Inos basmoduler

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inos basmoduler

Inläggav shifts » 2007-09-09 17:22

Det har helt klart tagit ett tag att få klarhet i de olika kryptiska pip-förkortningarna som florerar här på forumet, plus alla andra Ino-beteckningar jag funnit. En sak som fortfarande förbryllar mig är dock de olika basmodulerna. Vilka är de, för- och nackdelar med dem samt i vilka kombinationer är de tänkta att fungera?

Eller om ni hellre bara vill berätta hur bra och nöjda ni är med era moduler, så gör gärna det.

Jag har ett par relativt nyköpa JMLab Chorus 806V samt ett part LTS-F1:or sedan tidigare, men är inte helt nöjd med någon av dem. Allt snack om Pip här har dock verkligen väckt min nyfikenhet rejält. Att jag frågar om basmoduler nu istället för mer ingående om Pip är att Pip kan man redan läsa otroooligt mycket om här, samt att jag har funderat på att köpa till en aktiv subbas till mot befintliga system.

Är otroligt sugen på att försöka få en audiens hos nog som huserar ett par Pip, med eller utan basmoduler, det spelar ingen roll. Om någon i eller kring Örebro är sugen på att demonstrera sina par, så hojta gärna till.
Senast redigerad av shifts 2007-09-09 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-09 18:01

blir nog svårt att få öhman att sälja enbart basmoduler :)

men försöka kan man ju alltid...

jag rekommenderar pY2 eller ännu värre pz2 (som är 4st py2 men 2st element i samma låda)

dom har nog faktiskt det bästa basljud jag hört nånsin faktiskt...men det är lite för mainstream nuförtiden för min del....annars hade jag köpt på en gång

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-09 18:24

Oja... Det räcker rätt gött med X-4 också (eller X-2 för den delen).

Öhmans basmoduler är helt klart grymt välljudande, och de orkar pumpa
luft så det står härliga till :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-09 18:30

Wolfie skrev:Oja... Det räcker rätt gött med X-4 också (eller X-2 för den delen).

Öhmans basmoduler är helt klart grymt välljudande, och de orkar pumpa
luft så det står härliga till :D

ja visst är det så...men det känns ju enklare med 2lådor :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 18:37

Antar att jag missat något, men varför skulle det vara knepigt att köpa separata basmoduler? Antar att man inte har råd med ett komplett set direkt, utan att man köper till efter hand...

Hur många är vi uppe i nu, är det fyra olika? Och då har ingen nämnt Profondus-Y, Profundus-P eller Profundus-X. Eller Infra X-6. Eller står X-4 för Profondus X-4 kanske? Är X-4 Profondus X gånger 4 bara? Virrigt om något!

Så vad är det skillnaden mellan Y, P och X? Bra, bättre, bäst? Olika prisklasser eller är det något annat som ger dem existensberättigande?

Har dessutom för mig att jag i någon tråd sett en avrådan från att skaffa Pip + basmodul, utan satsa då hellre på Pi60 + modul.

Tillägg: Ser dessutom i bildtråden som är "sticky" två olika utformningar av Profondus P, en med ett element med metalmembra och en med ett svart dito. Mina frågetecken blir bara fler och fler :)
Senast redigerad av shifts 2007-09-09 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-09-09 18:45

han säljer inte bas moduler till folk som inte har köpt ino tidgare, eftersom han har sånt lågt pris på dom så gör han knappt nån vinst.
fast finns undantag, om han tycker man har tillräckligt bra system. annars blir de ett nej!

de finns fyra olika modeller Profundus P, X, Y, Z säljs parvis. varav P e den minsta o Z största!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 18:49

blixten_no1 skrev:han säljer inte bas moduler till folk som inte har köpt ino tidgare, eftersom han har sånt lågt pris på dom så gör han knappt nån vinst.
fast finns undantag, om han tycker man har tillräckligt bra system. annars blir de ett nej!

Ah ok, då är jag med. Tanken är ju att jag först ska köpa Pip av honom, så då blir ju den biten avklarad.

blixten_no1 skrev:de finns fyra olika modeller Profundus P, X, Y, Z säljs parvis. varav P e den minsta o Z största!

Nu börjar vi komma någonstans! Tack för klargörandet. Mycket tydligt sammanfattat.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-09 18:51

alltså så här ser jag på saken...

pip är en bra sovrums eller datorhögtalare

pi60 är en bra allround hifi/bio högtalare som duger till det mesta

i14 är en sluten version av pi60 som passar lite bättre tillsammans med basmoduler

i28 kan man spela lite starkare med (detta är min minimigräns)

i56 är nog precis lagomt...efter det steget chansar jag på att det inte är värt kronorna

så vi struntar i resten :) så över till basmoduler som man alltid måste köpa 2st av minst

pp2 är inos minsta basmoduler dom passar bra till pip rent ljudtrycksmässigt

px2 är mellanmodellen med vilka man kan spela lite starkare med och förstås med lite mindre dist förstås

py2 är största modellen tillsammans med pz2 vilka använder samma element men det är 2st element i varje pz modul...

hade jag köpt ett ino system hade jag utan tvekan valt i56 +pz2 i första hand...

blir det för dyrt så hade jag kört i28 +py2

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 19:06

Bra genomgång Håkan, tackar... Det rätade ut än fler frågetecken!

Misstänker dock att dina rekommenderade kombinationer ligger alltför högt över vad min ekonomi skulle klara.

Tror att Pip + Pp2 skulle passa mig då jag väldigt väldigt sällan spelar särskilt högt. Kanske blir det ändring på sånt när jag får till bra dämpning i mitt rum (kunde skriva lyssningsrum, men det blir ju lite fånigt när man bor i en etta...).

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-09-09 19:42

om du ska köpa pip nu, så köp x-2 i stället, visst de e overkill till pip, men du slipper sälja dom om du ska köpa nytt ;) vilket du nästan garanterat kommer vilja göra ;)

de som Haakan_W pratar om e rätt så mycke pengar :P men om man har dom pengarn o ett grymt bra rum så varför inte :P

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-09 20:05

haakan tar alltid i så han spricker :P :lol:

Jag har i28 och Profundus X-4 (4 st Profundus X moduler) och det är
definitivt öronen som säger stopp innan högtalarna gör det.
i28 klarar av att lira över 120 dB kontinuerligt... X-4 pallar ca. 126 dB
kontinuerligt ljudtryck från 17 Hz och uppåt!
Det brukar räcka jäkligt långt...

i28 har fördelen över pi60 och i14 att de spelar med lägre distorsion vid
samma givna ljudtryck då membranrörelsen (2 st boomers) halveras.

i56 som har 4 st boomers (8" bas/mellanreg. element) spelar förstås med
ännu lägre distorsion än i28 men på bekostnaden att de är utformade för
längre lyssningsavstånd. Man får inte ihop tonkurvan helt optimalt förren
man befinner sig en +4 meter från högtalaren eller så (minns ej nuffrorna
i huvudet).

Sen finns förstås signatur versioner av ovanstående högtalare (pi60s, i16s,
i32s och i64s) som har ytterligare lägre distorsion o är mer absurt perfekta...

Angående basmoduler... Jag vill ha mer headroom i basen än jag har
idag :twisted:
Så jag funderar faktiskt på Infra moduler (slutna varianter av Profundus
lådorna som är mindre i storlek)... O rätt många sånna...
Mycket vill ha mer :P

Lite kort info om Ino´s basmoduler.

Profundus P: 8" baselement portad låda
- X: 10" baselement portad låda
-Y: 1 x 12" baslement portad låda
-Z: 2x12" baselement portad låda

Infra X: 10" bas, sluten låda
osv.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-09 20:06

Jag är väldigt nöjd med mina piP & pp2 :D Förstår inte alla som säger att det inte räcker. Visserligen funderar jag på 2 st till :lol:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 20:19

Suverän sammanställning av dig Wolfie! Det här blir bara bättre och bättre. Nu har jag nästan inga frågetecken kvar.

Wolfie skrev:Jag har i28 och Profundus X-4 (4 st Profundus X moduler) och det är
definitivt öronen som säger stopp innan högtalarna gör det.
i28 klarar av att lira över 120 dB kontinuerligt... X-4 pallar ca. 126 dB
kontinuerligt ljudtryck från 17 Hz och uppåt!
Det brukar räcka jäkligt långt...

Jag tror aldrig jag kommer behöva komma upp i de nivåerna i dagsläget. Spelar sällan särskilt högt som sagt, men det är klart att det känns skönt att veta att högtalarna har låg distorsion samt KAN leverera om det behövs och andan faller på. 126dB kontinuerligt från 17Hz låter ju onekligen som om det skulle räcka ett tag ja haha.

Hur ser motsvarande siffror ut för Pp2 tro? Hellre PX-2 än Pp4?
Någonstans måste man ju börja och för att inte skrämma slag på plånboken helt känns instegsmodulerna mest troligt.

Karlskoga förresten, är du rädd för besök?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-09 20:28

Besök gärna Wolfie, han har den bästa vaggvisanläggningen jag hört :lol:

Förövrigt tycker jag lite oortodoxt att du skall köpa piP först och skippa basmodulerna. Du kanske inte alls behöver dem.

Märk väl att du inte kan spela starkare överlag meb basmoduler, du bara förflyttar den begränsande faktorn till lite högre frekvenser. PiP är extremt bra dimensionerad med avseende på sina begränsningar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 20:40

Kaffekoppen skrev:Besök gärna Wolfie, han har den bästa vaggvisanläggningen jag hört :lol:

Förövrigt tycker jag lite oortodoxt att du skall köpa piP först och skippa basmodulerna. Du kanske inte alls behöver dem.

Märk väl att du inte kan spela starkare överlag meb basmoduler, du bara förflyttar den begränsande faktorn till lite högre frekvenser. PiP är extremt bra dimensionerad med avseende på sina begränsningar.

Nej precis, det är ju så jag tänkt göra. piP först, och sen får jag se. Vill bara få lite klarhet i det här med de basmoduler som finns tillgängliga. Blir inte klok på den beteckningsförvirring jag drabbats av när jag läst genom trådarna här. Men nu är jag det, klokare alltså.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-09 21:17

precis jag har lite svårt att se användningen med basmoduler till pip faktiskt....visst kan du lira lite starkare på lägre frekvenser än 80hz

men vore jag du skulle jag köpa ett par pi60 direkt...bra på allt och inte superduperdyr

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-09 22:23

Upptäckte just den här tråden, och ser att rätt mycket har retts ut.

Några få saker vill jag dock nämna/påpeka:

1. Alla Ino Audios fullregisterhögtalare för hemmabruk har ett namn som börjar på pi (små bokstäver). Det betyder phonic illusions, alltså ljudliga illusioner (studiomonitorversionerna heter pr istället, som står för phonic reference). Efter pi (eller pr) så finns en specifik beteckning som anger den specifika modellen, och det är ett tal som approximerar högtalarens fysiska volym. Exempelvis pr18, pr24, pi60 och pi60s. Enda undantaget är högtalaren som borde ha hetat pi10, men som heter piP istället (observera att sista p:et är stort) och det beror på att den hette "plutthögtalaren" i sina prototyputföranden, och att volymen därför inte anges till 10, utan som P (=plutt). Snart kommer en ytterligare mindre modell som inte anges med en siffra utan med en bokstav, nämligen piM.

Den idag kända lilla fullregisterhögtalaren heter alltså piP (uttalas pi pe) och inte pip eller Pip.

2. Ino Audios sidosystem (kallas även toppsystem), alltså högtalare som återger vänster och höger kanal över 80 Hz, heter inte pi, utan bara i. Man kan säga att det fattas ett p jämfört med fullregisterhögtalarna. De sidosystem som Ino Audios tillverkar heter; i14, i16s, i28, i32s, i34es, i56, i64s och i68es

3. Ino audios basmoduler heter antingen profundus eller infra.

Storlekarna betecknas av en bokstav och inte av en volymsiffra, och orsken till det är att den fysiska storleken i liter kan varieras inom vissa ramar för basmoduler, och då är det rimligare att ange deras storlekar lite lagmo neutralt med en bokstav, tycker jag. Att döpa om en modul på grund av att nästa version gjorts fyra liter mindre eller större, men har ungefär samma kapacitet, känns inte rimligt. De minsta heter P (som i plutt, precis som i piP), och sedan heter de (stigande storlek) X, Y och Z. Antalet basmoduler i ett system anger jag med en natalssiffra, sist i beteckningen, efter ett streck. Ett system med två profP-moduler heter alltså profundus P-2. Betår ett system av sex X-moduler heter det prof X-4.

Det kan även nämnas att det är riktigt att en Z-modul använder två baselement, men det är ingalunda två stycken Y-moduler ihopbyggda (som någon antydde).

I Z-moduler finns inga baffelmonterade baselement alls, utan de sitter inuti lådan, och arbetar tillsammans i en minikavitet i ett montage som släcker ut både distrorsion och reaktionskraftsvibrationer mycket effektivt. Det enda man ser (om man inte tittar väldigt noga) är därför en rektagulär öppning där baselementen annars hade suttit.

De effektivare profundusmodulerna är basreflexsystem som återger alla frekvenser ned till mycket djupa bastoner, med stor verkningsgrad. De mindre men också lite ineffektivare infra-systemen har sluten låda och behöver både eq och att vara många för att fungera riktigt bra. I gengäld återger de nästan undantagslöst (i alla rum alltså) frekvenser ned till under 12 Hz, och för det mesta når de faktiskt ned till i trakterna av 5 Hz, om lyssningrummet är slutet och välbyggt.

Profundus-modulerna förkortar jag i förekommande fall prof (inte p alltså) medan jag inte förkortar infra alls i infra-modulerna. Det heter alltså t ex prof Y-4 och infra X-8.

4. Även om det i de flesta sammanhang är ljudkvalitetsmässigt fullt acceptabelt att använda endast två basmoduler, är det alltid att föredra att använda fyra (mindre). Att använda endast en basmodul är dock så dåligt att jag avråder ifrån det å det bestämdaste*. När det gäller Ino-basmoduler så kan man inte ens köpa endast en. Jag råder därför alla "basmodulspekulanter" att fundera ut hur de vill att deras anläggning skall se ut (hur kapabel den behöver vara) när den är färdig, och då utgå ifrån att den använder stycken basmoduler av någon för antalet och behoven storlek.

Avsikten är verkligen inte få någon att köpa ett större bassystem än de behöver, snarare tvärtom - jag tycker det är mycket bättre att starta med två som är bara hälften så stora som de man kanske hade tänkt sig annars, än att köpa två av en dubbelt så stor (och dyr) modul. De mindre två, kan ju kompletteras med två till och såsmåningom bli fyra. Dessa fyra kommer alltid att prestera bättre än de två större som hade varit alternativet skulle ha gjort (och räcker de fyra små inte till så kan man alltid köpa två till! Tre Ino-basmoduler per kanal går utmärkt att driva av normalkapabla slutsteg, eftersom de är på 9 ohm styck).

Vh, iö

- - - - -

*En ensam basmodul spelar praktiskt taget undantagslöst påtagligt mycket mera oartikulerat (bumligt och resonant) än ett den basåtergivning som ett par goda fullregisterhögtalare kan prestera. Att komplettera ett par goda fullregiterhögtalare med en ensam basmodul är därför en rätt tveksam åtgärd. Det blir snarare en degradering än en uppgradering.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2007-09-09 23:12

IngOehman skrev:Snart kommer en ytterligare mindre modell som inte anges med en siffra utan med en bokstav, nämligen piM.

Vad är det för sätt att släppa en ny modell när jag precis hämtat ut mina pi60? :roll: :wink:

Kan du nämna någonting om piM? Står M:et för mini möjligen?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-09-09 23:20

shifts skrev:Tror att Pip + Pp2 skulle passa mig då jag väldigt väldigt sällan spelar särskilt högt.

Om du sällan spelar högt så behöver du inte pP2 heller. Tro mig.

Har erbjudit provlyssning i Örebro via PM.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-10 00:09

Vilken otroligt informativ tråd detta blev till slut! Nu skulle man ju kunna tro att det inte finns mer att fråga på i detta ämne, men efter att ha läst bakåt i arkivet samt lyssnat noggrant på vad som sagts här, har jag skapat mig ännu en fråga.

Läser man lite mellan raderna verkar Prof. P-2 vara redundant i sammanhanget? Ska jag spela högt kan jag lika gärna skaffa pi60 direkt. Eller Prof. X-2 för att vara framtidssäkrad när jag eventuellt byter ut topparna.
Nu tror ju inte jag att Prof. P-2 kommer kännas begränsande för mig (jag spekulerar bara) eftersom jag sällan spelar vrålhögt. Men nu på slutet får jag då veta att jag inte ens kommer behöva en basmodul om jag redan har piP. Så, vem passar Prof. P-2 egentligen åt? :D

Förutom att se helt hiskeligt söta ut, verkar de även praktiska då de är små och inte tar upp hela rummet om fler än 2 ska använas. Jag gillar det du Ingvar skriver om att du rekommenderar folk att söka sig till modellen under den de tror sig behöva, för att sedan komplettera med ytterligare två när saken kräver det. Låter väldigt vettigt i mina öron och min plånbok.
Senast redigerad av shifts 2007-09-10 00:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-10 00:18

Även om piP sträcker sig hyggligt djupt ned i basen för att vara så små, så är de inte världens ljudtryckskapablaste system.

De minsta basmodulerna, prof P-2 spelar väldigt mycket starkare än piP. Djupare går de också. En poäng med piP + profP-2 är att det är ett system som erbjuder flexibilitet som inte t ex pi60 mäktar.

Har man piP + prof p-2 så kan man exempelvis nöja sig med att ta med sig halva systemet, bara piP, till landet.

Att börja med piP ensamma och kontemplera eventuell komplettering med prof P-2 senare, han en fördel till: Man kanske kommer på att piP räcker! Eller också kanske man kommer på att det blivit så kul att lyssna på musik att man vill ha musik även i sovrummet! Då kanske piP hamnar där och man skaffar ett par pi60 till vardagsrummet, istället för att komplettera med prof P-2.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-10 00:24

När jag har haft fest har jag känt behov utav ett par basmoduler till mina piP. Annars räcker deras kapacitet för mina vardagliga behov och förmodligen för mina grannas toleransnivå också 8) Dock skulle ett par basmoduler möjligen vara trevligt för att kunna gå ännu lägre i basen, följdfrågan är däremot om den musik jag lyssnar på har nån större mängd information i de lägre oktaverna... Detta var mina tankar så här på "kvällskvisten" bara!

Edit: Dock står Prof. p-2 på önskelistan när jag väl få råd!

andy48

Inläggav andy48 » 2007-09-10 11:06

Hej

Ångrar inte en sekund att jag köpte prof P-2 till mina piPs i vintras. Har ett stort vardagsrum (drygt 50 kvadrat) och vill av möbleringtekniska skäl inte ställa mina piPs intill väggen som rekommenderas utan de står knappt en meter ifrån. Förlorar därmed basstödet från väggen men det kompenseras ju av P-2 systemet som står i hörnen. Skall kanske tillägga att jag sitter relativt nära högtalarna vid ena kortväggen och har därmed drygt halva rummet bakom mig. Kan med detta system spela mycket högt (i mina öron, har inte mätt) och det låter fantastiskt bra. Spelade senast i går Infected Mushroom så att hela rummet vibrerade och det var fortfarande helt oansträngt, det hade det inte varit utan P-2'orna! Funderade först på X-2 men lät storleken styra och prof P är väldigt nätta i formatet.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2007-09-10 11:09

Jag är grymt nöjd med mina piP. Dock kan man väl ibland sakna det där lilla extra i de lägre tonerna. p2 står även högt upp på min lista. Undrar hur högt de står på fruns lista? :-)
Jag tror dock att ljudet skulle få en dimension till med ett par p2. Att man sedan kan bygga vidare är ju inte fel. Men som det är just nu tror jag att ett par räcker alldeles utmärkt för "vanlig" (min referens av vanlig) lyssning.

Vill ha.....

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-10 11:34

Profundus P gör verkligen ett utomordentligt arbete och jag tror helt klart de duger för de flestas behov! Detta då jag tycker man ska satsa på ett slutantal av fyra moduler - för att som bäst undertrycka rumsnoder! Det är liksom lite skillnad på en totalvolym av basar om 160 liter och 400 liter - skillnaden pP-4 och pX-4 - i ett normalfixat vardagsrum. Jag tror de flesta spelar i normalfixade vardagsrum!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-10 13:19

shifts skrev:Suverän sammanställning av dig Wolfie! Det här blir bara bättre och bättre. Nu har jag nästan inga frågetecken kvar.

Tackar för det, och va bra! Då börjar du få grepp om sakerna

shifts skrev:Karlskoga förresten, är du rädd för besök?

Nää jag är inte rädd för besök, däremot har jag rätt ont om tid den
närmaste tiden :?

Denna veckan, helgen, nästa vecka och nästa helg är totalt uteslutet
pga jobb, ombyggnationer hemma och en jobbresa till Tyskland.
Helgen efter det ska jag bort någonstans om jag inte minns fel :?
Fast jag minns rätt dåligt i och för sig :lol:

Jag ska kolla med planeraren där hemma om/när det skulle kunna passa :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-19 17:04

En sak som gör mig lite undrande när jag läser den här tråden, är om det bara är under 80 hz, där delningen ofta sker, som tex piP behöver stöd? Borde som inte avlastas högre upp för att verkligen kunna jämföra med tex pi60 (även om ingen gjort den jämförelsen)? Nu är det väl problematiskt med högre delning.

Eller är det just området under 80 hz piP tar slut först? Nåt säger mig, för att få den där "oansträngda" känslan, som tex pi60 besitter, så kanske inte så låg delning räcker?

Kan man jämföra piP med två basmoduler (prof p2), med sina bästa förutsättningar, rent rumsligt, med ett par pi60 med bra akustiska förutsättningar?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-19 17:50

Nja, pi60 lär vara renare över 80 hz men en hel del energi ligger ju under 80 hz och det kräver membranrörelse att återges bra, vilket man avlastar pip om man använder basmoduler till dom.
Dock så kan pip med basmoduler vara ett litet och smidigt system.

Hade jag haft ett litet "vardagsrumssystem" som ska funkar för moderna hem så hade jag nog valt ett par i14 med 2-4 basmoduler som göms undan som Magnus (KK) har. Litet, stort sett osynligt men grymt kapabelt.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-05-19 17:59

piP ovanpå pY delat vid 500 hz skulle nog vara rätt kul...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-19 19:02

MattiasKarlsson skrev:Hade jag haft ett litet "vardagsrumssystem" som ska funkar för moderna hem så hade jag nog valt ett par i14 med 2-4 basmoduler som göms undan som Magnus (KK) har. Litet, stort sett osynligt men grymt kapabelt.
pi60 får nog anses om ett väldigt prisvärt alternativ då. Men det är ju piP också.
Hifi Is Great Everyday

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-19 19:03

_Fredrik_ skrev: pi60 får nog anses om ett väldigt prisvärt alternativ då. Men det är ju piP också.

JAPP!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-19 21:31

_Fredrik_ skrev:
Eller är det just området under 80 hz piP tar slut först? Nåt säger mig, för att få den där "oansträngda" känslan, som tex pi60 besitter, så kanske inte så låg delning räcker?

Vad är det som tar slut?

Rätt riggade, spelar ju piP lika djupt som basmodulerna.

Vill du spela på starkare ljudnivå än piP egentligen är konstruerad för, kan ett delningsfilter och två subbar göra susen.
Men vad är då vitsen med att välja piP från början?

Jag antar att det är ditt rum som spökar, fortfarande. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-19 21:36

Ragnwald skrev:Rätt riggade, spelar ju piP lika djupt som basmodulerna.

Vill du spela på starkare ljudnivå än piP egentligen är konstruerad för, kan ett delningsfilter och två subbar göra susen.

Hur tänker du nu? prof.P-2 går betydligt djupare än piP och med avsevärt
mycket mer kraft än vad piP mäktar med i de regionerna. Kanon när man ser
film och väldigt roligt till mycket musik. Samt att det kommer gå att bättre
anpassa till lyssningsrummet, ju. En mycket stor fördel som du nämnde.
Dessutom avlastar man piP en smula så det går även att spela högre.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-19 21:48

Ragnwald skrev:
_Fredrik_ skrev:

Vad är det som tar slut?

Rätt riggade, spelar ju piP lika djupt som basmodulerna.

Rummet har aldrig spökat mindre faktiskt! det är som Shifts säger, jag funderar på att byta ut min Rel-sub mot fler subbar, främst för bioljudet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-19 22:44

shifts skrev:

Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter :)
Ritkigt trevlig liten smidig kombination, kombinerat med Teac elektronik i miniformat så har man en mycket hög presterande mini anläggning med otrolig ljudkvalitet.

En sak som jag funderat på... hur står sig pP-2 mot pi60 i basen ?
Är det så att pi60 är bättre, lika eller sämre ?!
pP-2 har ju fördelen med cr80s att man kan anpassa dem väldigt mycket bättre till rummet...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 00:12

DVD-ai skrev:
shifts skrev:

Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter :)
Ritkigt trevlig liten smidig kombination, kombinerat med Teac elektronik i miniformat så har man en mycket hög presterande mini anläggning med otrolig ljudkvalitet.

En sak som jag funderat på... hur står sig pP-2 mot pi60 i basen ?
pP-2 har ju fördelen med cr80s att man kan anpassa dem väldigt mycket bättre till rummet...
Det undrar jag också, men min farhåga är att dom inte klarar sig lika bra i det övre basregistret. Och hängmatta vill vi ju inte ha :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-20 00:27

Jag har haft både piPs + pp2 och pi60 hemma, och hos mig var pi60 otvetydigt det bättre valet i den duellen.
Pp2 blev jag inte imponerad av. Dessutom kommer det ju till slutsteg, filter, kablar och justeringar och meck. Nej tack.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-20 00:33

KarlXII skrev:Jag har haft både piPs + pp2 och pi60 hemma, och hos mig var pi60 otvetydigt det bättre valet i den duellen.
Pp2 blev jag inte imponerad av. Dessutom kommer det ju till slutsteg, filter, kablar och justeringar och meck. Nej tack.

ok, så din röst faller då på pi60 :)

någon mer som har testat eller har någon uppfattning ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-20 12:06

Det var ju det jag menade. pi60 basarna har duktigt mer potential än pp2.

Men jag vidhåller att piP (ensamma) när de är rätt riggade spelar djupt på sin estimerade lyssningsnivå (ljudstyrka).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-20 12:39

Ragnwald skrev:Det var ju det jag menade. pi60 basarna har duktigt mer potential än pp2.

Men jag vidhåller att piP (ensamma) när de är rätt riggade spelar djupt på sin estimerade lyssningsnivå (ljudstyrka).

ok, en till röst på pi60 :)

ok, jo men jag kan förstå detta samtidigt, större låda också så den har ju bättre potential att komma längre ner i frekvens :)
Mvh//David

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 12:45

I vilken tråd fanns den där bilden på Z-basarna?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-20 12:56

Vet inte om det är dessa du syftar på, men här är något i alla fall:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 13:25

Enkelt uttryckt så är pi60 ett bättre val om man vill spela högre i ett rum utan massa basproblem under 80 hz

Om man har massa problem med de lägre frekvenserna och dessutom tycker att det är en mer diskret lösning med piP och moduler, rent estetiskt, så kanske piP med pp2 elller pp4 är en bättre lösning.

Men visst borde pi60 spela skiten ur piP (med en massa basmoduler), i tex området 200-400 hz vid högre ljudtryck?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-05-20 13:31

DVD-ai skrev:Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter :)
Hur ska han koppla ihop det där? Har Teac:en pre-out? Subutgången vill du inte använda om du har dedikerat filter.

DVD-ai skrev:En sak som jag funderat på... hur står sig pP-2 mot pi60 i basen ?
pP-2 kan spela starkare än pi60 under 80 Hz.

Ragnwald skrev:pi60 basarna har duktigt mer potential än pp2.
Ja, absolut som boomer i ett tvåvägssystem, men inte under 80 Hz (woofer/subwoofer). Dessutom kan du placera basmodulerna så att du får stöd av angränsande ytor (hörn t.ex), vilket ökar känsligheten/ljudtryckskapaciteten. Man vill ju inte ställa en fullregisterhögtalare (pi60) i ett hörn.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 13:39

Aerob skrev:Vet inte om det är dessa du syftar på, men här är något i alla fall:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150

Prexis.
Tack!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 13:44

Om man är tvungen att sitta mindre än 3 m från högtalarna är väl pi60 ett sämre val, än den andra kombon?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-20 13:48

_Fredrik_ skrev:Men visst borde pi60 spela skiten ur piP (med en massa basmoduler), i tex området 200-400 hz vid högre ljudtryck?

Absolut, för att inte tala om området 80 Hz - 20 kHz. :)

För mig är det inget val (om man väljer mellan piP+moduler och pi60) - pi60 är så pass mycket bättre i icke-basområdet.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-20 13:48

_Fredrik_ skrev:Om man är tvungen att sitta mindre än 3 m från högtalarna är väl pi60 ett sämre val, än den andra kombon?
Ja det skulle jag också tro.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-20 15:03

niklas skrev:
DVD-ai skrev:Har en polare som är på G att köpa piP och han funderar på att kanske senare köra piP + pP-2 och cr80s filter :)
Hur ska han koppla ihop det där? Har Teac:en pre-out? Subutgången vill du inte använda om du har dedikerat filter.

ok, jo men då är jag lite mer på det klara med hur dem står sig mot varandra.
Grejen e den att han i sådant fall tängte köra på piP först och senare komplettera med pP-2
ok, så man kan inte köra från sub out... :(
Varför ej, det ska ju tydligen fungera bra det med ?!

Nehe, aja då får han väll titta på annan elektronik när den dagen kommer då ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-20 15:06

Almen skrev:
_Fredrik_ skrev:Men visst borde pi60 spela skiten ur piP (med en massa basmoduler), i tex området 200-400 hz vid högre ljudtryck?

Absolut, för att inte tala om området 80 Hz - 20 kHz. :)

För mig är det inget val (om man väljer mellan piP+moduler och pi60) - pi60 är så pass mycket bättre i icke-basområdet.

Jo det e klart :)
pi60 är ju några nummer större och ganska självklart att denna är kraftigare och bättre i övriga området :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-20 15:16

Det är bättre kvalitet på ljudet också, inte bara större dynamik.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-20 15:34

Jo, väl medveten om :)
jag själv lyssnat på båda så har ett hyfsat humm om vad det rör sig om :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 15:43

Almen skrev:Det är bättre kvalitet på ljudet också, inte bara större dynamik.
Och ganska mycket mer pengar va, jämfört med piP och pp2?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-20 16:03

_Fredrik_ skrev:

Njaa, du få räkna in filter m.m. så det blir typ samma pris :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-05-20 16:48

DVD-ai skrev:
_Fredrik_ skrev:

Njaa, du få räkna in filter m.m. så det blir typ samma pris :)

+ steget till pp2 då antar jag..

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 17:01

Slutsteg och filter har jag redan :D Dock inte dom bästa filtrena. Jag hoppas på att få låna hem ett par pp2 vid tillfälle.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-05-20 17:02

Jag har betalt totalt 12000 kr för piP, pp2, receiver och slutsteg till basmodulerna. För mig skulle det inte vara aktuellt med ett byte till pi60, (även om någon skulle vilja byta jämnt) då den här uppsättningen låter larvigt bra för vad den kostat samtidigt som den möbleringsmässigt är något som både jag och min fru kan leva med.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 17:18

Ton skrev:Jag har betalt totalt 12000 kr för piP, pp2, receiver och slutsteg till basmodulerna. För mig skulle det inte vara aktuellt med ett byte till pi60, (även om någon skulle vilja byta jämnt) då den här uppsättningen låter larvigt bra för vad den kostat samtidigt som den möbleringsmässigt är något som både jag och min fru kan leva med.
Kan du beskriva vad största vinsten är med pp2 till piP? ja, jag förstår att man kan spela högre, men rätt kalibrerat, är det små nyansskillnader vi pratar om, eller tycker du skillnaden, med eller utan, är stor?

Jag vill ha en vill ha en så där målande beskrivning som man får i Hifi & Musik :D
Hifi Is Great Everyday

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-05-20 18:01

Även jag har kompletterat mina piP med prof. P, största anledningen var väl för att få lite mer headroom i basområdet när man ser på basrika actionfilmer...
Tyvärr så är mitt rum ganska dåligt för ändamålet musik o ljud, men det får gå fram tills jag flyttar till kåk om ett år. Jag har mina ganska långt från hörnen så jag tappar en del rumsstöd i lägsta oktaven trots det så återger dom 20 hz tydligt när man sveper.
Största skillnaden tycker jag är hur basen breder ut sig i rummet, har fortfarande bekymmer med att det är svagare/starkare på vissa ställen men som numer kan åtgärdas med att flytta modulerna en bit.
Någon större skillnad i artikulation uppfattade inte jag (utöver att dom gräver djupare), men till skillnad från alla andra "subwoofers" eller "kaosbrummelskapare" så har jag en sömlös övergång mellan piP och basar...

Så man behöver inte va orolig för att man skakar ner porslinet i köket, men vi snackar ju bara 8" här, och med tanke på storleken är jag mycket nöjd.

Mvh Peder

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-05-20 18:23

DVD-ai skrev:
niklas skrev:

Grejen e den att han i sådant fall tängte köra på piP först och senare komplettera med pP-2

Tydligen? Hur hade du tänkt koppla då egentligen?

Om inte Teac:en har pre-out får du köra med det inbyggda filtret i Teacen. Jag vet inte hur det filtret funkar, ev. avlastas inte topparna (piP) alls och då försvinner delvis poängen med delat system. Om, å andra sidan, det funkar som det gör i en hemmabioreceiver, så behöver du inte/kan inte använda ett externt filter. För att kunna använda externt filter så behöver du pre-out på försteget och main-in på två slutsteg.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-05-20 18:52

_Fredrik_ skrev:Kan du beskriva vad största vinsten är med pp2 till piP? ja, jag förstår att man kan spela högre, men rätt kalibrerat, är det små nyansskillnader vi pratar om, eller tycker du skillnaden, med eller utan, är stor?

Roligt har blivit roligare :D Musiken förmedlas med mer kropp och vid film så märks det när en spårvagn kör förbi från vänster till höger.

Min lägenhet är egentligen helt värdelös till att spela musik i, med ekgolv, betongväggar, och lite tunna mattor på ostrategiska ställen. Jag inbillar mig (eller oxå är det så) att pp2 hjälper till att kontrolera rummet till det bättre. hursomhelst så känns systemet helt lagom för mig som boende i lägenhet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-20 19:03

Raukman skrev:Tyvärr så är mitt rum ganska dåligt för ändamålet musik o ljud, men det får gå fram tills jag flyttar till kåk om ett år. Jag har mina ganska långt från hörnen så jag tappar en del rumsstöd i lägsta oktaven trots det så återger dom 20 hz tydligt när man sveper.

Men rumstödet för låga frekvenser finns kvar rätt långt från hörnen. Det är stödet mot högre frekvenser som tappas vid större avstånd till begränsningsytor. Flyttar man en högtalare ut från en vägg tappar man basstöd vid lite högre frekvenser, inte i botten. Det här är vad som händer när man flyttar ut Ino piP ca 85 cm från väggen.
Bild
Antar att något liknande händer när man placerar basmoduler en bit ut från hörnen.

Det är rumstödet i mitt rum man ser på bilden.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-05-20 21:23

Jaha, det är så det är! Tack för att du klargjorde det för mig.

Mvh Peder

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-20 22:46

niklas skrev:
DVD-ai skrev:
niklas skrev:

Tydligen? Hur hade du tänkt koppla då egentligen?

Om inte Teac:en har pre-out får du köra med det inbyggda filtret i Teacen. Jag vet inte hur det filtret funkar, ev. avlastas inte topparna (piP) alls och då försvinner delvis poängen med delat system. Om, å andra sidan, det funkar som det gör i en hemmabioreceiver, så behöver du inte/kan inte använda ett externt filter. För att kunna använda externt filter så behöver du pre-out på försteget och main-in på två slutsteg.

Jag har inte tängt alls, han hade tängt göra så, det är inte jag som ska ha piP + pP-2 ;)
Utan min kompis, jag funderade på om inte Teac hade något lämpligt med pre-out och skulle kolla upp saken men subb utång har jag för mig jag läste att dem hade.
Det ska ju gå att använde denna och koppla till .1 ingången på cr80s filtret...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-20 23:03

niklas skrev:

Ragnwald skrev:pi60 basarna har duktigt mer potential än pp2.
Ja, absolut som boomer i ett tvåvägssystem, men inte under 80 Hz (woofer/subwoofer). Dessutom kan du placera basmodulerna så att du får stöd av angränsande ytor (hörn t.ex), vilket ökar känsligheten/ljudtryckskapaciteten. Man vill ju inte ställa en fullregisterhögtalare (pi60) i ett hörn.

Under 80Hz ?

Bas-/mellanreg elementen i pi60 är av högre kvalité gentemot pp-elementen.

Ska du ner i 20Hz området lär inte pp2 räcka långt, hur som haver. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-20 23:07

Det funkar väl med px-basar även till piP?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-20 23:12

paa skrev:Det funkar väl med px-basar även till piP?

jo men pX-2 är väldigt stort... då kan man ju lika gärna gå på pi60 på en gång ju... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-20 23:27

Ragnwald skrev:Under 80Hz ?

Bas-/mellanreg elementen i pi60 är av högre kvalité gentemot pp-elementen.

Ska du ner i 20Hz området lär inte pp2 räcka långt, hur som haver. :wink:
Ja, de är bättre i basområdet och 20hz i rum funkar nog bra!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-20 23:32

PX2, bör ju kunna bräcka vad pi60 förmår under 80Hz.

Men Pingvinlakris blev ju nöjd med PP4 till sina i14, så det kan ju vara en lösning. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-20 23:38

MagnusÖstberg skrev:
Ja, de är bättre i basområdet och 20hz i rum funkar nog bra!

Eh.. vilka är bättre?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 02:22

pp-basarna är bättre. Specialiserade för basåterivning medans pi60 måste fungera upp mot 6-7Khz. Ställer helt andra krav.

pi60 elementet skall hantera hela frekvensområdet utan att kompromissa. Det är lättare att bygga ett rendlat lågbaselement.

pp elementen kan spela starkare i basområdet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-21 03:21

MagnusÖstberg skrev:

Är det egen av erfarenhet, du har lyssnat på båda och jämfört, eller är det ett antagande taget ur luften, så att säga?

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-05-21 09:20

Ragnwald skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Är det egen av erfarenhet, du har lyssnat på båda och jämfört, eller är det ett antagande taget ur luften, så att säga?

Enligt manifestet så klarar vanliga pi60 114db och pi60s 118db vid 100hz som högsta ljudtryck, prof. P klarar 117db från -3db(24hz) och upp.
Tar vi pi60 under 100hz så sjunker max ljudtryck ytterligare, för där sätter nog Xmax stopp tidigare.

Jag hoppas att du inte dömer ut dom små prof.P efter provlyssningen hos mig bara, för där har dom verkligen inte de rätta förutsättningarna. Är övertygad om att dom hade presterat helt annorlunda i en annan miljö och placering.
Vi kanske skulle prova dom hos dig nån gång?

Vi hörs av, jag tänkte dyka ut en dag och lyssna lite på dina burkar!

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-21 10:56

Enligt manifestet.

Profondus P, [27 - 200 Hz (-3 dB @ 24 Hz)]

pi60, [24 - 24 000 Hz / ±1 dB]

Vid vilken akustisk effekt dessa linjära kurvor är uppmätta framgår tyvärr inte. Och inte vilken dist heller.

Jo Raukman, vi får lov att göra en ny lyssning, med direkt jämförelse med mina infraburkar. :D

Har du flyttat om dämpmaterialet i lådorna nu, så det sitter rätt?
Jag ringer dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 11:07

Ragnwald skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Vad är det här för typ av inlägg??
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-21 11:18

MagnusÖstberg skrev:Vad är det här för typ av inlägg??

En sådan fråga bryr jag mig inte om att kommentera.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-05-21 11:33

Ragnwald skrev:

Ragnwald, pP-basarna (Ino-W84) har samma storlek som pi60-basarna (Ino-B85). Skillnaden är att den senare är en boomer (arbetar från basen hela vägen upp till diskanten) och den tidigare är en woofer (bas). Det innebär att det ställs helt andra krav på Ino-B85 (pi60), som troligtvis varit mycket svårare att få till, eftersom det har en mycket svårare uppgift. Ino-B85 klarar dock inte samma ljudtryck i basområdet som Ino-W84 (kortare slaglängd, bl.a.). Jag vet inte exakt vad max ljudtryck för pi60 är vid ca 30 Hz, men jag skulle tippa på att det är runt 100 dB (säkerligen grymt bra, men inte i närheten av pP-2).

Vad får dig att tro att pi60 skulle spela starkare än pP-2 under 80 Hz? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 11:40

Ragnwald skrev:

Roligt att du tror att jag tar mig tid att förklara saker "tagna ur luften".
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-05-21 11:54

Ragnwald skrev:Enligt manifestet.

Vid vilken akustisk effekt dessa linjära kurvor är uppmätta framgår tyvärr inte. Och inte vilken dist heller.

Jo Raukman, vi får lov att göra en ny lyssning, med direkt jämförelse med mina infraburkar. :D

Jag ringer dig.

Ja, pi60 (och pi60s) går något djupare än profundus P.

Profundus P kan dock spela något starkare än pi60s.

Vad som betyder mera (bandbredd - ljudtryck) är självklart ingenting
som objektivt går att svara på, det är ju en subjektiv fråga - men jag
skulle inte råda någon att komprettera sina pi60 (och i ännu mindre
grad pi60s) med ett par profundus P.

Även om de senare kan spela något starkare så är det helt enkelt en
tokig kombination till pi60, som ju av sig själv går djupare i basen än
vad produndus P gör.

Profundus X-2 däremot... ;)

Och till piP är förstås produndus P-2 en utmärkt partner, även om
profundus X-2 kan användas där de också, i varje fall i en bombastisk
hemmabio. 8) För musiklyssning är det dock tveksamt om piP/profX-2
är meningsfulla till piP, med tanke på att det ju kommer att vara piP
som begränsar maximalt ljudtryck.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-21 12:05

niklas skrev:
Vad får dig att tro att pi60 skulle spela starkare än pP-2 under 80 Hz? :)

niklas, tack för din förklaring.
Min fundering handlade mer om linjär lågdistad återgivning och skillnaden där, på normal stark lyssningsnivå.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-21 12:12

IngOehman skrev:
Ragnwald skrev:Enligt manifestet.

Jag ringer dig.

Ja, pi60 (och pi60s) går något djupare än profundus P.

Profundus P kan dock spela något starkare än pi60s.

Vad som betyder mera (bandbredd - ljudtryck) är självklart ingenting
som objektivt går att svara på, det är ju en subjektiv fråga - men jag
skulle inte råda någon att komprettera sina pi60 (och i ännu mindre
grad pi60s) med ett par profundus P.

Även om de senare kan spela något starkare så är det helt enkelt en
tokig kombination till pi60, som ju av sig själv går djupare i basen än
vad produndus P gör.

Profundus X-2 däremot... ;)

Och till piP är förstås produndus P-2 en utmärkt partner, även om
profundus X-2 kan användas där de också, i varje fall i en bombastisk
hemmabio. 8) För musiklyssning är det dock tveksamt om piP/profX-2
är meningsfulla till piP, med tanke på att det ju kommer att vara piP
som begränsar maximalt ljudtryck.

Vh, iö

Även om man delar piP vid 80Hz med cr80s filter ?

I fallet med pi60(s) + pX-2 och cr80s filter, vad e det som begränsar där då ?

//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-05-21 12:53

Ja, piP klarar mindre vid 80 Hz än profX-2 klarar vid de lägsta
frekvenserna inom sitt arbetsområde. När man spelar film är
dock situationen delvis en annan, eftersom .1-kanalen dels
kan innehålla ljud 10 dB starkare än L och R (och alla de andra),
och dessutom finns det fall där filmtittare av olika skäl avspelar
basinformationen på en mer eller mindre förhöjd nivå, genom
en uppvriden basmodulnivå.

Då ökar (i båda fallen) kraven på basmodulen, och det som i
musikåtergivningssammanhang kan se ut som en rejäl över-
dimensionering kan vara rätt så vettigt.

Jag kan tycka att 10 - 16 dB extra (kapacitet, inte nivå) i basen
för filmsystem kan vara förnuftigt. Det betyder faktiskt att bas-
systemet behöver kunna skapa 10 - 40 gånger mera ljudeffekt än
högtalarna för de högre frekvenserna. Det låter kanske som en
väldig skillnad, men man (de flesta) uppfattar inte skillnaden riktigt
så stor, inte alls så stor faktiskt. Fast det beror förstås på hur
yrkesskadad man är. ;)

(Ju mer man har arbetat med musikåtergivning, desto mera tycks
man börja uppfatta amplituden "såsom den verkligen är".)

- - - - -

Det är faktiskt produndus X-2 som begränsar i kombination med
pi60 (och man utgår ifrån ett normalt rum och ett programmateriel
som innehåller samma maxnivåer vid alla frekvenser under några
hundra Hz), men skillnaden är inte så stor.

X-4 är dock mitt val till pi60 (eller i14). Tycker dessutom att det
alltid är vettigt att sikta på ett slutsystem (= när det är färdigt)
som innehåller kvadruppla moduler. Till i28 X-4 eller Y-4, till i56
Y-4 eller Z-4.

Men allt är ju inte ljudtryck, så för den som aldrig är ens i när-
heten av att utnyttja systemens maximala förmåga finns inget
skäl att överfukusera på just den parametern. Även system som
är kraftigt obalanserade med avseende på den maximala ljud-
trycksförmågan vid olika frekvenser (normala fullregistersystem
t ex) kan ju låta superbt bra när man spelar så att marginalerna
ändå är stora.

Vad i systemet som tar slut först spelar ju mindre roll när man
inte spelar vid de nivåerna att man närmar sig gränsen. Men
man skall å andra sidan inte helt försumma det samband mellan
renhet och marginal som ofta finns. Det är dock inte något som
följer enkla regler, så man gör sig nog en tjänst om man litar på
örat mera än på tumregler.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-05-21 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-21 13:37

Tack Ingvar för din förklaring, många frågetecken löstes upp. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-21 22:37

Jo, tack !

Nu har jag en bättre bild av förhållandena :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-21 01:45

IngOehman skrev:Storlekarna betecknas av en bokstav och inte av en volymsiffra, och orsken till det är att den fysiska storleken i liter kan varieras inom vissa ramar för basmoduler, och då är det rimligare att ange deras storlekar lite lagmo neutralt med en bokstav, tycker jag.

Denna frågan är ju direkt till Ingvar men jag väljer ta den på forumet, för den kan kanske vara av intresse för flera.

Hur mycket kan man minska ner profundus Y lådornas djup (och förlänga H eller B) innan man försämrar ljudkvalitén? Dessa lådor ska inte så mot väggen/hörn utan mitt mellan dom väggstående lådorna.
Tack på förhand :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-10-21 07:30

subjektivisten skrev:Hur mycket kan man minska ner profundus Y lådornas djup (och förlänga H eller B) innan man försämrar ljudkvalitén?

Jag önskar få ett förtydligande i din fråga, även om jag inte är Ingvar: Menar du att du skall behålla volymen konstant och enbart ändra formen ?

Du kan ju alltid bygga Infra-Y ;-) Som är noterbart fysiskt sett mindre och i lämplig mängd helt klart mera kapabla (personlig åsikt) ?!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-21 08:18

Jag har vid ett tillfälle tidigare frågat IÖ om detta och fick då (vad jag minns) ett förslag på grundaste (för elementet) på 30cm och de övriga måtten (alla innermått) på 50 & 90cm.

Således innermått: BxHxD 50x90x30cm
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-10-21 08:48

Njae...

Förstå och främst vill jag ju som regel (men inte en utan undantag) att
ett av måtten skall vara 50 cm yttermått. Således att de kan användas
som stativ för t ex i14 eller i16s.

Men annars så stämmer det att jag avråder från att forma lådan så att
något mått blir mer än 3 ggr större än ett annat. Dock tror jag inte på att
använda tumregler, så jag säger som jag alltid säger - är det så att man
är intresserad av specialmått, så kom hit så gör vi ritningen tillsammas!

Det finns ju mycket mera att tänka på än bara måtten. Det finns ju både
ett baselement och portar och anslutningspaneler som skall sitta någon-
stans också, och dessutom måste det inre av lådan fungera således att
luften flödar relevant, men resonanser inte kan ställa till.

Det är ett ständigt dilemma den där motsättningen, där man både vill
ha lite och mycket dämpning samtidigt, beroende på vilken egenskap
man tittar på.

För att kunna optimera båda samtidigt måste man titta på hur mönstret
ser ut på alla de luftrörelser som vill uppstå inuti lådan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-21 09:18

IngOehman skrev:
Jag kan tycka att 10 - 16 dB extra (kapacitet, inte nivå) i basen
för filmsystem kan vara förnuftigt. Det betyder faktiskt att bas-
systemet behöver kunna skapa 10 - 40 gånger mera ljudeffekt än
högtalarna för de högre frekvenserna. Det låter kanske som en
väldig skillnad, men man (de flesta) uppfattar inte skillnaden riktigt
så stor, inte alls så stor faktiskt. Fast det beror förstås på hur
yrkesskadad man är. ;)

Vh, iö

Hej!
Hur kommer du fram till siffrorna 10-16db?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-21 12:21

IngOehman skrev:Njae...

Förstå och främst vill jag ju som regel (men inte en utan undantag) att
ett av måtten skall vara 50 cm yttermått. Således att de kan användas
som stativ för t ex i14 eller i16s.

Exakt min tanke, om jag fortsätter med profundus istället för infra. :D
Men djupet kan ändras (och förlänga någon annan del) en del utan att försämra kvalitén? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-10-21 12:58

Almen skrev:
Absolut, för att inte tala om området 80 Hz - 20 kHz.

Medhåll, i högsta grad. Många faller för Inos baskapacitet, men det är de andra registren speciellt diskanten som imponerar mest på mig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-21 17:07

Håller med helt. Vet ingen annan diskant jag hört som fixar dom vansinnesvolymer jag har testat mina i32s utan att låta illa.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-10-21 19:26

i16s och i32s låter i mitt tycke otroligt stabilt och har ett slags orubbligt lugn på hög volym. Diskanten är dessutom absolut världsklass.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2009-10-21 20:52

Tycker också diskanten är helt kanon, och nog tål den mer stryk än någon annan dome jag hört. Dessvärre är dom största toppsystemen(>i32s) såpass kapabla i övrigt att just diskanten alltid löser ut först.
På min önskelista står alltså en ännu kraftigare variant. :twisted:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-21 21:24

Haha ! :lol:

jag har inte lyckats få mina iPs diskanter's säkringar att lösa än... och du pratar om att du vill ha fetare diskanter än dom i >i32s... :D

Men jag vet hur det fungerar, jag håller ju volymen väldigt mycket mer strikt just på grund av att jag inte vill ha sönder något, och det är i mitt fal 5" elementen som sätter stopp.
Men vist är det så, att man vil ju alltid ha mer av det goda..

jag har just tittat på film hemma i mitt lilla rum och jag är inte oberörd... I mitt lilla rum så går det att spela löjligt högt med bara iPs och profondusP-4 och jag saknar inget ljudtryck till film alls.
Men till musik så vid några tillfällen så skulle jag vilja att mina 5" inte satte stopp...

i ett större rum så skulle dessa iPs inte räcka för mig, jag skulle behöva större för att känna mig nöjd. Men det är något som kommer senare...
jag är nöjd med att just nu i mitt nuvarande rum kunna spela så att man blir halvt döv och samtidigt njuta av det... :wink:

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-05 17:42

IngOehman skrev:Det kan även nämnas att det är riktigt att en Z-modul använder två baselement, men det är ingalunda två stycken Y-moduler ihopbyggda (som någon antydde).

I Z-moduler finns inga baffelmonterade baselement alls, utan de sitter inuti lådan, och arbetar tillsammans i en minikavitet i ett montage som släcker ut både distrorsion och reaktionskraftsvibrationer mycket effektivt. Det enda man ser (om man inte tittar väldigt noga) är därför en rektagulär öppning där baselementen annars hade suttit.

Ingvar, om du har tid så vore det intressant att höra mer om detta. Så kan man säga att Z-4 låter renare/har mindre distorsion än Y-8? Är det främst tredjetons dist som är lägre eller? Finns det mer fördelar eller eventuella nackdelar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-05 19:11

Hmm... saknar bildtråden en bilde på en Z-modul?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-06 00:56

Det finns lite bilder på en halvt monterad Z-modul här och längre fram i den tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 174#534174
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-01-06 02:45

Finns det några bilder på Infra Z?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-06 02:51

komorok skrev:Finns det några bilder på Infra Z?

Be Ingvar om måtten och sätt igång å bygg.
Har du någon sten som matchar dina pi60 ? :D

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2010-01-06 02:51

Finns det ens infra-z?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-06 02:56

rexq skrev:

Finns det ens infra-z?

IngOehman skrev:
Det största infra-systemet (infraZ) använder två baselement per låda och samma elementinfästning som ni kan se på bilderna av profundusZ-lådan. Lådan i övrigt är mycket mindre dock.

På köpet för man inte rejäl utsträckning ned i infraljudsregistret. Av alla hittills inställerade infra system har den undre gränsfrekvensen hamnat på mellan 3 och 12 Hz. Det som är skuld till variationen är olika rums/bostäders skillnader med avseende på att härbergera ett statiskt tryck. I en bilkupe har jag på skoj experimenterat med ett infrasystem (X) och nådde en -3 dB punkt om 1,5 Hz. 8)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-01-06 02:58

Ragnwald skrev:

Be Ingvar om måtten och sätt igång å bygg.
Har du någon sten som matchar dina pi60 ? :D

Tanken har slagit mig. Inte bra att låta sig bli slagen av tankar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-06 09:18

IngOehman skrev:I Z-moduler finns inga baffelmonterade baselement alls, utan de sitter inuti lådan...

De bilder jag sett från Studio Blue har åtminstone elementskydd på baffeln,
vilket har "baffled me" (förlåt, kunde inte låta bli). Deras basmoduler ska
vara av typ Z vad jag vet, men är det en specialvariant då?
Senast redigerad av shifts 2010-01-06 10:04, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-06 09:40

har för mig att dom sitter som ett V inne i lådan men man borde ju kunna kalla det baffel...det är ju ingen bandpasslåda direkt

______ ____________ typ så?
V

äh det vart inte som när jag skrev i rutan....v'et ska sitta i hålet mellan strecken

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-01-06 11:27

shifts skrev:
IngOehman skrev:I Z-moduler finns inga baffelmonterade baselement alls, utan de sitter inuti lådan...

De bilder jag sett från Studio Blue har åtminstone elementskydd på baffeln,
vilket har "baffled me" (förlåt, kunde inte låta bli). Deras basmoduler ska
vara av typ Z vad jag vet, men är det en specialvariant då?

Nej, men väl än äldre variant av z-modulerna, den modellen använde endast ett element per modul, och då ett 15" element istället. Elementen var dock extremt dyra så den modellen fasades sedan ut, har för mig att löselementet kostade typ 15-20k :- st!

Den nya modellen använder dubbla Y-basar istället, kommer inte exakt ihåg hur dom sitter, men dom sitter i alla fall inuti vända mot varandra, typ...

//Peder

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-01-06 11:32

Här finns det bra bilder på Profundus Z och lite förklaring.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... z&start=30

Och för den som inte vill läsa, så är här de bilder som jag hänvisat till.

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-06 12:11

Raukman: Ah ok, det förklarar ju saken väldigt väl. Det känns instinktivt som
att de nya Z-modulerna borde ha lägre distortion jämfört med de äldre.
Större membranarea.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-22 21:11

Har funderat lite på en sak. Infra Y-12 är specade till 134 dB @ 16 hz medans profundus Y-6 ligger kring 133 dB @ 16 hz. Hur stämmer det med "3 gånger mer element" för infra systemen? Som jag förstår det så är profundus med effektiv kring 16-40 hz men över och under det är Infra mer effektiv (rätta mig om jag har fel).

Är det så att ett infra Y-12 klarar flytta mer luft över hela frekvensområdet upp till 80 hz än profundus Y-6?

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-06-10 17:49

Jag gjorde lite mätningar på mitt system och lade upp dem i tråden på MHB. Mätningarna gjordes med lite olika Q-värden (i cr80s), mätplats och gain på basarna. Mest mätt mycket nära lyssningsplats dock.

Det är cc-pc2 och py-4 mätt i "direct" stereo utan EQ. Ett par mätningar gjordes dock med Audissey inkopplat.

Kolla sidan 10 i tråden:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... &start=270

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-10 21:11

Du kan väl förklara vad du var ute efter, när du mätte?
Vad X- och Y-axlarna säger dig?

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-06-10 21:26

Vet du inte vad X och y-axlarna står för eller insinuerar du att jag inte fattar det? :roll:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-10 21:58

Aha, du är på det humöret. :(

Såg att du mätte vid väldigt låg nivå, det var bara det.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-06-11 07:29

Varför skrev du inte det då? Du talade i gåtor. Net har man nog av med kvinnfolket här hemma. :wink: Det var inte meningen att göra dig ledsen.

Det fanns en mätare i programmet som angav lämplig volym. Jag låg inom det rekommenderade området eftersom jag antog att det var bäst.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-06-12 22:36

Kul att få se mätningarna. Tack! :)

Det jag undrar är varför efterklangstiden verkar så mkt längre vid högre frekvenser jämfört med de lägre? Är det p.g.a. märkligheten i mätningen, eller skall det i vissa rum se ut så för att det skall bli rätt? (Jag gissar på det första förslaget, men ngn av er som vet får gärna räta ut frågetecknet)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-06-12 23:01

hassesolo skrev:Jag gjorde lite mätningar på mitt system och lade upp dem i tråden på MHB. Mätningarna gjordes med lite olika Q-värden (i cr80s), mätplats och gain på basarna. Mest mätt mycket nära lyssningsplats dock.

Det är cc-pc2 och py-4 mätt i "direct" stereo utan EQ. Ett par mätningar gjordes dock med Audissey inkopplat.

Kolla sidan 10 i tråden:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... &start=270

Har du möjlighet att göra mätningarna vid högre utnivå? 50db ger vanligtvis problem med störningar. Jag brukar mäta vid 100db ungefär för att få bra avstånd till störkällor.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-06-13 09:19

Tack för tipset pojkar. Jag skall försöka hinna med någon mer mätning innan jag skickar tillbaka grejorna. Jag har lite dåligt med tid bara. Jobb, VM, familj...

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-06-13 16:14

På begäran har jag mätt om med lite högre volym. Mätningarna är på lite olika platser i rummet men ganska nära primär lyssningsplats.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-13 17:07

hassesolo, fy fan vilken sjuk rigg du har :D Måste vara hur fett som helst!
Hifi Is Great Everyday

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-06-13 19:09

_Fredrik_ skrev:hassesolo, fy fan vilken sjuk rigg du har :D Måste vara hur fett som helst!

kan intyga att det är rejält fett 8) verkligen något att sträva mot, iaf för min del..

edit: kan tillägga att det är den mest rejäla och renaste bas jag upplevt. vilken attack och djup men samtidigt alldeles silkeslent och rent. saknar helt de basresonanser som rum annars bidrar med vilket ger en enorm "svärta" i basen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-13 20:44

Grymma grafer !
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-14 09:38

Kraniet skrev:edit: kan tillägga att det är den mest rejäla och renaste bas jag upplevt. vilken attack och djup men samtidigt alldeles silkeslent och rent. saknar helt de basresonanser som rum annars bidrar med vilket ger en enorm "svärta" i basen.

Jag kan bara lyfta på hatten och hålla med Kraniet om sitt omdömme. Det ovan låter kanske som en hifi-floskel men man blir nästan mörkrädd av kontrollen särskilt i basregstret.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-14 11:00

Man är nästan rädd för att lyssna i ett Ino-rum med feta prylar :) förmodligen är placebofaktorn på max då också, men kanske vill man inte att det ska låta så bra... Kan bli dyrt då. :D
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-08 14:07

Edit: Tänkte fel.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-12 13:25

Är det här verkligen ett par officiella Ino-basar:
http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibut ... isn=Lista2

Har aldrig sett den utformningen tidigare. Basen påminner lite om det gamla
profundusP-elementet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-08-12 13:38

shifts skrev:Är det här verkligen ett par officiella Ino-basar:
http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibut ... isn=Lista2

Har aldrig sett den utformningen tidigare. Basen påminner lite om det gamla
profundusP-elementet.

Jag känner till dem och hos vem de funnits. De är äkta Ino men i specialformat för att få plats i ett ganska litet lyssningsrum.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-12 14:12

Ah, där ser man.
2021 maj på Spotify

Återgå till Wänner af Ino