Provlyssning

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Provlyssning

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-03 19:55

Tjenare!

Tänkte starta denna tråden för att se om någon i min närhet vill bjuda på en provlyssning?

Så tänkte kolla om det finns någon med Ino i Malmö eller Älmhults(IKEA-Land) trakterna? :)

Ska iväg i helgen och lyssna på ett rejält delat system och ett par piP. Men är alltid kul att få lyssna på fler system. Alla system är intressanta, dock hade varit riktigt kul att få lyssna på ett par pi60 eller pi60s :)

Tacksam för svar!

vh Victor

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-03 20:28

Se till att boka en tågbiljett och ta dej upp till mässan nästa helg då... :wink:

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-03 20:30

bakerman22 skrev:Se till att boka en tågbiljett och ta dej upp till mässan nästa helg då... :wink:

Det hade varit riktigt kul. Får se hur det ser ut med planeringen då. Men ser inte bra ut för den helgen :/

Men i helgen ska jag få mig en riktigt lyssningsupplevelse! :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-03 23:29

Rehifi i Hjärup mellan Lund och Malmö har ett par Pi60, dock tror jag att det har nämnts här på Faktiskt att dom är överprissatta men det går ju att lyssna för det.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-03 23:35

bakerman22 skrev:Se till att boka en tågbiljett och ta dej upp till mässan nästa helg då... :wink:

Ska det spelas Ino på mässan?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 09:08

Nej men efter :)

Då ska det rensas rent på öronvaxet som man bygget upp på mässan, i ren försvarsåtgärd mot den tröda/ hemska, "Glesa demo Jazz" som ALLTID spelas.... Fattar inte hur man ska kunan bilda sig en uppfattning om någonting när man spelar sådan ointressant musik, som ju låter "bra" på en klockradio... :evil:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-02-04 11:16

DVD-ai skrev:Nej men efter :)

Då ska det rensas rent på öronvaxet som man bygget upp på mässan, i ren försvarsåtgärd mot den tröda/ hemska, "Glesa demo Jazz" som ALLTID spelas.... Fattar inte hur man ska kunan bilda sig en uppfattning om någonting när man spelar sådan ointressant musik, som ju låter "bra" på en klockradio... :evil:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ojojojoj vad jag håller med! Jag är kanske ovanlig (o du med) men jag fattar inte vitsen med att lyssna på slow- o fusionjazz på megamastodontsystem eller finfina monitorer, eller ja... över huvudtaget. Visst jag kan sitta o njuta av hur bra högtalare/system låter - men i de flesta fall gillar jag inte vad som spelas på dem.
Synd att jag är lite feg :oops: , annars hade jag tagit med min "Into the red" skiva - som referens. (Fick ju skrämmande ståpäls o hjärtklappning när vi lyssnade på den hos Öhman 8O ).

Tar med hörlurar till mobilen o lyssnar på lite Rammstein emellanåt för att rensa hörselgångarna från föroreningar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 11:24

DVD-ai skrev:Fattar inte hur man ska kunan bilda sig en uppfattning om någonting när man spelar sådan ointressant musik, som ju låter "bra" på en klockradio... :evil:

Man får öva upp hörseln till att kunna höra skillnad redan på sådant material. Med material där skillnaderna blir uppenbara får man ju ingen hörselträning!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 13:15

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Fattar inte hur man ska kunan bilda sig en uppfattning om någonting när man spelar sådan ointressant musik, som ju låter "bra" på en klockradio... :evil:

Man får öva upp hörseln till att kunna höra skillnad redan på sådant material. Med material där skillnaderna blir uppenbara får man ju ingen hörselträning!

haha jo, klart jag hör skillnad även med sådan musik, men jag vill inte höra för jag tröttnar på den musiken efter 5 demos, sedan går det bara utför... :(
Min försvarsmekanism mot skadligt ljudmaterial slår alltså igång och blokerar... :lol: (fast jag tycker att sådan musik KAN vara bra, om det är "rätt" låtar, men för det mesta inte det som spelas på mässor...)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 13:18

Buddie skrev:

Ojojojoj vad jag håller med! Jag är kanske ovanlig (o du med) men jag fattar inte vitsen med att lyssna på slow- o fusionjazz på megamastodontsystem eller finfina monitorer, eller ja... över huvudtaget. Visst jag kan sitta o njuta av hur bra högtalare/system låter - men i de flesta fall gillar jag inte vad som spelas på dem.
Synd att jag är lite feg :oops: , annars hade jag tagit med min "Into the red" skiva - som referens. (Fick ju skrämmande ståpäls o hjärtklappning när vi lyssnade på den hos Öhman 8O ).

Tar med hörlurar till mobilen o lyssnar på lite Rammstein emellanåt för att rensa hörselgångarna från föroreningar!

Lite Hardstyle och Death Metal att varva med mellan demos kanske skulle underlätta faktiskt ! :D
Även om jag som sagt även gillar jazz, så har jag svårt för jsut den typiska "demomusiken" som precis ALLA envisas med att spela... NEE ge mig 3st låtar så ska jag verkligen testa vad grejerna går för och hur dom hanterar olika typer av material.... 8)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-02-04 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-04 14:04

Britt-Gunnar skrev:Rehifi i Hjärup mellan Lund och Malmö har ett par Pi60, dock tror jag att det har nämnts här på Faktiskt att dom är överprissatta men det går ju att lyssna för det.

Jag har redan varit och lyssnat :)
Dock är det långt ifrån ett Optimalt rum att lyssna i. Det är därför jag skulle vilja lyssna hemma hos någon annan som har ställt upp det ordentligt hemma hos sig.
Förhoppningsvis får jag lyssna på pi60 i helgen :) Ska bli intressant!

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-04 14:07

DVD-ai skrev:
Lite Hardstyle och Death Metal att varva med mellan demos kanske skulle underlätta faktiskt ! :D
Även om jag som sagt även gillar jazz, så har jag svårt för jsut den typiska "demomusiken" som precis ALLA envisas med att spela... NEE ge mig 3st låtar så ska jag verkligen testa vad grejerna går för och hur dom hanterar olika typer av material.... 8)

Death Metal?! Trodde du var en riktigt människa som bara lyssnade på bra musik ;)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-04 14:08

Jag har piPs (snart iPs) med Bremen-basar och mycket "fluff" om det skulle vara av intresse. Skicka is.f. ett PM om du har vägarna förbi västra Malmö. :) Har dock inget att sätta mot ett par pi60 i ett bra rum, mer än pris/prestanda då kanske..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 14:17

Svenn3SaataN skrev:
DVD-ai skrev:

Death Metal?! Trodde du var en riktigt människa som bara lyssnade på bra musik ;)

Klart jag gör, elektronisk och Rock är det som gäller till 70%, resterande 30% är allt möjligt... enda likheten all den musik jag uppskattar har, är att det är mycket bra musik, oavsett genre... :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-02-04 14:30, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-02-04 14:20

Skicka ett PM om du vill komma förbi och lyssna på min anläggning.
Den står listad i min signatur och syns i ritningform här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=40228
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-04 17:35

Så du ska med då alltså? :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-02-04 23:04

Man kan hinna lyssna på:
Trumpet Röst Hi-Hat Rum
Utklingningen "Luftdaller"
Timing Impulssvar
Dynamik&Detaljer
Naturlighet/Effekt

Felet är nog mer inställsamma inspelningar än musikgenren i sig.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-06 21:34

Hemma nu efter en riktigt intressant och trevlig dag!

Får tacka alla medverkande. Nu har jag fått lyssna på både piP. pi60 och ett riktigt kompetent delat system.

Så jag sammarfatta det hela med: de är riktigt bra på att återgiva exakt som det var inspelat. Alltså så som Ino är skapta :) Detaljerna och spridningen är fantastisk. Sen de biorummen jag varit i idag kan man ju bara drömma om än så länge tyvärr :(

MEN! Efter denna långa lyssningsdagen så är jag bara ännu mer förvirrad över vad jag ska skaffa mig för anläggning efter mina behov.

Det som slog mig som mest idag var. Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn och lyssna på spotify och musik på datorn?

Användarvisningsbild
lennartj

Inget att förakta

Inläggav lennartj » 2011-02-06 22:03

Svenn3SaataN skrev: Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn och lyssna på spotify och musik på datorn?

Vaddå, bara musik från datorn?
Högupplösta .flac och .wav filer överförda från datorn via USB med Kernel Streaming till en bra DAC är kanske den bästa programkällan som finns för närvarande.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Inget att förakta

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-02-06 22:05

lennartj skrev:
Svenn3SaataN skrev: Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn och lyssna på spotify och musik på datorn?

Högupplösta .flac och .wav filer överförda från datorn via USB med Kernel Streaming till en bra DAC är kanske den bästa programkällan som finns för närvarande.

Amen till det.
Kör man från hörlursutgången via ett gratis spotify konto så är det kanske ingen höjdare, men lägger man ner lite energi på det så är en dator en kanon källa.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-06 22:08

Svenn3SaataN skrev:Hemma nu efter en riktigt intressant och trevlig dag!

Får tacka alla medverkande. Nu har jag fått lyssna på både piP. pi60 och ett riktigt kompetent delat system.

Så jag sammarfatta det hela med: de är riktigt bra på att återgiva exakt som det var inspelat. Alltså så som Ino är skapta :) Detaljerna och spridningen är fantastisk. Sen de biorummen jag varit i idag kan man ju bara drömma om än så länge tyvärr :(

MEN! Efter denna långa lyssningsdagen så är jag bara ännu mer förvirrad över vad jag ska skaffa mig för anläggning efter mina behov.

Det som slog mig som mest idag var. Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn och lyssna på spotify och musik på datorn?

Hej och tack för besöket.

Jag tycker att du skall överväga att skaffa PiP, då har du en snudd på fullregisterhögtalare som du kan spela på till du vet hur ditt framtida boende kommer att se ut, de spelar likadant som min rigg men inte riktigt lika starkt.
Dessutom är det snudd riskfritt då PiP i princip behåller värdet, synd att inte min kompis kunde komma förbi med PiP som det var tänkt, då hade ni fått höra vad otroligt kompetent denna lilla rackare är i ett akutstikreglerar rum.

Lycka till

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-06 22:09

lennartj skrev:

Jag kör coaxial direkt ifrån moderkortet på datorn. Så det blir ju ingen toppen kvalité.

Men om jag kopplar på detta sättet fast in i en Denonförstärkare med inbyggd DAC så menar du att ljudet kommer bli mycket bättre? :)

Har ingen som helst erfarenhet av DAC och vad det allt heter. Så kom gärna med tips och info.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-06 22:14

Tengil skrev:
Hej och tack för besöket.

Jag tycker att du skall överväga att skaffa PiP, då har du en snudd på fullregisterhögtalare som du kan spela på till du vet hur ditt framtida boende kommer att se ut, de spelar likadant som min rigg men inte riktigt lika starkt.
Dessutom är det snudd riskfritt då PiP i princip behåller värdet, synd att inte min kompis kunde komma förbi med PiP som det var tänkt, då hade ni fått höra vad otroligt kompetent denna lilla rackare är i ett akutstikreglerar rum.

Lycka till

Vh Christer

Det är jag som ska tacka! :)

Ja, det var synd att han inte kunde komma. Men fick ju höra lite av dem hos Anders :)
Men sen samtidigt så känner jag att de nog inte kommer räcka till mig. Sen som du säger, det är ett säkert kort. Det kommer nog passa bra i mitt rum och jag kan ha dem tills jag kommit så långt så jag vet hur och var jag ska bo.

Det är mycket tankar och funderingar som snurrar runt nu ska ni veta så desto fler svar och åsikter desto bättre :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 00:44

Tyvärr är det inte lättare att få till toppenljud digitalt än analogt.
Några enkla tips kan jag inte ge.
Du behöver rätt specialdrivrutin i datorn för Kernel Streaming
ett kapabelt uppspelningsprogram som kan hantera rätt plugin för att aktivera Kernel Streaming t.ex. Foobar2000
rätt hårdvara som kan hantera protokollet och ta emot ljuddatat i asynkron kernel streaming.
Hårdvaran kan antingen någon av de senaste separata DAC'arna som har USB-ingång med denna funktion, vanlig USB-ingång duger inte eller så kan man använda en interface-omvandlare som HiFace från m2tech
http://www.m2tech.biz/index-3.html
till DAC med vanlig SPDIF-ingång.

Googla på "asychronous kernel streaming" läs och lär.
Det finns bra guider, kör du fast - återkom med specifik fråga.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-07 08:43

DVD-ai skrev:
Buddie skrev:

Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, inte bara anläggningarna. Har inte varit på några mässor på tjugo år eftersom det sällan är bra villkor för lyssning över huvud taget, oavsett musikstil. Den allmänna störnivån gör att det blir för högt i många fall och att gles musik sällan kan avnjutas som man gör vid ett verkligt framträdande. Mina referenser är det ljud som man kan höra vid ett icke PA-förstärkt framträdande. Om sedan annan mera "producerad" musik låter bra är det ett stort bonus. Man är ju Pink Floyd fan....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 09:19

Oresound skrev:

Man kan hinna lyssna på:
Trumpet Röst Hi-Hat Rum
Utklingningen "Luftdaller"
Timing Impulssvar
Dynamik&Detaljer
Naturlighet/Effekt

Felet är nog mer inställsamma inspelningar än musikgenren i sig.

jo, självklart, jag gillar jazz men inte just det som spelas på mässor :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 09:23

lennartj skrev:

+1

Kör rubbet via datorn.

Foobar2000 med ASIOdriver => Asus essence ST med ASIOdriver => RCA till stereon.
Låter MINST lika bra som någon kvalitativ CDspelare som jag testat med... asus ljudkortet är suveränt och med ASIOdriver's så har windows inga fingrar med i spelet alls :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 09:36

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:
Buddie skrev:

Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, inte bara anläggningarna. Har inte varit på några mässor på tjugo år eftersom det sällan är bra villkor för lyssning över huvud taget, oavsett musikstil. Den allmänna störnivån gör att det blir för högt i många fall och att gles musik sällan kan avnjutas som man gör vid ett verkligt framträdande. Mina referenser är det ljud som man kan höra vid ett icke PA-förstärkt framträdande. Om sedan annan mera "producerad" musik låter bra är det ett stort bonus. Man är ju Pink Floyd fan....

8O
Helt fel... vet man vad man ska lyssna efter så vågar jag påstå att dessa stilar fungerar MYCKET bra till att testa anläggningar med. Gäller ju dessutom att välja "rätt låt" också :)
Men annars så har vi ju också dubstep som ju faktiskt (har jag märkt!) är något av det absolut bästa som existerar om man vill höra problem med upplösning och linjäritet i basen. otroligt avslöjande kan det vara!

Så, jag håller fast att med en valfrin dubstep låt, en hardstyle låt och en Death metal låt så kan jag bilda mig en mycket bra uppfattning av hur en anläggning presterar, oavsett ljudnivå... :wink:

Fast jag föredrar att få lyssna på dessa låtar båda på "normal nivå" och sedan på ganska hög ljudnivå, för att få en bredare bild av hur dom hanterar det hela. sedan är jag ganska nöjd med den provlyssningen :)

om jag "bara" får lyssna på dom tre låtarna en gång var, men på valfri ljudnivå så skulle jag välja att lyssna såhär.

Dubstep: på "normal ljudnivå"

Deat Metal: på "ganska hög ljudnivå"

Hardstyle: Så högt det i huvudtaget är möjligt innan anläggnignen låter dåligt eller tar skada. (eller att jag tar skada om det skulle vara så att anläggnignen är MYCKET ljudtrycks kapabel... :lol: )

Edit: Pink Floyd e riktigt bra! bra skön musik med en härlig "stil", bästa skivan måste väll ändå vara "Obscuredby clouds" tycker jag, men även "The Dark Side Of The Moon" är ju lysande ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-07 10:25

Tackar för de bra svaren. Ska läsa igenom det senare ikväll :)

Men något som jag och flickvännen bägge tyckte var att vi tyckte att y-4 var för lite bas. Är man lite galna då? 8)

Sen när vi lyssnade hos anders, han hade ett par y-4 och ett par äldre y-4 med 15" istället. Då började det likna något i ljudtryck :)

Så man är ju lite basnarkoman som sagt ;)

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-07 11:02

Y4 för lite bas!!! 8O

Då spelade ni antingen inte rätt sorts material eller så var det rummet inte lämpligt... ...har ju hört prof.Y4 i ett mycket stort källarrum där man i princip simmade runt i ljudbilden och basmattan. Då förstod jag hela idén med överdimensionerade bassystem. :lol: De spelades med i56.

Men att Y4 skulle kännas kort i rocken ... ja, då är ni ju bevisligen megabasnarkomaner.

Användarvisningsbild
lennartj

Pärlor för svin

Inläggav lennartj » 2011-02-07 11:32

DVD-ai skrev:
RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:xxx snipp xxx

xxx snipp xxx
Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, ....

8O
Helt fel... vet man vad man ska lyssna efter så vågar jag påstå att dessa stilar fungerar MYCKET bra till att testa anläggningar med. Gäller ju dessutom att välja "rätt låt" också :)
Men annars så har vi ju också dubstep som ju faktiskt (har jag märkt!) är något av det absolut bästa som existerar om man vill höra problem med upplösning och linjäritet i basen. otroligt avslöjande kan det vara!

Så, jag håller fast att med en valfrin dubstep låt, en hardstyle låt och en Death metal låt så kan jag bilda mig en mycket bra uppfattning av hur en anläggning presterar, oavsett ljudnivå... :wink:

Fast jag föredrar att få lyssna på dessa låtar båda på "normal nivå" och sedan på ganska hög ljudnivå, för att få en bredare bild av hur dom hanterar det hela. sedan är jag ganska nöjd med den provlyssningen :)

om jag "bara" får lyssna på dom tre låtarna en gång var, men på valfri ljudnivå så skulle jag välja att lyssna såhär.

Hardstyle: Så högt det i huvudtaget är möjligt innan anläggnignen låter dåligt eller tar skada. (eller att jag tar skada om det skulle vara så att anläggnignen är MYCKET ljudtrycks kapabel... :lol: )

Edit: Pink Floyd e riktigt bra! bra skön musik med en härlig "stil", bästa skivan måste väll ändå vara "Obscuredby clouds" tycker jag, men även "The Dark Side Of The Moon" är ju lysande ! :)

Helt fel :P

Med en massa buller har man ingen chans att bedöma anläggningens förmåga att förmedla tystnaden mellan toner och deras utklingning, hur väl akustiken från inspelningstillfället förmedlas och många andra små detaljer.

De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O
men spelar man aldrig sådant är det naturligtvis onödigt att betala tio gånger mer för att bli av med brister som man inte uppfattar. :?

För dem är väl att kasta pärlor för svin att nyttja nästan transparenta high-end prylar? :oops:

Bra edit! DSOTM har användbara spår, t.ex. Breathe to me

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-07 11:56

Svenn3SaataN skrev:Tackar för de bra svaren. Ska läsa igenom det senare ikväll :)

Men något som jag och flickvännen bägge tyckte var att vi tyckte att y-4 var för lite bas. Är man lite galna då? 8)

Sen när vi lyssnade hos anders, han hade ett par y-4 och ett par äldre y-4 med 15" istället. Då började det likna något i ljudtryck :)

Det handlade nog mer om nivåer, mitt system är ju kalibrerat med filter och högtalaresystem i detta specifika rum, min kompis (som är basnarkoman :D ) har höjt basnivån rejält, för att han gillar det tryck som det skapar till den musik han lyssnar på, å inget fel på det givetvis :wink: .
Det fina med Ingvars filter(och säkert andra elektroniska delningsfilter :wink: ) är att du har möjligheten att höja nivån under 80hz med 6 eller 10db och ändå ha ett kalibrerat val.

Profundus Y4 är ett väldigt kapabelt bassystem, och så länge som du använder systemet kalibrerat så ökar ju inte nivån i basen även om du skulle addera basmoduler, däremot så sänks disten och du kan givevis spela högre, eller höja nivån på all bas under 80hz ytterligare. Men jag har inte bottnat Y4 ännu, och då har Ingvar och jag vid ett par tillfällen provocerat fram klippning på två Nad 218 som då stod för drivningen av mitt profundus Y system, då var enligt Ingvar modulerna inte i närheten av att överstyras, därefter inhandlade jag Nad 208or till drivning av mitt bassystem (feelgood you know) så att jag skulle ha tillräckligt med effekt :D

Vh Christer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: "Pärlor för svin" är ett löjligt ordpråk :)

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 12:56

lennartj skrev:
DVD-ai skrev:
RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:xxx snipp xxx

xxx snipp xxx
Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, ....

8O

Helt fel :P

Med en massa buller har man ingen chans att bedöma anläggningens förmåga att förmedla tystnaden mellan toner och deras utklingning, hur väl akustiken från inspelningstillfället förmedlas och många andra små detaljer.

De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O
men spelar man aldrig sådant är det naturligtvis onödigt att betala tio gånger mer för att bli av med brister som man inte uppfattar. :?

För dem är väl att kasta pärlor för svin att nyttja nästan transparenta high-end prylar? :oops:

Bra edit! DSOTM har användbara spår, t.ex. Breathe to me

HELT FEL ! xD

Det är inte bara "en massa muller", inte något av del... ;)
Det kanske låter så på DÅLIG UTRUSTNING :D
Men det e just det som e grejen, att med bra prylar så låter det som musik, vilket ju är menignen och "en del av testet" :wink: det är bara dåliga anläggningar som inte kan återge Death Detal på ett bra och inlevelsefullt sätt... (anser jag!)
Och death metal är så mycket mer än bara konstans "möchh" utan nyansering, dessutom kan många inspelnignar innehålla otroligt häftiga partier som många anläggningar inte alls klarar av att få fram på rätt sätt. Inspelningarna kan vara mycket varierande i kvalitet, me ne del är faktiskt riktigt bra :)
Hardstyle, är hardstyle är "glesare" musik men har i stället (om man väljer rätt låtar) just mycket intressanta djupleds/ sidleds/ höjdleds information och dessutom "atmosfär". Sedan så är det många låtar som verkligen sätter dynamiken på prov, och detta i samtliga register och man hör kompresion MYCKET tydligt.
Dubstep är än mer glest, och kan ha mycket bra dynamik och dessutom detaljerade och avancerade basgångar som jag har märkt visar i alla tydlighet om en anläggning/ rum har problem i basen.

Så, alldeles utmärkt musikstilar att testlyssna med helt enkelt... 8)

Men det kräver ju att man vet vad man ska lyssna efter och efter som jag är van lyssnare av dessa musikstilar så vet jag jusst det och kan alltså bilda mig mycket bra uppfattningar ut av detta.

Men, jag kan även dra på Nora jones, Alison krauss, Union station, Maria mena eller "Live" som ju är några av dom andra artister/ band som jag lyssnar på. Av dessa kan jag också bilda mig en uppfattning om hur anläggningen presterar, fast jag tycker att jag får en tydligare bild av att testa med musik från dom redan tidigare tre nämnda musikstilarna. :)

Edit: Hmmm, just nu ringer det ingen klocka men snart så ska jag komma på vilken låt det är...

Edit2: Jo, men den e ju bra ju ! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2011-02-07 13:15, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 13:10

Svenn3SaataN skrev:Tackar för de bra svaren. Ska läsa igenom det senare ikväll :)

Vad har jag redan sagt om detta med att boosta basen.. ?! :wink:

Det är vad du vill ha, du vill ha boost i basen för att få den där "upplevelsen" som du är ute efter, alltså är alla fullrange högtalare 100% fel för dig, du ska ha delat så att du kan ösa på i dom undre registren.
Tvivlar på att ni maxade några pY-4 moduler om du klagar på att det va "för lite bas" utan det va ju så att ni spelade kalibrerat och då får man inte samma punch och "tryck" känsla i stort sätt oavsett ljudnivå... Men just brutalt tryck är lätt ordnat genom att bossta basen +6 eller +10dB på filtret... 8)

Kan ju inflika att i mitt rum, när jag hade ProfundusP-4 och iPs, kunde spela så att det händes som att det satt en någon på bröstkorgen... dynamiken va enorm och midbasen gav ordentliga slag i mellangärdet! (fetare upplevelse än på Event!)
Och jag hade då headroom så att +10dB i basen va inga problem att köra om man ville... då låg modulerna ungefär i linje med vad topparna klarade av... :lol: sedan att det inte låter så roligt med 10dB boost i basen är ju en annan femma, föredrar +6dB om det ska "basnarkomaniseras", annars blir det "för mycket"... bättre att köra +6dB i basen och sedan bara höja volymen 4dB till om man vill ha just den basnivån, låter linjärare men med samma brutala driv!

Edit: satt då bara 1,6m från iPs !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-07 13:40

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 14:32

Jag ville bara retas lite. :wink:

Hemma vill jag bara skapa illusionen av "live", helst utan att spela på äkta live-nvå för att inte spela för grannarna flera uppgångar bort eller våningar under. Jag föredrar system som komprimerar innan min tinnitus triggas.

Iinnan jag byggde upp mitt sub-system med bremenbasar i slutna lådor, delade med det förträffliga cr80s+infrafiltret och drivna med B&O ICEpower kunde djupbas låta som buller hemma, men inte längre.
Upp till de nivåer jag spelar har jag hittills inte hört någon ino-rigg eller annat system överhuvudtaget, och jag har hört många, dock inte Tengils eller iö's som matchar eller överträffar precisionen och upplösningen under 60 Hz hos mig. Oktaven däröver är jag inte färdig med ännu, får jag erkänna.

Min musiksmak har ganska stor spännviddd, och mitt sub-system får bekänna färg både med klassisk orkestermusik, romantisk orgelmusik, drone och lite techno, men vad som är hardstyle och dubstep och om jag har hört sådant vet jag inte. :?

Jag har snarast blivit djupbasnörd, och blir besviken på basreflex-subbar som musten går ur redan vid 20 Hz när man spelar stygga exempel med "körare" som fortsätter åtminstone ett par oktaver djupare såvitt jag kan känna och se i mitt system. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-07 15:30

Jo, Lennartj där vill jag instämma i "live"-illusionen. Återgivning i hemmet är inget annat än en illusion och den måste inte vara på verklig nivå. Fast man har förstås gjort några experiment för att återge en del egna inspelningar på "riktig" nivå.

Är heller inte hemma på de musikstilarna. Det värsta i ljudtrycksväg jag har upplevt var Katatonia i Leipzig förra påsken. Till vilken kategori räknas de? Livekonserten hade mycket liten likhet med hur de låter på fonogram eller YouTube! Det var närmast outhärdligt även med pluggar i öronen, en obehaglig känsla i kroppen helt enkelt. Förbandet antar jag var finskt eftersom de spelade "Som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig" innan de öste på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katatonia

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 16:37

Svenn3SaataN skrev:Men något som jag och flickvännen bägge tyckte var att vi tyckte att y-4 var för lite bas. Är man lite galna då? 8)

Som det redan sagts, det är en inställningssak. Man sätter ju voylmen som man själv vill med Y-4. Men det kan även vara så att man är van vid återgivning med massa basresonanser i rummet med peakar på 10-20 dB. När sånt försvinner så framträder basen mycket bättre men man har ju inte kvar den extra skjutsen som rummet gav.
Samma kan det vara om man är van, vilket dom flesta är, en basåtergivning som har mycket dist och kompression. Då kan ren återgivning låta "konstigt" eller kanske t o m "klent".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Pärlor för svin

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 16:40

lennartj skrev:De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O

Chansen att du skulle kunna skilja dessa "PA steg" och ditt steg i ett blindtest är ytterst liten. Så du kan tro vad du vill men verkligheten ändras inte på grund av det :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 16:43

Death metal, hardstyle, body, ec kan vara musik som är svårare att återge än vanlig klassisk musik. Det har jag märkt om och om igen när jag åkt runt och testa olika riggar. Då snackar vi inte bara om ljudtryck utan komplexa signaler som lätt kan skapa oro för systemet.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 16:59

subjektivisten skrev:
lennartj skrev:De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O

Chansen att du skulle kunna skilja dessa "PA steg" och ditt steg i ett blindtest är ytterst liten. Så du kan tro vad du vill men verkligheten ändras inte på grund av det :)

Om jag får välja musiken, programkällan och säkerställa att högtalare och rum är tillräckligt bra, ställer jag gladeligen upp på att detektera om det sitter en hembioreceiver eller högklassigt tvåkanalsförsteg och "billigt" PA-steg eller högklassigt audiofilslutsteg som driver topparna i kontrollerad blindtest. 8)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-07 17:41

lennartj skrev:
subjektivisten skrev:

Om jag får välja musiken, programkällan och säkerställa att högtalare och rum är tillräckligt bra, ställer jag gladeligen upp på att detektera om det sitter en hembioreceiver eller högklassigt tvåkanalsförsteg och "billigt" PA-steg eller högklassigt audiofilslutsteg som driver topparna i kontrollerad blindtest. 8)

Är alla försteg i alla hembiostärkare lika dåliga rakt över ?
Var går gränsen för ett steg att vara ett "högklassigt audiofilslutsteg" ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 17:56

lennartj skrev:Om jag får välja musiken, programkällan och säkerställa att högtalare och rum är tillräckligt bra, ställer jag gladeligen upp på att detektera om det sitter en hembioreceiver eller högklassigt tvåkanalsförsteg och "billigt" PA-steg eller högklassigt audiofilslutsteg som driver topparna i kontrollerad blindtest. 8)

Absolut, det kan vi göra. Bara det är nivåmatchat och vi inte driver något av stegen i närheten av klippning.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 18:00

Gränserna är lite flytande, men lite risker måste man ta ibland. 8)
Jag tänkte mig en jämförelse mellan receiver för < 15' med 2-kanalsförsteg för > 50'

Sätts jag att skilja mellan ett riktigt flaggskepp till hembioreceiver, en bekant har någon från Pioneer för ca 75' som är snuskigt bra och exempelvis mitt 2-kanalsförsteg för samma pengar får jag det inte lätt. :oops:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 18:33

RogerGustavsson skrev:Jo, Lennartj där vill jag instämma i "live"-illusionen. Återgivning i hemmet är inget annat än en illusion och den måste inte vara på verklig nivå. Fast man har förstås gjort några experiment för att återge en del egna inspelningar på "riktig" nivå.

Är heller inte hemma på de musikstilarna. Det värsta i ljudtrycksväg jag har upplevt var Katatonia i Leipzig förra påsken. Till vilken kategori räknas de? Livekonserten hade mycket liten likhet med hur de låter på fonogram eller YouTube! Det var närmast outhärdligt även med pluggar i öronen, en obehaglig känsla i kroppen helt enkelt. Förbandet antar jag var finskt eftersom de spelade "Som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig" innan de öste på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katatonia

Nu kanske jag blir lite väl OT,
är det någon som har mätmikrofon + AD som är kalibrerad till under 5 Hz?
Jag har ingen aning om vilka nivåer jag verkligen ligger på under 20 Hz för min mätutrustning är ospecificerad därunder, så min indikering på -3 dB vid 8 Hz relativt nivån i mellanregistret vid lyssningsplatsen säger egentligen ingenting.
Förresten, om något obskyrt drone-spår spelas i rummet utan att det är obehagligt där kan jag bli fysiskt illamående i köket.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-07 18:37

lennartj skrev:Gränserna är lite flytande, men lite risker måste man ta ibland. 8)
Jag tänkte mig en jämförelse mellan receiver för < 15' med 2-kanalsförsteg för > 50'

Sätts jag att skilja mellan ett riktigt flaggskepp till hembioreceiver, en bekant har någon från Pioneer för ca 75' som är snuskigt bra och exempelvis mitt 2-kanalsförsteg för samma pengar får jag det inte lätt. :oops:

Jag har en Yamaha DSP-Z11 och två Emotiva XPA-1.
Var hamnar det på din lista ? :)

Susanon (som det förmodligen är den din kompis har) och Z11 var modellerna Yamaha och Pioneer slogs med varandra med. :wink:

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-07 18:40

Mycket intressanta inlägg grabbar!

Sen om det blir mycket OT det bryr jag mig inte om. Utan allting ser jag som information som jag behöver ta in och ta lärdom av. Så bara ös på! :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 19:02

bakerman22 skrev:
lennartj skrev:Gränserna är lite flytande, men lite risker måste man ta ibland. 8)

Susanon (som det förmodligen är den din kompis har) och Z11 var modellerna Yamaha och Pioneer slogs med varandra med. :wink:
'
Jag orkar inte hålla koll på alla hembioprylar, det byts modeller alldeles för ofta. Ska jag tro på de rykten jag trots det snappar upp byggde flera tillverkare sina mest välljudande hembioreceivrar runt 2008, sedan har det gått utför med ljudkvaliteten, enligt snacket.
Den enda som imponerat på mig är den där Pioneeren som jag inte vet vad den heter.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-07 19:16

lennartj skrev:
bakerman22 skrev:

'
Jag orkar inte hålla koll på alla hembioprylar, det byts modeller alldeles för ofta. Ska jag tro på de rykten jag trots det snappar upp byggde flera tillverkare sina mest välljudande hembioreceivrar runt 2008, sedan har det gått utför med ljudkvaliteten, enligt snacket.
Den enda som imponerat på mig är den där Pioneeren som jag inte vet vad den heter.

Den Pioneeren du menar heter SC-LX90 SUSANO.
Den kom -08. Samtidigt som Yamahas DSP-Z11, och Denon AVC-A1HDA.
Det var flaggskepp som slogs mot varandra i ungefär samma prisklass. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 20:02

Så pris är en prestandamätare? För att inte jämföra tillverkningskostnaden för en pryl som säljer fåtal ex mot någon som säljer kanske 50 000 ex eller mer.
Jag tror du kommer få stora problem att skilja en vettig 5K receiver från din 50K försteg.

Användarvisningsbild
lennartj

Priset i sig ingen kvalitetsindikator

Inläggav lennartj » 2011-02-07 20:41

subjektivisten skrev:

Så pris är en prestandamätare? För att inte jämföra tillverkningskostnaden för en pryl som säljer fåtal ex mot någon som säljer kanske 50 000 ex eller mer.
Jag tror du kommer få stora problem att skilja en vettig 5K receiver från din 50K försteg.

Jag har inte sagt att pris i sig själv är en prestandamätare, inte heller att jag kommer att få en lätt uppgift.
I synnerhet om signalkällan är en DAC med bra RCA-utgång och det går att stänga av alla obehövliga funktioner i receivern, så att den bara kan reglera volym till line out, men det brukar väl inte vara möjligt fullt ut på de runt 5k?
Dessutom kan nog ett Holographic Audio försteg för 4K prestera lika bra som mitt försteg för nästan 20 gånger så mycket om man bara är ute efter att kunna reglera volymen för hand och växla mellan ett par programkällor. Saken är bara den att jag kräver så mycket ytterligare funktionalitet utan att ljudet degraderas till lägre kvalitet än H.A. presterar och då blir det inte billigare än så.
Jag undersökte under 5 års tid alla försteg på världsmarknaden som kunde uppfylla min kravlista och valde det billigaste för 2,5 år sedan, när dollarn började skena. Det var tur, för trots att dollarn sjunkit avsevärt igen har (de officiella) europeiska priserna inte sänkts (ännu).

Varför ska man göra det lätt för sig?
Det är väl roligare med utmaningar? :wink:

Edit: stavfel

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Priset i sig ingen kvalitetsindikator

Inläggav sprudel » 2011-02-07 20:57

lennartj skrev:
subjektivisten skrev:

Jag har inte sagt att pris i sig själv är en prestandamätare, inte heller att jag kommer att få en lätt uppgift.
I synnerhet om signalkällan är en DAC med bra RCA-utgång och det går att stänga av alla obehövliga funktioner i receivern, så att den bara kan reglera volym till line out, men det brukar väl inte vara möjligt fullt ut på de runt 5k?
Dessutom kan nog ett Holographic Audio försteg för 4K prestera lika bra som mitt försteg för nästan 20 gånger så mycket om man bara är ute efter att kunna reglera volymen för hand och växla mellan ett par programkällor. Saken är bara den att jag kräver så mycket ytterligare funktionalitet utan att ljudet degraderas till lägre kvalitet än H.A. presterar och då blir det inte billigare än så.
Jag undersökte under 5 års tid alla försteg på världsmarknaden som kunde uppfylla min kravlista och valde det billigaste för 2,5 år sedan, när dollarn började skena. Det var tur, för trots att dollarn sjunkit avsevärt igen har (de officiella) europeiska priserna inte sänkts (ännu).

Det blir ingen utmaning för dig. :)

Vi tog ju lätt som en plätt skillnaden mellan dina två dacar och också skillnaden mellan dina olika försteg när jag var hos dig sist.
Till dina egna prylars fördel, förstås. :)

En bioreceiver som är detaljerad (utan överdriven kontrast) och har bra 3-d förmåga samt tonalt korrekt för 5000 spänn hade jag gärna köpt.
Jag är gärna med på testet om jag får välja skiva och spår. :P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 21:13

lennartj skrev:Varför ska man göra det lätt för sig?

Precis :P

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-07 21:31

subjektivisten skrev:
lennartj skrev:Om jag får välja musiken, programkällan och säkerställa att högtalare och rum är tillräckligt bra, ställer jag gladeligen upp på att detektera om det sitter en hembioreceiver eller högklassigt tvåkanalsförsteg och "billigt" PA-steg eller högklassigt audiofilslutsteg som driver topparna i kontrollerad blindtest. 8)

Absolut, det kan vi göra. Bara det är nivåmatchat och vi inte driver något av stegen i närheten av klippning.

Cashar du upp 10.000 spänn om du förlorar denna gången också? :lol:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-07 21:53

sprudel skrev:
lennartj skrev:
subjektivisten skrev:

Det blir ingen utmaning för dig. :)

Vi tog ju lätt som en plätt skillnaden mellan dina två dacar och också skillnaden mellan dina olika försteg när jag var hos dig sist.
Till dina egna prylars fördel, förstås. :)

En bioreceiver som är detaljerad (utan överdriven kontrast) och har bra 3-d förmåga samt tonalt korrekt för 5000 spänn hade jag gärna köpt.
Jag är gärna med på testet om jag får välja skiva och spår. :P

Kollade bara lite snabbt..
Eftersom jag gillar Yamaha så var det bara dom jag kollade på.

"Pure direct" vilket innebär att som Lennart skrev: "och det går att stänga av alla obehövliga funktioner i receivern, så att den bara kan reglera volym till line out, men det brukar väl inte vara möjligt fullt ut på de runt 5k? "

4269 kr inkl. frakt. :wink:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=618137

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-07 22:32

JanBanan skrev:
subjektivisten skrev:

Cashar du upp 10.000 spänn om du förlorar denna gången också? :lol:

Behövs inget pröjs. Det är alltid roligt att lära nytt, och det gör man först när man inser att man tidigare hade mindre rätt. :)
Jag blir gärna visad att jag tidigare hade mindre rätt, då har jag ju efter det mer rätt, ett steg närmare mer kunskap.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-02-08 00:15

bakerman22 skrev:Kollade bara lite snabbt..
Eftersom jag gillar Yamaha så var det bara dom jag kollade på.

"Pure direct" vilket innebär att som Lennart skrev: "och det går att stänga av alla obehövliga funktioner i receivern, så att den bara kan reglera volym till line out, men det brukar väl inte vara möjligt fullt ut på de runt 5k? "

4269 kr inkl. frakt. :wink:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=618137

Säkrast är nog att koppla via 5.1/7.1-ingångarna. Då går man helt förbi DSP'n.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-08 09:17

Men NU är väll denna tråd ändå lite OT...?! 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-08 09:48

DVD-ai skrev:Men NU är väll denna tråd ändå lite OT...?! 8O

Det har han redan sagt att det gör inget ! :P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-08 10:29

Jasså, aja kanske det kanske :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-08 15:21

Då har man bokat in en provlyssning hos IÖ den 12 april. Fanns plats imorgon och på torsdag. Men är inte det lättaste att ta sig till Stockholm i en handvändning :P

Dock är det långt till april. Sen är det betänketid och väntetid på högtalarna efter det :/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-08 16:43

Svenn3SaataN skrev:Då har man bokat in en provlyssning hos IÖ den 12 april. Fanns plats imorgon och på torsdag. Men är inte det lättaste att ta sig till Stockholm i en handvändning :P

Dock är det långt till april. Sen är det betänketid och väntetid på högtalarna efter det :/

Mjaaa, beror ju på vad du ska ha, piP/piPs är ju något som man i stort sätt kan ta under armen när som helst :)
Har du dessutom redan lyssnat på Ino tidigare och "vet hur dom låter" och varit med på kvällen och snackat/ lyssnat på genomgångarna och om du dessutom bor långt bort. Ja då tror jag verkligen inte det är några problem att köpa några högtalare samma kväll/ dagen efter du varit där. Känns ju onödigt att du ska åka hem och sitta i flera dagar fö att sedan vara tvungen att åka upp igen för att hämta högtalarna, OM han nu råkar ha det du är intresserad av ståendes i lager.

om det är något som han inte har i lager (han har väll normalt inget i lager!) så är det ju oavsett väntetid på att få lådorna färdiga tillbaka från snickare :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-08 19:29

DVD-ai skrev:
Svenn3SaataN skrev:Då har man bokat in en provlyssning hos IÖ den 12 april. Fanns plats imorgon och på torsdag. Men är inte det lättaste att ta sig till Stockholm i en handvändning :P

Mjaaa, beror ju på vad du ska ha, piP/piPs är ju något som man i stort sätt kan ta under armen när som helst :)
Har du dessutom redan lyssnat på Ino tidigare och "vet hur dom låter" och varit med på kvällen och snackat/ lyssnat på genomgångarna och om du dessutom bor långt bort. Ja då tror jag verkligen inte det är några problem att köpa några högtalare samma kväll/ dagen efter du varit där. Känns ju onödigt att du ska åka hem och sitta i flera dagar fö att sedan vara tvungen att åka upp igen för att hämta högtalarna, OM han nu råkar ha det du är intresserad av ståendes i lager.

om det är något som han inte har i lager (han har väll normalt inget i lager!) så är det ju oavsett väntetid på att få lådorna färdiga tillbaka från snickare :)

Jo, det hade ju varit sjukt smidigt om jag hade kunnat ta med mig högtalare hem. Men kanske lite jobbigt att ta det på tåget. Men inte värre än att man får ha med sig en stor resväska :)

Det jag har funderingar på just nu är i14 och sen några billiga basar som jag bygger basmoduler av och driver med PA-steg. Frågan är bara hur det kommer bli? Sen att om jag skaffar mig ett större boende sen så kommer jag vilja ha större toppar.. Då är man tillbaka på ruta ett ändå :/

En annan fundering, hur höga ska ett par stativ vara? Någon som har lite mått på i14 som de vill dela med sig av? :)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-08 19:59

En annan sak jag märkte idag var att det är rätt mycket bakgrundsbrus när jag spelar högt. Beror det på förstärkaren, källan eller musiken som spelas?

Sen när det är tyst fast på hög volym så har man i högtalarna när man "snurrar" på volymratten. Hoppas ni förstår hur jag menar :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-08 20:37

CD-systemets maximala signalbrusförhållande om 96 dB är långt större än inspelningarnas signalbrusförhållande. Inte minst om det handlar om mångakanalinspelningar som mixats till panorerad multimono. Puristiska audiofilinspelningar är något annat och de kan ha väldigt lågt brusgolv. Vanliga inspelningar har sällan mera än 60-70 dB i signalbrusförhållande. Om du lyssnar med toppar på 100 dB ligger med andra ord brusgolvet på 30-40 dB.

Att det hörs i högtalarna när du rör volymkontrollen kan bero på att du kanske har en dator som signalkälla? Det verkar vara standard på datorer med ljudkort på moderkortet att det blir överhörningar inne i datorn och att detta hörs i den analoga audiosignalen. Om det är en konventionell analog förstärkare du rattar på har den kanske en dålig volymkontroll? Sprakar det? I så fall kan poteniometern vara sliten eller ha dålig kontakt.[/quote]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-08 23:19

Kan ju även vara någon dålig kabel som ligger fel, eller något problem med slutsteget.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 00:38

jag kör ljudet ifrån datorns optiska direkt in i min HK. Det har låtit så med volymkontrollen ett bra tag. Har inte haft stärkaren mer än ett år. Men har väl att göra med att jag kör ifrån moderkortets inbyggda då. Får skaffa mig ett bättre ljudkort :)

På tal om ljudkort. Hade tänkt skaffa mig ett nytt ljudkort. Men jag kör lite film ifrån datorn ibland. Då vill ju kunna köra det på en hemmabioförstärkare. Måste ljudkortet vara ett säg 5.1 då? Menar det borde väl räcka med 2.0 för signalen är väl det samma. Sen skickar väl bara förstärkaren ut information ut till de olika kanalerna?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-09 01:06

Svenn3SaataN skrev:jag kör ljudet ifrån datorns optiska direkt in i min HK. Det har låtit så med volymkontrollen ett bra tag. Har inte haft stärkaren mer än ett år. Men har väl att göra med att jag kör ifrån moderkortets inbyggda då. Får skaffa mig ett bättre ljudkort :)

På tal om ljudkort. Hade tänkt skaffa mig ett nytt ljudkort. Men jag kör lite film ifrån datorn ibland. Då vill ju kunna köra det på en hemmabioförstärkare. Måste ljudkortet vara ett säg 5.1 då? Menar det borde väl räcka med 2.0 för signalen är väl det samma. Sen skickar väl bara förstärkaren ut information ut till de olika kanalerna?

Det kan vara en dålig kabel som sagt var.

Givetvis måste du ha ett ljudkort som grejar 5.1.
Om stärkaren bara ser två kanaler in så finns det ju bara två kanaler.
Visst kan du trycka ut det i fem högtalare plus sub, men det är ändå bara två kanaler.. :wink:

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 07:57

bakerman22 skrev:Det kan vara en dålig kabel som sagt var.

Givetvis måste du ha ett ljudkort som grejar 5.1.
Om stärkaren bara ser två kanaler in så finns det ju bara två kanaler.
Visst kan du trycka ut det i fem högtalare plus sub, men det är ändå bara två kanaler.. :wink:

Får testa med en annan kabel som jag har liggandes hemma :)
Jo, får väl se om man hittar något vettigt :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-09 08:53

Svenn3SaataN skrev:jag kör ljudet ifrån datorns optiska direkt in i min HK. Det har låtit så med volymkontrollen ett bra tag. Har inte haft stärkaren mer än ett år. Men har väl att göra med att jag kör ifrån moderkortets inbyggda då. Får skaffa mig ett bättre ljudkort :)

Men om det är i HKn du ändrar volymen är det ju därifrån störningen kommer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-09 09:00

Vad va det för prylar som du spelade på i dagsläget ?

i14 kommer du långt på, med vettig drivning så spelar dom på riktigt bra :)
Dela lite högre sedan bara så att du avlastar 8"aren från större delen av midbasen... runt 120Hz kan man ofta gå upp till (om man är noga med placering av modulerna och dessutom så ska modulerna låta bra vid denna delning också !)

Men frågan är, hur pass petig är du med ljudkvaliteten, hur pass viktig är ljudbilden ! och hur vill DU att det "ska låta" ?!
Är Ino högtalarna för dig ? känner du att du får ut något av dom pengarna som du lägger ? Du kanske skulle satsa på något som spela på bra men inte är lika "dyrt"... ? elelr spelar på "bättre" för samma pris.. ?! :wink:

PA kan vara en bra väg, satsa på några seriösa monitorer allternativt toppar av mindre modell av. t.ex. EV eller JBL som bygger med kvalitet i focus. Det kan låta jätte bra! vist du får ingen vidare ljudbild, och 3D perspektivet är typ NOLL men kvaliteten på ljudet i övrigt är super och dom tål att spelas högt utan att börja dissta störande.
Om du lyssnar nästan enbart på hardstyle så tycker jag att du ska fungera på det, Ino är suveränt och jag skulle INTE byta mot något PA system jag hört hittils.
Men det är jag det, och det mycket för att jag vill ha högtalare som låter bra till allt (efter som jag lyssnar på så otroligt blandade stilar..)och dessutom kan ge en mycket verklighetstrogen ljudbild med både djup, Höjd och bredd. ljudtryck / krona så vinner inte Ino ur det avsendet utan då är PA bäst, och lägger du motsvarande i14 (20kkr) på Pa toppar så kan du får riktigt vettiga grejer !

jag tycker att du ska fundera lite, i14 går att spela högt med, väldigt högt till och med, högre än vad man tror faktiskt :)
Men i14 har absolut ingenting att hämta mot ett par seriösare EV toppar med deras suveräna 12" mellan/midbas i tillsammans med deras fina 3" drivers. Eller om du vill så satsar du på deras lite speciella diskant/ mellanregister hornkonstruktion. 2st 3" drivers och 2st10" middar i en lite udda konstruktion. vet dock ej om det går att köpa nu för tiden, kolla beggat (ska leta och se om jag hittar vad dom heter..)
Den e det tryck i, går att spela så att öronen blöder och då har du ändå peltor kåpor på dig... :lol:

sammanfattningsvis.

Ino = bästa jag hört och går att spela väldigt högt med för att vara Hi-Fi prylar (vill inte skriva Hi-end för det är för mig oftast "ploj produkter"...)

seriöst PA = kan låta Mycket bra! men ger inte samma musikaliska känsla som t.ex. Ino ger och saknar en bra ljudbild med allt avd det innebär.

Det ena allternativet "kompromissar" lite med ljudtrycket för att låta bättre, frågan är vad som du värdesätter mest ?
Lyssnar du någonsin på ett sådant sätt att ljudbild är av någon betydelse över huvudtaget, eller är det bara pengar i sjön för en egenskap som alldrig kommer att komma till sin rätta hos dig ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-09 09:21

Då jag var i krokarna så halkade jag in på restplatsen på demo igår kväll i källaren och jag hade (nästan) glömt hur pass baskapabla piP är. 8O

Visst är pi60/s ett kliv uppåt i fler än en dimension men kunde man krama ur sina piPs såsom i Inokällaren så finns ju inte mycket att anmärka på.
Riiispekt!

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 10:41

Tackar för svaren.

Ja, det är på HKn jag höjjer. Vad kan det då bero på? Det borde ju inte vara någon dålig kvalité?

DVD-ai

Idag så använder jag mig av Dynavoice dynamite 10". Alltså med dubbla 10" i varje golvare. Sen har jag en Qln sub 12". Spelade på igår med enbart dynamite, jag kunde spela rätt högt faktiskt och det basade på bra. Fattades djup, men inte konstigt. Det är ju inga basmoduler precis.

Men det lät helt ok detalj mässigt. Ljudbilden är ju inte alls samma sak som Ino, men sen så går det ju inte möblera på något vis i mitt rum. Då blir det som det blir.

Jo, det är lite det man funderar på. Om det är värt de pengarna för att få bättre ljudbild och detaljer. Detaljerna gillar jag verkligen. Sen i ljudtrycksväg så var det ju helt ok när jag spelade på som jag gjorde igår med ENBART mina golvare.

PA, njaaa. Men skadar ju inte att titta på det. EV? Vad är det förkortning för märke? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-09 11:10

Elektro Voice :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 11:26

DVD-ai skrev:Elektro Voice :)

Nej, usch för sån PA design... Ino tycker jag är riktigt snygga så det är också en liten anledning till att man vill ha dem ännu mer. Men som du säger är det "dyrt" då jag kanske skulle nöjja mig med något billigare.

Så det är ju lite det jag får fundera över. Frågan är vad man ska gå på för grejer :/

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 18:00

Kan ju tillägga att det är helt tyst när jag rattar på volymen när det inte spelas något på stereon men den är inkopplad. Men det är så fort någon låt är på så hör man att det finns lite grundbrus och att det "låter" när jag vrider på volymen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-09 19:27

subjektivisten skrev:

Medhåll.

Jag vill inte påstå att Lennarts upplevelse är fel, men endast ett riktigt blindtest kan avgöra om det finns någon hörbar skillnad mellan en 5000:-
receiver och en för-slutstegskombination för 200000:-.

Det finns dåliga hemmabioreceivers också-likaväl som det finns usla 2-kanals förstärkare för 100000:-.
Hemmabioreceivers för 50000:- kan också vara rätt usla-speciellt om de använder klass -d teknik som fullregister.

Priset är absolut ingen parameter om vi talar om förstärkare för hemmabruk och ljudnivåer som inte är för starka.

Det finns dessutom gott om dyra förstärkare som byggts för att "medvetet färga ljudet".

Det finns dåliga återgivare alltså-men om ägaren är nöjd så är det väl ändå bra, om nu musikintresset är intakt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-09 20:01

Svenn3SaataN skrev:Kan ju tillägga att det är helt tyst när jag rattar på volymen när det inte spelas något på stereon men den är inkopplad. Men det är så fort någon låt är på så hör man att det finns lite grundbrus och att det "låter" när jag vrider på volymen.

Då ligger det nära tillhands att misstänka just den källan. Följer bruset med volymkontrollens rörelse? Menar du att bruset finns i låten? Är det likadant på all musik? Det går att bränna på CD och spela av med en CD/DVD-spelare. Om bruset fortfarande låter likadant finns det antagligen på ljudspåret från början. Har du möjligen högtalare med diskantlyft? Brus är inte speciellt störande ens på gamla 50-talsinspelningar, möjligen i pausen mellan två låtar.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-10 02:58

Sanjuro skrev:Då jag var i krokarna så halkade jag in på restplatsen på demo igår kväll i källaren och jag hade (nästan) glömt hur pass baskapabla piP är. 8O

Visst är pi60/s ett kliv uppåt i fler än en dimension men kunde man krama ur sina piPs såsom i Inokällaren så finns ju inte mycket att anmärka på.
Riiispekt!

Jag halkade in på reservplats under kvällens demo, haksläppet som PiP och pim/x gör är fantastiskt (o)verkligt :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-10 08:42

Och bättre är att jag har fått till NÄSTAN samma basåtergivning med piPs i mitt nuvarande rum, jag tampas med en sista liten detalj bara, mer dämpmaterial ! :D

mvh// En glad och nöjd David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-10 12:05

DVD-ai skrev:Och bättre är att jag har fått till NÄSTAN samma basåtergivning med piPs i mitt nuvarande rum, jag tampas med en sista liten detalj bara, mer dämpmaterial ! :D

mvh// En glad och nöjd David

Man kanske skulle skaffa sig ett par piPs och sen bygga på med lite moduler istället :)
Du verkar ju fått till det bra :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-10 22:35

Får tacka alla medverkande.

det var så lite så :)

de biorummen jag varit i idag kan man ju bara drömma om än så länge tyvärr

det är bara att släpa sig iväg till norge och jobba

Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn

jag kör för det mästa från datorn och det går utmärkt
alla lever inte i forntiden som anders och tengil :wink:

Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-10 22:39

profbd skrev:det är bara att släpa sig iväg till norge och jobba

jag kör för det mästa från datorn och det går utmärkt
alla lever inte i forntiden som anders och tengil :wink:

Fixar du fram ett bra jobb till mig där så ;)

Ja, de har inte lärt sig använda datorn ;)

Jasså? Vad för ljudkort kör du med? Använder du dig av en HTPC då som du kör både musik och film ifrån?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-10 23:05

ställ dig på karl johan med en svensk flagga(inte 17/5) och en skylt "arbeide sökes"
så löser det snabbt

jag har en sådandär iongrunkamaskin
samt snart en boxee box

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-11 00:35

profbd skrev:samt snart en boxee box

Aha de hittade den :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-11 11:16

ingen risk jäkla sol och vårare de är på net on net
påstå på hemsidan att de har saker hemma sedan ska de ha tre veckor på sig att leverera
jag har meilat dom med mina synpunkter

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-11 18:23

Tengil:

Sen du demade Avratz för mig så vet jag inte hur många gånger jag har spelat den. Riktigt skön är den! :)

När jag kör med enbart golvarna tycker jag att det går att spela tillräckligt starkt. Men det som saknas är botten. Visst det basar på bra, men när de ska försöka de djupaste tonerna blir det jobbigt.

Men tycker att det låter rätt bra och basen finns där. Frågan är vad det är mer jag vill ha? :/ För det låter inte alls så illa som man kan tro.

Det enda jag kan känna att det är inte alls samma njutning som hos dig när vi lyssnade.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-11 19:15

profdb: eller så står det på njetonnet att de har i lager (när man står vid deras egen dator, på plats) men att de i verkligheten inte har det. Eller så står det en äldre "snarlik" produkt på samma plats.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-02-11 19:24

Svenn3SaataN skrev:Tengil:

Sen du demade Avratz för mig så vet jag inte hur många gånger jag har spelat den. Riktigt skön är den! :)

När jag kör med enbart golvarna tycker jag att det går att spela tillräckligt starkt. Men det som saknas är botten. Visst det basar på bra, men när de ska försöka de djupaste tonerna blir det jobbigt.

Men tycker att det låter rätt bra och basen finns där. Frågan är vad det är mer jag vill ha? :/ För det låter inte alls så illa som man kan tro.

Det enda jag kan känna att det är inte alls samma njutning som hos dig när vi lyssnade.

Bor du i Malmö?
Har länge undrat hur Dynavoice högtalare låter...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-11 20:14

Svenn3SaataN skrev:Tengil:

Nu vet jag inte mycket om dina högtalare, men i princip alla jag hört fungerar bättre när man fått ned efterklangen, testa att dämpa bakom högtalarna och lägg ut en rejäl matta om du har möjlighet till det.

Du hade väl två subwoofers, om inte så överväg att skaffa en likadan till. Dela vid 80hz, och kolla om det finns en lägre gräns som subbarna jobbar mot, finns det det så testa att ex ställa upp den till 25hz istället för 20, så kan du vinna lite ljudtryck.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-02-11 20:43

Avratz har väl inte så mycket bas? Det är ju de där svepen 8 minuter in i låten
då. Men den lägsta bastonen i basgången är ju bara ca 35 Hz låg. Fast det är
ju ganska låg iofs :). Hur djupt går din/dina basmoduler Sven3SaataN?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-11 21:41

schmutziger: Nej, jag bor i Älmhult tyvärr. Men du är välkommen ändå om du har möjlighet att ta dig hit :)

Tengil: Nej, jag har bara en sub. Men denna gången körde jag helt utan sub. Bara med golvarna. Men denna subben är inte mycket att hänga i julgranen.
Men snart kommer jag att bli av med både mina golvare och sub då jag har lovat bort dem till en polare som inbyte för ett jobb. Så då "måste" jag skaffa mig nytt :P

Komorok: Nej, det har inte överdrivit mycket bas. Men just denna låten gillar jag mest för att det helt enkelt är en speciell och skön låt :) Till och med flickvännen gillar den :P

Jag vet faktiskt inte hur djupt den går, men det är inte mycket att komma med i de lägre frekvenserna. Man hör mest att den rör på sig att jobbar. Men några högre ljudtryck kommer den inte upp i.
Men som sagt, snart kommer jag bli av med min anläggning så jag blir tvungen till att uppgradera mig :)

Har även planer på att köpa en "barrack" till som jag kan bygga ihop med den jag bor i, hehe. Men kommer nog inte bli så då vi antagligen kommer flytta inom ett år. Känns inte lönt då. Hade jag vetat att jag skulle bo här i tex 5år så hade jag inte tvekat. Då hade jag byggt ut direkt :)

Som sagt så är jag ute efter ett system som jag kan växa i men ändå inte så jag växer ifrån det heller och vill ha värre ;)

Det som ligger på prio nu är att leta upp toppar, basmoduler och ett steg till att driva basmoduler. Då kommer jag även införskaffa mig en minidsp så jag kan dela systemet och ha lite inställningsmöjligheter. Sen blir det att uppgradera mig på förstärka sidan, ett Emotiva XPA-2 hade suttit fint. Efter det blir det att bygga ut systemet till en komplett hemmabio setup :)

EDIT: Någon som har en bra tråd om hur jag gör ett par bra DIY absorbenter att ställa bakom högtalarna? Hade tänkt klä dem i någon snyggt tyg :) Ni får gärna rekommendera någon ull ifrån Rockwools sortiment. Det är väl att bara bygga en rak till det sen och klä in det i något snyggt tyg? :)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-02-11 22:38

Svenn3SaataN skrev:Komorok: Nej, det har inte överdrivit mycket bas. Men just denna låten gillar jag mest för att det helt enkelt är en speciell och skön låt :) Till och med flickvännen gillar den :P

Jag älskar den också! Jag insisterade på att dra på den när jag besökte
studio blue förra våren. Jag bad dem dra på lite till, men det gick inte.
Det var redan max 8O !! Det är en av mina absolut bästa musikupplevelser.
Jag fällde nog en glädjetår eller två.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-11 23:06

Komorok skrev:
Svenn3SaataN skrev:Komorok: Nej, det har inte överdrivit mycket bas. Men just denna låten gillar jag mest för att det helt enkelt är en speciell och skön låt :) Till och med flickvännen gillar den :P

Det är precis så musik ska vara! Man ska bara njuta av den och inte fundera över mycket mer :)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-11 23:33

Tänkte jag kunde dela med mig av en ritning på mitt lilla boende :)

http://imup.se/v/WYFbmqsPK5

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-11 23:56

Komorok skrev:

Det var redan max 8O !!
Det är en av mina absolut bästa musikupplevelser.

På studioblue 8O

Det var inga tårar, det var en del av ditt kroppsvatten som vibrerade ut! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-12 11:56

Komorok skrev:Jag bad dem dra på lite till, men det gick inte.

Oj, max hur då? Basarna? r56orna? Slutsteg? Ljudet? :P

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-12 12:41

Tänkte jag kunde dela med mig av en ritning på mitt lilla boende

bor du i en tabberth? :lol: :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-12 12:57

subjektivisten skrev:

Har nämnts tidigare att Bertil Alving mätte upp max ljudtryck. Kommer inte riktigt ihåg siffran men det var nog över 140 dB.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-12 14:50

profbd skrev:
Tänkte jag kunde dela med mig av en ritning på mitt lilla boende

bor du i en tabberth? :lol: :lol:

Nej, jag bor i en arbetsbod som står här hemma på gården :) Då kan man spela och väsnas bäst fan men vill :)

Förresten, du sa du körde film och sånt från datorn? Vad för ljudkort använder du då för att få ut surroundljud på datorn? Hur har du kopplat? :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-12 14:55

jag har ju en mediadator byggd på ett asus ionkort
jag kör med spdif ut då får jag ut ac3 och dts men tyvärr inte de nya högupplösta formaten
min låda är en väldigt snajsig sak
hfx micro

Bild
Senast redigerad av profbd 2011-02-12 15:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-12 15:06

Jaha, okej :)

Jag använder ju min dator på likande sätt. Ljud kör jag ifrån datorn och när jag tittar på film kör jag det via datorn med bilden upp på min TV.

Så sitter och tittar efter ett ljudkort. Man vill ju ha bra prestanda samtidigt som jag vill kunna köra de nya surround formaten. Hade egentligen velat köpa ett Asus Xonar essence ST, men det är bara ett 2.0 ljudkort :/

Jag skulle kanske kunna vara så finurlig att jag skaffar mig ett essence ST. Sen när jag ska kolla film så kör jag ljudet ifrån S/PDIF på moderkortet? Det skulle väl kunna fungera? :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-12 22:33

Svenn3SaataN skrev:Tänkte jag kunde dela med mig av en ritning på mitt lilla boende :)

hur skulle det bli om du placerade skrivbordet framför fönstret mellan högtalarna så att du inte har en högtalare precis vid örat vid skrivbordssittande?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-02-13 10:38

subjektivisten skrev:

Det frågade jag inte, men min gissning är att det var antingen den ensamma
NAD 208 som drev topparna just då som inte ville ha mer effekt. Eller så var
det helt enkelt volymkontrollen som inte gick att vrida längre.

PS. I vanliga fall är det bryggade 208or som driver topparna. Djävla galningar! :D

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-13 11:02

Britt-Gunnar skrev:
Svenn3SaataN skrev:Tänkte jag kunde dela med mig av en ritning på mitt lilla boende :)

hur skulle det bli om du placerade skrivbordet framför fönstret mellan högtalarna så att du inte har en högtalare precis vid örat vid skrivbordssittande?

Det var en bra idé! Men jag kommer ändå hamna ungefär lika nära högtalarna ändå. Sen kommer datorskärmen hamna mitt i fönstret, vilket verken är så smidigt eller snyggt. Kan väl tillägga att flickvännen inte alls tyckte det var en bra idé :P
Sen är det ju det med tv/film. Då kommer ljudbilden bli helt konstig när jag har högtalarna så att man får ALLT ljud ifrån häger sida när man sitter/ligger i sängen.

Men som sagt, uppskattar förslaget. Men så som det är idag så fungerar det inte, tyvärr :/

Tänkte jag kunde bjuda på en skiss jag gjorde igår, dock är färgerna helt lustiga på min datorn verkar det som. Men i alla fall, toppen, botten och hela i14 ska vara vitlackerade. Sen är "halsen" gjord i alu-profil :)

http://imup.se/i/Xw4iH4O6P2.jpg

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-02-13 11:54

NICE!!!

Bild

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-13 12:19

Yeah, me like lot :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-13 15:55

Tackar så mycket!

Tror nog det kommer bli snyggt med alu-profil som "hals"?
För den som inte vet hur det ser ut så länkar jag en bild på lite alu-profil :)

http://www.baccara.co.il/BaccaraIsrael/ ... 215122.JPG

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-02-13 21:08

Jag tycker inte att det är en snygg grej att använda, men det är ju verkligen en
smaksak. Jag tror att det kan bli ett stabilt stativ hur som helst. Själv hade jag
hellre använt fyrkantsrör. Men om du gillar dessa profiler så tycker jag att du
ska göra det. Det är ju i ditt rum de ska stå.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-13 22:24

Komorok skrev:Jag tycker inte att det är en snygg grej att använda, men det är ju verkligen en
smaksak. Jag tror att det kan bli ett stabilt stativ hur som helst. Själv hade jag
hellre använt fyrkantsrör. Men om du gillar dessa profiler så tycker jag att du
ska göra det. Det är ju i ditt rum de ska stå.

Jo, jag ska testa med dessa först. Blir det inte snyggt så kan man ju alltid bygga nya :)

20mm mdf har jag ca 30kvm så jag har ju lite material som jag kan testa med :) Sen om jag har fått fram en riktigt snygg design så kan man ju alltid skaffa sig en marmorplatta eller något liknande till fot :)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-02-13 22:54

Granit.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-13 23:41

Komorok skrev:Granit.

Precis!
Men detta ligger långt fram innan jag ger mig in på det :)
Samtidigt är jag kluven om jag ska skaffa pi60 eller i14. För vem vet om jag kommer behöva köra fullregister senare?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-02-14 11:49

Eventuellt kommer det finnas vita pi60 att köpa.
Kommer du förbi på en provlyssning så får du ju se dom live också.
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-14 13:18

Svenn3SaataN skrev:

Precis!
Samtidigt är jag kluven om jag ska skaffa pi60 eller i14. För vem vet om jag kommer behöva köra fullregister senare?

Du verkar sitta väldigt nära dina högtalare och då sägs pi60 eller i14 inte vara optimala.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-02-14 13:22

Nahaz skrev:Eventuellt kommer det finnas vita pi60 att köpa.

Downsizing :lol: enl. m_persson79 fast kanske i större format?
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-02-14 13:45

Jag har en plan på att skaffa bredare duk (2,35:1) och placera slutstegen mellan tv bänkarna. Då får inte pi60 plats på sidorna av bänkarna (om man skall behålla 1:18 triangeln) och jag måste i så fall byta till stativare (i14 eller i16s). Men det är en diskussion för en annan tråd.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-14 14:09

RogerGustavsson skrev:
Svenn3SaataN skrev:

Precis!

Du verkar sitta väldigt nära dina högtalare och då sägs pi60 eller i14 inte vara optimala.

Jo, visst sitter jag nära när jag sitter vid datorn. Men som sagt, jag tänker köpa grejer nu som inte är så optimala för mitt nuvarande rum. MEN jag kommer klara mig på dem långt fram i livet :) Alltså köpa rejält nu, för att slippa uppgradera senare :)
Sen är ju frågan om pi60 är vägen att gå för min del. För då kan jag både köra delat, samtidigt som jag kan köra fullrange om jag inte har möjlighet för delat system just då.

Men samtidigt så siktar jag på att aldrig behöva bo i lägenhet, då kommer jag alltid ha plats och möjlighet att kunna köra delat system :)

Nahaz skrev:Eventuellt kommer det finnas vita pi60 att köpa.

Ja, det kommer bli intressant att få lyssna på dem i ett rum där de kan prestera :)
Så får vi se vad det resulterar i :) Hoppas du är ledig när jag ska ner där nästa helg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-16 11:41

Svenn3SaataN,

Kanske på sin plats att citera en i16-ägare? Lyssningsavståndet bör kanske tas med i beräkningarna?

DVD-ai skrev:Mina QRS500 som jag hade förrut lät mycket bättre (mer naturliga och mindre "högtalare") än vad i16s gjorde i mitt rum med för kort lyssningsavstond.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-16 11:59

Det inte bara bör tas med i beräkningen, jag kan på rak arm avråda alla som ens tänker tanken... dom ska ha Absolut minst 2m för att prestera något vidare alls, vid 2,5 meter upplever jag en enorm skillnad och vid 3m så inträffar det fantastiska. Så jag kommer inte att använda i16 för en jag har möjlighet till 3m lyssningsavstond.

QRS500 låter bättre än i16 vid 2m, låter åtminstonne lika bra vid 2,5m men har inte en suck vid 3m... Typ så skulle jag vilja fördela det.

Man ska då komma ihåg att jag köpte min QRS500 för just 500kr beggade, man kan hitta dom för mellan 500-2500kr helt beroende på om det är typ 1 eller 2 (ingen ljudmässig skillnad mellan dom två, bara estetiskt...) och hur bra skick dom är i och vilken yta det är på lådan.
Mina var i svart plastfaner, men i övrigt i 100% toppenskick och 500kr för dessa är det bästa pris/ prestanda förhållandet jag någonsin varit med om. Kan någon hitta något för 500kr som slår QRS500 så ska jag äta upp mina piPs !

QRS500 håller jag lika högt som piPs, fast dom har sina tyrkor lite olika fördelade.
QRS500 fungerar dessutom mindre bra innanför 2m, då börjar dom att bete sig konstigt ljudmässigt (av samma orsak som i16). Så ska man sitta närmare än 2m så är piPs klart bättre, piPs låter något lite bättre oavsett lyssningsavstond och har en lite bättre/tydligare ljudbild. Men QRS500 kan spela mycket högre än piPs, när piPs börjar att låta tråkigt i diskanten så har QRS500 mycket kvar att ge. Och basen i QRS500 går subjektivt lika djupt/ något djupare än piPs men med mycket mer resurser och inte alls lika känslig för dåligt väggstöd.

Så QRS500 är verkligen en toppenhögtalare ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-16 15:01

DVD-ai skrev:Det inte bara bör tas med i beräkningen, jag kan på rak arm avråda alla som ens tänker tanken... dom ska ha Absolut minst 2m för att prestera något vidare alls, vid 2,5 meter upplever jag en enorm skillnad och vid 3m så inträffar det fantastiska. Så jag kommer inte att använda i16 för en jag har möjlighet till 3m lyssningsavstond.

QRS500 låter bättre än i16 vid 2m, låter åtminstonne lika bra vid 2,5m men har inte en suck vid 3m... Typ så skulle jag vilja fördela det.

Man ska då komma ihåg att jag köpte min QRS500 för just 500kr beggade, man kan hitta dom för mellan 500-2500kr helt beroende på om det är typ 1 eller 2 (ingen ljudmässig skillnad mellan dom två, bara estetiskt...) och hur bra skick dom är i och vilken yta det är på lådan.
Mina var i svart plastfaner, men i övrigt i 100% toppenskick och 500kr för dessa är det bästa pris/ prestanda förhållandet jag någonsin varit med om. Kan någon hitta något för 500kr som slår QRS500 så ska jag äta upp mina piPs !

QRS500 håller jag lika högt som piPs, fast dom har sina tyrkor lite olika fördelade.
QRS500 fungerar dessutom mindre bra innanför 2m, då börjar dom att bete sig konstigt ljudmässigt (av samma orsak som i16). Så ska man sitta närmare än 2m så är piPs klart bättre, piPs låter något lite bättre oavsett lyssningsavstond och har en lite bättre/tydligare ljudbild. Men QRS500 kan spela mycket högre än piPs, när piPs börjar att låta tråkigt i diskanten så har QRS500 mycket kvar att ge. Och basen i QRS500 går subjektivt lika djupt/ något djupare än piPs men med mycket mer resurser och inte alls lika känslig för dåligt väggstöd.

Så QRS500 är verkligen en toppenhögtalare ! :)

Jo, jag hör vad ni säger. Men sen tänker jag som du tänkte DVD-ai, att jag ska skaffa mig något som jag ska klara mig länge på :)
Men så som det ser ut nu så sitter jag helt fast. Vet inte vad jag ska skaffa mig för grejer eller om jag ska skaffa min grejer.. Har ju en bil med en massa prylar i också som man också ska få att spela högt.
Många tankar som snurrar runt och ger mig ångest över vad jag ska göra :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-16 16:14

Med andra ord, du är fast i ett prylträsk! Har klagat tidigare på detta forum att allt ska dra iväg mot det ultimata innan man ens kommit till skott. Jo, vet att det sitter en hope entusiaster ute i kojorna men man ska ha annat än häftiga prylar på kammarn eller i bilen....

Var tvungen att infoga ett ord, man skriver som en kråka.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2011-02-16 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 18:14

ska annat än häftiga prylar på kammarn eller i bilen....

busted........

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-16 19:58

Jag har alltid varit "prylb*g" och kommer alltid vara det :)
Sen så är det så att mina högtalare är sålda, så jag "måste" skaffa mig nya :)
Samtidigt som jag inte har något slutsteg till bilen, så jag "måste" köpa ett nytt.

Sen är bilstereon mer än hobby som man kan lägga massa tid på. Medan jag ser hemma hifi mer som ett inköp som jag ska klara mig på länge.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-24 19:00

I helgen blir det nog lite provlyssning på pi60 och iP :)

Har testat lite att spela musik på anläggningen. När jag spelar riktigt starkt så hör man att det brusar i bakgrunden, även när det inte är helt tyst. Så det verkar som om det helt enkelt är digitala signalen från datorn som brusar. Men om jag skaffar mig ett bättre ljudkort så kommer jag bli av med detta brus?
Vilket ljudkort ska jag satsa på om jag tänkt köra surround?

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-02-24 19:28

Svenn3SaataN skrev:I helgen blir det nog lite provlyssning på pi60 och iP :)

Har testat lite att spela musik på anläggningen. När jag spelar riktigt starkt så hör man att det brusar i bakgrunden, även när det inte är helt tyst. Så det verkar som om det helt enkelt är digitala signalen från datorn som brusar. Men om jag skaffar mig ett bättre ljudkort så kommer jag bli av med detta brus?

Jag tar det optiskt från datorn in i receiverns DAC. Fungerar bra för mig och jag tror detta är det bästa

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-24 20:44

*host* iPs - det är ju SÅN skillnad. :D
Hoppas din faster mår bättre.. hos mig finns antingen BD-spelare (ta gärna med dig en bra BD-konsert om du har) eller HTPC/Spotify. :)

EDIT
PS. Lördag funkar nog inte så bra för mig (inget hugget i sten dock), så om du kommer ner/förbi imon så vore det bäst.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-24 21:02

Nune skrev:

Jag tar det optiskt från datorn in i receiverns DAC. Fungerar bra för mig och jag tror detta är det bästa

Jag plockar det optiskt ifrån min datorn också :)

m_persson79 skrev:*host* iPs - det är ju SÅN skillnad. :D

EDIT
PS. Lördag funkar nog inte så bra för mig (inget hugget i sten dock), så om du kommer ner/förbi imon så vore det bäst.

Ja just det ja ;)
Okej, men du bor ju så nära så vi kan nog gå över någon runda på fredagskvällen kanske? Tänkte mest vad grannar och sånt säger sent på kvällen :P

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-24 21:25

Lugnt på den fronten. Har bara en granne (neråt) och han har aldrig klagat trots att man med sin lilla anläggning ändå kan spela på rätt bra. :P

Tror jag är hemma efter AW vid 20 som sagt, skicka ett SMS när du tror dig kunna kika förbi. Kan nog bjuda på något gott att dricka åsse. :)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-24 23:15

m_persson79 skrev:Lugnt på den fronten. Har bara en granne (neråt) och han har aldrig klagat trots att man med sin lilla anläggning ändå kan spela på rätt bra. :P

Tror jag är hemma efter AW vid 20 som sagt, skicka ett SMS när du tror dig kunna kika förbi. Kan nog bjuda på något gott att dricka åsse. :)

Okej. Det låter ju bra. Jag smsar när vi har tid att komma över :)
Låter ju ännu bättre, men jag dricker inte öl som alla andra "gubbar" ;)

..... Duckar för pajkastning.... :P

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-24 23:23

Fint, men öl var inte min tanke. ;)

Hörs!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-25 07:49

Wirrepinne?! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-26 09:53

Tack för igår. Jag gillar verkligen din "approach" till nya högtalare.
Det var ju även skoj att din kompis Anders hoppade till, till batman. :)

Antar att du "landar" med ett par pi60(s) ;) låten jag rekommenderar att ni lyssnar HÖGT (som det går) på hemma hos nahaz är juh: denna

Trevligt att råkas. // Martin

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-26 21:33

m_persson79 skrev:Tack för igår. Jag gillar verkligen din "approach" till nya högtalare.

Antar att du "landar" med ett par pi60(s) ;) låten jag rekommenderar att ni lyssnar HÖGT (som det går) på hemma hos nahaz är juh: denna

Tack själv! Ja, nu har jag lyssnat runt på lite olika ino system. Från de små iPs upp till de manliga i28. Vilket ingvar tyckte var roligt att jag kallade just den manliga då han tyckte de var små. Men jag syftade jag ju på hur starkt man kan spela med dem för att vara så "små", då höll han med :) det lät riktigt trevligt hos allihopa och det är ju helt olika system och kaliber på dem. Men efter dagens lyssning har jag kommit fram till att pi60 kommer nog inte räcka till mig. Jag får gå på något större, alltså i28 :) men hur det blir är långt ifrån klart. Boende är ju viktigast, eller hur dvd-ai ;)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-26 22:08

Svenn3SaataN skrev:
m_persson79 skrev:Tack för igår. Jag gillar verkligen din "approach" till nya högtalare.

Tack själv! Ja, nu har jag lyssnat runt på lite olika ino system. Från de små iPs upp till de manliga i28. Vilket ingvar tyckte var roligt att jag kallade just den manliga då han tyckte de var små. Men jag syftade jag ju på hur starkt man kan spela med dem för att vara så "små", då höll han med :) det lät riktigt trevligt hos allihopa och det är ju helt olika system och kaliber på dem. Men efter dagens lyssning har jag kommit fram till att pi60 kommer nog inte räcka till mig. Jag får gå på något större, alltså i28 :) men hur det blir är långt ifrån klart. Boende är ju viktigast, eller hur dvd-ai ;)

Ja. i28 är ju halvstora. :D

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-27 00:18

bakerman22 skrev:
Ja. i28 är ju halvstora. :D

Jämfört med i56 så är de det ja. Men jag får ju hålla mig till någon hyfsad budget. Det jag sitter och funderar på nu är lååångt över vad jag egentligen hade tänkt lägga. Sen om jag ska skaffa i28 så vill jag ha ett rum där de kan komma till sitt fulla bruk, alltså vill jag skaffa en arbetsbod till :D Då kan jag bygga ihop den med den jag har idag och bara ha hifi och hemmabio i den nya boden :D Men drömma kan man ju alltid :/

Återgå till Wänner af Ino