Moderator: Redaktörer
BORIS skrev:Du har hört två högtalare som du uppfattat som bättre än nuvarande och ingen av de två har varit Ino. Nu vill du byta till ett par Ino?
Om det inte är för att du vill vara med i fanboyklubben tycker jag du ska fylla tomrummet du verkar känna i själen med något annat. Provat heroin?
BORIS skrev:Du har hört två högtalare som du uppfattat som bättre än nuvarande och ingen av de två har varit Ino. Nu vill du byta till ett par Ino?
Om det inte är för att du vill vara med i fanboyklubben tycker jag du ska fylla tomrummet du verkar känna i själen med något annat. Provat heroin?
Alexi skrev:Hur kan ni alla gå på en så enkel flaimbate?
Don't feed the troll.
MichaelG skrev:- Lyssningsavstånd på 3-3,5 m
- Kunna spela rejält starkt i ett rum på 23 kvm o 2,30 i takhöjd.
- Fungera bra med en bra subbas.
- Kan vara byggsats, eller färdig.
- Pris upp till max 70.000 kr. Men ju billigare desto bättre, fast så bra som möjligt (för mina behov) upp till pristaket.
Vad tror ni om detta?
music4ever skrev:Mitt tips är att lyssna hos någon som har pi60/pi60s med ett par basstöd bs60. Detta bör du kunna få för under 70K så länge du inte ska ha någon våldsamt dyr faner.
Nattlorden skrev:Jag skulle nog börja med pi60s, de är förvånansvärt baskapabla i sig själv och det låter som du kommer att få bra stöd av rummet.
PJo skrev:Alexi skrev:Hur kan ni alla gå på en så enkel flaimbate?
Don't feed the troll.
Ursäkta men - Möte/samtal i.r.l. är en sak. Uppträdande på nätet är en annan. Jag tycker att "klimatet" på nätet är på väg åt fel håll. Jag menar t.e.x. ditt svar - det är inte korrekt. Det jag kommenterade var att det är aldrig ok. att skriva som kommenterad person gjör! Ok - känner vi varandra och jag skriver ett personligt meddelande till dig där jag frågar om du provat droger , så är det en helt annan sak. Ironi o.dyl. hör inte hemma på internet då det lätt kan misstolkas. Har man inte den gränsen, så bör man inte förvånas över debatten ang. nättroll heller. Jag kanske börjar bli gammal, men jag upprörs över, och blir ledsen över hur "klimatet" på internet går mot mer och mer idiotiska påhopp/uttryck istället för att svara på/komma med information ang. sakfrågan som för tråden framåt på ett konstruktivt sätt. Jag hoppas dock att jag inte trampat någon på tårna här, men jag hade förhoppningar att detta fora skulle vara sakligt, objektivt, konstruktivt.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Jag skulle nog börja med pi60s, de är förvånansvärt baskapabla i sig själv och det låter som du kommer att få bra stöd av rummet.
Eftersom jag redan har en kapabel subbas, funderar jag på om det inte finns något toppsystem som ger pi60:s förtjänster från mellanbas och uppåt men till en lägre kostnad. Alternativt ger mer än pi60 (exempelvis högre max output) till samma pris. Och skulle det visa sig att min subbas blir systemets akilleshäl, går det ju alltid att uppgradera i framtiden.
blixten_no1 skrev:Kommer du montera själv eller beställa 100% färdigt från Ino?
MichaelG skrev:blixten_no1 skrev:Kommer du montera själv eller beställa 100% färdigt från Ino?
Jag kan tänka mig att montera själv.
Alexi skrev:Vad har du för subb? Jag tror den kommer sätta begränsningen för hur starkt du kan spela utan påtaglig dist.
AndreasArvidsson skrev:Har du bara en sub? Isf så skulle jag inte dela mot den utan skaffa minst 1st till.
MichaelG skrev:AndreasArvidsson skrev:Har du bara en sub? Isf så skulle jag inte dela mot den utan skaffa minst 1st till.
Varför?
Alexi skrev:Eftersom du gillade Revel Saloon 2, så tycker jag du ska lyssna på Revel Performa3 F208 också, eftersom de är inom din budget och jag tycker de låter bättre ån Saloon 1 (inte hört Saloon 2).
MichaelG skrev:Alexi skrev:Vad har du för subb? Jag tror den kommer sätta begränsningen för hur starkt du kan spela utan påtaglig dist.
Min subbas heter SVS PB12/2 och består av en typ 400 liters basreflexlåda med två 12-tumselement. Eftersom jag inte upplever den som problemet idag (jag delar vid 40 Hz), känns det inte som ett akut problem även med ett par bättre frontar. Men jag kanske underskattar ett presumtivt problem.
vr6jos skrev:i32s for sure!!! Men det går åt en hel del bas om man vill kunna matcha dom. Lycka till!
MichaelG skrev:Ah, det går inte att dela Ino:s toppar lägre än 80?
MichaelG skrev:Ah, det går inte att dela Ino:s toppar lägre än 80?
MichaelG skrev:Ok Andreas o Nattlorden. Min bas går naturligtvis att dela betydligt högre än de 40 Hz som jag gör idag. Men då är jag osäker på kvaliteten. Den kanske är good enough. Eller inte. Vid 40 VET jag att det funkar tillsammans med högkvalitativa basar i ett par frontar. Så om jag ska safea, köper jag ett par pi60s och fortsätter att använda min sub 40 Hz. Alternativ chansar jag med exempelvis ett par i32 och delar vid kanske 60-80 Hz.
En möjlig framtida uppgradering kan ju bli ett par nya basar i vilket fall, men det känns som om bägge ovan skissade alternativ skulle kunna funka. För- och nackdelar med dessa alternativ då?
Alexi skrev:Nackdelen med pi60s är att det med största sannolikhet kommer låta bättre i basen utan inkopplad subb och att pi60s har mycket lägre känslighet och effektålighet än i32s. i32s är mycket snyggare också.![]()
pi60s tycker jag man ska välja om man vill klara sig utan basstöd. Därför att det är en fantastiskt bra fullregisterhögtalare.
Alexi skrev:i28 lämnar budget till större bassystem, gissar jag. Har ingen prislista sedan 2007.
MichaelG skrev:vr6jos skrev:i32s for sure!!! Men det går åt en hel del bas om man vill kunna matcha dom. Lycka till!
Vet du hur lågt man kan dela i32s?
MichaelG skrev:Och som vanligt finns det inga enkla och självklara svar...Frågor i mitt huvud just nu:
- Kan man spela tillräckligt starkt med pi60s? Spelar jag akustisk musik vill jag ALDRIG uppleva att systemet begränsar. Jag vill heller ALDRIG känna begränsningar i ljudet när jag ser på film.
- Är min subbas så dålig att den är att betrakta som "undermålig" och därmed direkt olämplig? Eller är den bara "inte lika bra"?
- Eller blir det som jag tänker: Lågbasen blir lika bra som idag, men från högbas och uppåt blir det bättre. Alltså inget gigantiskt problem. Och dessutom ett som jag kan lösa på sikt om det är tillräckligt störande. Eller är det ett feltänk?
- Kan min nuvarande subbas kopplade med ett par Ino ge SÄMRE resultat än vad jag har idag, eller blir det bara inte lika bra som med Inos delningsfilter och subbar?
MichaelG skrev:Och som vanligt finns det inga enkla och självklara svar...Frågor i mitt huvud just nu:
- Kan man spela tillräckligt starkt med pi60s? Spelar jag akustisk musik vill jag ALDRIG uppleva att systemet begränsar. Jag vill heller ALDRIG känna begränsningar i ljudet när jag ser på film.
- Är min subbas så dålig att den är att betrakta som "undermålig" och därmed direkt olämplig? Eller är den bara "inte lika bra"?
- Eller blir det som jag tänker: Lågbasen blir lika bra som idag, men från högbas och uppåt blir det bättre. Alltså inget gigantiskt problem. Och dessutom ett som jag kan lösa på sikt om det är tillräckligt störande. Eller är det ett feltänk?
- Kan min nuvarande subbas kopplade med ett par Ino ge SÄMRE resultat än vad jag har idag, eller blir det bara inte lika bra som med Inos delningsfilter och subbar?
AndreasArvidsson skrev:Skillnaden mellan i28 och i32 är väl ca 4dB kapacitet i bas/mid-området.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Skillnaden mellan i28 och i32 är väl ca 4dB kapacitet i bas/mid-området.
Jag anser mig också höra ljudkvalitetsskillnad till förmån för signaturelementen.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Skillnaden mellan i28 och i32 är väl ca 4dB kapacitet i bas/mid-området.
Jag anser mig också höra ljudkvalitetsskillnad till förmån för signaturelementen.
Ja ganska självklart faktisk iom att har de högre kapacitet så distar de mindre på samma ljudtryck. i32s är en bättre högtalare på många punkter jämfört med i28. Det är dock inte så att en högtalare med signaturelementen alltid är bättre än en högtalare med icke-signatur. Det gäller bara vid samma antal element; i16s distar mer än i56. Det är högtalarens olinjäritet vid ett givet ljudtryck som är det intressanta. Enligt mig iaf.
Nattlorden skrev:Fast oavsett modell så finns det enbart en diskant, och signaturdiskanten låter således alltid bättre än den vanliga oavsett vad den vanliga sitter i. Högst möjligt att vi lyssnar/prioriterar egenskaper olika du och jag.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Fast oavsett modell så finns det enbart en diskant, och signaturdiskanten låter således alltid bättre än den vanliga oavsett vad den vanliga sitter i. Högst möjligt att vi lyssnar/prioriterar egenskaper olika du och jag.
Det är samma diskantmodell. Signatur är bara hårdare selekterad. Om du skulle ta skillnaden i ett blindtest så skulle jag bli imponerad.
AndreasArvidsson skrev:Hur delar du nu?
Nattlorden skrev:Det är väl olika waveguides också, men det är ju ju möjligt att grundformen är identisk.
MichaelG skrev:All delning sker i receivern. Och sedan via ett externt slutsteg till frontarna och direkt från receivern till subbasen (som ju också har ett eget slutsteg). Receiverns inbyggda slutsteg får roa sig med center och surroundkanaler.
blixten_no1 skrev:Nu har alla diskanter fyra skruvhål... Jag tror som Andreas att det är boomern som gör att signatur "låter" bättre.
MichaelG skrev:BORIS skrev:Du har hört två högtalare som du uppfattat som bättre än nuvarande och ingen av de två har varit Ino. Nu vill du byta till ett par Ino?
Förutom lässvårigheter har du exakt vilka problem?
MichaelG skrev:Om jag förstått det rätt är basstöd något annat än subwoofer. Innebär detta att pi60 inte fungerar optimalt med att delas med en sub? Hur starkt kan man spela med pi60 - hur är känsligheten och max effekttålighet? Hur bra det än låter, skulle jag hata om jag inte längre kan spela lika starkt som jag kan nu.
Jag har förstått det som att olika högtalares spridningsmönster gör dem mer, eller mindre lämpliga för olika lyssningsavstånd. Hur väl fungerar pi60 för ett lyssningsavstånd på drygt 3-3,5 m?
FBK skrev:Förstår Boris frågeställning, varför du ska byta är nog bland de mest konstiga jag läst.
FBK skrev: Särskilt eftersom du inte verkar vara speciellt missnöjd med det du har...
FBK skrev:...och att de två modeller som du nämner som inte låter lika varann och inte låter som Ino heller. Att lyssna mer brett innan beslut är aldrig fel.
AndreasArvidsson skrev:Ok då skulle jag rekommendera dig att köpa ett Ino filter om du tänker fortsätta att köra delat efter du köpt Ino-högtalare. Jag tycker iaf att det helt klart är värt det om man nu lagt så mycket pengar på högtalarna.
MichaelG skrev:Kan man tänka så här: Ett par pi60s behöver inte delas, utan de funkar som huvudhögtalare/frontar i mitt system odelat. Min subbas får däremot ta subkanalen vid flerkanal. Om pi60s:s ljudtryck räcker för mig, så är det den enklaste, billigaste och effektivaste lösningen. Pi60s räcker till för musik, men slipper subkanalen vid filmer.
Och koppla så här: Ett par i28/i32 delas mot min sub med Inofilter. Då skickar jag både frontsignal och subsignal ut från receivern och in i filtret. Därifrån går signalen till respektive slutsteg (Emotivan till frontarna respektive det inbyggda i SVS:en).
MichaelG skrev:Kan man tänka så här: Ett par pi60s behöver inte delas, utan de funkar som huvudhögtalare/frontar i mitt system odelat. Min subbas får däremot ta subkanalen vid flerkanal. Om pi60s:s ljudtryck räcker för mig, så är det den enklaste, billigaste och effektivaste lösningen. Pi60s räcker till för musik, men slipper subkanalen vid filmer.
Och koppla så här: Ett par i28/i32 delas mot min sub med Inofilter. Då skickar jag både frontsignal och subsignal ut från receivern och in i filtret. Därifrån går signalen till respektive slutsteg (Emotivan till frontarna respektive det inbyggda i SVS:en).
ps. Nästa gång jag ska till Karlstadtrakten (vilket sker alltför sällan) hör jag av mig innan. Det skulle vara kul att ses.
MichaelG skrev:ps. Nästa gång jag ska till Karlstadtrakten (vilket sker alltför sällan) hör jag av mig innan. Det skulle vara kul att ses.
Jag underar om någon modell under i56 klarar det på 3m håll i ett dämpat rum?MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.
Alexi skrev:Jag underar om någon modell under i56 klarar det på 3m håll i ett dämpat rum?MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.
MichaelG skrev:Jag har idag ett par bra högtalare. De spelar rent och snyggt och kan spela rejält starkt från 23 Hz och upp. Dessutom har jag kompletterat med en rejäl sub som är såpass bra att jag inte kan avgöra om den är med och spelar, eller inte när jag lyssnar på musik. På många filmer är det dock mycket stor skillnad om subben är på, eller av. Anläggningen presenterar musik och andra ljud bättre än det mesta jag lyssnat på nästan oavsett prisklass. Men jag har hört två olika par högtalare som har något litet extra i klangen som jag saknar. Dessa högtalare heter Wilson Sofia 3 och Revel Saloon 2. Problemet är att de kostar + 200.000 kr, vilket är alldeles för mycket pengar för mig.
Men - de Ino-högtalare jag hört har också haft det där lilla extra i klangen. Och här finns såvitt jag förstår en del att välja på till betydligt trevligare pris. Frågan är vilka som är rätt för mig.
Rummet är ett källarrum med betongväggar och klinkergolv. Det är välmöblerat med heltäckningsmatta, draperier runt högtalarväggen och hyllor längs väggarna. Rummet är på c:a 23 kvm och litet rektangulärt (drygt 4 m x drygt 5 m). Takhöjden är c:a 2.30. På ena kortväggen (bakom soffan) finns en dörröppning (utan dörr) till ett rum på c:a 11 kvm (drygt 4 m x drygt 2,5 m). Jag vet inte hur detta påverkar akustiskt, men jag har inga problem med stående vågor etc.
Soffan står en bit in i rummet och högtalarna står c:a 80 cm in i rummet, så lyssningsavståndet är drygt 3 m. Här kan man göra litet grann, men om jag ökar lyssningsavståndet, måste högtalarna flyttas närmare sidoväggarna (nu c:a 80 cm in). Jag kan idag inte ha högtalarna närmare väggarna med mindre än att ljudet blir för basigt och dovt.
Mina krav på nya högtalare (förutom den neutrala och sömlösa klang som jag uppfattar bland annat Ino har) är att jag ska kunna spela rejält starkt i rummet. Jag kommer att behålla min subbas. Idag delar jag vid 40 Hz och det fungerar utmärkt, men det går ju naturligtvis att dela på annat sätt om det är mer optimalt. Så alltså - vilka Ino-högtalare fungerar bäst under följande förutsättningar:
- Lyssningsavstånd på 3-3,5 m
- Kunna spela rejält starkt i ett rum på 23 kvm o 2,30 i takhöjd.
- Fungera bra med en bra subbas.
- Kan vara byggsats, eller färdig.
- Pris upp till max 70.000 kr. Men ju billigare desto bättre, fast så bra som möjligt (för mina behov) upp till pristaket.
Vad tror ni om detta?
MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker. Och jag skulle ALDRIG offra detta hur välljudande frontar jag än skulle finna. Så det ska bli spännande att höra hur pi60 står sig i detta hänseende.
MichaelG skrev:Nu har jag bokat in mig hos Jonas för en lyssning.
Jag var hos Almen för några år sedan och det lät mycket bra, men vi spelade aldrig särskilt högt. Dessutom hade han ett avsevärt mycket mer ljudtryckskrävande rum än vad jag har, så där får jag nog ingen rättvisande bild av vad jag är ute efter dvs; hur högt kan de spela hos mig?
MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.
MichaelG skrev: Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker. Och jag skulle ALDRIG offra detta hur välljudande frontar jag än skulle finna..
meshuggener skrev:i32s har just fördel med rumsanpassning(med motstånd) så dom blir väldigt flexibla även för mindre rum.
Samma gäller i28. Men inte pi60.
meshuggener skrev:Sant![]()
Men om trådskaparen ska spela så starkt är förmodligen Pi60s med basstöd inget alternativ.
Blir intressant att följa hans val
AndreasArvidsson skrev:meshuggener skrev:i32s har just fördel med rumsanpassning(med motstånd) så dom blir väldigt flexibla även för mindre rum.
Samma gäller i28. Men inte pi60.
Sant, men är avståndet för kort så kan det bli problematiskt iaf.
Liknande rumsanpassning får man ju med pi60s+bs60 också via kontrollboxen.
AndreasArvidsson skrev:meshuggener skrev:Sant![]()
Men om trådskaparen ska spela så starkt är förmodligen Pi60s med basstöd inget alternativ.
Blir intressant att följa hans val
Allt är relativt. Bör räcka för de flesta anser jag, men vissa har större behov.
Almen skrev:Och det är rätt svårt att veta hur stort behov MichaelG egentligen har.
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Och det är rätt svårt att veta hur stort behov MichaelG egentligen har.
Utan tvekan. Därför som jag råder honom att testa själv.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Och det är rätt svårt att veta hur stort behov MichaelG egentligen har.
Utan tvekan. Därför som jag råder honom att testa själv.
Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det.
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Utan tvekan. Därför som jag råder honom att testa själv.
Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det.
ja jag tänkte ju köpa i16s men det gick ju inte för sig så jag fick rätta mig efter det
Nattlorden skrev:Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det.
Empa skrev:Vad har du för behandling av rummet MichaelG?
Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.
Skall du verkligen spela så högt, eller vill du bara ha kapaciteten? Jag har bara varit med om det hos Ola-68 och mina öron mådde inte bra flera dagar efteråt.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det.
Nu känner jag mig helt trygg!![]()
Jag inser att även min definition av mycket starkt innehåller utrymme för tolkning. Om någon med synnerligen kraftig, eller gäll röst gapar med full kraft in i örat, lär det överrösta det mesta. Även mina krav på ljudtryck från ett par högtalare. När jag lyssnar på musik, är det sällan så starkt att man måste skrika åt varann. Transienterna kan nog gå loss på en hel del dB, men medelnivån är i allmänhet inte svår att överrösta. När jag och sonen ser film däremot och det brakar loss i typ jordbävnings-, krigs-, åskväders-, eller liknande scener är det emellertid så högt att vi inte hör varann ens när vi gapar. Och det är så det ska vara!
philipbtz skrev:Att bygga basar går ju ann så länge man håller sig till slutet. Det kan i princip alla göra. Men toppar kräver ändå väldigt mycket kunskap om allt möjligt. Personligen tycker jag inte det är värt att försöka något som även professionella högtalartillverkare har svårt med. Men om man är väldigt kunnig och läser mycket i ämnet så är det nog möjligt. Tycker lätt det är värt att köpa toppar man vet låter bra sedan kan man lägga tid och pengar på att bygga basar som man vet är enkla att få till...om man har tid. Personligen har jag inte tid så köpte även basar nu senaste inköpet.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.
Skall du verkligen spela så högt, eller vill du bara ha kapaciteten? Jag har bara varit med om det hos Ola-68 och mina öron mådde inte bra flera dagar efteråt.
Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite.
philipbtz skrev:Att bygga basar går ju ann så länge man håller sig till slutet. Det kan i princip alla göra. Men toppar kräver ändå väldigt mycket kunskap om allt möjligt. Personligen tycker jag inte det är värt att försöka något som även professionella högtalartillverkare har svårt med. Men om man är väldigt kunnig och läser mycket i ämnet så är det nog möjligt. Tycker lätt det är värt att köpa toppar man vet låter bra sedan kan man lägga tid och pengar på att bygga basar som man vet är enkla att få till...om man har tid. Personligen har jag inte tid så köpte även basar nu senaste inköpet.
Almen skrev:Men när man vridit upp hög volym och det bara låter rent, bra och starkt, och man leende vänder sig mot soffgrannen och bara munnen rör sig är det en lite annan sak.
Nattlorden skrev:Almen skrev:Men när man vridit upp hög volym och det bara låter rent, bra och starkt, och man leende vänder sig mot soffgrannen och bara munnen rör sig är det en lite annan sak.
Ja, det är en häftig känsla - speciellt första gången det händer.
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Almen skrev:Men när man vridit upp hög volym och det bara låter rent, bra och starkt, och man leende vänder sig mot soffgrannen och bara munnen rör sig är det en lite annan sak.
Ja, det är en häftig känsla - speciellt första gången det händer.
Tro det eller ej men detta hände mig första gången många år sedan på hifi-klubben. Det var i ett akustikbehandlat rum med en demorigg. Har för mig att det var flera stora NAD-slutsteg och högtalarna var några riktigt stora. Tror inte det var varken B&W eller Dali..kanske någon väldigt dyr modell från Dali jag kommer inte ihåg. Det spelades en Metallica-konsert på DVD och det var första gången jag upplevde att jag kunde höja tills jag maxade slutsteget och det lät bara bättre och bättre. Även hört detta i flera Ino-rum. Första gången jag hörde en riktigt bra ljudbild var dock i IÖs källare. Det var gåshud direkt och jag visste att jag hade hittat något väldigt speciellt. Efter detta insåg jag hur mycket rummet gör. Och även hur lite elektroniken spelar roll i det stora hela.
Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det.
Nu känner jag mig helt trygg!![]()
Jag inser att även min definition av mycket starkt innehåller utrymme för tolkning. Om någon med synnerligen kraftig, eller gäll röst gapar med full kraft in i örat, lär det överrösta det mesta. Även mina krav på ljudtryck från ett par högtalare. När jag lyssnar på musik, är det sällan så starkt att man måste skrika åt varann. Transienterna kan nog gå loss på en hel del dB, men medelnivån är i allmänhet inte svår att överrösta. När jag och sonen ser film däremot och det brakar loss i typ jordbävnings-, krigs-, åskväders-, eller liknande scener är det emellertid så högt att vi inte hör varann ens när vi gapar. Och det är så det ska vara!
Jag körde lite futurepop (Covenant, VNV Nation etc) lite högt igår och passade på att försöka höra mig själv... När dB-mätaren låg och pendlade runt 108dB (C-vägt, slow) så hörde jag inte mig själv om jag inte verkligen tog i. i32s spelade helt avslappnat närhelst ljudkvalitén på musiken tillät ett sådant resultat. Basåtergivningen var dessutom lätt omruskande. Vet inte när jag är ensam nog nästa gång för att prova om jag når upp dit med gott resultat även på pi60s-s (och de har inte alls lika stort stöd från rummet vilket försvårar för dem).
RogerGustavsson skrev:Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite. Jo, Ola-68 brukar spela rätt högt/högre än vad många föredrar och så var även fallet på på demo av Larsen Sweetspot senast, gick svårligen att samtala med närmast granne i det rummet.
Xenod skrev:Det gör också att jag ställer mig tveksam till att MichaelGs kriterie att högtalarna skall kunna spela så starkt så att soffgrannar har svårt att höra varandra är ett så värst bra kriterie?
Nattlorden skrev:Xenod skrev:Det gör också att jag ställer mig tveksam till att MichaelGs kriterie att högtalarna skall kunna spela så starkt så att soffgrannar har svårt att höra varandra är ett så värst bra kriterie?
Kriteriet är kanske rätt, men definitionen av det lite bristande. Med musik med inte jättemycket crest men ändå välinspelat så skulle jag säga att han menar någonstans mellan 105 och 1110dB på lyssningsplats.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.
Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite. Jo, Ola-68 brukar spela rätt högt/högre än vad många föredrar och så var även fallet på på demo av Larsen Sweetspot senast, gick svårligen att samtala med närmast granne i det rummet.
Xenod skrev:Det gör också att jag ställer mig tveksam till att MichaelGs kriterie att högtalarna skall kunna spela så starkt så att soffgrannar har svårt att höra varandra är ett så värst bra kriterie?
MichaelG skrev:Du är tveksam, jag är det inte. Då är det ju tur att det är jag som ska byta högtalare.Som jag tidigare skrev, handlar det inte främst om musiklyssning utan om när allt brakar loss i film. Det ÄR en fräck känsla av att man sitter där mitt i jordbävningen/kriget/vattenfallet eller what ever och ser soffgrannen försöka ropa något till en, men man ser bara läpparna röra sig.
music4ever skrev:MichaelG skrev:Du är tveksam, jag är det inte. Då är det ju tur att det är jag som ska byta högtalare.Som jag tidigare skrev, handlar det inte främst om musiklyssning utan om när allt brakar loss i film. Det ÄR en fräck känsla av att man sitter där mitt i jordbävningen/kriget/vattenfallet eller what ever och ser soffgrannen försöka ropa något till en, men man ser bara läpparna röra sig.
Jag tror du skulle sitta mycket nöjd med i28/i32s och profundus y-4. Lite över budgeten, men om du gillar spela riktigt starkt så kommer nog det passar bäst.
Xenod skrev:Du är välkommen hem till mig MichaelG om du skulle vilja provlyssna i28 + profY-4!
Men jag är lite nyfiken, har du kalibrerat din anläggning mot referensnivå? Vart brukar volymkontrollen stå när du upplever att du spelar så starkt som du vill vid filmtittande? Själv är väl -4dB det starkaste jag kört sen jag byggde min dedikerade hemmabio, men det tycker jag bara funkar på ett fåtal filmer för mig personligen. -13dB till -10dB är väl det jag oftast landar på när jag är ensam eller omgiven av "ljudnördar" när jag tittar. Min sambo och andra besökare är ofta mer än nöjda vid typ -16dB.
Xenod skrev:Du är välkommen hem till mig MichaelG om du skulle vilja provlyssna i28 + profY-4!
Men jag är lite nyfiken, har du kalibrerat din anläggning mot referensnivå? Vart brukar volymkontrollen stå när du upplever att du spelar så starkt som du vill vid filmtittande? Själv är väl -4dB det starkaste jag kört sen jag byggde min dedikerade hemmabio, men det tycker jag bara funkar på ett fåtal filmer för mig personligen. -13dB till -10dB är väl det jag oftast landar på när jag är ensam eller omgiven av "ljudnördar" när jag tittar. Min sambo och andra besökare är ofta mer än nöjda vid typ -16dB.
Evil_Homer skrev:[...] men du som är i närheten av Göteborg skall absolut låna ett öra till dom som jag skall bygga.
MichaelG skrev:Xenod skrev:Du är välkommen hem till mig MichaelG om du skulle vilja provlyssna i28 + profY-4!
Idag har jag lyssnat på ett par pi60 kompletterat med 4 basar. Tack för ett par trevliga timmar Jonas!![]()
Det gick att dôna på rätt bra. Men jag har litet större rum och sitter litet längre ifrån högtalarna, så i28 känns ganska rätt. Även om jag nog skulle klara mig långt med ett par pi60, så länge de kompletteras med basar. Visst skulle jag vilja provlyssna i28 + profY-4. Så nästa gång jag ska till Värmland, har jag flera kompisar att besöka! (Vissa tar sig en krogrunda, men en riktig ljudnörd tar sig en hifirunda i Värmland.)
Jag har kalibrerat min anläggning mot referensnivå. Defaultläget är -20 dB. Då spelar jag ganska starkt - men inte för starkt - för musik. Med dynamisk musik ligger jag ofta mellan -15 och -10. Mycket välinspelad, akustisk och dynamisk musik (ett mindre antal skivor) kan klättra mot -5. Viss elektronisk musik med stor dynamik har jag kört på +6. Då är det starkt. T.o.m. mycket starkt. Eftersom förstärkaren börjar blinka rött så smått, vågar jag inte spela starkare, även om det ännu inte låter illa. Fast jag har inte heller något behov av att spela starkare än så. Faktum är att jag aldrig gör det normal, utan bara för att testa hur det låter.![]()
Film tittar jag på från mellan -10 och -15 dB när min fru är med. När jag tittar själv, eller tillsammans med sonen ligger vi ofta mellan -5 och 0 dB. Men då är man ibland litet lomhörd en stund efteråt.Evil_Homer skrev:[...] men du som är i närheten av Göteborg skall absolut låna ett öra till dom som jag skall bygga.
När är dessa i lyssningsfärdig skick måntro? Och är de bara duktiga att rocka loss, eller presenterar de även en stråkkvartett som om denna satt i rummet?
MichaelG skrev:Plötsligt händer det!
Bäst som jag håller på att få massa goda råd kring vilka Ino-högtalare som passar mig bäst - och bäst som jag åker hem till forumkamrater för att lyssna på kapaciteten hos pi60 + basar (tack Jonas och tack Almen (hälsa Ture!)) - och bäst som jag börjar luta åt ett par i28 - så dyker det upp ett par begagnade Revel Studio 2 som legat lääänge ute för försäljning.
Jag kontaktar säljaren för att kolla om de överhuvudtaget finns kvar och - jo då - de finns kvar och de är i nyskick och knappt inspelade. Vi diskuterar priset och jag får sträcka mig något över min budget (vad gör man inte!), men i förhållande till nypris är det ett kap. Jag åker dit och kollar att allt är OK och åker hem med ett par nya högtalare. (Visserligen var det Revel Salon 2 jag lyssnade på för en tid sedan och konstaterade att "allt stämmer". Men Studio 2 är "lillebrodern" som i princip låter exakt lika förutom basen kring och nedanför 20 Hz. Men med 2 st 8 tums baselement per högtalare funkar de perfekt i mitt musik-/biorum. Och subben har jag ju kvar.)
Ett par Revel Salon/Studio var en dröm jag trodde var ouppnåelig. Kompromissen hette Ino. Och jag är inte säker på att det ens är en kompromiss. Men hur som helst slipper jag passa en speciell tid för lyssning i Stockholm. Och jag slipper riskera ett antal månaders väntetid på leverans. Och jag har nu ett par högtalare som är helt gudomligt bra.(Och sonen är överlycklig eftersom han övertog mina QLN Artec, vilka låter alldeles utmärkt i hans rum.)
AndreasArvidsson skrev:Grattis. Alltid trevligt när man lyckas uppfylla drömmar
Maccis skrev:Stort Grattis! Då har ditt letande slutat.Nu har du ju kommit i mål!
music4ever skrev:Grattis till ett par riktigt fina och bra högtalare.
Alexi skrev:Jag skulle faktiskt tro att den är bättre än Saloon. Men det är mest för att jag är skeptisk till en fyrvägare och få till perfekt delning å jämn spridning när man delar upp det viktiga övre mellanregistret på två olika element.
hifikg skrev:Grattis, så kan det gå, är man sugen är det jobbigt att vänta på leverans, månader låter hyfsat överkomligt dock, byggsatser kanske levereras snabbare.
Nattlorden skrev:Grattis. Jättefina högtalare. (Fixar de verkligen de krav på höga nivåer som vi varit inne på tidigare, kan jag inte låta bli att undra däremot...)
Almen skrev:Grattis, MichaelG! Trägen vinner, lyckan står den djärve bi, the early bird gets the worm, etc., etc..
Nu blir det ju ännu mer intressant för mig att komma hem till dig på provlyssning.
MichaelG skrev:Tack! Men det är ju inget som hindrar att jag tittar in om jag har vägarna förbi Värmland.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Grattis. Jättefina högtalare. (Fixar de verkligen de krav på höga nivåer som vi varit inne på tidigare, kan jag inte låta bli att undra däremot...)
Tack! Jag har inte sett några specar på deras effekttålighet, men jag har testat att köra dem tills mitt slutsteg börjar blinka rött (ett 2x300 w Emotiva) och de började inte ens komprimera. Och det var innan jag delade dem med subben. Mina gamla QLN fixade inte detta. En kul grej är också att ljudet i basen inte degraderas när jag delar (vid 40 Hz) med min sub.Jag var litet orolig för att ljudkvalitetsskillnaden skulle vara märkbar, men det låter finfint ända ner i djupaste orgeloktaven.
sprudel skrev:Bilder!!
MichaelG skrev:sprudel skrev:Bilder!!
Jag vet inte hur man gör.
Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite. Jo, Ola-68 brukar spela rätt högt/högre än vad många föredrar och så var även fallet på på demo av Larsen Sweetspot senast, gick svårligen att samtala med närmast granne i det rummet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster