Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 17:38

Var det grund konstruktionen som var bra eller var det de Västysktillverkade Telefunken EL34 rören som gjorde det-
9:an gav ju 70 w i pentod o 35 wat i triodkoppling.

Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Finns det någon här ute som vet mer.
En del av er här bygger ju rörförstärkare.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?

Inläggav Flint » 2010-01-01 17:54

Poppen skrev:Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?

Var det grund konstruktionen som var bra eller var det de Västysktillverkade Telefunken EL34 rören som gjorde det-
9:an gav ju 70 w i pentod o 35 wat i triodkoppling.

Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Finns det någon här ute som vet mer.
En del av er här bygger ju rörförstärkare.

Jag har inte haft den äran att få stifta bekantskap med någon av dom men min erfarenhet av rör säger mig att konstruktionen är viktigare än rörens mytfaktor. Som vanlig användare kan man nog få motsatt uppfattning eftersom nog olika rör kan sägas ge lite olika ljud men då tänker man inte på att man inte har ändrat konstruktinen i sig. Hade man kunnat det så hade man märkt att skillnaderna kan vara ännu mycket större där.

Finns väl vissa som skulle ge en halv underarm för några såna här. Jag förstår dom inte.

Bild

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 18:17

Personligen tvivlar jag på att den skulle bli lika bra i dag eftersom rören låter sämre.

Audiospace hävdar att deras II : a är en moddad Marantz 9:a.

Men frågan är hur pass mycket sämre blir den i dag i nytilverkning. Den borde kunna på ner dem inte allt för höga priser för utvecklingskostnaden finns ju inte längre.
dvs bygons are bygons.

( Min Sentec M30 blev bättre då rören bytes ut från ryssröre till Telefunken DDR rör )
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 18:29

Vi delar på ansvaret. Du köper alla delar som behövs och jag sätter ihop dom å sen blindtestar vi tills bara sanningen återsår. Min timkostnad för arbetet är förhållandevis humant.

Användarvisningsbild
lennartj

Utgångstransformatorer???

Inläggav lennartj » 2010-01-01 18:32

En kompis har dem, och med EMT-skivspelare som källa och ett par 12" Tannoy dual concentric var det rätt mycket bättre drag under galoscherna än med Quad II drivande Goodmans Eleganzia (SR's monitor före NS1000).
På något sätt var man med i musiken och hörde genom många lager i ljudbilden men det var lite runt och soft, såvitt jag minns.
Någon helt igenom modern anläggning fanns inte som jämförelse, så jag relaterar bara från mitt opålitliga hörselminne.

Poppen skrev:Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Schemat, ja - men har du hittat specifikationerna för utgångstransformatorn och någon som kan linda ett par likvärdiga?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Utgångstransformatorer???

Inläggav Flint » 2010-01-01 18:57

lennartj skrev:
Poppen skrev:Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Schemat, ja - men har du hittat specifikationerna för utgångstransformatorn och någon som kan linda ett par likvärdiga?

Ja där har vi nog än större källa till fel än vad rören bidrar med och dessutom ganska svår att a/b-testa eller ens testa med öppen lyssning.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 19:03

Där har vi ett problem att få tag på en lika dan transformator.
Dessutom så såldes de aldrig i Europa. Jag kan ha fel här.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 19:10

Att baklängesingenjöra en trafo vad gäller omsättning, L och C är inte så svårt men att snurra till en likadan är inte lika lätt med den sektionslindning som trafon med all säkerhet består av. Då måste man linda av alla varv och se hur dom har lagt sektionerna i förhållande till varandra. Klart att man kan höfta och leta på en liknande trafo men exakt blir det ju inte då.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 19:20

Ett rykte säger att Cayin 860 är klon på denna tingest.

Den är väll inte helt obillig. men den går ju att modda med bättre rör.
Mullard eller Telefunken.

Bättre kondensatorer. typ Black gate.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 19:22

Poppen
Du är openminded hör jag. Öppen för myter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-01 19:41

Poppen skrev:Min Sentec M30 blev bättre då rören bytes ut från ryssröre till Telefunken DDR rör

Telefunken DDR rör? Fanns det verkligen sådana? Kan tänka mig att rören var tillverkade i DDR men knappast av Telefunken.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 19:46

Rör är en slumpmarknad. Rörbyte påverkar alltid (?) ljudet åt något håll. Vissa hatar kabelnasarae, jag ¤¤¤¤¤ dom som nasar gamla NOS-rör och skryter upp dom till skyarna för att kunna ta hutlöst betalt för skiten. Otrolig mytmarknad.

Användarvisningsbild
lennartj

Appropå priser på NOS rör

Inläggav lennartj » 2010-01-01 20:14

För ett tag sedan såldes 4 st NOS General Electric "Gold Lion " KT88 på eBay för $ 3.995
På 1980-talet hamstrade jag sådana och har "kört slut" på åtskilliga par,
har väl kvar ett halvdussin used Old Stock i originalkartonger. Nu dras de med mikrofoni och det rasslar i några om jag vänder på dem.
Visst lät de bra som nya, men jag upplever inte att jag saknar något väsentligt med de Svetlana 6550 jag använder nu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-01 21:06

@Flint: Finns det något värde i dom där EL34 Mullard rören? Jag har en förstärkare med sådana.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 21:23

Telefunken sålde rättigheterna till DDR 1976 eller var 197.
De ansåg inte det var värt att tillverka EL84 rör till Gittar spelare.

DDR tillverkade dem ett antal år därefter.

Men Dessa EL84 anses vara bätre än de rysktilverkade i dag.

DDR använde nog dem i Medicinsk utrustning och i militätutr ustning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 21:26

Fjonkalicious skrev:@Flint: Finns det något värde i dom där EL34 Mullard rören? Jag har en förstärkare med sådana.

Mvh

Filip

Jag har ingen koll på dagskursen men har sett att vissa anser att de är höjden av EL34-lycka. Att det är bra rör är nog säkert men något outgrundligt magiskt har jag svårt att se. Att kvaliteten nog var jämn och troligen toleranserna lämpligt snäva på den där tiden ger dom ingen rätt att låta "bäst" i alla lägen. Klart att min uppfattning bara är subjektiv men inget tyder på att dom har lämnat fysikens lagar. Det verkar dock som om vissa gamla rör spelar fler glödtimmar än vissa nyare men det är också svårt att jämföra eftersom det kan ta några tiotal år att bränna ut vissa. Tillverkarna och handlarna ser ju förstås helst att vi byter rör varje vecka. Mycket tok runt rör. Men kör dina EL34. Känns lite konstigt att sälja dom och ersätta dom med billigare ryska bara för att det finns en marknad. Jag vet inte. Jag har bara ett. Upptäckte att det satt ett i ett gammat 0-400V spänningsaggregat som jag använder när jag mekar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-01 21:42

Ser i denna tråd, att det är ett förskräckligt massa tyckande.

Rör jag ska använda i mina byggen, mäter jag upp väldigt noga i alla parametrar. Det är väl hifi som diskuteras här?

Det mesta som säljs på ebay etc, för fantasisummor, är ju utsorterat skräp.

Jag ryser, när jag hör/läser om folk som byter och plockar om rör, ungefär som de byter strumpor och trampar runt på parketten, för att känna hur det känns.

Har inte behövt köpa nya rör på rätt länge nu, men av Svetlana fick jag fina batcher med jämn prestanda. Men även där fick jag plocka bort ett och annat rör. Vore jag skruppelfri, hade jag lagt ut dem på ebay.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-01-01 22:48

Jag tycker nog juggarna gör bäst rör.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
lennartj

Autobias?

Inläggav lennartj » 2010-01-01 23:34

Ragnwald skrev:Ser i denna tråd, att det är ett förskräckligt massa tyckande.

Rör jag ska använda i mina byggen, mäter jag upp väldigt noga i alla parametrar. Det är väl hifi som diskuteras här?

Det mesta som säljs på ebay etc, för fantasisummor, är ju utsorterat skräp.

Jag ryser, när jag hör/läser om folk som byter och plockar om rör, ungefär som de byter strumpor och trampar runt på parketten, för att känna hur det känns.

Har inte behövt köpa nya rör på rätt länge nu, men av Svetlana fick jag fina batcher med jämn prestanda. Men även där fick jag plocka bort ett och annat rör. Vore jag skrupelfri, hade jag lagt ut dem på ebay.

Olika förstärkarkonstruktioner är väldigt olika känsliga för om slutrören är matcahde. Mina push-pull klass-A med autobias kan till och med spela på låg nivå med ena slutröret borttaget, distorsionen rusar inte i höjden förrän man börjar dra lite effekt!
Dock ser jag det som en nödlösning att inte spela med matchade rör.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 00:40

Vad gäller effektrören 6550, är det ju lite kul. att vi oberoende,
kommit fram till att Svetlanas tappning, är väldigt bra.
Långlivade, mäter bra och inte minst låter bra. :)

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-01-02 01:26

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 03:57

Har inte haft med det röret att göra, men torde vara konstruerat på 30-talet.

Ekvivalenter: CV1935, KTZ63, Z63, VT74.

Det finns rätt många rörsamlare, runt om i världen, som byter och kompletterar sin samling.
Har själv kommit över och sålt, en hel del antika rör och jag kan säga att de är mycket lättsålda. :)

http://www.r-type.org/addtext/add034.htm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-02 09:24

Det verkar finnas en parallell till grenen "dyra svårfångade material låter bäst" bland rördiggarna att "dyra svårfångade rör låter bäst". För min egen del duger det bra med de nu levande rören.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 21:48

Du har fel Flint.
Många som hållit på med rörbyggen en tid och vill ha en extra utmaning, försöker gärna bygga gamla legendariska förstärkare och förhoppningsvis lyckas åstadkomma ljudet de återgav, en gång i tiden.
Ser inget fel i det, utom problemet att få tag i rätt utgångstrafos.

Annars håller jag med dig, ska det byggas signalförstärkare utan onödig färgning, använd vettiga rör. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-02 22:02

Jaha. 8O

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 22:17

Flint skrev:Jaha. 8O

Ja, eller vilka rördiggare är det du syftar på?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-02 22:43

Ragnwald skrev:
Flint skrev:Jaha. 8O

Ja, eller vilka rördiggare är det du syftar på?

Kan inte ge något exakt exempel just nu men jag får känslan av när jag läser diverse rörsidor på nätet att rätt många DIY:are letar så långt bort som möjligt i förhoppningen att nå det ultimata ljudet. Men jag kanske har fel.

Har du simulerat något i rör i LT-spice?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 22:54

Flint skrev:Har du simulerat något i rör i LT-spice?

Ok, då förstår jag vad du menar.
Ska man bygga något riktigt bra, ska man naturligtvis använda det bästa materiel som finns i tiden. Lite har ju hänt även på rörförstärkarsidan, vad gäller minimal färgning. :D

Nej, gällande LT-spice, går det långsamt.
Men jag ska naturligtvis försöka få in mina byggen och se vad LT säger om dem.
De är tidigare uppmätta enligt konstens alla regler, men det är tusan så intressant att se om LT-spice hamnar i närheten. :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-01-03 11:28

Att läsa om Mullard kan göras här:

http://www.r-type.org/static/makemull.htm

Det liger mycket i vad "Lennartj" skrev, det gäller att hitta någon som kan linda transformatorerna! Och då gäller det naturligtvis utgångstransformatorerna. Hur många vet ens vad bifilärlindning är än mindre har tillgång till rätt material för för transformatorkärnan. Sedan kan jag konstatera att utvecklingen gått framåt, det finns idag toroidutgångstransformatorer (28 bokstäver) som har väldigt bra egenskaper, (1 Hz - 80-100 kHz i bandbredd och låg läckinduktans). Nackdelen är väl mest att de inte ser ut som gamla transformatorer så igenkänningsfaktorn blir rätt låg.

Jag kommer ihåg de första rörförstärkarna som jag byggde, som 14-åring. DE gjorde jag på ett avlångt bleckplåts chassi som var avsett för ett fjädereko. Det härbärgerade två slutsteg , ett i vardra änden, 2 x 15W( ECC82 och två EL84). Nätaggregatet bestod av en selenstapel och tillhörande kondesatorer direkt till nät. Jag hade ingen nättransformator. Jo jag hade en men den var för liten. Sedan blev det flera byggen på ett Elfa chassi. Elfa hade under många år en chassifamilj som beståd av en bockad al-plåt där den största var som ett A-4 ark i byggyta. Chassit blev ett slutsteg om ca 50W med en tysk utgångstrafo från Dynacord, jo dom hade ett slutsteg som inte kopierades så ofta. De finns på nätet, "Bassking" och "Eminent". Kanske inte var det mest HiFi mässiga men jag hade bland de starkaste förstärkarna i kvarteret på den tiden.

Annars är nog min uppfattning angående rör, att man skall titta på vilka som har det bästa hantverket. För rör handlade väldigt mycket om produktionsskicklighet, se Mullard ovan, och mindre om att bara producera. Jag håller nog tyska och engelska rör från den tiden som ypperliga medan idag så torde ryska rör nog vara bland de bättre.

Edit: stavfler
Senast redigerad av PeterAkemark 2010-01-03 14:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-03 12:22

Om ringkärnor som utg.trafo är jag inte lika övertygad. Jag har hittills inte sett något nämnas om att dom rent subjektivt låter speciellt bra jämfört mot traditionella IE-kärnor. Tendensen verkar avvaktande och med all rätt som jag ser det.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-01-03 14:11

Flint skrev:Om ringkärnor som utg.trafo är jag inte lika övertygad. Jag har hittills inte sett något nämnas om att dom rent subjektivt låter speciellt bra jämfört mot traditionella IE-kärnor. Tendensen verkar avvaktande och med all rätt som jag ser det.

Nä, de låter av olika anledningar inte likadant som gamla EI kärnor. Men det är nog inte meningen heller för annars var det ju ingen utveckling. Har du, för övrigt, någon som tillverkar bra kopior av Parmeko, Dynaco och andra (Hammond evt.).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-03 14:30

PeterAkemark skrev: Har du, för övrigt, någon som tillverkar bra kopior av Parmeko, Dynaco och andra (Hammond evt.).

Inte som jag minns namnet på så här på rak arm men visst har jag sett en del hemsidor från lindare som kopierar de gamla klassikerna. Ska hålla koll. Själv köper jag inga trafo längre eftersom jag har en del liggande. Någon speciell modell du söker?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-01-03 14:51

Nä, jag har inget sådant projekt på gång men vad jag alltid önskat är två utgångstransformatorer för ca 50-60W med sektionerade lindningar (låg läckinduktans), bifilärt lindade med ultra linjär koppling (40%). Sådana var dyra redan förr i tiden, och sällsynta (Parmeko var några av få som behärskade tekninken). Annars får det väl bli ett par Dynaco A-470 (2 x EL34). Fast jag har alltid önskat att bygga något med ett par 6550, mest bara för att jag gillar rörformen.

Såg en gång en gitarrförstärkare med 4 st 6550, förmodligen en Fender, med hög anod ström, rören skimrade blått som pulserade med musiken. Det var något hypnotiserande över det hela.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-03 15:00

PeterAkemark skrev:Såg en gång en gitarrförstärkare med 4 st 6550, förmodligen en Fender, med hög anod ström, rören skimrade blått som pulserade med musiken. Det var något hypnotiserande över det hela.

Mums.... det där hade min Les Paul älskat...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-03 15:04

PeterAkemark skrev:Fast jag har alltid önskat att bygga något med ett par 6550, mest bara för att jag gillar rörformen.

Det där var kul. :lol: Ett alldeles lysande argument. Som en glödtråd i vintermörkret.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-03 15:17

PeterAkemark
Har du färdiga spice på utg.trafo eller bygger du dom med lösa induktanser?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-01-03 15:18

Nattlorden skrev:
PeterAkemark skrev:Såg en gång en gitarrförstärkare med 4 st 6550, förmodligen en Fender, med hög anod ström, rören skimrade blått som pulserade med musiken. Det var något hypnotiserande över det hela.

Mums.... det där hade min Les Paul älskat...

Du kan väl för h-e inte ha en Gibson till Fenderstärkare.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-01-03 15:37

Flint skrev:PeterAkemark
Har du färdiga spice på utg.trafo eller bygger du dom med lösa induktanser?

Jag har aldrig simulerat ett rörsteg faktiskt. Men om du har lämpliga modeller för rör och traf så skulle jag vilja prova. Att simulera en traf med enskilda induktanser låter inte speciellt bra dvs du får nog ett konstigt svar. Du måste ha en olinjär transformator modell. Rören i sig torde inte ge några konstigare resultat än ett FET-slutsteg.

Ett strömmotkopplat (CFA) slutsteg borde ge bra resultat med en transformator! En idé som flög genom huvudet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-03 15:39

PeterAkemark
Vilket/vilka program kör du?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-01-03 15:45

Flint skrev:PeterAkemark
Vilket/vilka program kör du?

Simetrix heter det och använder vilka Spice modeller som helst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-03 15:57

Här hela lagret. Finns bl.a. med en mycket exakt anti-RIAA.
Blir tyvärr mycket jobb att plocka in allt i banken.

Spice

//

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-03 18:33

PeterAkemark
Transformatorerna kan behöva justeras. Jag har inte provat alla men vet att vissa har jäklats lite.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-03 23:25

Här är ett exempel på vad man kan göra med ett par 6550 och Dynaco A431 transformator.

För drygt 30 år sedan köpte jag ett par fulmoddade Dynaco Mk. III billigt och snyggade till dem, satte dit nätbrunn, 2-polig strömbrytare, ersatte den spinkiga skruvlisten mm.
Sedan jag skaffat Carlsson OA52 blev det ganska uppenbart att mina Mk. III var något mulliga i basen och matta i diskanten.
I början av 1977 gjorde jag slag i saken och kontaktade Erik Andersson som just kommit tillbaka efter en englandssejour och ännu inte kommit igång med Edison-produkterna, och övertalade honom att göra det bästa han kunde på Mk. III chassierna utan hänsyn till kostnaderna. Enda förbehållen var att han skulle mäta igenom hela min samling GEC Gold Lion KT88 och matcha dem, samt återanvända transformatorerna och helst rörlikriktningen.

Det ljudande resultatet blev mycket lyckat, så Erik dokumenterade bygget och fick det publicerat i MoLT nr. 4 1977. Jag tror det är svårt att få tag på numera, så jag har scannat artikeln, samt en kubmätning jag lät göra för skojs skull.

http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf

Jag använder dem fortfarande flitigt. Har bytt lytar i nätdelen sedan dess och rör, givetvis.
I basen tål de att jämföras med vilka rörförstärkare som helst åtminstone upp till 50.000 kr-klassen för 2 kanaler anser jag. I högre register saknar i varje fall inte jag något som tillskrivs vissa "magiska" triodkonstruktioner.
Trots minskningen av uteffekt från 60 W till 20W kan de subjektivt spela starkare än innan med överlägsen kraft, kontroll och djup i basen och har fått en transparens i mellanregister och diskant som jag knappt vågat drömma om och utan tidigare avrullning på toppen.
Det uppstår en härlig symbios mellan de här förstärkarna och mina Carlsson OA52, och de har alltid växt med uppgiften även när jag gjort avsevärda uppgraderingar tidigare i kedjan.

Nu, drygt 20 år efteråt kunde det vara roligt om några erfarna rörbyggare ville kommentera kretslösningen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-04 00:11

Dynaco MKIII i original är inte så rolig. Hade en (1) st MkIII som jag hade köpt för 50:- och den var ganska hårt sliten rent mekaniskt men den elektriska fynktionen höll ihop fint . Tänkte att jag labbar med den så jag byggde Eriks mod efter molten du har där som pdf. Gillar slutrörens autobias. Bra om inte annat ur säkerhetsaspekt. Skjuter man ett slutrör så händer det inte så mycket annat än att det morrar lite i plåtarna. Sen gillar jag SRPP som koppling. Vissa tycker tvärs om. Men jag tyckte att Erik hade motkopplat steget för hårt. Jo basen blev mer uppstramad men diskanten tyckte jag tröttade i längden men ta den kritiken med en nypa salt. Jag hade inte då möjligheter att mäta upp saker och ting så jag kan inte uppge några värden för motkoppling, dämpfaktor osv. men jag minns att jag labbade en del med olika mängd motkoppling med olika ljudande resultat som följd. Att modden var bättre ur det som här oftast betraktas som korrekt tycker jag dock. Idag skulle jag däremot bygga om steget på ett helt annat sätt enligt mina ideal men det är inte alls säkert att du skulle gilla det ljudet. Sånt måste man stämma av med test. Resterna av min MkIII ligger nu i delar sen tio år i en kartong i väntan på nästa inspirationsvåg. I slutet av 90-talet var den gitarrförstärkare men den blev aldrig någon höjdare pga. som jag tolkar det den höga anodspänningen på dryga 500V. Den klippte för hårt och gav inte rätta hänget hur jag än bar mig åt. Då passar prylarna bättre till hifi. Så ligger det till. Hoppas jag inte sa nåt dumt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-04 01:29

Inte alls, jag är ju insnöad på OA52 med deras förtjänster och brister och just till dem är de nämnda förstärkarna svåröverträffade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-04 09:14

Undrar om jag skulle koppla upp den där i LT-spice. Vad säger du om det? Skulle du kunna hjälpa mig med att mäta några spänningar i nätdelen?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-04 10:57

Intressant,
jag kan åtminstone försöka hitta i topologin. Det är ju Erik som byggt dem och inte jag själv. Beskriv de önskade mätpunkterna från schemat så borde jag ha tillfälle att mäta på onsdag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-04 11:15

lennartj skrev:Intressant,
jag kan åtminstone försöka hitta i topologin. Det är ju Erik som byggt dem och inte jag själv. Beskriv de önskade mätpunkterna från schemat så borde jag ha tillfälle att mäta på onsdag.

Bra. Jag har ett ¤ så länge med att mata in spicet för utg.trafon A431. Men till på onsdag borde jag vara klar.

¤=blasfemiskt uttryck

//

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-04 13:38

Nu gick trafon igång. Det finns hopp för en ljus simulerad framtid. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-04 18:00

lennartj skrev:Beskriv de önskade mätpunkterna från schemat så borde jag ha tillfälle att mäta på onsdag.

Det gäller punkterna +1, +2 och +3 i nätdelen. Viktigast är punkt +1.
Hittills har jag kört 400V i punkt +1 och det verkar rimligt enligt simuleringen.

Kolla att komponentvärdena stämmer mot orginalet tack.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 11:27

Jag tjuvstartar lite utan Lennarts spänningsmätning eftersom jag tror att U punkt +1 = 400V stämmer ganska bra. Med den spänningen lämnar steget max runt 30W som Erik nämner/uppger i artikeln.

Belastning åtta ohm. Synpunkter på toppen vid 10Hz?

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-01-05 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 11:38

Så här inverkar motkopplingen - obelastad förstärkare.
Grön = motkopplat.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 12:03

Simulerad dist vid 20W ut i åtta ohm.

Andraton = 0.178%
Tredjeton = 0.016%
Fjärdeton = 0.013%
Femteton = 0.032%

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-05 12:13

Min gamla analoga tongenerator går inte lägre än 16 Hz, men jag kanske kan verifiera en stigande trend under 30 Hz, åtminstone.
AC-områdets onoggrannhet på mitt universalinstrument är bara specad för 50-60 Hz, så övre gränsfrekvens har jag ingen bra möjlighet att kolla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 12:30

Så här kompenserar motkopplingen för stegets inneboende frekvensgångsfel före motkoppling dvs. inuti den motkopplade slingan.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 21:40

Utgångsimpedans. Som lägst 1.2 ohm. Alltså dämpfaktor i 8 ohm = 6.67.

Skalan till vänster skall läsas som ohm. 1V=1ohm.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-06 13:17

Har simulerat mer av nätdelen och det verkar som om U i pkt. +1 = 450V. Få se vad Lennarts mätning säger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-06 16:21

Objektivisten skrev:Du kan väl för h-e inte ha en Gibson till Fenderstärkare.

Klart jag har! (Eller Marschall)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-06 23:38

Nyss hemkommen efter att ha kollat på ett par utannonserade Mk.III
den förhoppningsfulle säljaren hade begärt 6000 kr för. :P

Ha!
Mycket repiga kåpor som någon skruvat fast väskhandtag i, smart nog med offset så de var i balans och bekväma att bära upp till säljarens köksbord. De fast monterade nätkablarna var utbytta till nya med pågjutna europakontakter. Strömbrytarna var borttagna och alla uttag på baksidan (utom RCA-kontakten) var övertejpade med gaffatejp.
På fronterna var säkringshållarna borta och det satt 2 telejack på båda.
När jag lyfte av kåporna var de mycket dammiga, men allt verkade vara original. På slutrören stod Dyna 6550, kolvarna var en gammaldags typ liknande upp och nervända päron men de såg tämligen "välbrända" ut.
Under chassierna var det en "mess".
Det fanns ingen möjlighet att koppla upp och spela på dem. Ägaren var musiker och hade kommit över dem för många år sedan och tänkte skaffa en förförstärkare, fast det blev aldrig av. Han sade att han satt spänning på dem och alla rör lyste.
Jag lade vad han betraktade som ett gravt skambud och då sa han att andra hade ringt och var beredda att betala drygt det dubbla. Troligen har de inte sett eländet.

Nog om dem,
sedan mätte jag mina egna och efter några minuter stabiliserade sig spänningarna:
1. 415 V
2. 310 V
3. 205 V

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-06 23:54

lennartj
Ja folk kan ta betalt för sina vrak. Låter som om det satt gamla orginalrör i dom. Enda raka med ett par såna där steg är att gå igenom dom totalt och det kostar ju några slantar med rörbyten och allt.

Bra att du mätte spänningarna. Dom ligger så nära simuleringen som jag la ut här ovanför så det är OK. Steget är motkopplat med runt 16dB och det tycker jag inte är för mycket så min 20 år gamla uppfattning om för mycket nfb stämde alltså inte. Däremot har jag iom. simuleringen fått svaret på vad som jag anser orsaka den diskant jag inte gillar och det är ju kul. Direkt tråkig är dock toppen vid 10Hz.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-07 00:23

Flint,
kan du förklara lite tydligare vad du har verifierat beträffande diskanten?

Beträffande basen, om mina slutsteg verkligen har en sådan topp vid 10 Hz som du simulerar så har jag ändå aldrig märkt några problem med den, trots basreflexhögtalare och flitig vinylspelning, men tonarmsresonansen är väl under kontroll då. :D
Sedan ett år filtrerar jag signalen till de slutstegen med 18 dB/oktav under 80 Hz, så nu är väl mitt icke-problem än mindre. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 00:41

//
Senast redigerad av Flint 2010-01-07 01:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Originalskick eller ej

Inläggav lennartj » 2010-01-07 00:41

Om jag till slut får köpt de där sunkiga Mk.III'orna till tillräckligt lågt pris tänker jag först försöka återställa dem till någorlunda nära originalskick med nya rör och lytar och lyssna på dem ett tag.
Om jag sedan får byggt en OA52-liknande centerhögtalare är nästa steg att bygga om (åtminstone) den ena Mk.III'an till klass-A som mina andra. Med tanke på de fulmodifieringar det utbjudna paret har med telejack i fronten mm. har jag inga skrupler beträffande ytterligare ombyggnader.
Hade de varit i nära nog perfekt originalskick skulle jag inte kunna med att modifiera dem och då hade de i stort sett varit ointressanta för mig och kanske varit värda det utannonserade priset för den som söker sådana.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Originalskick eller ej

Inläggav Flint » 2010-01-07 00:46

Sant. Bara bra att dom är lite slitna för då törs man röra dom. Bjud 2000:-/st

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-07 00:47

Flint, har du räknat med induktansskvalpet från 16ohmsuttaget?
Hur blir resultatet, om du drar motkopplingen direkt från 8ohmsuttaget, som nu lasten ligger över?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 00:52

Ragnwald skrev:Flint, har du räknat med induktansskvalpet från 16ohmsuttaget?
Hur blir resultatet, om du drar motkopplingen direkt från 8ohmsuttaget, som nu lasten ligger över?

Testade efter justering till samma nfb. Blir ingen märkbar skillnad. Du kan få bild på det om du vill, eller tror du mig ändå? Tillskottet är nog så litet att det försvinner i helheten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-07 01:43

Vilken induktans och impedans, blir det egentligen över denna lindning, kan man undra?
Värdena på komponenterna ska (hur va det nu) halveras eller dubleras, i alla fall. Så skillnad torde det bli.

På mitt eget steg, med mk3-trafos (den kapslade lösköpvarianten), flyttar jag variabelt motkopplingen till det uttag högtalarna ansluts och varje anslutning har anpassad motkoppling.

Fick upp ögonen för det här, när jag läste David Manleys bok Pure Tube, där han hävdar fördärvligheten med att inte anpassa motkopplingen.
Han påstår sig kunna få ner utgångsimpedansen till 0,1ohm, genom att med hjälp av flera listiga lindningar, koppla ihop dem på olika sätt, så att alla medverkar i alla impedanssättningar.
Det handlar alltså om flera faktorer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 01:54

Ragnwald skrev:Vilken induktans och impedans, blir det egentligen över denna lindning, kan man undra?
Värdena på komponenterna ska (hur va det nu) halveras eller dubleras, i alla fall. Så skillnad torde det bli.

På mitt eget steg, med mk3-trafos (den kapslade lösköpvarianten), flyttar jag variabelt motkopplingen till det uttag högtalarna ansluts och varje anslutning har anpassad motkoppling.

Fick upp ögonen för det här, när jag läste David Manleys bok Pure Tube, där han hävdar fördärvligheten med att inte anpassa motkopplingen.
Det handlar alltså om flera faktorer.

Ja. Det blir ju en liten induktans i lindningen mellan åtta och sexton ohm. Helst plockar jag motkopplingen från den använda utgången men vanligast är nog som Dynaco har gjort här. Annars skulle det bli tre olika "motståndsvägar" att välja på med en omkopplare på väg till ingångsrörets katod beroende på vilken tappning man använder.
Induktansen på utgångarna bör ju bli Lprim genom omsättnigstalet^2. Därifrån kan man alltså räkna ut skillnaden mellan 8 och 16-ohms lindningen. Borde bli så.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-01-07 13:40

Det är en intressant simulering som du gjort Flint. Peaken i frekvenskurvan vid ca 10 Hz ser ut som den som blir i modernare förstärkare som använder en integrator som motkoppling (en op-amp som egentligen skall eliminera eventuell dc-offset på utgången). Det är väl inget som hindrar att du tar återkopplingssignalen före transformatorn! Av utgångsimpedansen att dömma så har systemet en resonans vid 10 Hz och den ligger sannolikt i transformatorn( i modellen). Själv har jag aldrig hört eller har något minne av att ex vis en Dynaco Mk III skulle ha en så grav defekt som den här uppvisade resonansen. Kanske kan den här siten ge en ledtråd

http://www.normankoren.com/Audio/index.html

Norman Koren har gjort en del simuleringar av rörförstärkare som han redovisar på sin hemsida.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 14:07

PeterAkemark
Tack! Ja det stämmer att det påminner om ett DC-servo med för hög fu. Jag har lagt fu betydligt lägre i några steg jag har byggt. Nere runt 0.1Hz. Finns som jag ser det ingen direkt anledning att gå för högt där.

10Hz-resonansen.
Ja utg.trafons fu i kombination med ett antal RC-konstanter i steget ger mer eller mindre nivå på den. Har pusslat någon timma med olika fu på RC och fått ner den ganska bra men trafon kan jag av naturliga skäl inte ändra på så helt fritt blir det inte.

Ja man kan ta motkopplingen före trafon och komma undan på det sättet. Ett bra tänk men i det här fallet tror jag att det betyder ett för stort ingrepp i Lennarts redan moddade steg och också av respekt för Erik Andersson som är pappa till själva modden. Simuleringsmöjligheterna ger så stor möjlighet till överblick att en ev. finjustering blir möjlig vilket inte var fallet när modden kom till. Så har jag tänkt här.

Jäpp, Norman Koren är en driven luring. :) Bra läsning. Finns några ryssar också som är för överdj¤¤¤¤¤ på det här.

Synd att vi inte kör samma program. Vi skulle kunna göra en rysare av Dynaco MkIII. :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-07 22:10

Flint & PeterAkemark, era idéer och simuleringar är mycket intressanta och jag vill gärna bygga och testa i praktiken, men förvänta er inte att jag har tid att testa och verifiera inom någon vecka eller två.

Jag är inte främmande för att köpa ett par risiga Mk.III och bygga om likt mina befintliga eller bättre om ni har förslag på vad jag borde göra.
Förresten när jag mätte spänningen i går såg jag att den höga värmeutvecklingen från effektmotstånden i mina Mk.III chassier märkbart har grillat komponenter i närheten, så de kan också behöva en revision framöver.
Intressantast vore att behålla mina nuvarande som de är, tills vidare. Möjligen skulle jag kunna prova förslag på en mindre ändring av motkopplingen på dem.
Förslag på en större förändring av konstruktionen skulle jag bygga upp och testa på ett annat par Mk.III i så fall.
Numera har jag en lite mer realistisk syn på hur lång tid det tar i konkurrens med allt annat som ska hinnas med, så jag tror inte att det senare paret (om jag får köpt) kommer att vara spelbart före sommaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 22:56

Ja det vore kul att göra ett grupparbete på Dynaco MkIII.
Senast redigerad av Flint 2010-01-08 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 23:10

lennartj skrev:Förslag på en större förändring av konstruktionen skulle jag bygga upp och testa på ett annat par Mk.III i så fall.

Förnuftigt. Bra med en referens (öhhh.... insignal).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-08 00:27

Förutom verkligheten är min referens beträffande återgivning de komponenter som ingår i min nuvarande anläggning.
För tillfället är mitt fokus på högtalarna, därför har jag två par Carlsson OA52, dels det par jag levt med i drygt 25 år och uppgraderade för snart 16 år sedan i egen dialog med Stig själv ett par år innan den officiellla uppgraderingen till .2 fanns att köpa, och ett annat par som jag laborerar med.
Ska jag göra större förändring än att byta någon enstaka komponent i mina slutsteg gäller samma, då måste jag skaffa ett par till!

Jag är så nöjd med det jag har att jag bara gör mina experiment av nyfikenhet och upptäckarglädje, samt för att utmana mitt handlag (det gäller att vinna över den lede Parkinson så länge det går).

Det är också en trygghet, den dagen jag förlorar har jag ju ändå min gamla referens kvar och står inte utan något som fungerar, som jag varit nöjd med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 09:43

Jag tog bort bilderna på simuleringen av EA-modden på Dynaco MkIII av respekt för Erik Andersson eftersom de skulle kunna missuppfattas som kritik vilket inte var meningen.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-11 10:53

Koplingschema

http://ampslab.com/SCHEMATICS/Marantz9.jpg

Ifall någon vill bygga !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 19:18

Poppen skrev:Koplingschema

Ifall någon vill bygga !

Synd att texten, komponentvärdena, är svåra att "tolka".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 20:08

Flint skrev:

Ifall någon vill bygga !

Det är väl bara att lägga simuleringssystemet i en loop, slumpa fram komponentvärden och hålla reda på vad som är hittils bäst.... och iterera fram bästa komponentvärden till just den kopplingen. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 20:31

Nattlorden skrev:
Flint skrev:

Ifall någon vill bygga !

Det är väl bara att lägga simuleringssystemet i en loop, slumpa fram komponentvärden och hålla reda på vad som är hittils bäst.... och iterera fram bästa komponentvärden till just den kopplingen. 8)

Eller random och uppfinner nåt nytt elände. Vid närmare eftertanke är det är nog så dom sopar ihop kiselstärkarna med tanke på de omusikaliska läten de presterar. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 20:39

Alltså... du tror kanske att jag drev med dig, men det gjorde jag inte. Blinken var mer för att indikera att jag inser att det inte är så lätt att göra ett automatiskt loopande av systemet. Men om man har en given målsättning så är det teoretiskt klart möjligt att sätta uppgiften till ett neuralt nätverk och låta det jobba...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 22:19

Klart att det går inom rimliga gränser men i det här fallet när man kanske vill kopiera eller snarare "återge" en stärkare så känns metoden lite fel. Blir liksom inte exakt som referensen.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-13 10:37

Kineserna hävdar att de har klonat den men kan man verkligen triodkoppla Cyanen ?

Den är dessutom mycket dyr och jag vet inte om den finns för 240 volt.
Fast i Kina har de väll 240 volt.

Den är onödigt dyr för tvecklingskostnaden finns redan. Bara skaffa fram plåtlådor och lite material.
med lite tur hittar man et gammalt lager med EL34 också.
( typ platina pläterade Telefunken )
Black Gate condensatorer etc.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-02-20 21:55

Jag hade fel

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=19433

den går att triodkoppla.

Nu vet jag vad nästa hifi blir

bara jag får för mina regeringar. Fru o Dotter

Återgå till Vintage-hifi