Moderator: Redaktörer

DVD-ai skrev:Hmm, jag gissar på att paketet inehåller.
2st Ino-B59x
2st InoT4
2st 0,8mH spole
2st 10uF kondingar
2st 2,2uF kondingar
4st 2,2ohm motstånd
Och sedan lite kabel m.m. som behövs
[img]http://www.minhembio.com/bild/361118.jpg[/img]

DVD-ai skrev:Haha, va annorlunda du placerade komponenterna.![]()
Men det är inte fel, vet inte om/hur mycket motstonden påverkas av magneten, dette e väll trådlindade effektmotstond = kapacitansen borde (eller.?!) påverkas av magneten. Men antaglgen inte så at dtet spelar någon roll...![]()
JTarnstrom skrev:DVD-ai skrev:Haha, va annorlunda du placerade komponenterna.![]()
Men det är inte fel, vet inte om/hur mycket motstonden påverkas av magneten, dette e väll trådlindade effektmotstond = kapacitansen borde (eller.?!) påverkas av magneten. Men antaglgen inte så at dtet spelar någon roll...![]()
Som jag förstår det har magnetens inverkan tagits i beaktande. Minns inte vad det stod i bygginstruktionen men jag misstänker att det är det sätt som komponenterna ska monteras.
Timpolanen skrev:Hum måste nog titta efter en ny kamera.... Jag har delat listen på hælften vettni!
Men du var ju så osocial I telen när jag ringed så jag gjorde en bättre varjant B)
Timpolanen skrev:För trött för att skriva men lite bilder kommer iaf
Får fortfarande inte till bilderna :S Hur ser dem ut för er..?
Empa skrev:Är det vanliga SLS10 eller de från Madisound? Kör du med EQ till?
Jag får inte in mina som det är nu, så jag kartlägger vad det finns för låd-alternativ
boom skrev:Empa skrev:Är det vanliga SLS10 eller de från Madisound? Kör du med EQ till?
Jag får inte in mina som det är nu, så jag kartlägger vad det finns för låd-alternativ
Är det någon skillnad på dom som man köper på hifi kit eller madisound???
Raukman skrev:boom skrev:Empa skrev:Är det vanliga SLS10 eller de från Madisound? Kör du med EQ till?
Det fanns ett tag ett parti underkända (av Ingvar) Prof X element på madisound som såldes billigt. Till mestadels faktiskt-medlemmar skulle jag tro...
//Peder
Aerob skrev:Raukman skrev:boom skrev:Empa skrev:Är det vanliga SLS10 eller de från Madisound? Kör du med EQ till?
Det fanns ett tag ett parti underkända (av Ingvar) Prof X element på madisound som såldes billigt. Till mestadels faktiskt-medlemmar skulle jag tro...
//Peder
Var har det framgått att dom var underkända av Ingvar? Jag förstod det mer
som om dom helt enkelt hamnat på villovägar av okänd grund.
Timpolanen skrev:Empa skrev:Är det vanliga SLS10 eller de från Madisound? Kör du med EQ till?
Tyvärr bara de vanliga SLS10. Jag tror att det finns ritningar I min trådSka testa med cr80s + infra I helgen
Men blir nog minidsp pga priset.
DVD-ai skrev:märkligt, har du satt i kortet rätt ?!
Och alla "piggar" sitter i som dom ska och är inte utanför, det är lätt hänt att man monterar kortet fel....
DVD-ai skrev:Njooo för något måste det nästan vara om det "poffar" så som du beskriver.
Men i vilket samband "poffar" det, bara när du slår på stegen eller så fort du försöker labba med filtret ?!
Timpolanen skrev:Helt klar för dåliga strömkablar, köpt nordost de ha shyssta! Du blir säkert av med poffandet!
DVD-ai skrev:ok, men gör det och återkom med en redovisning på när "poffandet" kommer![]()
Jag tror att du har problem med intergalaktisktchockmagnetiststrålning...
Nattlorden skrev:Timpolanen skrev:Helt klar för dåliga strömkablar, köpt nordost de ha shyssta! Du blir säkert av med poffandet!
Strömkablar? Mina 218 är hårdlödda direkt på 400kV-ledningen utanför.
DVD-ai skrev:ok, men gör det och återkom med en redovisning på när "poffandet" kommer![]()
Jag tror att du har problem med intergalaktisktchockmagnetiststrålning...
Nattlorden skrev:Med tanke på att gain är körd i botten och det inte föreligger någon insignal - skulle det i så fall vara likspänning som steget reagerar på tror du?
Komorok skrev:Ska jag skicka ned mitt reservkort ändå Nattis?
Komorok skrev:Kan du inte koppla en mesig reciever till basutgången så att du kan
reglera volymen en gång till efter filtret då?
Nattlorden skrev:Okej... då har jag testat lite till.
* Har bytt y-delare till en variant som inte kan ligga an mot varandra
-> ingen skillnad
* testade höger basförstärkare/stapel
-> ingen popp!
* växlade kanaler
-> nu poppar inte vänster, men höger gör -> inte slutsteget utan kanalen
* provade att skruva lite med den sidan som inte poppar
-> det blir ljudskillnader när jag skruvar på ena sidans pottar... dock verkar det var omvänt mot gainpottarna - stämmer detta? (nedersta pottarna på infrakortet och översta gainpotten = samma kanal)
Timpolanen skrev:Hoppas du inte misstog mina inlägg om kablar, jag var 1999% ironisk
Nattlorden skrev:Timpolanen skrev:Hoppas du inte misstog mina inlägg om kablar, jag var 1999% ironisk
Nejdå, jag trodde mitt svar var tillräckligt överdrivet för att visa att jag var med på noterna.
Trevlig liten bassamling.
Timpolanen skrev:Ja nu råder det totalt köp stop... Då jag blev av med jobbet i fredags, arrgh! Imorron äre jobb sök som gäller
De fina ljudsceneriet mina piP framför tröstar mig
Timpolanen skrev:Jo hoppas det!
DVD:
EP2500,
Visst vare 120ohm? Hittade ett 100ohm hemma (10W) kan det vara nått..? Vilken ledare ska den sitta på..?
ekolnskungen skrev:Bra bra!
Hur kommer det att se ut i framtiden? Kommer du ha kvar tv och tvbänk?
Btw, varför står det spolarvätska på tvbänken?
Timpolanen skrev:ekolnskungen skrev:Bra bra!
Hur kommer det att se ut i framtiden? Kommer du ha kvar tv och tvbänk?
Btw, varför står det spolarvätska på tvbänken?
Jo spolarvätska är till att mata luffaren med! Ganska snygg att se på också(Whiskey flaska alltså) Själv har jag en Glenlivet 12, Laphroaig
Timpolanen skrev:Har nu fått till minna Vifa TG9 lådor riktigt bra...!Testat med lite olika lådor, dämp, en mängd olika placeringa, med utan filter osv... Dessa element är bra, sjukt bra
Kasta upp en bild ikväll!
DVD-ai skrev:Skrivet: ons nov 10, 2010 12:30 am Ämne:
jaså, nu e man en luffare också... vänta du bara!
Ser verkligen fram mot att lyssna hos dig nu när det börjar "lika något"... ny drivning till iPs(piPs)+ försteg bara så är det nästan så att man skulle vilja kalla det hela för klart
kniffarn_ skrev:Timpolanen skrev:Har nu fått till minna Vifa TG9 lådor riktigt bra...!Testat med lite olika lådor, dämp, en mängd olika placeringa, med utan filter osv... Dessa element är bra, sjukt bra
Hur har du setupen du med muppsen?
Är nämligen i byggväg på ett par sånna

peetwa skrev:
Det är snitsigt utnyttjat utrymme.
pgmj skrev:Men det låter rätt bra, och 8" ger förvånansvärt mycket botten. Såklart inga kraftiga ljudtryck när man sitter mindre än 1m högtalarna.
Ragnwald skrev:pgmj skrev:Men det låter rätt bra, och 8" ger förvånansvärt mycket botten. Såklart inga kraftiga ljudtryck när man sitter mindre än 1m högtalarna.
Redan en modern 5":are kan ge förvånansvärt starkt tryck i basen, i hela rummet.
Eller vad menar du med botten?
Ragnwald skrev:I mina nuvarande byggen, hade jag en skarp puckel vid just 30Hz, pga felaktig avstämning av lådan. Det fick till följd att frekvenser under 30Hz maskerades vid musiklyssning. Fixades med längre portar och att Fs har vandrat ner under inspelningens gång.
pgmj skrev:Ragnwald skrev:I mina nuvarande byggen, hade jag en skarp puckel vid just 30Hz, pga felaktig avstämning av lådan. Det fick till följd att frekvenser under 30Hz maskerades vid musiklyssning. Fixades med längre portar och att Fs har vandrat ner under inspelningens gång.
Ett problem man slipper med slutna lådor
Glebster skrev:pgmj skrev:Ragnwald skrev:I mina nuvarande byggen, hade jag en skarp puckel vid just 30Hz, pga felaktig avstämning av lådan. Det fick till följd att frekvenser under 30Hz maskerades vid musiklyssning. Fixades med längre portar och att Fs har vandrat ner under inspelningens gång.
Ett problem man slipper med slutna lådor
...som man istället behöver reglera/justera med LT för att få en vettig output...
ekolnskungen skrev:Eftersom att det redan är Off Topic...
Dvd-ai, 100kg på 200cm+ är lite för klent. Jag: 110kg på 199cm![]()
Fast du slår nog mig i sq och spl![]()
Detta med minidsp, vad händer om endast kör minidsp på basmodulerna? Blir det delay för basmodulerna eller är den snabb?
DVD-ai skrev:
dom blir skit bra !
Har som sagt dessa själv och har jämfört lite med ACO, samam tjocklek, samma struktur. dom jag har är 100% identiska med ACO'n förutom att denciteten är något lägre märker man... dock inte så att HiFikit skivorna är lätta, men det är till ACOn's favör i alla fall...
Sedan har jag hört något om att vissa fått andra skivor från HiFikit som har varit tunnare.... men det har jag då inte råkat ut för, köpt 5st skivor där fördelat på 2 år och alltid fått denna trevliga tjocka variant
Jag inbillar mig att denna dämpar så pass bra att mellanskillnaden för ACO'n inte är rimmlig, men det är ju förstoss min egna kvalificerade "gissning" basserad på att jag inte hörde någon skillnad och att kvalitet och fungtion's intrycket på skivorna är mycket högt
Timpolanen skrev:De jag menar, så beställer man dem ifrån tyskland å upptäcker att en ica kasse var bättre dämp![]()
Vill ju inte köpa grisen i säcken
boom skrev:Timpolanen skrev:De jag menar, så beställer man dem ifrån tyskland å upptäcker att en ica kasse var bättre dämp![]()
Jag har köpt däri från och dom fungerar bra
och tror du inte mig så hör efter vad Rangwald har och säja
felet är att du tror blint utan ha testat sen vilka mät värden har dom på hifikit vilka frekvenser dämpar dom
dom får du nog leta efter
DVD-ai skrev:biltemas variant är lika effektiv som ett tomt påslakan.... så den kan man skippa på en gång..![]()
i alla fall den variant jag har varit i kontakt med.
DVD-ai skrev:boom skrev:Timpolanen skrev:De jag menar, så beställer man dem ifrån tyskland å upptäcker att en ica kasse var bättre dämp![]()
Jag har köpt däri från och dom fungerar bra
och tror du inte mig så hör efter vad Rangwald har och säja
felet är att du tror blint utan ha testat sen vilka mät värden har dom på hifikit vilka frekvenser dämpar dom
dom får du nog leta efter
Hur noga är det menar du?!
Om det ena fungerar bra och det andra fungerar bra och man inte hör skillnad så är det ju ointressant om någon skillnad finns tekniskt egentligen...
Så vad som är "bättre" är ju en annan femma... men hur bra "behöver det vara" för att man ska bli nöjd och det ska bli så bra så att man inte hör skillnaden?!
Jag tycker att HiFikit skivan är bra, och enbart baserat på att jag testat den en hel del mot ACO'n som jag också tycker är bra, ACO'n borde rent tekniskt vara bättre (högre dencitet, men i övrigt 100% identisk struktur och tjocklek m.m.) och gå säker att mäta fram skillnad också... Men HiFikit skivan är "billigare" och jag upplever den som likvärdigt när jag testat i mitt rum. Så jag gå på den billigaremen det betyder som sagt inte att dom är likvärdiga i alla situationer och rum... bara hos mig.
Men sedan e det ju upp till var och en att gå på vad dom gänner att dom vill gå på, skivorna från tyskland är säker bra, kanske bättre kanske sämre än HiFikit varianten, men jag orkar inte beställa skivor från tyskaland. man måste inte jaga "det bästa" i alla situationer hela tiden (och hur vet vi att dom är bättre än HiFikit skivorna i mitt rum ?!), det är inte värt hur mycket som helst.
I mitt fall så är jag beredd att betala några kronor extra för att det är så otroligt smidigt att köpa skivorna på HiFikit och när dom gör jobber bra så duger det.
...
sen skulle jag tro att det är visatons skivor dom kränger
...
DVD-ai skrev:Du behöver inte tro boom,![]()
Det är liksom inte menignen... utan jag medelar vad jag kommit fram tillgenom att lyssna och inte genom att mäta och sedan får alla, vem som helst bilda sig en egen uppfattning. Ingen ska gå på vad jag säger blint ändå utan lyssna och testa själv är alltid att rekommendera, men jag står för att jag vid dom tillfällen jag testat inte hört någon skillnad som är av betydelse. Men det betyder som sagt inte att ingen skillnad finns och det betyder inte heller att jag inte skulle kunna höra skillnad under andra omständigheter. Utan bara att jag inte hör skillnad i mitt rum och då skiter jag i att lägga pengar på något som bara kostar extra men inte ger något...
Timpolanen skrev:Han sågar ju inga...? Vart skrev han det...???
Det han säger att han tycker så och att HiFiKit's Dämp är liknande som ACO-INO i hans rum. Och jag litar mycket heller på DVD-ai som är en mycket god vän med väldigt mycket kunskap.
Och om han säger att dem är bra, så är dem nog det. Inte som du som bara ger en länk till en skumm tysk sida, som verkar vara för att dämpa i motor rum. Du ger igen konkret fakta (som vanligt) heller utan, fråga vem som helst här om vilken skiva de skulle välja. "Din" eller "DVD-ai's" med era skrivna erfarenheter...
Vill inte dämpa stämmningen i denna fina tråd men var tvungenatt skriva lite[/u]
boom skrev:DVD-ai skrev:Du behöver inte tro boom,![]()
Det är liksom inte menignen... utan jag medelar vad jag kommit fram tillgenom att lyssna och inte genom att mäta och sedan får alla, vem som helst bilda sig en egen uppfattning. Ingen ska gå på vad jag säger blint ändå utan lyssna och testa själv är alltid att rekommendera, men jag står för att jag vid dom tillfällen jag testat inte hört någon skillnad som är av betydelse. Men det betyder som sagt inte att ingen skillnad finns och det betyder inte heller att jag inte skulle kunna höra skillnad under andra omständigheter. Utan bara att jag inte hör skillnad i mitt rum och då skiter jag i att lägga pengar på något som bara kostar extra men inte ger något...
Men om du bara har lyssnat till en sorts skivor hur i helvet kan du då såga alla andra .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster