Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Får jag fråga Peter, vilket mät-lab var detta? Jag har ett minne av att min bror var på middag med IcePower-folk under sin tid på labbet i Östersund.
petersteindl skrev:Hej subjektivisten
Jag kör med förkärlek B&O 1000W klass D-slutsteg. Jag använder dessa till bas. Jag vet inte om de monterade i låda kan kosta mindre än 15 000 kr. Jag kan kolla upp saken. Klass d-slutsteg har vissa egenheter för sig, som att utstråla en mängd HF, både via luften och via nätkabeln. Sånt märks då man CE godkänner apparaten. Då jag byggde med B&Os 500 wattare åstadkom jag ett slutsteg som mätlabbet inte kunde detektera vad gäller HF-störningar. Det mätte inte en enda dB över bakgrundsstrålningen i mätlabbet som är en av Sveriges bästa mätlabb på HF störningar. Jag låg under 17 dB under B&O själv. B&O är ganska bra på sådana mätningar. Flera av B&Os tekniker sitter i själva europa kommiten vad gäller CE- märkning. Jag var ganska stolt över min burk. Jag skall kolla upp vad som kan göras med 1000 wattaren i en Faradays bur inklusive en liten kylfläns. Jag säger inte att det är ett måste för de som har ett basslutstegsbehov, men det kan kanske vara ett alternativ. behöver du 1 kanal eller fler kanaler? D v s skall det vara monosteg som max får kosta 15 000 kr/st?
MvH
PS
Nicke skrev:Hej Peter.
Det här låter intressant,då jag vill ha ett steg som kan driva 6st 10" basar i en sluten låda (InfraY-6) 0-80hz finliret inte så viktigt ; )
Finns det en möjlighet att bjuda hem dig till mig för en "inspektion" : )
Salt sjö boo-Nacka....inte så långt ; )
Mvh Nicke
Bamsefar skrev: Jag behöver två, dvs ett stereo bas slutsteg - kan man hänga på ?
(Jag har hitintills fundereat mera i Hypex 700 modulen, men har haft 1000ASP baserade monoblock tidigare från eAR tror jag det var, de gick på 13.500 sek för stereoparet då - men var behäftade med en del elakheter som 4.2v in för max uteffekt eller något liknande om jag minns rätt....)
petersteindl skrev:Nicke skrev:Hej Peter.
Det här låter intressant,då jag vill ha ett steg som kan driva 6st 10" basar i en sluten låda (InfraY-6) 0-80hz finliret inte så viktigt ; )
Finns det en möjlighet att bjuda hem dig till mig för en "inspektion" : )
Salt sjö boo-Nacka....inte så långt ; )
Mvh Nicke
Bor du ända bort i Nacka, huvaligen
, fel sida om sundet
![]()
Okejdå, jag får väl pallra mig ända dit.
Vi får komma överens om en tid. Idag skall jag på barnkalas å leka med ungarna.
Jätteroligt.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Hej subjektivisten
Jag kör med förkärlek B&O 1000W klass D-slutsteg. Jag använder dessa till bas. Jag vet inte om de monterade i låda kan kosta mindre än 15 000 kr. Jag kan kolla upp saken. Klass d-slutsteg har vissa egenheter för sig, som att utstråla en mängd HF, både via luften och via nätkabeln. Sånt märks då man CE godkänner apparaten. Då jag byggde med B&Os 500 wattare åstadkom jag ett slutsteg som mätlabbet inte kunde detektera vad gäller HF-störningar. Det mätte inte en enda dB över bakgrundsstrålningen i mätlabbet som är en av Sveriges bästa mätlabb på HF störningar. Jag låg under 17 dB under B&O själv. B&O är ganska bra på sådana mätningar. Flera av B&Os tekniker sitter i själva europa kommiten vad gäller CE- märkning. Jag var ganska stolt över min burk. Jag skall kolla upp vad som kan göras med 1000 wattaren i en Faradays bur inklusive en liten kylfläns. Jag säger inte att det är ett måste för de som har ett basslutstegsbehov, men det kan kanske vara ett alternativ. behöver du 1 kanal eller fler kanaler? D v s skall det vara monosteg som max får kosta 15 000 kr/st?
MvH
PS
Britt-Gunnar skrev:om det räcker med 2x150watt kanske två sådana här vara något, om inte annat så matshar dom ju din 208 det blir ca 10kkr för två stycken http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... trasit.htm
subjektivisten skrev:Lite mer kräm kanske vore kul eller? A-500 har väl 2x160 watt i 8 ohm vad jag kommer ihåg. Visst, man kan brygga dom, det är ju sant. Beg funkar ju bra med btw.
verdad skrev:Ytterliggare en. Vet att den finns i hultsfred. Om du ska dit på festival nästa vecka är det enkelt att ta med hem.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=16498
verdad skrev:Ytterliggare en. Vet att den finns i hultsfred. Om du ska dit på festival nästa vecka är det enkelt att ta med hem.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=16498
Britt-Gunnar skrev:om det räcker med 2x150watt kanske två sådana här vara något, om inte annat så matshar dom ju din 208 det blir ca 10kkr för två stycken http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... trasit.htm
David_A skrev:Med 8st spelar det ingen roll om du har lägenhet eller hus. Grannarna blir lika glada ändå
subjektivisten skrev:David_A skrev:Med 8st spelar det ingen roll om du har lägenhet eller hus. Grannarna blir lika glada ändå
haha, sant. Grannarna flera våningar upp hör mig redan med Y-2 och Behringer A500, vad ska dom då säga med Y-4 och 1090
hevi skrev:subjektivisten skrev:David_A skrev:Med 8st spelar det ingen roll om du har lägenhet eller hus. Grannarna blir lika glada ändå
haha, sant. Grannarna flera våningar upp hör mig redan med Y-2 och Behringer A500, vad ska dom då säga med Y-4 och 1090
Jag kommer ju ha en liknande (identisk?) uppställning i min 2:a som jag precis flyttat in i. Det roliga är att både kärringen under och paret ovanför kommer att flytta om någon månad så jag kan bara se helt oförstående ut och säga "Men, jag har ju alltid spelat så här högt och det är aaaaldrig någon som klagat" när de nyinflyttade börjar skruva på sig...
![]()
H
hevi skrev:Jag kommer ju ha en liknande (identisk?) uppställning i min 2:a som jag precis flyttat in i. Det roliga är att både kärringen under och paret ovanför kommer att flytta om någon månad så jag kan bara se helt oförstående ut och säga "Men, jag har ju alltid spelat så här högt och det är aaaaldrig någon som klagat" när de nyinflyttade börjar skruva på sig...
![]()
H
petersteindl skrev:hevi skrev:subjektivisten skrev:David_A skrev:Med 8st spelar det ingen roll om du har lägenhet eller hus. Grannarna blir lika glada ändå
Jag kommer ju ha en liknande (identisk?) uppställning i min 2:a som jag precis flyttat in i. Det roliga är att både kärringen under och paret ovanför kommer att flytta om någon månad så jag kan bara se helt oförstående ut och säga "Men, jag har ju alltid spelat så här högt och det är aaaaldrig någon som klagat" när de nyinflyttade börjar skruva på sig...
![]()
H
Kan du inte bjudarom på nån bira dårom klagar?
MvH
PS
subjektivisten skrev:haha, smart.
Jag spelar sällan så högt, utan ligger nog oftare runt 80-90 dB kanske, men ibland så vill man ju blåsa på lite.
hevi skrev:petersteindl skrev:hevi skrev:subjektivisten skrev:David_A skrev:Med 8st spelar det ingen roll om du har lägenhet eller hus. Grannarna blir lika glada ändå
![]()
H
Kan du inte bjudarom på nån bira dårom klagar?
MvH
PS
Du har ju smakat min "Orminge Celebration Ale". Nu är man ju me' ny lya i Sickla så jag får väl brygga en "Sickla Bitter" eller nå't då...
Nä, jag förlitar mig helt på att dom som flyttar in är döva. Sen måste jag ju förståss hitta på någon förklaring för varför köksporslinet på något magiskt sätt skallrar ur deras köksskåp och varför putsen trillar loss från väggarna... Har du några förslag? Jagmenar du borde ju ha haft liknande problem med dina ägg?!?
![]()
H
petersteindl skrev:Döva grannar kan vara bra att ha. Dom kanske skulle vara blinda också. Då putsen trillar loss så är det bara att säga: Tråkig historia, de e baågilla läget. Skål
för du skulle väl ändå måla om!
Känner igen problematiken med spelning med äggen![]()
PS
hevi skrev:Du är bluden å min inflyttningsfest (om du tar med MrVodka, hans vinkällare och dina ägg...)
H
petersteindl skrev:När nalkas det fest?
PS
subjektivisten skrev:I basen?
Men kraften borde väl en 208 ha att driva Y-4 eller?
screen skrev:Fast lågt går den i.a.f.
subjektivisten skrev:Sjukt hur högt man kan spela med Y-2 redan. Vet inte om jag vågar spela högre än vad jag gör nu.
subjektivisten skrev:Nej, har snackat med dom och det verkar lugnt. Dock så spelar jag inte så högt länge eller sent.
David_A skrev:Jag har testat det minsta, och det är helt ok för pengarna. Bamsefar körde väl dom största ett tag har jag för mig. Kräver dock många volt från försteget för att kunna styras ut fullt.
wayfarer skrev:screen skrev:Fast lågt går den i.a.f.
Hur skall man egentligen tolka de där sifrorna. Ett sätt är att den tappar inget ner till 0.25Hz. Däremot så rullar den ju av från -0.09dB vid 20kHz till -3dB vid 170kHz.
Eller försöker de sig att den håller sig inom 0-0.09 inom 20 Hz-20kHz och inom 0 till -3dB från 0.25-170kHz?
Nattlorden skrev:Jag tolkar det som att den är 0,09dB ned vid 20Hz och 3dB ned vid 0,25Hz.
Bamsefar skrev:Problemet är nog att de kräver 2.1v RMS på XLR och 4.2v RMS på RCA. Deet är mycket få försteg som en kan ge en sådan sving...
subjektivisten skrev:Ni som har koll, hur mycket "luft" bör baselementen ha för spela optimalt? Går det ställa ett par baslådor ca 50 cm från elementet utan problem?
Funderar på ett par Y-2 till. Cool
screen skrev:Funderar på ett par Y-2 till. Cool
Har du börjat räkna löningen i pY-2 ?
När slutar du, vid pY-12 ?
Hmm...vad fick du i lön?
- Jo, det blev 1/4:s pY-2 minus skatt om man räknar bort maten...öh...
hassesolo skrev:Jag funderar på 2 st XTZ Subamp 1 till P-Y4. Någon som har åsikter om det?
Bra eller kass?
hassesolo skrev:Om jag var säker på att jag skulle klara av fläktmodden på Behringer så skulle jag ta den. Nån som kan tipsa om en bra tyst fläkt?
steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Om jag var säker på att jag skulle klara av fläktmodden på Behringer så skulle jag ta den. Nån som kan tipsa om en bra tyst fläkt?
Fläktmodden kan göras väldigt enkelt. Absolut enklast är att öppna locket, klippa kablarna till den befintliga fläkten och sen sätta två stycken fläktar på utsidan (som kopplas till en nätdel med späningsväljare (finns på kjellco.com)).
Ännu lättare är att sätta en bordsfläkt som blåser in i slutsteget...
Om det är för ful lösning så kan du klippa upp kablen till fläkten och sätta in en potentiometer (en zalman som oxo finns på kjell.com?) som ställa fläkten till lagom nivå.
jag kan otroligt lite om elektronik och kan jag fixa det så känner du garanterat någon som oxo kan fixa.
Eller så följer du bara någon av de tiotals guiderna (med bilder) som finns på nätet...
hassesolo skrev:steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Om jag var säker på att jag skulle klara av fläktmodden på Behringer så skulle jag ta den. Nån som kan tipsa om en bra tyst fläkt?
Fläktmodden kan göras väldigt enkelt. Absolut enklast är att öppna locket, klippa kablarna till den befintliga fläkten och sen sätta två stycken fläktar på utsidan (som kopplas till en nätdel med späningsväljare (finns på kjellco.com)).
Ännu lättare är att sätta en bordsfläkt som blåser in i slutsteget...
Om det är för ful lösning så kan du klippa upp kablen till fläkten och sätta in en potentiometer (en zalman som oxo finns på kjell.com?) som ställa fläkten till lagom nivå.
jag kan otroligt lite om elektronik och kan jag fixa det så känner du garanterat någon som oxo kan fixa.
Eller så följer du bara någon av de tiotals guiderna (med bilder) som finns på nätet...
Jag får väl ta mod till mig och göra det när det börjar brännas om en månad. Tack för peppning.
hassesolo skrev:Vet någon var man kan köpa en 24V 80x80x24mm tyst fläkt till en Behringer EP-2500. Det verkar svårt att få tag på i Sverige...
Både dyrt och förhållandevis klent.teosig skrev:kanske ett eller två sådana häringare
fast nu är det o andra sidan fläkt i.....
http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... _svart.htm
Schull skrev:Någon som har en susning om hur detta skulle kunna fungera med 4st Basmoduler?
Efekt/pris måste vara svårslaget iaf.
http://www.billebro.se/myshop/myshop_st ... &PRID=2821
/L
Jag skulle köpa det RB-991 steg som är till salu på hifimagasinet nu för 3800 spänn, det levererar nog med effekt...Schull skrev:Någon som har en susning om hur detta skulle kunna fungera med 4st Basmoduler?
/L
-micke- skrev:Jag har ju pY-2 på ingång och letar steg till dessa.
Hade först tänkt NAD 218 men jag lyckas inte hitta något. Det finns 2 på blocket men ingen vill skicka![]()
Största nackdelan som jag känner till är väll att nedre gränsfrekvensen ofta ligger rätt högt.shifts skrev:Det vore ju intressant att veta precis HUR BRA (F/E-bra gärna) klass d-
stegen är som bassteg. Och vilka svagheter som finns. Problemen med 208
och 991 (och snart kanske 1080 och 1090 för den delen) är det där klassiska
att de är svåra att planera att få tag på. Det är inte säkert att de finns när
man har råd/behöver dem.
Finns det inga nackdelar med klass d till de lägsta registren?
Om - 3db ligger vid 15hz, var börjar den falla då?MattiasKarlsson skrev:Frågan är hur det påverkar när man kör aktiv delning och med basreflexmoduler? Speciellt när ett rum är med i beräkningarna, så kanske det inte spelar någon större roll?
MagnusÖstberg skrev:Om - 3db ligger vid 15hz, var börjar den falla då?
Empa skrev:Såg att Behringer A500 inte gillade så mycket att kopplas in till 4 moduler, finns det något annat i samma prisklass som räcker till?
Har hållit utkik efter beg. NAD och Rotel men har inte koll riktigt på vilka modeller som pallar med.
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle köpa det RB-991 steg som är till salu på hifimagasinet nu för 3800 spänn, det levererar nog med effekt...Schull skrev:Någon som har en susning om hur detta skulle kunna fungera med 4st Basmoduler?
/L
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle köpa det RB-991 steg som är till salu på hifimagasinet nu för 3800 spänn, det levererar nog med effekt...
Om steget finns kvar, är det verkligen månadens kap....och då snackar vi inte juli...Empa skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle köpa det RB-991 steg som är till salu på hifimagasinet nu för 3800 spänn, det levererar nog med effekt...
Egentligen lite för långt bort och lite för dyrt än vad jag tänkte lägga, men vilken hög dreggel faktor det var på det steget![]()
Får ta ett allvarligt snack med plånboken.
MagnusÖstberg skrev:Om steget finns kvar, är det verkligen månadens kap....och då snackar vi inte juli...
niklas skrev:Men runt 4k borde väl vara ett ganska normalt pris på ett 10 år gammalt slutsteg som kostade knappt det dubbla nytt? Sånt jäkla fynd tycker jag inte det är. Det är ju ändå inte 208-hype kring det.![]()
Fast jag håller med om att det är svårslaget för dom pengarna.
Nej, grejjen som styr priset är verkligen inte prestandan. Det är efterfrågan som gör det.DVD-ai skrev:nypriset när det kom ut för länge sedan är väll inte grejen, utan snarare prestandan...![]()
Ska du ändå drömma så kan du väl drömma om ett steg som du kan utnyttja dina kommande i28 fullt ut med, det är 991 i klenaste laget för.DVD-ai skrev:Grymt steg och skulle vara perfekt till mina kommande i28... men då jag inte har pengar till steg just nu så får det vara till vidare... Jag bara hoppas på att när jag väl har pengar till steg så ska ett nytt dyka upp, nära mig (helst hoss grannen) för en strunt summa så jag kan införskaffa mig ett !
MagnusÖstberg skrev:Ersatt rakt av med steget RB-1080 ...dvs samma steg
niklas skrev:Nej, grejjen som styr priset är verkligen inte prestandan. Det är efterfrågan som gör det.DVD-ai skrev:nypriset när det kom ut för länge sedan är väll inte grejen, utan snarare prestandan...
Ska du ändå drömma så kan du väl drömma om ett steg som du kan utnyttja dina kommande i28 fullt ut med, det är 991 i klenaste laget för.DVD-ai skrev:Grymt steg och skulle vara perfekt till mina kommande i28... men då jag inte har pengar till steg just nu så får det vara till vidare... Jag bara hoppas på att när jag väl har pengar till steg så ska ett nytt dyka upp, nära mig (helst hoss grannen) för en strunt summa så jag kan införskaffa mig ett !
DVD-ai skrev:priset växer med efterfrågan som i sin tur styrs av prestandan
niklas skrev:DVD-ai skrev:priset växer med efterfrågan som i sin tur styrs av prestandan
Alltså... I en perfekt värld så borde det kanske vara så, men inte i verkligheten. Där finns det fler variabler som styr. Och det är ju ändå nånstans i verkligheten vi befinner oss, förhoppningsvis. Eller behöver du ha exempel på produkter vars pris inte motsvarar dess prestanda för att förstå vad jag menar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster