Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!
Hatt av!
Tengil skrev:Du har, om jag förstått det rätt, inte lyssnat på någon iö-konstruktion ännu, facinerande med tanke på ditt ändå ganska stora intresse.
Det är väl värt en lyssning, tycker jag.
gnypp45 skrev:Vad få vet är att Ingvar började sin bana med att konstruera tvättmaskiner. Här är ett exempel från 1977. En frontmatad maskin komplett med programväljare och kapacitet för 60 liter tvätt:
perstromgren skrev:gnypp45 skrev:Vad få vet är att Ingvar började sin bana med att konstruera tvättmaskiner. Här är ett exempel från 1977. En frontmatad maskin komplett med programväljare och kapacitet för 60 liter tvätt:
... som tömmer ut vattnet på golvet!
Det var nog förväl detNattlorden skrev:För de som inte kan historia utantill, den vita ovan är en av flera prototyper som aldrig blev produkt.
perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.
Tengil skrev:Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Objektivisten skrev:Tengil skrev:Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Haha, tror du på detta själv?
Objektivisten skrev:Tengil skrev:Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Haha, tror du på detta själv?
perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!
Hatt av!
Callisto skrev:perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!
Hatt av!
Jag trodde att Pi60 var resultatet utav hans forskning när han samarbetade med något hörselinstitut eller liknande. Vad gav den "forskningen" annars???
Tengil skrev:perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.
Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Vh Christer
Callisto skrev: Vad gav den "forskningen" annars???
Nattlorden skrev:Callisto skrev: Vad gav den "forskningen" annars???
Tja... alla senare iterationer på pi60 samt alla andra modellerna?
Forskningen pågick enl. egen utsago till 1989 och sedan har det bara smygforskats lite när någon liten ny fråga påtvingat uppmärksamhet.
IÖ har också vid något tillfälle nämnt en ny magnetfältsteori baserat på etervindar som togs fram i slutet av 70-talet, om detta var före eller efter pi60 vet jag inte.
Callisto skrev:Tengil skrev:perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.
Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Vh Christer
Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. Ino måste t.ex stå nära bakvägg, det tycker jag är en ganska stor inskränkning när det gäller placering. Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig.
Callisto skrev:Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. [...] Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig.
perstromgren skrev:Jag tror bestämt att forskningen inte alls handlade om högtalare utan om hörseln.
Callisto skrev:Tengil skrev:perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.
Vh Christer
Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. Ino måste t.ex stå nära bakvägg, det tycker jag är en ganska stor inskränkning när det gäller placering. Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig.
JTarnstrom skrev:Just den tydliga informationen om vad som krävs för att piP ska spela bra, gjorde att jag länge tvekade inför att köpa dem. Idag inser jag ju att det inte är svårare att optimera rummet för piP än vad det är för någon annan högtalare, snarare tvärtom så är det enklare eftersom Ingvar är ganska tydlig med vad som krävs.
perstromgren skrev:
Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?
JTarnstrom skrev:perstromgren skrev:
Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?
Linux?
stefanolo skrev:Nej, målmedvetenheten hos en femtonårig kille brukar begänsa sig till brudar och att trimma moppen![]()
.
/s
M50 skrev:Är det någon här som har glömt bort vår svenske nu levande uppfinnare etc. Håkan Lans - som ligger bakom en rad tekniska innovationer inom en rad olika områden som t.ex. färggrafiken i våra datorer och utvecklande av datormusen och inte minst olika navigeringssystem.
http://www.dn.se/ekonomi/besatt-av-att- ... a-1.514286
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans
För övrigt det finns en stor mängd personer runt om i världen som har gjort olika goda gärningar i sina liv under lång tid under människans historia men just det... det är en annan historia som inte ska tas upp här i den här tråden.
/M50
peetwa skrev:Pi60 är vall lite ett barn av sin tid och det finns en högtalare som är nästan identisk från sextio eller sjutiotalet. Jag har varit och letat på bibloteket idag där jag vet att jag sett den i en bok. Golvstående, med 8 tumms bas, hylla i mörkt trä tror jag den var på bilden. Någon som kan hjälpa mig att minnas?
stefanolo skrev:Cabasserna ovan har ju en lite "pi60-aktig" utformning. Tror bestämt de är från slutet av 80-talet. Mycket fint faner![]()
Tillägg:
Technics "Linear Phase Speaker System-serien" (SB-4000 och SB-5000) på bilderna är från 1977 vad jag förstår.
/s
stefanolo skrev:Inget som är konstigt alls utan tvärtom intressant. Jag var inte ute efter att gå i polemik angående vem som eventuellt var först och vem som inspirerats av vem utan mer bekräfta det du skrev om "barn av sin tid", vilket verkligen stämmer även om man tittar på andra än Ino och Cabasse
. Alltid intressant med lite tillbakablickar.
/s
Moment-23 skrev:M50 skrev:Är det någon här som har glömt bort vår svenske nu levande uppfinnare etc. Håkan Lans - som ligger bakom en rad tekniska innovationer inom en rad olika områden som t.ex. färggrafiken i våra datorer och utvecklande av datormusen och inte minst olika navigeringssystem.
http://www.dn.se/ekonomi/besatt-av-att- ... a-1.514286
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans
För övrigt det finns en stor mängd personer runt om i världen som har gjort olika goda gärningar i sina liv under lång tid under människans historia men just det... det är en annan historia som inte ska tas upp här i den här tråden.
/M50
Lans byggde en fjärrmanövrerad miniubåt till försvaret när han var 15-16 år så det får väl anses som ganska avancerat för åldern...
För några år sedan jobbade jag ihop med en av hans barndomsvänner som hjälpte honom med just den ubåten. Han berättade att förutom att Håkan var en mycket duktig ingenjör så hade han redan då ett mycket väl utvecklat affärssinne. Detta är sin tur ganska anmärkningsvärt att någon så ung har den kombinationen.
M50 skrev:
Vid ett flygevenemang (EAA) för ett antal år sedan på Barkarby fd. F8, hade han där sitt lilla privatflygplan av sportmodell och han visade upp flygnavigering och GPS med Glascockpit - han var tidigt ute med avancerade TV-skärmar i ett privatflygplan/allmänflyget. Jag såg då en skymt av honom men det var väldigt mycket folk kring området så man kom honom inte nära. Ett antal år senare sålde han sitt flygplan.
Jag har läst boken om Håkan Lans - "Ett svenskt geni" skriven av David Lagercrantz. Jag lånade den boken på biblioteket. Lans bor fortfarande kvar i sin Villa i Saltsjöbaden som han har gjort i många år, vad jag känner till nu.
Det var mina noteringar kring Håkan Lans.
/M50
H_blg skrev:M50 skrev:
Vid ett flygevenemang (EAA) för ett antal år sedan på Barkarby fd. F8, hade han där sitt lilla privatflygplan av sportmodell och han visade upp flygnavigering och GPS med Glascockpit - han var tidigt ute med avancerade TV-skärmar i ett privatflygplan/allmänflyget. Jag såg då en skymt av honom men det var väldigt mycket folk kring området så man kom honom inte nära. Ett antal år senare sålde han sitt flygplan.
Jag har läst boken om Håkan Lans - "Ett svenskt geni" skriven av David Lagercrantz. Jag lånade den boken på biblioteket. Lans bor fortfarande kvar i sin Villa i Saltsjöbaden som han har gjort i många år, vad jag känner till nu.
Det var mina noteringar kring Håkan Lans.
/M50
Om jag inte misstar mig helt var det en experimentklassad Glasair som ägdes Lans och användes för tester men som flögs av en herre i Torsby. Minns när jag som 12-åring blev duktigt impad av att sätta mig i dess cockpit och se nån form av prototypplotter och ett minitangentbord, fick även äran att tvätta flygplanet![]()
Minns att propellern var något större än original... mindre akrobatisk men for i 400+ km/h
Blev även erbjuden en flygtur men bangade
**sorry OT**
Nattlorden skrev:Tror inte CIA har ögonen på IÖ däremot..
paa skrev:Nattlorden skrev:Tror inte CIA har ögonen på IÖ däremot..
Har inte dom ögonen på alla som skriver på internet?
peetwa skrev:Pi60 är vall lite ett barn av sin tid och det finns en högtalare som är nästan identisk från sextio eller sjutiotalet. Jag har varit och letat på bibloteket idag där jag vet att jag sett den i en bok. Golvstående, med 8 tumms bas, hylla i mörkt trä tror jag den var på bilden. Någon som kan hjälpa mig att minnas?
Nattlorden skrev:
IÖ har också vid något tillfälle nämnt en ny magnetfältsteori baserat på etervindar som togs fram i slutet av 70-talet, om detta var före eller efter pi60 vet jag inte.
MP skrev:Du missade nog den det här inläggetpeetwa skrev:Pi60 är vall lite ett barn av sin tid och det finns en högtalare som är nästan identisk från sextio eller sjutiotalet. Jag har varit och letat på bibloteket idag där jag vet att jag sett den i en bok. Golvstående, med 8 tumms bas, hylla i mörkt trä tror jag den var på bilden. Någon som kan hjälpa mig att minnas?
Callisto skrev:Nattlorden skrev:
Du är rolig du![]()
Svante skrev:Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:PS. En mera noggrann bild av det hela, är att induktion är en effekt som
uppstår av en ledares förefintlighet i en av olika skäl uppstådd magnetisk
etervind. En permament magnets fält blåser dock inte. Inte om man inte
rör på magneten vill säga. Gör man det så funkar det dock. Det kallas för
en generator.
Öhh, "avskaffades" inte etern på sent 1800-tal?
Ingvar har återuppfunnit den.
Nattlorden skrev:Callisto skrev:Nattlorden skrev:
Du är rolig du![]()
Jag försöker inte alls vara rolig.... hittade inte ursprungscitatet i all hast nu, men detta säger väl en del:Svante skrev:Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:PS. En mera noggrann bild av det hela, är att induktion är en effekt som
uppstår av en ledares förefintlighet i en av olika skäl uppstådd magnetisk
etervind. En permament magnets fält blåser dock inte. Inte om man inte
rör på magneten vill säga. Gör man det så funkar det dock. Det kallas för
en generator.
Öhh, "avskaffades" inte etern på sent 1800-tal?
Ingvar har återuppfunnit den.
Callisto skrev:Vilket dravel! Är inte du civ.ing, då borde du också inse galenskapen.
Magnetfält beror på "distorsioner" i E-fältet pga rörelsen hos laddningen. M-fältet är en relativistisk bi-effekt av E-fältet. Det var Einstein som 1905 påvisade detta och mig veterligen har ingen kunnat falsifiera det hittills
Jag brukar FEM:a mina högtalarmotorer. Det är dock bara delvis användbart. Min sekundära metod alltså.
Min primära metod är att jag, varvat med praktiska experiment och oändliga (nu tog jag i lite) mängder av prototyper, filosoferar fram dem!
För detta ändamål tog jag i slutet av 70-talet fram en helt ny magnetfältsteori, som inbegriper både en eter och etervindar, vilket ju är tämligen impopulärt hos många fysikerkollegor , men ekvationerna blir mycket enklare och rationellare.
Dessutom lämpar sig teorin mycket bättre för att konstruera bakom slutna ögonlock, alltså intuitivt, eftersom den jämfört med de etablerade modellerna ger en prima bild av hur det "verkligen" fungerar. Inbillar jag mig i varje fall. Resultaten ger mig stöd.
Nattlorden skrev:Callisto skrev:Vilket dravel! Är inte du civ.ing, då borde du också inse galenskapen.
Magnetfält beror på "distorsioner" i E-fältet pga rörelsen hos laddningen. M-fältet är en relativistisk bi-effekt av E-fältet. Det var Einstein som 1905 påvisade detta och mig veterligen har ingen kunnat falsifiera det hittills
Tror det är du som inte hajar att det är en räkneteknisk analogi. Liksom man kan använda elektriska ekvivalenter för räknande på mekanik.
Ingvar skrev 2005-01-24:Jag brukar FEM:a mina högtalarmotorer. Det är dock bara delvis användbart. Min sekundära metod alltså.
Min primära metod är att jag, varvat med praktiska experiment och oändliga (nu tog jag i lite) mängder av prototyper, filosoferar fram dem!
För detta ändamål tog jag i slutet av 70-talet fram en helt ny magnetfältsteori, som inbegriper både en eter och etervindar, vilket ju är tämligen impopulärt hos många fysikerkollegor , men ekvationerna blir mycket enklare och rationellare.
Dessutom lämpar sig teorin mycket bättre för att konstruera bakom slutna ögonlock, alltså intuitivt, eftersom den jämfört med de etablerade modellerna ger en prima bild av hur det "verkligen" fungerar. Inbillar jag mig i varje fall. Resultaten ger mig stöd.
UrSv skrev:Callisto skrev:perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!
Hatt av!
Jag trodde att Pi60 var resultatet utav hans forskning när han samarbetade med något hörselinstitut eller liknande. Vad gav den "forskningen" annars???
Forskning var nog inte för att ta fram högtalaren. Jag har för mig att högtalaren togs fram för att vara ett hjälpmedel i forskningen för att det inte gick att finna högtalare som funkade bra nog.
Edit: Citat från INOs manifest (hoppas IÖ inte har nåt emot det):
"[Verksamheten inom forskningsinstitutionen Audio Púrus ix (ix för innovativa x-periment) initierades noga räknat 1977 men den verifierande forskningsverksamheten fick fart ordentligt först 1978.
Institutionen registrerades ekonomiskt 1984 när intresset för de högtalare som användes för studierna hade eskalerat så till den milda grad att en liten produktion (endast på beställning dock) startade (utöver de högtalare jag redan byggt åt flera av deltagarna i lyssningsgruppen alltså).
Högtalarproduktionen var en verksamhet som ju inte alls avsetts ingå i Audio Purus’ verksamhet från början.]"
Callisto skrev:Vilken text ska man lita på?
Kraniet skrev:det jag tycker är lite underligt med det hela är att IÖ var inblandad i experimenten först och sedan utvecklade pi60 som ett verktyg till studien.
Vad är det för slags forskningsprojekt som har tonåringar som personal?
i skrev:Kraniet skrev:det jag tycker är lite underligt med det hela är att IÖ var inblandad i experimenten först och sedan utvecklade pi60 som ett verktyg till studien.
Vad är det för slags forskningsprojekt som har tonåringar som personal?
Ett projekt som just drivs av nämnda tonåring ?
Callisto skrev:Nattlorden skrev:Callisto skrev:Vilket dravel! Är inte du civ.ing, då borde du också inse galenskapen.
Tror det är du som inte hajar att det är en räkneteknisk analogi. Liksom man kan använda elektriska ekvivalenter för räknande på mekanik.
Ingvar skrev 2005-01-24:Jag brukar FEM:a mina högtalarmotorer. Det är dock bara delvis användbart. Min sekundära metod alltså.
Kallar man något för teori så är det inte någon analogi.
Lägg fram teorin istället så att andra får möjlighet att falsifiera det istället för att ta det som en absolut sanning.....
DVD-ai skrev:Underbart rolig diskussion ! (eller...?!)
Förstår fortfarande inte varför nattlorden ska behöva svara på något som Ingvar skrivit..?!
Callisto skrev:DVD-ai skrev:Underbart rolig diskussion ! (eller...?!)
Förstår fortfarande inte varför nattlorden ska behöva svara på något som Ingvar skrivit..?!
Jag förväntar mig att Ingvar ska berätta om teorin, inte nattlorden. Att jag är intresserad av teorin är för att det finns ingen "eterteori" och är det något som det här forumet brukar hålla högt så är det vetenskaplighet och inte humbug. Varför skulle det inte gälla nu? Är det för att det är Ingvar som sagt det, eller?
Jag själv är fysiker och några kollegor på institutionen vill gärna höra vad Ingvar menar egentligen. Jag anser att man bör vara lite försiktig när man uttalar sig om "nya teorier", eftersom det är så många som blint tror på Ingvar vad han än säger.
DVD-ai skrev:Callisto skrev:DVD-ai skrev:Underbart rolig diskussion ! (eller...?!)
Jag förväntar mig att Ingvar ska berätta om teorin, inte nattlorden. Att jag är intresserad av teorin är för att det finns ingen "eterteori" och är det något som det här forumet brukar hålla högt så är det vetenskaplighet och inte humbug. Varför skulle det inte gälla nu? Är det för att det är Ingvar som sagt det, eller?
Jag själv är fysiker och några kollegor på institutionen vill gärna höra vad Ingvar menar egentligen. Jag anser att man bör vara lite försiktig när man uttalar sig om "nya teorier", eftersom det är så många som blint tror på Ingvar vad han än säger.
ok, men då tycker jag att Ingvar ska svara naturligtvis![]()
"eterteori" är något som jag inte någonsin hört Ingvar nämna hitils i alla fal, men det har han kanke gjort, och inget som jag håller högt eller kan något om direkt så jag håller mig försiktig till att kommentera
Callisto skrev:DVD-ai skrev:Underbart rolig diskussion ! (eller...?!)
Nattlorden skrev:Personligen skulle jag tro att när Ingvar läst om gamla fysikaliska teorier så slog det honom att den dels funkade bra att visualisera - då det verkar så han föredrar att jobba - och att med lite runtknökande skulle han kunna använda det för att räkna på magnetism. Men det är en grov och okunnig gissning från min sida.
Callisto skrev:Jag (och några kollegor) väntar med stor spänning på att få ta del av den "nya teorin"...
Ragnwald skrev:Om 3år blir det stor baluns i Täby, om årtalen stämmer.
hevi skrev:Callisto skrev:Jag (och några kollegor) väntar med stor spänning på att få ta del av den "nya teorin"...
Vi måste läsa väldigt olika. Vad jag kan se har han inte påstått att hans hemmaslöjdade "magnetfältsteori" är på något sätt mer korrekt än vedertagna teorier -däremot att den är enklare, mer intuitiv och ger honom stöd när han "funderar fram" möjliga lösningar...som han sedan FEMar.
Naqref skrev:Fast då är det enligt IÖs egna definition på en teori inte en teori.![]()
hevi skrev:Vad jag kan se har han inte påstått att hans hemmaslöjdade "magnetfältsteori" är på något sätt mer korrekt än vedertagna teorier -däremot att den är enklare, mer intuitiv och ger honom stöd när han "funderar fram" möjliga lösningar...som han sedan FEMar. Resultatet är i vilket fall som helst högtalarelement med prestanda i absoluta toppskiktet (och nej, jag tänker inte dela med mig av några mätningar).
H
MP skrev:
En personlig tumregel m.a.o.
hevi skrev:Naqref skrev:Fast då är det enligt IÖs egna definition på en teori inte en teori.![]()
Ah, så det handlar alltså i första hand om att reda ut en eventuell semantisk felaktighet i ett inlägg gjort för fem år sedan. Bäst han skyndar sig att svara då det enligt uppgift sitter en hel klase fysiker och väntar på svar i denna så viktiga fråga.
H
hevi skrev:Naqref skrev:Fast då är det enligt IÖs egna definition på en teori inte en teori.![]()
Ah, så det handlar alltså i första hand om att reda ut en eventuell semantisk felaktighet i ett inlägg gjort för fem år sedan. Bäst han skyndar sig att svara då det enligt uppgift sitter en hel klase fysiker och väntar på svar i denna så viktiga fråga.
H
Naqref skrev:..mest ett analog sätt att tänka.
Naqref skrev:Jag tror det snarare handlar om att någon är snabb att lära andra definitionen på de ord som avses på ett sätt som kanske inte alltid uppfattas som speciellt ödmjukt och man då ser tillfället att använda samma mynt tillbaka.
Tengil skrev:hevi skrev:Naqref skrev:Fast då är det enligt IÖs egna definition på en teori inte en teori.![]()
H
perstromgren skrev:Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?
hevi skrev:
Jo, visst var det lite underfundigt, men vad allt kokar ned till är egentligen mina reservationer angående sk "forskare". Jag har kollegor som helt utan formell utbildning "äter doktorer till frukost", och själv får jag mig ett skrovmål då och då.
Maken till uppblåst "jag är bättre än du" inställning får man leta efter. Faktum är att de absolut skarpaste "hjärnorna" inom mitt område jag stött på har alla varit mer eller mindre helt utan utbildning (typ 4 årig teknisk, på sin höjd). Att försöka "adda" på sin PhD är bara imbicillt, för vi vet ju alla att det verkligen inte alltid är de skarpaste knivarna i lådan som väljer att dröja sig kvar i akademikerpipen...
(och ja, det står jag för.)
H
Erik_AA skrev:hevi skrev:
Jo, visst var det lite underfundigt, men vad allt kokar ned till är egentligen mina reservationer angående sk "forskare". Jag har kollegor som helt utan formell utbildning "äter doktorer till frukost", och själv får jag mig ett skrovmål då och då.
Maken till uppblåst "jag är bättre än du" inställning får man leta efter. Faktum är att de absolut skarpaste "hjärnorna" inom mitt område jag stött på har alla varit mer eller mindre helt utan utbildning (typ 4 årig teknisk, på sin höjd). Att försöka "adda" på sin PhD är bara imbicillt, för vi vet ju alla att det verkligen inte alltid är de skarpaste knivarna i lådan som väljer att dröja sig kvar i akademikerpipen...
(och ja, det står jag för.)
H
Tycker nog att du är lite väl generaliserande här. Jag har inom forskarvärlden träffat både folk som är briljanta, mycket analytiska och öppna för nya ideer och å andra sidan person som är otroligt
inskränkta och/eller okunniga. Ungefär som mänskligheten i övrigt
alltså.
dimitri skrev:Dimitri PhD
hevi skrev:Naqref skrev:Jag tror det snarare handlar om att någon är snabb att lära andra definitionen på de ord som avses på ett sätt som kanske inte alltid uppfattas som speciellt ödmjukt och man då ser tillfället att använda samma mynt tillbaka.
Men det du säger är fortfarande att det handlar om semantik , ömma tår och punkterade egon snarare än fysik? OK, jag förstår. Den som kastar första stenen...
H
Naqref skrev:dimitri skrev:Dimitri PhD
Aha, jag trodde du var MD.
dimitri skrev:Naqref skrev:dimitri skrev:Dimitri PhD
Det rodde jag med fram till jag inhandlade tre nya bokstäver på nossebromarken.
Naqref skrev:...
Men vem började bygga denna mur kunde vara intressant för oss att veta. Vet du?
Naqref skrev:dimitri skrev:Naqref skrev:dimitri skrev:Dimitri PhD
Det rodde jag med fram till jag inhandlade tre nya bokstäver på nossebromarken.
MD eller M.D?
Medicine doktor eller Medical Doctor.
paa skrev:perstromgren skrev:Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?
En annan tidigt blommande förmåga var John Ericsson.
Så här står det skrivet om honom:
"Vid fjorton års ålder var John Ericsson redan nivellör (läs: vid Göta kanalbygget) med självständig verksamhet."
Han gjorde alltså de mätningar av terrängen som behövdes, och såg till att nivåerna på slussar och kanaler blev som dom skulle vara. En uppgift som mycket få människor skulle klarat, på den tidens absolut största kommersiella projekt!
Erik_AA skrev:Tycker nog att du är lite väl generaliserande här. Jag har inom forskarvärlden träffat både folk som är briljanta, mycket analytiska och öppna för nya ideer och å andra sidan person som är otroligt inskränkta och/eller okunniga. Ungefär som mänskligheten i övrigt alltså.
Nattlorden skrev:Personligen skulle jag tro att när Ingvar läst om gamla fysikaliska teorier så slog det honom att den dels funkade bra att visualisera - då det verkar så han föredrar att jobba - och att med lite runtknökande skulle han kunna använda det för att räkna på magnetism. Men det är en grov och okunnig gissning från min sida.
Naqref skrev: ..... och man då ser tillfället att använda samma mynt tillbaka.
Ragnwald skrev:Om 3år blir det stor baluns i Täby, om årtalen stämmer.
Morello skrev:
Har det aldrig slagit dig att Ingvar ofta och gärna skriver på forumet?
Jag är helt säker på att han inte behöver ett språkrör.
Jag tror det blir enklare utan språkrör - det gäller alla.
MagnusÖstberg skrev:Är det någon mer än jag som skiter i orsaken till varför högtalaren finns och bara är glad över att den finns eftersom de som äger dem är glada över det?
De förklarande texterna ser jag som en blandning av produktförklaring och marknadsföringsmumbojumbo....
Morello skrev:Har det aldrig slagit dig att Ingvar ofta och gärna skriver på forumet?
Jag är helt säker på att han inte behöver ett språkrör.
Jag tror det blir enklare utan språkrör - det gäller alla.
MagnusÖstberg skrev:Är det någon mer än jag som skiter i orsaken till varför högtalaren finns och bara är glad över att den finns eftersom de som äger dem är glada över det?
De förklarande texterna ser jag som en blandning av produktförklaring och marknadsföringsmumbojumbo....
gnypp45 skrev:Såg just på LTS hemsida att IÖ uppfann F/E-lyssning också, och det ganska tidigt i sin bana:
En specifik källa till information kan vara den artikel i
Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik och Ljudteknik,
som först beskrev metoden. Den fanns publicerad i MoLt
nummer 1 –1991 och är författad av testmetodikens
upphovsman, Ingvar Öhman, som använt metoden sedan
slutet av 60-talet. Han brukar försöka att inte kalla det
F/E-test, utan säger hellre F/E-lyssning, för att undvika
att någon skall förväxla metoden med någon typ av
mätning. Så sker dock ofta ändå ☺.
Starkt jobbat för en som är född 1962 ...
Kraniet skrev:tycker det känns väldigt underligt. de 8-åringar jag känner vet ju inte ens vad ström är för nåt. att ha utvecklat F/E-lyssning så tidigt verkar ju lite väl...
men det är klart det finns ju en del otroliga saker här i världen..
Det som saknas är en förklaring till hur detta intresse uppstod så tidigt. F/E-lyssning måste ju kommit som en process. Så det måste funnits intresse för elektronik och högtalare nåt/några år tidigare. Hur kommer det sig att en 5-6 åring har sånt utvecklat intresse för sådana saker? Ofta tar ju barn över från föräldrar eller andra i omgivningen som kan påverka. Hur såg IÖs uppväxt ut i relation till det?
Sen att det fanns en sån djuplodande förståelse så tidigt kräver ju också sin förklaring. Det är ju onekligen väldigt fantastiskt att ett barn i den åldern har ett så slipat intellekt och har lyckats rikta detta mot ett speciellt område.
Det lilla jag sett och läst om högintelligenta barn är att de flesta inte hittar något speciell riktning för sina talanger och ofta får problem av olika slag som gör att de aldrig åstadkommer något speciellt alls.
UrSv skrev:
Jag ser inget konstigt med ett sådana intressen. Jag byggde massor med elektronikprylar vid den åldern och hade nog en klar uppfattning om vad ström var. Varje gång jag som barn var och hälsade på en kollega till min far satt jag i hans källare och byggde saker i hans elektroniklabb. Och jag är inte ens speciellt smart. Det hindrar ju inte att man har intressen som andra barn kanske inte delar.
Nicke skrev:Lägg ned denna tråd,vart leder den? ni som söker svar kan väl ringa Ingvar ifråga.
_Fredrik_ skrev:Jag har bildbevis, sucker!paa skrev:_Fredrik_ skrev:En sån Lambretta har jag haft.
Det säger ju alla!
MP skrev:Så kan man ju svara på alla trådar
Kraniet skrev:Nej det är klart men nog hör det väl till ovanligheten att nåt så avancerat som en F/E-koppling.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster