Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det kan nämnas att diskanten T22-oa är utomordentligt lämpad för att
korrigera energikurvan på nästan vilka högtalare som helst, i varje fall
nästan alla som har en direktriktad (rak tonkurva i nollgradersrikt-
ningen) dome-diskant med membran om 1-1,5" och med exponerad
dome.
Sådana har nämligen nästan undantagslöst en ganska kraftigt fallande
energikurva över 10 kHz.
Men de fungerar väldigt bra till de flesta elektrostathögtalare också!
I samtliga fall kan man använda någon av följande tre konfigurationer,
beroende på vilken känslighet ens högtalare har:
Det kan nämnas att diskanterna kan betraktas som icke korrelerade
vad energikurvan anbelangar, eftersom de är mer än än halv våglängd
ifrån varandra ändå med till 3 kHz på grund av sina fysikaliska mått.
Annars hade det snarare handlat om 90/90/96 dB.
Känslighetsangivelserna är dock inte de enda möjliga, utan bara de
maximala som kan åstadkommas med respektiva konfiguration. Vill man
anpassa till en lägre känslighet (eller moderera korrektionen - det är ju
inte säkert att en helt rak energikurva är önskvärt, i synnerhet inte när
den subjektiva smaken ges utrymme) så går det bra att åstadkomma
det, genom att addera två motstånd i kretsen. Ett före filtret och ett
omedelbart före diskanten/diskanterna.
Poängen med att använda två och inte ett, är att det ger en mindre
påverkan av tonkurvan än om man använder endast ett.
Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,2 ohm ger - 1 dB
R = 2,7 ohm ger - 2 dB
R = 4,7 ohm ger - 3 dB
Med konfiguration B gäller följande ungefärliga värden:
R = 0,68 ohm ger - 1 dB
R = 1,5 ohm ger - 2 dB
R = 2,2 ohm ger - 3 dB
Med konfiguration C gäller följande ungefärliga värden:
R = 0,33 ohm ger - 1 dB
R = 0,68 ohm ger - 2 dB
R = 1,2 ohm ger - 3 dB
Alternativt kan man låta R nära elementet vara noll (det vill säga man
utelämnar det) men istället minska C i takt med ökning av det första
motståndet, och då får man istället få följande värden:
Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,8 (1,94) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 3,9 (4,12) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 6,8 (6,60) ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)
Med konfiguration B gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,0 (0,97) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 2,2 (2,06) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 3,3 (3,30)ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)
Med konfiguration C gäller följande ungefärliga värden:
R = 0,47 (0,49) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 1,0 (1,03) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 1,8 (1,65) ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)
Varsågod och lek!
PS. Diskanten/erna bör placeras så att de spelar så lite som möjligt
mot lyssningsplats, och/eller är fördröjda ordentligt.
Men det är samtidigt förstås viktligt att de spelar mot ytor i rummet som
inte helt absorberar all diskant de alstrar.
Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).
Man kan ha dem ovanpå högtalarna de skall korrigera energikurvan för,
men jag tycker faktiskt att det kan bli minst lika bra att sätta dem på en
liten hylla på väggen bakom/ovanför högtalarna.
Det kan nämnas att det, om man har dem placerade på högtalarna,
faktiskt fungerar bra att rikta deras "nollutstrålningsaxel" mot en punkt
som ligger precis mellan den "bakom lyssnarväggen" där lyssnaren
speglas i väggen bakom, och den punkt bakom lyssnarväggen där
högtalaren speglar sig.
Sisåhär någonting:
Har man dem på väggen bakom högtalarna gäller detsamma, och de
kan då eventuellt placeras något bredare isär än huvudhögtalarnas
diskanter.
Kan lägga ut en liten bild, besläktad med en tidigare bild, som förhoppningsvis
ger några ledtrådar till varför ett "energikurvepar" T22-oa ovanpå var och en
av de ordinarie högtalarna (eller på väggen bakom dem) inte skall riktas så
att de siktar mot en mittplacerad lyssnare med sin tysta riktning.
Såhär ser nämligen de tidiga reflexerna i sidoväggarna ut om de riktas rätt,
alltså såsom tidigare anvisat:
Som synes adderas gott om "rumsöppnande" laterala reflexer, som hjälper
till att vidga öppningen till den inspelade världen om man placerar dem så
där, utan att på något sätt påverka positionerna, klang eller upplösningen i
ljudbilden!![]()
Psykoakustisk magi kan det nästan verka som.![]()
Men funkar gör det!
Andra positiva bieffekter är att det svaga direktljudet försvagas ytterligare
om man rör sig åt sidan, från den närmaste högtalaren, alltså om man sitter
snett. De samverkar alltså med ett par förnuftigt invridna högtalare, istället
för att motverka alla de positiva effekterna av att ha hovudhögtalarna in-
vridna (om de är gjorda för att kunna användas så).
Det enda man behöver göra är att rikta sina två energikurvepar rätt och
sedan ställa nivån rätt. Den skall inte vara för hög.
Maximalt (om huvudhögtalarna är oändligt riktade i toppoktaven) skall de
vara enligt de tidigare redovisade käslighetsuppgifterna, men för det allra
mesta skall nivån vara något lägre. 0 - 8 dB lägre sisådär. Det kan kan åstad-
komma genom att starta med att anpassa till ens egna högtalares känslig-
het, och sedan fintrimma med ett seriemotstånd (glöm dock inte bort att
många känslighetsuppgifter i broschyrer är överdrivna).
"Experiment ger kunskap!", brukar jag säga, och sedan lägger jag ofta till
att man inte behöver göra alla experiment själv - det finns ju så mycket
ackumulerad kunskap, som man kan ta del av genom att studera vad andra
har att berätta.
Men i det här fallat, nota bene, finns ingen generell kunskap. Ty varje rum
är olika. Det är ju om det egna rummet och om hur det system som står där
samverkar, som man måste lära sig.
Jo - en sak till: Man måste se till så att sidoväggarna är diffuserande också,
eller i förekommande fall dämpande i framkant, om rummet är för smalt. På
skissen ser man vilken del som skall vara diffuserande, den är grönmarkerad.
Om den främre delen av detta område (den närmast högtalarna) skall vara
dämpande istället för diffuserande beror på sidoväggens avstånd till hög-
talarna.
Om högtalarana (talar nu om tillsatsen, men det brukar vara lämpligt att de
står på ungefär samma bredd som huvudhögtalarna om de står på, och lite
bredare om de sitter på väggen bakom dem) står närmare sidoväggarna än
50 cm (diskanten närmast väggen alltså) så bör väggen vara dämpad.
Står de 75 cm från väggen eller mera skall den vara diffuserande (fast ett
lätt draperi (ett som dämpar mindre än 5 dB vid 10 kHz) får gärna hänga
fram-
för) och det gäller förstås alltid för den bakre delen av väggen (alltså den
som är närmare lyssnaren) där bara senare reflexioner träffar.
På bilden har jag markerat de områden som behöver vara diffuserande, med
grönt. Och den mera högtalarnära delen av detta område kan alltså behöva
vara dämpande också, om avståndet till högtalarna är för litet.
Vh, iö
schmutziger skrev:En variant av es2 kanske?IngOehman skrev:Det kan nämnas att diskanten T22-oa är utomordentligt lämpad för att
korrigera energikurvan på nästan vilka högtalare som helst, i varje fall
nästan alla som har en direktriktad (rak tonkurva i nollgradersrikt-
ningen) dome-diskant med membran om 1-1,5" och med exponerad
dome.
Sådana har nämligen nästan undantagslöst en ganska kraftigt fallande
energikurva över 10 kHz.
Men de fungerar väldigt bra till de flesta elektrostathögtalare också!
I samtliga fall kan man använda någon av följande tre konfigurationer,
beroende på vilken känslighet ens högtalare har:
[ Bild ]
Det kan nämnas att diskanterna kan betraktas som icke korrelerade
vad energikurvan anbelangar, eftersom de är mer än än halv våglängd
ifrån varandra ändå med till 3 kHz på grund av sina fysikaliska mått.
Annars hade det snarare handlat om 90/90/96 dB.
Känslighetsangivelserna är dock inte de enda möjliga, utan bara de
maximala som kan åstadkommas med respektiva konfiguration. Vill man
anpassa till en lägre känslighet (eller moderera korrektionen - det är ju
inte säkert att en helt rak energikurva är önskvärt, i synnerhet inte när
den subjektiva smaken ges utrymme) så går det bra att åstadkomma
det, genom att addera två motstånd i kretsen. Ett före filtret och ett
omedelbart före diskanten/diskanterna.
Poängen med att använda två och inte ett, är att det ger en mindre
påverkan av tonkurvan än om man använder endast ett.
Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,2 ohm ger - 1 dB
R = 2,7 ohm ger - 2 dB
R = 4,7 ohm ger - 3 dB
Med konfiguration B gäller följande ungefärliga värden:
R = 0,68 ohm ger - 1 dB
R = 1,5 ohm ger - 2 dB
R = 2,2 ohm ger - 3 dB
Med konfiguration C gäller följande ungefärliga värden:
R = 0,33 ohm ger - 1 dB
R = 0,68 ohm ger - 2 dB
R = 1,2 ohm ger - 3 dB
Alternativt kan man låta R nära elementet vara noll (det vill säga man
utelämnar det) men istället minska C i takt med ökning av det första
motståndet, och då får man istället få följande värden:
Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,8 (1,94) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 3,9 (4,12) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 6,8 (6,60) ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)
Med konfiguration B gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,0 (0,97) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 2,2 (2,06) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 3,3 (3,30)ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)
Med konfiguration C gäller följande ungefärliga värden:
R = 0,47 (0,49) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 1,0 (1,03) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 1,8 (1,65) ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)
Varsågod och lek!
PS. Diskanten/erna bör placeras så att de spelar så lite som möjligt
mot lyssningsplats, och/eller är fördröjda ordentligt.
Men det är samtidigt förstås viktligt att de spelar mot ytor i rummet som
inte helt absorberar all diskant de alstrar.
Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).
Man kan ha dem ovanpå högtalarna de skall korrigera energikurvan för,
men jag tycker faktiskt att det kan bli minst lika bra att sätta dem på en
liten hylla på väggen bakom/ovanför högtalarna.
Det kan nämnas att det, om man har dem placerade på högtalarna,
faktiskt fungerar bra att rikta deras "nollutstrålningsaxel" mot en punkt
som ligger precis mellan den "bakom lyssnarväggen" där lyssnaren
speglas i väggen bakom, och den punkt bakom lyssnarväggen där
högtalaren speglar sig.
Sisåhär någonting:
[ Bild ]
Har man dem på väggen bakom högtalarna gäller detsamma, och de
kan då eventuellt placeras något bredare isär än huvudhögtalarnas
diskanter.
Kan lägga ut en liten bild, besläktad med en tidigare bild, som förhoppningsvis
ger några ledtrådar till varför ett "energikurvepar" T22-oa ovanpå var och en
av de ordinarie högtalarna (eller på väggen bakom dem) inte skall riktas så
att de siktar mot en mittplacerad lyssnare med sin tysta riktning.
Såhär ser nämligen de tidiga reflexerna i sidoväggarna ut om de riktas rätt,
alltså såsom tidigare anvisat:
[ Bild ]
Som synes adderas gott om "rumsöppnande" laterala reflexer, som hjälper
till att vidga öppningen till den inspelade världen om man placerar dem så
där, utan att på något sätt påverka positionerna, klang eller upplösningen i
ljudbilden!![]()
Psykoakustisk magi kan det nästan verka som.![]()
Men funkar gör det!
Andra positiva bieffekter är att det svaga direktljudet försvagas ytterligare
om man rör sig åt sidan, från den närmaste högtalaren, alltså om man sitter
snett. De samverkar alltså med ett par förnuftigt invridna högtalare, istället
för att motverka alla de positiva effekterna av att ha hovudhögtalarna in-
vridna (om de är gjorda för att kunna användas så).
Det enda man behöver göra är att rikta sina två energikurvepar rätt och
sedan ställa nivån rätt. Den skall inte vara för hög.
Maximalt (om huvudhögtalarna är oändligt riktade i toppoktaven) skall de
vara enligt de tidigare redovisade käslighetsuppgifterna, men för det allra
mesta skall nivån vara något lägre. 0 - 8 dB lägre sisådär. Det kan kan åstad-
komma genom att starta med att anpassa till ens egna högtalares känslig-
het, och sedan fintrimma med ett seriemotstånd (glöm dock inte bort att
många känslighetsuppgifter i broschyrer är överdrivna).
"Experiment ger kunskap!", brukar jag säga, och sedan lägger jag ofta till
att man inte behöver göra alla experiment själv - det finns ju så mycket
ackumulerad kunskap, som man kan ta del av genom att studera vad andra
har att berätta.
Men i det här fallat, nota bene, finns ingen generell kunskap. Ty varje rum
är olika. Det är ju om det egna rummet och om hur det system som står där
samverkar, som man måste lära sig.
Jo - en sak till: Man måste se till så att sidoväggarna är diffuserande också,
eller i förekommande fall dämpande i framkant, om rummet är för smalt. På
skissen ser man vilken del som skall vara diffuserande, den är grönmarkerad.
Om den främre delen av detta område (den närmast högtalarna) skall vara
dämpande istället för diffuserande beror på sidoväggens avstånd till hög-
talarna.
Om högtalarana (talar nu om tillsatsen, men det brukar vara lämpligt att de
står på ungefär samma bredd som huvudhögtalarna om de står på, och lite
bredare om de sitter på väggen bakom dem) står närmare sidoväggarna än
50 cm (diskanten närmast väggen alltså) så bör väggen vara dämpad.
Står de 75 cm från väggen eller mera skall den vara diffuserande (fast ett
lätt draperi (ett som dämpar mindre än 5 dB vid 10 kHz) får gärna hänga
fram-
för) och det gäller förstås alltid för den bakre delen av väggen (alltså den
som är närmare lyssnaren) där bara senare reflexioner träffar.
På bilden har jag markerat de områden som behöver vara diffuserande, med
grönt. Och den mera högtalarnära delen av detta område kan alltså behöva
vara dämpande också, om avståndet till högtalarna är för litet.
Vh, iö
edit: lade till mer
Nattlorden skrev:1) Det har inte blivit en officiell produkt
2) "Men i det här fallat, nota bene, finns ingen generell kunskap. Ty varje rum
är olika. Det är ju om det egna rummet och om hur det system som står där
samverkar, som man måste lära sig. "
Räkna inte med några specifika data... det är ett tips på något som är/varit i Ingvars tankar som en ev. produkt som han för ovanlighetens skull släppt i den publika domänen... med basklappen att den inte fungerar lika effektivt överallt.
Hade jag inte valt att diffusera sidoväggarna så rejält i min bio som jag gjort... typ om jag haft ett bredare rum.... så hade jag nog kikat närmre på den... men med tanke på diffusionen, så faller funktionen, typ.
Conan skrev:Håller på att klura på bygget. Magneterna på elementen repellerar ju varandra rätt kraftigt. Hur nära ska man tvinga hop dem? På skisserna verkar de sitta rätt tätt ihop men då gäller det att ha rejäla doningar för infästningen.
Nattlorden skrev:Conan skrev:Håller på att klura på bygget. Magneterna på elementen repellerar ju varandra rätt kraftigt. Hur nära ska man tvinga hop dem? På skisserna verkar de sitta rätt tätt ihop men då gäller det att ha rejäla doningar för infästningen.
Bult med lite längd och och mutter... och dra ihop dem?
DVD-ai skrev:Näääh, kör med buntband!
Johan_Lindroos skrev:För att det ska bli så fin dipol som möjligt även vid höga frekvenser bör elementen vara så tätt ihop som möjligt.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Näääh, kör med buntband!
![]()
Inte silvertejp då, MacGuyver?
8,2uf är ju 820nf
Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).
DVD-ai skrev:8,2uf är ju 820nf
oa51 skrev:Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
Vinkeln är klart större än vad det ser ut på bilderna, perspektivet blir fel eller så har det med skalningan av bilden. Jag har gjort spetsen 120´så att varje högtalare spelar 60´från mittaxeln eller nollpunkten enligt IÖ:s råd:Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:8,2uf är ju 820nf
men kära hjärtanes då.... stegen är oftast tre... då även i detta fallet....så 8200 nF om jag får be.
( Rent generellt... Ångström är väl den enheten som strular mest... men det får man väl ta eftersom den ligger i rätt område för vissa saker och han var medlem av Fysiografiska sällskapet i Lund från 1866.... )
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:8,2uf är ju 820nf
men kära hjärtanes då.... stegen är oftast tre... då även i detta fallet....så 8200 nF om jag får be.
( Rent generellt... Ångström är väl den enheten som strular mest... men det får man väl ta eftersom den ligger i rätt område för vissa saker och han var medlem av Fysiografiska sällskapet i Lund från 1866.... )
DVD-ai skrev:Hur kan man alls drar den slutsatsen av det som Nattlorden skriver...?![]()
Hahaha
Conan skrev:Johan_Lindroos skrev:För att det ska bli så fin dipol som möjligt även vid höga frekvenser bör elementen vara så tätt ihop som möjligt.
Har inte fått min låda än men jag skissade lite på ett papper och om jag har båda elementen utvinklade 60 grader från "rakt fram" och sätter dom så tätt det går (magneterna mot varandra hörn-mot-hörn) så blir det ett "gap" på säg 3 - 4 cm mellan elementens yttersidor i mitten. Vill man ha dem så tätt som möjligt kanske man skulle sätta dem ovanpå varandra?
oa51 skrev:8,2uf är ju 820nf
Det var just så jag tänkte när jag rotade i skrotlådan och tänkte att jag har ju allt hemma......![]()
Blev fel på en tiopotens. Jag får göra om och göra rätt!
i skrev:Invinklingsresonemangen verkar för mig vara helt uppåt väggarna.
Alltså: Om elementen är sida vid sida och riktade åt samma håll är de vinklade 0 grader.
Om de är vinklade vinkelrätt gentemot varandra, t ex en är riktad "framåt" och den andra rakt till vänster, är de vinklade 90 grader dem emellan.
Om de är rygg mot rygg, dvs riktade helt i motsatt riktning mot varandra, är de vinklade 180 grader dem emellan .
120 grader hamnar alltså emellan de två sista exemplen.
IngOehman skrev:i skrev:Invinklingsresonemangen verkar för mig vara helt uppåt väggarna.
Alltså: Om elementen är sida vid sida och riktade åt samma håll är de vinklade 0 grader.
Om de är vinklade vinkelrätt gentemot varandra, t ex en är riktad "framåt" och den andra rakt till vänster, är de vinklade 90 grader dem emellan.
Om de är rygg mot rygg, dvs riktade helt i motsatt riktning mot varandra, är de vinklade 180 grader dem emellan .
120 grader hamnar alltså emellan de två sista exemplen.
Javisst. Allt det du skriver är helt riktigt.
Men vad är det som är uppåt väggarna?
Vh, iö
Conan skrev:oa51 skrev:Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
Vinkeln är klart större än vad det ser ut på bilderna, perspektivet blir fel eller så har det med skalningan av bilden. Jag har gjort spetsen 120´så att varje högtalare spelar 60´från mittaxeln eller nollpunkten enligt IÖ:s råd:Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).
Men om spetsen på träbiten är 120 grader, så är varje element invinklat 30 grader från "on axis" (30 + 30 + 120 = 180 dvs planet "on axis"). Spetsen på träbiten ska vara 60 grader om invinklingen för varje element ska vara 60 grader (60 + 60 + 60 = 180). Eller så är jag helt ute och cyklar och ber om ursäkt för förvirringen...
Conan skrev:Kul att se ditt bygge! Jag får väl till nåt liknande men hoppas på att allt också går in i en elektronikbox på 15 x 10 x 5 cm. Verkar inte komma nån leverans i dag så det blir väl nästa vecka som bygget startar för min del.
Ser att det sitter en kondensator på 8.2 uF i filtret. Skulle den inte enligt koppling "A" vara på 820 nF?
Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
oa51 skrev:Här kommer lite bilder och erfarenheter från mitt lattjande:
OA-51 skrev:Jag har sedan byte från OA51:3 till Pi60 varit nöjd men ibland saknat den luftighet som Carlssonhögtalarna gav. Dock var mina subjektivt diskanthöjda och aggressiva på viss musik. Därför var jag mycket intresserad av denna lösning.
Började med att smältlimma diskanterna men då magneterna är så starka släppte detta, tog då en träskiva där de monterades med 120 graders vinkel, skruvades med träskruv vilket funkade bra. Provisoriskt delningsfilter med "sockerbitar" byggdes på isskrapor från Jula. På detta vis kan jag ändra motstånden och provlyssna vartefter.
Lyssningsintryck:
Utan dämpning lät det klart diskanthöjt och skrikigt med Pi60. Jag har därefter successivt dämpat till motstånd på 4,5 ohm vilket jag spelar med nu ( Koppling A). Har lite blandade känslor, på viss musik ger tillsatsen en lätthet och luftighet i ljudet, anslag på piano låter mer äkta liksom sopraner och viss körmusik, dvs klart bättre. På annan mer elektronisk musik, t.ex Rammstein kan det ibland bli lite hårt, liksom på lite skrapiga soullåtar från 50- talet ex. Nina Simone.
Dock har jag ännu bara lyssnat via Spotify-->Mobil-->Apt-X--> DAC Hugo 2 så det kan vara bristande kvalitet från källan som lyser igenom (Nina Simone är exempelvis en vinyl vilket man hör på rapet i början av låten). Sannolikt kommer jag att dämpa ytterligare.
Jag har dock fått klar mersmak, en lösning kan ju vara att ha en vippa där tillsatsen kopplas i och ur.
IngOehman skrev:Conan skrev:Kul att se ditt bygge! Jag får väl till nåt liknande men hoppas på att allt också går in i en elektronikbox på 15 x 10 x 5 cm. Verkar inte komma nån leverans i dag så det blir väl nästa vecka som bygget startar för min del.
Ser att det sitter en kondensator på 8.2 uF i filtret. Skulle den inte enligt koppling "A" vara på 820 nF?
Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
Du har helt rätt, på varje punkt.
När det gäller det du kallar elektronikbox så tänker du väl inte placera diskanterna I den, eller? Även induktorer kan kräva omtanke, de är inte kompatibla med metalliska lådor.
Den är 120 grader, fotot är missvisandeAtt vinkeln bör vara 120 grader mellan diskanterna, och att det kräver 60 grader mellan sidorna på träplattan har vi redan gått igenom.
Fel av mig i brådskan, kanske en del Talisker Dark Storm bidrogDetsamma gäller att kondensatorn är 10 gånger för stor (inte konstigt att det ibland låter lite hårt!).
Tack Ingvar för detta råd, det visste jag inte.Men jag vill även råda dig att placera diskanterna nära framkanten av baffeln.
Väggen är dämpad med drygt 10 cm glasull täckt av ett linnetyg - gjorde underverk för ljudetOch gärna dessutom dämpa väggen bakom högtalarna ordentligt om du har högtalarna så där nära väggen.
Jag vet, du nämnde det då du var här senast. De stod lååång tid i min källare för jag hade bestämt mig för att inte montera dem olackade men så föll jag till föga och så går tiden....Högtalarna bör också lackas. MDF är inte ett helt tätt material.
IngOehman skrev:Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.
Den vinkeln skall alltså vara 60 grader - för att diskanterna skall stråla 120 grader isär.
Vh, iö
i skrev:IngOehman skrev:Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.
Den vinkeln skall alltså vara 60 grader - för att diskanterna skall stråla 120 grader isär.
Vh, iö
Jag förstår inte hur diskanterna kan vara riktade 120 grader isär när de är monterade dikt an mot kanten av plattan som är vinklad 60 grader (om graderna är som tänkt).
i skrev:IngOehman skrev:Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.
Den vinkeln skall alltså vara 60 grader - för att diskanterna skall stråla 120 grader isär.
Vh, iö
Jag förstår inte hur diskanterna kan vara riktade 120 grader isär när de är monterade dikt an mot kanten av plattan som är vinklad 60 grader (om graderna är som tänkt).
IngOehman skrev:Såhär:
Det är alltså vänster diskants strålningsriktning som visas snett ned åt vänster. Den är 60 grader.
Man kan säga att det inte är konstigare än att 60+90+30 grader är 180 grader. Om man lägger ihop vinklarna till vänster alltså.
Vh, iö
oa51 skrev:Nattlordens bild är ju lysande pedagogisk! Tack för den och IÖ:s resonemangNu ser jag att jag tänkt fel, mätt vinkeln 120´i framkant vilket resulterat i att diskanterna spelar 60´emot varandra. Men så är jag ju inte så bra på matte vilket ett begåvningstest inför chefsrekrytering nyligen avslöjade. Presterade däremot lysande på de verbala testen......
Jag får såga till en ny träbit med rätt vinkel, dvs 60´. TACK FÖR ER HJÄLP! Utan denna tråd skulle jag ha en tillsats med fel vinkel och med en delningsfrekvens låångt under det optimala. Rena turen att jag inte spelat sönder elementen. Tills vidare har jag kopplat in en konding på 1uF och nu är all vasshet och hårdhet borta.
Visst är faktiskt.io ett underbart ställe?
IngOehman skrev:Gillar gillar bygg-konceptet! Synd bara att inte låddan har fasade hörn!![]()
oa51 skrev:Snyggt! Varifrån kommer lådan? Har du lyssnat dig till 1,2ohm eller är det en början?
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Gillar gillar bygg-konceptet! Synd bara att inte låddan har fasade hörn!![]()
![]()
Även om man gör en icke-officiell "uppgradering" så finns det krav att följa.....typ...
Nattlorden skrev:Det blev ju väsentligt mycket mer ofult än man hade kunnat befara. Bra jobbat. Hur låter det?
Conan skrev:Nattlorden skrev:Det blev ju väsentligt mycket mer ofult än man hade kunnat befara. Bra jobbat. Hur låter det?
Tackar! Jo det låter bra. Först noterades en luftigare och lite ”mer” diskant men det känns verkligen balanserat & fint. Tycker med lite mer lyssning att ljudbilden också är öppnare med mer luft och större.
Nattlorden skrev:Conan skrev:Nattlorden skrev:Det blev ju väsentligt mycket mer ofult än man hade kunnat befara. Bra jobbat. Hur låter det?
Tackar! Jo det låter bra. Först noterades en luftigare och lite ”mer” diskant men det känns verkligen balanserat & fint. Tycker med lite mer lyssning att ljudbilden också är öppnare med mer luft och större.
Antar det finns en hel del lek att göra med både vinkling och ev. dämpning också om man vill... riskerar väl dock att bli så många varianter att det kan bli svårt att hålla reda på vad som är bra och inte...
Hur tycker du det påverkar sweetspotens bredd?
i skrev:Snygg implementation! Är det något sagt om placeringen? (Ska den vara nära fronten på högtalaren?)
IngOehman skrev:Men jag vill även råda dig att placera diskanterna nära framkanten av baffeln.
Conan skrev:Är det förresten nån som har en bild, skiss, teckning eller annat av en riktig Ino es2?
JM skrev:Pröva att fördröja signalen ca 15 ms via dsp eller liknande - lyssna. Du borde nu få en viss breddning av stereobilden och betydligt mer spatial upplevelse.
JM
JM skrev:Pröva att fördröja signalen ca 15 ms via dsp eller liknande - lyssna. Du borde nu få en viss breddning av stereobilden och betydligt mer spatial upplevelse.
JM
shifts skrev:Kilkenny: Lös filtret snyggt så vinner du skönhetspriset!
genstruktur skrev:Fungerar efterklangsstödet till fler högtalare än pi60(s)?
IngOehman skrev:Det kan nämnas att diskanten T22-oa är utomordentligt lämpad för att
korrigera energikurvan på nästan vilka högtalare som helst, i varje fall
nästan alla som har en direktriktad (rak tonkurva i nollgradersrikt-
ningen) dome-diskant med membran om 1-1,5" och med exponerad
dome.
Sådana har nämligen nästan undantagslöst en ganska kraftigt fallande
energikurva över 10 kHz.
Men de fungerar väldigt bra till de flesta elektrostathögtalare också!
I samtliga fall kan man använda någon av följande tre konfigurationer,
darkg skrev:genstruktur skrev:Fungerar efterklangsstödet till fler högtalare än pi60(s)?IngOehman skrev:Det kan nämnas att diskanten T22-oa är utomordentligt lämpad för att
korrigera energikurvan på nästan vilka högtalare som helst, i varje fall
nästan alla som har en direktriktad (rak tonkurva i nollgradersrikt-
ningen) dome-diskant med membran om 1-1,5" och med exponerad
dome.
Sådana har nämligen nästan undantagslöst en ganska kraftigt fallande
energikurva över 10 kHz.
Men de fungerar väldigt bra till de flesta elektrostathögtalare också!
I samtliga fall kan man använda någon av följande tre konfigurationer,
originalpost: viewtopic.php?p=716615#p716615
Johan_Lindroos skrev:Jag har en kompletterande undran till Ingvar:
Är det tänkt att diskanterna ska vara något bakåtlutade så som de är på de flestas byggbilder? På de tidigare designförslagen stod inget om hur diskanterna ska vara riktade i vertikal ledd. T.ex. kan man tänka sig att respektive diskant är riktad med ljudriktningen horisontellt. Eller så trodde jag då i alla fall var tanken, alltså ett de skulle stråla i horisontalplanet.
Med så som de är byggda nu av andra, är det som att ljudenergin i genomsnitt blir riktad något mer uppåt än nedåt.
Jag funderar lite på denna skillnad, om det är värt att göra egna experiment kring detta, eller vad det finns för tankar med lutningen svagt uppåt?
![]()
![]()
Till Genstruktur: Gissningsvis funkar detta tillbehör till en stor mängd högtalare av många andra fabrikat och modeller.
IngOehman skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag har en kompletterande undran till Ingvar:
Är det tänkt att diskanterna ska vara något bakåtlutade så som de är på de flestas byggbilder? På de tidigare designförslagen stod inget om hur diskanterna ska vara riktade i vertikal ledd. T.ex. kan man tänka sig att respektive diskant är riktad med ljudriktningen horisontellt. Eller så trodde jag då i alla fall var tanken, alltså ett de skulle stråla i horisontalplanet.
Med så som de är byggda nu av andra, är det som att ljudenergin i genomsnitt blir riktad något mer uppåt än nedåt.
Jag funderar lite på denna skillnad, om det är värt att göra egna experiment kring detta, eller vad det finns för tankar med lutningen svagt uppåt?
![]()
![]()
Till Genstruktur: Gissningsvis funkar detta tillbehör till en stor mängd högtalare av många andra fabrikat och modeller.
De är tänkta att vara lite uppåtvinklade, så taket får vara med.
Kilkenny skrev:Öhman: Och fördelen med att montera diskanterna på en aluminiumplatta var för att?
Var det att det stabiliserade magnetfälten eller filtrerade bort olinjäriteter på något fördelaktigt sätt?
genstruktur skrev:Låter lite som om jag kanske drömt det.
Hade jag haft en a2 hade jag provat, men det har jag inte. Väggen bakom högtalarna här hemma är dämpad för övrigt.
IngOehman skrev:Kilkenny skrev:Öhman: Och fördelen med att montera diskanterna på en aluminiumplatta var för att?
Var det att det stabiliserade magnetfälten eller filtrerade bort olinjäriteter på något fördelaktigt sätt?
Ingen aning.
Vem har sagt att det är fördelaktigt och varför tror du på det?
Vh, iö
andershelin skrev:Med tanke på Postnord är det nog en dålig idé....
Nattlorden skrev:andershelin skrev:Med tanke på Postnord är det nog en dålig idé....
Bring, DHL, Faktiskt express....
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:andershelin skrev:Med tanke på Postnord är det nog en dålig idé....
Bring, DHL, Faktiskt express....
Jag utser härmed Nattis till initiativtagare, huvudansvarig, organisatör och verkställande överchef till projektet.
Nattis, det är bara att sätta igång att verkställa.
Med vänlig hälsning
Peter
Belker skrev:Jag högg ett set när jag ändå var på Hifi kit. Tror det tillför lite ”luft” till mitt lilla och väldigt dämpade rum, men jag har lite för många okända parametrar att ratta med just nu för att ha en klar åsikt. En nackdel som jag har märkt är att Q-soundmixar inte blir lika exakta. Hunden skäller inte helt till höger i Ballad of Bill Hubbard och det efterföljande mumlet ligger inte riktigt lika långt ut/bak till vänster som det brukar. Med reservation för att det är en intrimningsfråga. När man mäter ser man tydligt skillnad på minsta lilla vinkeldiff, avstånd och resistorkombo. Det är ju tre element som överlappar varandra, så jag antar att det kan bli lite skumma effekter om man inte är noggrann.
sprudel skrev:Belker skrev:Jag högg ett set när jag ändå var på Hifi kit. Tror det tillför lite ”luft” till mitt lilla och väldigt dämpade rum, men jag har lite för många okända parametrar att ratta med just nu för att ha en klar åsikt. En nackdel som jag har märkt är att Q-soundmixar inte blir lika exakta. Hunden skäller inte helt till höger i Ballad of Bill Hubbard och det efterföljande mumlet ligger inte riktigt lika långt ut/bak till vänster som det brukar. Med reservation för att det är en intrimningsfråga. När man mäter ser man tydligt skillnad på minsta lilla vinkeldiff, avstånd och resistorkombo. Det är ju tre element som överlappar varandra, så jag antar att det kan bli lite skumma effekter om man inte är noggrann.
På HiFi kit? Är det där man köper prylarna?
Belker skrev:Jag högg ett set när jag ändå var på Hifi kit. Tror det tillför lite ”luft” till mitt lilla och väldigt dämpade rum, men jag har lite för många okända parametrar att ratta med just nu för att ha en klar åsikt. En nackdel som jag har märkt är att Q-soundmixar inte blir lika exakta. Hunden skäller inte helt till höger i Ballad of Bill Hubbard och det efterföljande mumlet ligger inte riktigt lika långt ut/bak till vänster som det brukar. Med reservation för att det är en intrimningsfråga. När man mäter ser man tydligt skillnad på minsta lilla vinkeldiff, avstånd och resistorkombo. Det är ju tre element som överlappar varandra, så jag antar att det kan bli lite skumma effekter om man inte är noggrann.
Morgan skrev:Q-sound funkar ofta väldigt bra på rena skräphögtalare, så länge man har ett extremt väldämpat rum.
IngOehman skrev:Ja, det gör den, och?
RMA skrev:IngOehman skrev:Ja, det gör den, och?
Jag förstod det som info till andershelin som funderade över gallret.
sprudel skrev:Beställt ett kit hos HiFi-kitten!
sprudel skrev:Beställt ett kit hos HiFi-kitten!
andershelin skrev:sprudel skrev:Beställt ett kit hos HiFi-kitten!
Ett kit?
IngOehman skrev:
Vill dock påpeka att es2 INTE är ett tillbehör specifikt till Ino-högtalare.
Man skulle till och med kunna hävda att det är ett tillbehör som de flesta högtalare behöver mera än Ino-högtalarna behöver det! Skälet är att Ino-högtalarnas energikurva inte fallet pladask över 8 kHz, som de flesta högtalarnas gör. En konventionell softdomediskant är helt enkelt väldigt riktad över sisådär 8 kHz. Under 8 kHz är de normalt väldigt rundstrålande. Det gör att högtalare med sådana behöver es2 mycket mera än Ino-högtalare gör.
Så på sätt och vis är det märkligt att inte flera icke-Ino-ägare experimenterar med es2.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag kan knalla in på HiFi-kit och definiera kitet ordentligt, om det kan vara till glädje.
Med sockel om ni vill.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag kan knalla in på HiFi-kit och definiera kitet ordentligt, om det kan vara till glädje.
Med sockel om ni vill.
IngOehman skrev:Jag kan knalla in på HiFi-kit och definiera kitet ordentligt, om det kan vara till glädje.
Med sockel om ni vill.
Vh, iö
gopnik skrev:Om du skulle råka sätta i produktion de där snygga och fiffiga dämpmaterialsramarna skulle jag bli ännu gladare.
genstruktur skrev:sprudel skrev:Beställt ett kit hos HiFi-kitten!
Skall bli kul att höra vad du tycker!
sprudel skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:Beställt ett kit hos HiFi-kitten!
Skall bli kul att höra vad du tycker!
Du får väl komma hem o lyssna när jag fått ihop det. Gör lite moderniseringar av dämpväggen bakom högtalarna då jag aldrig varit riktigt nöjd med den, så än så länge är paketet oöppnat, men snart
Man kan ha dem ovanpå högtalarna de skall korrigera energikurvan för,
men jag tycker faktiskt att det kan bli minst lika bra att sätta dem på en
liten hylla på väggen bakom/ovanför högtalarna.
genstruktur skrev:sprudel skrev:genstruktur skrev:
Skall bli kul att höra vad du tycker!
Du får väl komma hem o lyssna när jag fått ihop det. Gör lite moderniseringar av dämpväggen bakom högtalarna då jag aldrig varit riktigt nöjd med den, så än så länge är paketet oöppnat, men snart
Kul! Ja det gör jag gärna. Skall följa din medlemstråd angende dämpväggen.
IngOehman skrev:Jag kan knalla in på HiFi-kit och definiera kitet ordentligt, om det kan vara till glädje.
Med sockel om ni vill.
Vh, iö
genstruktur skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:
Du får väl komma hem o lyssna när jag fått ihop det. Gör lite moderniseringar av dämpväggen bakom högtalarna då jag aldrig varit riktigt nöjd med den, så än så länge är paketet oöppnat, men snart
Kul! Ja det gör jag gärna. Skall följa din medlemstråd angende dämpväggen.
Vad blev totalkostnaden för kitet förresten?
genstruktur skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:
Du får väl komma hem o lyssna när jag fått ihop det. Gör lite moderniseringar av dämpväggen bakom högtalarna då jag aldrig varit riktigt nöjd med den, så än så länge är paketet oöppnat, men snart
Kul! Ja det gör jag gärna. Skall följa din medlemstråd angende dämpväggen.
Vad blev totalkostnaden för kitet förresten?
sprudel skrev:genstruktur skrev:genstruktur skrev:
Kul! Ja det gör jag gärna. Skall följa din medlemstråd angende dämpväggen.
Vad blev totalkostnaden för kitet förresten?
1800kr tror jag.
sprudel skrev:genstruktur skrev:genstruktur skrev:
Kul! Ja det gör jag gärna. Skall följa din medlemstråd angende dämpväggen.
Vad blev totalkostnaden för kitet förresten?
1800kr tror jag.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:genstruktur skrev:
Vad blev totalkostnaden för kitet förresten?
1800kr tror jag.
stycket eller stereopar?
andershelin skrev:Snyggt!!
Och ljudmässigt?
sprudel skrev:
gopnik skrev:sprudel skrev:
Är det verkligen rätt skruvskallar på det där diskanten?
sprudel skrev:Så här har jag gjort
Adhoc skrev:IÖ, jag vet inte om jag missat något som redan är skrivet men ... är tanken med ES2-tillbehöret (också) att "lyfta" dippen som blir mellan höger och vänster öra för diskanten? Min fundering: Diskanten från vänster huvudhögtalare blir typ minst 5 dB svagare vid höger öra än vid vänster öra pga av huvudets storlek med extra gångväg, till helt blockad beroende på frekvens. Med en vinklad diskant på vänster huvudhögtalare som skjuter mot höger sidovägg fyller väggreflektionen upp diskantdippen vid höger öra jmf med vänster öra. Resultat något i stil med att ha en högtalare rakt framför sig där båda öronen nås av lika mängd diskant.
IngOehman skrev:Sockeln beräknas finnas köpbar på HiFi-kit om mindre än en månad.
Den har plats för de två diskanterna på ovansidan, rätt vinklade, och ett anslutningsblock. På undersidan finns plats för alla filterkomponenter och kopplingarna. Med kanaler upp till diskanterna såklart.
Vh, iö
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Sockeln beräknas finnas köpbar på HiFi-kit om mindre än en månad.
Den har plats för de två diskanterna på ovansidan, rätt vinklade, och ett anslutningsblock. På undersidan finns plats för alla filterkomponenter och kopplingarna. Med kanaler upp till diskanterna såklart.
Vh, iö
Kanon.
( Egentligen skulle jag väl ha es2-s till mina om det skulle bli riktigt rätt.![]()
)
IngOehman skrev:Mindre än nästan noll alltså.
Q-sound är ett system som alltid bara fungerar i sweetspot, ju.
Vh, iö
sprudel skrev:IngOehman skrev:Mindre än nästan noll alltså.
Q-sound är ett system som alltid bara fungerar i sweetspot, ju.
Vh, iö
Det är ju två motstånd i kretsen, så menar jag. Sweetspoten för Q-sound är större utan es 2, absolut.
andershelin skrev:Så här kommer en förlängd version av listan från första sidan av tråden:
Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,2 ohm ger - 1 dB
R = 2,7 ohm ger - 2 dB
R = 4,7 ohm ger - 3 dB
R = 6,8 ohm ger - 4,5 dB
R = 10 ohm ger - 6 dB
R = 18 ohm ger - 9 dB
R = 33 ohm ger - 12 dB
R = 47 ohm ger - 15 dB
R = 68 ohm ger - 18 dB
R = 100 ohm ger - 21 dB
R = 147 ohm ger - 24 dB
R = 220 ohm ger - 27 dB
Ah, shit!!
Men om man inte har förmågan/möjligheten/kunskapen att ordna med olika motstånd, finns det ingen "standard-version" för ett typiskt Svennebanan-tv-rum med skaplig dämpning i golv o tak samt bakom högtalarna men utan dämpning på sidoväggar?
Jag vill inte ha massa alternativ, det krånglar bara till det. Kan man inte köpa ett färdigt kit, ett "standard-kit", typ?
Jag har pi60 samt BS60.....vad ska jag köpa för motstånd att få bästa möjliga effekt med dessa efterklangstöd?
Anders
sprudel skrev:andershelin skrev:Så här kommer en förlängd version av listan från första sidan av tråden:
Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,2 ohm ger - 1 dB
R = 2,7 ohm ger - 2 dB
R = 4,7 ohm ger - 3 dB
R = 6,8 ohm ger - 4,5 dB
R = 10 ohm ger - 6 dB
R = 18 ohm ger - 9 dB
R = 33 ohm ger - 12 dB
R = 47 ohm ger - 15 dB
R = 68 ohm ger - 18 dB
R = 100 ohm ger - 21 dB
R = 147 ohm ger - 24 dB
R = 220 ohm ger - 27 dB
Ah, shit!!
Men om man inte har förmågan/möjligheten/kunskapen att ordna med olika motstånd, finns det ingen "standard-version" för ett typiskt Svennebanan-tv-rum med skaplig dämpning i golv o tak samt bakom högtalarna men utan dämpning på sidoväggar?
Jag vill inte ha massa alternativ, det krånglar bara till det. Kan man inte köpa ett färdigt kit, ett "standard-kit", typ?
Jag har pi60 samt BS60.....vad ska jag köpa för motstånd att få bästa möjliga effekt med dessa efterklangstöd?
Anders
Man får nog prova helt enkelt, i enlighet med IÖs recept ovan. Köp ett gäng motstånd som du sedan kan kombinera i serie.
Rum är ju rum, och smaken är som baken.
Var bor du?
AndreasArvidsson skrev:Man kan ju alltid bygga med en potentiometer om man inte tycker om idén att löda olika motstånd. Jag kan tänka mig att basstöden inte skulle vara lika populära om man behövde löda om motstånd istället för att ha en ratt på kontrollboxen.
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Man kan ju alltid bygga med en potentiometer om man inte tycker om idén att löda olika motstånd. Jag kan tänka mig att basstöden inte skulle vara lika populära om man behövde löda om motstånd istället för att ha en ratt på kontrollboxen.
Ja, det är ju en smidig variant. Jag kör med sockerbit istället för att löda under provningen, Det går ganska snabbt att skifta då.
andershelin skrev:Så här kommer en förlängd version av listan från första sidan av tråden:
Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,2 ohm ger - 1 dB
R = 2,7 ohm ger - 2 dB
R = 4,7 ohm ger - 3 dB
R = 6,8 ohm ger - 4,5 dB
R = 10 ohm ger - 6 dB
R = 18 ohm ger - 9 dB
R = 33 ohm ger - 12 dB
R = 47 ohm ger - 15 dB
R = 68 ohm ger - 18 dB
R = 100 ohm ger - 21 dB
R = 147 ohm ger - 24 dB
R = 220 ohm ger - 27 dB
Ah, shit!!
Men om man inte har förmågan/möjligheten/kunskapen att ordna med olika motstånd, finns det ingen "standard-version" för ett typiskt Svennebanan-tv-rum med skaplig dämpning i golv o tak samt bakom högtalarna men utan dämpning på sidoväggar?
Jag vill inte ha massa alternativ, det krånglar bara till det. Kan man inte köpa ett färdigt kit, ett "standard-kit", typ?
Jag har pi60 samt BS60.....vad ska jag köpa för motstånd att få bästa möjliga effekt med dessa efterklangstöd?
Anders
PerStromgren skrev:Det kanske blir min första Ino-produkt, nu när IÖ skriver att ljudet hemma i mina ESL:er skulle må fint av ett tillskott!
bassman skrev:PerStromgren skrev:Det kanske blir min första Ino-produkt, nu när IÖ skriver att ljudet hemma i mina ESL:er skulle må fint av ett tillskott!
Go for it PerStromgren
Morello skrev:Fräst i infärgad MDF?
Nattlorden skrev:Wow! Logga på en högtaleriprodukt... a first?
Belker skrev:Gjuten PU i silikon? Men hur är det med hö/vä? Måste inte det framgå?
Conan skrev:Belker skrev:Gjuten PU i silikon? Men hur är det med hö/vä? Måste inte det framgå?
Nog lär det skilja mellan höger och vänster. Man får väl märka med tuschpenna på undersidan under bygget.
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Wow! Logga på en högtaleriprodukt... a first?
Tänkte att det kunde vara trevligt med en logga eftersom jag inte kommer att sälja den själv. Jag har gjort den åt hifi-kit.
Den som köper en högtalare av mig behöver ju ingen logga på den för att veta att det är en Ino-produkt/konstruktion.
Med det sagt finns det faktiskt lite loggor insmugna på några ställen. Tex på pi60-baselementets korgbaksida. Möjligen kommer inom en rimlig framtid även loggan på ett annat ställe. Men INGEN Ino-högtalare kommer någonsin att ha en logga på en högtalarframsida, det vågar jag nästan lova. När man ser den så är det förhoppningsvis musiken som har huvudrollen.
Klumpen blir varken formsprutad, 3D-printad eller fräst ur ett stycke!![]()
![]()
Det är kul att vara lite kryptisk och svårtolkad...Nu är det gissningstajm!
Vh, iö
rajapruk skrev:Fräst ur två stycken?
Belker skrev:Conan skrev:Belker skrev:Gjuten PU i silikon? Men hur är det med hö/vä? Måste inte det framgå?
Nog lär det skilja mellan höger och vänster. Man får väl märka med tuschpenna på undersidan under bygget.
Tråkig lösning när man ändå utvecklar från noll. Men det kanske kommer grafik till som vi inte sett.
IngOehman skrev:Hann posta det nedanstående innan jag såg din fråga.
Svar: De kan sitta högre, de kan sitta bredare isär (men inte gärna smalare och inte så brett att sidoväggsreflexen kommer för tidigt, mer än 50 cm bör man ha till sidoväggen) och du bör dämpa väggen bakom dem om de står på hyllor.
JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?
Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?
Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.
JM
JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.
JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!
IngOehman skrev:
...
Men INGEN Ino-högtalare kommer någonsin att ha en logga på en högtalarframsida, det vågar jag nästan lova.
...
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?
Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.
JM
JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.
JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!
PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?
Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.
JM
JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.
JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!
Frågan om varför inget liknande finns att köpa känns relevant. Om något som verkar alldeles utomordentligt smart och billigt och dessutom inte är patenterat inte dyker upp på andra ställen kan alltid verkar märkligt.
Dessutom, Johan, du uttrycker dig i nedvärderande termer om en person. Var vänlig sluta med det. / Per.
Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?
petersteindl skrev:Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?
Nej. Diskanterna i äggen är i samma elektriska fas med varandra. Äggen har en rak powerkurva till ungefär 20 kHz med de diskanter jag har idag. Direktljudet som är i 45 grader är också rakt. Tar man med både golv och takreflex påverkas inte tonkurvan.
Ingvar har sina designkriterier och de är genomtänkta men kanske inte helt konventionella på en del punkter, men det är inte heller de lösningar som jag eftersträvar.
Mvh
Peter
PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?
Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.
JM
JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.
JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!
Frågan om varför inget liknande finns att köpa känns relevant. Om något som verkar alldeles utomordentligt smart och billigt och dessutom inte är patenterat inte dyker upp på andra ställen kan alltid verkar märkligt.
Dessutom, Johan, du uttrycker dig i nedvärderande termer om en person. Var vänlig sluta med det. / Per.
Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?
rajapruk skrev:Aha de är dipoler dessa. Jag trodde det var bipol.
Känns logiskt när jag tänker efter att de inte ska sprida något framåt, bara åt sidorna, när de ska hjälpa en annan högtalare off-axis enbart.
IngOehman skrev:Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?
Nej, ambiens-högtalarna (a2 och a3, den senare har funnits sedan 1900-talet) har helt andra ljudutstrålningssätt. Deras primära ljudalstring är direkljudsstrålning.
Vh, iö
JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?
Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.
JM
IngOehman skrev:Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?
Nej, ambiens-högtalarna (a2 och a3, den senare har funnits sedan 1900-talet) har helt andra ljudutstrålningssätt. Deras primära ljudalstring är direkljudsstrålning.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?
Nej, ambiens-högtalarna (a2 och a3, den senare har funnits sedan 1900-talet) har helt andra ljudutstrålningssätt. Deras primära ljudalstring är direkljudsstrålning.
Är Bremen-äggen samma högtalare som a2 och a3?
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?
Nej, ambiens-högtalarna (a2 och a3, den senare har funnits sedan 1900-talet) har helt andra ljudutstrålningssätt. Deras primära ljudalstring är direkljudsstrålning.
Är Bremen-äggen samma högtalare som a2 och a3?
Morello skrev:Logiken i efterklangsstödenheten är väl ganska enkel kan tyckas - man fyller på med energi i den del av registret där typiska högtalare har stor riktverkan utan att manipulera frekvensgången på referensaxeln. Resultatet blir en energikurva som inte faller abrupt i det högsta diskantregistret.
Vad har JM för synpunkter på detta undras.
IngOehman skrev:Man kan ju t ex tänka sig att konstruktörn anser att energikurvan skall falla abrupt över 10 kHz.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Man kan ju t ex tänka sig att konstruktörn anser att energikurvan skall falla abrupt över 10 kHz.
Eller att hum aldrig funderat över konceptet energikurva?
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:
JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.
JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!
Frågan om varför inget liknande finns att köpa känns relevant. Om något som verkar alldeles utomordentligt smart och billigt och dessutom inte är patenterat inte dyker upp på andra ställen kan alltid verkar märkligt.
Dessutom, Johan, du uttrycker dig i nedvärderande termer om en person. Var vänlig sluta med det. / Per.
Typiskt dig att försvara mobbaren och ge dig på den som försvarar de påhoppade.
Glad att jag slapp dig under min uppväxt. Mobbar-applådörer är deras energikälla. Du borde skämmas.
Vh, iö
Detta bettende är INTE ok. Ditt konstanta gnällande på admin tar här med slut. Vi börjar med en liten semester och när du kommer tillbaka vill vi se en helt annan attityd.
petersteindl skrev:Aha, då kom den till efter mitt PM. Jag letade efter någon text från Admin i just denna tråd. Bra att det står. Det finns väl en del som kanske förväntar sig att få någorlunda snabbt svar från IÖ om frågor ges till honom.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Aha, då kom den till efter mitt PM. Jag letade efter någon text från Admin i just denna tråd. Bra att det står. Det finns väl en del som kanske förväntar sig att få någorlunda snabbt svar från IÖ om frågor ges till honom.
Så är det nog, men jag har många gånger sett att IÖ skrivit att telefon är hans primära sätt att kommunicera om det gäller frågor om hans produkter. Det verkar förnuftigt.
sprudel skrev:PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Aha, då kom den till efter mitt PM. Jag letade efter någon text från Admin i just denna tråd. Bra att det står. Det finns väl en del som kanske förväntar sig att få någorlunda snabbt svar från IÖ om frågor ges till honom.
Så är det nog, men jag har många gånger sett att IÖ skrivit att telefon är hans primära sätt att kommunicera om det gäller frågor om hans produkter. Det verkar förnuftigt.
Njae, jag tror nog att många är intresserade av att få svar av IÖ på forumavdelningen Wänner av Ino. Det handlar ju om Ino-produkter.
PerStromgren skrev:Så är det nog, men jag har många gånger sett att IÖ skrivit att telefon är hans primära sätt att kommunicera om det gäller frågor om hans produkter. Det verkar förnuftigt.
PerStromgren skrev:sprudel skrev:PerStromgren skrev:
Så är det nog, men jag har många gånger sett att IÖ skrivit att telefon är hans primära sätt att kommunicera om det gäller frågor om hans produkter. Det verkar förnuftigt.
Njae, jag tror nog att många är intresserade av att få svar av IÖ på forumavdelningen Wänner av Ino. Det handlar ju om Ino-produkter.
Jovisst, men då kan man inte begära ett svar, även om man oftast får det.
PerStromgren Skrev:
Dessutom, Johan, du uttrycker dig i nedvärderande termer om en person. Var vänlig sluta med det. / Per.
Sprudel Skrev:
Johan blev kränkt, och kränkte tillbaka, kaka.
Ingvar skrev:
Typiskt dig att försvara mobbaren och ge dig på den som försvarar de påhoppade.
Glad att jag slapp dig under min uppväxt. Mobbar-applådörer är deras energikälla. Du borde skämmas.
Vh, iö
PerStromgren skrev:
Detta bettende är INTE ok. Ditt konstanta gnällande på admin tar här med slut. Vi börjar med en liten semester och när du kommer tillbaka vill vi se en helt annan attityd.
grannilsson skrev:PerStromgren skrev:
Detta bettende är INTE ok. Ditt konstanta gnällande på admin tar här med slut. Vi börjar med en liten semester och när du kommer tillbaka vill vi se en helt annan attityd.
Men hallå PerStromgren, ser du inte skillnad på mobbaren och offret, håller med Ingvar du borde skämmas, hur tror du att ambitionen att få klart med efterklangsstöden för dem som väntar är nu efter att Ingvar inte kan svara här, usch och fy....
PerStromgren skrev:
För det första vill jag klargöra att det inte var jag som skrev det röda, men en annan moderator, efter att flera av oss diskuterat saken. Men det hör inte hit.
För det andra är vi väldigt tydliga med att personangrepp av den här typen inte kan accepteras, kanske i synnerhet inte mot dem som ska syssla med efterlevnaden av de regler vi ser.
DVD-ai skrev:
Jag vill att tråden ska återgå till trådämnet så att den inte blir förstörd
E skrev:Att vara moderator är inte det lättaste – kanske man kan behöva ha litet semester ibland?
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster