Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Kraniet skrev:Vem står för utvecklingen?
bassman skrev:Kraniet skrev:Vem står för utvecklingen?
Riktigt kul![]()
SSC läser jag..
https://www.hifikit.se/carlsson_oa61?fb ... szRxnMveLY
juanth skrev:21.995:-
Stranne skrev:juanth skrev:21.995:-
Jag ser att du lagt in ett frågetecken. Är det en ren gissning eller ligger det någon substans bakom din siffra?
Man är ju lite nyfiken på hur mycket de kommer kosta och runt 20k vore väl ett rimligt antagande kanske?
joseph skrev:Någon som vågar gissa priset?
Kraniet skrev:Vem står för utvecklingen?
avr7000 skrev:Mycket spännande och glädjande!
OA 51 i olika varianter har varit min favorit i 17 år nu och still going strong.
Glädjande att fler nu kan få ta del av det fantastiska konceptet.
Om jag får ge mig på en gissning så skulle jag tro att detta är det nya diskantelementet och det ser i så fall lovande ut!
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462
Stefan
avr7000 skrev:Mycket spännande och glädjande!
OA 51 i olika varianter har varit min favorit i 17 år nu och still going strong.
Glädjande att fler nu kan få ta del av det fantastiska konceptet.
Om jag får ge mig på en gissning så skulle jag tro att detta är det nya diskantelementet och det ser i så fall lovande ut!
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462
Stefan
RogerGustavsson skrev:Finns mera information på https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... son-oa-61/
Kalejdokom skrev:På Carlsson-Planeten var dom tydligen så ivriga att dom döpte högtalaren till OA-6 i nyhetsbrevets rubrik.... Det hade ju varit kul om SSC lanserat både en ny OA-6 och OA-61 samtidigt!
bja47 skrev:Den låter helt undert bra, mycket impad. Fick en förpresentation på HiFiKit idag. Vill ha!
bja47 skrev:Jo, de blir inte så billiga. Priset är inte klart ännu. Prisvärda !!! Jooo. Diskantelementet är special med sitt strålningsdiagram och det är sjukt bra, bas/mellan-elementet är också special. Tonbalansen kändes som helt perfekt. Hade tyvärr inte tid att testa djupbasen, men instrument låter mycket naturligt. Mans och kvinnoröster kändes som naturliga. Jag NJÖT hela tiden.
hifikg skrev:bja47 skrev:Jo, de blir inte så billiga. Priset är inte klart ännu. Prisvärda !!! Jooo. Diskantelementet är special med sitt strålningsdiagram och det är sjukt bra, bas/mellan-elementet är också special. Tonbalansen kändes som helt perfekt. Hade tyvärr inte tid att testa djupbasen, men instrument låter mycket naturligt. Mans och kvinnoröster kändes som naturliga. Jag NJÖT hela tiden.
Låter som Carlsson m a o
Perfekt med nytillverkning, så fler kan få chansen att inneha ett par. Original tillverkades (enligt Carlsson Planet) bara 1400 par av denna godbit, så utrymme borde finnas för ytterligare exemplar. Frågan är om ägare av originalversionen kan/bör uppgradera? Eller är alla mått helt annorlunda nu? Oavsett skulle jag inte göra det om inte uppgraderingen går att återställa. Jag anar att det kan finnas utrymme för OA-62 också, då OA-52, i original (OA-52 och OA-52.2) är ännu sällsyntare än OA-51 (endast 1100 par enligt Planeten)
juanth skrev: ...
Det vore underbart om det skulle dyka upp en ny variant av OA-52 förstås. ...
hifikg skrev:juanth skrev: ...
Det låter som en logisk följd, särskilt om 61 går bra, jag anar att en sådan är på gång, någonstans i Sverige.
Kan Larsen tänkas vara intresserad av att bygga nya lådor? Eller är det att skjuta sig själv i foten?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:juanth skrev: ...
Det låter som en logisk följd, särskilt om 61 går bra, jag anar att en sådan är på gång, någonstans i Sverige.
Kan Larsen tänkas vara intresserad av att bygga nya lådor? Eller är det att skjuta sig själv i foten?
Om man gör antagandet att högtalarna kommer att bli byggda oavsett, så är det i slutändan mest en fråga om vinst och kapacitet. Förutom emotionella värden då.
avr7000 skrev:Att för Iö/SSC samarbeta med HiFiKit på detta sätt (som för MMX OA5 varianten) är mycket förnuftigt och skapar förutsättningar för ekonomisk uthållighet.
Man har ju kapat två led som annars skall ha del av kakan och vinst.
Normal sett har man ju underleverantör av delar, tillverkare, distributör och affär...
Här kan man ju köra det som underleverantör av delar och affär (där affären monterar i element etc.).
Det är en fantastisk produkt men intressegruppen är ändå så liten att man lätt tillfredsställer den med att sälja på/via HiFiKit.
Man kan hålla en rimlig prisnivå och ändå tjäna pengar på det.
som ett räkneexempel...
Alla vill ha 30 marginal (tillverkare, distributör. affär), delarna kostar 10000 kr exl. moms.
Vanlig kedja av aktörer:
10000/0,7/0,7/0,7*1.25= 36443 kr ink moms till kund....
Hifikit:
10000/0,7*1.25 = 17857 kr ink. moms till kund...
Halva priset
hifikg skrev:avr7000 skrev:Att för Iö/SSC samarbeta med HiFiKit på detta sätt (som för MMX OA5 varianten) är mycket förnuftigt och skapar förutsättningar för ekonomisk uthållighet.
Normal sett har man ju underleverantör av delar, tillverkare, distributör och affär...
Här kan man ju köra det som underleverantör av delar och affär (där affären monterar i element etc.).
Det är en fantastisk produkt men intressegruppen är ändå så liten att man lätt tillfredsställer den med att sälja på/via HiFiKit.
som ett räkneexempel...
Alla vill ha 30 marginal (tillverkare, distributör. affär), delarna kostar 10000 kr exl. moms.
Vanlig kedja av aktörer:
Hifikit:
Halva priset
Vill inte konstruktör och SSC ha något alls? Någon form av provision till SSC borde väl vara på sin plats så de kan fortsätta utveckla verksamheten och konstruktören/konstruktörerna kan väl inte jobba gratis, eller det kanske de kan?
avr7000 skrev:hifikg skrev:avr7000 skrev:Att för Iö/SSC samarbeta med HiFiKit på detta sätt (som för MMX OA5 varianten) är mycket förnuftigt och skapar förutsättningar för ekonomisk uthållighet.
som ett räkneexempel...
Vanlig kedja av aktörer:
Hifikit:
Halva priset
Vill inte konstruktör och SSC ha något alls? Någon form av provision till SSC borde väl vara på sin plats så de kan fortsätta utveckla verksamheten och konstruktören/konstruktörerna kan väl inte jobba gratis, eller det kanske de kan?
Naturligtvis skall SSC ha lite royalty för att man använder namnet och sedan bör ju IÖ ha en redig slant per högtalare, att utveckla högtalaren i sig (filter) och inte minst specialelement kostar pengar och tid.
Det ovan var bara ett exempel för att visa på hur ett upplägg utan distributör och affär kapar kostnaderna avsevärt.
- och kan därmed göra projektet ekonomiskt uthålligt.
Stefan
Pappsen skrev:Har innan haft OA-12. Hur låter OA-51 i förhållande till dessa?
hifikg skrev:juanth skrev: ...
Nattlorden skrev:Pappsen skrev:Har innan haft OA-12. Hur låter OA-51 i förhållande till dessa?
Mindre lounge/surround - mer hifi. Bättre på allt.
joseph skrev:Något att relatera med: 6000kr 1984 blir 14034kr nu om vi följer KPI.
Pappsen skrev:Nattlorden skrev:Pappsen skrev:Har innan haft OA-12. Hur låter OA-51 i förhållande till dessa?
Och bättre är Guru?
Pappsen skrev:Nattlorden skrev:Pappsen skrev:Har innan haft OA-12. Hur låter OA-51 i förhållande till dessa?
Och bättre är Guru?
Nattlorden skrev:Pappsen skrev:Nattlorden skrev:
Och bättre är Guru?
Antar du menar lilla Guru:n, så då får jag jämföra med Ino piP som referens... Ino/Guru har en naturlighet i röstregistret som jag saknar bland de flesta högtalare... har faktiskt inte specialstuderat det från OA-51/-52 men det finns en god chans att de också är snällare där än mycket annat jag hört. OA-52 brukade "vinna" alla mässor jag besökte oavsett miljonmotstånd hos andra. Jag skulle TRO att Guru spelar djupare än OA-51... mot 52 är jag mer tveksam, men kanske även där. Med tanke på elementstorleken så BORDE Carlsson vinna, men det finns en chans att diskanten börjar bete sig illa innan Ino/Guru's gör....
...men oavsett vilket föredrar jag båda framför det mesta av allt annat.... finns bara enstaka ting som blandar sig i.
...och går man sedan upp till Guru QM60 / Ino pi60s.... så är saken biff.... där har inte Carlsson haft en chans..... men exakt var OA-61 (& OA-51.N) hamnat i kvalité har jag inte en susning om.... men är de verkligen bättre utan att ha fumlat bort något - så borde de vara ruskigt bra de med!
Ta det som faktabaserade tankar snarare än fakta, ok?
Griff skrev:Nu har jag lyssnat.
Fantastisk uppgradering, båda elementen är specialutvecklade och OA 61 låter mycket bra.
IÖ berättade lite om utvecklingen och de förändringar som gjorts jämfört med OA 51.
Hos HiFi-kit lät de mycket baskapabla trots ett ickeoptimalt lyssningsrum.
Tveklöst prisvärda högtalare
/Anders
hifikg skrev:Spännande, hoppas att det pågår arbete med OA-62 i kulisserna, jag har mina aningar
Man kanske borde köpa ett extra par 52:or inför kommande uppgraderingsmöjlighet, för mina 52.2 kommer jag sannolikt inte våga experimentera med.
juanth skrev:hifikg skrev:Spännande, hoppas att det pågår arbete med OA-62 i kulisserna, jag har mina aningar
Man kanske borde köpa ett extra par 52:or inför kommande uppgraderingsmöjlighet, för mina 52.2 kommer jag sannolikt inte våga experimentera med.
Jag tror att du kommer att våga när du hör hur mycket mindre distorsion det kan ofinnas i tex OA-61
hifikg skrev:juanth skrev:hifikg skrev:Spännande, hoppas att det pågår arbete med OA-62 i kulisserna, jag har mina aningar
Jag tror att du kommer att våga när du hör hur mycket mindre distorsion det kan ofinnas i tex OA-61
Jag störs inte av distorsion idag
Griff skrev:Nu har jag lyssnat.
Fantastisk uppgradering, båda elementen är specialutvecklade och OA 61 låter mycket bra.
IÖ berättade lite om utvecklingen och de förändringar som gjorts jämfört med OA 51.
Hos HiFi-kit lät de mycket baskapabla trots ett ickeoptimalt lyssningsrum.
Tveklöst prisvärda högtalare
/Anders
juanth skrev:Diskanterna kommer att kosta 1500:- styck och basarna kring 3000:- styck
Färdiga högtalare kostar 40000:- med alla tillbehör.
Ca 37000:- minimiutrustad utan den övre dämppanelen som jag förstod.
(Kanske ingår även den svängbara hyllan i det högre priset, för smidig invinkling)
Jag tycker det känns oväntat högt men förbaskat bra lät det.
Diskanten har utvecklats i samarbete med ett franskt företag.
hifikg skrev:I en rättvis värld hade Stig uppnått mycket större framgång under sin livstid med den sista högtalarserien. Å andra sidan räknas han väl som den som ljudsatte de svenska hemmen under 60- o 70-talet, det är inget dåligt eftermäle det heller. Fast numera verkar både Stig och begreppet Carlsson-högtalare vara okänt för de nya generationerna
Idag är konkurrensen ännu hårdare om det fåtal nördar som inhandlar två högtalare och dessutom är beredd att avstå en semesterkassa för att köpa dem, finns det någon tillförlitlig statistik om hur många högtalare som säljs i olika prisklasser. Deltog i en marknadsanalys för företaget JBN en gång i tiden, då fanns det en del matnyttigt att hämta i den vägen. Kanske någon som är aktiv i branschen har tillgång till statistiken? Kan man göra en gissning på hur stort utrymme det finns för en högtalare i den här prisklassen idag? Tänker lite att vi som redan är frälsta redan har kommit över något av de få par som finns och knappast känner något större behov av att byta, man måste alltså nå nya lyssnare i hög utsträckning. Samtidigt som IKEA kränger högtalare för en timlön, de ska både möblera och ljudsätta nuförtiden.
shifts skrev:Var också på Hifikit i går. Det lät verkligen mycket bra, myyycket bättre än jag hade föreställt mig. Förutom att vara mer baskapabel än jag räknat med, slog det mig hur väl stereoperspektivet återgavs (i alla fall målades det upp ett tilltalande sådant!) även vid en tillsynes hopplöst lyssningsplacering rakt framför ena högtalaren, i hörnet bakom flera personer. De är verkligen inte särskilt känsliga för något som täcker direktljudet, utan panoramat finns där ändå. Visserligen så täcktes då den närmaste högtalaren av framförvarande person, varpå den längre bort placerade högtalaren hjälpte till att styra upp perspektivet, men även utan blockerande person framför var detta övertygande på ett mycket imponerande sätt.
Tycker också de är rätt kostsamma på sina 36800 kr som jag hörde Lars Bäcklund sa priset var, men i mina öron låter de som en fullstor högtalare som kan spela på rätt bra (dock inte som större delade system förstås) som jag lätt skulle kunna leva glatt med.
Tangband skrev:För det priset finns det ju många konkurrenter, tex pi60 färdigbyggd.
Bill50x skrev:Tangband skrev:För det priset finns det ju många konkurrenter, tex pi60 färdigbyggd.
Ja, tex ovan nämnda Teenage Enginerrings version av OD11. Ett par sådana kostar typ 14 tusen och är minst i klass med ett par pi60. Dessutom med inbyggda slutsteg och internet-uppkoppling.
Bill50x skrev:Tangband skrev:För det priset finns det ju många konkurrenter, tex pi60 färdigbyggd.
Ja, tex ovan nämnda Teenage Enginerrings version av OD11. Ett par sådana kostar typ 14 tusen och är minst i klass med ett par pi60. Dessutom med inbyggda slutsteg och internet-uppkoppling.
/ B
shifts skrev:Var också på Hifikit i går. Det lät verkligen mycket bra, myyycket bättre än jag hade föreställt mig. Förutom att vara mer baskapabel än jag räknat med, slog det mig hur väl stereoperspektivet återgavs (i alla fall målades det upp ett tilltalande sådant!) även vid en tillsynes hopplöst lyssningsplacering rakt framför ena högtalaren, i hörnet bakom flera personer. De är verkligen inte särskilt känsliga för något som täcker direktljudet, utan panoramat finns där ändå. Visserligen så täcktes då den närmaste högtalaren av framförvarande person, varpå den längre bort placerade högtalaren hjälpte till att styra upp perspektivet, men även utan blockerande person framför var detta övertygande på ett mycket imponerande sätt.
juanth skrev:Diskanterna kommer att kosta 1500:- styck och basarna kring 3000:- styck
Färdiga högtalare kostar 40000:- med alla tillbehör.
Ca 37000:- minimiutrustad utan den övre dämppanelen som jag förstod.
(Kanske ingår även den svängbara hyllan i det högre priset, för smidig invinkling)
Jag tycker det känns oväntat högt men förbaskat bra lät det.
Diskanten har utvecklats i samarbete med ett franskt företag.
Belker skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:För det priset finns det ju många konkurrenter, tex pi60 färdigbyggd.
Jo tjena! Jag har fyra OD11 och de är leksaker i jämförelse.
lennartj skrev:För att gå igång med produktion av OA61 tror jag att producent/investerare behöver statistik och en realistisk prognos för hur många par stativhögtalare i prisläge 25.000 till 50.000 SEK som säljs på svenska marknaden, jag tror att det är förfärligt få.
OA61 skulle väl hamna på ungefär samma prisnivå som Peters ägg om de (äggen, alltså) massproduceras, eftersom de behöver gjutas eller sprutas och startkostnaden för att sätta upp formar/verktyg är så hög att det behöver produceras en batch på 500 par för att få lönsamhet, risken är nog för stor att bli stående med ca. 480 par omonterade ägg sedan ett 20-tal par gjorts klara för demo och recensioner samt till de närmast sörjande som lovat att köpa dem direkt, bara de blir tillverkade.
OA61 är betydligt lättare att starta produktion av i liten skala.
Dessutom behövs en realistisk bedömning av vad namnet Carlsson är värt jämfört med t.ex. Bowers&Wilkins, Focal och Sonus Faber.
Internationellt tror jag att det blir väldigt svårt att slå sig in på den europeiska marknaden med ett pris på minst 5.000 Euro när det kommer in ett importörsled också. I varje land/språkområde behövs nog unika reklamkampanjer.
Det bästa är nog om SSC hittar någon riktigt entusiastisk importör i ett europeiskt land som kan få dem recenserade i de rätta tidskrifterna och själv arrangera demos och lokalt anpassad reklam. Annars blir det nog för dyrt att slå sig in på nya marknader.
I USA verkar intresset för svenska högtalare vara större, Larsen och Marten blir åtminstone omtalade i TAS och Stereophile, men jag antar att försäljningen ändå inte ens orkar upp i 100-talet par per år, rätta mig om jag har fel!
Nattlorden skrev:lennartj skrev:För att gå igång med produktion av OA61 tror jag att producent/investerare behöver statistik och en realistisk prognos för hur många par stativhögtalare i prisläge 25.000 till 50.000 SEK som säljs på svenska marknaden, jag tror att det är förfärligt få.
OA61 skulle väl hamna på ungefär samma prisnivå som Peters ägg om de (äggen, alltså) massproduceras, eftersom de behöver gjutas eller sprutas och startkostnaden för att sätta upp formar/verktyg är så hög att det behöver produceras en batch på 500 par för att få lönsamhet, risken är nog för stor att bli stående med ca. 480 par omonterade ägg sedan ett 20-tal par gjorts klara för demo och recensioner samt till de närmast sörjande som lovat att köpa dem direkt, bara de blir tillverkade.
Dessutom behövs en realistisk bedömning av vad namnet Carlsson är värt jämfört med t.ex. Bowers&Wilkins, Focal och Sonus Faber.
Internationellt tror jag att det blir väldigt svårt att slå sig in på den europeiska marknaden med ett pris på minst 5.000 Euro när det kommer in ett importörsled också. I varje land/språkområde behövs nog unika reklamkampanjer.
Det bästa är nog om SSC hittar någon riktigt entusiastisk importör i ett europeiskt land som kan få dem recenserade i de rätta tidskrifterna och själv arrangera demos och lokalt anpassad reklam. Annars blir det nog för dyrt att slå sig in på nya marknader.
I USA verkar intresset för svenska högtalare vara större, Larsen och Marten blir åtminstone omtalade i TAS och Stereophile, men jag antar att försäljningen ändå inte ens orkar upp i 100-talet par per år, rätta mig om jag har fel!
Stereophile vore en intressant mottagare av ett par förhandsex, om man skulle vilja testa det... Carlsson är ett namn som fortfarande minns utomlands på sina ställen... det märks varje gång en Lasen recenserad t.ex.
Men jag tror inte det finns någon som vill (finansiera att) åka runt på internationella hifimässor och bygga intresse, tyvärr.
Nattlorden skrev:lennartj skrev:För att gå igång med produktion av OA61 tror jag att producent/investerare behöver statistik och en realistisk prognos för hur många par stativhögtalare i prisläge 25.000 till 50.000 SEK som säljs på svenska marknaden, jag tror att det är förfärligt få.
Stereophile vore en intressant mottagare av ett par förhandsex, om man skulle vilja testa det... Carlsson är ett namn som fortfarande minns utomlands på sina ställen... det märks varje gång en Lasen recenserad t.ex.
Men jag tror inte det finns någon som vill (finansiera att) åka runt på internationella hifimässor och bygga intresse, tyvärr.
Kraniet skrev:Blir nyfiken på basarna. 8545 har sån otrolig kvalité i basen men låter inte så bra i mellanregistret. Om tonkurvan uppåt i frekvens är "fixad" så borde dessa nya element låta fantastiskt bra.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Blir nyfiken på basarna. 8545 har sån otrolig kvalité i basen men låter inte så bra i mellanregistret. Om tonkurvan uppåt i frekvens är "fixad" så borde dessa nya element låta fantastiskt bra.
Hoppas IÖ vill kommentera.
Jag tycker diskanten ser ut lite som en audax.
Det nämns att diskanten har franskt ursprung så det är väl endera audax eller focal då ?
hifikg skrev:Spännande, hoppas att det pågår arbete med OA-62 i kulisserna, jag har mina aningar
Rydberg skrev:Priset om 40kkr gör produkten helt ointressant, hade den kostat 25 kkr hade det möjligen varit mer acceptabelt.
hifikg skrev:Rydberg skrev:Priset om 40kkr gör produkten helt ointressant, hade den kostat 25 kkr hade det möjligen varit mer acceptabelt.
Somliga betalar glatt det tiodubbla för sämre ljud, så det går nog inte att säga generellt. Kanske borde de vara mycket dyrare för att sälja... inte till dig då, men till förmögna glidare, som för en gångs skull skulle få bra ljud också
Rydberg skrev:hifikg skrev:Rydberg skrev:Priset om 40kkr gör produkten helt ointressant, hade den kostat 25 kkr hade det möjligen varit mer acceptabelt.
Somliga betalar glatt det tiodubbla för sämre ljud, så det går nog inte att säga generellt. Kanske borde de vara mycket dyrare för att sälja... inte till dig då, men till förmögna glidare, som för en gångs skull skulle få bra ljud också
Säger inte att du har fel men vilken högtalar för 400 kkr tycker du låter sämre? Tycker fortfarande att priset är alldeles för dyrt, skulle förmoda att fyra element (dvs för ett par) kostar högst 1000-1500 i inköpspris.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Hoppas IÖ vill kommentera.
Jag tycker diskanten ser ut lite som en audax.
Det nämns att diskanten har franskt ursprung så det är väl endera audax eller focal då ?
Audax köptes upp av Harman, några av de anställda på Audax gick då till ett nytt bolag och fortsatte produktion av några Audax element. Diskanten i Ino piP/piPs har sitt ursprung i en Audax-diskant. Vill minnas att IÖ tog fram egna verktyg för sin version. Han visade även en prototyp till ett baselement som jag tror var gjord av Focal när jag hämtade mina piP för många år sedan. Diskanten i Guru Q10 görs väl av Visaton (som inte återfinns i deras egna sortiment)? Diskanten som tagits fram till OA61 finns förmodligen inte i något standardsortiment hos någon leverantör.
Rydberg skrev:hifikg skrev:Rydberg skrev:Priset om 40kkr gör produkten helt ointressant, hade den kostat 25 kkr hade det möjligen varit mer acceptabelt.
Säger inte att du har fel men vilken högtalar för 400 kkr tycker du låter sämre? Tycker fortfarande att priset är alldeles för dyrt, skulle förmoda att fyra element (dvs för ett par) kostar högst 1000-1500 i inköpspris.
lennartj skrev:Rydberg skrev:hifikg skrev:
Ett i inköpspris på 1.000-1.500 SEK för 4 element kan du bara drömma om ifall det hade varit möjligt att åstadkomma alla de önskade egenskaperna i OA61 med standardelement.
Enligt tidigare inlägg planeras priset för 4 element från hifikit att bli 9.000 SEK.
Maccis skrev:Kommer denna bas trivas i gammal (original) OA51-låda?
Rydberg skrev:lennartj skrev:Rydberg skrev:Säger inte att du har fel men vilken högtalar för 400 kkr tycker du låter sämre? Tycker fortfarande att priset är alldeles för dyrt, skulle förmoda att fyra element (dvs för ett par) kostar högst 1000-1500 i inköpspris.
Ett i inköpspris på 1.000-1.500 SEK för 4 element kan du bara drömma om ifall det hade varit möjligt att åstadkomma alla de önskade egenskaperna i OA61 med standardelement.
Enligt tidigare inlägg planeras priset för 4 element från hifikit att bli 9.000 SEK.
Du verkar ha dålig koll vad element kostar i inköp för en producent. Att det sedan läggs på några hundra procent i marginal ut till kund är något annat.
lennartj skrev:Rydberg skrev:lennartj skrev:Ett i inköpspris på 1.000-1.500 SEK för 4 element kan du bara drömma om ifall det hade varit möjligt att åstadkomma alla de önskade egenskaperna i OA61 med standardelement.
Du verkar ha dålig koll vad element kostar i inköp för en producent. Att det sedan läggs på några hundra procent i marginal ut till kund är något annat.
Dålig koll? Jag citerade bara det inköpspris du hade uppskattat för elementen, och tror snarare att du tagit till för mycket och gissar att de kan kosta 700-1.000 SEK för två par från Kina i standardutförande och har man särskilda önskemål fixar Kineserna dem för en måttlig merkostnad på 10-50 % om man beställer tillräckligt många.
Det är nog lämpligt att skilja mellan Hifkits priser till konsument på högtalarelement som är framtagna av SSC
och de föreslagna standardelementen för OA51.N som kan köpas på ett flertal ställen som Madison och även hos Hifkit.
Jag tror det baselementet kostar ca. 1.500 SEK/styck och diskantelementet ca. 500 SEK/styck. Summa 4.000 SEK för två par.
Det vill säga att en vanlig konsument betalar ca. 300 % mer för sina styckevis inköpta element än en högalartillverkare som köper minst 1000 styck per gång.
Är du med i svängarna, Rydberg?
Vi carlssonnördar som vlll ha äkta vara med bl.a. rätt nivå och spridning i diskanten är hänvisade till Hifikit som jag antar att har avtal med SSC om utbetalning av royalties, men Hifikit behöver ju också få kostnadstäckning och vinst, dessutom tillkommer ju momsen.
Jag håller helt med dig om att det föreslagna priset på 9.000 SEK inte har någon koppling alls till inköpspriset för elementen.
petersteindl skrev:På slutet kanske 6 - 12 månader innan Stig dog så hade jag vid ett tillfälle ett ganska långt samtal med Stig gällande hans konstruktioner genom åren. Då sa han att om han skulle bygga om OA51 så skulle porten stämmas av lite annorlunda och basreflexröret göras längre. Jag har för mig att han nämnde 4 cm längre. Det går att åstadkomma i befintliga OA51. Man får tänka på att göra detta så att turbulens inte uppstår eller förvärras.
Med vänlig hälsning
Peter
avr7000 skrev:petersteindl skrev:På slutet kanske 6 - 12 månader innan Stig dog så hade jag vid ett tillfälle ett ganska långt samtal med Stig gällande hans konstruktioner genom åren. Då sa han att om han skulle bygga om OA51 så skulle porten stämmas av lite annorlunda och basreflexröret göras längre. Jag har för mig att han nämnde 4 cm längre. Det går att åstadkomma i befintliga OA51. Man får tänka på att göra detta så att turbulens inte uppstår eller förvärras.
Med vänlig hälsning
Peter
Basreflexröret i OA51.N är 32 cm, 6 cm längre än orginal och det ger en avstämning som är ca 10Hz längre än orginal.
Om man har "clon-lådor" är det rundade portar både invändigt och utvändigt.
Stefan
petersteindl skrev:...Lars Bengtssons gick i konkurs för några veckor sedan. Det är både deras B&O-butik på Östermalm och den stora butiken på S:t Eriksplan. Han hade får låga marginaler. Det funkar inte.
hifikg skrev:Någon som var där och vet vad stycket med svamparna som spelades hette? Jag har några fonogram med dem, men orka leta...
makesrain skrev:hifikg skrev:Någon som var där och vet vad stycket med svamparna som spelades hette? Jag har några fonogram med dem, men orka leta...
Jag tror det var Avratz, från Converting Vegetarians -skivan.
Edit: jag var där och jag är ganska säker på att det var Avratz
Tangband skrev:Är ursprunget kanske denna diskant ? Audax HD 13D34H ?
https://www.audio-activity.com/the-retu ... econd.html
https://www.avhub.com.au/news/hi-fi/gra ... s59-395850
Tangband skrev:Tangband skrev:Är ursprunget kanske denna diskant ? Audax HD 13D34H ?
Bump !
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Tangband skrev:Är ursprunget kanske denna diskant ? Audax HD 13D34H ?
Bump !
Knappast med tanke på den spridning Stig Carlsson ville ha. Audax HD 13D34H har ett för stort membran för det antar jag.
Tangband skrev:Tangband skrev:Är ursprunget kanske denna diskant ? Audax HD 13D34H ?
Bump !
radelius skrev:Ingvar pratade om en tweeter som Stig C använt då det begav sig och måste ha varit dessa Audax HD 12x9D25A. De användes bla av Heybrook i HB1:an. Enl Ingvar så tyckte stig att dessa var bäst men de höll inte, för dåligt lack i talspolen, och då föll valet på Peerless KO...
Ingvar sa sig ha fått tag på de gamla verktygen till denna diskant och därifrån utvecklat den nya.
Är för övrigt imponerad av 61:an och skulle gärna vilja höra dem sida vid sida med 51N
H/S
matssvensson skrev:radelius skrev:Ingvar pratade om en tweeter som Stig C använt då det begav sig och måste ha varit dessa Audax HD 12x9D25A. De användes bla av Heybrook i HB1:an. Enl Ingvar så tyckte stig att dessa var bäst men de höll inte, för dåligt lack i talspolen, och då föll valet på Peerless KO...
Ingvar sa sig ha fått tag på de gamla verktygen till denna diskant och därifrån utvecklat den nya.
Är för övrigt imponerad av 61:an och skulle gärna vilja höra dem sida vid sida med 51N
H/S
Ja, detta låter bekant.
Morello skrev:Finns det några mätdata avseende frekvensgång?
Baffel skrev:40 000 kr för högtalare ,till nya kunder som inte känner till Carlsson , med den designen. Tja, lycka till. Fast i detta segment runt 40 000 kr finns väl en hel del som läser på nätet och olika forum likt detta. Hoppas det går bra. WAF är väl 0. De ser ju inte kloka ut.
Nattlorden skrev:Baffel skrev:40 000 kr för högtalare ,till nya kunder som inte känner till Carlsson , med den designen. Tja, lycka till. Fast i detta segment runt 40 000 kr finns väl en hel del som läser på nätet och olika forum likt detta. Hoppas det går bra. WAF är väl 0. De ser ju inte kloka ut.
Som sagt.... få iväg dem till stereophile och få en bra recension där.... får de en rave review så bryr sig folk inte om utseendet... tvärt om kan de börja älska det på kuppen!
Nattlorden skrev:[.... få iväg dem till stereophile och få en bra recension där.... får de en rave review så bryr sig folk inte om utseendet... tvärt om kan de börja älska det på kuppen!
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:[.... få iväg dem till stereophile och få en bra recension där.... får de en rave review så bryr sig folk inte om utseendet... tvärt om kan de börja älska det på kuppen!
Tom Saab 900 var ju populär ett tag efter vad jag förstått
/ B
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:[.... få iväg dem till stereophile och få en bra recension där.... får de en rave review så bryr sig folk inte om utseendet... tvärt om kan de börja älska det på kuppen!
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:[.... få iväg dem till stereophile och få en bra recension där.... får de en rave review så bryr sig folk inte om utseendet... tvärt om kan de börja älska det på kuppen!
/ B
Lyckades man inte få in en Sabb 900 cab i "Dallas" ?
DVD-ai skrev:Kul !
Jag måste lyssna på OA61!
Jag tänkte gå på HiFi kit demo men var för sent ute till fredagen och det blev fullt... och på lördagen var jag upptagen![]()
Kan man lyssna till gom på HiFikit ändå eller vart/hur gör man det !?
Pappsen skrev:Verkligen synd att dessa demos bara sker i storstan.
Hade varit väldigt trevligt att få stunds lyssning på dessa även i söder.
Men, vill man investera så är ju en par dagar en liten extra kostnad i logi inget i jämförelse med att man sitter här hemma med ett par högtalare som man ”måste” tycka om bara för att dom kostar en månadslön.
Ser dock fram emot i tryck från Sweet spot arrangemanget och Nagrefs varianter hur dom står sig mot OA61.
Ranefjord skrev:Väldigt trevligt! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar vingen eller inte, men det spelar mindre roll. Ska bli mycket kul att höra dessa. Jag antar att det kommer fler försäljningsställen än hifikit?
Ranefjord skrev:Väldigt trevligt! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar vingen eller inte, men det spelar mindre roll. Ska bli mycket kul att höra dessa. Jag antar att det kommer fler försäljningsställen än hifikit?
hifikg skrev:Ranefjord skrev:Väldigt trevligt! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar vingen eller inte, men det spelar mindre roll. Ska bli mycket kul att höra dessa. Jag antar att det kommer fler försäljningsställen än hifikit?
Stora vingen är "räksallad" och mer "räksallad" ska komma enligt IÖ
hifikg skrev:Ranefjord skrev:Väldigt trevligt! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar vingen eller inte, men det spelar mindre roll. Ska bli mycket kul att höra dessa. Jag antar att det kommer fler försäljningsställen än hifikit?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Ranefjord skrev:Väldigt trevligt! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar vingen eller inte, men det spelar mindre roll. Ska bli mycket kul att höra dessa. Jag antar att det kommer fler försäljningsställen än hifikit?
Kommer det något anpassat för skaldjursallergiker också?
Ranefjord skrev:går det inte att få "vingen" monterad som på originalet, en centimeter ut och lite invinklad. Det var snyggare. Hur mycket sämre blir ljudet utan den extra vingen (som förstör intrycket)? Någon som vet?
hifikg skrev:Jag tycker OA61 är riktigt läcker och designen är genomtänkt på många sätt, studera stativets uppbyggnad t ex, med ställskruvar för olika vinklar samtidigt som vingen hänger med. Det är så här högtalare ska byggas, då funkar de, var man än placerar dem. Kan inte tänka mig att demolokalen på Hifi-kit är särskilt fixad akustiskt o ändå jublade alla närvarande, klappade händer och hjulade runt i eufori över vad de fick höra. Eller var det ölen som orsakade det?
Ranefjord skrev:Hur var skillnaden mot t.ex. oa51.3 eller oa52.2? Någon som vill klä sina subjektiva intryck med lite hifiklyschor åt mig?
Ranefjord skrev:Hur var skillnaden mot t.ex. oa51.3 eller oa52.2? Någon som vill klä sina subjektiva intryck med lite hifiklyschor åt mig?
Tangband skrev:Undras hur de står sig mot Bremen äggen ?
Ranefjord skrev:Jag får väl ta mig iväg och titta på högtalaren. Att man måste fixa en egen vinge (för att originalet är fult) är ingen lösning om högtalaren kostar 40'. Just designen är ju det som bl.a gör Carlssonhögtalare så attraktiva. Det är alltså inte bara ljduet som räknas. Få köper högtalare enbart för att det ska låta bra. Inte jag heller. Carlssonmodellerna är formspråkligt vackra. Det är därför jag gillar dem (ok, jag gillar ljudet också, men det finns rätt mycket bra ljud på marknaden).
Tangband skrev:Ranefjord skrev:Jag får väl ta mig iväg och titta på högtalaren. Att man måste fixa en egen vinge (för att originalet är fult) är ingen lösning om högtalaren kostar 40'. Just designen är ju det som bl.a gör Carlssonhögtalare så attraktiva. Det är alltså inte bara ljduet som räknas. Få köper högtalare enbart för att det ska låta bra. Inte jag heller. Carlssonmodellerna är formspråkligt vackra. Det är därför jag gillar dem (ok, jag gillar ljudet också, men det finns rätt mycket bra ljud på marknaden).
Är du så säker på att det gäller för alla köpare? Jag tror det är tvärtom, vill man ha snygga högtalare står inte Carlsson för det mest estetiska . Men ljudet är bra om man tycker om väggmonterade högtalare. Om det handlar om design är det nog B/W 700-serien och Martin logan som föredras av de flesta ? Eller inwall? Tror jag...
DVD-ai skrev:Jag skulle kunna tänka mig ett par OA61 estetiskt, jag gillar verkligen det lite futuristiskt retro i formspråket
Det ska bli kul att testa och lyssna till dessa någon dag här![]()
Jag har knappt lyssnat till 51 eller 52 heller för den delen så jag ser fram mot en upplevelse av ljudet som jag ej är van vid
lennartj skrev:Jag har bara sett prof. Lars Lallerstedt nämnas som designer av OA50 och OA51. Om han inte designat OA51, vem gjorde det då?
Stig själv?
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Undras hur de står sig mot Bremen äggen ?
De är ju i en liknande prisklass men ingen har direkt kritiserat Bremens prissättning.
Erik_Johansson skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Undras hur de står sig mot Bremen äggen ?
De är ju i en liknande prisklass men ingen har direkt kritiserat Bremens prissättning.
Nu har jag inte sett OA61 mer än på bild så högtalarlådorna kan ju vara fantastiska, men det jag upplever som en skillnad (även mot Larsen och tidigare Carlsson) är finishen. Bremenäggen ser i detaljerna ut som en highendprodukt. Bilderna ovan på stativen i genomfärgad obehandlad MDF eller liknande material ger för mig inte känslan av en produkt som speciellt många skulle vara villiga att betala 40000 kr för. För de inbitna nördarna spelar ju inte sådant någon roll men vill man sälja i större volymer så är min gissning att det inte duger.
Larsen led enligt mig (åtminstone de första åren) av samma problem. Det som jag reagerade mest på var t.ex. skruvar dragna i MDF utan förborrning så vid minst några skruvinfästningar på varje Larsen 6 jag sett så har det varit små sprickor i ytan. Det duger inte för mig oavsett av högtalaren kostar 5000 kr eller 40000 kr. Sen verkar det ju gått bra ändå och det glädjer mig. Och kanske var detta något som löstes efter de första åren.
Men en högtalare för 40000 (framförallt en högtalare som bestyckningsmässigt inte är någon "stor" högtalare) tror jag måste utstråla möbelfinish av absolut högsta klass för att sälja i större volymer. Men det kanske inte heller är tanken.
Jag hoppas hursomhelst att det går jättebra med OA61. Kul att det kommer ut något! Även om jag själv längtar efter en ny modell snarare än moderniserade 80-talare. Men kanske är det sådan utveckling som OA61 ska finansiera?
/Erik
lennartj skrev:Jag har bara sett prof. Lars Lallerstedt nämnas som designer av OA50 och OA51. Om han inte designat OA51, vem gjorde det då?
Stig själv?
Om de blir några nya OA62 hoppas jag verkligen att storlek och proportioner bibehålls från OA52 och att vit lack och svarta dämppaneler blir default.
Jag tycker att Lallersteds formspråk med vita rektanglar och svarta trianglar kommer mest till sin rätt då.
Att tillfoga en svart cirkel och lite fler rektanglar tycker jag inte saboterar Lallerstedts design heller.
carlssonplanet Nyhetsbrev 19 skrev:HISTORIA
Till att börja med gjorde Lars Lallerstedt (1983)
OA-51 som till skillnad från Stigs prototyp fick
den vackert skulpturala sluttande front vi numera
alla känner. OA-51 är en design som bara växt med
åren och idag framstår modellen som en av de
unikt vackra högtalarformerna.
Saken blir ju inte sämre av att OA51 med det
senaste uppgraderingskitet (OA51.3) låter utsökt
bra och faktiskt är en privat referens för ledande
personer i Stiftelsen Stig Carlsson, SSC.
Därefter formgav Lars Lallerstedt (1984)
modellerna OA-50 och OA-52, varav åtminstone den
senare genomgick något av en metamorfos under
Lallerstedts penna. OA-52 lär ha varit oerhört ful
som prototyp! Än idag är OA-52 en helt säregen
högtalarform som inte liknar något annat. Den som
en gång stött på en OA-52 glömmer det nog aldrig!
Även OA-50 lär ha varit obalanserad och
svårsmält för ögat i prototypform.
Lallerstedt hittade de vackra måtten när han
gjorde om lådan till en tvådelad rektangulär kub
och på så vis blev även OA-50 vacker på sitt enkla
sätt.
Tillsammans utgör OA-50-modellerna designmässigt
och ljudmässigt! – en för hifi-världen unik serie
med egensinnig och vackert funktionalistisk
design som perfekt passade Stig Carlssons ideal:
högtalare gjorda för vanliga vardagsrum som ska
stå mot vägg och vara lätta och vackra att
möblera med.
juanth skrev:DVD-ai skrev:Jag skulle kunna tänka mig ett par OA61 estetiskt, jag gillar verkligen det lite futuristiskt retro i formspråket
Det ska bli kul att testa och lyssna till dessa någon dag här![]()
Jag har knappt lyssnat till 51 eller 52 heller för den delen så jag ser fram mot en upplevelse av ljudet som jag ej är van vid
Du får komma över hit och lyssna på OA52.2 och sedan när de är klara om ett tag, OA51.N
Tack för ett trevligt besök hos dig David. Så peppad efter att ha lyssnat på din lilla anläggning.
STDI skrev:lennartj skrev:Jag har bara sett prof. Lars Lallerstedt nämnas som designer av OA50 och OA51. Om han inte designat OA51, vem gjorde det då?
Stig själv?
Om de blir några nya OA62 hoppas jag verkligen att storlek och proportioner bibehålls från OA52 och att vit lack och svarta dämppaneler blir default.
Jag tycker att Lallersteds formspråk med vita rektanglar och svarta trianglar kommer mest till sin rätt då.
Att tillfoga en svart cirkel och lite fler rektanglar tycker jag inte saboterar Lallerstedts design heller.carlssonplanet Nyhetsbrev 19 skrev:HISTORIA
sätt.
möblera med.
petersteindl skrev:STDI skrev:lennartj skrev:Jag har bara sett prof. Lars Lallerstedt nämnas som designer av OA50 och OA51. Om han inte designat OA51, vem gjorde det då?
Stig själv?
Att tillfoga en svart cirkel och lite fler rektanglar tycker jag inte saboterar Lallerstedts design heller.carlssonplanet Nyhetsbrev 19 skrev:HISTORIA
sätt.
möblera med.
Lars Lallerstedt designade samtliga Carlssonhögtalare efter OA5/OA6/OA4/V1-perioden, d v s LL designade samtliga Carlssons 70-talare och 80-talare.
Patentansökan med skisser på högtalaren OA51 lämnades in 26 november 1981. OA51 testades i Musik & Ljudteknik i nr 1 år 1982. Carlsson OA-51 presenterades i Hifi & Musik i maj 1982.
Lars Lallerstedt designade således OA51 år 1981, men designarbetet kan ha påbörjats redan år 1980.
Det står fel årtal i Carlssonplanets nyhetsbrev.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:STDI skrev:
Lars Lallerstedt designade samtliga Carlssonhögtalare efter OA5/OA6/OA4/V1-perioden, d v s LL designade samtliga Carlssons 70-talare och 80-talare.
Patentansökan med skisser på högtalaren OA51 lämnades in 26 november 1981. OA51 testades i Musik & Ljudteknik i nr 1 år 1982. Carlsson OA-51 presenterades i Hifi & Musik i maj 1982.
Lars Lallerstedt designade således OA51 år 1981, men designarbetet kan ha påbörjats redan år 1980.
Med vänlig hälsning
Peter
Patent? Menar du inte mönsterskydd?
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Patent? Menar du inte mönsterskydd?
Nej, jag skriver patent och menar patent! European Patent application gällande CH, DE, FR, GB, IT, LI och ML. Patent beviljades även i SE och US.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Om artikeln är från HFN år 1978 så undrar jag om artikeln gäller patenten på 70-talarnas OA och OD11.
paa skrev:petersteindl skrev:Om artikeln är från HFN år 1978 så undrar jag om artikeln gäller patenten på 70-talarnas OA och OD11.
Den ena är troligen samma som US patent 4,112,256 från 1978.
Dom amerikanska patenten är ju mycket lättare att hitta.
Wictor skrev:Tycker att de nya dämppanelerna är snyggare än det gamla elefantörat. Någon som vet om alla delar skall gå att köpa löst? Leverans juni står det nu på hifikits hemsida.
Belker skrev:Wictor skrev:Tycker att de nya dämppanelerna är snyggare än det gamla elefantörat. Någon som vet om alla delar skall gå att köpa löst? Leverans juni står det nu på hifikits hemsida.
Tänk hur olika det kan vara! De stora dämppanelerna är min enda invändning mot ett finfint projekt och kulturgärning. Jag tycker den rena, fina och enkelt kaxiga formen på lådan begravs i panelen. Det vassa bakre hörnet göms ju helt och formen blir helt oren.
Högtalarens invinkling är nu justerbar oberoende av absorbenten, således att optimal ljudbild kan uppnås i alla tänkbara lyssningsrum.
avr7000 skrev:https://www.hifikit.se/oa-61-paket.html#horizontalTab2
"dubbelkammar-basreflex"
Nu blev jag nyfiken på lådans inre....
Kan det vara så att röret (inre ända) ändå mynnar i den kavitet som inte är bakom element och som är avskild med mellanväggen och dämpmaterial i orginal OA51.
(böjt rör typ)
48IDA skrev:Röret verkar mynna i överkant på lådans gavel.Högtalarens invinkling är nu justerbar oberoende av absorbenten, således att optimal ljudbild kan uppnås i alla tänkbara lyssningsrum.
Vet inte om detta är en nyhet för det står i min originalbrochyr att man ska göra så när den står på hylla och att det är anledningen till att dämppanelen är lite utvinklad.
paa skrev:48IDA skrev:Röret verkar mynna i överkant på lådans gavel.Högtalarens invinkling är nu justerbar oberoende av absorbenten, således att optimal ljudbild kan uppnås i alla tänkbara lyssningsrum.
Vet inte om detta är en nyhet för det står i min originalbrochyr att man ska göra så när den står på hylla och att det är anledningen till att dämppanelen är lite utvinklad.
Kanske den nya sitter på gångjärn?
48IDA skrev:paa skrev:48IDA skrev:Röret verkar mynna i överkant på lådans gavel.
Kanske den nya sitter på gångjärn?
Fullt möjligt. Får undersöka om tillfälle bjuds.
Ronnie skrev:
I was there
Fast det där är DVD-ai.
Vi gick HiFi-runda! Lyssnade Dynaudio på Reference Audio.
Slutsatser (lite full på Kelly’s): Reference Audio har ett överraskande trevligt litet lyssningsrum. De stora Dynaudiosarna stod i ett kalt, otäckt rum. Önskar de stått i det lilla, mysiga.
OA61 hade en verklighetsaktig ljudbild. Ibland ville jag gärna stå lutad över soffbordet för att få rockenrollmellanregister rakt i fejset istället för reflekterat.
Små-burkarna (OA5MMX?) lät inte lika flott initialt, men trevligare i längden kanske (p g a gardiner både på högtalarvägg och bakom lyssningsplats?). Sångare var dock 50cm långa med dem. Inte okej!
OA61 föredrog jag från platsen fotot togs ifrån (snett bakom soffan. Förmodligen p g a kal högtalarvägg och glasruta bakom lyssna-soffan.
Skulle gärna höra båda modellerna i optimalt rum.
Ronnie skrev:Hm. Har nån provat att montera ett par 60/70-talare uppåner i taket istället för på golvet?
lennartj skrev:Ronnie skrev:Hm. Har nån provat att montera ett par 60/70-talare uppåner i taket istället för på golvet?
Det beror på hur du definierar upp upp för OD11![]()
Jag har riktat mina två OD11 i teak framåt/utåt/uppåt på översta hyllan. Dessutom skymtar en vit "OB52" med 10"Bremenbas
längst in i takhörnet. De är verkligen inte skrymmande.
Kalejdokom skrev:Carlsson på taket har man ju hört talas om...
RogerGustavsson skrev:Förvånande att folk kan tycka så olika!
hugligan skrev:Jag var och lyssnade på dessa idag när jag ändå handlade lite annat gott. Måste säga att jag tycker ljudet var ganska undermåligt, speciellt för 40 lök om man ska ha balkongbordet som de står på. Odefinierade mids, inga härliga röster och dålig stereobild, alldeles för vek bas, det kan man dock vara lite mer förlåtande med tanke på storleken.
Tangband skrev:hugligan skrev:Jag var och lyssnade på dessa idag när jag ändå handlade lite annat gott. Måste säga att jag tycker ljudet var ganska undermåligt, speciellt för 40 lök om man ska ha balkongbordet som de står på. Odefinierade mids, inga härliga röster och dålig stereobild, alldeles för vek bas, det kan man dock vara lite mer förlåtande med tanke på storleken.
Kanske de körde med dåligt demo- material ? Vilka högtalare gillar du som låter bra ?
hugligan skrev:Tangband skrev:hugligan skrev:Jag var och lyssnade på dessa idag när jag ändå handlade lite annat gott. Måste säga att jag tycker ljudet var ganska undermåligt, speciellt för 40 lök om man ska ha balkongbordet som de står på. Odefinierade mids, inga härliga röster och dålig stereobild, alldeles för vek bas, det kan man dock vara lite mer förlåtande med tanke på storleken.
Kanske de körde med dåligt demo- material ? Vilka högtalare gillar du som låter bra ?
Jag har hört många som låter bättre (enligt mig). Elacs bättre varianter låter bättre, mina hembyggda LXmini låter mycket bättre. I princip alla vettiga högtalare som jag har hört, har låtit bättre. Du får extremt mycket reflektioner från väggen och golvet som smetar ut ljudet, som redan är riktad upp i taket med dessa Carlsson..
Jag har förstått att de är lite av en "holy grail" inom Svensk hifi, dock inte något som tillalade mig och priset är närmast skrattretande. Skulle inte ens överväga det.
Tangband skrev:hugligan skrev:Tangband skrev:
Jag har hört många som låter bättre (enligt mig). Elacs bättre varianter låter bättre, mina hembyggda LXmini låter mycket bättre. I princip alla vettiga högtalare som jag har hört, har låtit bättre. Du får extremt mycket reflektioner från väggen och golvet som smetar ut ljudet, som redan är riktad upp i taket med dessa Carlsson..
Jag har förstått att de är lite av en "holy grail" inom Svensk hifi, dock inte något som tillalade mig och priset är närmast skrattretande. Skulle inte ens överväga det.
Det låter som att du inte gillar väggplacerade högtalare. Smaken är olika och jag kan förstå argumenten som finns hos olika lyssnare för eller emot väggplacering. Placeras högtalare en bit ut i rummet fås en annan sorts illusion av stereobilden än väggplacering. Även om man får en massa andra fel på köpet.
De där LXmini av linkwitz verkar intressanta. Skapa gärna en egen tråd om dessa
hugligan skrev:Tangband skrev:hugligan skrev:Jag var och lyssnade på dessa idag när jag ändå handlade lite annat gott. Måste säga att jag tycker ljudet var ganska undermåligt, speciellt för 40 lök om man ska ha balkongbordet som de står på. Odefinierade mids, inga härliga röster och dålig stereobild, alldeles för vek bas, det kan man dock vara lite mer förlåtande med tanke på storleken.
hifikg skrev:Tangband skrev:hugligan skrev:
Det låter som att du inte gillar väggplacerade högtalare. Smaken är olika och jag kan förstå argumenten som finns hos olika lyssnare för eller emot väggplacering. Placeras högtalare en bit ut i rummet fås en annan sorts illusion av stereobilden än väggplacering. Även om man får en massa andra fel på köpet.
På vilket sätt skiljer sig din "illusion av stereobilden" vid olika placering? Nyfiken, men kanske finns en tråd om eventuella skillnader redan?
hifikg skrev:Tangband skrev:hugligan skrev:
På vilket sätt skiljer sig din "illusion av stereobilden" vid olika placering? Nyfiken, men kanske finns en tråd om eventuella skillnader redan?
hugligan skrev:hifikg skrev:Tangband skrev:
Enkelt sagt så är större delen av den hörbara rösten inom mid-range frekvenserna. Dessa är normalt sätt 'omni' (åker åt alla håll, vilket tex är anledningen att LXmini kan ha woofern uppåt), om din högtalare är omni och står nära väggen (eller ännu värre i ett hörn) kommer du få reflektioner som smetar ut ljudet. Vissa högtalare (Kii Three, D&D C8, LXmini osv) försöker alla lösa det genom att cancellera ljudvågorna bakåt (på olika sätt och olika bra), på det sättet hör du ljudet 'utan' interferens från de bakåtriktade ljudvågorna.
petersteindl skrev:hugligan skrev:hifikg skrev:
Enkelt sagt så är större delen av den hörbara rösten inom mid-range frekvenserna. Dessa är normalt sätt 'omni' (åker åt alla håll, vilket tex är anledningen att LXmini kan ha woofern uppåt), om din högtalare är omni och står nära väggen (eller ännu värre i ett hörn) kommer du få reflektioner som smetar ut ljudet. Vissa högtalare (Kii Three, D&D C8, LXmini osv) försöker alla lösa det genom att cancellera ljudvågorna bakåt (på olika sätt och olika bra), på det sättet hör du ljudet 'utan' interferens från de bakåtriktade ljudvågorna.
Det fungerar inte entydigt så som du beskriver det. Det går att åstadkomma högtalare som klarar väggplacering eller hörnplacering utan destruktiv interferens från reflexer.
Mvh
Peter
hugligan skrev:petersteindl skrev:hugligan skrev:
Det fungerar inte entydigt så som du beskriver det. Det går att åstadkomma högtalare som klarar väggplacering eller hörnplacering utan destruktiv interferens från reflexer.
Mvh
Peter
Kanske utan destruktiv interferens, det är inte poängen. Du kan inte komma från fasförskjutningen som uppstår p.g.a den längre vägen. För lägre frekvenser är detta inte ett problem eftersom att ljudvågorna är så långa och samspelar med väggen och för höga frekvenser är högtalaren ofta väldigt framåtriktad. Men hur ska du komma ifrån en fasförskjutning av midfrekvenserna utan en riktigt kardioidhögtalare?
hugligan skrev:petersteindl skrev:hugligan skrev:
Mvh
Peter
Kanske utan destruktiv interferens, det är inte poängen. Du kan inte komma från fasförskjutningen som uppstår p.g.a den längre vägen. För lägre frekvenser är detta inte ett problem eftersom att ljudvågorna är så långa och samspelar med väggen och för höga frekvenser är högtalaren ofta väldigt framåtriktad. Men hur ska du komma ifrån en fasförskjutning av midfrekvenserna utan en riktigt kardioidhögtalare?
petersteindl skrev:hugligan skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Jag vidhåller, fysiken fungerar inte såsom du försöker beskriva den. Vågrörelseläran är betydligt mer komplicerad än så. Vad jag kan se så ser du inte sambandet mellan fas och destruktiv interferens. Därmed ser du heller inte sambandet mellan fas och konstruktiv interferens. Då är det inte lätt och spekulationer blir då oftast fel. Men det är få som snappat problematiken. Det finns exempelvis waveguides och horn man kan labba med.
Mvh
Peter
Johan_Lindroos skrev:hugligan skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
1) Du behöver förtydliga dig vad du avser med "fasförskjutning". Ur min synvinkel använder du felaktig/märklig nomenklatur här då det inte är detta vi som människor reagerar på med vår hörsel. Jag vill påstå att det är interferenserna mellan direktljud och reflekterat ljud som vi reagerar klart mest på.
2) På vilket sätt är det du skiljer mellan interferenser och "fasförskjutning"? Menar du att om det destruktiv interferens inte uppträder så finns det ändå någon sorts "fasförskjutning"? Din text framstår så.
3) Jag är rätt säker på att Peter Steindl avser någon typ av högtalare som är mycket nära andra begränsningsytor, men du verkar prata om en någon typ av högtalare som är en bit från begränsningsytor. Ni verkar alltså skriva om olika saker.
4) Utan att tala om "fasförskjutning" så finns det flera sätt att angripa interfererande ljudvågor, och ett är att minska ljudkällans avstånd från väggen (ljudtrycket blir det dubbla). Om man fortfarande har ett avstånd från ljudkälla till vägg är ett standardförfarande att placera ljudabsorbent på begränsningsyta, Absorbenter bör dock vara avsevärt tjockare än de flesta tror om dessa ska fungera för låga frekvenser (typiskt under ca 400 Hz) där det brukar vara stora problem som många inte har en susning om. Syftet är att absorbera de reflexer som ger interferens med direktljudet.
Anm: Peter S hann före...
hugligan skrev:Det var kanske lite klantigt skrivet. Det jag menade med fasförskjutning var att när de reflekterade vågorna (som alla rör sig med ljudets hastighet) möts, kommer de ha olika fas. Vissa med precis rätt våglängd kommer skapa konstruktiv interferens, andra destruktiv, vissa kanske bara blir en nollsumma. Grejjen är att du kan aldrig ha exakt rätt fas (konstruktiv) dels för att du har en tidsförskjutning, så även om du lyckas ha konstruktiv interferens, kommer den att förstärka vid fel tillfälle, och dels för att ljudvågor har olika våglängd.
Detta dystra problem som Hifi-scenen verkar ha totalmissad försöker t.ex. Kii Three och D&D C8 lösa. Det märkliga är att PA industrin har vetat detta sedan länge, de placerar t.ex. subbarna så att väldigt lite bas hörs på scenen medans 2x hörs frammåt.
EDIT: du kan givetvis ha konstruktiv interferens och få reflektioner genom att placera två element ett avstånd isär och tidförkjuta dessa osv med FIR-filter. Du får dock en latency i systemet som motsvarar det fysiska avståndet.
Nattlorden skrev:hugligan skrev:Det var kanske lite klantigt skrivet. Det jag menade med fasförskjutning var att när de reflekterade vågorna (som alla rör sig med ljudets hastighet) möts, kommer de ha olika fas. Vissa med precis rätt våglängd kommer skapa konstruktiv interferens, andra destruktiv, vissa kanske bara blir en nollsumma. Grejjen är att du kan aldrig ha exakt rätt fas (konstruktiv) dels för att du har en tidsförskjutning, så även om du lyckas ha konstruktiv interferens, kommer den att förstärka vid fel tillfälle, och dels för att ljudvågor har olika våglängd.
Detta dystra problem som Hifi-scenen verkar ha totalmissad försöker t.ex. Kii Three och D&D C8 lösa. Det märkliga är att PA industrin har vetat detta sedan länge, de placerar t.ex. subbarna så att väldigt lite bas hörs på scenen medans 2x hörs frammåt.
EDIT: du kan givetvis ha konstruktiv interferens och få reflektioner genom att placera två element ett avstånd isär och tidförkjuta dessa osv med FIR-filter. Du får dock en latency i systemet som motsvarar det fysiska avståndet.
Det du missar är att ju närmre vägg man är desto större möjlighet har man att hantera dessa interferenser. OCH ju mer exakt säker man är på var högtalaren står- desto enklare att optimera. Så det MEST optimala stället att omtimera gämtemot är om högtalaren är mot väg... för då försvinner varianser att ta hänsyn till.
hugligan skrev:petersteindl skrev:hugligan skrev:Kanske utan destruktiv interferens, det är inte poängen. Du kan inte komma från fasförskjutningen som uppstår p.g.a den längre vägen. För lägre frekvenser är detta inte ett problem eftersom att ljudvågorna är så långa och samspelar med väggen och för höga frekvenser är högtalaren ofta väldigt framåtriktad. Men hur ska du komma ifrån en fasförskjutning av midfrekvenserna utan en riktigt kardioidhögtalare?
Jag vidhåller, fysiken fungerar inte såsom du försöker beskriva den. Vågrörelseläran är betydligt mer komplicerad än så. Vad jag kan se så ser du inte sambandet mellan fas och destruktiv interferens. Därmed ser du heller inte sambandet mellan fas och konstruktiv interferens. Då är det inte lätt och spekulationer blir då oftast fel. Men det är få som snappat problematiken. Det finns exempelvis waveguides och horn man kan labba med.
Mvh
Peter
Vilken tur att du är upplyst och delar med dig av denna lärdom. Waveguides och horn löser detta genom att helt enkelt ha högre direktivitet än vanliga högtalare. Även om du skapar konstruktiv interferens för vissa band kommer du omöjligt kunna göra det för hela frekvensområdet, resultatet blir att du får ett ljud med mindre detaljrikedom.
petersteindl skrev:hugligan skrev:petersteindl skrev:Jag vidhåller, fysiken fungerar inte såsom du försöker beskriva den. Vågrörelseläran är betydligt mer komplicerad än så. Vad jag kan se så ser du inte sambandet mellan fas och destruktiv interferens. Därmed ser du heller inte sambandet mellan fas och konstruktiv interferens. Då är det inte lätt och spekulationer blir då oftast fel. Men det är få som snappat problematiken. Det finns exempelvis waveguides och horn man kan labba med.
Mvh
Peter
Vilken tur att du är upplyst och delar med dig av denna lärdom. Waveguides och horn löser detta genom att helt enkelt ha högre direktivitet än vanliga högtalare. Även om du skapar konstruktiv interferens för vissa band kommer du omöjligt kunna göra det för hela frekvensområdet, resultatet blir att du får ett ljud med mindre detaljrikedom.
Det funkar fortfarande inte såsom du skriver. Det är betydligt mer komplicerat än så. Att jag skulle dela med mig av denna min kunskap är i nuvarande läge inte aktuellt. Möjligen senare. Det jag kan säga är att om högtalare optimeras inklusive rummets närbelägna begränsningsytor så att direktljudet ges en rak tonkurva inklusive de närstående begränsningsytor som rummet består av så har man nått en mycket bra bit på vägen mot att eliminera första reflexens destruktiva inverkan på direktljudet. Tips! Se rummets väggar som en förlängd högtalarbaffel.
Därefter får man titta på hur rumsegenskaperna påverkar den akustiska signalen. Hörnet är det absolut svåraste att tämja. Det beror på att förutsättningarna vertikalt och horisontellt skiljer sig. I hörnet mot golv blir det däremot lättare eftersom symmetrin är större för alla riktningar. Vad gäller waveguides så kan dessa optimeras för helt olika resultat. I den optimering jag valt blir saker betydligt mer komplicerat än gängse waveguides som tyvärr inte lämpar sig på det sätt jag gärna vill använda waveguides.
Återigen, mig veterligen har ingen bemästrat hörnet till fullo, men det går. Det är min övertygelse efter alla simuleringar vi gjort. Den som kommit längst med högtalare i hörn är trots allt Paul W Klipsch och han gjorde det för mer än 70 år sedan d v s på 40-talets senare hälft.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:hugligan skrev:
Det funkar fortfarande inte såsom du skriver. Det är betydligt mer komplicerat än så. Att jag skulle dela med mig av denna min kunskap är i nuvarande läge inte aktuellt. Möjligen senare. Det jag kan säga är att om högtalare optimeras inklusive rummets närbelägna begränsningsytor så att direktljudet ges en rak tonkurva inklusive de närstående begränsningsytor som rummet består av så har man nått en mycket bra bit på vägen mot att eliminera första reflexens destruktiva inverkan på direktljudet. Tips! Se rummets väggar som en förlängd högtalarbaffel.
Därefter får man titta på hur rumsegenskaperna påverkar den akustiska signalen. Hörnet är det absolut svåraste att tämja. Det beror på att förutsättningarna vertikalt och horisontellt skiljer sig. I hörnet mot golv blir det däremot lättare eftersom symmetrin är större för alla riktningar. Vad gäller waveguides så kan dessa optimeras för helt olika resultat. I den optimering jag valt blir saker betydligt mer komplicerat än gängse waveguides som tyvärr inte lämpar sig på det sätt jag gärna vill använda waveguides.
Återigen, mig veterligen har ingen bemästrat hörnet till fullo, men det går. Det är min övertygelse efter alla simuleringar vi gjort. Den som kommit längst med högtalare i hörn är trots allt Paul W Klipsch och han gjorde det för mer än 70 år sedan d v s på 40-talets senare hälft.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Peter, detdär med att de närstående begränsningsytorna också bör vägas in i högtalarens direktljud vid mätningar är något även jag kommit fram till , i mitt fall på amatörnivå, men det verkar som de närmaste reflexerna inom 5ms bör vara med för att få ett resultat som stämmer klangligt med riktiga instrument, i ett vanligt rum.
Nattlorden skrev:Då får man väl tjyvbläddra lite.
lennartj skrev:1Nattlorden skrev:Då får man väl tjyvbläddra lite.
Det var bara en pressrelease i Hifi&Musik som inte tillförde något som vi inte redan fått veta via den här tråden.
Nattlorden skrev:lennartj skrev:1Nattlorden skrev:Då får man väl tjyvbläddra lite.
Det var bara en pressrelease i Hifi&Musik som inte tillförde något som vi inte redan fått veta via den här tråden.
Tack... då slipper jag då, eftersom jag inte ännu tänkt på det.... *tummen upp*
Tangband skrev:Det vore intressant att någon av de inblandade i konstruktörsarbetet berättar om VARFÖR absorbenten ser ut som den gör- dvs är betydligt större i OA61 än på originalet OA51. Hittills har det varit mycket spekulationer.
Är det för att närmaste reflekterat ljud från väggen ska komma en bit efter 1 ms ? ( 34 cm ) .
Har det något med Tooles nyare forskning att göra ?
Tangband skrev:Det vore intressant att någon av de inblandade i konstruktörsarbetet berättar om VARFÖR absorbenten ser ut som den gör- dvs är betydligt större i OA61 än på originalet OA51. Hittills har det varit mycket spekulationer.
Är det för att närmaste reflekterat ljud från väggen ska komma en bit efter 1 ms ? ( 34 cm ) .
schmutziger skrev:saxat ur min klistrade FAQ om oa51:
Orginal dämppanel var eg. inte tillräckligt effektiv utan hade sin utformning av kommersiella skäl. I Patentet finns beskrivet en större dämppanel som gör jobbet fullt ut, det så kallade elefantörat.
schmutziger skrev:Kul peter!
svaret har antingen du eller ingvar kommit med.
FAQ:en har varit klistrad i carlssondelen de senaste 10 åren.
petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde tonkurvemätningar. Ur dessa mätningar så kunde störningar i tonkurvan detekteras. Störningarna är från diskant och mellanregister d v s vid olika frekvenser. Med olika densitet kan man ändra störningarnas inverkan genom att välja olika absorption vid olika frekvenser. På så sätt kan man minimera störningar utan att för den skull absorbera övriga frekvensregister. Nyttosignal ville Stig Carlsson inte absorbera.
(petersteindl)
okänd, men möjligtvis Naq skrev:Dämppanelen som föjlde med OA51 när den var ny var en plastlåda med RockWool i (täckt av lite svart skum) lådans infästning var en smula invinklad så att man kunde vinkla in lådorna om de t ex stod på en hylla. Orginal dämppanel var eg. inte tillräckligt effektiv utan hade sin utformning av kommersiella skäl. I Patentet finns beskrivet en större dämppanel som gör jobbet fullt ut, det så kallade elefantörat.
petersteindl skrev:Väggabbsorbenten i de olika modellerna har densitet 80 Kg/m3
(petersteindl)
petersteindl skrev:schmutziger skrev:Kul peter!
Nu har jag kollat det som står i OA-51 - FAQ. Där står följande:petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde tonkurvemätningar. Ur dessa mätningar så kunde störningar i tonkurvan detekteras. Störningarna är från diskant och mellanregister d v s vid olika frekvenser. Med olika densitet kan man ändra störningarnas inverkan genom att välja olika absorption vid olika frekvenser. På så sätt kan man minimera störningar utan att för den skull absorbera övriga frekvensregister. Nyttosignal ville Stig Carlsson inte absorbera.
(petersteindl)
Detta kommer jag ihåg att jag skrivit då jag nu ser det. Det stämmer helt med min minnesbild.
Men sedan står följande:okänd, men möjligtvis Naq skrev:Dämppanelen som föjlde med OA51 när den var ny var en plastlåda med RockWool i (täckt av lite svart skum) lådans infästning var en smula invinklad så att man kunde vinkla in lådorna om de t ex stod på en hylla. Orginal dämppanel var eg. inte tillräckligt effektiv utan hade sin utformning av kommersiella skäl. I Patentet finns beskrivet en större dämppanel som gör jobbet fullt ut, det så kallade elefantörat.
Detta har inte jag skrivit. Det skulle kunna vara IÖ, men jag tror det kan vara Naq med info från John Larsen.
Sedan står det i texten strax under:petersteindl skrev:Väggabbsorbenten i de olika modellerna har densitet 80 Kg/m3
(petersteindl)
Den informationen har jag bidragit med.
Det står dock på så sätt att man kan förledas tro att det är jag som skrivit mittcitatet, men det är inte jag.
Jag undrar om det inte finns någon på forumet som gjort något liknande det som kallas elefantörat? Då sa jag att det är bara att göra. Dels så är ju högtalarelementen inte samma som original, dels vet jag inte om någon som tidigare provat så jag tycker det kan vara intressant.
Det jag vet är att Kalle Ståhl på Audio Pro, som jag också känner och hade en del kontakt med på den tiden det begav sig, gjorde mätningar på OA51 med och utan absorbenten och Kalle såg ingen skillnad i sina mätningar, annat än att det kanske tom mätte lite bättre utan absorbenten enligt Kalle. Det går dock stick i stäv med Stig Carlssons mätningar jag såg hemma hos Stig. Dessutom var det nog så att Audio Pro inte ville att det skulle vara någon förbättring med absorptionen eftersom det är en annans patent. Jag har ingen anledning att betvivla Stigs egna mätningar. Stig hade bra koll på det han ville mäta fram. Det var väl bara i SPs efterklangsrum som Stig inte hade full koll på direktljudet och det gillade inte Stig.
Med vänlig hälsning
Peter
Johan_Lindroos skrev:Tangband, ljud utbreder sig enligt fysiken, inte ritade pilar.
paa skrev:Patentet på absorbenten:
https://was.prv.se/spd/patent?p1=rur_ZH ... =0&start=0
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband, ljud utbreder sig enligt fysiken, inte ritade pilar.
Självklart. Kan du redovisa lite hur precedenceeffekten fungerar så en okunnig som jag kan lära mig lite ?![]()
Hur stor yta av dämpning av första reflexen bör det vara runt högtalaren ?
Kan någon länka eller skanna patentet där det står om ”elefantörat” ? Hur stor var den tänkt att vara ?
Wictor skrev:Tycker att de nya dämppanelerna är snyggare än det gamla elefantörat. Någon som vet om alla delar skall gå att köpa löst? Leverans juni står det nu på hifikits hemsida.
Burt5096 skrev:Vad är känsligheten för OA 61 diskant elementet jämfört med OA 51 LE?
Funderar på att byta ut detta utan filterbyte...
petersteindl skrev:schmutziger skrev:Kul peter!
Nu har jag kollat det som står i OA-51 - FAQ. Där står följande:petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde tonkurvemätningar. Ur dessa mätningar så kunde störningar i tonkurvan detekteras. Störningarna är från diskant och mellanregister d v s vid olika frekvenser. Med olika densitet kan man ändra störningarnas inverkan genom att välja olika absorption vid olika frekvenser. På så sätt kan man minimera störningar utan att för den skull absorbera övriga frekvensregister. Nyttosignal ville Stig Carlsson inte absorbera.
(petersteindl)
Detta kommer jag ihåg att jag skrivit då jag nu ser det. Det stämmer helt med min minnesbild.
Men sedan står följande:okänd, men möjligtvis Naq skrev:Dämppanelen som föjlde med OA51 när den var ny var en plastlåda med RockWool i (täckt av lite svart skum) lådans infästning var en smula invinklad så att man kunde vinkla in lådorna om de t ex stod på en hylla. Orginal dämppanel var eg. inte tillräckligt effektiv utan hade sin utformning av kommersiella skäl. I Patentet finns beskrivet en större dämppanel som gör jobbet fullt ut, det så kallade elefantörat.
Detta har inte jag skrivit. Det skulle kunna vara IÖ, men jag tror det kan vara Naq med info från John Larsen.
Sedan står det i texten strax under:petersteindl skrev:Väggabbsorbenten i de olika modellerna har densitet 80 Kg/m3
(petersteindl)
Den informationen har jag bidragit med.
Det står dock på så sätt att man kan förledas tro att det är jag som skrivit mittcitatet, men det är inte jag.
Jag undrar om det inte finns någon på forumet som gjort något liknande det som kallas elefantörat? Då sa jag att det är bara att göra. Dels så är ju högtalarelementen inte samma som original, dels vet jag inte om någon som tidigare provat så jag tycker det kan vara intressant.
Det jag vet är att Kalle Ståhl på Audio Pro, som jag också känner och hade en del kontakt med på den tiden det begav sig, gjorde mätningar på OA51 med och utan absorbenten och Kalle såg ingen skillnad i sina mätningar, annat än att det kanske tom mätte lite bättre utan absorbenten enligt Kalle. Det går dock stick i stäv med Stig Carlssons mätningar jag såg hemma hos Stig. Dessutom var det nog så att Audio Pro inte ville att det skulle vara någon förbättring med absorptionen eftersom det är en annans patent. Jag har ingen anledning att betvivla Stigs egna mätningar. Stig hade bra koll på det han ville mäta fram. Det var väl bara i SPs efterklangsrum som Stig inte hade full koll på direktljudet och det gillade inte Stig.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Tangband skrev:Det vore intressant att någon av de inblandade i konstruktörsarbetet berättar om VARFÖR absorbenten ser ut som den gör- dvs är betydligt större i OA61 än på originalet OA51. Hittills har det varit mycket spekulationer.
Det kan jag berätta om!
Och kanske bör jag då börja med att nämna att jag fått MASSOR av positiv återkoppling om ”designen”, trots att den är praktiskt taget till 100% funktionalistisk, alltså odesignad! Ofta blir det ju så - bästa funktion blir automatiskt snyggast!
Och varför ser då dämpningen ut som den gör?
Jo, den rätvinkliga delen ser ut som den gör för att vi inte ville att den skulle skilja för mycket från dämpningen hos OA-51, trots att den senare är otillräcklig. Men den gjordes för liten då det på den tiden bedömdes att marknaden inte skulle acceptera en större (det välkända ”elefantörat”, som aldrig kom att tillverkas).
Den ”lilla” dämpningen som finns på OA-61 är dock klart bättre än den lilla originaldämpningen, av tre skäl - den följer väggen bakom högtalaren även när man vinklar in högtalaren lite - den har lite extra luft bakom för utökad absorption - och lådan är ändrad således att basreflexporten nu mynnar på högtalarens utsida och absorbenten kan därför sträcka sig hela vägen in till lådans innerkant.
Den övre delen av dämningen, extradelen, den med vinkeln på översidan, är utformad för att verkligen optimera högtalaren - utan hänsyn till utseendet. Den ger en tillräckligt stor yta för att absorbera alla ”dåliga” reflexer från väggen. Men tvärtom mot vad man kanske skulle kunna tro så är inte alla reflexer från väggen skadliga. En är till och med extra viktig! Den som studsar i väggen, snett utåt/uppåt, och når lyssnaren först efter att ha studsat ytterligare minst två gånger, i tak och sidovägg. Den både förstärker och diffuserar dessa vägg/tak-reflexer. Därför är toppabsorbenten avskuren snett uppåt/utåt för att skapa optimal balans mellan att döda maligna reflexer och gynna benigna reflexer!
Absorbenterna sitter ihop om man har båda, och de hänger i två kompositbeslag på högtalaren, således att högtalaren kan vridas oberoende av absorbenterna, som alltså fortvarigt kan vara väggparallell oavsett hur man justerar högtalarnas invridning.
- - -
Mer än 1 ms skriver du... Ja det kan man lugnt säga! Målet är att minimera reflexer som kommer tidigare än 20 ms(!) från direktljudet, alltså runt 6 meters gångväg, från ljudbildsriktningarna. Det är i praktiken omöjligt, men det är vad som eftersträvas. Från andra riktningar är det okej om reflexer anländer lite tidigare, men helst senare än 5-8 ms (1,5 - 2,4 meter extra gångväg).
För att komma så nära målet som möjligt har högtalaren fått den utformning den fått, men det hjälps mycket av att även dessa faktorer är uppfyllda:
1. Heltäckningsmatta på hela golvet, gärna kompletterat med större absorbenter eller bortreflekterande ytor.
2. Högt i tak! Stig ville ha över 2,50 m takhöjd till OA-52 och gärna ännu högre (3 meter) till OA-51.
3. Absorberande sIttmöbler med högre ryggstöd än öronhöjd. Med OA-52 så fungerade faktiskt även lägre ryggstöd med avseende på att hindra väggreflexen från väggen man har bakom sig att speglas i väggen bakom högtalarna. Men högre ryggstöd är bättre oavsett vilket, särskilt om man har närmare till väggen man har bakom sig än 1 meter.
Vh, iö
IngOehman skrev:3. Absorberande sIttmöbler med högre ryggstöd än öronhöjd. Med OA-52 så fungerade faktiskt även lägre ryggstöd med avseende på att hindra väggreflexen från väggen man har bakom sig att speglas i väggen bakom högtalarna. Men högre ryggstöd är bättre oavsett vilket, särskilt om man har närmare till väggen man har bakom sig än 1 meter.
Vh, iö
lennartj skrev:IngOehman skrev:3. Absorberande sIttmöbler med högre ryggstöd än öronhöjd. Med OA-52 så fungerade faktiskt även lägre ryggstöd med avseende på att hindra väggreflexen från väggen man har bakom sig att speglas i väggen bakom högtalarna. Men högre ryggstöd är bättre oavsett vilket, särskilt om man har närmare till väggen man har bakom sig än 1 meter.
Vh, iö
Med absorberande sittmöbler antar jag att man inte menade skinnklädsel, som reflekterar en hel del diskant till skillnad från
traditionella möbeltyger av ull?
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:IngOehman skrev:3. Absorberande sIttmöbler med högre ryggstöd än öronhöjd. Med OA-52 så fungerade faktiskt även lägre ryggstöd med avseende på att hindra väggreflexen från väggen man har bakom sig att speglas i väggen bakom högtalarna. Men högre ryggstöd är bättre oavsett vilket, särskilt om man har närmare till väggen man har bakom sig än 1 meter.
Vh, iö
Med absorberande sittmöbler antar jag att man inte menade skinnklädsel, som reflekterar en hel del diskant till skillnad från
traditionella möbeltyger av ull?
Finns bilder från ett par av Stigs lyssningsrum med fåtöljer med rätt höga ryggstöd. Ser ut att vara textilklädsel på dem.
RogerGustavsson skrev:Bilder, viewtopic.php?f=17&t=61194&p=1763306&hilit=stigs+lyssningsrum#p1763306
Morello skrev:Mark Levinson är föredömligt välklädd.
IngOehman skrev:Manchesterkavaj och stickad eller virkad slips låter snarar som 70-tal, inte ens sent. Eller minns jag fel?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Manchesterkavaj och stickad eller virkad slips låter snarar som 70-tal, inte ens sent. Eller minns jag fel?
I slutet av 60-talet hade vi en lärare i kemi som hade en beige manchesterkostym på sommaren och en blå på vintern. Alltid ljusblå skjortor och naturligtvis - en stickad slips.
/ B
lennartj skrev:Bill50x skrev:I slutet av 60-talet hade vi en lärare i kemi som hade en beige manchesterkostym på sommaren och en blå på vintern. Alltid ljusblå skjortor och naturligtvis - en stickad slips.IngOehman skrev:Manchesterkavaj och stickad eller virkad slips låter snarar som 70-tal, inte ens sent. Eller minns jag fel?
Det handlade om arbetskläder, inte mode.
Bill50x skrev:Möjligt, men gränsen är flytande. Manchesterkläder fanns knappt i slutet av 60-talet, i alla fall inte som accepterade arbetskläder.
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Möjligt, men gränsen är flytande. Manchesterkläder fanns knappt i slutet av 60-talet, i alla fall inte som accepterade arbetskläder.
Tyget har funnits sedan mitten av 1700-talet. Enligt wikipedia "Corduroy is a material traditionally used in making British country clothing, even though its origin lies among items worn by townspeople in industrial areas." Vill minnas att manchesterjeans var populära runt 1970. Har en bild på mig själv från 1970 iförd sådana.
hifikg skrev:Jag e nyfiken på OA62
FBK skrev:hifikg skrev:Jag e nyfiken på OA62
Du får väl provlyssna. Fick ett sms idag att de lirade bra av en kompis. De har visst byggt om/möblerat om en del på Hifi Kit om jag förstått rätt, och det skulle vara klart till Lördag.
FBK skrev:Missade att det var OA62 som kg skrevjag visste inte ens att det finns några sådana
Det är alltså OA61 som finns för demo!
paa skrev:Jag var in till HiFi Kit i går, på en genomresa genom landet, och hade hoppats att få lyssna på nya OA-61.
Men, dom hade tyvärr inga att visa upp. Det hade varit problem med snickerierna, först att Södertälje Specialsnickeri, som tillverkat utmärkt fina prototyper, plötsligt slog igen portarna, och sedan att det inte varit så lätt som man hoppats att komma igång med nytt snickeri, men det ska nu tydligen vara på gång, även om tidsramen till demo-färdiga högtalare verkade lite oklar fortfarande.
Så om någon vill lyssna på dessa OA-61 så är det bäst att kolla med butiken innan ni åker dit.
Det stod dock många olika Carlsson-lådor i olika storlekar och med olika faner runt om i butiken, en riktig nostalgikänsla faktiskt.
paa skrev:Det finns väl inget om Carlsson, Guru, Teenage Engineers eller några andra högtalare än inos egna i manifestet?
olaume skrev:Som - relativt lycklig - ägare till Carlsson à la 70-tal, först OA14 och senare OA116 och OD11, har jag svårt att få ihop de stora absorbenterna med Stigs ortoakustiska filosofi. Om man sätter absorbenter bakom en OA116 blir ju ett antal av de fina diskantelementen (som jag dessutom bytt till T22 för dyra pengar) tämligen meningslösa. Vad är det som ger behovet av absorbenter på 80-talarna och framåt men som inte fanns på de tidigare modellerna? Eller var det helt enkelt så att 60- och 70-talarna bara var feltänkta och att tidiga diskantreflexer alltid är av ondo och ska dämpas bort till varje pris? (fast jag tycker förstås ändå att de låter rätt bra...)
olaume skrev:Som - relativt lycklig - ägare till Carlsson à la 70-tal, först OA14 och senare OA116 och OD11, har jag svårt att få ihop de stora absorbenterna med Stigs ortoakustiska filosofi. Om man sätter absorbenter bakom en OA116 blir ju ett antal av de fina diskantelementen (som jag dessutom bytt till T22 för dyra pengar) tämligen meningslösa. Vad är det som ger behovet av absorbenter på 80-talarna och framåt men som inte fanns på de tidigare modellerna? Eller var det helt enkelt så att 60- och 70-talarna bara var feltänkta och att tidiga diskantreflexer alltid är av ondo och ska dämpas bort till varje pris? (fast jag tycker förstås ändå att de låter rätt bra...)
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Det finns väl inget om Carlsson, Guru, Teenage Engineers eller några andra högtalare än inos egna i manifestet?
Från en äldre prislista.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:paa skrev:Det finns väl inget om Carlsson, Guru, Teenage Engineers eller några andra högtalare än inos egna i manifestet?
Från en äldre prislista.
Den bilden visar väl bara att jag hade fel, men inte något om det som efterfrågas, dvs subwoofern till OA61?
paa skrev:Här pratar Ingvar på mötet på SR, där prototypen till basenheten för OA51 presenterades 2009:
[ Bild ]
Har kan man se hur elementet och porten sitter på sidan av lådan:
[ Bild ]
Här kan man se delningsfiltret, som om jag minns rätt inte var på 80Hz utan 250-300Hz vilket gör hela enheten till en trevägare med betydligt högre kapacitet i övre bas och nedre mellanregister än vad en ren subwoofer skulle göra:
[ Bild ]
Så här ser den nya prototypen av basenhet till OA61:
[ Bild ]
Man kan väl konstatera att elefantörat i det utförandet är betydligt mer artsy än andra varianter som funnits.
RogerGustavsson skrev:Jag ser bilder.
juanth skrev:RogerGustavsson skrev:Jag ser bilder.
Märkligt.. nu ser även jag dem..
bomellberg skrev:Jag tycker att det ser riktigt läckert ut. Retro och futuristiskt på samma sätt.
Skulle jag önska något så är det att örats sneda överdel började exakt i högtalarens ytterkant och slutade exakt i linje med innerkanten. (Det kanske den gör och det beror på perspektivet i bilden att det inte ser ut så.)
Samt att det gjordes en likadan fasning mellan triangeln och den rektangulära delen.
jonasp skrev:Någon som hört OA61 och jämfört med OA51.N? Jag håller nog Wavecor-basen som betydligt bättre än den trimmade 8545-an i OA61.
hifikg skrev:Jag har inte jämfört, men hört 52N i mitt eget lyssningsrum och jag är rätt säker på att ett par OA61 (som jag hörde på premiären) skulle göra sig bättre än dem, men bäst är förstås... ja ni vet. Men tyvärr räcker de inte till alla, så alltid bra med alternativ.
RMA skrev:hifikg skrev:Jag har inte jämfört, men hört 52N i mitt eget lyssningsrum och jag är rätt säker på att ett par OA61 (som jag hörde på premiären) skulle göra sig bättre än dem, men bäst är förstås... ja ni vet. Men tyvärr räcker de inte till alla, så alltid bra med alternativ.
Så du föredrog dina .2 före N, vad skilde tycker du?
jonasp skrev:Nu blev det lite väckelsemöte här!![]()
Jag tänker mig att man kan få till en något jämnare frekvensgång med Wavecor-elementen och något lägre distorsion påköpet. På höga nivåer blir dessutom distorsionen lägre med Wavecor-elementet. Nu låter det som det finns klangliga skillnader mellan OA61 och OA51.N, kanske?
juanth skrev:jonasp skrev:Nu blev det lite väckelsemöte här!![]()
Jag tänker mig att man kan få till en något jämnare frekvensgång med Wavecor-elementen och något lägre distorsion påköpet. På höga nivåer blir dessutom distorsionen lägre med Wavecor-elementet. Nu låter det som det finns klangliga skillnader mellan OA61 och OA51.N, kanske?
Det är möjligt att det finns klangliga skillnader men det är mycket som spelar in som tex avstämningen, den skiljer sig en del och bör påverka hur basen upplevs, 51.N är underavstämd, ca 31-33 Hz och 61-lådan tror jag ligger närmare 40 Hz, iaf väsentligt högre. (Troligen trogen original 51. )
Jag jag noterade nog inga stora skillnader i klang. Jag minns det som de var rätt nära varandra i det rummet…
Båda låter mycket bra.
Jag fick nyligen lyssna på OA51.Purifi och det var en häftig upplevelse.
Galet rent. Sanslöst bra lät det. Lågbas som inte gick att skilja från basmoduler och ett smått magiskt rent mellanregister.
De kan snart höras på Sweetspotmässan i Jönköping 23-24 April
(Jag har bokat biljett och om någon Stockholmare är sugen sällskap/samåkning så är det bara att höra av sig.)
jonasp skrev:Ett alternativ kan vara en kickstarter eller gruppköp med fondering till cancerfonden!
avr7000 skrev:Denna gång finns ingen koppling till Anders och vi kommer att ta ordentligt betalt om någon vill köpa produkten.
De kommer i så fall att byggas på beställning.
Stefan
lemmts skrev:avr7000 skrev:Denna gång finns ingen koppling till Anders och vi kommer att ta ordentligt betalt om någon vill köpa produkten.
De kommer i så fall att byggas på beställning.
Stefan
Jag önskar dig all lycka till!
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster