Moderator: Redaktörer
Poppen skrev:Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?
Var det grund konstruktionen som var bra eller var det de Västysktillverkade Telefunken EL34 rören som gjorde det-
9:an gav ju 70 w i pentod o 35 wat i triodkoppling.
Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.
Finns det någon här ute som vet mer.
En del av er här bygger ju rörförstärkare.
Poppen skrev:Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.
lennartj skrev:Poppen skrev:Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.
Schemat, ja - men har du hittat specifikationerna för utgångstransformatorn och någon som kan linda ett par likvärdiga?
Poppen skrev:Min Sentec M30 blev bättre då rören bytes ut från ryssröre till Telefunken DDR rör
Fjonkalicious skrev:@Flint: Finns det något värde i dom där EL34 Mullard rören? Jag har en förstärkare med sådana.
Mvh
Filip
Ragnwald skrev:Ser i denna tråd, att det är ett förskräckligt massa tyckande.
Rör jag ska använda i mina byggen, mäter jag upp väldigt noga i alla parametrar. Det är väl hifi som diskuteras här?
Det mesta som säljs på ebay etc, för fantasisummor, är ju utsorterat skräp.
Jag ryser, när jag hör/läser om folk som byter och plockar om rör, ungefär som de byter strumpor och trampar runt på parketten, för att känna hur det känns.
Har inte behövt köpa nya rör på rätt länge nu, men av Svetlana fick jag fina batcher med jämn prestanda. Men även där fick jag plocka bort ett och annat rör. Vore jag skrupelfri, hade jag lagt ut dem på ebay.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Jaha.
Ja, eller vilka rördiggare är det du syftar på?
Flint skrev:Har du simulerat något i rör i LT-spice?
Flint skrev:Om ringkärnor som utg.trafo är jag inte lika övertygad. Jag har hittills inte sett något nämnas om att dom rent subjektivt låter speciellt bra jämfört mot traditionella IE-kärnor. Tendensen verkar avvaktande och med all rätt som jag ser det.
PeterAkemark skrev: Har du, för övrigt, någon som tillverkar bra kopior av Parmeko, Dynaco och andra (Hammond evt.).
PeterAkemark skrev:Såg en gång en gitarrförstärkare med 4 st 6550, förmodligen en Fender, med hög anod ström, rören skimrade blått som pulserade med musiken. Det var något hypnotiserande över det hela.
Nattlorden skrev:PeterAkemark skrev:Såg en gång en gitarrförstärkare med 4 st 6550, förmodligen en Fender, med hög anod ström, rören skimrade blått som pulserade med musiken. Det var något hypnotiserande över det hela.
Mums.... det där hade min Les Paul älskat...
Flint skrev:PeterAkemark
Har du färdiga spice på utg.trafo eller bygger du dom med lösa induktanser?
Flint skrev:PeterAkemark
Vilket/vilka program kör du?
lennartj skrev:Intressant,
jag kan åtminstone försöka hitta i topologin. Det är ju Erik som byggt dem och inte jag själv. Beskriv de önskade mätpunkterna från schemat så borde jag ha tillfälle att mäta på onsdag.
lennartj skrev:Beskriv de önskade mätpunkterna från schemat så borde jag ha tillfälle att mäta på onsdag.

Objektivisten skrev:Du kan väl för h-e inte ha en Gibson till Fenderstärkare.
Ragnwald skrev:Flint, har du räknat med induktansskvalpet från 16ohmsuttaget?
Hur blir resultatet, om du drar motkopplingen direkt från 8ohmsuttaget, som nu lasten ligger över?
Ragnwald skrev:Vilken induktans och impedans, blir det egentligen över denna lindning, kan man undra?
Värdena på komponenterna ska (hur va det nu) halveras eller dubleras, i alla fall. Så skillnad torde det bli.
På mitt eget steg, med mk3-trafos (den kapslade lösköpvarianten), flyttar jag variabelt motkopplingen till det uttag högtalarna ansluts och varje anslutning har anpassad motkoppling.
Fick upp ögonen för det här, när jag läste David Manleys bok Pure Tube, där han hävdar fördärvligheten med att inte anpassa motkopplingen.
Det handlar alltså om flera faktorer.
Flint skrev:
Synd att texten, komponentvärdena, är svåra att "tolka".
Nattlorden skrev:Flint skrev:
Synd att texten, komponentvärdena, är svåra att "tolka".
Det är väl bara att lägga simuleringssystemet i en loop, slumpa fram komponentvärden och hålla reda på vad som är hittils bäst.... och iterera fram bästa komponentvärden till just den kopplingen.
Användare som besöker denna kategori: JJR och 3 gäster