lennartj; det gläder mig att du hittat något som bättre motsvarar din högtalarsmak. Alla borde ju förstå att det är högst subjektivt och din upplevelse kan ingen ta ifrån dig.
Det där ordet transparens är ju något som jag inte alltid får grepp om värdeladdningen i - eftersom det oftast är kopplat till en subjektiv upplevelse.
När det gäller cr80s-filtret så är det en massa variabler som spelar in som inte är helt lätt att kartlägga så bristen på "transparens" gissar jag ligger någon annanstans. Jag skriver gissar för jag kan ju inte veta i ditt fall. Men det förvånar mig att du själv tror att du kan härröra avvikelser i under 80Hz till filtret (!) och inte rummet. I övre registret är ju distorsionen i cr80s mycket låg enligt publicerade mätresultat och såpass låg att jag tvivlar på att det är filtret du hör och inte något annat i kedjan.
Själv har kag ju cr80es filtret så jag känner mig nöjd med feelgood-faktorn även om mitt rum inte tillåter en perfekt integration i övrigt. Hade vi bott nästgårds hade du gärna fått låna filtret och prova lite.
Vad gäller Ino's större system i övrigt så är det fortfarande det bästa jag hört - rent subjektivt - även om jag hört en del annat som varit ruskigt bra. Men helheten från topp till botten som Ino har gett har INGEN annan gett - hittills. Ibland har man hört något som lovat gott i början men sedan har man snabbt "tröttnat" eftersom det man imponerats av varit just framträdande - på bekostnad av något annat.
En av de få personer jag har absolut förtroende för när det gäller detektering av avvikelser i tonkurva och brister hos högtalare är en person som ofta får ställa upp som referensöra (inte av Ino men det har förekommit det med) och som jag skulle våga gissa hör bättre än de flesta på det här forumet har fastnat för Ino - men han gillar inte allt inom Ino.
Han har bland annat sågat min nuvarande anläggning rätt hårt - men han har fog för sina påståenden som han menar på är en kombination av rums och placeringsförhållanden och det har lett till en omfördelning av resurserna och det blev klart bättre. Då ska man veta att många varit här och blivit imponerande av återgivningen innan ändringarna.
Han har ägt pi60s med bs60 tidigare och tycker det varit det bästa, rent återgivningsmässigt, av det han hört på den här planeten, under de rumsförhållanden som han hade då. Det räcker för mig som kvitto.
Idag har han lite fetare rigg (minst sagt...) som har andra förtjänster men har kvar pi60s (dock utan bs60) som "reserv".