Moderator: Redaktörer
Wolfie skrev:Oja... Det räcker rätt gött med X-4 också (eller X-2 för den delen).
Öhmans basmoduler är helt klart grymt välljudande, och de orkar pumpa
luft så det står härliga till
blixten_no1 skrev:han säljer inte bas moduler till folk som inte har köpt ino tidgare, eftersom han har sånt lågt pris på dom så gör han knappt nån vinst.
fast finns undantag, om han tycker man har tillräckligt bra system. annars blir de ett nej!
blixten_no1 skrev:de finns fyra olika modeller Profundus P, X, Y, Z säljs parvis. varav P e den minsta o Z största!
Wolfie skrev:Jag har i28 och Profundus X-4 (4 st Profundus X moduler) och det är
definitivt öronen som säger stopp innan högtalarna gör det.
i28 klarar av att lira över 120 dB kontinuerligt... X-4 pallar ca. 126 dB
kontinuerligt ljudtryck från 17 Hz och uppåt!
Det brukar räcka jäkligt långt...
Kaffekoppen skrev:Besök gärna Wolfie, han har den bästa vaggvisanläggningen jag hört![]()
Förövrigt tycker jag lite oortodoxt att du skall köpa piP först och skippa basmodulerna. Du kanske inte alls behöver dem.
Märk väl att du inte kan spela starkare överlag meb basmoduler, du bara förflyttar den begränsande faktorn till lite högre frekvenser. PiP är extremt bra dimensionerad med avseende på sina begränsningar.
IngOehman skrev:Snart kommer en ytterligare mindre modell som inte anges med en siffra utan med en bokstav, nämligen piM.
shifts skrev:Tror att Pip + Pp2 skulle passa mig då jag väldigt väldigt sällan spelar särskilt högt.
shifts skrev:Suverän sammanställning av dig Wolfie! Det här blir bara bättre och bättre. Nu har jag nästan inga frågetecken kvar.
shifts skrev:Karlskoga förresten, är du rädd för besök?
pi60 får nog anses om ett väldigt prisvärt alternativ då. Men det är ju piP också.MattiasKarlsson skrev:Hade jag haft ett litet "vardagsrumssystem" som ska funkar för moderna hem så hade jag nog valt ett par i14 med 2-4 basmoduler som göms undan som Magnus (KK) har. Litet, stort sett osynligt men grymt kapabelt.
_Fredrik_ skrev:
Eller är det just området under 80 hz piP tar slut först? Nåt säger mig, för att få den där "oansträngda" känslan, som tex pi60 besitter, så kanske inte så låg delning räcker?
Ragnwald skrev:Rätt riggade, spelar ju piP lika djupt som basmodulerna.
Vill du spela på starkare ljudnivå än piP egentligen är konstruerad för, kan ett delningsfilter och två subbar göra susen.
Men vad är då vitsen med att välja piP från början?
Jag antar att det är ditt rum som spökar, fortfarande.
Rummet har aldrig spökat mindre faktiskt! det är som Shifts säger, jag funderar på att byta ut min Rel-sub mot fler subbar, främst för bioljudet.Ragnwald skrev:_Fredrik_ skrev:
Eller är det just området under 80 hz piP tar slut först? Nåt säger mig, för att få den där "oansträngda" känslan, som tex pi60 besitter, så kanske inte så låg delning räcker?
Vad är det som tar slut?
Rätt riggade, spelar ju piP lika djupt som basmodulerna.
Vill du spela på starkare ljudnivå än piP egentligen är konstruerad för, kan ett delningsfilter och två subbar göra susen.
shifts skrev:Ragnwald skrev:Rätt riggade, spelar ju piP lika djupt som basmodulerna.
Hur tänker du nu? prof.P-2 går betydligt djupare än piP och med avsevärt
mycket mer kraft än vad piP mäktar med i de regionerna. Kanon när man ser
film och väldigt roligt till mycket musik. Samt att det kommer gå att bättre
anpassa till lyssningsrummet, ju. En mycket stor fördel som du nämnde.
Dessutom avlastar man piP en smula så det går även att spela högre.
Det undrar jag också, men min farhåga är att dom inte klarar sig lika bra i det övre basregistret. Och hängmatta vill vi ju inte haDVD-ai skrev:shifts skrev:Ragnwald skrev:Rätt riggade, spelar ju piP lika djupt som basmodulerna.
Hur tänker du nu? prof.P-2 går betydligt djupare än piP och med avsevärt
mycket mer kraft än vad piP mäktar med i de regionerna. Kanon när man ser
film och väldigt roligt till mycket musik. Samt att det kommer gå att bättre
anpassa till lyssningsrummet, ju. En mycket stor fördel som du nämnde.
Dessutom avlastar man piP en smula så det går även att spela högre.
Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter![]()
Ritkigt trevlig liten smidig kombination, kombinerat med Teac elektronik i miniformat så har man en mycket hög presterande mini anläggning med otrolig ljudkvalitet.
En sak som jag funderat på... hur står sig pP-2 mot pi60 i basen ?
Är det så att pi60 är bättre, lika eller sämre ?!
pP-2 har ju fördelen med cr80s att man kan anpassa dem väldigt mycket bättre till rummet...
KarlXII skrev:Jag har haft både piPs + pp2 och pi60 hemma, och hos mig var pi60 otvetydigt det bättre valet i den duellen.
Pp2 blev jag inte imponerad av. Dessutom kommer det ju till slutsteg, filter, kablar och justeringar och meck. Nej tack.
Ragnwald skrev:Det var ju det jag menade. pi60 basarna har duktigt mer potential än pp2.
Men jag vidhåller att piP (ensamma) när de är rätt riggade spelar djupt på sin estimerade lyssningsnivå (ljudstyrka).
Hur ska han koppla ihop det där? Har Teac:en pre-out? Subutgången vill du inte använda om du har dedikerat filter.DVD-ai skrev:Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter![]()
Ritkigt trevlig liten smidig kombination, kombinerat med Teac elektronik i miniformat så har man en mycket hög presterande mini anläggning med otrolig ljudkvalitet.
pP-2 kan spela starkare än pi60 under 80 Hz.DVD-ai skrev:En sak som jag funderat på... hur står sig pP-2 mot pi60 i basen ?
pP-2 har ju fördelen med cr80s att man kan anpassa dem väldigt mycket bättre till rummet...
Ja, absolut som boomer i ett tvåvägssystem, men inte under 80 Hz (woofer/subwoofer). Dessutom kan du placera basmodulerna så att du får stöd av angränsande ytor (hörn t.ex), vilket ökar känsligheten/ljudtryckskapaciteten. Man vill ju inte ställa en fullregisterhögtalare (pi60) i ett hörn.Ragnwald skrev:pi60 basarna har duktigt mer potential än pp2.
Aerob skrev:Vet inte om det är dessa du syftar på, men här är något i alla fall:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150
_Fredrik_ skrev:Men visst borde pi60 spela skiten ur piP (med en massa basmoduler), i tex området 200-400 hz vid högre ljudtryck?
niklas skrev:Hur ska han koppla ihop det där? Har Teac:en pre-out? Subutgången vill du inte använda om du har dedikerat filter.DVD-ai skrev:Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter![]()
Ritkigt trevlig liten smidig kombination, kombinerat med Teac elektronik i miniformat så har man en mycket hög presterande mini anläggning med otrolig ljudkvalitet.pP-2 kan spela starkare än pi60 under 80 Hz.DVD-ai skrev:En sak som jag funderat på... hur står sig pP-2 mot pi60 i basen ?
Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Men visst borde pi60 spela skiten ur piP (med en massa basmoduler), i tex området 200-400 hz vid högre ljudtryck?
Absolut, för att inte tala om området 80 Hz - 20 kHz.
För mig är det inget val (om man väljer mellan piP+moduler och pi60) - pi60 är så pass mycket bättre i icke-basområdet.
_Fredrik_ skrev:Och ganska mycket mer pengar va, jämfört med piP och pp2?Almen skrev:Det är bättre kvalitet på ljudet också, inte bara större dynamik.
DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Och ganska mycket mer pengar va, jämfört med piP och pp2?Almen skrev:Det är bättre kvalitet på ljudet också, inte bara större dynamik.
Njaa, du få räkna in filter m.m. så det blir typ samma pris
Kan du beskriva vad största vinsten är med pp2 till piP? ja, jag förstår att man kan spela högre, men rätt kalibrerat, är det små nyansskillnader vi pratar om, eller tycker du skillnaden, med eller utan, är stor?Ton skrev:Jag har betalt totalt 12000 kr för piP, pp2, receiver och slutsteg till basmodulerna. För mig skulle det inte vara aktuellt med ett byte till pi60, (även om någon skulle vilja byta jämnt) då den här uppsättningen låter larvigt bra för vad den kostat samtidigt som den möbleringsmässigt är något som både jag och min fru kan leva med.
DVD-ai skrev:niklas skrev:Hur ska han koppla ihop det där? Har Teac:en pre-out? Subutgången vill du inte använda om du har dedikerat filter.DVD-ai skrev:Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter![]()
Ritkigt trevlig liten smidig kombination, kombinerat med Teac elektronik i miniformat så har man en mycket hög presterande mini anläggning med otrolig ljudkvalitet.pP-2 kan spela starkare än pi60 under 80 Hz.DVD-ai skrev:En sak som jag funderat på... hur står sig pP-2 mot pi60 i basen ?
ok, jo men då är jag lite mer på det klara med hur dem står sig mot varandra.
Grejen e den att han i sådant fall tängte köra på piP först och senare komplettera med pP-2
ok, så man kan inte köra från sub out...![]()
Varför ej, det ska ju tydligen fungera bra det med ?!
_Fredrik_ skrev:Kan du beskriva vad största vinsten är med pp2 till piP? ja, jag förstår att man kan spela högre, men rätt kalibrerat, är det små nyansskillnader vi pratar om, eller tycker du skillnaden, med eller utan, är stor?
Raukman skrev:Tyvärr så är mitt rum ganska dåligt för ändamålet musik o ljud, men det får gå fram tills jag flyttar till kåk om ett år. Jag har mina ganska långt från hörnen så jag tappar en del rumsstöd i lägsta oktaven trots det så återger dom 20 hz tydligt när man sveper.
niklas skrev:DVD-ai skrev:niklas skrev:Hur ska han koppla ihop det där? Har Teac:en pre-out? Subutgången vill du inte använda om du har dedikerat filter.DVD-ai skrev:Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter![]()
ok, jo men då är jag lite mer på det klara med hur dem står sig mot varandra.
Grejen e den att han i sådant fall tängte köra på piP först och senare komplettera med pP-2
ok, så man kan inte köra från sub out...![]()
Varför ej, det ska ju tydligen fungera bra det med ?!
Tydligen? Hur hade du tänkt koppla då egentligen?
Om inte Teac:en har pre-out får du köra med det inbyggda filtret i Teacen. Jag vet inte hur det filtret funkar, ev. avlastas inte topparna (piP) alls och då försvinner delvis poängen med delat system. Om, å andra sidan, det funkar som det gör i en hemmabioreceiver, så behöver du inte/kan inte använda ett externt filter. För att kunna använda externt filter så behöver du pre-out på försteget och main-in på två slutsteg.
niklas skrev:pP-2 kan spela starkare än pi60 under 80 Hz.DVD-ai skrev:En sak som jag funderat på... hur står sig pP-2 mot pi60 i basen ?
pP-2 har ju fördelen med cr80s att man kan anpassa dem väldigt mycket bättre till rummet...Ja, absolut som boomer i ett tvåvägssystem, men inte under 80 Hz (woofer/subwoofer). Dessutom kan du placera basmodulerna så att du får stöd av angränsande ytor (hörn t.ex), vilket ökar känsligheten/ljudtryckskapaciteten. Man vill ju inte ställa en fullregisterhögtalare (pi60) i ett hörn.Ragnwald skrev:pi60 basarna har duktigt mer potential än pp2.
Ja, de är bättre i basområdet och 20hz i rum funkar nog bra!Ragnwald skrev:Under 80Hz ?
Bas-/mellanreg elementen i pi60 är av högre kvalité gentemot pp-elementen.
Ska du ner i 20Hz området lär inte pp2 räcka långt, hur som haver.
Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:
pp elementen kan spela starkare i basområdet.
Är det egen av erfarenhet, du har lyssnat på båda och jämfört, eller är det ett antagande taget ur luften, så att säga?
Vad är det här för typ av inlägg??Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:
pp elementen kan spela starkare i basområdet.
Är det egen av erfarenhet, du har lyssnat på båda och jämfört, eller är det ett antagande taget ur luften, så att säga?
Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad är det här för typ av inlägg??
En sådan fråga bryr jag mig inte om att kommentera.
Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad är det här för typ av inlägg??
En sådan fråga bryr jag mig inte om att kommentera.
Ragnwald skrev:Enligt manifestet.
Profondus P, [27 - 200 Hz (-3 dB @ 24 Hz)]
pi60, [24 - 24 000 Hz / ±1 dB]
Vid vilken akustisk effekt dessa linjära kurvor är uppmätta framgår tyvärr inte. Och inte vilken dist heller.
Jo Raukman, vi får lov att göra en ny lyssning, med direkt jämförelse med mina infraburkar.![]()
Har du flyttat om dämpmaterialet i lådorna nu, så det sitter rätt?
Jag ringer dig.
niklas skrev:
Vad får dig att tro att pi60 skulle spela starkare än pP-2 under 80 Hz?
IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Enligt manifestet.
Profondus P, [27 - 200 Hz (-3 dB @ 24 Hz)]
pi60, [24 - 24 000 Hz / ±1 dB]
Vid vilken akustisk effekt dessa linjära kurvor är uppmätta framgår tyvärr inte. Och inte vilken dist heller.
Jo Raukman, vi får lov att göra en ny lyssning, med direkt jämförelse med mina infraburkar.![]()
Har du flyttat om dämpmaterialet i lådorna nu, så det sitter rätt?
Jag ringer dig.
Ja, pi60 (och pi60s) går något djupare än profundus P.
Profundus P kan dock spela något starkare än pi60s.
Vad som betyder mera (bandbredd - ljudtryck) är självklart ingenting
som objektivt går att svara på, det är ju en subjektiv fråga - men jag
skulle inte råda någon att komprettera sina pi60 (och i ännu mindre
grad pi60s) med ett par profundus P.
Även om de senare kan spela något starkare så är det helt enkelt en
tokig kombination till pi60, som ju av sig själv går djupare i basen än
vad produndus P gör.
Profundus X-2 däremot...
Och till piP är förstås produndus P-2 en utmärkt partner, även om
profundus X-2 kan användas där de också, i varje fall i en bombastisk
hemmabio.För musiklyssning är det dock tveksamt om piP/profX-2
är meningsfulla till piP, med tanke på att det ju kommer att vara piP
som begränsar maximalt ljudtryck.
Vh, iö
IngOehman skrev:Storlekarna betecknas av en bokstav och inte av en volymsiffra, och orsken till det är att den fysiska storleken i liter kan varieras inom vissa ramar för basmoduler, och då är det rimligare att ange deras storlekar lite lagmo neutralt med en bokstav, tycker jag.
subjektivisten skrev:Hur mycket kan man minska ner profundus Y lådornas djup (och förlänga H eller B) innan man försämrar ljudkvalitén?
IngOehman skrev:
Jag kan tycka att 10 - 16 dB extra (kapacitet, inte nivå) i basen
för filmsystem kan vara förnuftigt. Det betyder faktiskt att bas-
systemet behöver kunna skapa 10 - 40 gånger mera ljudeffekt än
högtalarna för de högre frekvenserna. Det låter kanske som en
väldig skillnad, men man (de flesta) uppfattar inte skillnaden riktigt
så stor, inte alls så stor faktiskt. Fast det beror förstås på hur
yrkesskadad man är.
Vh, iö
IngOehman skrev:Njae...
Förstå och främst vill jag ju som regel (men inte en utan undantag) att
ett av måtten skall vara 50 cm yttermått. Således att de kan användas
som stativ för t ex i14 eller i16s.
IngOehman skrev:Det kan även nämnas att det är riktigt att en Z-modul använder två baselement, men det är ingalunda två stycken Y-moduler ihopbyggda (som någon antydde).
I Z-moduler finns inga baffelmonterade baselement alls, utan de sitter inuti lådan, och arbetar tillsammans i en minikavitet i ett montage som släcker ut både distrorsion och reaktionskraftsvibrationer mycket effektivt. Det enda man ser (om man inte tittar väldigt noga) är därför en rektagulär öppning där baselementen annars hade suttit.
rexq skrev:komorok skrev:Finns det några bilder på Infra Z?
Finns det ens infra-z?
IngOehman skrev:
Det största infra-systemet (infraZ) använder två baselement per låda och samma elementinfästning som ni kan se på bilderna av profundusZ-lådan. Lådan i övrigt är mycket mindre dock.
På köpet för man inte rejäl utsträckning ned i infraljudsregistret. Av alla hittills inställerade infra system har den undre gränsfrekvensen hamnat på mellan 3 och 12 Hz. Det som är skuld till variationen är olika rums/bostäders skillnader med avseende på att härbergera ett statiskt tryck. I en bilkupe har jag på skoj experimenterat med ett infrasystem (X) och nådde en -3 dB punkt om 1,5 Hz.![]()
Ragnwald skrev:komorok skrev:Finns det några bilder på Infra Z?
Be Ingvar om måtten och sätt igång å bygg.
Har du någon sten som matchar dina pi60 ?
IngOehman skrev:I Z-moduler finns inga baffelmonterade baselement alls, utan de sitter inuti lådan...
shifts skrev:IngOehman skrev:I Z-moduler finns inga baffelmonterade baselement alls, utan de sitter inuti lådan...
De bilder jag sett från Studio Blue har åtminstone elementskydd på baffeln,
vilket har "baffled me" (förlåt, kunde inte låta bli). Deras basmoduler ska
vara av typ Z vad jag vet, men är det en specialvariant då?
hassesolo skrev:Jag gjorde lite mätningar på mitt system och lade upp dem i tråden på MHB. Mätningarna gjordes med lite olika Q-värden (i cr80s), mätplats och gain på basarna. Mest mätt mycket nära lyssningsplats dock.
Det är cc-pc2 och py-4 mätt i "direct" stereo utan EQ. Ett par mätningar gjordes dock med Audissey inkopplat.
Kolla sidan 10 i tråden:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... &start=270
_Fredrik_ skrev:hassesolo, fy fan vilken sjuk rigg du harMåste vara hur fett som helst!
Kraniet skrev:edit: kan tillägga att det är den mest rejäla och renaste bas jag upplevt. vilken attack och djup men samtidigt alldeles silkeslent och rent. saknar helt de basresonanser som rum annars bidrar med vilket ger en enorm "svärta" i basen.
shifts skrev:Är det här verkligen ett par officiella Ino-basar:
http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibut ... isn=Lista2
Har aldrig sett den utformningen tidigare. Basen påminner lite om det gamla
profundusP-elementet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster