-oa. Tvärtom är de specifikt icke-godkända.
De är antingen helt förfelade eller en s k tabellkopia, det vill säga det man kan bygga
ihop om man försöker kopiera ett element utan att veta något om vilka processer och
rutiner som är speciella för elementet ifrågan, men har skaffat sig tillgång till en material-
lista från någon som av något skäl velat läcka ut sådan info mot konstruktionsägarens
vilja och uttalade önskemål.
Jag kan inte gå i god för varken dessa diskanters uppbyggnad och/eller deras prestanda
(ens oräknat frontplattan alltså), då de har inte kontrollerats i vederbörlig ordning av SSC.
Vh, iö
OlA-68 skrev:säger bara som farbror barbro
Näääääää de fiins iiiinga genvägar ...
självklart skall det vara en filtjox däruppe vad är det för dösnack av hifikit
IngOehman skrev:AVR7000: Varken jag eller HiFi-kit känner till någon batch som "beställts av HiFi-kit och blivit liggande hos Tymphany".![]()
Det där en en fabulerad historia. Jag vet inte vem den kommer ifrån, men det kan vara detsamma.
Och som sagt och viktigare - nämnd batch har hur som haver inte kontrollerats, varken med avseende på de ingående delarnas egenskaper (brukar kolla dem inför varje ny batch så inget har förändrats sedan förra) eller med avseende på slutresultatet.
SSC har inte ens gjort någr stickprover på produktionsbatchen, eller på något annat sätt undersökt kvaliteten eller ens verkat för dess uppkomst.
Soulman skrev:IÖ, du vet väl vad du pratar om, som skall vi säga utvecklingskonstruktör av OA-51. Men nu fattar jag ingenting? Hur kommer det sig att filten följer uppgraderingssatserna för ver. ".3" då?
Dessa som såldes/säljs av Larsen är väl de officiella och godkända av SSC?
Soulman skrev:Är också nyfiken på vilken skillnad man uppnår, eller vad det innebär om man inte använder filtbiten?
![]()
![]()
IngOehman skrev:Soulman skrev:IÖ, du vet väl vad du pratar om, som skall vi säga utvecklingskonstruktör av OA-51. Men nu fattar jag ingenting? Hur kommer det sig att filten följer uppgraderingssatserna för ver. ".3" då?
Dessa som såldes/säljs av Larsen är väl de officiella och godkända av SSC?
Vi har dessvärre inte fått någon av de uppgraderingsstaser som Larsen
sålt skickad till oss för kontroll. Vi har givit honom information om hur
mkIII-uppgraderingssatsen ser ut. Vi har då definitivt inte informerat
honom om att det skall vara någon filt inblandad.
Soulman skrev:Är också nyfiken på vilken skillnad man uppnår, eller vad det innebär om man inte använder filtbiten?
![]()
![]()
Med filten och T11-oa (i OA51, nota bene) blir det för lite energi i
diskantregistret. Den potentiellt levande klangen blir lite död istället.
Det är inte så lyckat med just T11-oa, eftersom den redan som den
är, är ett för fattig i det högsta registret. Vi har fått ta i med både
hängslen och svångrem för att få ut så mycket som det går, då vill vi
såklart inte ha något där som likt förbannat försöker dra ned diskant-
klang-byxorna på högtalarna.
Vh, iö
Soulman skrev:IÖ, du vet väl vad du pratar om, som skall vi säga utvecklingskonstruktör av OA-51. Men nu fattar jag ingenting? Hur kommer det sig att filten följer uppgraderingssatserna för ver. ".3" då?
Dessa som såldes/säljs av Larsen är väl de officiella och godkända av SSC? Är också nyfiken på vilken skillnad man uppnår, eller vad det innebär om man inte använder filtbiten?
![]()
![]()
IngOehman skrev:Därför var HiFi-kit en smidig mellanhand som ju dessutom kunde
agera buffert och låta de som var intresserade av diskanten köpa
den i antal understigande 250 eller 500 st. Larsen själv yttrade t ex
sådana önskemål.
2. Trots att elementet som konstruktion ägs av SSC och vi gjort klart
för Larsen både hur och varför betällningsvägen skulle se ut som den
gjorde, det vill säga gå via HiFi-kit, kontaktade han ändå Tymphany(!)
och lade en beställning av det från dem, alltså efter det att han
hade informerats.
. . När Tymphany upptäckte att de av misstag tagit emot beställningen
av Larsen slog de larm till oss, jag vidimerade att de gjort rätt som
slagit larm, eftersom de ju hade helt rätt i att den av SSC godkända
beställaren är HiFi-kit, och Larsen kontaktade jag igen för att för andra
gången berätta hur beställningsvägen var och varför.
. . Larsen kom dock aldrig in med någon beställning till HiFi-kit (så att
de skulle kunna beställa från Tymphany), och jag förstår av din
beskrivning att Larsen alltså kontaktade Tymphany istället igen, och
lyckades övertyga dem att sälja till honom, för att undandra sig att
betala den del av kostnaden för elementens framtagning som SSC's
styrelsemedlemmar betalat fån sin privatekonomi. 6
3. Ja, kontroll har gjorts på de exemplar av förserien som Tymphany
har skickat till mig. Om det har tillverkats några batcher som jag inte
känner till (mer än den som ni berättat om du) så är det något som inte
stämmer i Larsens redovisning. Det låter oroväckande. Berätta gärna
mera om detta.
. . Och igen - den batch du berättar om har inte kontrollerats av SSC,
ej heller har jag fått info om eventuella batchbyten på någon av de
ingående delarna i den.
IngOehman skrev:Och som sagt och viktigare - nämnd batch har hur som haver inte kontrollerats, varken med avseende på de ingående delarnas egenskaper (brukar kolla dem inför varje ny batch så inget har förändrats sedan förra) eller med avseende på slutresultatet.
SSC har inte ens gjort någr stickprover på produktionsbatchen, eller på något annat sätt undersökt kvaliteten eller ens verkat för dess uppkomst.
IngOehman skrev:Vi har dessvärre inte fått någon av de uppgraderingsstaser som Larsen
sålt skickad till oss för kontroll. Vi har givit honom information om hur
mkIII-uppgraderingssatsen ser ut. Vi har då definitivt inte informerat
honom om att det skall vara någon filt inblandad.![]()
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:...Därför var HiFi-kit en smidig mellanhand som ju dessutom kunde
agera buffert och låta de som var intresserade av diskanten köpa
den i antal understigande 250 eller 500 st. Larsen själv yttrade t ex
sådana önskemål.
Enligt uppgift från John fanns inga sådana önskemål. D v s han har aldrig önskat att köpa dem via Hifi-kit. Det är gissningsvis er egna tolkning.
Naqref skrev:iö skrev:2. Trots att elementet som konstruktion ägs av SSC och vi gjort klart
för Larsen både hur och varför betällningsvägen skulle se ut som den
gjorde, det vill säga gå via HiFi-kit, kontaktade han ändå Tymphany(!)
och lade en beställning av det från dem, alltså efter det att han
hade informerats.
. . När Tymphany upptäckte att de av misstag tagit emot beställningen
av Larsen slog de larm till oss, jag vidimerade att de gjort rätt som
slagit larm, eftersom de ju hade helt rätt i att den av SSC godkända
beställaren är HiFi-kit, och Larsen kontaktade jag igen för att för andra
gången berätta hur beställningsvägen var och varför.
. . Larsen kom dock aldrig in med någon beställning till HiFi-kit (så att
de skulle kunna beställa från Tymphany), och jag förstår av din
beskrivning att Larsen alltså kontaktade Tymphany istället igen, och
lyckades övertyga dem att sälja till honom, för att undandra sig att
betala den del av kostnaden för elementens framtagning som SSC's
styrelsemedlemmar betalat fån sin privatekonomi. 6
Tja om detta var tågordningen från början så borde ni ju ha märkt något om att det inte har kommit in några pengar från Hifi-kit ö h t.
Naqref skrev:Som jag förstår det så var ordningen att alla element skulle gå via Hifi-kit först när licenskostnaden kom till på B65oa-II (hösten 06). Den beställning av den diskuterade batchen gjordes innan denna nya ordning hade klargjorts. Vid leverans stoppades den av Thympany och gick över till Hifi-kit. Eftersom detta var en av anledningarna till varför JL inte ville producera fler OA58.2 så var det inte aktuellt att beställa dem från Hifi-kit. Sen låg den batchen på hyllan tills Thymapny tröttnade och nämnde den för JL som ansåg sig kunna använda dessa för uppgraderingssaterna.
Naqref skrev:iö skrev:3. Ja, kontroll har gjorts på de exemplar av förserien som Tymphany
känner till (mer än den som ni berättat om nu) så är det något som inte
mera om detta.
. . Och igen - den batch du berättar om har inte kontrollerats av SSC,
ej heller har jag fått info om eventuella batchbyten på någon av de
ingående delarna i den.
Vi pratar inte förserieexemplar utan om produktionsexemplar.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Och som sagt och viktigare - nämnd batch har hur som haver inte kontrollerats, varken med avseende på de ingående delarnas egenskaper (brukar kolla dem inför varje ny batch så inget har förändrats sedan förra) eller med avseende på slutresultatet.
Frågan gällde de batcher (det har ju gjorts ett antal som du ju vet) som har gjorts innan den omtalade batchen. Har du fått produktionsexemplar från de andra produktionsbatcherna direkt från Thympany som du har kontrollerat?
Naqref skrev:Om det är så så vet du ju också hur många tillverkningsbatcher de har gjort och då är det ju inga problem för dig att verifiera det.
Om det inte är gjort på detta vis så dyker frågan upp hur den kvalitetsbedömning som SSC har gjort av varje batch egentligen har gått till.
...Efter smak kan diskantfilten placeras enligt skissen vid att lossa skruvarna och placera biten.
IngOehman skrev:Naqref skrev:Tja om detta var tågordningen från början så borde ni ju ha märkt något om att det inte har kommit in några pengar från Hifi-kit ö h t.
Vad pratar du om? Det är klart att det inte kom in några pengar från HiFi-kit.
De beställde ju inte ens några diskanter - eftersom de inte fick in beställningen från Larsen!
IngOehman skrev:Jag vet uppriktigt sagt inte varför du spekulerar om de här sakerna.
IngOehman skrev:Jag har inget mer att tillägga än att det du skriver är en blandning av
saker jag vet, sådant som är fel och sådant som jag inte förstår vad du
menar med eller var du har fått dem ifrån eller varför du (som inte
mig veterligt var inblandad i det hela) överhuvudtaget skriver inlägg för
att berätta för mig (som var med!) vad som hänt.
Om du har någon information att komma med som kan vara användbar
för att utreda om det finns eventuella hemlighållna batcher som
tillverkats bakom ryggen på SSC, så får du gärna berätta om detta,
men annars tycker jag bara det känns konstigt att du berättar om
saker som jag varit med om, men du inte har.
IngOehman skrev:Vad du talar om när du skriver "vi" vet jag inte.
IngOehman skrev:Det är så man går tillväga. Jag har ingen uppfattning om huruvida en beställning som
Larsen gjort bakom ryggen på och mot SSC's tydligt deklarerade vilja, har följt sådan
praxis dock. Uppenbart har den, givet vad du berättar, inte gjort det.
IngOehman skrev:Jag har fått produktionsexemplar från alla de batcher som jag känner till har
tillverkats.
Något annat skulle jag inte acceptera.
IngOehman skrev:Okej, av vad du skriver verkar det som om du gör gällande att det har tillverkats batcher som SSC inte har underrättats om. Vore bra om du kunde klargöra hur många du vet som har tillverkats. Vi vill ju bli kvitt med Larsen så snart som möjligt, och om det finns en massa försålda diskantelement ytterligare som inte kommit till SSC's kännedom så är det ju rätt viktigt att vi får veta det, för att kunna reda upp de ekonomiska förehavandena. Vi vill ju att Larsen skall göra sig skuldfri med oss så snart som möjligt. Det uppskov ha fått avseende B65oa-II är slut för länge sedan, högtalarna har han ju tillverkat och sålt redan. När det gäller det senaste åtets produktion har han inte betelat licensavgiften överhuvudtaget, och finns det ytterligare okänd produktion så måste det ju fram också om han skall kunna göra sig kvitt.
IngOehman skrev:SSC har uppfattat att kvalitetskontrollen är något av det viktigaste i hela produktionen. I synnerhet i skenet av den feedback från kunder vi fått då och då, klagande på brister i form av tätlister som fattats och felfasade högtalarelemenet. Problemet med saknade tätlister har vi uppmärksammat Larsen på upprepade gånger.
Redan långt innan någon produktion av OA58 startade reste jag ned för att besöka Larsen, och bland annat titta på och informera mig om vilka åtgärder för att säkerställa produktionskvaliteten som ingick i produktionen. Jag förevisades då ett enkelt "mäthörn" i produktionshallen, där förvisso inga seriösa mätningar kunde göras, men där i varje fall jämförande mätningar skulle kunna göras, således att produktionsexemplar skulle kunna jämföras med en likare. En sådan kontroll duger faktiskt rätt bra.
Men de rapporter vi fått om felaktiga högtalare som levererats från Larsen gör att jag förmodar att detta steg i produktionsapparaten hoppats över, för att spara tid och pengar.![]()
Om nu dessutom produktionsbatcher av element (talar nu om element före den där batchen som hade ny frontplatta) initierats utan SSC's varken vetskap eller kvalitetskontroll är det ju mycket allvarligt. Undrar hur många felaktiga OA58 det finns därute egentligen...![]()
IngOehman i en annan tråd skrev:Som kommentar till trådfrågan kan jag dock kanske säga något, nämligen att jag inte känner IS-högtalarna så väl att jag kan kommentera dem, men jag tror de är rätt annorlunda mina (det är ett intryck jag fått på mässor och liknande skall tilläggas, så det skall nog inte läggas alltför stor vikt vid det).
Dock kan jag instämma i det som Nilsviktor skriver och lägga till - det är inte bara dumt och ovänligt att baktala konkurrenter - utan det är fel och okunnigt också!
Marknaden är nämligen stor och det finns gott om utrymme för många olika tankar och idéer. I synnerhet när det gäller något så komplicerat som den dekodning av den inspelade informationen som är högtalarnas uppgift att utföra. Högtalare är inte transmissionslänkar, och därför finns det utrymme för lite olika optimeringar.
Det som gör någon glad är enligt min uppfattning per definition bra!
Därför är jag glad att det stora urvalet av olika högtalare finns. Det vågar jag säga både som representant för Guru, och som Ino Audio. Tror jag vågar påstå att det är en rätt given Carlsson-synvinkel också.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det enda jag har svårt att acceptera är bedrägerier - osanningar som framförs som sanningar.
Soulman skrev:Tycker du också att högtalarna på bilden ser ut som dem?
shuffle skrev:hur sjutton kommer man över "originalbaffeln"?
sanoj66 skrev:Jag har köpt en OA52.3 uppgraderingssats av John Larsen i januari 2007. Enligt var jag kan se så är diskanterna den med den "icke sanktionerade" T11oa med aluminiumfront. Hur mycket avviker denna diskant mot den sanktionerade med plastfront? Är jag lurad?
IngOehman (i molt) skrev:Ett nytt diskantelement med konstsilkesdome, akustiskt kavitet i polstycket, lågdämpade kylolja, intrycks-skydd bakom domen, en kraftigt förbättrad inre luft-strömningsharmonisering och med membranet synner-ligen högexponerat (OA-optimerad alltså) togs fram av SSC.
IngOehman (i CP nyhetsbrev) skrev:Den goda spridningen – mycket viktig för det
ortho-akustiska ljudet - har bl. a uppnåtts genom
att den exceptionellt tunna och platta
frontplattan exponerar domen maximalt,
IngOehman skrev:I övrigt har jag inga flera kommentarer till det som Naqref skriver.
Jag kan konstatera att han missförstår mig än si och en så, och jag
tycker det känns som om han vill vrida och vända på sanningen så
att den inte blir riktigt sann längre, men ag vet inte om det är hans
avsikt. Jag har som sagt ju redan redogjort för det jag vet, och jag
har varken något mer att tillägga eller något intresse av att deltaga
mer i en massa sådana här trista offentliga ältanden av saker som
jag inte tycker har med andra att göra än Larsen och SSC.
Naqref™ skrev:Finns ingen anledning för mig att nu avslöja information som kommer att användas i en rättslig process (förutsätter att den informationen kommer att användas i den process som Bäcklund har lovat från SSCs sida).
När det gäller den senaste batchen så gör ni er inget besvär hos Larsen. Det är istället er partner - Thympany - som ni ska kräva de eventuella pengarna av. Det är de som har brutit ert avtal. Larsen har enligt uppgift inget avtal när det gäller elementen med er.
Jocke skrev:Är man "Carlsson-frälst" är det svårt att inte ta den pågående situationen personligt!![]()
/Jocke
Slartibartfast skrev:Jag undrar stilla varför du inte vill reda ut det hela till rätt - oberoende om det ska till en rättslig tvist för att rätt ska redas ut - Naqref? Oberoende vad som sägs på forumet så vill väll alla att det ska bli rätt, eller hur?
Och jag tror att du, precis som nästan alla på forumet, bara hört en sida i fallet om vem som har ett avtal med vem (det känns onekligen som att det finns väldigt många avtal mellan de olika parterna) för mig veterligen har du ju inte arbetat för Larsen typ ett någe, förutom inför hans högtalarrelease såklart. Hur kan du sitta inne med så mycket information som ingen annan har?
paa skrev:Alternativet synes alltså vara att montera en separattillverkad aluminiumfront, varav det tydligen tagits fram en av samma form som orginal t11, den kanske finns att köpa löst från Larsen? Samt att det eventuellt kommer att tas fram en som motsvarar orginal Peerless KO10DT, vilket det finns en separat tråd med intresseförfrågan för.
Naqref skrev:Eftersom du drar iväg kängor för att misstänkliggöra både Larsen och Thympany så kan det vara rimligt att få svar på en enda fråga.
profbd skrev:här pågår ju ett krig i sandlådan
rättsprosses??????????
för vad?
om det hade rört sig om stora kulor hade jag ju förstått men nu är det bara pinsamt och löjligt
stämma elementtillvärkaren?
nä det tror jag inte vem ska sedan tillvärka element till blivande karlssonhögtalare?
profbd skrev:men visst är larsen en kopiator som lever på andras tankar och ideer
men det är dags för carlssonstiftelsen att klämma ur sig några lådor med
skrivet av profbd helt utan att veta några fakta i målet mäst som en tanke som flög genom huvudet
mrBuffy skrev:Är det nån som vet om det kommer att gå att få tag i nya t11:or med rätt front i framtiden?
mrBuffy skrev:IÖ tack för klargörandet. Kommer dessa att kunna köpas av hifikit ?
mrBuffy skrev:Vågar man köpa ett uppgraderingskit från Larsen med tanke på att det som sagts om att det skulle vara en av SSC okontrollerad batch.
MVH
Marcus
sungit skrev:Märkligt att ingen från SSC reagerat tidigare om den s k filtkringlan.
I flera år har alltså de flesta som uppgraderat till OA-51.3 (jag själv inkluderad) levt i villfarelsen att filtkringlan skulle ingå. På alla bilder som figurerar på 51.3or, på denna site samt carlssonplanet, så ser man också denna filt.
Tydligen har ingen från SSC sett dessa bilder![]()
//Uno
Om du tänker på Naqrefs antydning om att SSC skulle ha några krav
mot Tymphany så är det helt taget ur luften. Den idén kommer inte
från SSC och vi tillbakavisar den å det bestämdaste.
Soulman skrev:I.o.m. att I.Ö. lämnade klargörande besked angående filtbiten,kom jag att fundera över hur det förhåller sig med den s.k. dämpvingen. Eller egentligen de DIY tillverkade större varianterna bl.a. kallade Elefantöron. Det vore kul att få höra av I.Ö's åsikt om detta också.
IngOehman skrev:Nej du, du får inga fler svar av mig med en sådan där attityd.![]()
[...]
Ditt påstående om att jag skulle "dra iväg kängor för att misstänkliggöra Tymphany" är j helt absurd! Och i Larsen-fallet är det du och AVR7000 gjort inlägg som misstänkliggjort honom.
IngOehman skrev:Det är så vitt jag vet en produktionsbatch som inte är legitimerad av SSC som ackurata
Carlsson T11-oa. Tvärtom är de specifikt icke-godkända.
De är antingen helt förfelade eller en s k tabellkopia, det vill säga det man kan bygga
ihop om man försöker kopiera ett element utan att veta något om vilka processer och
rutiner som är speciella för elementet ifrågan, men har skaffat sig tillgång till en material-
lista från någon som av något skäl velat läcka ut sådan info mot konstruktionsägarens
vilja och uttalade önskemål.
IngOehman skrev:SSC har inte ens gjort någr stickprover på produktionsbatchen, eller på något annat sätt undersökt kvaliteten eller ens verkat för dess uppkomst.
Vi har inte ens informerats om den av Larsen, men vi informerade honom om att elementet INTE skulle beställas den vägen (den första gången han försökta gå runt SSC). Bland annat eftersom det omöjliggör nämnd kvalitetskontroll.
IngOehman skrev:Om nu dessutom produktionsbatcher av element (talar nu om element före den där batchen som hade ny frontplatta) initierats utan SSC's varken vetskap eller kvalitetskontroll är det ju mycket allvarligt. Undrar hur många felaktiga OA58 det finns därute egentligen... Confused
IngOehman skrev:Larsen hade yttrat önskemål om att köpa i mindre serier än 250 eller 500 diskanter.
Att diskanterna skulle hanteras via HiFi-kit var ingen variabel utan den lösning vi valde,
för att alls kunna hantera det hela.
IngOehman skrev:3. Ja, kontroll har gjorts på de exemplar av förserien som Tymphany
känner till (mer än den som ni berättat om du) så är det något som inte
mera om detta.
IngOehman skrev:Det håller vi förstås med dig om, men vi vill påminna om att SSC inte är en tillverkare. SSC är bara en licensgivare som tillhandahåller ortoakustiska konstruktioner. Det vill säga Carlssonhögtalare.
sungit skrev:Märkligt att ingen från SSC reagerat tidigare om den s k filtkringlan.
I flera år har alltså de flesta som uppgraderat till OA-51.3 (jag själv inkluderad) levt i villfarelsen att filtkringlan skulle ingå. På alla bilder som figurerar på 51.3or, på denna site samt carlssonplanet, så ser man också denna filt.
IngOehman skrev:sungit skrev:Märkligt att ingen från SSC reagerat tidigare om den s k filtkringlan.
Att ha sett och att ha reflekterat över kan vara olika saker.
Nu är ju dessutom SSC och Carlsson Planet helt olika saker. SSC
har inget med Carlsson Planet att göra, utan det är en Carsson-
entusiast-sida som Per Gulbrandsen startade långt innan han hade
något med SSC att göra. Och ha styr över CP utan att SSC har
något med det att göra. Så skall det sjävlklart vara.
Jag borde dock kanske ha tittat mera där och veta hur olika bilder
ser ut, men de frågor som ligger inom mitt Carlsson-intresseområde
är ju för det mesta sådana där info snarast går i riktning från mig
och övriga SSC och till CP, så det känns att söka info där.
Men du har helt rätt i att jag hade kunnat "leta fel" och såfall
kanske sett bilderna och reagerat på dem. Min tid är dock knapp,
och för det mesta känns det viktigare och mera välinvesterat tids-
mässigt att den kreativa roll jag har, koncentrera mig på att "leta
efter" vad som är rätt och föra fram dem i ljuset, än att leta efter
fel för att kunna klaga.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Med filten och T11-oa (i OA51, nota bene) blir det för lite energi i
diskantregistret. Den potentiellt levande klangen blir lite död istället.
Det är inte så lyckat med just T11-oa, eftersom den redan som den
är, är ett för fattig i det högsta registret. Vi har fått ta i med både
hängslen och svångrem för att få ut så mycket som det går, då vill vi
såklart inte ha något där som likt förbannat försöker dra ned diskant-
klang-byxorna på högtalarna.
Naqref™ skrev:Det var ju snällt att ni valde en lösning som han just inte önskade och speciellt kul är det då man vet att han inte har haft några problem öht att beställa element i antal understigande 250st för exakt samma pris. Det har faktiskt vid ett tillfälle varit understigande 100 element som har levererats.
Naqref™ skrev:Oh... innan jag glömmer/somnar. De 50kr ni vill ha in per element är ett brott mot licensavtalet...
Kaffekoppen skrev:Det har alltså leveretats en ansenlig mängd element till Larsen. På vilket sätt har denne redovisat antalet sålda enheter till slutkund?
Om det varit utvecklingskostnader på ett element för att tillse en viss funktion hos högtalaren, hur anser du att kostnaden för det skall fördelelas? Är det något man skall lägga på varje sålt element, eller skulle exploatören (i det här fallet Larsen) fått en klumpsumma att betala motsvarande utvecklingskostnad/verktygsframställning?
Är det inte så att man kanske inte varit så kunnig inom det här, vare sig från Larsen eller SSC sida? Att man löst brandfacklor eftersom de uppstått och försökt hitta smidiga lösningar efter hand istället för att ha haft en genomarbetat och fullt överrenskommen struktur över samarbetet?
Mina frågor är ställda eftersom detta inom industrin är ett återkommande gissel och jag har suttit timvis i möten där man diskuterat vem som skall ta risken, initalkostnaden, hur pengarna skall återfördelas - och vem som äger verktyget när förväntad batch är över.
För mig känns det som om Larsen antingen försökt mörka antalet sålda enheter (om det finns någon sorts licenskostnad överrenskommet) eller har haft så svårt att få material levererat till sig att han tagit saken i egna händer och gått förbi ett vad han anser onödigt led (i ren frustration).
Känns som om alla inblandade har tagit lite för lätt på vilka tvister som kan uppstå med tiden, lite grann som ett samboförhållande där man inte skrivit bodelningsavtal eftersom det inte finns på kartan att man kan komma att gå skillda vägar....
//sett lite från sidan, snett ovanifrån utan den minsta information mer än bladdret här...
IngOehman skrev:Naqref: Ge dig. Jag är inte intresserad av det där spekulerandet och
intrigerandet. Jag varken vet eller bryr mig om vad det är som driver
dig nu.
Jag har bara läst halva ditt inlägg, där fick jag nog. Jag menar det
jag sagt och inte det du antyder. Jag har inget mer att tillägga.
Naqref™ skrev:Nu har det kontrollerats med Thympany och de har inte skickat några diskanter öht till dig förutom från den första batchen. Så var det med den påstådda kontinuerliga kvalitetskontrollen.
Kaffekoppen skrev:Naqref™ skrev:Nu har det kontrollerats med Thympany och de har inte skickat några diskanter öht till dig förutom från den första batchen. Så var det med den påstådda kontinuerliga kvalitetskontrollen.
Finns det något hinder i att man kan ha plockat diskanter från lagret på Hifi-kit för just den här kvalitetskontrollen? Det känns som mer rimmligt än att få av tillverkaren (kanske uppmätta och handpålagda) skickade verifieringsexemplar?
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Naqref: Ge dig. Jag är inte intresserad av det där spekulerandet och
intrigerandet. Jag varken vet eller bryr mig om vad det är som driver
dig nu.
Jag har bara läst halva ditt inlägg, där fick jag nog. Jag menar det
jag sagt och inte det du antyder. Jag har inget mer att tillägga.
Visst är det jobbigt när sanningen hinner upp en....
Nu har det kontrollerats med Thympany och de har inte skickat några diskanter öht till dig förutom från den första batchen. Så var det med den påstådda kontinuerliga kvalitetskontrollen.
Naqref™ skrev:Så länge jag inte sprider lögner så har jag nog inga större problem med min karma. Men tack för omtanken.
Naqref™ skrev:Och ja jag känner till skillnaden mellan leveranser och tillverkningsbatcher.
Oavsett vilket så kvarstår det faktum att Thympany inte har levererat några element till dig förutom den första tillverkningsbatchen (och de två sista). Då finns det fortfarande 917 element som inte har blivit kvalitetskontrollerade (plus de från de två sista batcherna som uppgår till 100+250st). Dessa är definitivt inte komna från en och samma batch. En av tillverkningsbatcherna var dessutom mycket mindre än 250st. Rimligen bör det ha varit 4 eller möjligen 5 tillverkningsbatcher.
IngOehman skrev:Jag har inte skrivit något annat än att SSC har kontrollerat de
tillverkningsbatcher som vi känt till. Jag påstår inte, och har inte
påstått, att alla diskanter har kvalitetskontrollerats - tvärtom har
jag ju påtalat att det är allvarligt om så inte skett!![]()
IngOehman skrev:Vi har inte ens informerats om den av Larsen, men vi informerade honom om att elementet INTE skulle beställas den vägen (den första gången han försökta gå runt SSC). Bland annat eftersom det omöjliggör nämnd kvalitetskontroll.
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Det har alltså leveretats en ansenlig mängd element till Larsen. På vilket sätt har denne redovisat antalet sålda enheter till slutkund?
Elementen har tidigare inte ingått i avtalet och John har kunna sälja dessa utan att behöva redovisa några elementförsäljningar öht.
IngOehman skrev:Kaffekoppen: Det behövs inte flera spekulationer, även om dina i varje fall var välmenande. Tack för det!Vh, iö
Nja den enda som gjorde något för varumärket var ju Larsen HiFi som åkte runt på mässor och annonserade på egen bekostnad trots skral försäljning av OA50.2 och OA52.2...
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Jag har inte skrivit något annat än att SSC har kontrollerat de
tillverkningsbatcher som vi känt till. Jag påstår inte, och har inte
påstått, att alla diskanter har kvalitetskontrollerats - tvärtom har
jag ju påtalat att det är allvarligt om så inte skett!![]()
*suck*![]()
Och som du skrev och som jag citerade i inlägget du inte orkade läsa.IngOehman skrev:Vi har inte ens informerats om den av Larsen, men vi informerade honom om att elementet INTE skulle beställas den vägen (den första gången han försökta gå runt SSC). Bland annat eftersom det omöjliggör nämnd kvalitetskontroll.
Eftersom alla batcher har levererats direkt till JL så säger du därmed att alla de batcherna inte kan kontrolleras (och att de därmed inte har kontrollerats). Annars så är det ju de facto möjligt att kontrollera dem. Tvinga mig inte rita upp cirklar från mängdläran för att visa det för dig.
Att du dessutom vägrar att säga hur dessa av er kända batcher har kontrollerats (trots att det är omöjligt) då varken Thympany eller JL har skickat några exemplar för er för kvalitetstestning gör ju knappast det du säger trovärdigare.
Att det har tillverkats ett antal batcher borde man (med mindre än att någon förskingrar pengar) kunna räkna ut med SSCs bokföring.
profbd skrev:Nja den enda som gjorde något för varumärket var ju Larsen HiFi som åkte runt på mässor och annonserade på egen bekostnad trots skral försäljning av OA50.2 och OA52.2...
vem skulle gort det annars ?
några frivilligarbetare?
faktum är att jag alltid tyckte det var en oas att kliva in i och blev ofta kvar länge
avr7000 skrev:Det skulle ju varit jättebra om SSC i form av t ex Ingvar och Per på samma sätt som på den välbesökta LTS/Carlssonträffen hjälpt Larsen HiFi med marknadsföring på mässor och samtidigt kunnat berätta om Stig, Ortho Akusitk och sin egen verksamhet.
Det hade säker kunnat bli mycket uppskattat av publiken.
Mvh
Stefan
IngOehman skrev:Vi blev aldrig tillfrågade.
Vh, iö
Det är nog i denna situation ni som borde fråga om ni inte kan få följa med...
Larsen Hifi har som som Kaffekoppen skrev ett ansvar mot sin firma att tjäna ihop pengar och sätta mat på bordet.
IngOehman skrev:Jag påstår nota bene inte att jag känner till alla batcher, men från de tre batcher jag vetat om har gjort de tester jag tyckt vara lämpliga för att avgöra att de är korrekta sammansatta av korrekta delar (även om du anser det vara "omöjligt", vad nu det kan bero på).
Vad du menar med att jag vägrar säga hur de kontrollerats vet jag inte. Vad är det specifikt du undrar över? Jag plockar liksom isär dem och kontrollerar alla delar och mäter på enskildheter såväl som summan. Vad mer vill du veta?![]()
avr7000 skrev:IngOehman skrev:Vi blev aldrig tillfrågade.
Vh, iö
Nu duckar du lite mer än lovligt...![]()
Ni (SSC) Har ju mot länsstyrelsen påtagit er ett ansvar att föra ut, föra vidare Stigs idéer etc.
Vh, iö
Ni (SSC) Har ju mot länsstyrelsen påtagit er ett ansvar att föra ut, föra vidare Stigs idéer etc.
Larsen Hifi har som som Kaffekoppen skrev ett ansvar mot sin firma att tjäna ihop pengar och sätta mat på bordet.
Mvh
Stefan
IngOehman skrev:(utom en gång när jag en dag några år före tonåren skjöt en liten fågel med luftgevär. Jag kommer nog ALDRIG att förlåta mig själv. En helt meningslös handling, och jag fattade det i samma ögonblick som det var för sent att ångra sig. Fick jag backa till en händelse i livet och ångra den/hindra den, så vore det denna. Den plågar mig fortfarande)
IngOehman skrev:Åjo, mina har du krökt fler gånger. Mentalt alltså. Jag har fått rätt
många helt oväntade snytingar från dig.
Vh, iö
avr7000 skrev:avr7000 skrev:IngOehman skrev:Vi blev aldrig tillfrågade.
Vh, iö
Mvh
Stefan
Tar du med och citerar hela min text så handlade den ju om "vem som borde frågat vem"
Hur som helst... Tycker du inte att deltaga och informera på ett eller annat sätt på mässor skulle kunna vara ett bra sätt delvis uppfylla det uppdrag SSC påtagit sig?
Det tycker i alla fall jag![]()
avr7000 skrev:Vid tidpunkten 2001 hade mig veterligen inte SSC åstadkommit något m a p värdehöjning av varumärket som skulle kunna svara upp mot den "värdeminskning" av avtalet som utgången av patenten innebar.
Stefan
IngOehman skrev:avr7000 skrev:avr7000 skrev:IngOehman skrev:Vi blev aldrig tillfrågade.
Vh, iö
Mvh
Stefan
Tar du med och citerar hela min text så handlade den ju om "vem som borde frågat vem"
Jag citerade ingenting av din text alls, och dessutom så jag svarade ju på just det.
IngOehman skrev:Ursäkten godtages. (Om det var en så'n det var.)
Tack!
Ja, min karma är det inga problem med, och har nästan aldrig varit heller(utom en gång när jag en dag några år före tonåren skjöt en liten fågel med luftgevär. Jag kommer nog ALDRIG att förlåta mig själv. En helt meningslös handling, och jag fattade det i samma ögonblick som det var för sent att ångra sig. Fick jag backa till en händelse i livet och ångra den/hindra den, så vore det denna. Den plågar mig fortfarande).
Vh, iö
Har du sett Stig på någon mässa någon gång, kanske?![]()
(Det har faktiskt jag, men jag kan försäkra att det var ovanligt.)
vh, iö
avr7000 skrev:Hej Ingvar.
Om du menar i denna tråden så förstår jag hur du kan missuppfatta och tycka att t ex jag förbigått Per Gubrandsen...
Dock har diskussionen i denna tråd endast handlat om tidpunkten då patenten gått ut.avr7000 skrev:Vid tidpunkten 2001 hade mig veterligen inte SSC åstadkommit något m a p värdehöjning av varumärket som skulle kunna svara upp mot den "värdeminskning" av avtalet som utgången av patenten innebar.
Stefan
Per Gulbrandsen har gjort fantastiskt mycket bra för Carlssonsaken över åren!
avr7000 skrev:Carlssonplanet var dock vid tidpunkten 2001 inte så stor och känd och jag ansåg inte i mitt tidigare inlägg att han hade så stor betydelse i frågan,
1 Carlssonplanet var i sin linda och inte så stor (med stor påverkan)
2 Per Gulbrandsen var inte då medlem i SSC och SSC kan ju då i mitt resonemang ovan inte tillgodoräkna sig honom på det sätt man kan göra idag då han är medlem i styrelsen.
IngOehman skrev:Jovisst. Det har jag ju gjort också - alltså hållit föreläsningar om ortoakustik. Nu tycker jag väl inte att det är nödvändigt att det sker tillsammans med en exploatör. På känns och vis känns det nästan fel att styrelsemedlemmarna i SSC (som inte har någon ekonomisk vinning i det hela) skall vara med om marknadsföra specifika produkter på en mässa. Det känns rimligare att vi är stöd åt exploatören och hjälper till efter önskemål. Några sådana har inte framkommit under de år som har varit. Snarare tvärtom.
IngOehman skrev:När det gäller hjälp att marknadsföra Carlssonhögtalarna tycker jag också att ni är EXTREMT orättvisa mot Per Gulbrandsen, som utan att få en krona i ersättning för det nog har skapat positiv reklam för Carlssonhögtalare mer än någon annan, och detta utan att få så mycket som ett tack för det, av varken er i "gänget" eller av Larsen.
IngOehman skrev:Ursäkten godtages. (Om det var en så'n det var.)
Tack!
naqref skrev:IngOehman skrev:När det gäller hjälp att marknadsföra Carlssonhögtalarna tycker jag också att ni är EXTREMT orättvisa mot Per Gulbrandsen, som utan att få en krona i ersättning för det nog har skapat positiv reklam för Carlssonhögtalare mer än någon annan, och detta utan att få så mycket som ett tack för det, av varken er i "gänget" eller av Larsen.
Mja... Har ju kanske inte sagt tack direkt till Per men vi har ju faktiskt försökt hjälpa till att få upp intresset för carlssonplanet.com. Dels genom att göra små projekt, dels genom att tillåta Per använda alla bilder vi har tagit som har med Carlsson att göra och dels genom att erbjuda dem serverplats när de hade det lite problematiskt. Så vi har ju försökt stödja CP så gott vi har kunnat.
Vi avser då både mig personligen och faktiskt.se.
IngOehman skrev:Jag tänkte egentligen mest på Larsen.
Under de år som varit har jag inte hört ens minsta lilla tack för allt det frivilligarbete
(läs obetalt) som SSC's styrelsemedlemmar utfört för att främja de högtalare han har
tillverkat och sålt.
IngOehman skrev:
Inget fel med det. Han är inte förpliktigad att ge oss någon minsta kredit för frivilligt
nedlagt arbete. Vi får ju skylla oss själva. (Det är faktiskt hans formulering.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag avsåg inte starta några bråk, det var bara en kommentar till
att vi faktiskt blivit beskyllda för att inte göra tillräckligt - här i den
här tråden (vilket jag tror du minns).
Det nämnda är bara en av förklaringarna till att det inte alltid (det
vill säga precis alla dagar) har känts som det mest prioriterade att
ägna sin (redan från början minimala och helt obetalda) fritid åt.
Det är roligare att göra saker som känns uppskattade, än sådana
som man får "skylla sig själv" att man gjorde.![]()
Det vara bara det jag menade, och jag hoppas du kan förstå både
att och varför man kan känna det så.
När man dessutom spenderar pengar ur den privata plånboken i
hopp om att det skall bli något bra av det i form av högtalarelement
med trevliga prestanda (och gjort det på egen risk, det vill säga
inte krävt att Larsen skulle säga ja till att exploatera systemen med
dem, utan hade kunnat säga nej och att han inte velat ha dem*) och
sen finner att Larsen säger nej till att betala var det kostar - men
säger ja till att använda dem ändå - och tillskansar sig frukten av
ens investeringar! (Genom att lura till sig högtalarelementen utan
att betala vad det kostat.)
Än idag väntar SSC på att få betalt för de baselement som Larsen
fick anstånd med att betala, tills efter det att han sålt högtalarsystemen
som de ingår i. Han har varken betalat eller bett om ökat anstånd.
Istället har han i efterhand (när affären redan är gjord) ångrat sig
och vill inte betala.
Ja, då ökar inte heller inspirationen kan jag säga.![]()
Det ovanstående hade jag heller inte skrivit en gång till, om du inte
hade tvingat mig. Du tvingar mig ju att förklara när du skriver sådana
där inlägg. Den som frågar något måste ju acceptera att få svar.
Vh, iö
- - - - -
*Kontraktet tvingar ju inte Larsen att tillverka några system alls.
Men OM han vill tillverka något vi konstruerat och bekostat, så bör
han göra det på ett hederligt sätt, och inte genom att luras. Han
var helt fri att säga nej, men att säga ja, och sedan smita ifrån att
betala är inte ok!
Tänk om han hade kunnat köpa komponenterna till elementen ännu
billigare från underleverantörerna, säg till 1/3 av priset, hade det
varit ok? Det hade inte varit ok heller, eftersom han då hade blåst
både Tymphany och SSC på de utvecklingskostnader som är en del
av elementen.
Ingen tvingade honom att köpa några element alls - men om han
väljer att göra det bör han ärligt betala vad de kostar. Om han inte
gillar det priset är, så tvingar ingen honom att köpa!
IngOehman skrev:
PS. Tycker du verkligen att den här diskussionen har här att göra?
Det tycker inte jag.
IngOehman skrev:Av det du skriver kan man dra slutsatsen att du menar att om SSC
både utvecklar och tillverkar ett element - så är vi också skyldiga att
skänka det till Larsen.![]()
licensavtal skrev:9.2
Carlsson (SSC i detta fall då SSC ärvt Carlssons roll i avtalet, min anmärkning) skall under avtalstiden ställa gjorda förbättningar och vidareutvecklingar av icke patenterbar natur samt övriga tekniska erfarenheter och rön avseende högtalarna till Larsens förfogande att utnyttja utan annan ersättning än vad som framgår av 9.5 och 11.
9.5
Kostnader i samband med överföring av specifikationer och know-how (såsom resor, kost och logi, telefonsamtal, kopiering etc.) och för ritnings- och formgivningsarbete( såsom arvode till ritare och formgivare) skall bäras av Larsen.
(9.5 hör ihop med 9.4 där parterna skall komma överens om lämpliga former för överförandet av Carlsson (SSC's) know-how till Larsen samt det faktum att en proffesionell formgivare anlitas och skall ha betalt för sitt arbete.)
11 handlar om royaltyersättning för de i detta avtal upplåtna rättigheterna. (patent, varumärke och högtalarmodeller)
IngOehman skrev:Av det du skriver kan man dra slutsatsen att du menar att om SSC
både utvecklar och tillverkar ett element - så är vi också skyldiga att
skänka det till Larsen.![]()
IngOehman skrev:Men efter ditt upplägg: Byt ut Ino Audio mot HiFi-kit i det där
ovanstående sista stycket.
Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte att det gagnar varken Larsen, SSC eller Carlssonentusiaster att fortskrida den här diskussionen innan de inblandade parterna är överrens.
bobo skrev:Vad är det egentligen som skiljer Larsen 4 och 6? Om jag har fattat det rätt så kostar 6:an ca 12000 och 4:an 6000. Samma diskantelement och i stort sett samma låda (åtminstone volymmässigt). Vad är det som motiverar prisskillnaden förutom baselementet?
Vad är skillnaden ljudmässigt?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster